Σύμφωνα με την πολωνική αμυντική ιστοσελίδα «Defence24» η Σουηδία ξεκίνησε τις διαδικασίας για την πώληση δύο μεταχειρισμένων υποβρυχίων κλάσης «Södermanland» (την είδηση για το σχετικό ενδιαφέρον της Πολωνίας είχαμε αναρτήσει τον περασμένο Νοέμβριο). Συγκεκριμένα η κυβέρνηση της Σουηδία ζήτησε από το κοινοβούλιο την έγκριση της πώλησης των υποβρυχίων HSwMS «Södermanland» και HSwMS «Östergötland».
Η κίνηση-στροφή της Πολωνίας στα μεταχειρισμένα υποβρύχια κρίθηκε αναγκαία, λόγω αδυναμία εύρεσης των περίπου € 1,5 δισεκατομμυρίων, που αναμένεται να κοστίσει η ναυπήγηση των τριών νέων υποβρυχίων που θέλει η χώρα. Υπενθυμίζουμε ότι στις αρχές του 2018 η Πολωνία προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια τριών νέων υποβρυχίων προς αντικατάσταση των υποβρυχίων κλάσης «Kobben».
Ενδιαφέρον, για το διαγωνισμό, εξέφρασαν τα γαλλικά ναυπηγεία Naval Group με τα Scorpene, τα γερμανικά ναυπηγεία ThyssenKrupp Marine Systems με τα Type-212CD και τα σουηδικά ναυπηγεία Kockums με τα A-26. Ωστόσο, τον Μάιο του 2018, το Υπουργείο Άμυνας της χώρας ανακοίνωσε ότι το πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων υποβρυχίων δεν θα υλοποιηθεί πριν το 2022, λόγω της αδυναμίας εύρεσης κονδυλίων.
Η απόκτηση των δύο σουηδικών υποβρυχίων δεν αναιρεί την ανάγκη ναυπήγησης νέων υποβρυχίων, αλλά αν αποκτηθούν θα αποκτηθούν ως ενδιάμεση λύση, μέχρι την έλευση των νέων υποβρυχίων. Δεδομένου ότι η χώρα βρίσκεται σε φάση απόσυρσης των «Kobben» και ότι αν το συμβόλαιο για τα νέα υποβρύχια υπογραφεί το 2022, το πρώτο νέο υποβρύχιο δεν θα παραδοθεί νωρίτερα από το 2025. Συνεπώς υπάρχει η ανάγκη μιας ενδιάμεσης λύσης.
Το πρώτο από τα τέσσερα υποβρύχιο κλάσης «Kobben», το ORP «Kondor», αποσύρθηκε τον Δεκέμβριο του 2017, ενώ το δεύτερο (ORP «Sokół») αναμένεται να αποσυρθεί σύντομα. Έτσι η Πολωνία θα μείνει με δύο «Kobben» και ένα κλάσης Kilo (ORP «Orzełhas»), το οποίο περιμένει να υποστεί πρόγραμμα επισκευών, πριν ενταχθεί εκ νέου στο στόλο.
Τα «Södermanland» (πρώην κλάση «Västergötland») ναυπηγήθηκαν από την Kockums. Το HMS «Södermanland» καθελκύστηκε τον Απρίλιο του 1988 και εντάχθηκε σε υπηρεσία τον Απρίλιο του 1989, ενώ το HMS «Östergötland» καθελκύστηκε το Δεκέμβριο του 1988 και εντάχθηκε σε υπηρεσία στα τέλη του 1989.
Τα «Södermanland» θα αντικατασταθούν με ισάριθμα υποβρύχια τύπου A26, στο πλαίσιο προγράμματος ύψους € 840 εκατομμυρίων. Η ναυπήγηση του πρώτου υποβρυχίου ξεκίνησε στις 4 Σεπτεμβρίου του 2015 και αναμένεται να παραδοθεί το 2022, ενώ το δεύτερο υποβρύχιο αναμένεται να παραδοθεί το 2024. Συνεπώς όταν τα σουηδικά «Södermanland» καταστούν διαθέσιμα θα είναι ηλικίας 33 και 35 ετών.
Την περίοδο 2003-2004 τα υποβρύχια υπέστησαν πρόγραμμα αναβάθμισης, όμοιο μ’ αυτό που εφαρμόστηκε και στα δύο υποβρύχια που κατέληξαν στη Σιγκαπούρη (κλάση «Archer»), με την ενσωμάτωση του συστήματος AIP τύπου Stirling, νέου σονάρ, βελτιωμένο σύστημα μάχης και νέα συστήματα επικοινωνιών. Τα υποβρύχια διαθέτουν χαμηλό ακουστικό και μαγνητικό ίχνος και σχεδιάστηκαν για επιχειρήσεις στα ρηχά νερά της Βαλτικής. Το εκτόπισμα, οι διαστάσεις και οι επιδόσεις είναι παρόμοιες μ’ αυτές των «Archer». Ομοίως, φέρουν έξι τορπιλοσωλήνες των 533 χιλιοστών για τορπίλες TP-617 και τρείς τορπιλοσωλήνες των 400 χιλιοστών.
Για την υφιστάμενη ισορροπία υποβρυχίων, σε Ελλάδα και Τουρκία, καθώς και για τις μελλοντικές προκλήσεις για το Πολεμικό Ναυτικό μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο:
Για τις επιλογές του Πολεμικού Ναυτικού σε μεταχειρισμένα υποβρύχια μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο: