Αφορμή για το παρόν άρθρο είναι η είδηση ότι η Φινλανδία παρέλαβε την τελευταία παρτίδα των 100 αναβαθμισμένων ολλανδικών Leopard-2A6. Η συγκεκριμένη είδηση «συνδέεται» με την Ελλάδα, λόγω της ευκαιρίας που παρουσιάζει η συγκεκριμένη επιλογή της Φιλανδίας, ως προς τα 93 διαθέσιμα Leopard-2A4. Η απόφαση της Φινλανδίας να προμηθευτεί 100 μεταχειρισμένα Leopard-2A6 από την Ολλανδία ανακοινώθηκε τον Ιανουάριο του 2014. Το κόστος της προμήθειας ανήλθε στα € 200 εκατομμυρίων (για τα άρματα μάχης, ποσότητα ανταλλακτικών και υλικά και υπηρεσίες υποστήριξης και εκπαίδευσης).

Δυστυχώς η Ελλάδα δεν αξιολόγησε σωστά και δεν εκμεταλλεύτηκε την απόφαση της Ολλανδίας, τον Απρίλιο του 2011, να αποσύρει και να διαθέσει προς πώληση 170 από τα 188 Leopard-2A6 που είχε στο οπλοστάσιο της (για λόγους μείωσης των αμυντικών δαπανών). Έτσι χάσαμε μια πραγματικά μεγάλη ευκαιρία να αποκτήσουμε 170 Leopard-2A6, ανάλογων δυνατοτήτων με τα ελληνικά Leopard-2HEL. Αντίθετα αυτή τη μοναδική ευκαιρία έσπευσαν και εκμεταλλεύτηκαν άλλες χώρες: Ο Καναδάς, που αγόρασε 20 άρματα, η Πορτογαλία, που αγόρασε 37 άρματα και η Φινλανδία.

Φινλανδικό Leopard-2A4: Τα 93 διαθέσιμα Leopard-2A4 από τη Φινλανδία είναι μια από τις τελευταίες ευκαιρίες απόκτησης μεταχειρισμένων Leopard-2.
Δυστυχώς δεν αξιολογήσαμε σωστά και έγκαιρα τη χρυσή ευκαιρία να αποκτήσουμε 170 ολλανδικά Leopard-2A6, ανάλογων δυνατοτήτων με τα ελληνικά Leopard-2HEL.

Σε φινλανδική υπηρεσία τα 100 ολλανδικά Leopard-2A6 αντικατέστησαν ισάριθμα Leopard-2A4. Το 2003 η Φιλανδία προμηθεύτηκε 124 μεταχειρισμένα Leopard-2A4 από τη Γερμανία. Εξ αυτών τα 12 μετατράπηκαν σε γεφυροφόρα οχήματα και 12 χρησιμοποιήθηκαν για άντληση ανταλλακτικών, μαζί με άλλα 15 που αγοράστηκαν από τη Γερμανία το 2009 για τον ίδιο λόγο. Από τα 100 φινλανδικά Leopard-2A4 που αντικαταστάθηκαν τα επτά (7) έχουν ήδη μετατραπεί σε συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας πολύ μικρού βεληνεκούς (Marksman), εκ των οποίων έξι (6) επιχειρησιακά και ένα (1) εκπαιδευτικό, ενώ τα υπόλοιπα 93 βρίσκονται σε καθεστώς αποθήκευσης και προς πώληση.

Πιστεύουμε ότι είναι μια καλή ευκαιρία για την Ελλάδα, μια από τις τελευταίες που υπάρχουν για άρματα μάχης Leopard-2, να αποκτήσει 93 πολύτιμα άρματα μάχης, ο αριθμός των οποίων είναι επαρκής για τον εξοπλισμό δύο (2) επιπλέων Επιλαρχιών με άρματα μάχης με πυροβόλο των 120 χιλιοστών. Στο άρθρο μας «Μεταχειρισμένα οπλικά συστήματα για τον ΕΣ: Υπάρχουν ευκαιρίες;» (9 Νοεμβρίου του 2018), σχετικά με τις δυνητικές ευκαιρίες που υπάρχουν για απόκτηση μεταχειρισμένων οπλικών συστημάτων, εκτός από την περίπτωση των φινλανδικών Leopard-2A4 είχαμε σημειώσει και αυτή των 108 ισπανικών Leopard-2A4, για τα οποία όμως οι εξελίξεις του 2019 δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές.

Leopard-2E του Ισπανικού Στρατού: Η ευκαιρία των 108 ισπανικών Leopard-2A4 μάλλον έχει χαθεί.

Σήμερα ο Ισπανικός Στρατός διατηρεί σε υπηρεσία 219 Leopard-2E και 108 Leopard-2A4. Το 1995 η Ισπανία αποφάσισε την προμήθεια 308 νέων Leopard-2A6 (Leopard-2E). Στο πλαίσιο της συμφωνίας απόκτησε (με καθεστώς μίσθωσης πέντε ετών) 108 μεταχειρισμένα Leopard-2A4 από τη Γερμανία, για εκπαίδευση. Ωστόσο, το 1998 η Ισπανία αποφάσισε, για λόγους μείωσης του κόστους, να αγοράσει τα 108 Leopard-2A4 (με κόστος € 16,9 εκατομμύρια) και παράλληλα να μειώσει σε 219 την αρχική πρόθεση προμήθειας 308 νέων Leopard-2Ε (οι παραδόσεις των Leopard-2E ξεκίνησαν το 2003 και ολοκληρώθηκαν το 2008).

Ο Ισπανικός Στρατός έχει αποφασίσει να στηριχτεί αποκλειστικά στη χρήση των 219 Leopard-2E, στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης. Έτσι, από τα 108 Leopard-2A4, τα 54 τέθηκαν σε καθεστώς αποθήκευσης και αναζητήθηκαν αγοραστές, ενώ, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό θα ακολουθούσαν και τα υπόλοιπα 54 Leopard-2A4. Για τα 54 ισπανικά Leopard-2A4 ενδιαφέρον έδειξε το Περού και το Μπαχρέιν. Συγκεκριμένα, το 2013 το Περού εκδήλωσε ενδιαφέρον για τα ισπανικά Leopard-2A4, αλλά το Σεπτέμβριο του ίδιου έτους τα απέρριψε με την αιτιολογία ότι η συντήρηση τους ήταν ακριβή για τα οικονομικά δεδομένα της χώρας. Τον Απρίλιο του 2015 ενδιαφέρον για τα ισπανικά Leopard-2A4 εξέφρασε και το Μπαχρέιν, αλλά δεν υπήρξε συνέχεια, για άγνωστους λόγους.

Τον Απρίλιο του 2019 η Ισπανία ανακοίνωσε ότι από τα 54 Leopard-2A4, τα 30 θα μετατραπούν σε οχήματα μηχανικού και θα επανενταχθούν σε υπηρεσία από τον Ισπανικό Στρατό. Από την άλλη, τον Ιούνιο του 2019, ανακοινώθηκε ότι τα 54 Leopard-2A4, που παραμένουν στην ενεργό υπηρεσία, δεν θα αποσυρθούν άμεσα, αλλά σε ύστερο χρόνο, μετά το 2025. Μάλιστα θα υποβληθούν και σε ένα μικρό πρόγραμμα αναβάθμισης των ηλεκτρονικών συστημάτων και των αισθητήρων τους. Έτσι λοιπόν φαίνεται ότι η ευκαιρία των 108 ισπανικών Leopard-2A4 μάλλον έχει χαθεί.

Comments

  1. Η αλήθεια είναι ότι στην Πορτογαλία που πήγαν κάποια, θα πιάσουν τόπο.
    Εμείς είμαστε ασφαλείς και επαρκείς. Τόσες απειλές αντιμετωπίζει η Πορτογαλία.
    Α ρε βρεγμένη σανίδα που χρειάζεται σε κάποιους……

  2. καλημερα πρεπει να τα παρουμε και να αποσυρουμε καμια 100η μολφ τα οποια καποια να γινουν μερος του μηχανικου κ ανταλακτικα κ μακαρι κι ενα πρωι να μαθουμε οτι τα λεο 2 θα αναβαθμιστουν.Ασχετο αλλα κατι παρκαρισμενα λεκλερκ δε θα μας εκαναν?

  3. Πέρα από ποσότητα χρειαζόμαστε και ποιότητα. Τι να τα κάνω τα πολλά Leo αν με ένα χτύπημα τελειώνεις; Χρειαζόμαστε να επενδύσουμε σε θωράκιση και αυτοπρωστασία. Από την άλλη εκτός από Έβρο, πού θα παλέψουν τα Leo; Αγαίο, Αν.Μεσόγειο; Γεωγραφικά και τοπογραφικά δεν μπορούμε με τα Leo να ήμαστε παντού. Πριν καν δούμε τους απέναντοι, αυτοί με τα 100+UAV, ελαφρά αεροπλάνα και εκπαιδευτικά, κατευθυνόμενες βόμβες, ρουκέτες και πυροβολικό, θα προσπαθήσουν να εξουδετερώσουν ότι τεθωρακισμένο έχουμε και δεν έχουμε. Γι’αυτό κάθε Επιλαρχία, κάθε τεθωρακισμένο, πρέπει να προστατεύετε από μέτρα θωράκισης, αυτοπρωστασίας και πάνω απ’όλλα δυνατή αεράμυνα.

    1. Θα αγοραστούν όπως τόσα και άλλα που πήγαν χαμένα…
      Δυστυχώς όταν έβρεχε 2Α4, δεν ξέρω τι σκέφτονταν ορισμένοι!

      Εδω δεν έχουμε βγάλει άκρη με τα πυρομαχικά όσων αρμάτων έχουν τι κουβεντιάζεται τώρα για τα ολλανδικά A6!!!

      Ας ασχοληθεί η Κύπρος πάντως που πρέπει άμεσα να αντικαταστήσει κάποια στιγμή τα AMX-30 και παράλληλα με εμείς για την ΕΛΔΥΚ μια χαρά ακούγονται για αρχή αυτά τα φιλανδικά Α4.

      Χρειάζονται και εκσυγχρονισμό βέβαια, θερμικά και επιπλέον προστασία, αλλά από την υπάρχουσα κατάσταση είναι σίγουρα καλύτερα.

  4. Ποια είναι η τιμή τους, ποια η ηλικία τους και σε τι κατάσταση βρισκονται δεδομένου του γεγονότος ότι ελήφθη απόφαση για την απόσυρσή τος μόλις μετά από 8 χρόνια;

    1. Η τιμή τους δεν είναι γνωστή, αλλά αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Η ηλικία τους είναι παρόμοια με αυτή των ελληνικών Leopard-2A4. Η τεχνική τους κατάσταση δεν είναι γνωστή, αλλά το ότι 7 αξιοποιήθηκαν επιχειρησιακά και ότι βρίσκονται σε αποθήκευση, δηλαδή δεν καταπονούνται, σημαίνει ότι η τεχνική τους κατάσταση δεν είναι απελπιστική. Αντικαταστάθηκαν διότι προέκυψε η ευκαιρία των 100 ικανότερων ολλανδικών Leopard-2A6.

    1. Σωστή η σκέψη σας. Για την ακρίβεια οι Ελβετοί έχουν σε αποθήκευση 192 Leopard-2A4. Αρχικά αγόρασαν 380 Leopard-2A4. To 2006 αναβάθμισαν 134 (σε υπηρεσία), 42 πουλήθηκαν στην Rheinmetall και 12 μετατράπηκαν σε οχήματα μηχανικού και άρσης ναρκοπεδίου. 192 είναι σε αποθήκευση. Η Ελβετία δεν έχει εκφράσει πρόθεση πώλησης τους, σε αντίθεση με τη Φινλανδία. Για το λόγο αυτό δεν τα έχουμε συμπεριλάβει στο σχόλιο μας. Μπορεί οι Ελβετοί να είναι θετικοί στην πώληση τους, αλλά είναι κάτι που δεν είναι ξεκάθαρο. Μια κρούση πάντως από το ΓΕΣ δεν θα έκανε κακό. Το πολύ-πολύ να εισπράξουμε μια άρνηση. Αν όμως οι Ελβετοί είναι πρόθυμοι να τα πουλήσουν, 192 ελβετικά και 93 φινλανδικά, συν τα 183 δικά μας, θα μας έδιναν 11 Επιλαρχίες συν τις 4 των Leopard-2HEL = 15 Επιλαρχίες με πυροβόλο των 120 χιλιοστών. Σήμερα έχουμε 8 (4 Leopard-2HEL και 4 Leopard-2A4).

      1. Εδώ δεν έχουμε πυρομαχικά των 120MM για τα υπάρχοντα Leo 2~!!

        Πρέπει να μειωθούν δραστικά οι οροφές σε επίπεδα που μπορεί να συντηρηθούν οπλισθούν και να εκσυχρονιστουν

        Η μεγάλη ευκαιρία ήταν τα ολλανδικά A6

        Δεδομένων των οικονομικών και επιχειρησιακών αναγκών δεν το βλέπω να αυξάνεται ο αριθμός των Leo 2

        1. Συμφωνώ απόλυτα με το προλαλήσαντα CK. Δεν διαθέτουμε χρήματα για τέτοιο αριθμό αρμάτων, αυτή είναι η πικρή αλήθεια.
          Τι να τα κάνουμε τα επιπλέον άρματα αν δεν έχουμε τα κατάλληλα πυρομαχικά και την δυνατότητα να τα συντηρούμε και να τα εκσυγχρονίσουμε.
          Πρέπει να εστιάσουμε στην ποιότητα, όχι στην ποσότητα.

          1. Μα δεν είναι επί πλέον αν τα πάρουμε (λέμε τώρα), αλλά μείον.
            Δηλαδή, αν πάρεις 200 τέτοια, εύκολα απαλλάσσεσαι από 300 παλαιά Μ και έχεις βελτιώσει και τη συνολική ισχύ πυρός του όπλου, ενισχύοντας παράλληλα και την ομοιοτυπία!

  5. Τα Leo2A4 είναι ένα παρωχημένο και ξεπερασμένο άρμα, ευάλωτο ακόμα και σε αντιαρματικά παλαιότερης γενιάς, αρκεί να σημαδέψεις σωστά. Για μεταχειρισμένα 2Α5 και μετέπειτα εκδόσεις θα πρέπει να κοιτάμε. Και θα πρέπει να κοιτάμε για ενίσχυση της προστασίας των υφιστάμενων Leo2 όλων των εκδόσεων.

      1. Τα Leo 2A4 όμως τα παίρνεις σε πολύ μειωμένες τιμές. Αν θέλεις βέβαια. Και μπορείς να τα αναβαθμίσεις. Αν θέλεις βέβαια. Και γενικά μπορούσες να είχες εξαιρετικές επιλαρχίες. Αν ήθελες βέβαια. Αυτά.

  6. Το «σκούπισμα¨των Leo-2A4 θα έπρεπε να ήταν πρώτη προτεραιότητα για τον απλό λόγο ότι αν αύριο βρεις χρήματα δεν θα υπάρχουν πλέον και απλά θα πας σε καινούργια με κόστος πολλαπλάσιο. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για τεράστια αναβάθμιση σε σχέση με leo-1,M-60, M-48 σε κάθε τομέα ενώ ουσιαστικά θα μπορούσαμε να διπλασιάσουμε τα άρματα με πυροβόλο των 120mm.

  7. Καλημέρα σε όλους. Αν και είμαι του ΣΞ, βλέποντας τα σχόλια σε όλα τα άρθρα που αφορούν εξελίξεις χερσαίων δυνάμεων, μπαίνω στον πειρασμό να ρωτήσω: από πότε η Ελλάδα έγινε χερσαία δύναμη; Προσωπική μου άποψη είναι ότι πρέπει να γίνει η υπέρβαση σε ΠΑ-ΠΝ, τόσο σε επίπεδο προϋπολογισμού όσο και επάνδρωσης-τεχολογίας, με τμήματα του ΣΞ να εντάσσονται οργανικά σε αυτούς τους Κλάδους (ΠΖΝ, ΑΚΔ,ΚΔ-ΑΚ, Α/Α), ενώ ο υπόλοιπος ΣΞ πρέπει να περιριστεί σε 4 Μ Μ/Κ ΠΖ και 1 Μ ΤΘ, με την 1 εκ των 4 να εδρεύει στην Κύπρο. Όλα τα υπόλοιπα απί Καβάλα και πάνω. Όσο για τον εξοπλισμό τους, ίσως ήρθε ο καιρός η Ελληνική Βιομηχανία να δώσει λύσεις εξοπλίζοντας αυτό τον ΣΞ με 3 οικογένεις οχημάτων που θα βασίζονται σε εκ βάθρων εκσυγχρονισμό των Μ60, Μ48 και Μ113, με την προσθήκη των Μ88, Μ109 και Μ270. Επιπλέον καιρός είναι να απαλλαγούμε από τα οχήματα ΜΒ και STEYR, με εγχώρια παραγωγή ή έστω συναρμολόγηση οχημάτων HMMV και HEMT. Σαν εγχώριο πρόγραμμα, η απόδοσή του θα κυμανθεί λογικά στα ίδια επίπεδα με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, επιβαρύνοντας ελάχιστα του Προϋπολογισμό και ενισχύοντας το ΑΕΠ. Όλα τα λεφτά σε ΠΑ-ΠΝ. Υπέρβαση σε όλα τα επίπεδα σε αυτούς τους Κλάδους. Ευχαριστώ.

  8. Ειναι ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ να διαβαζουμε οτι υπηρχαν διαθεσιμα Leopard-2A6 και δεν τα πηραμε.
    Αλλα βεβαια ουτε ο Μπενυ ουτε ο βλαξ ΓΑΠ ειχαν το παραμικρο ενδιαφερον για την αμυνα της χωρας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *