Η αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο μας δόθηκε από την είδηση ότι η AM General θα παραδώσει στον Αμερικανικό Στρατό, δύο (2) ελαφρά αυτοκινούμενα πυροβόλα HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS (Mobile Howitzer Systems) των 105 χιλιοστών για δοκιμές αξιολόγησης και πιστοποίησης. Πρόκειται για ένα πυροβόλο το οποίο συνδυάζει το ελαφρύ, τακτικό όχημα HMMWV (High-Mobility Multi-mission Wheeled Vehicle), με την κάνη M-20A1, διαμετρήματος 105 χιλιοστών και μήκους 27 διαμετρημάτων, του ρυμουλκούμενου πυροβόλου M-119. Το πυροβόλο δεν αναπτύχθηκε τυχαία, αλλά κατόπιν ενδιαφέροντος του Αμερικανικού Στρατού για ένα οικονομικό, ελαφρύ, αυτοκινούμενο πυροβόλο ενταγμένο σε επίπεδο Ταξιαρχίας σε ρόλο άμεσης υποστήριξης Ταγμάτων ή Λόχων. Εκτός του HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS, ο Αμερικανικός Στρατός αξιολογεί και το Brutus MHS, το οποίο ανήκει στο διαμέτρημα των 155 χιλιοστών και αναπτύσσει η AM General.

Εκτός της επιχειρησιακής τους αξίας, η χρήση των HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS αναμένεται να μειώσει σημαντικά το φόρτο των πυροβόλων των 155 χιλιοστών, τα οποία αποτελούν την κύρια πηγή παροχής πυρών υποστήριξης στις Ταξιαρχίες. Με το να αναλάβουν τα HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS αποστολές γενικής υποστήριξης, τα ικανότερα και με μεγαλύτερο βεληνεκές πυροβόλα των 155 χιλιοστών μπορούν να αναλάβουν αποστολές προσβολής κρισιμότερων στόχων με τη χρήση κατευθυνόμενων πυρομαχικών ακριβείας. Αυτή τη προσέγγιση αξιολογεί ο Αμερικανικός Στρατός με τα HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS και Brutus MHS. Κατά την άποψη μας το HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS είναι ένα πυροβόλο που θα έπρεπε να αξιολογηθεί από τον Ελληνικό Στρατό, ιδιαίτερα για χρήση από τις ΔΑΝ (Δύναμη Άμυνας Νήσου) της ΑΣΔΕΝ (Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση Εσωτερικού & Νήσων).

Ο λόγος που το κρίνουμε ως αξιόλογη λύση, ιδιαίτερα για τις ΔΑΝ, είναι διότι σήμερα χρησιμοποιούν τα παλαιά ρυμουλκούμενα πυροβόλα M-101 των 105 χιλιοστών. Τα αυτοκινούμενα PzH-2000, καθώς και το σύνολο σχεδόν των M-109 υπηρετούν σε σχηματισμούς της ηπειρωτικής Ελλάδα και του Έβρου. Στην ΑΣΔΕΝ υπηρετούν τα αυτοκινούμενα M-110 των 203 χιλιοστών, μαζί με έναν μικρό αριθμό M-109 (μεγάλα νησιά), και ρυμουλκούμενα M-101 των 105 χιλιοστών, ίσως και μικρός αριθμός M-114 των 155 χιλιοστών (στα μικρότερα νησιά). Είναι σαφές ότι τα M-101 και Μ-114 είναι πυροβόλα που πια δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου πεδίου μάχης και ιδιαίτερα στην κύρια δράση του πυροβολικού που είναι η τακτική «βάλλω και μετακινούμαι». Ο λόγος είναι ότι τα ρυμουλκούμενα πυροβόλα είναι από τη φύση τους δυσκίνητα και επίσης χρονοβόρα στις διαδικασίες τάξης και μετακίνησης.

Με άλλα λόγια είναι εκτεθειμένα στο εχθρικό πυρ, από τη στιγμή της πρώτης τους βολής, διότι τα εχθρικά ραντάρ πυροβολικού θα τα εντοπίσουν άμεσα και θα τα προσβάλουν πριν προλάβουν να μετακινηθούν σε άλλο σημείο. Συνεπώς, η διαφορά μεταξύ ρυμουλκούμενου και αυτοκινούμενου πυροβόλου είναι στην ουσία ζήτημα επιβίωσης. Στο παλαιότερο άρθρο μας με τίτλο «Αυτοκινούμενα τροχοφόρα πυροβόλα: Οι διαθέσιμες επιλογές και οι ανάγκες του Ελληνικού Πυροβολικού» (9 Οκτωβρίου 2019, δείτε ΕΔΩ), είχαμε παρουσιάσει τις πλέον σύγχρονες διαθέσιμες επιλογές σε επίπεδο αυτοκινούμενων τροχοφόρων πυροβόλων των 155 χιλιοστών για την ΑΣΔΕΝ. Όπως προείπαμε, το άρθρο παρουσιάζει το HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS ως μια αξιόλογη λύση για την ΑΣΔΕΝ και ιδιαίτερα για τις ΔΑΝ, οι οποίες είναι μικροί σχηματισμοί, ειδικής σύνθεσης με αποστολή τους την άμυνα των μικρών νησιών του Αιγαίου.

Για την ανάπτυξη του HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS η AM General συνεργάζεται με την Mandus Group. Εκτός του πυροβόλου, το σύστημα συμπληρώνεται και από ένα όχημα μεταφοράς πυρομαχικών (η μεταφερόμενη ποσότητα πυρομαχικών δεν είναι γνωστή, το πυροβόλο δεν μεταφέρει πυρομαχικά). Και τα δύο βασίζονται στο όχημα M-1152A1w/B2 με κινητήρα μέγιστης ισχύος 205 ίππων. Το HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS ενσωματώνει ψηφιακό σύστημα ελέγχου πυρός και ασύρματες επικοινωνιών, είναι δηλαδή αυτόνομο ως προς τη δράση του, γεγονός που μειώνει το χρόνο αντίδρασης του. Οι ευελιξία του M-1152A1w/B2 επιτρέπει στο HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS να κινείται σε δύσκολα εδάφη, εκτός ασφάλτου, ενώ μπορεί να μεταφερθεί γρήγορα, από ένα σημείο του μετώπου σε άλλο ή από νησί σε νησί, με μεταφορικά ελικόπτερα UH-60 Black Hawk και CH-47 Chinook (εξωτερικά) ή με μεταφορικά αεροσκάφη C-27 Spartan και C-130 Hercules (εσωτερικά).

Η απλότητα της κατασκευής είναι τέτοια που, σύμφωνα με την AM General, το όλο σύστημα έχει μικρό κόστος απόκτησης, υποστήριξης και χρήσης. Επιπλέον, η χρήση κοινών μονάδων LRU (Line Replacement Units), καθώς και η πολύ απλή διαδικασία εναλλαγής τους, από πυροβόλο σε πυροβόλο στο πεδίο μάχης, αυξάνει σημαντικά τη διαθεσιμότητα τους. Το HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS ενσωματώνει το καινοτόμο σύστημα μείωσης της οπισθοδρόμησης SRT (Soft Recoil Technology). Το SRT άρχισε να αναπτύσσεται, από την Mandus Group, το 2016 και δοκιμάστηκε επιτυχώς από τον Αμερικανικό Στρατό το 2019. Η χρήση του SRT επιτρέπει την ενσωμάτωση πυροβόλων των 105/155 χιλιοστών σε ελαφρά οχήματα 4 x 4 και 6 x 6, καθώς μειώνει το αρνητικό αποτέλεσμα της οπισθοδρόμησης κατά 60%. Αυτό έχει ως συνέπεια τη μεγαλύτερη σταθερότητα του πυροβόλου κατά τη βολή, καθώς και τη μείωση της δομικής καταπόνησης του οχήματος. Με άλλα λόγια, συμβάλει στην αύξηση της ακρίβειας και στη μείωση των αναγκών και του κόστους συντήρησης.

Η σταθεροποίηση του πυροβόλου γίνεται από δίποδες, εμπρός και πίσω, οι οποίοι κινούνται υδραυλικά, καθώς και από το σύστημα SRT υδραυλικής λειτουργίας, το οποίο είναι ενσωματωμένο στην κάνη. Το πώς λειτουργεί το SRT εξηγεί ο Regis Luther, τεχνολόγος μηχανικός της AM General: «Λίγο πριν τη βολή, το υδραυλικό σύστημα βοηθά στην ανάπτυξη της κάνης. Κατά τη βολή, παράγεται οπισθοδρόμηση και το SRT μεταβάλλεται από βοήθημα ανάπτυξης σε σύστημα κλειδώματος της κάνης. Έτσι μειώνει την οπισθοδρόμηση». Όπως αναφέρει ο Regis Luther η κίνηση της κάνης κατά τη βολή είναι μεγαλύτερη, σε σχέση με τα πυροβόλα που δεν χρησιμοποιούν το SRT: «Το αποτέλεσμα είναι ότι το όχημα δονείται λιγότερο και η κάνη περισσότερο». Έτσι, το αποτέλεσμα της οπισθοδρόμησης δεν μεταφέρετε στο όχημα και δεν το καταπονεί, αλλά απορροφιέται, κατά 60%, από το SRT. Έτσι το SRT επιτρέπει την ενσωμάτωση πυροβόλων των 105/155 χιλιοστών σε ελαφρά οχήματα.

Ο χρόνος τάξης, σκόπευσης, βολής και κίνησης προς άλλη θέση βολής του HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS είναι μόλις 1,5 λεπτό, δραματικά μικρότερος σε σχέση με τον χρόνο που χρειάζεται ένα ρυμουλκούμενο πυροβόλο να ταχθεί, να εκτελέσει τη βολή και να κινηθεί προς άλλη θέση. Σύμφωνα με τον Regis Luther, το επίπεδο προστασίας του M-1152A1w/B2 επιτρέπει στο HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS να παραμείνει απολύτως ασφαλές από έκρηξη πυρομαχικού των 155 χιλιοστών ενώ βρίσκεται σε απόσταση 350-400 μέτρων από το σημείο της έκρηξης. Το συνολικό βάρος του συστήματος του πυροβόλου, χωρίς να υπολογιστεί το βάρος του οχήματος, είναι 1.242,8 κιλά (το συνολικό βάρος του HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS είναι 6.395 κιλά). Επιπλέον, το βάρος της βάσης του τηλεσκοπικού συστήματος M-187A1 είναι 20,4 κιλά. Το M-187A1 ενσωματώνει το πανοραμικό τηλεσκόπιο M-137A2 πεδίου όραση 10ο και βάρους 10,9 κιλών (το χρησιμοποιούν και τα πυροβόλα M-198 και M-777) και παρέχει τις αναγκαίες ρυθμίσεις της κάνης (ύψος, κατεύθυνση).

Το ψηφιακό σύστημα ελέγχου πυρός είναι τύπου MG-9000 το οποίο ενσωματώνει το αδρανειακό σύστημα πλοήγησης LN-270 της Northrop Grumman. Το ραντάρ καταμέτρησης της ταχύτητας του πυρομαχικού MVR-700C είναι της Weibel Scientific, η ψηφιακή κάμερα για άμεση βολή DFS-02 είναι της Sekai Electronics, το σύστημα GPS S67-1575-76 είναι της Sensor Systems και η οθόνη απεικόνισης δεδομένων και πληροφοριών DK-10 είναι της Mandus Groyp. Το HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS απαιτεί ελάχιστο πλήρωμα δύο (2) ατόμων (το όχημα ανεφοδιασμού απαιτεί πλήρωμα δύο ατόμων). Στην τυπική του διαμόρφωση το πυροβόλο καλύπτει τόξο 180ο, αλλά μπορεί να διαμορφωθεί έτσι ώστε να καλύπτει ολόκληρο το τόξο των 360ο, αν απαιτηθεί από τον πελάτη. Στην κατακόρυφο τα όρια κίνησης είναι από -5ο έως +72ο. Το HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS μπορεί να επιχειρεί χωρίς πρόβλημα σε θερμοκρασίες από -40°C έως +52°C.

Το HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS χρησιμοποιεί τα εξής πυρομαχικά: Υψηλής εκρηκτικότητας M-1 και M-760, φωτιστικά Μ-314, καπνογόνα M-60, υψηλής εκρηκτικότητας υποβοηθούμενης ώθησης M-913 HERA (High Explosive Rocket Assistant) και υψηλής εκρηκτικότητας θραυσμάτων M-1130A1 HE-PFR (High Explosive-Performed Fragmented Round). Με συμβατικά πυρομαχικά το μέγιστο βεληνεκές ανέρχεται στα 11,6 χιλιόμετρα, ενώ με τα M-913 HERA το μέγιστο βεληνεκές αυξάνει στα 19,5 χιλιόμετρα. Ομοίως, με πυρομαχικά M-1130A1 HE-PFR το μέγιστο βεληνεκές αυξάνει στα 17 χιλιόμετρα. Ο μέγιστος ρυθμός βολής είναι οκτώ (8) πυρομαχικά το λεπτό για τρία λεπτά, ενώ ο μέγιστος διατηρητέος ρυθμός βολής είναι τρία (3) πυρομαχικά το λεπτό. Το όχημα ανεφοδιασμού μπορεί να μεταφέρει όλα τα παραπάνω πυρομαχικά σε συνδυασμούς σύμφωνα με τις εκάστοτε επιχειρησιακές απαιτήσεις.

Συνοπτικά, το HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS είναι ένα αξιόλογο πυροβόλο και μια πολύ καλή λύση για τον εξοπλισμό της ΑΣΔΕΝ και ιδιαίτερα των ΔΑΝ. Έχει γρήγορη αντίδραση, μόλις 1,5 λεπτό για να ταχθεί, να εκτελέσει τη βολή και να φύγει από το σημείο, και μπορεί να μεταφερθεί από CH-47 Chinook, C-27 Spartan και C-130 Hercules, αεροπορικά μέσα που διαθέτει η Ελλάδα. Όπως έχει ανακοινώσει η AM General η εξέλιξη του HUMVEE 2-CT Hawkeye MHS δεν θα περιοριστεί στο M-1152A1w/B2, αλλά θα υπάρξουν προγράμματα ενσωμάτωσης του πυροβόλου και σε άλλα οχήματα, καθώς και σε ταχύπλοα σκάφη. Τέλος, σύμφωνα πάντα με την AM General, το κόστος συντήρησης του UMVEE 2-CT Hawkeye MHS είναι μικρό, ενώ η όλη διαδικασία της συντήρησης είναι απλή και γίνεται σε επίπεδο μονάδας και όχι σε επίπεδο εργοστασίου.