Είναι πασιφανές πλέον πως το Λιμενικό Σώμα καλείται να διαδραματίσει ένα σύνθετο ρόλο τόσο στην ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών όσο και στην Εθνική Ασφάλεια. Οι ραγδαίες εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα σε Αιγαίο και Μεσόγειο δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού. Το ΛΣ πρέπει να σταματήσει να είναι άλλη μια ένστολη δημόσια υπηρεσία που ασχολείται  κατά βάση με πάρεργο και να επικεντρωθεί στις σύγχρονες απειλές.

Θα σταθούμε σε δύο άξονες. Ο πρώτος είναι η επιβεβλημένη και απαραίτητη διοικητική μεταρρύθμιση με υπαγωγή του ΛΣ στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και η δεύτερη στον εξοπλιστικό του σχεδιασμό.

Η μεταφορά του ΛΣ στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης επιβάλλεται. Και αυτό γιατί στο Υπουργείο Ναυτιλίας είναι έρμαιο ενός τεράστιου πάρεργου που απασχολεί προσωπικό και μέσα. Το ΛΣ πρέπει να επικεντρωθεί σε δύο βασικούς άξονες: το οργανωμένο έγκλημα και την εθνική ασφάλεια. Είναι αδιανόητο το ΛΣ να γίνεται δέκτης πλειάδας ζητημάτων της εμπορικής ναυτιλίας όπως της ακτοπλοΐας, θέματα τα οποία οφείλουν να διευθετηθούν από άλλες αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας στελεχωμένες από πολιτικό προσωπικό. Είναι ακατανόητο το ΛΣ να συνεχίζει να απασχολείται με θέματα που εγείρουν σοβαρά ερωτηματικά  για τη πραγματική του χρησιμότητα και ουσία ή να αποτελούν πηγή ύποπτων συναλλαγών και εξυπηρετήσεων στη βάση συνδιαλλαγών. Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί τη παραπάνω φράση.

Στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης το ΛΣ οφείλει να συγκροτήσει νέο επιχειρησιακό στρατηγείο. Εκεί όπου θα υπάρχει ενιαία και διευκρινισμένη εικόνα από πλωτά και εναέρια μέσα τόσο των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και της ΕΛ.ΑΣ, του Λ.Σ και φυσικά της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Ένα κοινό στρατηγείο με έμφαση στη συνεργασία, τη συνέργεια και τη διακλαδικότητα. Δεδομένου ότι μια απειλή μπορεί να εμφανιστεί ως απλή όπως ένα συμβάν έρευνας – διάσωσης που όμως κάλλιστα μπορεί να αποτελέσει απειλή εθνικής ασφάλειας.

Από την περικοπή του πάρεργου του ΛΣ θα προκύψει πλεόνασμα προσωπικού. Και αυτό το προσωπικό πρέπει να αξιοποιηθεί με νέα δομή και εξορθολογισμό.

Το δεύτερο σκέλος του παρόντος άρθρου είναι ο εξοπλιστικός σχεδιασμός που πρέπει να είναι με έμφαση.

Την αξιοποίηση των εναερίων μέσων. Το ΛΣ οφείλει να αναλάβει όλο το έργο της έρευνας – διάσωσης στη θάλασσα και η ΠΑ μόνον της έρευνας – διάσωσης μάχης από την 31 ΜΕΕΔ. Τα ελικόπτερα του ΛΣ οφείλουν να ενισχυθούν με νέου τύπου ελικόπτερα ικανά να επιχειρούν σε δυσμενείς συνθήκες και να μπορούν να μεταφέρουν μια ολιγομελή ομάδα ειδικών επιχειρήσεων της ΜΥΑ για αποστολές ναυτικής αποτροπής και νηοψίες.

Αναλογιστείτε απλώς τα εξαιρετικών δυνατοτήτων και επιδόσεων αεροσκάφη Reims F – 406 Vigilant που μπορούν να δίνουν εικόνα επιφανείας ακόμα και στις Ένοπλες Δυνάμεις με τη προσθήκη ενός data link. Το ραντάρ έρευνας επιφάνειας 1500Β μπορεί να δίνει εικόνα σε απόσταση έως και 160 ναυτικά μίλια. Κάλλιστα αυτά θα μπορούσαν να επιχειρούν από Ρόδο και Κρήτη. Επίσης, τονίζεται η ακτίνα πτήσης των 1.300ν.μ. (2.300km) ικανά να πετούν μεταξύ Ρόδου και Κύπρου.

Τα δικινητήρια αεροσκάφη αποκτήθηκαν με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε. και παρέμειναν καθηλωμένα επί μακρό χρονικό διάστημα λόγω ελλιπούς συντήρησης και εκπαίδευσης.
Τα εξαιρετικών επιδόσεων και δυνατοτήτων DAUPHIN AS365 N3. Πρέπει να εγκατασταθεί αυτόματος πιλότος 4 αξόνων στα ελικόπτερα να μπορούν να επιχειρούν σε αποστολές έρευνας διάσωσης.

Την απόκτηση Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών. Αντικειμενικός σκοπός είναι η σύνθεση εικόνας πλήρους και αδιάλειπτης με μεταβίβαση των πληροφοριών στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων και στο Αρχηγείου Στόλου (Στρατιωτική Διοίκηση Ανατολικής Μεσογείου). Την ικανότητα να επιχειρούν από προωθημένες βάσεις έστω και πολιτικών αεροδρομίων εγγύς των περιοχών ενδιαφέροντος όπως το Ανατολικό Αιγαίο, η Μεσόγειος και το Λιβυκό πέλαγος.

Την ολοκλήρωση του Εθνικού Συστήματος Θαλάσσιας Επιτήρησης. Αντίστοιχα όπως παραπάνω με την ίδια λογική και σκοπιμότητα.

Την προμήθεια Πλοίων Ανοικτής Θάλασσας. Κύρια στοιχεία πρέπει να αποτελούν τα ακόλουθα: μήκος άνω των 70 μέτρων, εκτόπισμα τουλάχιστον 1200 τόνους, χώρος για λέμβους νηοψιών, ελικοδρόμιο και οπωσδήποτε Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος για σύνθεση εικόνας επιφανείας. Δυστυχώς, το ΠΝ διατηρεί τη Διοίκηση Πλοίων Επιτηρήσεως για καθήκοντα που εάν υπήρχε Ακτοφυλακή και διακλαδικότητα δεν θα χρειάζονταν να έχει ή τουλάχιστον όχι σε τέτοιο βαθμό και όγκο απομυζώντας πόρους και προσωπικό.

Την ενίσχυση των πλωτών μέσων τόσο της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών όσο και των Κλιμακίων Ειδικών Αποστολών – Ομάδες Ειδικών Αποστολών των Κεντρικών Λιμεναρχείων (με έμφαση σε πραγματικά σκάφη ειδικών επιχειρήσεων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (ταχύτητα άνω των 50 κόμβων, ισχυρός οπλισμός, μεταφορική ικανότητα, θωράκιση, ολοκληρωμένο τακτικό σύστημα αποστολής, ηλεκτροπτικά) και όχι πολιτικού τύπου σχεδιάσεις που τις βαφτίζουμε σκάφη ειδικών επιχειρήσεων.

Τα 6 περιπολικά κλάσης ΔΗΛΟΣ πρέπει να αντικατασταθούν από μεγαλύτερη σκάφη και όχι από αντίστοιχα.

Την βελτίωση του υφισταμένου στόλου. Χαρακτηριστικά να τονίσουμε πως στα υφιστάμενα Lambro 57 μπορεί να εγκατασταθεί τηλεχειριζόμενος πυργίσκος οπλισμού.

Λόγω οικονομίας χώρου και χρόνου και δεδομένου πως θα επανέλθουμε στο θέμα έμφαση πρέπει να δοθεί και σε ζητήματα ναυτικής εκπαίδευσης και κυρίως επιλογής προσωπικού. Η αρχή έγινε με την ίδρυση Σχολής Αξιωματικών ΛΣ εντός της ΣΝΔ καθώς και Σχολής Δοκίμων Λιμενοφυλάκων ώστε να υπάρχει ναυτική κουλτούρα και αντίληψη. Επιπροσθέτως, απαραίτητο είναι τα στελέχη του ΛΣ να περνούν από Σχολεία των ΕΔ όπως Σχολή Εθνικής Άμυνας.

Ανακεφαλαιώνοντας, όλα τα παραπάνω είναι καθαρά θέμα πολιτικής βούλησης και κεντρικού σχεδιασμού με βάση τι ανάγκες έχουμε και τι θέλουμε να πετύχουμε. Η διεκδίκηση και αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων λόγω του μεταναστευτικού μπορεί να δώσει την απαιτούμενη οικονομική ώθηση.

 Το θέμα είναι εάν υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι από πλευράς πολιτικής και φυσικής ηγεσίας. Και κυρίως εάν έχουν το όραμα να κάνουν το ΛΣ πραγματική Ακτοφυλακή και όχι μια ένστολη λιμενική υπηρεσία. Είναι καιρός τώρα με τη συμπλήρωση 100 χρόνων το ΛΣ να κάνει τη δική του επανάσταση και μια νέα μεταρρύθμιση.

Το ΠΑΘ Vosper Europatrol 250 Mk1 μήκους 47,3 μέτρων και 300 τόνων.
Αποτελεί μοναδική ελληνική πρωτοτυπία την έρευνα διάσωση στη θάλασσα να την ασκεί η ΠΑ.

Comments

  1. «Χαρακτηριστικά να τονίσουμε πως στα υφιστάμενα Lambro 57 μπορεί να εγκατασταθεί τηλεχειριζόμενος πυργίσκος οπλισμού.»

    Μα δεν θα βάλουμε RWS ούτε στα FB που παραγγείλαμε πρόσφατα!

    1. Σε προγραμμα με χρηματοδοτηση απο κοινοτικα κονδυλια ΔΕΝ εχεις δικαιωμα να βαλεις οπλισμο. Ειναι ορος απαραβατος.

  2. Ίσως θα είχε νόημα, μια διάσπαση του ΛΣ σε λιμενική αστυνομία, υπό το δημόσιας τάξεως, με αστυνομικά καθήκοντα στους λιμένες και μια ακτοφυλακή η οποία θα ανήκει σε μια συνοριοφυλακή. Θα είναι μεν υπό πολιτικό καθεστώς για να λαμβάνουν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, αλλά θα είναι πλήρως στρατιωτικοποιημένες, στα πλαίσια της τουρκικής στρατοχωροφυλακής ή της φιλανδικής συνοριοφυλακής
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Finnish_Border_Guard

  3. Το πρόβλημα είναι η διαχρονικά κακή νοοτροπία των ανώτατων και των μεσαίων στελεχών του Λιμανικού Σώματος , ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι μάχιμη μονάδα και ότι απλώς επιτηρεί και τίποτα άλλο . Έχει καταφέρει να πείσει σειρά πολιτικών ηγεσιών με το χονδροειδές ψέμα «η Ε.Ε. δεν επιτρέπει την εγκατάσταση σταθμών οπλισμού στα περιπολικά σκάφη» . Ρήμαξαν τα ελικόπτερα επίτηδες βγάζοντας τα ακατάλληλα (αφού τσέπωσαν όμως μίζες από την αγορά τους) . Τυχαίο είναι το επεισόδιο του νυν αναπληρωτή Υπουργού Αμύνης με τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος πριν τρεις μήνες ? Του ζητούσε απλά να διαφυλάξει τα σύνορα .

  4. Σωστές οι θέσεις του άρθρου

    Απαιτείται ριζικός εκσυχρονισμός και αλλαγή νοοτροπίας

    Τα συμφέροντα όμως που κρατάνε το Λιμενικό στη σημερινή κατάσταση είναι μεγάλα

    Και δυστυχώς ένα μεγάλο μέρος της ηγεσίας έχει συμβιβαστεί και βολευθεί με τη κατάσταση

    Πρέπει η απόφαση να επιβληθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό

    Πρέπει να εξελιχθεί σε Ακτοφυλακή

    Αποστολές ερευνας και διάσωσης και επιτήρησης πρέπει να περάσουν σε αυτό

    Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μπορεί να βρεθεί για ριζικό εκσυχρονισμό του υλικού

    Θέληση υπάρχει?

  5. Καταρχάς συγχαρητήρια για το άρθρο!

    Ο ρόλος του λιμενικού θα πρέπει να αναβαθμιστεί ώστε να ελαφρυνθεί από καθήκοντα το πολεμικό ναυτικό (ένα δυο από τα πρώτα που μου έρχονται στο νου είναι η φύλαξη των φάρων και τα υδρογραφικά). Μην ξεχνάμε ότι το λιμενικό μπορεί να επιδοτείται από κοινοτικά κονδύλια άλλωστε οι περισσότερες αγορές που πραγματοποιούμε τώρα από εκεί χρηματοδοτούνται. Επίσης θα πρέπει να επιτευχθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ομοιοτυπία στις μονάδες του.

    Για παράδειγμα καλό θα ήταν να ενισχυθεί με περισσότερα Damen Stan Patrol 5509 και στο μέλλον με μια μεγαλύτερη μονάδα όπως το Damen 5211/6711 (το 2ο με ελικοδρόμιο) είτε ακόμα τις Saar 72 μέσω της συνεργασίας ONEX/Israel Shipyards. Τα παραπάνω μαζί με τα παλαιότερα Saar 4 και τα νέα P355GR θα κάλυπταν την ανάγκη σε μεγάλες μονάδες. Προς την ίδια κατεύθυνση και οι αγορές των FB56 και RAFNAR 1100/NORSAFE S1200.

    Παράλληλα ίσως θα πρέπει να δημιουργηθεί μια υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας που θα συγκεντρώσει τα ιπτάμενα μέσα της αστυνομίας, λιμενικού, πυροσβεστικής και ΕΚΑΒ ώστε να απελευθερωθούν ΠΝ και ΠΑ από την έρευνα και διάσωση και τις αεροδιακομιδές και η νέα υπηρεσία να επωφεληθεί από κοινοτικά κονδύλια για τις δαπάνες συντήρησης. Για παράδειγμα μια νέα υπηρεσία με μονάδες όπως EC135, AS365 N3, AS332 και Reims F406 (αποσύρει πολλά η Γαλλία ίσως μας ενδιέφεραν) θα μπορούσε λόγω ομοιοτυπίας να πετύχει καλύτερες συμφωνίες συντήρησης με την Eurocopter.

    ΥΓ: Το ιταλικό ναυτικό έχει ανακοινώσει ότι το 2025 θα αποσύρει τα περιπολικά Sirio/Commandanti ίσως και αυτά θα ενδιέφεραν το ΠΝ για την αντικατάσταση παλαιών μονάδων του.

  6. Το σημαντικότερο είναι να αποφασίσουμε τι θέλουμε να γίνει με το Λιμενικό Σώμα.
    Η γνώμη μου ήταν ότι θα έπρεπε να μπούμε στη διαδικασία ομοιοτυπίας των μέσων με το Π Ν …..να κανουμε οτι απαιτείται για να μπορούμε να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση πχ Super Vita θα μπορούσα με άλλη διαμόρφωση να χρησιμοποιηθούν στο Λιμενικό Σώμα για τις δικές του ανάγκες. Αργοτερα ….υπαρχει υποχρέωση χρήσης για μικρο χρονικό διάστημα στο ΛΣ θα τις μετατρέπουμε σε πολεμικά πλοία …οχι ολες ενα κομμάτι τους. Το ιδιο ισχυει για ελικόπτερα κτλ . Μονο οπου δεν θα υπαρχει αντιστοιχία θα περνούμε αλλο τύπο …και φυσικα σε αντιστοιχία με οτι ήδη εχουμε πχ τα ειδικα αεροπλανα ΛΝ .
    Με μια μακροπρόθεσμα έξυπνη πολιτική και γερή χρηματοδότηση απο ΕΕ ….ΛΣ θα κερδίσει πολλα και θα ενίσχυθει με ωραιο τροπο το ΠΝ θα πετύχουμε σε πολλα επιπεδα. Με τροπο και με κατάλληλους ανθρωπους πολλα γίνονται.

  7. Θα πρέπει να υπάρξει διαχωρισμός μεταξύ λιμενικού και ακτοφυλακής. Η δέυτερη θα πρέπει να λειτουργεί ως ημιστρατιωτικό σώμα σας την χωροφυλακή της θάλασσας δηλαδή. Η ακτοφυλακή θα πρέπει να αναλάβει την φύλαξη των θαλασσιων συνόρων.

  8. Γιάννη είναι πλέον δύσκολο να επανεκπαιδεύσεις ένα σώμα που έχει αποκτήσει την νοοτροπία του Δημόσιου υπαλλήλου. Βεβαίως και πρέπει να γίνει διαχωρισμός αρμοδιοτήτων αλλά ενταγμένο όχι υπό το υπουργείο Δημόσιας Τάξης αλλά υπό το υπουργείο Εσωτερικών. Η επιβολή ενός ακόμα σώματος στο οργανόγραμμα του Δημόσιας Τάξης και θα το επιβάρυνε διοικητικά αλλά και θα απομυζούσε τον προϋπολογισμό του. Στο Ναυτιλίας θα πρέπει να παραμείνει το Λ.Σ (Civil Guard) με αποστολές το οργανωμένο έγκλημα και η επίβλεψη θεμάτων εμπορικής ναυτιλίας, όπως της ακτοπλοΐας, της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της αλιείας. Για αυτό και όλα τα πλωτά μέσα που κατέχει ή είναι υπό παραγγελία, θα παραμείνουν σε αυτό.

    Η δημιουργία ενός άλλου σώματος Ακτοφυλακής είναι επιβεβλημένη για τον λόγο που ανέφερα, με αποστολή την Εθνική Ασφάλεια. Μια ακτοφυλακή ως ένα αμιγώς ημιστρατιωτικό σώμα στα πρότυπα της αμερικανικής ακτοφυλακής, που θα μπορεί να συνεπικουρεί το Π.Ν και προφανώς με δικό του προϋπολογισμό. Η στελέχωση αυτού του σώματος θα μπορούσε να γίνει αρχικά τόσο από μεταφορά στελεχών του Π.Ν και του Λ.Σ όσο και από μια διαδικασία πρόσληψης. Το σώμα θα χρησιμοποιούσε για την δημιουργία στελεχών την Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, όποτε αυτό κρινόταν απολύτως αναγκαίο, για την μείωση του κόστους εκπαίδευσης αλλά και της απόκτησης αναγκαίας ναυτικής εκπαίδευσης. Δυστυχώς στην αρχή θα υπάρχουν ζητήματα με την κοινή χρήση της ΜΥΑ και από τα 2 σώματα, μέχρι να μεγαλώσει η στελέχωση της. Στο αρχικό του δυναμικό του θα εντάσσονταν τα NASTY & τα ΑΝΤΩΝΙΟΥ, τα 3 τελευταία τύπου 148 και τα 2 OSPREY 55. Από το Λ.Σ θα δίνονταν στην Ακτοφυλακή για διαχείριση τα Reims F – 406 Vigilant και τα DAUPHIN AS365 N3. Και θα δίνονταν με αυτό το πλαίσιο γιατί είναι αγορασμένα με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε, που δημιουργεί προβλήματα στην πλήρη μεταβίβασης τους.

    Προφανώς τα αρχικά μέσα που θα διατεθούν στην Ακτοφυλακή είτε είναι υπέργηρα είτε χρειάζονται επειγόντως αναβαθμίσεις. Δεν υπάρχει άλλη μεταβατική επιλογή μέχρι της έλευσης των αρχικών πλοίων, αγορασμένων μέσω ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Αργότερα με την παράδοση των μεγάλων OPV και ο τομέας της Έρευνας και Διάσωσης θα περάσει στον έλεγχο της Ακτοφυλακής. Εδώ θα αναφέρω επιγραμματικά ένα αιρετικό πρόγραμμα εξοπλισμού του σώματος με κύριο γνώμονα την κατασκευή κατά 90% στην χώρα μας. Αυτό θα περιλαμβάνει ναυπήγηση εδώ, κατασκευή των ηλεκτρονικών συστημάτων εδώ, ακόμα και κατασκευή εργοστασίου παραγωγής ελικοπτέρων, για την κάλυψη όχι μόνο του σώματος αλλά και άλλων κλάδων των Ε.Δ. Για να γίνει πραγματικότητα όμως θα πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός και διακλαδικότητα. Θέλουμε όμως;

  9. Λιμενικη Αστυνομια —> Υπ. Προ.Πο. (μαζι με Π.Σ.)
    Ακτοφυλακη —> Υπ. Εσωτερικων μαζι με ΥΑΤ-ΟΠΚΕ-Συνοριοφυλακες-Φρουρους Φυλακων
    ΟΛΑ τα ιπταμενα μεσα τους υπο ΕΝΑ φορεα (γ.γ. Πολ. Προστ.)

  10. Ωραίες ιδέες κατα το πλείστον χωρίς περιεχόμενο. Ο Chris Ain μιλά για διαχωρισμό Λιμενικού /Ακτοφυλακης κατα τα πρότυπα Αστυνομίας/Χωροφυλακής που δεν υπάρχει. Η Ελληνική Πολιτεία απεφάσισε οτι εννοποιημένη η Αστυνομία με την Χωροφυλακή θα απέδιδαν καλύτερα. Το δε άρθρο δεν εχει ξεκάθαρη αντίληψη του πλήρους έργου του Υπουργείου και του ΛΣ, επι παραδείγματι δεν έχει πλήρη αντίληψη του ποιός ευθύνεται για την Ανατολική Μεσόγειο. Το Λιμενικό/Ακτοφυλακή δεν έχουν καμία σχέση, είναι αρμοδιότης του ΠΝ ξεκάθαρα. Ενα θέμα που πράγματι υπάρχει τόσο στο Υπουργείο Ναυτιλίας όσο και στο Δημόσια Τάξης είναι η «θεωρητική » ύπαρξη Αρχηγείου Αστυνομίας, ΛΣ, χωρίς ουσιαστικές αρμοδιότητες και όλες οι δράσεις πηγάζουν από το Υπουργείο και όχι το αρμόδιο Αρχηγείο. Ο εκάστοτε Υπουργός αναλαμβάνει τον ρόλο του Αρχιαστυνόμου ή του Αρχιλιμενάρχου/Αρχιακτοφύλακα, λάθος τραγικό και δυστυχώς ο κόσμος το ανέχεται. Λίγη αυτοσυγκράτιση για να μην υπηρετούνται αλλότριοι σκοποί. Αφείστε τους αρμόδιους απερίσπαστους να κάνουν τον απαιτούμενο συντονισμό των συναρμοδίων υπηρεσιών και να αναβαθμίσουν την ποιότητα των υπηρεσιών του ΛΣ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *