Τα μαχητικά αεροσκάφη Tempest είναι μια υπό ανάπτυξη ιδέα μαχητικών αεροσκαφών 6ης γενιάς που κατασκευάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο για την Βρετανική Βασιλική Πολεμική Αεροπορία και την Ιταλική Πολεμική Αεροπορία (AMI). Σύμφωνα με πληροφορίες από ανοιχτές πηγές, αναπτύσσεται από μια κοινοπραξία ιδιωτικών εταιρειών (και ελάχιστων δημόσιων) απ’ όλο τον κόσμο γνωστή ως «Team Tempest», που αποτελείται από το Υπουργείο Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου, την BAE Systems, την Rolls-Royce, την Leonardo SpA και την MBDA, ενώ προορίζεται να τεθεί σε λειτουργία από το 2035 και ύστερα, αντικαθιστώντας το αεροσκάφος Eurofighter Typhoon. Σύμφωνα με έκθεση του Υπουργείου Άμυνας της Μεγάλης Βρετανίας, μέχρι το 2025 θα δαπανηθούν 2 δισεκατομμύρια λίρες για την ανάπτυξη του σκελετού του μαχητικού αεροσκάφους Tempest, αλλά και για το λογισμικό.

Σύμφωνα με ανάλυση του AviationWeek, η κοινοπραξία Team Tempest μέσω του Βρετανού Πτέραρχου Michael Wingston, καλεί οποιαδήποτε δυτική εταιρεία ανάπτυξης ανάπτυξης υποσυστημάτων μαχητικού αεροσκάφους, να δηλώσει συμμετοχή στο πρόγραμμα του Μαχητικού 6ης γενιάς με σκοπό την περαιτέρω διεύρυνση της μεταφοράς τεχνογνωσίας προς την κατασκευαστική ομάδα. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως »όσο περισσότεροι συμμετέχοντες, τόσο μεγαλύτερο το εύρος των λύσεων και των καινοτομιών που θα κατατεθούν προς εξέλιξη». Σε συνέχεια της παραπάνω δήλωσης, εταιρείες όπως η Σουηδική Saab, η Thales, η Μartin Baker, και άλλες, προσχώρησαν στην ομάδα ανάπτυξης του νέου μαχητικού, του οποίου η φιλοσοφία δράσης θα είναι εντελώς διαφορετική σε σχέση με τα ήδη υπάρχοντα μαχητικά.

Η οικονομική συμβολή του προγράμματος Tempest θα μπορούσε να υποστηρίξει κατά μέσο όρο 20.000 θέσεις εργασίας κάθε χρόνο μεταξύ 2026 και 2035, θα συνεισέφερε τουλάχιστον 25,3 δισεκατομμύρια λίρες, ή σχεδόν 32,7 δισεκατομμύρια δολάρια στη βρετανική οικονομία. Θα διαδραματίσει επίσης κρίσιμο ρόλο στην εξασφάλιση δεξιοτήτων στον εγχώριο στρατιωτικό αεροδιαστημικό βιομηχανικό τομέα.

Ραντάρ

Η Leonardo αναπτύσσει μία νέα τεχνολογία ραντάρ για το Tempest,το λεγόμενο Σύστημα Πολλαπλών Λειτουργιών Ραδιοσυχνοτήτων (MRFS), το οποίο έχει σχεδιαστεί για να συλλέγει και να επεξεργάζεται υπέρογκες ποσότητες δεδομένων. Σύμφωνα με την Leonardo το Tempest θα είναι ικανό να συλλέγει πληροφορίες μέσω των αισθητήρων που διαθέτει και να επεξεργάζεται δεδομένα περίπου 10.000 φορές περισσότερα απ’όσα επεξεργάζονται τα μαχητικά 5ης γενιάς. Με πιο απλά λόγια θα μπορεί να επεξεργάζεται αντίστοιχο όγκο δεδομένων με αυτά που διακινούνται σε μία πόλη σαν του Εδιμβούργου, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.

Ωστόσο τα ως προς επεξεργασία δεδομένα, σύμφωνα με την εταιρεία, δεν θα αντλούνται μόνο από τους αισθητήρες του μαχητικού, αλλά και από επίγεια ραντάρ τεθωρακισμένων, μη επανδρωμένων αεροσκαφών που θα λειτουργούν συνεργατικά με το Tempest αλλά και άλλων εναέριων μέσων. Γίνεται άμεσα αντιληπτό πως το μαχητικό θα λειτουργεί σαν μία εναέρια πλατφόρμα συλλογής/επεξεργασίας/μεταφοράς τεράστιου όγκου δεδομένων, τα οποία θα λαμβάνονται από οποιαδήποτε πλατφόρμα επί της πολεμικής διαδικασίας, διαμορφώνοντας μία ενιαία μαχητική οντότητα, η οποία ως »εγκέφαλο» θα έχει το Tempest. Αξίζει να σημειωθεί πως η ιδέα αυτή δεν είναι καινούρια, καθώς το F-35 εν μέρη είχε κατασκευαστεί με σκοπό να επιτελέσει έναν αντίστοιχο ρόλο. Η υπολογιστική και ενεργειακή ισχύς που χρειάζεται το μαχητικό θα είναι πρωτοφανής για τα παγκόσμια δεδομένα, καθώς ήδη υπάρχοντες αλγόριθμοι Deep Learning δεν φαίνεται να έχουν αντίστοιχες ικανότητες (μέχρι στιγμής).

Τo Tempest θα είναι ο εγκέφαλος μιας δικτυοκεντρικής πολεμικής μηχανής, η οποία θα είναι ικανή να λειτουργήσει και να επιβιώσει αυτόνομα, χωρίς την περαιτέρω βοήθεια από τρίτα συστήματα μάχης που συμμετέχουν στην πολεμική διαδικασία.

Το ραντάρ MRFS υποτίθεται ότι έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί πέρα ​​από τα όρια ενός παραδοσιακού ραντάρ, με την ψηφιακή τεχνολογία να παρέχει στον χειριστή μια σαφή εικόνα του χώρου μάχης και των πιθανών στόχων, «βοηθώντας τον να κερδίσει τον πόλεμο της πληροφορίας». Η ιταλική εταιρεία φαίνεται να έχει ήδη κατασκευάσει πλήρως ορισμένα υποσυστήματα και τα έχει δοκιμάσει με επιτυχία σε εγκαταστάσεις του Εδιμβούργου της Σκωτίας.

Ο ρόλος του πιλότου

Ο ρόλος του πιλότου στα μαχητικά 6ης γενιάς φαίνεται να συμπληρώνεται σε μεγάλο βαθμό από τεχνολογίες και »ανέσεις» που προσφέρουν οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης, τα πιλοτήρια νέας γενιάς, το Deep Learning, τα Big Data και οι »ψηφιακοί συγκυβερνήτες». Το προβολικό σύστημα κάσκας (HMD) που θα αξιοποιηθεί στο Tempest, σύμφωνα με πληροφορίες από ανοιχτές πηγές, θα βασίζεται σε μία εξελιγμένη έκδοση του HMD που χρησιμοποιούν τα F-35. Η εξέλιξη θα αφορά την γενικότερη χρήση του, καθώς το HMD εκτός από δεδομένα στοχοποίησης, θα παρέχει στον πιλότο πληροφορίες σχετικά με τα χαρακτηριστικά της αποστολής και τα στοιχεία πτήσης, ενώ ο πιλότος θα έχει την δυνατότητα να ρυθμίζει ποιες πληροφορίες θα μεταδίδονται επί κάσκας και ποιες επί της οθόνης του πίνακα οργάνων.

Το προβολικό σύστημα κάσκας (HMD) που θα αξιοποιηθεί στο Tempest, σύμφωνα με πληροφορίες από ανοιχτές πηγές, θα βασίζεται σε μία εξελιγμένη έκδοση του HMD που χρησιμοποιούν τα F-35.

Στον γράφον η έννοια του »ψηφιακού συγκυβερνήτη» έγινε γνωστή για πρώτη φορά ύστερα από μελέτη που δημοσίευσε το XihuaNet, περί αξιοποίησης τεχνολογιών Big Data από την Κινεζική Αεροδιαστημική Εταιρεία, στο πρόγραμμα ανάπτυξης του μαχητικού J-20. Η τεχνολογία αυτή προσφέρει στον πιλότο την ικανότητα συνεργατικής λειτουργίας με το μαχητικό αεροσκάφος, καθώς ο ιπτάμενος θα είναι ικανός να δίνει εντολή στοχοποίησης-κρούσης στο μαχητικό, το οποίο θα αναλαμβάνει το υπόλοιπο κομμάτι της διαδικασίας. Με λίγα λόγια, το βλήμα θα κατευθύνεται εν πολλοίς μόνο του προς τον στόχο (εναέριο-θαλάσσιο), ενώ ο πιλότος θα ασχολείται με την αντιμετώπιση απειλών και τον εντοπισμό τους.

Σύμφωνα με την Leonardo το Tempest θα είναι ικανό να συλλέγει πληροφορίες μέσω των αισθητήρων που διαθέτει και να επεξεργάζεται δεδομένα περίπου 10.000 φορές περισσότερα απ’ όσα επεξεργάζονται τα μαχητικά 5ης γενιάς. Με πιο απλά λόγια θα μπορεί να επεξεργάζεται αντίστοιχο όγκο δεδομένων με αυτά που διακινούνται σε μία πόλη σαν του Εδιμβούργου, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.

Σύμφωνα με την BAE Systems που συμμετέχει στο πρόγραμμα κατασκευής του Cockpit του μαχητικού, ο πιλότος θα έχει την ικανότητα να μεταδίδει την εικόνα που έχει στο visor της κάσκας, αλλά και τις πληροφορίες που διαθέτουν οι αισθητήρες, από το μαχητικό προς επίγεια/θαλάσσια κέντρα Διοίκησης-Ελέγχου. Ύστερα ο πιλότος θα είναι ικανός να λαμβάνει οπτικά δεδομένα (εικόνα) επί της οθόνης του πίνακα οργάνων, μέσω ψηφιακής διασύνδεσης του μαχητικού με εν πτήση βλήματα και μη επανδρωμένα αεροχήματα. Τα στοιχεία αυτά θα είναι ικανά να ανταλλάσσουν και να επεξεργάζονται πληροφορίες μεταξύ τους, δημιουργώντας ένα ενιαίο σύστημα-συστημάτων (Military Internet of Things).

«Έννοιες συμπεριλαμβανομένης αυτής του ψηφιακού συγκυβερνήτη αναπτύσσονται επίσης, όπου ένας« εικονικός πιλότος» θα μπορούσε να αναλάβει μερικές από τις ευθύνες του ιπταμένου. Η ιδέα του εικονικού πιλότου εξακολουθεί να αναπτύσσεται, αλλά θα μπορούσε, για παράδειγμα, να πάρει τη μορφή ενός «avatar» ενσωματωμένου στο πιλοτήριο για να αλληλοεπιδρά με τον πιλότο », δήλωσε η BAE Systems.

Ο πιλότος θα είναι ικανός να λαμβάνει οπτικά δεδομένα (εικόνα) επί της οθόνης του πίνακα οργάνων, μέσω ψηφιακής διασύνδεσης του μαχητικού με εν πτήση βλήματα και μη επανδρωμένα αεροχήματα. Τα στοιχεία αυτά θα είναι ικανά να ανταλλάσσουν και να επεξεργάζονται πληροφορίες μεταξύ τους, δημιουργώντας ένα ενιαίο σύστημα-συστημάτων (Military Internet of Things).

Η εταιρεία δοκιμάζει επίσης «psycho-physiological» τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένης της οπτικής παρακολούθησης/ιχνηλάτησης, με σκοπό να μελετήσει τις φυσικές και γνωστικές διαδικασίες του χειριστή. Με αυτό τον σκοπό σύμφωνα με την BAE Systems, τα κέντρα εκπαίδευσης πιλότων μαχητικών αεροσκαφών έχουν καλύτερη επίγνωση του άγχους, του φόρτου εργασίας και της κόπωσης που προκαλεί η συνεργατική λειτουργία πιλότου/αεροσκάφους. Η BAE Systems αναφέρει ότι οι πιλότοι της δοκιμάζουν αυτές τις τεχνολογίες σε ελεγχόμενες συνθήκες δοκιμής πτήσης μέσα σε αεροσκάφος Typhoon. «Τα αποτελέσματα των δοκιμών θα μας δώσουν πληροφορίες για την περαιτέρω ανάπτυξη με σκοπό να κατανοήσουμε καλύτερα τη γνωστική συμπεριφορά ενός πιλότου και τις διαδικασίες που σχετίζονται με την εγκεφαλική δραστηριότητα, τους ψυχολογικούς ρυθμούς και την κίνηση των ματιών», δήλωσε η εταιρεία.

Kινητήρας

Η Rolls Royce σε συνεργασία με την Leonardo φαίνεται να είναι αυτές που θα κατασκευάσουν το μεγαλύτερο μέρος του κινητήρα. Η Rolls Royce συγκεκριμένα αναπτύσσει τον στρόβιλο και τον θάλαμο καύσης οι οποίοι θα κατασκευαστούν από συνθετικά υλικά με σκοπό την αντοχή σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, καθώς όπως είναι εύκολα αντιληπτό, η υπολογιστική και ενεργειακή ισχύς που θα χρειαστεί το μαχητικό με σκοπό να επεξεργαστεί τόσο μεγάλο όγκο δεδομένων, θα επηρεάσει άμεσα και τα επιμέρους υποσυστήματα. Σύμφωνα με ανάλυση της ιστοσελίδας Real Engineer, η πρόσθετη θερμότητα που θα παράξει η μηχανή, θα αξιοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με σκοπό την κάλυψη επί μέρους αναγκών του μαχητικού.

Σύμφωνα με ανάλυση της ιστοσελίδας Real Engineer, η πρόσθετη θερμότητα που θα παράξει η μηχανή, θα αξιοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με σκοπό την κάλυψη επί μέρους αναγκών του μαχητικού.

Ο Phil Townley της Rolls-Royce δήλωσε ότι όσο πιο ζεστός είναι ο κινητήρας, τόσο πιο αποτελεσματικός γίνεται. «Λαμβάνουμε λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα και μειώνουμε τις εκπομπές του». Η Team Tempest εξετάζει επίσης την χρήση συνθετικών αεροπορικών καυσίμων με σκοπό να μειώσει τις θερμοκρασίες των καυσαερίων και να συμβάλει σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

«Καλωσορίζουμε νέους τρόπους εργασίας με σκοπό την δραματική βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ανταλλαγής τεχνογνωσίας μεταξύ των δυτικών κρατών. Είμαστε ικανοί να δημιουργήσουμε καινοτόμα προγράμματα που θα διαμορφώσουν το σύστημα μαχητικού αεροσκάφους νέας γενιάς. Η νέα τεχνολογία του ραντάρ αποτελεί ένα συγκεκριμένο παράδειγμα των κερδών που έχει ήδη επιτύχει αυτή η προσέγγιση, με κόστος ανάπτυξης 25% λιγότερο, ενώ παράλληλα παρέχει πάνω από 10.000 φορές περισσότερα δεδομένα από τα υπάρχοντα συστήματα», δήλωσε ο Phil Townley.

Οπλισμός

Η ευρωπαϊκή εταιρεία MBDA δήλωσε ότι το Tempest θα μπορούσε να οπλισθεί με «ηλεκτρομαγνητικά πυροβόλα και όπλα λέιζερ». Ο Mike Mew, ανώτερο στέλεχος της MBDA, ανέφερε ότι στοχεύει να κάνει την ενσωμάτωση νέων όπλων στο μαχητικό μία πολύ εύκολη/απλή διαδικασία που θα μπορούσε να είναι «τόσο απλή όσο και η σύνδεση ενός USB stick στον υπολογιστή σας». Αυτός ο τύπος προσέγγισης είναι ένα θέμα που διατρέχει τον πυρήνα του προγράμματος Tempest, καθώς ένας από τους επιμέρους σκοπούς είναι να ξεφύγει η συνολική ανάπτυξη του προγράμματος από τον κύκλο μεγάλων αμυντικών δαπανών. «Κάθε γενιά αεροσκαφών γινόταν όλο και πιο περίπλοκη και επαχθής. Πρέπει να ξεφύγουμε από αυτό», ανέφερε ο Mew.

Βασιζόμενοι στην προηγούμενη εμπειρία ενσωμάτωσης όπλων τόσο η MBDA όσο και η BAES,αναπτύσσουν καινοτόμες ιδέες ωφέλιμου φορτίου και εκτόξευσης διευκολύνοντας μια βελτιωμένη φόρτωση όπλων, όπως προβλέπει η ιδέα του IVRAAM (Inside Visual Range Air-to-Air Missile).

To μαχητικό 6ης γενιάς FCAS

Το Future Combat Air System (FCAS) είναι ένα ευρωπαϊκό μαχητικό αεροσκάφος που κατασκευάζεται από τις Airbus, Thales Group, Indra Sistemas και Dassault Aviation με σκοπό να αντικαταστήσει τα Eurotyphoon και τα μαχητικά Rafele έως το 2040. Το πρόγραμμα FCAS μέχρι στιγμής, σύμφωνα με πληροφορίες από ανοιχτές πηγές, φαίνεται να κινείται αρκετά αργά και να αντιμετωπίζει προβλήματα χρηματοδότησης κυρίως για πολιτικούς λόγους. Η έγκυρη εβδομαδιαία επιθεώρηση Aviation Week αναφέρει το κυριότερο πρόβλημα ανάπτυξης του μαχητικού είναι η άρνηση Γερμανίας και Γαλλίας στα ζητήματα μεταφοράς τεχνογνωσίας, καθώς απ’ ότι φαίνεται καμία χώρα δεν είναι διατεθειμένη να αποδεσμεύσει ευαίσθητες πληροφορίες.

Ωστόσο ένας εκ των πρωταρχικών σκοπών ανάπτυξης του προγράμματος είναι η δημιουργία ενός μαχητικού όπου κύριο ρόλο θα παίζει συγχώνευση δεδομένων »data fusion» που θα ανταλλάσσει το μαχητικό με βλήματα, πολεμικά σκάφη επιφανείας και επίγεια ραντάρ. Ο σχεδιασμός του μαχητικού πρώτη φορά παρουσιάστηκε στο Le Bourget στις 17 Ιουνίου 2019 και καλύπτει ορισμένες εκ των βασικών απαιτήσεων που πρέπει δυνητικά να πληρή ένα μαχητικό 6ης γενιάς.

Διαθέτει άτρακτο 18 μέτρων, άνοιγμα πτέρυγας 14 μέτρα και σύμφωνα με την παρουσιαζόμενη μακέτα του μαχητικού θα είναι εμφανώς μεγαλύτερο από το Rafale και το Typhoon, επιτρέποντας μεγαλύτερη εσωτερική/εξωτερική μεταφορά όπλων και αισθητήρων. Παρά τις μεγάλες διαστάσεις του αεροσκάφους, καταβλήθηκαν προσπάθειες για να κατασκευαστεί όσο το δυνατόν πιο λεπτό γίνεται, προκειμένου να μειωθεί η έλξη με υψηλή ταχύτητα. Διαθέτει αρκετά μεγάλη ουρά σε σχήμα V, ενώ το σχήμα της πτέρυγας θυμίζει εκείνο του nEUROn UCAV.

Στο FCAS, εφαρμόζεται η αρχή του «καλύτερου αθλητή» που σημαίνει πως κάθε συμμετέχουσα εταιρεία είναι υπεύθυνη για τον τομέα στον οποίο έχει ήδη αποδείξει τις βέλτιστες ικανότητές της.

Σύμφωνα με την Airbus, μεγάλη προσοχή θα δοθεί στα συστήματα επικοινωνίας μεταξύ του μαχητικού και των μη επανδρωμένων οχημάτων, με τα οποία θα λειτουργεί συνεργατικά, καθώς όπως και το Tempest θα λειτουργούν ως μία πλατφόρμα επεξεργασίας/μεταφοράς δεδομένων μάχης μεταξύ όλων των συμμετεχόντων επί της πολεμικής διαδικασίας. Ένα ζήτημα που συζητείται σχετικά με την κατασκευή του FCAS είναι αυτό περί ικανότητας πυρηνικής κρούσης. Η Γαλλία θεωρεί την πυρηνική αποτροπή ως βασικό ακρογωνιαίο λίθο της δικής της αλλά και της ευρωπαϊκής στρατηγικής και είναι διατεθειμένη να διαθέσει και 37 δισεκατομμύρια ευρώ στον στρατιωτικό της προϋπολογισμό έως το 2025 με σκοπό να κατασκευαστεί το μαχητικό με ικανότητες πυρηνικής κρούσης.

Ένα από τα κεντρικά καθήκοντα για την περαιτέρω ανάπτυξη του έργου είναι η πλήρης συμμόρφωση της Ισπανίας με τους κανόνες του προγράμματος. Η εύρεση κοινής συμφωνίας μεταξύ των χωρών μπορεί επίσης να χρησιμεύσει ως προσχέδιο για τη μετέπειτα ένταξη και άλλων εταίρων.

Σύμφωνα με ανάλυση Γάλλου συντάκτη στο πρακτορείο Janes, το FCAS, ως διάδοχος του Rafale, πρέπει να είναι σε θέση να εκτελέσει αυτό το έργο. Συνεχίζει προσθέτοντας πως Γερμανία και Γαλλία έχουν συμφωνήσει στον τομέα ανάπτυξης ενός μαχητικού το οποίο θα είναι ικανό να διεξάγει αποστολές με φόρτωση υψηλής πυκνότητας, δημιουργώντας έτσι μία ευρωπαϊκή βάση στην παραγωγή βλημάτων αντιστοίχων δυνατοτήτων, τα οποία θα είναι ικανά να απαλλάξουν (έως ενός βαθμού) τα ευρωπαϊκά κράτη από την χρήση αμερικανικών βλημάτων.

Συμπεράσματα

Απώτερος σκοπός της παραπάνω ανάλυσης είναι η κατάδειξη της μοναδικής ευκαιρίας που έχει η Ελλάδα ως κράτος, αλλά και οι Ελληνικές ιδιωτικές εταιρείες, να ενταχθούν στο πρόγραμμα ανάπτυξης μαχητικού 6ης γενιάς, καθώς βρίσκονται στην κατάλληλη χρονική συγκυρία. Ιδιαίτερα στο πρόγραμμα Tempest, η συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών από το εξωτερικό στο κομμάτι κατασκευής του κατάλληλου software αλλά και των κατάλληλων υποσυστημάτων, είναι αρκετά μεγάλη σε σύγκριση με τις εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ανάπτυξης του μαχητικού TF-X.

Ως στρατηγικός σκοπός της συμμετοχής μας στο πρόγραμμα μαχητικού 6ης γενναιάς δύναται να είναι η συλλογή τεχνογνωσίας η οποία θα θέσει σύσσωμο τον Ελληνισμό ως μία ενιαία επιχειρησιακή και αλληλοπροστατευόμενη οντότητα.

Οι δηλώσει του ε.α. Βρετανού Πτέραρχου καταδεικνύουν πλήρως το εύρος που τείνει να πάρει το πρόγραμμα Tempest αλλά και τους ευνοϊκούς όρους με τους οποίους εντάσσονται ιδιωτικές εταιρείες στο Tempest Team. Τεχνολογίες εντάσεως γνώσης (και περιορισμένου κεφαλαίου) όπως η αντιληπτική τεχνητή νοημοσύνη, το data fusion, τα big data, τα γεωχωρικά λογισμικά και η δημιουργία data links είναι ιδανικές για τον εκσυγχρονισμό ήδη υπάρχοντων συστημάτων μάχης που υπάρχουν στο ελληνικό οπλοστάσιο.

Η μεταφορά τεχνογνωσίας σχετικά με την δικτυοκεντρική λειτουργία των μαχητικών αεροσκαφών με μη επανδρωμένα οχήματα, θα μπορούσε να βοηθήσει στην δημιουργία ενός ενιαίου δικτύου μάχης μεταξύ των Rafale και ορισμένων ελληνικής κατασκευής UAV-Drone. Αξίζει να σημειωθεί πως η συνεργατική λειτουργία drone kamikaze σε μορφή σμήνους είναι ιδανική για να αδρανοποιήσει τα συστήματα CIWS των τουρκικών πολεμικών πλοίων. Ύστερα η ικανότητα μεταφοράς εικόνας μαχητικού αεροσκάφους προς τα Κέντρα Διοίκησης-Ελέγχου μέσω εγχώριας κατασκευής και ασφαλών δικτύων data links, θα πολλαπλασίαζε σε μεγάλο βαθμό την αποτρεπτική ισχύ της χώρας μας στην κλειστή θάλασσα του Αιγαίου.

Η μεταφορά τεχνογνωσίας σχετικά με την δικτυοκεντρική λειτουργία των μαχητικών αεροσκαφών με μη επανδρωμένα οχήματα, θα μπορούσε να βοηθήσει στην δημιουργία ενός ενιαίου δικτύου μάχης μεταξύ των Rafale και ορισμένων ελληνικής κατασκευής UAV-Drone.

Τέλος σημαντικό στοιχείο για την προάσπιση του ελληνισμού είναι ο χρόνος της αποτροπής. Όπως προκύπτει από την ελληνοτουρκική κρίση του καλοκαιριού του 2020, σημαντικό ρόλο στην αξιοπιστία της αποτροπής στο ιδιόρρυθμο ελληνοτουρκικό σύστημα, παίζει ο χρόνος της αποτροπής, δηλαδή ο »εγκλωβισμός» της σε ένα περιορισμένων διαστάσεων χρονικό πλαίσιο. Γίνεται άμεσα αντιληπτό πως το Ελληνικό Κράτος δεν θα εμπλακεί σε μακροχρόνια διένεξη με την Τουρκία, καθώς πιθανότερο είναι το σενάριο εμπλοκής ξένων δυνάμεων για τον τερματισμό της περιορισμένης σύγκρουσης.

Για τον λόγο αυτό πρέπει να αξιοποιηθεί η διεθνής τεχνογνωσία περί ανάπτυξης πολλαπλών αισθητήρων/ραντάρ νέας γενιάς τύπου MRFS, τα οποία θα λειτουργούν σε διασκορπισμένες πλατφόρμες τόσο επί των νησιών όσο και επί της θαλάσσης, με σκοπό την εύρεση του εχθρικού στόχου σε ζωντανό χρόνο, την ασφαλή μεταφορά/επεξεργασία της πληροφορίας (data fusion) μέσω εγχώριων data links σε συμμαχικές μονάδες κρούσης οι οποίες με την σειρά τους θα ασκούν το καταστρεπτικό πλήγμα στο περιορισμένο χρονικό διάστημα της σύγκρουσης.

Comments

  1. Νομιζαμε οτι δεσαμε το γαιδαρο μας με το nEUROn UCAV, αλλα ο γαιδαρος την κοπανισε.
    Δεσιδι γερο αυτη τη φορα μπας και κρατησει.

  2. Θεωρω οτι ουτε το FCAS ουτε το Tempest θα οδηγήσουν σε αεροσκαφος … Τα αναγγέλλουνε για να εχουν οι βιομηχανιες τους δουλίτσα να ταισουν γραναζια και μετα αντε γεια …εννοειτε οτι δεν ειναι προβλημα να ενταχθουμε σε καποιο (θειου μανωλη) προγραμμα αλλα μην εχετε μεγάλες ελπίδες για κάτι μάχιμο …

  3. Προσωπικά δεν μπορώ να καταλάβω πως αυτά τα 2 προγράμματα θα βρουν τεχνολογία stealth την στιγμή που καμία από αυτές τις χώρες δεν έχει επιδείξει τέτοια τεχνολογία εκτός από τις ΗΠΑ. Οι Βρετανοί ως τα χαϊδεμένα παιδιά μπορεί να πάρουν την τεχνολογία από την Αμερική, αλλά οι Γαλλογερμανοί ποτέ. Το αξιοπερίεργο για το πρόγραμμα FCAS είναι ότι οι Γερμανοί δεν ήθελαν εξαρχής να αναλάβουν την αρχηγία του προγράμματος και συγκεκριμένα να είναι υπεύθυνοι για το μαχητικό και αρκέστηκαν στο να πάρουν την μερίδα του λέοντος στα drone που θα φτιαχτούν σε συνεργασία με την Airbus Ισπανία. Αυτό δεν νομίζω ότι είναι τυχαίο γιατί πιθανόν να πιστεύουν ότι δεν έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία για κάτι τέτοιο και πιθανόν να αρκέστηκαν στο χαμηλότερο ρίσκο που είναι τα drone και τα συστήματα επικοινωνιών. Σε τελική ανάλυση το όποιο μαχητικό βγει από τα 2 προγράμματα θα έχει ένα απαγορευτικό κόστος γύρω στα 200-250 εκατομμύρια και την περίοδο 2035-2040 που θα βγουν πολύ πιθανόν τα F35 να είναι πολύ σοφότερη οικονομικά επιλογή διότι θα έχει ωριμάσει ως μαχητικό και η τιμή του θα είναι σίγουρα στα 75 εκατομμύρια χωρίς συμφωνία FOS. Οπότε αν είναι να μπούμε καλύτερα να μπούμε αυστηρά στο κομμάτι των drone που χρειαζόμαστε και είναι το μέλλον και να μην ξεχνάμε ότι έχουμε ήδη αρχίσει με το LOTUS όποτε μια φυσική συνέχεια θα ήταν κάποιο άλλο πρόγραμμα ανάπτυξης κάποιου άλλου drone.

    1. @Διονυσης
      Αυτή τη φορά πρέπει να κάνουμε το μεγάλο βήμα και να συμμετάσχουμε στη μελέτη και τον από κοινού σχεδιασμό ενός μαχητικού 6ης γενιάς. Βεβαίως, θα πρέπει να εξετάσουμε την οποιαδήποτε τυχούσα πιθανότητα συμμετοχής μας στη μελέτη και ανάπτυξη ενός οχήματος τύπου loyal wingman ικανό να συνεπικουρεί τα υπό παραλαβή Rafale F3R (εικάζω πως θα αναβαθμιστούν σε πρότυπο F4.0/4.1 μεταξύ 2027-2030). Προσοχή, να μην εμπλακούμε ετεροβαρώς για τα μεγέθη και τις ανάγκες μας σε κάποιο πρότζεκτ επίδειξης τεχνολογίας καθώς δεν έχουμε τέτοια πολυτέλεια).

      1. Προσωπικά πιστεύω ότι εξήγησα παραπάνω τους λόγους για τους οποίους τόσο από τεχνολογικής όσο και από οικονομικής άποψης και τα 2 προγράμματα είναι καταδικασμένα σε αποτυχία, εκτός βέβαια εάν υπάρχει βοήθεια από τον θείο Σαμ. Επίσης μία άλλη παράμετρος που πιθανόν να μην έχετε λάβει υπόψη είναι η παράμετρος της αγοράς ενός τέτοιου μαχητικού. Την στιγμή που η αγορά θα έχει κατακλειστεί από F35 και θα υπάρχει ανταγωνισμός από άλλες χώρες για την πώληση μαχητικών 6ης γενιάς σε τρίτες χώρες, πόσα FCAS ή Tempest θα πουλήσουν οι κοινοπραξίες ? Γιατί μπορεί να λέμε πολλά για τους Αμερικάνικους κουβάδες F35 αλλά η Αμερική πήρε πάνω της την έρευνα και ανάπτυξη του μαχητικού με 45 δισ. ετησίως και αγόρασε 763 μαχητικά με σκοπό να φτάσει τα 1050. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι τιμές να πέσουν στα 80 εκατομμύρια και γύρω στο 2030 θα πέσει στα 75 εκατομμύρια, τώρα αυτό που λένε ότι κοστίζει 100 εκατ. οφείλεται στα FOS, εγχειρίδια και άλλα πράγματα που πάνε μαζί με την αγορά του μαχητικού. Τώρα το ερώτημα είναι τα ευρωπαϊκά μαχητικά 6ης γενιάς θα πουλήσουν 600 κομμάτια για να έχουν κέρδος ή όχι ? Η απάντηση είναι προφανώς και όχι εξαιτίας του τεράστιου ανταγωνισμού και της τεράστιας τιμής αγοράς και συντήρησης που θα τα ακολουθεί. Πάλι λέω ότι αν αποφασίσουμε να μπούμε, να μπούμε αυστηρά στο κομμάτι των drone. Τώρα εάν πιστεύεις ότι θα πάρεις κάποιου είδους τεχνογνωσία κάνεις τεράστιο λάθος, από την στιγμή που Γάλλοι και Γερμανοί σκοτώνονται για το ποιος θα έχει τα δικαιώματα στην τεχνολογία και το πως θα μοιράζονται οι πληροφορίες για την τεχνολογία μην περιμένεις να σου δώσουν κάτι. Το πολύ πολύ να σου δώσουν τις καλωδιώσεις και τo Σύστημα Εξαγωγής Καυσαερίων (Exhaust Assembly) του οπίσθιου μέρους της ατράκτου που περιβάλλει το Σύστημα Εξαγωγής Καυσαερίων (Aft Fuselage) καθώς και του πίνακα λειτουργικού ελέγχου των ηλεκτρονικών συστημάτων του αεροσκάφους για έλεγχο τόσο πριν από την εγκατάσταση των Ηλεκτρονικών συστημάτων στο αεροσκάφος, όσο και για έλεγχο πριν από την πτήση (VMS Avionics Test Rig). Τις καλωδιώσεις τις έχεις από την εμπειρία από τα F16, τα υπόλοιπα από το Neuron, για αυτό και σου λέω ότι είναι προτιμότερο να πάρουμε μέρος στο κομμάτι των drone παρά του μαχητικού που θα μας βλέπουν πάντα με μισό μάτι γιατί δεν θα προσφέρουμε και τίποτα αξιόλογο και αν το πρόγραμμα πάει στραβά θα επωμιστείς μέρος της οικονομικής καταστροφής.

        1. @Διονυσης
          Έχω αναφέρει επί λέξει: «Προσοχή, να μην εμπλακούμε ετεροβαρώς για τα μεγέθη και τις ανάγκες μας σε κάποιο πρότζεκτ επίδειξης τεχνολογίας καθώς δεν έχουμε τέτοια πολυτέλεια».

          Συνεπώς, έχω τονίσει πως δε θα έχει μεγάλη αξία να δεθούμε σε ένα σχήμα μόνο επίδειξης τεχνολογίας (όπως υπήρξε το Neuron) ούτε ασφαλώς να δεθούμε σε πειραματισμούς αε/φους. Από την άλλη πλευρά πάλι, εάν η Π.Α. έχει εικόνα που να οδηγεί στην πεποίθηση ότι πράγματι μεταξύ 2030 – 2040 θα προκύψει αε/φος 6ης γενιάς εξ Ευρώπης θα πρέπει να επιδιώξουμε έναν βαθμό συμμετοχής (5% – 10%). Πάντα, παρακολουθώντας εκ του σύνεγγυς τις όποιες εξελίξεις.

          Προσοχή: Το έγραψα και αλλού, τα μάτια μας ανοιχτά για συμμετοχή σε προγράμματα Loyal Wingman. Πρέπει να μας ενδιαφέρουν. Τέλος απαιτείται οικονομική αρωγή Προγραμμάτων σαν κι αυτών που γίνονται π.χ. στο Α.Π.Θ.

          1. Δείτε εδώ το πότε μπορεί να ξεκινήσει μαζική παραγωγή ελληνικών UAV – DRONES. Χρειάζονται ΧΡΟΝΙΑ

            https://www.youtube.com/watch?v=I7OBmoOnrlM

            Στο μεταξύ, η πρυτανεία του ΑΠΘ είναι υπό κατάληψη 2 βδομάδες τώρα, ενώ ο Κύρος Υάκυνθος έχει στοχοποιηθεί από τους γνωστούς-άγνωστους ως πολεμοκάπηλος επειδή φτιάχνει UAV…

  4. πως μπορούν αν πάνε σε 6η γενιά τη στιγμή που δεν έχουν να επιδείξουν τις τεχνολογιες 5ης γενιάς (στελθ, σύνθεση δεδομένων αισθητήρων κλπ)?
    προφανώς μάρκετινγκ κολπο στο οποίο τσιμπάνε άσχετοι

    1. Σου διαφευγει οτι το F-35 ειναι προγραμμα κοινοπραξιας. Η ΗΠΑ δεν ηθελαν να πανε μονες στο χορο και προσκαλεσαν ενα τσουρμο αλλους συν τους απεναντι. Ιταλια και Βρετανια ηταν μεσα στο προγραμμα. Τωρα το 5ης και 6ης γενιας δεν εχει να κανει μονο με το ιχνος του αεροσκαφους ουτε καν με τον οπλισμο αλλα τις δυνατοτητες που εχει σε επιχειρησιακο επιπεδο διασυνδεση με αλλα συστηματα, αναληση πληροφοριων σε πραγματικο χρονο, μεταδωση πληροφοριων, συστηματα ηλεκρονικου πολεμου. Εκει που για εμενα διαφερει το 5ης και 6ης γενιας μαχητικο ειναι η δυνατοτητα καθοδηγησης κατι σαν το UCAV αλλα με οπλικο φορτιο. Δεν θα χρειαζεται να διακινδυνευσεις το Τεμπεστ απεναντι σε μια ολοκληρωμενη αεραμυνα. Θα στελνεις μπροστα τα UCAV για αναγνωρηση στοχοποιηση και καταστροφη στοχων και αν παλι κατραρυφθουν θα εχεις τα στοιχεια στοχοπιοιησης του αεροπορικου συστηματος χωρις να βρεθεις στην ακτινα δρασης του. Δεν θα με εκπληξη αν μελλοντικα τα UCAV θα εχουν και ρολο ασπιδας θυσιαζοντας τα για να γλυτωση το Τεμπεστ η και σε αποστολη αναχαιτησης. To πεδιο μαχης αλλαζει ραγδαια.

    2. Είναι όπως το 3ης γενιάς με το 4,75 γενιάς ιδιο σκάφος με ενσωματωμένη τρέχουσα τεχνολογία.
      Γνωρίζουν πως μπορούν να πετύχουν χαμηλή παρατηρησιμότητα όπως επίσης και πόσο κοστίζει (δες F-35,22 ,su57).Έχει μέλλον ακόμα.

    1. έχουν να επιδείξουν ένα σύστημα που να λειτουργεί?

      από λόγια και εγώ σου λέω ότι αναπτυσω αεροσκάφος όχι 6ης αλλά 7ης γενιάς 🙂

      μη τσιμπάς σε vaporware

      1. @Kostas
        Στο Rafale έχουμε εδώ και καιρό το MDPU για multi-sensor data fusion που διαχειρίζεται ενδεικτικά δεδομένα από RBE2-AESA, “Front Sector Optronic” (FSO), the SPECTRA EW, the IFF, the MICA infrared seekers, το data link κ.λπ. με εξαιρετικό MMI (MAN-MACHINE INTERFACE) και πολύ χαμηλό MTBF.

        Παρεμπιπτόντως, δεκάδες ανοιχτές πηγές για την απομυθοποίηση του και καλά εξαιρετικού data fusion του F35

        Μια εδώ: https://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/197892/claims-of-%E2%80%98game_changing%E2%80%99-f_35-data-fusion-debunked.html

        1. Το sensor fusion είναι πολύπλοκο θέμα. Δεν υπάρχει ευρωπαϊκό μαχητικό που να έχει επίπεδο σύνθεσης αισθητήρων ανάλογο του Φ35.

          Πολύ ενδεικτικά: ξέρεις ευρωπαϊκό μαχητικο με κάλυψη 360 μοιρων με αισθητήρες υπερύθρων? Άρα τι sensor fusion κάνει όταν για ένα πολύ μεγάλο τόξο το Ραφαλ έχει μόνο ESM?

          επίσης το sensor fusion έχει πολλα επίπεδα. Το Ραφαλ νομίζω επιλέγει και δείχνει στο πιλότο το σήμα από τον αισθητήρα με το καλύτερο σήμα. Στο Φ35, οι αισθητήρες «μιλάνε» μεταξύ τους για να παράξουν το καλύτερο σημα το οποίο θα προωθηθεί στον πιλότο

          Είναι πολύπλοκα θέμα αλλά απλά

          1. @Kostas

            Υπάρχει χρόνια μεγάλο debate. Για το sensor fusion το Rafale έχει γραφεί παλαιά τέτοια εκτίμηση από Βρετανούς που πάλευαν να προωθήσουν υο EF2000 στον αραβικό Κόσμο.

            Στο F16net είχε γίνει παλαιότερα κάποια ανταλλαγή απόψεων μεταξύ κυρίως Αμερικάνων (όλα τα σχόλια πρέπει να ελέγχονται με επιφύλαξη):

            Αντιγραφή & Επικόληση της σύνοψις ενός (οι πληροφορίες μου με κάνουν να μη συμφωνώ μαζί του, ωστόσο, οι εκτιμήσεις του έχουν ενδιαφέρον…

            «…Rafale senso fusion➡when multiple sensor tracking/detecting a targets , it only use data from sensor with the highest amount of information and ignored everything else
            Typhoon sensor fusion ➡ when multiple sensor detecting/ tracking a target , all information from all sensors that is tracking that target will be used to get more accurate track
            F-35 sensor fusion➡when multiple sensor detecting/ tracking a target , all information from all sensors that is tracking that target will be used to get more accurate track , also difference sensors can also communicate with each otherz to cue , rely track , when a sensor detect something , it will ask others sensors to look at that direction for more information…»

            Source: https://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=36&t=28397

  5. Η Σουηδία μια χώρα σχεδόν με τον ίδιο πλυθησμο με μας ,με καλύτερη οικονομία,που φτιάχνει αεροπλάνα ,χωρισ τόσο έντονο πρόβλημα ασφαλείας και μετέχει σε σχήμα.Ποσων μάλλον εμείς.Επιβαλετε στο μέτρο που μπορούμε οικονομικά και σε τομείς που τεχνολογικά είναι εφικτό.Το λέει και στο άρθρο ότι όσο προχωρά η τεχνολογίας στα αεροσκάφη και όπλα τόσο δυσβάσταχτο για μεμονωμένα κράτη να ανταπεξέλθουν.Εδω η USA και πόσα κράτη ακόμα και το F35 τους δημιουργεί προκλήσεις τόσο οικονομικές όσο και τεχνολογικές.

  6. Πιστεύω ότι βρισκόμαστε στο αρχικό στάδιο των σχεδιασμών που θα δώσουν το/α ευρωπαϊκά μαχητικά 6ης γενιάς. Το σίγουρο είναι ότι έχουμε να δούμε πολλά ακόμη μέχρι καποιο/α να μπουν σε παραγωγή.
    Στα δικά μας τώρα.σιγουρα η συμμετοχή σε τέτοια πρόγραμμα είναι η ο,τι καλύτερο για την μεταφορά τεχνογνωσίας αλλά και συμβολης στην οικονομικής ανάπτυξης της χωρας.λογω της τουρκικής απειλής στα επόμενα 10+Χρόνια θα είμαστε αναγκασμένοι να προχωρήσουμε στην αντικατάσταση δεκάδων Μιράζ και f16.Η συμμετοχή μας λοιπόν είναι μονόδρομος. Ειδικά στο πρόγραμμα fcas , λόγω της ειδικής μας σχέσης με την Γαλλία και την γαλλική αεροπορική βιομηχανία. Νομίζω όπως και σε πολλά άλλα αμυντικα κοινά ευρωπαϊκά προγράμματα στο τέλος οι γάλλοι θα ακολουθήσουν το δικό τους δρόμο και θα παράξουν το δικό τους αξιολογοτατο προϊόν.σιγουρα μας χρειάζονται γιατί αν έχουμε μια προίκα 60 αεροσκαφών είμαστε πολύτιμοι για αυτούς και αυτό μας δίνει παρά πολλά πλεονεκτήματα να διαπραγματευτούμε μαζί τους.οπως πολλοί φίλοι θα έχουν καταλάβει για εμένα είμαι φανατικός αντιευρωπαιστης, οπότε επιβάλλεται και γεωπολιτικά να «κολλησουμε»διπλα στους γάλλους.
    Όμως είμαι υποχρεωμένος να βάλω το δάχτυλο επί των τύπων των ήλων. Φοβάμαι ότι το ελληνικό πολιτικό σύστημα και η κοινωνία,δεν έχει την σοβαρότητα και την ωριμότητα, ώστε να εντάξει την χώρα σε ένα τέτοιο πρόγραμμα,ούτε την απαραίτητη συνέπεια που απαιτείται για να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες που θα βρούμε μπροστά μας μέχρι αυτό να δώσει καρπούς.στην πρώτη αλλαγή κυβέρνησης ποιος μου λέει ότι ξανά δεν θα βρεθεί κάποιος κ.Μπαλαφας που θα θέλει να το ξαναρισκαρει?ποιος μου εγγυάται ότι τα χρηματα(που ομολογουμένως θα είναι πολλα)που πρέπει να ΕΠΕΝΔΥΣΟΥΜΕ,στο πρόγραμμα ως συμμετοχής μας κάποιος πολιτικάντης δεν θα τα κάνει επιδόματα σε κάποια προεκλογική περίοδο?ακόμη και η ελληνική κοινωνία ΔΕΝ είναι ώριμη να το καταλάβει.ξανα θα βγουν οι κατ’ επάγγελμα «προοδευτικοι» να κλεινουν τους δρομους και να διαδηλώνουν λεγοντας πουλήστε κανενα πυραυλο (αεροπλανο Στην περίπτωση μας )να πάρουμε βιβλία.φοβαμαι πως οι παθογένειες του πολιτικού συστήματος και της κοινωνίας θα μας κάνουν να χάσουμε μια ακόμη μεγάλη ευκαιρία.ευχομαι να κάνω λάθος.

      1. Η συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα μεν καλή αλλά πρέπει να βγαίνει και προϊόν.
        Από την συμμετοχή στο nEuron έπρεπε ίδη να είχαμε καμιά 100αριά UCAV.

        1. Συμφωνω. Υπαρχει αρθρο που να εξηγει γιατι το προγραμμα δεν συνεχιστηκε? Φυσικα και να υπηρχε ως λυση θα το θυσιαζαμε για τις «γεοστρατηγικες σημαχιες» με το Ισραηλ και τα πρασσινα αλογα. 2 Heron εμεις τα οποια θα γεινουν 3 MQ-9 ενω η Τουρκια παει για τουλαχιστον 100 Akinci.

          https://doureios.com/odikos-hartis-uav-toyrkia-ellada/

          Ελπιζω καποτε η πολιιτικη και στρατιοτικη ηγεσια της Ελλαδας να ξυπνησει.

  7. Κ. Χωριανόπουλε σε αυτο το ιδιαιτερα ενδιαφερον αρθρο γραψατε «το Ελληνικό Κράτος δεν θα εμπλακεί σε μακροχρόνια διένεξη με την Τουρκία, καθώς πιθανότερο είναι το σενάριο εμπλοκής ξένων δυνάμεων για τον τερματισμό της περιορισμένης σύγκρουσης.»
    Θα ηταν ποιο σωστο να πειτε οτι η Ελλαδα δεν μπορει να εμπλακει σε μακροχρονια διενεξη γιατι απλα δεν εχει το οπλοστασιο να συνεχισει επιχειρησιακα μετα απο μερικες μερες επιχειρησεων. Αντιθετος η Τουρκια δουλευει πυρετωδως προς αυτη την κατευθυνση.
    Προσωπικα με τρομαζει το γεγονος οτι απαντες στην Ελλαδα εχουν ως δεδομενο την εμπλοκη ξενων δυναμεων. Η Αρμενια περιμενε πανω απο μηνα την εμπλοκη της Ρωσσιας και οταν αυτη ηρθε απλα παρεδωσε στο Αζερμπαιτσαν το Νακορνο-Καραμπαχ σχεδον στον συνολο του. Εμεις τη θα παραδωσουμε? Το μισο Αιγαιο? Την ανατολικη Θρακη? Την Κρητη? Την Ελληνικη ΑΟΖ? Μα τοτε ποιος ο λογος να ασχολουμαστε με την αμυνα αν αυτοσκοπος ειναι να δωσουμε και τα βρακια μας στις «ειρηνευτικες συνομιλιες».
    Μηπως νομιζετε οτι οταν θα αρχισουν αυτες η συνομιλιες δεν θα συνεχισει η Τουρκια την προσπαθεια καταληψεις εδαφων οπως εκανε με τον Αττιλα 2?
    Και ενα ακομα σημειο «την αποτρεπτική ισχύ της χώρας μας στην κλειστή θάλασσα του Αιγαίου.» Η χωρα μας δεν ειναι μονο το Αιγαιο. Ειναι και η Ανατολικη Μεσογειος οπου ανικη το συμπλεγμα του Καστελοριζου και η Κυπρος καθως και το μεγαλυτερο μερος της Ελληνικης ΑΟΖ, ειναι το Λιβυκο πελαγος οπου η Τουρκια θελει διακακος να δημιουργησει ναυτικη βαση και τελος συπεριλαμβανει το Ιονιο οπου η Τουρκια εχει ηδη βαση υποβρυχιων στην Αλαβανια και προσβλεπει στην αλιωση του Ελληνικου πληθυσμου στην Βορεια Ηπειρο. Υπαρχει καποιος λογος που σας κανει να πιστευετε οτι με την περαιωση του φιλοδοξου σχεδιου εκσυχρονισμου του Τουρκικου ναυτικου η Τουρκια δεν θα επιλεξει να πεξει επιχειρησιακα σε περισσοτερα απο ενα πεδια μαχης? Προσωπικα το θεωρω αυτονοητο οταν το Τουρκικο ναυτικο θα ειναι αριθμητικα και τεχνολογικα ανωτερο απο το Ελληνικο να επιχειρησει να διασπασει τις Ελληνικες δυναμεις πιεζοντας απο διαφορετικα σημεια.
    Η πρωτη σταγονα μελανιου στην συνθικολογηση θα ερθει εκ των εσων. Οταν πολιτικοι και δημοσιογραφοι προδικαζουν την ητα της Ελλαδα και την απωλεια κυριαρχιας σε οποιαδηποτε μορφη επικοινωνιακα αυτο το μηνα περναει και εμπεδονετε απο τον Ελληνα πολιτη που αργοτερα θα κληθει να υπερασπιστει τα πατρια εδαφη με αυτοθυσια. Δυστηχως αυτη η ητοπαθεια δεν εχει σταματησει απο την συνθηκολογηση του ’22. Το ’41 η Ελλαδα θα επεφτε μετα απο μια μικρη αλλα γενεα αντισταση γιατι κανενας στην στρατιωτικη ηγεσια και σε δευτερο λογο στο φασιστικο εκρτομα της κυβερνησης Μεταξα και στο ασπονδυλο κοινοβουλιο δεν πιστευε οτι μπορουμε να σταθουμε στα ποδια μας.
    Μηπως αντι θα μιλαμε για το πως θα τρεξουμε να παρακαλαμε αλλους να μας σωσουν να αρχισουμε διαλογο για το πως θα μεταφερουμε τον πολεμο στην καρδια του αντιπαλου γιατι αυτη θα ειναι η μονη αποτροπη που θα καταλαβει η Τουρκια αλλα και κατι που θα πρεπει να επιδειωκουμε διακακος. Αν η Τουρκια προχωρησει σε θερμο επισοδειο γιατι θα πρεπει η Ελλαδα να πεξει με τους ορους της Τουρκιας? Υπαρχει λογος που δεν θα θελουμε να ισοπεδωσουμε οχι μονο τις εχθρικες δυναμεις που ουσιαστικα θα πρωτοστατισουν αλλα και το πυρηνικες εγκαταστασεις που αποτελουν την υψιστη αμυντικη απειλη, το συνολο των υποδομων των επιχειρησεων αμυντικης βιομηχανιας και καθε βιομηχανιας που συνεργαζετε μαζι τους, και συμβολικες υποδομες κυρους οπως η γεφυρα του βοσπορου, λιμανια, πολιτικα αεροδρομια και αυτοβιομηχανιες. Εκει δηλαδη που χτυπαει η καρδια της Τουρκικης οικονομιας και το διεθνες της κυρος.
    Η Ισπανια αντιμετοπισε περιστατικο καταληψης βραχονησιδας απο το Μαροκο χωρις την συνδρομη τριτων. Υπαρχει κανονας που υπαγορευει οτι εμεις πρεπει να τρεχουμε με την ουρα στα σκελια και να αποδεχομαστε γκριζαρισμα περιοχων με ολο τον αυτοεξευτελισμο που υπαγωρευει η ενοια του δεν μπορουμε να σηκωσουμε την Ελληνικη σημαια και πρεπει να ειμαστε κατευναστικοι μην τυχον και θυχτει η Τουρκια.

    1. Η Ελλάς πρεπει να διατηρεί πάντα μια ΠΑ κοντά σε αριθμούς και ανώτερη σε ποιοτικά χαρακτηριστικά από την Τουρκία,για να μπορέσει να ισοσκελίσει το χρονικό πλεονέκτημα της πρώτης επίθεσης της ΤΑ.Το ήμισυ του παντός θα είναι οι πρώτες ώρες της αντιπαράθεσης.Σε περίπτωση δίκης μας επικράτησης ούτε ναυτικό αποκλεισμό μπορούν να κάνουν ούτε αρβυλο θα πατήσει σε νησί και εννοείται είναι πρακτικά ακατόρθωτο να περάσει άρμα το ποτάμι.Η τελευταία 15ετια μας έδειξε ότι χωρίς προγραμματισμό σε βαθοσ και ένταξη σε κάποιο προγραμμα,φτάσαμε να τρέχουμε πίσω από τις εξελίξεις.Ναναι καλά ο ερντογαν που κατάφερε να τον πετάξουν έξω από τοF35 και μας δόθηκε χρόνος για διορθωτικές κινήσεις.Θυμομαστε πριν 5,,4χρονια που λέγαμε τι θα κάνουμε με τα 100f35 που έρχονται.
      Όσων αφορά τώρα τις αντιφάσεις,τα παράδοξα και τα φοβικά σύνδρομα της πολιτικής και οικονομικής ελίτ είναι συζήτηση που θα χρειαστούμε σοβαρή συμμετοχή από ειδικούς στην επιστήμη της ιατρικής και της ψυχολογίας.Για τις φοβίες τους προσπαθούν δεκαετιεσ να κρατάνε το στράτευμα όσο χαμηλά και δεμένο γίνεται και επειδή φοβούνται ότι όντως συμβαίνει αυτό υποχωρούν φοβικά στον Τούρκο κ Γερμανό και αμερικανό και σκοπιανό και Αλβανό γιατί φοβούνται μην χάσουν τα κεκτημένα τους πολιτικά και οικονομικά.Παρανοια!

    2. Χαίρετε καλά τα λέτε στο σχόλιο σας. Σε καμία περίπτωση δεν θέλω να μονοπωλήσω πψως το επεισόδιο θα είναι ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ περιορισμένου χρονικού διαστήματος. Απλώς μέχρι στιγμής τέτοιες περιορισμένες καταστασεις έχουμε βιώσει με την Τουρκία (πχ ίμια όπου έγινε ξένη παρέμβαση όπως και το καλοκαίρι). Είναι γεγονός πάντως μετά την Συμφων.ια με τα ΗΑΕ κάποια πράγματα απο πλευράς εφοδιασμού εν ώρα πολέμου έχουν επιληφθεί.

    3. +100
      Πρέπει να τονίζουμε συχνά τον επερχόμενο πυρηνικό κίνδυνο των Μογγόλων μήπως υπάρξει σχεδιασμός και άμεση αντίδραση.
      Νομίζω μονόδρομος είναι η Αμυντική Συμφωνία με την Γαλλία και Ινδία πλην των άλλων ειδάλλως πρέπει να βγάλει κάποιος την κουκούλα από τους άρουραιους που πηγαινοέρχονται στα υπόγεια των γνωστων πρεσβειών

  8. Δεν πρόκειται να κάνουμε τίποτε κόντρα στις πιέσεις ΗΠΑ και Γερμανίας. Και είναι κρίμα, την στιγμή που η Γαλλία θέλει να μας «μπάσει μέσα σε όλα», εμείς να το παίζουμε τάχα μου ότι δεν μας συμφέρει. Αυταπατόμαστε απομονώνοντας το όλο θέμα είτε μόνο στο ΠΝ είτε μόνο στην ΠΑ και αποκρύπτουμε την συνολική εικόνα στις Γαλλικές προθέσεις. Λίγες φορές στην ιστορία συμπίπτουν τα συμφέροντα χωρών σε τέτοιο βαθμό, που να μην έχουν πρόβλημα για πλήρη στρατιωτική συνεργασία.

    1. Ποιες πιεσεις? Και να πιεζουν ας πιεσουν τη θα σου κανουν ντα? Πες δεν ενδιαφερομαι για αυτο το προγραμμα ας μιλησουμε για συμπαραγωγη σε αλλα προγραμματα. Δοξα το θεο εχουν πολλα.
      Πραγματικα δεν καταλαβαινω των αυτοευνουχισμο της Ελλαδας. Δεν υπαρχει αλλη χωρα με τοσο ητοπαθητικη ψυχολογια.
      Η Τουρκια δεν ειχε ποτε αυτες τις πιεσεις? Την ειδε κανεις να λυγιζει το γονατο?

    2. συμφωνώ, αλλά δεν αντιλαμβάνομαι η πολιτική ηγεσία της χώρας να το αντιλαμβάνεται αυτό και αναφέρομαι σε όλο το πολιτικό τόξο……..

  9. Η εντύπωση που υπάρχει πάντως στους περισσότερους κύκλους στην Ευρώπη και στην Ασια είναι ότι η Γαλλία και η Γερμανια θα προχωρήσουν από κοινού σε δικο τους μαχητικο 6ης γενιάς και δεν θα συμμετάσχουν στο επόμενο στάδιο παρα μόνο ίσως συμβουλευτικά.

    Οι Γάλλοι αφενός δεν σκοπεύουν να μεταφέρουν τεχνολογία σε κανενα εταίρο κι αφετέρου δεν επιθυμούν να συνεργαστούν με τους Ιταλούς τους οποίους θεωρούν υπεύθυνους για τα προβλήματα στη Λιβύη και στην Υποσαχαρια Αφρική. Επίσης οι Γάλλοι θεωρούν προαπαιτούμενο τη στρατηγική κρούση κάτι για το οποίο οι Άγγλοι δεν ενδιαφερνται καν να συζητήσουν λόγω κόστους

    Οι δε Γερμανοί δεν επιθυμούν σε καμία περίπτωση να ενισχύσουν την οικονομία και την τεχνολογία των Εγγλέζων με τους οποίους ταυτόχρονα σφάζονται για την αθρόα μεταφορά των κολοσσών της Χρηματοοικονομικών από το Σιτυ στην Φρανκφούρτη ενώ η συνεργασία μαζί τους στο πλαίσιο των Typhoon δεν ήταν και η καλύτερη που θα μπορούσαν να έχουν.

    Γενικά πάντως το πρόγραμμα μπάζει από παντού και περισσότερο μοιαζει να έχει ανάγκη από funds και ενεσεις καινοτομίας παρα σαν ουσιαστικό πρόγραμμα το οποίο θα φέρει το technology breakthrough που απαιτείται για την επιβίωση του.

    Η Leonardo παρόλες τις εξαγγελλίες δεν έχει τίποτα παρόμοιο στο παρελθόν στο χώρο του data integration & fusion ούτε έχει συμμετάσχει σε κάποιο υψηλού ρίσκου project το οποίο να της δίνει την εμπειρία και την τεχνολογική υπεροχή επί του αντικειμένου και κυρίως φαίνεται να είναι μια προσπάθεια ενίσχυσης της εικόνας της εταιρείας στους δύσκολους οικονομικά καιρούς

    Η δε MBDA θα κάνει στο τέλος ‘οτι της πουν οι Γερμανοί και οι Γάλλοι οι οποίοι και την ελέγχουν

    Tελος ο χθεσινός απρόοπτος θάνατος του ιδιοκτήτη της Dassault θα αλλάξει τελείως τους συσχετισμούς και οι ειδικοί ήδη μιλούν ότι η εταιρεία θα γίνει περισσότερο προστατευτική σε θέματα πατεντών και νεων τεχνολογιών.

  10. Αριστο το αρθρο !!

    Για το συγκεκριμενο προγραμμα αναπτυξης του μαχητικου πλατφορμας νεας γενιας το FCAS, γραφαμε μερικοι πριν καιρο για την συμμετοχη της Ελλαδος ως εκκινηση βιομηχανικη κι κατασκευαστικη στα υψηλα σκαλια τεχνολογιας και ερευνας για τις Ελληνικες ΕΔ τα Ελληνικα Πανεπιστημια. Και βεβαια προς τις Ελληνικες εταιριες !

    ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ

  11. Nαι και πάλι ναι!

    Είμαστε ευρωπαική χώρα μέλος της ΕΕ, έχουμε ταυτίσει την πορεία της χώρας μας και τα συμφέροντα μας με την ΕΕ και έχουμε επίσης την απίστευτη ευκαιρία να συμμετέχουμε σε κοινοπραξίες (έστω και με μικρό μερίδιο).
    Πρέπει να το εκμεταλλευτούμε αυτό στο έπακρο. Πολλά τα πλεονεκτήματα:
    1) αναπτύσουμε τεχνογνωσία
    2) έχουμε έσοδα σα χώρα από τα εξοπλιστικά, οχι μόνο έξοδα
    3) φτιάχνουμε θέσεις εργασίας υψηλότατου επιπέδου
    4) συσφίγουμε τις σχέσεις μας με τις χώρες της ΕΕ
    5) συν-διαμορφώνουμε τις προδιαγραφές των συστημάτων έστω και σε μικρό βαθμό
    6) μειώνονται σημαντικά οι πιθανότητες κρυφών ή φανερών εμπάργκο στην υποστήριξη των συστημάτων αυτών για πολιτικούς λόγους καθώς και οι περιορισμοί στην αποδέσμευση όπλων
    7) αποκλείουμαι ότι η Τουρκία θα προμηθευτεί τα εν λόγω συστήματα
    8) μπορούμε επιτέλους να ζητάμε με περισσότερες αξιώσεις γενικότερα αμυντικό εμπάργκο στην Τουρκια από τις άλλες χώρες της ΕΕ.

    Σημαντικό σε αυτό το σημείο είναι να συμπορευόμαστε στα προγράμματα που συμμετέχει η Γαλλία. Γιατί και πολιτικά μας στηρίζει και έχει τη διάθεση και την τεχνογνωσία να φτιάξει κορυφαία παγκοσμίως combat ready αποτελεσματικά οπλικά συστήματα. Η περίπτωση του Rafale και του Eurofighter είναι ενδεικτική. Οπότε ψηφίζω FCAS.

    Στην τελική είμαστε παραδοσιακοί πελάτες των γαλλικών συστημάτων. Mirage F-1, Mirage 2000, Rafale μην πάμε και σε 4η προμήθεια γαλλικών α/φων στο μέλλον σαν απλοί πελάτες όπως οι κελεμπίες στον Κόλπο.
    Πρέπει να καταλάβουμε πως δεν είμαστε στη μέση ανατολή, ούτε στην Ασία γενικότερα, αλλά πως είμαστε ευρωπαική χώρα με δυνατότητα συνεργασίας σε κοινοπρακτικό σχήμα, έχουμε και υψηλό επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού και επιστημόνων.

    Ας ξυπνήσουμε λοιπόν και να συμπεριφερθούμε έξυπνα Ευρωπαικά συστήματα με συμμετοχή σε κοινοπραξίες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *