Σήμερα τα ξημερώματα 12 ινδικά Mirage-2000 πέρασαν τη «Γραμμή Ελέγχου» στην αμφισβητούμενη, με το Πακιστάν, επαρχία του Kashmir και προσέβαλαν στρατόπεδα, τα οποία, σύμφωνα με την Ινδία, εκπαίδευαν και στέγαζαν τρομοκράτες. Πρόκειται για την πρώτη αεροπορική επιδρομή της Ινδίας στο Kashmir μετά τον πόλεμο του 1971 με το Πακιστάν και τις επιχειρήσεις στο Kargil τον Ιούνιο του 1999 (δείτε ξεχωριστό αφιέρωμα).

Σύμφωνα με τον Υπουργό Εξωτερικών της Ινδίας, Vijay Gokhale, το Νέο Δελχί έχει πληροφορίες για την παρουσία στην περιοχή της τρομοκρατικής οργάνωσης «Jaish-e-Mohammed», η οποία ευθύνεται για το θάνατο 40 Ινδών αστυνομικών σε τρομοκρατική επίθεση στις αρχές Φεβρουαρίου. «Αντιμετωπίζοντας άμεσο κίνδυνο, αυτό το προληπτικό πλήγμα ήταν απολύτως αναγκαίο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Gokhale. Σύμφωνα με το Νέο Δελχί η αεροπορική επιδρομή ήταν απολύτως επιτυχείς.

Το περιστατικό αυτό αποδεικνύει περίτρανα την επιχειρησιακή αξία και τις μεγάλες ικανότητες των Mirage-2000, αεροσκάφος το οποίο υπηρετεί στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) και είναι αυτό, που με τα όπλα του, κάνει τη διαφορά στους ουρανούς του Αιγαίου. Συνεπώς, όπως έχουμε επισημάνει πολλές φορές στο «DefenceReview.gr», μέσα από αναλυτικά άρθρα, τα Mirage-2000 όχι μόνο πρέπει να διατηρηθούν αξιόμαχα και διαθέσιμα (σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης), αλλά θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο αναβάθμισης των Mirage-2000 στο επίπεδο Mirage-2000.5 ή να εξεταστούν όλες οι δυνητικές επιλογές ενίσχυσης του στόλου με μεταχειρισμένα αεροσκάφη

Αλλά ποια είναι τα χαρακτηριστικά που καθιστούν τα Mirage-2000.5 θανατηφόρα; Ο συνδυασμός του ραντάρ RDY, των βλημάτων αερομαχίας MICA και του συστήματος αυτοπροστασίας ICMS-2000 είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος στα σημερινά επιχειρησιακά δεδομένα και μάλιστα με δυνατότητες που, εξ’ όσων γνωρίζουμε, δεν υπάρχουν ούτε στα ελληνικά, ούτε στα τουρκικά F-16, ιδιαίτερα σε εμπλοκές μέσων και μεγάλων αποστάσεων (BVR : Beyond Visual Range).

Η εμπειρία της ΠΑ από την επιχειρησιακή αξιοποίηση τόσο των Mirage-2000.5, όσο και των F-16 έχει αποδείξει και επιβεβαιώσει κατ’ επανάληψη ότι το RDY επιτυγχάνει σημαντικά μεγαλύτερες αποστάσεις αποκάλυψης και εγκλωβισμού ιπτάμενων στόχων, ανεξαρτήτως επιπέδου πλεύσης. Παράλληλα παρέχει και τη μοναδική δυνατότητα ταυτόχρονης σήμανσης των οκτώ  πιο επικίνδυνων στόχων για εμπλοκή, από το σύνολο των 24 στόχων που μπορεί να έχει εντοπίσει. Από αυτούς τους οκτώ στόχους το RDY μπορεί να εγκλωβίσει τέσσερις ταυτόχρονα και να καθοδηγήσει, επίσης ταυτόχρονα, εναντίον τους ισάριθμους MICA.

Σε περίπτωση επιλογής βολής ομοβροντίας τεσσάρων MICA, αυτοί εκτοξεύονται με χρονικό διαχωρισμό ενός δευτερολέπτου από τους φορείς οπλισμού του αεροσκάφος και ανεξάρτητα της κεφαλής που φέρουν, δηλαδή είτε EM (ElectroMagnetique), είτε IR (Infra-Red), λαμβάνουν στοιχεία καθοδήγησης (ύψος, ταχύτητα, διόπτευση, σχετική ταχύτητα, πορεία) προς το στόχο, εγκλωβίζοντας τον αυτόνομα στην τελική φάση της προσέγγισής τους προς αυτόν. Είναι επίσης επιβεβαιωμένο ότι ο MICA παρουσιάζει καλύτερες κινηματικές επιδόσεις και είναι πιο ευέλικτος σε σχέση με τον ΑΙΜ-120 AMRAAM σε αυτή την μέση και τελική φάση της πρόσκτησης του στόχου.

Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά λοιπόν παραμένουν όντως επιχειρησιακά αναγκαία και πολύτιμα για την ΠΑ, υπό την προϋπόθεση ότι μπορεί να αποκτήσει τα εν λόγω αεροσκάφη, είτε μέσω αναβάθμισης των εν υπηρεσία Mirage-2000, είτε μέσω απόκτησης μεταχειρισμένων, σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα και προπαντός σε λογικό κόστος. Με δεδομένο ότι η ΠΑ θα έχει μεγάλο μέρος ή το σύνολο των Mirage-2000.5 δεσμευμένα για την προσβολή στρατηγικών στόχων, με τα βλήματα SCALP-EG, είναι σαφές ότι η επένδυση στα Mirage-2000 είναι μια συνθήκη, η οποία μπορεί να αλλάξει τις ισορροπίες στο Αιγαίο δραματικά υπέρ της Ελλάδας. Ευκαιρίες υπάρχουν, η αξία των Mirage-2000 είναι δεδομένη, θέληση και αποφασιστικότητα χρειάζεται από την Ελλάδα.

Για τα Mirage-2000, το μέλλον τους στην ΠΑ, τις επιλογές και το κόστος αναβάθμισης τους, καθώς και τις ευκαιρίες απόκτησης μεταχειρισμένων αεροσκαφών από τρίτες χώρες μπορείτε να διαβάσετε στα παρακάτω άρθρα:

Comments

  1. Το Mirage, ΗΤΑΝ όντως ένα εκπληκτικό αεροσκάφος. Και ΗΤΑΝ γιατί η παραγωγή του έχει σταματήσει από το 2007!
    Άσχετα με το τι κάνουν οι Ινδοί, ακόμα και από τα αναφερόμενα παρενθετικά άρθρα προκύπτει ότι είτε εξαιτίας μας είτε εξαιτίας των Γάλλων, τα αεροσκάφη αυτά είτε δεν εξελίχθηκαν πιο σύγχρονα (ραντάρ AESA κ.λπ.), είτε εμείς δεν κάναμε κάποιες αναβαθμίσεις ώστε να είναι όπως πρέπει, είτε η αναβάθμισή τους είναι παντελώς ασύμφορη. Η δε συντήρησή τους, όταν σε 2-3 χρόνια αποσυρθούν τελείως από τη ΓΠΑ, θα γίνει ακόμα πιο κοστοβόρα. Το ότι τα Mk2 έχουν καταστεί στην Π.Α. ως ….ειδικού σκοπού, τα λέει όλα.
    Η Ελλάδα, αν θέλει ανάλογα όπλα θα πρέπει να επενδύσει πλέον στο Rafale F3R ή 4. Αλλιώς ας πάει σε Gripen E/F για αντίστοιχα. Άλλωστε κατά τους Γάλλους, δύο Rafale έχουν τη δυναμική 6 Mirage.
    Να φορτωθούμε επιπλέον α/φ του οποίου έχει ήδη σταματήσει η παραγωγή και η εξέλιξη και η συντήρηση είναι πολύ κοστοβόρα, ενώ η συντήρηση αναμένεται να ακριβύνει και άλλο τα προσεχή χρόνια, είναι για μένα πεταμένα λεφτά. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για αεροσκάφος με αεροηλεκτρικά παλαιά, παλαιό ραντάρ, χρειάζεται πιστοποίηση κάποιων όπλων (π.χ. Meteror) κ.λπ.
    Κατανοητή η δυνατότητα κάποιων όπλων που κάνουν διαφορά, αλλά αυτά καλύτερα να τα έχουμε σε πιο σύγχρονα α/φ. Αλλιώς σε λίγο, αντί να κοιτάζουμε πως θα ξεφορτωθούμε 24 Mk2, θα κοιτάζουμε πως θα ξεφορτωθούμε 40 ή 50.
    Εν όψει των εξελίξεων των αεροπλάνων, να φορτωθείς ένα α/φ που έχει σχεδιαστεί 25-30 και πλέον έτη πριν, ενσωματώνοντας ανάλογες τεχνολογίες, είναι τρέλα σκέτη.

    1. Δυστυχώς οι ίδιοι οι Γάλλοι δεν φρόντισαν να το εξελίξουν αρκετά και τα όποια πακέτα εκσυγχρονισμού προσέφεραν ήταν ακριβά και χωρίς ραντάρ AESA. Φυσικά αυτά δεν αναιρούν τις ευθύνες της ελληνικής πλευράς που επί μια δεκαετία όταν ο εκσυγχρονισμός ήταν μια συμφέρουσα λύση εμείς πετούσαμε χαρταετό.

      1. Σαφώς η πρώτη και μάλλον μεγαλύτερη ευθύνη είναι εκείνη των Γάλλων.
        Απλά αυτοί, έχουν κάνει τις επιλογές τους. Πρέπει να τις κάνουμε και εμείς. Και κοστίζει
        Όταν μια επένδυση πάει στραβά, υποχωρείς με το μικρότερο (πια) δυνατό κόστος.
        Η λύση για εμάς πλέον είναι η απεμπλοκή από το α/φ αυτό, όχι να φορτωθούμε και άλλα.

  2. Έχω την αίσθηση ότι οι Γάλλοι έπραξαν μεγάλη γκάφα τόσο με την παύση παραγωγής του mirage 2000, όσο και με την μή παραγωγή του 4000. Θα μπορούσε άραγε μια «άλλη» Ελλάδα να αγοράσει τα σχέδια των δύο μαχητικών ως βάση ανάπτυξης μαχητικού ή ακόμη και να ζητήσει απο την Dassault συμπαραγωγή του στην Ελλάδα ως εναλλακτικό του Rafale???

    1. Από πολλές απόψεις η επιλογή του Rafale ως πλατφόρμα στρατηγικών ρόλων και εναέριας υπεροχής αποτελεί μονόδρομο αν δεν θέλουμε μια Π.Α μαγαζί εξ ολοκλήρου των Αμερικανών με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο περιορισμών…

      1. Η αλήθεια είναι ότι το Rafale είναι μάλλον το πιο κατάλληλο (F3R).
        Αν έχουμε το χρόνο, ίσως αξίζει να περιμένουμε το Rafale 4.
        Ιδιαίτερα ενδιαφέρον βέβαια θα είναι και το νέο Gripen E/F.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *