Οι τελευταίες εξελίξεις στο ζήτημα της προοπτικής απόκτησης των φρεγατών Belhara φέρνουν ξανά το θέμα στο προσκήνιο. Θεωρούμε εξαιρετικά σημαντικό θέμα να επανέλθουμε τονίζοντας όλες τις τελευταίες εξελίξεις επί του θέματος με στόχο να υπάρξει μια σφαιρική και ολοκληρωμένη ενημέρωση του κοινού μας. Πραγματοποιήσαμε δύο ταξίδια στη Γαλλία εκ των οποίων ένα στη πρόσφατη Euronaval 2018 και είχαμε τη τύχη να επισκεφθούμε τρεις κορυφαίες γαλλικές εταιρείες: την Naval Group, την Thales και την MBDA. Το απόσταγμα των παραπάνω συνομιλιών σας το μεταφέρουμε στο παρακάτω μακροσκελές κείμενο:

Θέλουμε αρχικώς να τονίσουμε πως οι εξοπλιστικές επιλογές μιας χώρας ή ενός κράτους είναι αποτέλεσμα των παρακάτω συμβιβασμών:

Πολιτικών

Οικονομικών

Τεχνικών

Επιχειρησιακών

Σε όλες τις παραπάνω παραμέτρους πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή. Αυτό δεν είναι κάτι εύκολο τις περισσότερες φορές γι αυτό και πολλές φορές ορισμένα κριτήρια υπερτερούν των άλλων.

Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις η Γαλλική πλευρά βρίσκεται πολύ κοντά στην εξασφάλιση ενός χρηματοδοτικού πακέτου προς την ελληνική κυβέρνηση με στόχο, το Π.Ν να αποκτήσει σε πρώτη φάση δύο πλοία τα οποία θα ναυπηγηθούν στη Γαλλία ενώ σε δεύτερο χρόνο στόχος είναι η απόκτηση επιπλέον δύο πλοίων τα οποία θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα με τη προϋπόθεση πως θα έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο και θα έχουν λυθεί τα οποία γραφειοκρατικής φύσης προβλήματα υπάρχουν με τα ναυπηγεία. Εάν όλα προχωρήσουν τα πρώτα πλοία θα παραδοθούν το 2023-2024. Η προοπτική της εξαγοράς των Ναυπηγείων (Σκαραμαγκά και Ελευσίνας) από τη Γαλλική Naval Group ενός παγκόσμιου κολοσσού θα επιτρέψει τα ναυπηγεία να ξανά ζωντανέψουν και να αρχίσουν και πάλι να λειτουργούν αρμονικά. Παράλληλα, η ναυπήγηση δύο επιπλέον πλοίων στα Ελληνικά ναυπηγεία θα προσδώσει στο πρόγραμμα υψηλή εγχώρια συμμετοχή καθώς και σημαντική μεταφορά τεχνογνωσίας.

Στα πλαίσια του πρώτου μας ταξιδιού στη Γαλλία επισκεφθήκαμε τα ναυπηγεία της Βρέστης και της Λοριάν. Στη φωτογραφία η φρεγάτα Normandie.

Η απόκτηση συνολικώς τεσσάρων πλοίων θα επιτρέψει την απόσυρση έξι φρεγατών κλάσης «ΕΛΛΗ» όπως προβλέπει ο σχεδιασμός του Π.Ν με τη λογική το πρόγραμμα να προχωρήσει απρόσκοπτα το προσεχές διάστημα. Και εδώ προκύπτει το παρακάτω ερώτημα:

Καλύπτουν οι φρεγάτες Belhara τις ανάγκες του Π.Ν;

Η απάντηση είναι ασφαλώς και τις καλύπτουν. Παρακάτω θα το εξηγήσουμε από τεχνικής άποψης αναλύοντας μια προς μια τις επιχειρήσεις ναυτικού πολέμου και την ιδιαίτερη σημασία της απόκτησης αυτών των πλοίων. Το Π.Ν σε πρώτη φάση καίγεται να αντικαταστάσει τις εννέα κλάσης «ΕΛΛΗ», οι οποίες ήδη έχουν φτάσει στα όρια τους. Το νούμερο ένα είναι η αντικατάσταση των φρεγατών γενικών καθηκόντων κλάσης «ΕΛΛΗ» από νέα πλοία. Το δεύτερο είναι το Π.Ν να έχει παρουσία σε ανοικτά πελάγη όπως το θέατρο επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου. Το κυριότερο χαρακτηριστικό για την Ανατολική Μεσόγειο είναι η ύπαρξη ασφαλούς αντιαεροπορικής κάλυψης δεδομένης της απειλής που απορρέει από τη τουρκική αεροπορία. Αντιαεροπορικής κάλυψης περιοχής και όχι σημείου. Άρα το Π.Ν χρειάζεται τρία κύρια χαρακτηριστικά ώστε οι μονάδες επιφανείας να επιχειρούν με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα:

Σύγχρονα Βλήματα ικανά να εμπλέκουν στόχους σε μεγάλες αποστάσεις με ακρίβεια.

Ραντάρ/ Αισθητήρες ικανούς να εντοπίζουν στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους σε μεγάλες αποστάσεις και να μπορούν να εμπλέκουν ταυτοχρόνως πολλαπλούς ιπτάμενους στόχους.

Φόρτο βλημάτων ώστε να υπάρχει επαρκές απόθεμα.

Η προοπτική το Π.Ν να αποκτήσει πλοία εξειδικευμένα στην αεράμυνα περιοχής είναι δύσκολη έως απίθανη απόρροια των οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας. Θα ήταν ευχής έργο αλλά δεν είναι ρεαλιστικό. Τα πλοία αυτά κοστίζουν κοντά στο ένα δισεκατομμύριο ενώ μαζί με τα όπλα τους φτάνουν στα 1,3 με 1,4 δις ευρώ.

Παράλληλα με τις αποστολές αεράμυνας το Π.Ν χρειάζεται ένα πλοίο ικανό να παρέχει ισχυρή ανθυποβρυχιακή άμυνα, ηλεκτρονικό πόλεμο, αποστολές προσβολής στόχων επιφανείας ενώ ιδανικό θα ήταν να είχαμε ικανότητα κρούσης στρατηγικών στόχων στη ξηρά. Το τελευταίο από μόνο του είναι η απόλυτη αποτροπή. Ελάχιστες χώρες ανά τον κόσμο διαθέτουν αυτή τη πραγματική μοναδική και σπουδαία δυνατότητα: να είναι σε θέση να στοχοποιούν και να χτυπούν με χειρουργική ακρίβεια νευραλγικές υποδομές και στόχους βαθιά στην εχθρική ενδοχώρα. Η παρουσία των γαλλικών υποστρατηγικών βλημάτων SCALP EG έδωσε στη Π.Α αυτή την εξαιρετικά σημαντική δυνατότητα και δεν είναι τυχαίο που τότε είχαν προκληθεί τόσες αντιδράσεις από τη Τουρκία και τον Αμερικανικό παράγοντα. Καλώς ή κακώς η Γαλλία ήταν αυτή που μας παραχώρησε αυτά τα βλήματα. Η πλατφόρμα σαν πλατφόρμα δεν λέει από τίποτα είτε είναι πλοίο ή αεροσκάφος εάν δεν συνοδεύεται από υψηλή τεχνολογία αισθητήρων, ατρακτιδίων ή όπλων.

Ούτε είναι τυχαίο που η Τουρκία θέλησε και κατάφερε να φέρει σε παραγωγή τους τουρκικούς SOM ώστε να προσβάλει στρατηγικούς στόχους στην Ελλάδα με ακρίβεια και από απόσταση.

Οι SCALP NAVAL αποτελούν κρίσιμο πολλαπλασιαστή ισχύος.

Οι επιχειρησιακές δυνατότητες

Όλα τα παραπάνω τα προσφέρει η φρεγάτα Belhara. Εξηγώντας ένα προς ένα τα παραπάνω θα προσπαθήσουμε να τα αποσαφηνίσουμε αναλυτικά ώστε με απλά λόγια να υπάρχει μια αντικειμενική εικόνα των δυνατοτήτων του πλοίου:

Αεράμυνα περιοχής. Η φρεγάτα προσφέρεται με ένα μεικτό συνδυασμό φόρτου βλημάτων σε κάθετους τρεις εκτοξευτές Sylver A50 και έναν Sylver 70 ώστε να υπάρχουν συνολικώς 24 βλήματα αντιαεροπορικής άμυνας και 8 βλήματα MdCN (Missile De Croisière Naval – Naval Cruise Missile).  Αυτή είναι η διαμόρφωση που προτάθηκε στο Π.Ν και αυτό συνηγόρησε υπέρ του παραπάνω συνδυασμού φόρτου βλημάτων. Από τα δύο ταξίδια μας στη Γαλλία επισκεπτόμενοι την Γαλλική Naval Group και τη Euronaval 2018 θέσαμε το ζήτημα της επιπρόσθετης ύπαρξης αντιαεροπορικών βλημάτων. Όπως μας εξήγησαν οι ναυπηγοί μηχανικοί της κατασκευάστριας εταιρείας όλα είναι δυνατά όμως το ζήτημα είναι το τεχνικό ρίσκο και το επιπρόσθετο κόστος. Αμφότερα μεταφράζονται σε καθυστερήσεις. Και δυστυχώς η χρονική συγκυρία και οι μεγάλες ανάγκες δεν μπορούν να παρακαμφθούν από τεχνικές επεμβάσεις στο πλοίο. Το ιδανικό για το Π.Ν είναι να επιλέξει ένα πλοίο στα μέτρα του Γαλλικού Ναυτικού και όχι να μπει σε περιπέτειες με μεγάλο τεχνικό ρίσκο και επιπλέον κόστος. Υπενθυμίζεται πως στις Fremm ελληνικής διαμόρφωσης που είχαν προταθεί κατά τις τελευταίες διαπραγματεύσεις υπήρχε η πρόβλεψη για επιπλέον 24 πυραύλους Mica VL στα πλαϊνά του ελικοδρόμιου. Στα 24 βλήματα των κάθετων εκτοξευτών Sylver A50 και Sylver 70 θα υπάρχουν τα βλήματα ASTER 30 και ASTER 15 ώστε αμφότερα να παρέχουν πυκνή και πολυστρωματική αεράμυνα. Οι γαλλικοί πύραυλοι Aster 15 προσφέρονται με βελενεκή από 1,7 έως 30 χιλιόμετρα ενώ οι κορυφαίοι Aster 30 με βεληνεκή από 3 έως 120 χλμ. Τα βλήματα λειτουργούν με αυτόνομη καθοδήγηση προς τον στόχο έχοντας ενεργό ερευνητή. Σημείο κλειδί είναι η προοπτική απόκτησης των βλημάτων ASTER 30B1NT ώστε το Π.Ν και κατ’ επέκταση οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις να μπορούν να δημιουργήσουν ασφαλές πλέγμα αεράμυνας απέναντι στους τουρκικούς βαλλιστικούς πυραύλους.

Είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τους ανθρώπους που χειρίζονται το πρόγραμμα των φρεγατών Belhara και Gowind. Όμως μας είπανε οι τεχνικές αλλαγές και η διαμόρφωση με γνώμονα τις απαιτήσεις του πελάτη κοστίζει και εμπεριέχει τεχνικό ρίσκο άρα χρόνο.

Το μήκος του Aster-15 (σε παρένθεση τα αντίστοιχα μεγέθη του βλήματος Aster-30) είναι 4,2 μέτρα (5,2 μέτρα) και το βάρος του 310 κιλά (510 κιλά). Η μέγιστη ταχύτητα πτήσης του Aster-15 είναι τα 1.000 μέτρα το δευτερόλεπτο (1.400 μέτρα το δευτερόλεπτο). Το βλήμα επιτυγχάνει ελάχιστο-μέγιστο βεληνεκές της τάξεως των 1,7 km-30 km (3 km-120 km) και μέγιστο ύψος εμπλοκής 13 km (20 km). Αμφότερα τα βλήματα ενσωματώνουν πυροκροτητή προσέγγισης και πολεμική κεφαλή θραυσμάτων, ενώ εμφανίζουν και την ίδια αντοχή σε τακτικές ηλεκτρονικών αντιμέτρων. Επίσης και τα δύο βλήματα μπορούν να εκτελέσουν ελιγμούς με φόρτιση έως και 60 g (κατά τη διάρκεια της πτήσης) ή 12 g (στη φάση τερματικής καθοδήγησης) και να ανανεώσουν τα δεδομένα του στόχου εν πτήσει μέσω συστήματος ζεύξης δεδομένων. Κατά την τερματική φάση, τα βλήματα ενεργοποιούν έναν ενεργό ερευνητή ραντάρ, ο οποίος τα καθοδηγεί προς τον στόχο. Η ικανότητα των βλημάτων να εκτελούν ελιγμούς σε υψηλές φορτίσεις g ανεξαρτήτως υψομέτρου οφείλεται στο σύστημα κατευθυνόμενης ώσης που ενσωματώνουν. Το σύστημα αυτό είναι εγκαταστημένο στο κέντρο βάρους του βλήματος έτσι ώστε να αποφευχθούν οι ισχυρές πιέσεις όταν το βλήμα εκτελεί ελιγμούς σε υψηλές φορτίσεις g.

Ένα ζήτημα το οποίο θέσαμε στη Γαλλική πλευρά είναι η έλλειψη ύπαρξης όπλου εγγύς άμυνας κατηγορίας CIWS. Η γαλλική απάντηση στη τελευταία διαμόρφωση του πλοίου περιλαμβάνει το σύστημα Rheinmetall Oerlikon Millennium. Γιατί όμως το συγκεκριμένο και όχι κάτι άλλο; Ιδανική επιλογή θα αποτελούσε ένα RAM ή το γνωστό σε εμάς Phalanx. H απάντηση των Γάλλων είναι πως το Millennium δεν επιβαρύνει το υπόστεγο του ελικοδρομίου με επιπρόσθετο βάρος, δεν διαταράσει το εξαιρετικά χαμηλό ηλεκτρομαγνητικό προφίλ του πλοίου και δεν απαιτεί τεχνικές τροποποιήσεις. Για το ζήτημα απευθυνθήκαμε και στο ΓΕΝ αξιωματικοί του οποίου μας επιβεβαίωσαν τα παραπάνω προσθέτοντας το γεγονός πως τα εξεταστεί σε εθνικό επίπεδο η προσθήκη των Phalanx. Στα ναυπηγεία της Λοριάν είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε και με Γάλλους αξιωματικούς του Γαλλικού Ναυτικού οι οποίοι μας τόνισαν πως η φιλοσοφία του Γαλλικού ναυτικού είναι το πλοίο εκτός των όπλων να είσαι σε θέση να εκπέμπει ισχυρές παρεμβολές που δέχονται τα βλήματα από την σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου. Μια άλλη επιλογή για τη συμπλήρωση των αντιβληματικής άμυνας του πλοίου είναι το σύστημα STRALES ώστε σε συνδιασμό με το Millennium να παρέχεται επιπρόσθεση αντιπυραυλική προστασία. Άλλη επιλογή αν δεν προκύπτει τεχνική δυσκολία και ρίσκο είναι το σύστημα RAM.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η παρουσία δύο αξιωματικών του Γαλλικού Ναυτικού οι οποίοι χειρίζονται το πρόγραμμα σε επίπεδο της γαλλικής DGA.

Γενικά επειδή πολλοί αναγνώστες μας τοποθετούνται με σοβαρά σχόλια ως προς νέα συστήματα ή περισσότερα βλήματα, εμείς από τη μεριά μας θα μεταφέρουμε την άποψη των ναυπηγών μηχανικών της Naval Group πως πολλά μπορούν να γίνουν αλλά με κόστος, χρόνο και ρίσκο.

Επιπροσθέτως, για την εγγύς άμυνα του πλοίο η φρεγάτα Belhara θα φέρει σύστημα αντιμέτρων SYLENA MK2 της γαλλικής εταιρείας Lacroix. Μια άλλη σχετικά άγνωστη πτυχή είναι πως το παραπάνω σύστημα συνδυάζει και άμυνα απέναντι σε επιθέσεις τορπιλών με το σύστημα SEALAT-CANTO.

Ανθυποβρυχιακός Πόλεμος.

Το πλοίο διαθέτει ένα υπερσύγχρονο και τελευταίας τεχνολογίας σύστημα ανθυποβρυχιακού πολέμου το οποίο περιλαμβάνει σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS) τύπου CAPTAS 4 COMPACT ελαφρώς μικρότερο σε μέγεθος από αυτό των φρεγατών FREMM καθώς και πρωραίο σόναρ τύπου Kingklip Mk2. Αμφότερα είναι σε θέση να εντοπίζουν στόχους χαμηλού ακουστικού ίχνους όπως είναι τα υποβρύχια «214». Η προοπτική ένταξης αυτών των δύο συστημάτων θα απογειώσει τις δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου του Π.Ν απέναντι στη μελλοντική απειλή των τουρκικών υποβρυχίων «214». Για τη προσβολή των υποβρυχίων το πλοίο είναι εξοπλισμένο με τορπίλες MU-90. Οι τορπίλες MU-90 Impact ανήκουν στο διαμέτρημα των 324 χιλιοστών. Έχουν μήκος 2,85 μέτρα και βάρος 304 κιλά. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνουν κυμαίνεται από τους 29 κόμβους την ώρα (54 χιλιόμετρα την ώρα) έως τους 50 κόμβους την ώρα (93 χιλιόμετρα την ώρα). Ανάλογο της μέγιστης ταχύτητας είναι και το μέγιστο βεληνεκές. Με ταχύτητα 29 κόμβους την ώρα, το μέγιστο βεληνεκές είναι της τάξεως των 25 χιλιομέτρων, ενώ με ταχύτητα 50 κόμβους την ώρα το μέγιστο βεληνεκές περιορίζεται στα 10 χιλιόμετρα. Η τορπίλη μπορεί να επιχειρεί σε μέγιστο βάθος έως και 1.000 μέτρων και σε ελάχιστο βάθος 25 μέτρων.

Hλεκτρονικός Πόλεμος

Ένα από τα σχετικά άγνωστα σημεία που το πλοίο διαθέτει πραγματικά αξιοζήλευτες ικανότητες είναι το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου της Thales με την ονομασία SENTINEL. Πρόκειται για ένα πλήρως ψηφιακό σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου που είναι σε θέση να παρεμβάλει επικοινωνίες, βλήματα και αεροσκάφη. Το σύστημα διαθέτει παρεμβολείς τελευταίας γενιάς ικανούς να προσφέρουν μια ολοκληρωμένη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου απέναντι σε όλο το φάσμα των αναδυόμενων απειλών.

Πόλεμος Επιφανείας

Το γνωστό στο ΠΝ βλήμα MM-40 Exocet Block.III είναι εξέλιξη του MM-40 Exocet Block.II. Σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις, το MM-40 Exocet Block.III διαθέτει βελτιωμένο σύστημα πλοήγησης, επιτυγχάνει αυξημένο βεληνεκές (180 χιλιόμετρα) και έχει ικανότητα προσβολής στόχων σε παράκτιο περιβάλλον. Επίσης ενσωματώνει τέσσερις αεραγωγούς για την παροχή επαρκούς όγκου αέρα κατά τη διάρκεια ελιγμών σε υψηλές φορτίσεις (G). Φέρει κινητήρα στερεού καυσίμου και έχει συνολικό βάρος 670 κιλά, εκ των οποίων τα 165 κιλά είναι η πολεμική κεφαλή. Το μήκος του βλήματος είναι 4,7 μέτρα, η διάμετρός του 348 χιλιοστά, ενώ το άνοιγμα των πτερυγίων του είναι 1,1 μέτρα.

Ραντάρ/ Αισθητήρες

Εδώ είναι η πεμπτουσία του πλοίου. Η αιχμή του τεχνολογίας. Το πλοίο φέρει το κορυφαίο ραντάρ Sea Fire 500. Το ραντάρ ενεργής φασικής διάταξης Sea Fire 500 ζώνης συχνοτήτων «S» (2-4 GHz) με ικανότητα να εμπλέξει έως και 16 στόχους ταυτοχρόνως (τη στιγμή που οι σημερινές φρεγάτες μπορούν ως 2 στόχους) της εταιρείας Thales με τέσσερα πάνελ τοποθετημένα περιμετρικά του κυρίου ιστού αισθητήρων. Το γαλλικό ραντάρ Sea Fire 500 είναι σε θέση να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες αεράμυνας περιοχής του Π.Ν έχοντας την ικανότητα να βλέπει στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους όπως είναι το F-35 καθώς και αντιμετώπισης πολλαπλών και ταυτόχρονων επιθέσεων κορεσμού. Το ραντάρ εντοπίζει στόχους μεγέθους F-16 στα 500 χιλιόμετρα και στόχους επιφανείας σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 80 χιλιομέτρων. Επίσης, έχει δυνατότητες εντοπισμού και εμπλοκής βαλλιστικών πυραύλων όπως αυτών που διαθέτει η Τουρκία καθώς και UAV.

Στη παρουσίαση της Thales ενημερωθήκαμε για τις επιδόσεις και τις δυνατότητες του ραντάρ. Το Sea Fire 500 διαθέτει αξιοζήλευτες ικανότητες στην αντιμετώπιση χαμηλά ιπτάμενων στόχων, στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους και βαλλιστικών πυραύλων.

Το ραντάρ έχει την ικανότητα αποκάλυψης στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους απόρροια των νέων τεχνολογιών που εφαρμόζονται με τέσσερις σταθερές διατάξεις κεραιών με στοιχεία Tx/Rx κατασκευασμένα από Νιτρίδιο του Γαλλίου (GaN) που αντιπροσωπεύει τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα των ραντάρ.

Στα ηλεκτροοπτικά του πλοίου περιλαμβάνεται το Paseo XLR (eXtra Long Range) της Safran, με δυνατότητα αναγνώρισης στόχων ημέρα ή νύχτα ακόμη και σε άσχημες καιρικές συνθήκες. Το σύστημα Paseo XLR είναι σε θέση να εντοπίζει από ικανοποιητική απόσταση επιθέσει ασυμμετρικού χαρακτήρα καθώς και ανορθοδόξου πολέμου.

O χρόνος για τον οποίο απαιτείται για τη κατασκευή ενός πλοίου είναι δύο με τρία χρόνια.

Με άλλα λόγια, οι φίλιες δυνάμεις σήμερα έχουν να αντιμετωπίσουν περισσότερες, ικανότερες, μικρότερες σε μέγεθος και ταχύτερες απειλές (βλήματα τεχνολογίας cruise χαμηλής πτήσης και παρακολούθησης του ανάγλυφου του εδάφους, κατευθυνόμενες βόμβες, βλήματα αέρος-εδάφους μακράς ακτίνας και υψηλής ακρίβειας, τακτικά βαλλιστικά συστήματα κ.ά.) απ’ ότι πριν 10-20 χρόνια.

Αξίζει να τονιστεί πως η ζώνη συχνοτήτων «S» (2-4 GHz) αποτελεί μια ικανοποιητική λύση στον εντοπισμό από των τουρκικών F-35 όταν και εφόσον αποκτηθούν.

Σύστημα Μάχης

Καρδιά του πλοίου και όλων των παραπάνω συστημάτων είναι το σύστημα μάχης με την ονομασία SETIS. Το υπερσύγχρονο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης τύπου Setis θα είναι σε θέση να προσφέρει ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης καθώς και σύνθεση τακτικής εικόνας ενώ μέσω των ζεύξεων Link 11B και Link 16 θα λαμβάνει και θα μεταβιβάζει πλήρη εικόνα του θεάτρου επιχειρήσεων. Το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης του πλοίου περιλαμβάνει 15 κονσόλες που αφενός συγκεντρώνουν όλες τις πληροφορίες από τους αισθητήρες και τα ραντάρ και αφετέρου ελέγχουν τα όπλα του πλοίου.

Το κέντρο πληροφοριών μάχης του πλοίου περιλαμβάνει 15 σύγχρονες κονσόλες με ιδιαίτερα friendly user περιβάλλον και άριστη επίγνωση της τακτικής κατάστασης.

Το σύστημα διοίκησης και ελέγχου των γαλλικών φρεγατών έχει αναπτυχθεί από την Naval Group σε συνεργασία με την Thales και βασίζεται σε ένα ταχύτατο δίκτυο συλλογής, επεξεργασίας και διαβίβασης δεδομένων, η αρχιτεκτονική δομή του οποίου επιτρέπει την εύκολη ενσωμάτωση διαφορετικών οπλικών συστημάτων. Ο βασικός εξοπλισμός επικοινωνιών του πλοίου βασίζεται στα συστήματα ζεύξης δεδομένων Link-11/-16/-22 και στο σύστημα JSAT (σύστημα ζεύξης τακτικών δεδομένων).

Ένα ακόμα σημαντικό χαρακτηριστικό του πλοίου είναι η ψηφιακή διασύνδεση των συστημάτων και υποστημάτων του πλοίου που του επιτρέπουν να συγκεντρώνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στα δύο κέντρα μεταφοράς δεδομένων. Για την ασφαλή μετάβαση όλων των δεδομένων έχουν ληφθεί υπόψη όλες οι μελλοντικές προκλήσεις στον τομέα ασφάλειας κυβερνοχώρου και κυβερνοεπιθέσεων.

Η φρεγάτα Belhara στην έκθεση Euronaval 2018. Είναι ένα εξαιρετικό πλοίο, μια σχεδίαση που ενσωματώνει όλες τις τεχνολογίες αιχμής.

Τέλος οι φρεγάτες φέρουν πυροβόλο των 76 ή 127 χιλιοστών, δυο τηλεχειριζόμενα όπλα τύπου Narwhal των 20 χιλιοστών, δυνατότητα UAV ώστε να επιχειρεί συνδυαστικά με το ελικόπτερο προσφέροντας εικόνα τακτικής κατάστασης, ταχύπλοο σκάφος 9 μέτρων, θα μπορεί να αναπτύσσει ταχύτητα 28 κόμβων καλύπτοντας το μειονέκτημα ταχύτητας των Fremm ενώ θα επιχειρεί σε αποστάσεις έως 5000 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 15 κόμβων.

Αρκούν τέσσερα πλοία για να αντικατασταθούν οι φρεγάτες κλάσης «ΕΛΛΗ»;

Το Π.Ν μόλις πριν μερικά χρόνια διέθετε οροφή 14 κύριων μονάδων κρούσης επιφανείας. Σήμερα, η οροφή έχει πέσει στα 13 πλοία ενώ μελλοντικά όπως όλα δείχνουν το Π.Ν θα κυμανθεί σε οροφή 12 το μέγιστο πλοίων. Η απόκτηση συνολικώς 8 νέων φρεγατών γενικών καθηκόντων ώστε να αντικαταστήσουν σχεδόν μια προς μια τις γερασμένες φρεγάτες κρίνεται μη ρεαλιστική απόρροια των δημοσιονομικών συνθηκών και της γενικότερης στάσης του πολιτικού κόσμου προς τα θέματα της εθνικής άμυνας και των εξοπλισμών.

 Συνεπώς, εδώ προκύπτει το εξής ερώτημα: είναι δυνατή η ναυπήγηση κορβετών;

Ασφαλώς και οι κορβέτες είναι μια επιλογή. Οι Γαλλικές Gowind είναι μια εξαιρετική σχεδίαση με πολύ καλές δυνατότητες σε όλες τις μορφές του ναυτικού πολέμου. Όχι όμως πλοία στα οποία το Π.Ν θα μπορούσε να βασιστεί εξ ολοκλήρου. Είναι πλοία τα οποία θα μπορούσαν να συμπληρώσουν τον επιθυμητό αριθμό των 12 σκαφών και να αποτελούν τον κορμό του Στόλου για τα επόμενα 30 χρόνια. Το πρόγραμμα απόκτησης έξι κορβετών της Μαλαισίας κόστισε συνολικώς 2,6 δις ευρώ, δηλαδή 466 εκατομμύρια ανά πλοίο. Στην ουσία τα πλοία δεν είναι ακριβώς κορβέτες αλλά ελαφρές φρεγάτες. Σε οικονομική βάση τα παραπάνω πλοία σίγουρα αποτελούν μια καλή λύση από πλευράς κόστους/ οφέλους το θέμα όμως είναι οι δυνατότητες των πλοίων.

Ο ιστός του πλοίου είναι ιδιαίτερα πρωτοποριακής σχεδίασης και φιλοσοφίας.

Τα πλοία φέρουν 16 βλήματα Mica σε κάθετο εκτοξευτή σε συνδυασμό με το ραντάρ SMART-S προσφέρουν μια ικανοποιητική λύση στην αντιαεροπορική άμυνα σημείου. Το μειονέκτημα είναι κυρίως η μικρή αναχορηγία των πλοίων αφού καμία Gowind που έχει παραγγελθεί δεν έχει πάνω από 16 βλήματα και δεν φέρει Aster 30. Η επόμενη ερώτηση που κάναμε στους Γάλλους ναυπηγούς μηχανικούς στα ναυπηγεία της Λοριάν είναι κατά πόσο δυνατή είναι η αύξηση του φόρτου. Η απάντηση τους ήταν πως όλα είναι τεχνικώς εφικτά αρκεί κάποιος να αναλάβει το κόστος που θα αυξηθεί, το τεχνικό ρίσκο από τις αλλαγές από οποίες συνεπάγονται καθυστερήσεις. Με την ίδια λογική και στις Belhara θα μπορούσε να αυξηθεί ο φόρτος. Αλλά με επιπλέον κόστος, ρίσκο και πιθανόν σημαντικές καθυστερήσεις.

Ένα άλλο ζήτημα που μας απασχόλησε κατά τη διάρκεια της παραμονής μας στη Γαλλία αναφορικά με τις κορβέτες Gowind ήταν το ζήτημα των ραντάρ/ αισθητήρων. Εκτός της επιλογής του ραντάρ SMART-S που ήδη φέρουν όλες οι Gowind που έχουν παραγγελθεί ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα επιλογή από πλευράς ποιοτικής διαφοροποίησης θα αποτελούσε το νέο ραντάρ NS100 της Thales ή το ακόμα ισχυρότερο NS200. Το πρώτο μπορεί να βλέπει στόχους σε αποστάσεις έως 280 χιλιόμετρα ενώ το δεύτερο έως και 400 χιλιόμετρα. Αμφότερα ραντάρ εντοπίζουν στόχους επιφανείας σε αποστάσεις άνω των 80 χιλιομέτρων. Το μεγάλο πλεονέκτημα με τα βλήματα Mica είναι πως είναι βλήματα κατηγορίας Fire and Forget τα οποία διαθέτουν είτε ενεργό είτε παθητικό – υπέρυθρο ερευνητή. Τα βλήματα καθοδηγούνται αυτόνομα προς τον εκάστοτε στόχο δίχως την ανάγκη καταύγασης από ραντάρ. Πρακτικά αυτό σημαίνει ταυτόχρονη αντιμετώπιση πολλαπλών επιθέσεων κορεσμού.

Η κορβέτα Gowind που στην έκδοση της Μαλαισίας δεν είναι κορβέτα αλλά ελαφριά φρεγάτα αποτελεί μια επιλογή με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ώστε να συμπληρώσει τον κορμό των πλοίων.

Στις 8 Ιουλίου 2018 με άρθρο μας επιμέναμε την ανάπτυξη του Mica NG. Σύμφωνα με δήλωση της γαλλίδας Υπουργού Άμυνας Florence Parly, η Γαλλία θα ξεκινήσει την ανάπτυξη της νέας έκδοσης του βλήματος αερομαχίας MICA στα τέλη Ιουλίου. Η νέα έκδοση MICA-NG αναπτύσσεται με στόχο να κερδηθούν εξαγωγές, γι’ αυτό και η τιμή του θα είναι προσιτή, όπως δήλωσε η γαλλίδα Υπουργός. Τα νέα βλήματα, τα οποία θα διαθέτουν μεγαλύτερη εμβέλεια, θα εξοπλίσουν τα Rafale και τα Mirage-2000. Εκτός της μεγαλύτερης εμβέλειας θα διαθέτουν βελτιωμένους και ικανότερους αισθητήρες. Οι MICA-NG θα μπορούν να παραχθούν ως νέοι ή να προκύψουν κατόπιν αναβάθμισης των απλών MICA, δεδομένου ότι οι όποιες αλλαγές θα γίνουν στο εσωτερικό, ενώ το εξωτερικό του βλήματος θα παραμείνει αμετάβλητο.

Ο Γάλλος αξιωματικός μας τόνισε πως το πλοίο έχει συμπεριλάβει όλες τις διορθώσεις από τη σχεδίαση των φρεγατών FREMM που κύριο μέλημα τους ήταν ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος.

Κατά συνέπεια εάν προχωρήσει η έκδοση του Mica NG και για ναυτικές εφαρμογές το βλήμα θα διαθέτει ακόμα μεγαλύτερο βεληνεκές. Εκτός του Mica NG μια άλλη εξαιρετική επιλογή σε περίπτωση επιλογής κορβετών Gowind θα ήταν το βλήμα CAMM-ER. Με βεληνεκές άνω των 45 χιλιομέτρων (περίπου διπλάσιο των Mica  που εξοπλίζουν τις υφιστάμενες κορβέτες Gowind ) το βλήμα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη χώρα μας. Το βλήμα προσφέρεται με ενεργό ερευνητή και δεν απαιτεί καθοδήγηση ραντάρ ή καταυγαστήρα όπως οι Stir για τον στόχο. Δεν θέλουμε να επεκταθούμε στον περαιτέρω εξοπλισμό των πλοίων Gowind καθότι οι περισσότεροι ήδη τα γνωρίζεται. Θέλαμε όμως να επισημάνουμε κάποια σημεία ως προς τη διαμόρφωση συνδιασμού ραντάρ και βλημάτων για το Π.Ν. Ιδιαίτερα αξιοζήλευτες επιδόσεις έχουν οι κορβέτες Gowind και στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο.

Αναφέρουμε όλα τα παραπάνω για να τεκμηριώσουμε την άποψη πως οι Gowind αποτελούν μια εξαιρετική επιλογή σε συνδυασμό με τις φρεγάτες Belhara και τις υφιστάμενες Meko 200HN. Άποψη μας είναι πως ο συνδυασμός των παραπάνω πλοίων θα προσδώσει ισχυρή ποιοτική διαφοροποίηση σε σχέση με τον αντίπαλο και θα προσδώσει δυνατότητες στρατηγικού χαρακτήρα με τα πλοία Belhara τα οποία θα έχουν δυνατότητες να επιχερούν με ασφάλεια στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ανακεφαλαιώνοντας, πιστεύουμε πως σας δώσαμε μια ολοκληρωμένη εικόνα για τις επιδόσεις και δυνατότητες των πλοίων μέσα από μια πρωτογενή έρευνα και συλλογή πληροφοριών. Παράλληλά, οφείλουμε να τονίσουμε πως ο συνδυασμός Gowind και Belhara μπορεί δυνητικά να προσφέρει τα μέγιστα στον ελληνικό αμυντικό σχεδιασμό και στο Π.Ν ειδικότερα καθώς πρόκειται για μια οικογένεια πλοίων με εξαιρετικές επιδόσεις σε όλες τις μορφές του πολέμου. Όμως εκτός από τα πλοία ιδιαίτερα νευραλγικό ρόλο διαδραματίζουν το σύνολο των αισθητήρων και των όπλων που φέρει. Και εκεί ακριβώς γίνεται η ποιοτική διαφοροποίηση και ισχυροποίηση σε σχέση με την απειλή. Εκτιμούμε πως το δημοσιονομικό είναι ένα κώλυμα αλλά εάν η γαλλική πλευρά φερθεί έξυπνα και εμπορικά θα καταφέρει να στηρίξει χρηματοδοτικά το πρόγραμμα εξασφαλίζοντας το μέλλον του Π.Ν. 

 Το μέλλον του ελληνισμού διαχρονικά ήταν ταυτισμένο με τη ναυτική ισχύ. Είναι η ώρα του πολιτικού κόσμου να αντιληφθεί τη σημασία για ένα ισχυρό ναυτικό που θα εξασφαλίζει τα εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα και θα διατηρεί το ποιοτικό προβάδισμα. Το πρόγραμμα των φρεγατών χρειάζεται συνέχεια και συνέπεια και πάνω απ’ όλα διακομματική στήριξη ώστε το Π.Ν να εξασφαλίζει ένα σύγχρονο και αξιόμαχο πλοίο που θα καλύπτει τις επιχειρησιακές του ανάγκες στο ακέραιο. Άμυνα δίχως οικονομικές θυσίες δεν υφίστανται. Η αποτροπή δεν είναι κάτι το γενικό και το αόριστο: απαιτεί δαπάνες. Είναι ιστορικό χρέος των πολιτικών του τόπου θα βάλουν τις ψηλά τις εξοπλιστικές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων. Όλα είναι θέμα ιεράρχησης αναγκών και προτεραιοτήτων. Επιπρόσθετα, χρονικά περιθώρια δεν υπάρχουν. 

 

Το χρονικό πλάνο του προγράμματος FTI.

 

Ο τρόπος με τον οποίο τα γαλλικά ναυπηγεία της Naval Group ναυπηγούν τα πλοία είναι τέτοιος ώστε να εξασφαλίζεται συνέπεια και γρήγορη ροή του προγράμματος. Πάντως όπως μας τόνισαν οι αλλαγές στη διαμόρφωση των πλοίων δεν είναι απλές.

 

 

 

 

 

 

 

Comments

  1. Να βρεθεί λύση πρώτα στο πρόγραμμα των τεσσάρων Belharra και μετά ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες θα δούμε τι θα ακολουθήσει.
    Απο ΗΠΑ η μόνη περίπτωση που θα μπορούσαμε να δείξουμε ενδιαφέρον είναι η έκδοση MMSC LCS της Σαουδικής Αραβίας και σίγουρα μια έκδοση της FFG X μελλοντικά.
    Για κορβέτες θα ήταν προτιμότερο να κοιτάξουμε προς Ισραήλ για συμπαραγωγή των Sa’ar 6 που για μένα είναι όχι μόνο η καλύτερη κορβέτα (πλοίο για πόλεμο) αλλά καλύτερη και απο πολλές φρεγάτες!
    Και μόνο το ραντάρ AESA αρκεί για να καταλάβει κανείς. Χώρια τα πυραυλικά συστήματα που φέρουν. Ας πάμε και στις Sa’ar 5 που είναι πιο προσιτές οικονομικά αν δεν μπορούμε για τις 6.
    Και όπωσδήποτε να αυξηθούν οι μονάδες των ΤΠΚ

    1. Το είδα και αλλού και συμφωνώ τελικά με αυτή την άποψη, η λύση για το ΠΝ είναι η μετάβαση από τις La Combattante των 450 σε σκάφη τύπου Sigma Fast Attack 7310 των 900 με την ενσωμάτωση ενός καλού σόναρ και πιθανότητα την εφικτή ενσωμάτωση ενός Μk.41!

    2. Γενικά το ζήτημα των οροφών είναι πολύ σύνθετο. Σε κάθε περίπτωση λόγω αναγκών κάτω από τα 12 πλοία δεν μπορούμε να πεσούμε. Απλά μελλοντικά μια βαριά κορβέτα μπορεί να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του Στόλου συμπληρωμένη με 4-6 φρεγάτες. Γενικά το Ισραήλ «τουμπανιάζει» τα πλοία του. Προφανώς είναι κάτι που με βρίσκει σύμφωνο και πρέπει να το κάνουμε και εμείς. Χαρακτηριστική περίπτωση οι ΜΕΚΟ που τις αφήνουμε να απαξιωθούν ενώ μπορούν να αποκτήσουν εξαιρετικές επιδόσεις!

      1. Δυστυχώς με τις ΜΕΚΟ συμβαίνει ότι συμβαίνει με την πλειοψηφία των οπλικών συστημάτων. Μόνο τα 84 F-16 και τα P-3 θα έχουν διαφορετική τύχη και θα αναβαθμιστούν. Και τα σύγχρονα συστήματα που έχουμε το πλεονέκτημα συνήθως κάτι τους λείπει. Όπως με τα 214 που τώρα τρέχουμε για τορπίλες!
        Και σαφώς πρέπει να «τουμπανιάζουμε» τα πλοιά μας που είναι πολεμικές μηχανές και προφανώς δεν είναι για δεξιώσεις και λαμπιόνια όπως έχουν συνηθίσει οι πολιτικοί!
        Απο Γαλλία μετά τις Belharra θα κοιτούσα αν μπορώ να αναβαθμίσω έστω και εν μέρη τις υπάρχουσες τπκ Combattante σε επίπεδο FS56.
        Και σε όσες μονάδες επιφανείας υπάρχει η δυνατότητα, θα πρέπει να φορτωθεί η ναυτική έκδοση του NSM._

        1. Για Αιγαίο επαρκούν, δεδομένης και της διάθεσης ΤΠΚ και υποβρυχίων. Για την Ανατολική Μεσόγειο χρειαζόμαστε πλοία με αντιαεροπορική άμυνας περιοχής και βλήματα προσβολής χερσαίων στόχων.

          1. Ευχαριστώ. Με δεδομένο αυτό η διατήρηση της οροφής στα 12 πλοία δεν επαρκεί να διασφαλίσει τα συμφέροντα της χώρας, για την υπεράσπιση της Κύπρου και πιθανής μελλοντικής ανακύρρηξης/εκμετάλευσης της ΑΟΖ. Στην ουσία χρειαζόμαστε αντικατάσταση όλων των παλαιών φρεγατών και εξυγχρονισμό των ΜΕΚΟ. Η αγορά δύο ή τεσσάρων FTI φαίνεται ανεπαρκής από μόνη της να εξασφαλίσει και τα δύο μέτωπα και μάλλον τα αποδυναμώνει λόγω απορρόφησης τεράστιων οικονομικών πόρων.
            Δύσκολη η εξίσωση για αυτούς που έχουν την ευθύνη να αποφασίσουν.

  2. Εδώ έχουμε κάποιες ασάφειες όμως:
    Οι Belharra υπάρχει έκδοση που επιλέξει το πολεμικό ναυτικό της Γαλλίας και μία έκδοση της εξαγωγής (ισχυρότερους κινητήρες, λίγο μεγαλύτερο μήκος κλπ).
    Αν μιλάμε ότι πρέπει να πληρωθεί το κόστος ανάπτυξης της έκδοσης εξαγωγής, έχουμε επιπλέον θέματα.

    Σε ότι αφορά τους CAMM-ER, είναι δεδομένο θα έχουμε μια καθυστέρηση λόγω η Ιταλία πάει πίσω 1-2 χρόνια την ανάπτυξη του. Το μεγαλύτερο ερώτημα που πρέπει να μας διαφωτίσετε κάποια στιγμή ειναι τελικά τοποθετείται σε quad-pack, όπως ομοίως και ο MICA NG.

    Σε ότι αφορά τις Gowind 3100 (έκδοση Μαλαισίας) η επιπλέον τοποθέτηση 2 Sylver Α-50 ειναι δεδομένη σύμφωνα με τα γαλλικά δημοσιεύματα, συνεπώς κανένα κόστος ανάπτυξης δεν πρέπει να υπάρχει.
    Σημαντικό ότι διευκρινίσατε ότι ειναι εφικτή η τοποθέτηση του ΝS200 που είναι ίδιας τεχνολογίας και επιδόσεων με το ένα περιστρεφόμενο Sea Fire 500. Το περιστρεφόμενο Sea Fire 500 πρέπει να είναι πρώτη λύση…

    Τώρα ρεαλιστικά μιλώντας, δυνατότητες να πάμε και στα δύο πλοία δεν υπάρχουν, οι Belharra είναι ακόμα υπό ανάπτυξη, με ρίσκο ολοκλήρωσης.
    Εμείς βιαζόμαστε και έχουμε ανάγκες απο νέα πλοία ώστε να καλυφθούν και οροφές. Συνεπώς τα πολύ ακριβά πλοία ΔΕΝ μπορει να ειναι στις επιλογές μας, μιας και δεν επαρκούν τα χρήματα να καλυφθούν και οι οροφές.

    1. Φίλε AIM,

      Για τις Gowind 3100 εξ όσων γνωρίζουμε θα περιλαμβάνουν 16 πυραύλους και όχι 32. Το ρωτήσαμε στους Γάλλους το θέμα και μας είπανε 16 βλήματα Mica και όχι Aster 30. Οι Camm Er είναι καλή επιλογή γι αυτά τα πλοία.

      Το NS 200 είναι εξαιρετική επιλογή και αγγίζει κατά πολύ τις δυνατότητες του Sea Fire 500. Θα μπορούσε να αποτελεί λύση η έκδοση NS100 και για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ αλλά το ζήτημα είναι ότι προς το παρόν δεν υποστηρίζει αμερικανικά όπλα όπως οι ESSM του Π.Ν.

      Οι Belharra είναι μια πολύ καλή επιλογή για πλοίο γενικών καθηκόντων με καλές δυνατότητες AAW. Αν αυξάνονταν ακόμα περισσότερο η αναχορηγία βλημάτων θα ήταν ιδανική λύση σε συνδιασμό με ένα κορυφαίο ραντάρ όπως το SEA FIRE 500.

      Αν θέλουμε πλοία γρήγορα και σχετικά φτηνά η λύση είναι οι Gowind.

      1. Δεν αναφέρω τι θα φέρει, αλλά τι μπορει να φέρει, παραθέτω απόσπασμα του γαλλικού meretmarine
        Ο χώρος για 4xSylver ειναι κατι παραπάνω εμφανές ότι υπάρχει.

        Aster and MdCN

        An extension that allows to propose a doubling of the number of vertical launchers on the beach before, in all 32 weapons. The VL Mica is also not the only missile that the corvette can be equipped with. If the customers so wish, Naval Group has made sure to be able to equip Aster 15, and even, in the case of intergovernmental agreement, Aster 30. The building can even be adapted to the implementation of missiles Naval Cruise Ship (MdCN), giving it a strike capacity in the depth equivalent to that of heavy frigates and unpublished on Western surface ships of this tonnage. It should be noted that this option may allow the French manufacturer to meet the competition of certain Russian products.
        https://www.meretmarine.com/fr/content/quand-gowind-devient-une-fregate-de-superiorite-regionale

  3. Προσπαθείτε πάλι να κάνετε τις κορβετες φρεγάτες, μήπως θα ήταν φρόνιμο να παίρναμε καμία bel@hara παραπάνω, σε βάθος χρόνου θα κάλυπτε καλλίτερα τις ανάγκες του πολεμικού ναυτικού, θα κόστιζαν φθηνότερα και οι Γάλλοι από θερμοί θα γινόντουσαν καυτοί όσον αναφορά τα γαλλικά FMS.

  4. Συγχαρητήρια, εξαιρετικό το άρθρο. Θα ήθελα να σας κάνω κάποιες ερωτήσεις.
    1. Αναφέρετε ότι «Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις η Γαλλική πλευρά βρίσκεται πολύ κοντά στην εξασφάλιση ενός χρηματοδοτικού πακέτου προς την ελληνική κυβέρνηση». Στο πακέτο αυτό για τα 2 πρώτα πλοία θα περιλαμβάνονται οι επιστροφές από τα κέρδη των ομολόγων ή θα είναι FMS που οι Γάλλοι έχουν αποφασίσει να υιοθετήσουν στο άμεσο μέλλον;
    2. Ποιο είναι το εκτιμώμενο κόστος ανά πλοίο με την διαμόρφωση 24xAster30 + 8xMdCN; Νομίζω ο Aster15 δεν έχει νόημα σε πλοίο AAW.
    3.Το MM-40 Exocet Block.III επιτυγχάνει βεληνεκές 180 χιλιόμετρα. Το Sea Fire 500 εντοπίζει στόχους επιφανείας σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 80 χιλιομέτρων. Πώς το πλοίο θα εκμεταλλευτεί το μέγιστο βεληνεκές του πυραύλου;

    1. Το μέγιστο βεληνεκές των πυραύλων επιφάνειας το εκμεταλλεύονται τα πλοία με δεδομένα που λαμβάνουν από ΑΦΝΣ, ελικόπτερα ΝΣ που έχουν ραντάρ για εντοπισμό στόχων επιφανείας, με εικόνα από μαχητικά μέσω κατάλληλης ζεύξης δεδομένων και εσχάτως με εικόνα από ΜΕΑ με αντίστοιχο εξοπλισμό.

    2. Φίλε RITIS, σ ευχαριστούμε για τα καλά σου λόγια. Να είσαι καλά. Ως προς τα ερωτήματα σου:
      1. Δεν είχει ξεκαθαρίσει το τοπίο με το οικονομικό. Εξετάζεται και η περίπτωση των κερδών από τα ομόλογα εάν δεν υπάρξουν περαιτέρω εμπλοκές νομικής και γραφειοκρατικής φύσεως καθώς και η περίπτωση των γαλλικών FMS. Γι αυτό γράφω να φερθούν έξυπνα οι Γάλλοι προσφέροντας ένα έξυπνο οικονομικό πακέτο.

      2. Η προσφορά των Γάλλων για τα δύο πρώτα πλοία είναι 1,3 δις ευρώ. 650 εκατ ευρώ το πλοίο άνευ όπλων.

      3. Ακριβώς όπως πολύ ωραία τοποθετήθηκε ο φίλος Gunner. Γι αυτό και τα ΑΦΝΣ είναι χρήσιμα, γι αυτό και πρέπει να δούμε πολύ σοβαρά την υπόθεση ΜΕΑ αφού και τα ελικόπτερα του Π.Ν και ειδικά τα ΑΒ212 είναι για αποσύρση.

      1. Για να εχει γίνει αυτή κοστολόγηση, προφανώς μιλάμε για μια διαμόρφωση στα μέτρα του Γαλλικού ναυτικού.

        Χρηματοδότηση δεν υπάρχει από τις επιστροφές κερδών από ομόλογα, το πέταξε μια φορά ο στρατάρχης και από τότε έχει γίνει καραμέλα. Τα χρήματα αυτά θα εκταμιευθούν αν και εφόσον εγκριθούν από το Eurogroup και θα πάνε για τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας.

      2. Υπάρχει πρόθεση από το ΠΝ για να αποκτηθούν ελικόπτερα από τις ΗΠΑ για την αντικατάσταση των ΑΒ-212. Είχε ακουστεί το ενδεχόμενο απόκτησης των SH-60F που έχουν μόνο ποντιζομενο σόναρ. Υπάρχει κάτι νεότερο σχετικά με αυτό το θέμα;

        1. Κάποια μεταχειρισμένα SH-60F απο ΗΠΑ θα καταλήξουν στο Ισραήλ για τις Sa’ar. Θα αποτελούν το «μακρύ χέρι» των κορβετών στην Αν.Μεσόγειο. Στην ουσία είναι σαν αναπόσπαστο κομμάτι οπότε θα πρέπει να προβλέψουμε και για ελικόπτερα.
          Παρεμπιπτόντως το MH-60R είναι η εξελιγμένη έκδοση του SH-60?

          1. Τα SH-60F του USN είναι πάρα πολλά. Φτάνουν για να εξοπλιστεί ΟΛΗ η Ευρώπη με αυτά. Νομίζω ότι περισσεύουν 6-10 ελικόπτερα για μας.

      3. @Γιάννης Νικήτας. Ευχαριστώ για την απάντηση.
        Είχε ακουστεί ότι οι Γάλλοι συνέδεαν το ενδεχόμενο της χρήσης κερδών των ομολόγων μόνο με την δέσμευση για 4 Belharra (2+2). Αν υπάρξουν μόνο FMS μήπως θα ήταν προτιμότερο η αγορά 2 Belharra και ίσως 3-4 Gowind3100; Γνωρίζω ότι δεν είναι καλό να εισάγεται νέος τύπος πλοίων για 2 μόνο μονάδες αλλά σε συνδυασμό με τις Gowind θα υπάρχει μεγάλο ποσοστό ομοιομορφίας στον στόλο σε βάθος χρόνου. Με βάση την εκτίμηση του ΠΝ ή και την δική σας μπορούν 2 μόνο Belharra να καλύψουν την επιτακτική ανάγκη για AAW ομπρέλα στον υπόλοιπο στόλο;
        Υ.Γ. Πριν αρκετό καιρό δημοσιεύσατε ένα επίσης πολύ ενδιαφέρον άρθρο για το μέλλον του ΠΝ (https://defencereview.gr/p-n-exelixeis-kai-prooptikes-meros-proto/) και δεν μας δώσατε την συνέχεια του.

      4. Δεν τους αναφέρατε πως το ποσό είναι υπερβολικά υψηλό; Ελπίζω να μειώσουν τις απαιτήσεις τους 50-100 εκατομμύρια ανα πλοίο. Πάντως 2+2 belharra πρέπει να είναι ο στόχος μας. Επίσης ελπίζω να πάμε και σε NFH (NH90) και όχι σε μεταχειρισμένα MH-60R. Σχετικά με τις κορβέτες/ελαφριές φρεγάτες, η επιλογή θα γίνει ανάλογα ποιός θα πάρει τα ναυπηγεία αλλά και τί χρηματοδοτικό πρόγραμμα θα μας προτείνει.

  5. Τα πλοια εξακολουθούν να έχουν ανεπαρκες απόθεμα σε Α/Α πυραύλους.
    Μοναδική εφικτή λύση η ενσωμάτωση CAMM σε δυο οκτάδες με σύνολο 64 πυραύλων. Να μην αναφέρουμε τη Γαλλική εμμονή με την έλλειψη CIWS.
    Με λίγα λόγια τα πλοία είναι ανεπαρκέστατα οπλισμένα .
    Θα παρουσιάζουμε δε την παγκόσμια πρωτοτυπία να μετέχουμε στο σχεδιαστικό και κατασκευαστικό σχήμα ενός πυραύλου ( ESSM) και να αγοράζουμε άλλον (ASTER, CAMM) για τις ανάγκες μας.
    Γελοία πράγματα.

  6. Συγχαρητήρια για το κατατοπιστικό άρθρο, δύο ερωτήσεις:
    Πέραν του αποθέματος πυραύλων που βρίσκονται εντός των εκτοξευτήρων, υπάρχει άλλα ποσότητα εντός του σκάφους που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αναχορηγία τους;
    Οι Sylver 70 μπορούν να χρησιμοποιηθούν για Aster15/30; Εάν αντί των -70 χρησιμοποιηθούν stover 50 πιο είναι το μέγιστο απόθεμα αντιαεροπορικών βλημάτων;

  7. Γιατί το CAMM-ER δεν το αναφέρετε ως πιθανό οπλισμό για τις FTI του ΠΝ; Γιατί επίσης πρέπει το ΠΝ να επιλέξει Γαλλικό σχέδιο για κορβέτα;

    1. Φίλε Gunner, προφανώς και μπορεί το CAMM-ER να αποτελέσει δυνητική επιλογή βλήματος για το Π.Ν. Άλλωστε το γράφω για τη περίπτωση των κορβετών Gowind. «Εκτός του Mica NG μια άλλη εξαιρετική επιλογή σε περίπτωση επιλογής κορβετών Gowind θα ήταν το βλήμα CAMM-ER. Με βεληνεκές άνω των 45 χιλιομέτρων (περίπου διπλάσιο των Mica που εξοπλίζουν τις υφιστάμενες κορβέτες Gowind ) το βλήμα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη χώρα μας».
      Συνεπώς, εννοείται πως μπορεί να αποτελέσει πολύ καλή επιλογή αλλά μέχρι στιγμής είναι εκτός πλάνου από το Π.Ν και την υφιστάμενη διαμόρφωση. Κατ΄εμέ κακώς.

      Αναφορικά με το δεύτερο ερώτημα σου, αναφέρθηκα στις Gowind λόγω των επαφών Π.Ν με Γαλλία είτε ως επιλογή αντί των Belharra δεδομένου του οικονομικού ζητήματος είτε συνδιαστικά με τις Belharra.

  8. Οι γάλλοι ήταν πάντοτε κακοί επιχειρηματίες και όπου έπρεπε να κερδίσουν κάποιο πρόγραμα, το κέρδισαν προσφέροντας πολύ καλή χρηματοδότηση πχ Βραζιλία, Αίγυπτος. Για να μας προσφέρουν και εμάς κάποιο καλό πρόγραμμα χρηματοδότησης θα το συνδιάσουν σ’ιγουρα μόνο με αγορά των Belharra και όχι με τις gowind. Απο αυτές έχουν πουλήσει 10 πλοία και διεκδικούν το ρουμανικό πρόγραμμα κορβετών και το αντίστοιχο βραζιλιάνικο.

    Οι Belharra λοιπόν έχουν κόστος για 4 πλοία με όπλα 3 δις με την γαλλική διαμόρφωση και μάλιστα αυτοαναιρούνται οι γάλλοι στο θέμα CIWS. Για το θέμα της ταχύτητας με τους 4 diesel και την απουσία στροβίλου, θα αναφέρετε κάποιο σχόλιο του Π.Ν εάν έχει υπάρξει;

    Αλλά όπως αναφέρεται και εσείς φτάνουν 4 πλοία για αντικατάσταση 9 «ΕΛΛΗ»; Μάλλον όχι και άρα θα πρέπει να στραφούμε και αλλού με ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση. Η προσωπική μου άποψη και έχοντας σαν βάση το σενάριο της χρηματοδότησης μόνο με Belharra είναι πως θα πρέπει να κινηθούμε για 6 απο αυτές αλλα με λιγότερο ικανό ραντάρ πχ NS200 και αντικατάσταση του aster 15 με τον CAMM-ER και επίσης απαλοιφή της ικανότητας να φέρει τους MdCN. Το κόστος σε αυτήν την διαμόρφωση και με τα όπλα δεν θα ξεπερνούσε τα 3 δις. Νομίζω οτι θα ήταν ένα win-win σενάριο και για μας αλλα και για αυτούς αφού θα έβρισκαν τον πρωτο εξαγωγικό πελάτη για τα σκάφη.

    1. H κλάση φρεγατών AAW Iver Huitfeldt του ναυτικού της Δανίας έχουν 4 diesel κινητήρες. Προς την οικονομία θα κινηθούν όλοι από εδώ και πέρα.

      https://www.youtube.com/watch?v=rMNoHCV9Vnc

      Από κει και πέρα, νομίζω κι εγώ πως πρέπει να κινηθούμε προς την κατεύθυνση της απόκτησης συνολικά 6 σκαφών σε βάθος χρόνου, τα οποία θα έχουν την δυνατότητα για MdCN αλλά μόνο κάποια πλοία θα έχουν φορτωμένους τους πυραύλους. Σε ότι έχει να κάνει με το ραντάρ, ούτε που να το συζητάς να αλλαχτεί αυτό που έχουν τα υπάρχοντα πλοία. Όσον αφορά τους CAMM-ER, νομίζω ότι το ΠΝ περιμένει να δει αν το πρόγραμμα θα προχωρήσει όπως έχει σχεδιαστεί αλλά νομίζω ότι ανεξάρτητα από το αν προχωρήσει η όχι το πρόγραμμα του CAMM-ER, το ΠΝ πρέπει να επιδιώξει την τοποθέτηση των τυπικόν CAMM αντί για τους ASTER-15. Τα πλοία δεν πρέπει να είναι εφοδιασμένα αποκλειστικά με ASTER-30. Πρέπει να έχουν και πυραύλους μικρότερου βεληνεκούς, οι οποίοι θα χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση επιθέσεων κορεσμού. Όσον αφορά τα CIWS, οι Γάλλοι ξεκίνησαν τα παιχνίδια τους. Δεν νομίζω ότι το ΠΝ ενδιαφέρεται σε τόσο μεγάλο βαθμό για την χαμηλή υπογραφή στα ραντάρ, αφού κάτι τέτοιο με την ραγδαία εξάπλωση της τεχνολογίας αποκάλυψης είναι αδύνατο και ειδικά απέναντι στην Τουρκία με την πλειάδα μέσων εντοπισμού.

      1. @Gunner εάν κινηθούμε προς την οικονομία τότε μία είναι η οδός και αυτή είναι ηλεκτρική και όχι πετρελαίου. Όλο και περισσότερα ναυτικά ακολουθούν το παράδειγμα των αμερικανών και οι γάλλοι σίγουρα το γνωρίζουν αυτό. Αλλα επέλεξαν diesel γιατί τους έβγαινε πιο φθηνά η σχεδίαση για το σκοπό που την χρειάζονταν και αυτό δεν μπορεί να έχει απόλυτη εφαρμογή σε εμάς νομίζω.

        http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3452

        http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2016/march-2016-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/3652-ge-to-provide-gas-turbines-for-italian-navy-ppa-hybrid-drive.html

        Για το φόρτο των σκαφών συμφωνώ απόλυτα μαζί σου και μακάρι να προχωρήσουν οι ιταλοί το συντομότερο δυνατό.Θα μπορούσε να εξεταστεί εάν είναι εφικτό να τοποθετηθούν περισσότερια κελιά ExLS στην πλώρη, όπως στις type 26.

        http://4.bp.blogspot.com/–lbbQR5dqUo/UXFNPPRrbuI/AAAAAAAACJQ/oUqRmZJZiGc/s1600/Weapons.jpg

        https://www.youtube.com/watch?v=EurneHA4wzs

        Η δε αλλαγή του ραντάρ που πρότεινα θα έπρεπε να εξαταστεί υπό το πρίσμα της μείωσης του κόστους γιατί διαφορετικά 6 σκάφη για την δημιουργία κορμού με 750 εκ το ένα απλά δεν υφίσταται. Άσε που στην τελική είναι σχεδόν το ίδιο ραντάρ με το seafire

        1. Τα πρώτα πλοία που έχουν ηλεκτρομηχανές ήταν οι FREMM αν δεν κάνω λάθος, λόγω της αθόρυβης λειτουργίας που προσφέρουν ως κυνηγοί υποβρυχίων. Προσωπικά από το COGAD καλύτερα μου κάθεται το GODAD έστω και χάνουμε κάποια ισχύ. Πιο αξιόπιστο, μικρότερη κατανάλωση, σε περίπτωση αστοχίας του αεροστρόβιλου βγαίνει off συμαντικό κομμάτι τις διαθέσιμης ισχύος του πλοίου.

        2. Εμείς κινούμαστε όπου να ναι αυτήν την στιγμή. Το πλοίο που θα αγοράσουμε, αν το αγοράσουμε, δεν είναι αυτό που θέλουμε αλλά αυτό που μπορούμε να αγοράσουμε δεδομένων των οικονομικών μας. Συνεπώς, πέρα από μικρές αλλαγές, δεν νομίζω ότι έχουμε την οικονομική δυνατότητα να κάνουμε κάποια άλλη αλλαγή. Ελπίζω μόνο το ΠΝ να αναθεωρήσει σε ότι έχει να κάνει με τους CAMM.

  9. Δύο διευκρινίσεις παρακαλώ:
    1) Η διαμόρφωση που ζήτησε η ελληνική πλευρά αρκείται σε 24 Aster30 και 8 MdCN, χωρίς να περιλαμβάνει αντιαεροπορικά βλήματα μέσου βεληνεκούς (πχ MICA, CAMM). αν είναι έτσι μάλλον πρέπει να απορρίψουμε τους A70 και να μπούν τέσσερις ακόμα A50 ώστε οι Aster30 να φτάσουν τους 32…
    2) Το κόστος χωρίς τα βλήματα είναι 650εκΧ2=1,3 δις ή 500εκΧ2=1 δις. Εϊχα καταλάβει ότι το κόστος ήταν 1,3 δις μαζί με τα βλήματα που είναι και το πιό λογικό! Να σημειωθεί ότι κόστος 650εκ χωρίς τα βλήματα έχουν οι FREMM που είναι αρκετά μεγαλύτερα σκάφη.

  10. Ουάσιγκτον και Βερολίνο «βουλιάζουν» τις γαλλικές φρεγάτες

    Το αδιέξοδο επιβεβαιώθηκε και μετά την επίσκεψη προ δεκαημέρου του Πάνου Καμμένου στο Παρίσι και το τετ α τετ που είχε με τη γαλλίδα ομόλογό του Φλοράνς Παρλί

    https://www.tanea.gr/2018/11/05/politics/ouasigkton-kai-verolino-vouliazoun-tis-gallikes-fregates/

    Το παραπάνω άρθρο ισχύει; γιατί αν ισχύει, τότε ότι λέμε είναι για να το λέμε.

    1. Αυτά είναι διαπραγματευτικοί ελιγμοί ώστε να προχωρήσουν οι γάλλοι τα πράγματα. 🙂
      Έτσι έγινε και με τα F16V. Είχαν βγει δημοσιεύματα πως το deal χαλάει, πως και θα κοιτάξουμε προς Boeing μερία ή για μεταχειρισμένα Rafale F2. Αλλά από την άλλη ποτέ δε ξέρεις την κατάληξη μιας διαπραγμάτευσης.

      1. Μπορεί, θα δούμε. Όμως μην ξεχνάς ότι οι Γερμανοί και πιθανόν οι Ολλανδοί έκοβαν την αγορά των Μ1Α1 γιατί είχαν διαθέσιμα Leopard-2A4/5/6.

        1. Άσχετο με το θέμα αλλα μιας και το ανέφερες κάποια στιγμή θα πρέπει να ανοίξει συζήτηση για το θέμα με τα άρματα.
          Γιατί ενώ είχαμε ανάγκη απο άρματα των 120, αφήσαμε τα leo2a4 απο τα γερμανικά αποθέματα να καταλήξουν στην Τουρκία και απο την άλλη ενώ παρουσιάστηκε η ευκαιρία με τα abrams δεν προχώρησε και τώρα καθόμαστε με τα αρχαία m-48 και m60. Έχουν γίνει εγκλήματα που μακάρι να μην μας κοστίσουν στο πεδίο των μαχών

  11. Δεν γνωρίζω εάν είναι ελιγμοί η όχι αλλα εάν οι δικοί μας όπου σταθούν και βρεθούν μιλούν στους γάλλους για τα ελληνικά ομόλογα, τότε δουλειά δεν θα γίνει. Και αυτό γιατί γνωρίζουμε πλέον οτι κάτι τέτοι είναι ανέφικτο να πραγματοποιηθεί αφού υπάρχει απόφαση του eurogroup. Επίσης οι γκρίνιες αμερικανών και γερμανών είναι δικαιολογημένες αφού δεν είμαστε ικανοί να κάνουμε έναν διαγωνισμό της προκοπής για να επιλέξουμε νέες φρεγατες . Και εκεί μπορούν να κατατεθούν τα πάντα και δημοκρατικά να επιλεγούν οι γαλλικές με χρηματοδότηση των γάλλων ολόκληρου του ποσού με επιτόκιο λίγο πάνω απο το δικό τους spread.

    Αλλά όποιος δεν μπορεί ή θέλει, δέκα μέρες κοσκινίζει.

    1. Για ρώτησε τους μόνιμους αξιωματικούς του ΠΝ το πόση «αγάπη» έχουν για Γαλλικά πολεμικά πλοία.
      Ειναι τώρα οι συνθήκεςε κατάλληλες ή μήπως θέλουν να εκτεθούν με Γαλλική τεχνολογία πλοίων ή των εξοπλ,ισμών τους?

      Εγω ξέρω οτι όχι.
      Πολλοί ειναι οι λόγοι.

  12. Την χρηματοδότηση μέσω των κερδών των γαλλικών ομολόγων ΞΕΧΑΣΤΕ ΤΗΝ…δεν αφήνουν τα Γερμανά…χώρια που τα συμφέροντά τους είναι κοντά με την Τουρκία παρά με την Ελλάδα. Καλό είναι στην Ελλάδα να βλέπουμε πλέον και Στρατηγικά γιατί γίνονται ή γιατί δεν γίνονται ορισμένα πράγματα. Ποιοί ΘΕΛΟΥΝ ή ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ την Ελλάδα να έχει επαρκείς ναυτικές δυνάμεις;

    1. Οι ίδιοι οι Γάλλοι συμφώνησαν να δίνονται οι επιστροφές κερδών ανά εξάμηνο, μετά μάλιστα από απόφαση του Eurogroup αν η Ελλάδα τηρεί τις δεσμεύσεις της. Ποιοι Γερμανοί και πιο σχέδιο λέτε; Εχουμε πήξει στην συνωμοσιολογία στην Ελλάδα.
      Η χρηματόδητη των από Γαλλικά ομόλογα είναι ζήτημα αν φτάνει για δύο (2) Belharra.

  13. Καλημέρα,
    ο επανεξοπλισμός του Πολεμικού Ναυτικού είναι εκ των ων ουκ άνευ προκειμένου να μπορέσει η χώρα να ΜΗΝ ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΤΕΙ είτε ΟΡΙΣΤΙΚΑ στην Ανατολική Μεσόγειο, βλ. Κύπρο…είτε αυτό λέγεται δυνατότητα άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων και εκμετάλλευση κοιτασμάτων ακόμα ακόμα και στην νότια Κρήτη. Η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων είναι η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ευκαιρία της Ελλάδας για να ανακάμψει και να μπορέσει να δώσει ΜΕΛΛΟΝ ξανά στους Έλληνες και να αλλάζει σταδιακά και τη δημογραφία ΚΥΡΙΩΣ με το drain gain. Χρονολογικά η ανάκαμψη της Ελλάδας υπολογίζεται μετά το 2026-27.
    Όμως αν ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ τίποτα ΤΩΡΑ, τότε θα είναι ήδη πολύ αργά…γιατί πολύ ΑΠΛΑ,….δε θα ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΛΕΜΙΚΌ ΝΑΥΤΙΚΟ άρα και ούτε Πατρίδα.
    Η Ελλάδα πρέπει να αποδυθεί σε επανεξοπλισμό του Π.Ν με πρόγραμμα στόχους μακροπρόθεσμους που δεν θα επηρρεάζονται από τον κάθε υπουργό Άμυνας και τις όποιες κομματικές του παρωπίδες και ιδεοληψίες του…παρένθεση…οι χείριστοι μεχρι τα σήμερα ήταν οι Μεϊμαράκης Βενιζέλος κ Αβραμόπουλος για διαφορετικούς λόγους ο καθένας.
    -4 Bellhara,
    οι 2 με 32 βλ. Aster 30, και οι άλλες 2 με 24 aster 30 και 8 scalp naval
    -Ναυπηγικό πρόγραμμα για 2+2+2 Gowind 3100
    -Αναβάθμιση των MEKO 200 με σημαντικό μέρος να απευθύνεται στον στόχο ώστε με τους ESSM να μπορούν να αυξήσουν τον αριθμό ταυτόγχρονων εμπλοκών κλπ.
    -Επέκταση του προγράμματος για υποβρύχια 214 για επιπλέον 2, άλλωστε έχει γίνει και η προκαταβολή μέρους των.
    -Απόκτηση σύγχρονων τορπιλών κλπ/
    Χρόνος περάτωσης για τις bellhara το 2026
    Gowind 2030
    Υποβρύχια 2026
    ΜΕΚΟ 200 2022
    Το ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ πρέπει να ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ,…ότι για να δώσει λεφτά….σε συνταξιούχους δημόσιο και ΠΑΡΟΧΕΣ,…δε θα μπορεί να στύψει άλλο τη λεμονόκουπα…και θα παρασύρει τη χώρα ΣΤΟΝ ΑΔΗ…οριστικά ΈΤΣΙ ΟΠΩς ΠΑΕΙ.
    ΛΕΦΤΑ,…υπάρχουν για να δώσει….ΕΣΤΩ…στα κοιτάσματα…..για να εξακολουθήσει να ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΩΡΑ.

  14. Στο άρθρο σας γράφετε πως » Το πλοίο φέρει το κορυφαίο ραντάρ Sea Fire 500. Το ραντάρ ενεργής φασικής διάταξης Sea Fire 500 ζώνης συχνοτήτων «S» (2-4 GHz) με ικανότητα να εμπλέξει έως και 16 στόχους ταυτοχρόνως……… Το ραντάρ εντοπίζει στόχους μεγέθους F-16 στα 500 χιλιόμετρα και στόχους επιφανείας σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 80 χιλιομέτρων». Πρέπει να γίνει μια διευκρίνιση όσο αφορά την ανίχνευση στόχων επιφανείας. Ο οπτικός ορίζοντας σε χιλιόμετρα είναι περίπου ίσος με d≈3.57*sqrt(h) όπου d είναι η απόσταση σε χιλιόμετρα, sqrt η τετραγωνική ριζα και h το ύψος που βρίσκεται η κεραία. Aν αγνοήσομε την επίδραση της ατμοσφαιρικής διάθλασης και σε περίπτωση που η κεραία ευρίσκεται στα 30 από την επιφάνεια τότε ο ορίζοντας είναι 19.55 περίπου χιλιόμετρα. Υπάρχουν περιπτώσεις που δημιουργήματα ένας επιφανειακός αγωγός(surface duct). Στις τηλεπικοινωνίες, ένας ατμοσφαιρικός αγωγός είναι ένα οριζόντιο στρώμα στην κατώτερη ατμόσφαιρα στο οποίο o δείκτη διάθλασης αλλάζει με το ύψος. Έτσι τα ραδιοσήματα (και οι ακτίνες φωτός) τείνουν να ακολουθούν την καμπυλότητα της Γης και υφίστανται λιγότερη εξασθένηση Ο αγωγός ενεργεί ως ένας ατμοσφαιρικός διηλεκτρικός κυματοδηγός και περιορίζει την εξάπλωση του κύματος μόνο στην οριζόντια διάσταση.
    Οι ατμοσφαιρικοί αγωγοί είναι ένας τρόπος διάδοσης της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, συνήθως στα χαμηλότερα στρώματα της ατμόσφαιρας της Γης, όπου τα κύματα κάμπτονται από την μεταβολή, με το ύψος, του δείκτη διάθλασης (Νόμος του Σνελ). Ο δείκτης διάθλασης επηρεάζει από τη θερμοκρασία, την υγρασία και ατμοσφαιρική πίεση.
    Υπό κανονικές ατμοσφαιρικές συνθήκες, ο θερμότερος αέρας βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια της Γης. Ο αέρας σταδιακά γίνεται πιο δροσερός καθώς αυξάνεται το υψόμετρο. Κάποιες φορές, όμως, αναπτύσσεται μια ασυνήθιστη κατάσταση στην οποία σχηματίζονται στρώματα ζεστού αέρα πάνω από στρώματα ψυχρού αέρα. Αυτή η κατάσταση είναι γνωστή ως αντιστροφή θερμοκρασίας. Αυτές οι αναστροφές θερμοκρασίας προκαλούν αγωγό μεταξύ της επιφάνειας της Γης και ενός στρώματος θερμού αέρα ή μεταξύ δύο στρώσεων θερμού αέρα.
    Εάν μια κεραία μεταδόσεως εκτείνεται σε έναν τέτοιο αγωγό ψυχρού αέρα ή εάν τα ραδιοκύματα εισέλθουν στον αγωγό σε μία πολύ μικρή γωνία πρόσπτωσης, οι μεταδόσεις vhf και uhf μπορούν να διαδοθούν πολύ πέρα ​​από τις κανονικές αποστάσεις ορατότητας. Όταν υπάρχουν αγωγοί ως αποτέλεσμα των αναστροφών της θερμοκρασίας, η καλή λήψη των τηλεοπτικών σημάτων vhf και uhf από σταθμό που βρίσκεται εκατοντάδες μίλια μακριά δεν είναι ασυνήθιστο. Αυτές οι μεγάλες αποστάσεις είναι δυνατές λόγω των διαφορετικών πυκνοτήτων και διαθλαστικών ιδιοτήτων του θερμού και του ψυχρού αέρα. Η ξαφνική αλλαγή στην πυκνότητα όταν τα ραδιοκύματα εισέρχονται στον ζεστό αέρα πάνω από έναν αγωγό προκαλεί τη διάθλαση του κύματος πίσω στη Γη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *