Με την πρόσφατη υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ της ONEX, ιδιοκτήτη των ναυπηγείων Ελευσίνας, και της Fincantieri για την πιθανή ναυπήγηση των κορβετών FCX-30 αλλά και νέων φρεγατών τύπου FFG-62 Constellation για λογαριασμό του ελληνικού πολεμικού ναυτικού, με παράλληλα ένταξη στο πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών, εφόσον το θελήσει η ελληνική πλευρά, ουσιαστικά η ιταλική πλευρά προσπαθεί να ισοφαρίσει το γαλλικό δίδυμο FDI – Gowind προσφέροντας μία αξιόλογη σχεδίαση μεγέθους φρεγάτας βασισμένη στην επιτυχημένη κλάση Bergamini με αμερικάνικα όπλα και αισθητήρες.

Η ιταλική Fincantieri γνωρίζει πολύ καλά ότι το Π.Ν. χρειάζεται πολλά νέα σύγχρονα πλοία και βάσει της εγκεκριμένης δομής, το Π.Ν. θέλει ο στόλος των μονάδων κρούσεως στο μέλλον να απαρτίζεται από δώδεκα φρεγάτες και έξι κορβέτες. Στο πλαίσιο αυτό προσφέρει στην ελληνική πλευρά τις κορβέτες FCX-30 και στο μέλλον τις ευρωκορβέτες και τις αμερικάνικες φρεγάτες FFG-62. Βέβαια εδώ να πούμε ότι θα μπορούσε να προσφέρει τις ιταλικές φρεγάτες Bergamini για θέμα ομοιοτυπίας με τις προσφερόμενες κορβέτες σε θέματα ηλεκτρονικών, όπλων και CMS.

Η φρεγάτα FFG-62 Constellation ήταν η απαίτηση του US Navy για μία νέα κλάση πλοίων που θα συμπληρώσει τα LCS του στόλου. Σύμφωνα με τις αναφορές του CRS, στο αμερικάνικο ναυτικό οι 20 FFG-62 θα πλαισιώσουν τα 32 εναπομείναντα LCS δημιουργώντας μια δύναμη 52 πλοίων για θαλάσσια επιτήρηση και έλεγχο. Όμως η επικείμενη απόσυρση περισσότερων LCS θα ανεβάσει και τον αριθμό των προς ναυπήγηση νέων φρεγατών. Ουσιαστικά οι Αμερικάνοι επιτελείς διαπίστωσαν ότι τα πλοία παράκτιου αγώνα που αντικατέστησαν με τη σειρά τους τις φρεγάτες FFG-7 μπορεί να ήταν αρκετά καλά εξοπλισμένα για επίδειξη σημαίας και αντιμετώπιση καταστάσεων χαμηλής έντασης ή απέναντι σε υποεξοπλισμένους αντιπάλους αλλά δεν θα είχαν καμία τύχη σε ναυτικές επιχειρήσεις πλήρους κλίμακας απέναντι σε καλά εξοπλισμένες ναυτικές δυνάμεις αποτελούμενες από βαριά εξοπλισμένες κορβέτες, φρεγάτες και αντιτορπιλικά.

FFG-62 Constellation

Το πλοίο είναι ουσιαστικά μια επιμηκυμένη έκδοση της ιταλικής φρεγάτας Bergamini. Οι βασικές διαστάσεις του σκάφους είναι: ολικό μήκος 151,2 μέτρα, ολικό πλάτος 19,7 μέτρα, βύθισμα 5,49 μέτρα και βάθος κύτους μέχρι το πρώτο κατάστρωμα στα 11,28 μέτρα. Το πλοίο έχει πλήρες εκτόπισμα 7408 τόνους. Σε σύγκριση με το ιταλικό σκάφος, η FFG-62 ουσιαστικά επιμηκύνθηκε κατά 7,2 μέτρα και εκτοπίζει 500 τόνους περίπου περισσότερο. Παράλληλα έγινε αλλαγή και στο πρωραίο τμήμα της γάστρας με απάλειψη του βολβού που περιείχε το σόναρ γάστρας καθώς και του περίκλειστου καταστρώματος της πλώρης. Όσον αφορά την υπερκατασκευή του πλοίου, έχει γίνει διαφορετική διαρρύθμιση ώστε να μπορέσουν να ενσωματωθούν τα αμερικάνικης κατασκευής ηλεκτρονικά και όπλα. Στην πρύμνη του πλοίου βρίσκεται το ελικοδρόμιο και το υπόστεγο του ελικοπτέρου που είναι ικανό να φιλοξενήσει ένα ναυτικό ελικόπτερο MH-60R και ένα UAV MQ-8C. Το πλήρωμα του πλοίου αποτελείται από 140 άτομα προσωπικό αλλά έχει δυνατότητα φιλοξενίας 200 ατόμων, 24 σε καμπίνες αξιωματικών και 176 σε καμπίνες ναυτών.

Το σύστημα πρόωσης είναι τύπου CODLAG (Combination Diesel Electric And Gas Turbine) ίδιας διαμόρφωσης με της ιταλικής αλλά με διαφορετικές πιο ισχυρές ηλεκτρομηχανές. Η αμερικάνικη φρεγάτα θα έχει τέσσερις ντηζελομηχανές MTU 20V 4000 M53B ισχύος 3015kW έκαστη που κινούν δύο ηλεκτροκινητήρες συνολικής ισχύος 6000 kW για ταχύτητες μέχρι 16 κόμβους και έναν αεροστρόβιλο General Electric LM2500+G4 απόδοσης 36300 kW για υψηλές ταχύτητες πάνω από τους 26 κόμβους. Η ηλεκτροπρόωση βοηθάει το πλοίο στην επίτευξη πολύ χαμηλής ακουστικής υπογραφής που είναι το άλφα και το ωμέγα για τις ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις. Το προωστήριο σκεύος κινεί δύο προπέλες σταθερού βήματος για την επίτευξη χαμηλότερου θορύβου.

Επίσης υπάρχει ένας ανασυρόμενος βοηθητικός ηλεκτρικός προωστήρας στην πλώρη, στο ένα τέταρτο περίπου του μήκους του πλοίου, ισχύος 1MW της Thrustmaster, που παίρνει ισχύ από την βοηθητική μονάδα ισχύος του πλοίου. Η διάταξη αυτή βοηθάει τόσο στην ευελιξία του πλοίου σε περιορισμένα ύδατα αλλά κυρίως στην επιστροφή του πλοίου στον ναύσταθμο με ιδία μέσα σε περίπτωση απώλειας της κύριας πρόωσης λόγω βλάβης του προωστήριου σκεύους ή πλήγματος. Παρόμοια διάταξη υπάρχει στις FFG-7, στις LCS και στις Bergamini.

Σύμφωνα με το DOT&E για τις προδιαγραφές της FFG-62 που καθορίζουν τις απαιτήσεις για τα χαρακτηριστικά επιβίωσης που ενσωματώθηκαν στο πλοίο. Περιλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται προς, τα ακόλουθα:

– Αντοχή σε κραδασμούς σε υποβρύχιες εκρήξεις για επιλεγμένα συστήματα.

– Θωράκιση και βαλλιστική προστασία σε καθορισμένες περιοχές του πλοίου.

– Ανθεκτικότητα της κατασκευής σε εκρήξεις και πυρκαγιά σε καθορισμένους χώρους.

– Χαρακτηριστικά μείωσης ευπάθειας για ζωτικής σημασίας μέρη του κύτους, για μηχανικά, και για ηλεκτρικά συστήματα που περιλαμβάνουν πλεονασμό, διαχωρισμό, και απομόνωση ζημιών.

– Ύπαρξη συστήματος ΡΒΧΠ.

– Μείωση υπογραφής του πλοίου στο ακουστικό, υπέρυθρο και ηλεκτρομαγνητικό φάσμα (π.χ. διατομή ραντάρ (RCS), υπέρυθρες (IR), υποβρύχια ηλεκτρομαγνητικά)

Με τον οπλισμό και τα ηλεκτρονικά συστήματα που φέρει, η FFG-62 θα μπορεί να διεξάγει όλο το φάσμα των ναυτικών επιχειρήσεων, αντιαεροπορικό πόλεμο (AW), ανθυποβρυχιακό πόλεμο (ASW), πόλεμο επιφανείας (SuW), ηλεκτρονικό πόλεμο (EW) καθώς και αποστολές πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (ISR).

Η καρδία του πλοίου είναι το σύστημα AEGIS Baseline 10 στο οποίο είναι ενσωματωμένοι όλοι οι αισθητήρες του πλοίου και τα όπλα. Το κύριο ραντάρ της FFG-62 είναι το AN/SPY-6(V)3 EASR με τρεις επίπεδες κεραίες AESA Νιτριδίου του Γαλίου ( GaN) και εκπέμπει στη μπάντα S, η μία καλύπτει τον μπροστινό τομέα και δύο στο πίσω μέρος της πρόσθιας υπερκατασκευής εκατέρωθεν καλύπτοντας όλες από ένα τόξο 120 μοιρών. Η έκδοση αυτή είναι μια μικρότερη έκδοση του ραντάρ των αντιτορπιλικών για να μπορεί να τοποθετηθεί σε μικρότερου μεγέθους μονάδες των 9 RMA αλλά είναι σχεδιασμένη να έχει τις ίδιες επιδόσεις με το παλαιότερο AN/SPY-1D(V). To AN/SPY-6 είναι κατασκευασμένο με μεμονωμένα «δομικά στοιχεία» που ονομάζονται αρθρωτά συγκροτήματα ραντάρ. Κάθε RMA είναι μια αυτόνομη κεραία ραντάρ σε κυτίο 2’x2’x2′. Τα RMA στοιβάζονται για να ταιριάζουν στις απαιτήσεις αποστολής οποιουδήποτε πλοίου – ένα χαρακτηριστικό που καθιστά το SPY-6 το πρώτο πραγματικά επεκτάσιμο ραντάρ του Πολεμικού Ναυτικού.

Για τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο οι φρεγάτες είναι εξοπλισμένες με το σύστημα AN/SQQ-89Α(V)15. Το σύστημα μάχης AN/SQQ-89(V) παρέχει ολοκληρωμένη διαχείριση μάχης Υποθαλάσσιου Πολέμου (USW), έλεγχο πυρός, διοίκηση και έλεγχο και εκπαίδευση επί του σκάφους για να επιτρέψει στα πλοία επιφανείας να υποστηρίξουν εμπλοκή στόχων USW τόσο σε περιβάλλον ανοιχτού ωκεανού όσο και σε παραθαλάσσια περιβάλλοντα. Το AN/SQQ-89(V) παρέχει στα πολεμικά πλοία επιφανείας μια απρόσκοπτα ενσωματωμένη ικανότητα ανίχνευσης, εντοπισμού, ταξινόμησης και στόχευσης USW/ASW. Το σύστημα παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη εικόνα της ακουστικής τακτικής κατάστασης λαμβάνοντας, συνδυάζοντας και επεξεργαζόμενο ενεργητικά και παθητικά δεδομένα αισθητήρων σόναρ από μια ποικιλία συστοιχιών τοποθετημένων στο κύτος, ρυμουλκούμενων συστοιχιών και ηχοσημαντήρων. Εκτός από την ενεργητική και παθητική ανίχνευση, το σύστημα παρέχει ένα πλήρες φάσμα λειτουργιών USW και ενσωμάτωση με το Light Airborne Multi-Purpose System (LAMPS MK III και Block II) για επεξεργασία σήματος ηχοσημαντήρων του οργανικού ελικοπτέρου. Το σύστημα αποτελείται από:

-Ακουστικοί αισθητήρες, συστοιχία τοποθετημένη στο κύτος, πολλαπλών λειτουργιών ρυμουλκούμενη συστοιχία (MFTA) TB-37 με ρυμουλκούμενο ακουστικό στοιχείο αναχαίτισης, βαθμονομημένα υδρόφωνα αναφοράς και ηχοσημαντήρες που αναπτύσσονται από ελικόπτερο ή πλοίο.

– SONAR μεταβλητού βάθους τύπου CAPTAS 4.

– Λειτουργικά τμήματα που χρησιμοποιούνται για επεξεργασία και εμφάνιση ενεργητικά, παθητικά και περιβαλλοντικά δεδομένα.

– Διεπαφές με το Aegis Combat System για MK 46 και Δίωξη τορπιλών MK 54 με χρήση τορπίλης σκάφους επιφανείας σωλήνες, Vertical Launch Anti-Submarine Rocket ή MH 60R ελικόπτερα.

Επίσης το πλοίο θα διαθέτει το σύστημα Mk48 GWS ως σύστημα διεύθυνσης βολής του κύριου πυροβόλου που μπορεί να λειτουργήσει αυτόνομα ή ενσωματωμένο στο σύστημα μάχης του πλοίου. Επίσης διαθέτει σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού UPX-29IFF, ραδιοζεύξεις Link 11,16,22, πλήρες πακέτο ασυρμάτων όλων των συχνοτήτων, SATCOM, ραντάρ επιφανείας AN/SPS-73(V)18 με δυνατότητα ARPA και EO system iStalker με κάλυψη 360 μοιρών.

Το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με τέσσερις εκτοξευτές MK41 (32 κελιά) για βλήματα ESSM II σε τετράδες ανά κελί και βλήματα αεράμυνας μεγάλου βεληνεκούς SM-2 Block IIIC, έναν εκτοξευτή CIWS RAM Mk-49 με 21 βλήματα RIM-116 Block 2A/2B για άμυνα σημείου, 16 βλήματα κατά πλοίων NSM της νορβηγικής Kongsberg και ένα ναυτικό πυροβόλο Μκ110 των 57 χιλιοστών. Είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι σε ένα πλοίο 7400 τόνων ικανό να φέρει ένα κύριο πυροβόλο 127 χιλιοστών όπως το MK45 Mod 4 της Bae Systems, επιλέχθηκε ένα τόσο αδύναμο πυροβόλο αφαιρώντας τη δυνατότητα προβολής ισχύος στην ξηρά μέσω ναυτικού βομβαρδισμού καθώς και την χρήση πυρομαχικών εκτεταμένης εμβέλειας όπως το Vulcano. Είναι αυτονόητο ότι σε όποια ελληνική έκδοση το πλοίο θα φέρει είτε πυροβόλο 76 χιλιοστών είτε 127 χιλιοστών.

Για αυτοπροστασία το πλοίο εκτός του εκτοξευτή RAM Mk-49 για αυτοάμυνα κατά επερχόμενων πυραύλων και UAV/ loitering munitions διαθέτει επίσης, ρυμουλκούμενα δολώματα κατά τορπιλών AN/SQL-25 Nixie, 4 εκτοξευτές MK 53 MOD 9 DLS NULKA με δολώματα κατά επερχόμενων πυραύλων και σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου AN-SLQ-32(V)6 CM (SEWIP) BLK II.

Το κόστος του αρχικού πλοίου της κλάσης ανέρχεται στα 1,28 δις δολάρια από τα οποία τα 795 εκατομμύρια δολάρια ήταν το κόστος κατασκευής και τα υπόλοιπα κυβερνητικά ελεγχόμενος εξοπλισμός. Σήμερα το μέσο κόστος ναυπήγησης έχει πέσει στα 1,05 δις δολάρια.

FDI Belharra

Στις 22/3/2022 υπογράφτηκε πάνω στο Αβέρωφ η συμφωνία ναυπήγησης 3+1 γαλλικών φρεγατών FDI Belhara ύψους 3,049 δις ευρώ. Το ποσό αυτό συμπεριελάμβανε το κόστος ναυπήγησης, το κόστος του φόρτου και την αρχική συμφωνία εν συνεχεία υποστήριξης. Το κόστος της κάθε μονάδας με τα όπλα της είναι περίπου στα 970 εκατ. ευρώ. Η μέχρι τώρα εμπειρία από τη ναυπήγηση των φρεγατών είναι η επίτευξη πολύ γρήγορων χρόνων παράδοσης, ήδη μιλάμε για παράδοση τουλάχιστον τρεις μήνες νωρίτερα από το χρόνο του συμβολαίου, και η ποιότητα κατασκευής.

Η συγκεκριμένη φρεγάτα μετά και τις τελευταίες προσθήκες εξοπλισμού πρέπει να θεωρείται ίσως το καλύτερο και βαρύτερα εξοπλισμένο πλοίο στην κατηγορία του. Οι βασικές διαστάσεις του είναι: εκτόπισμα περίπου 4500 τόνους, ολικό μήκος 121,6 μέτρα, ολικό πλάτος 17,7 μέτρα και βύθισμα 5,3 μέτρα.

Η βασική ιδιαιτερότητα του πλοίου είναι η αντεστραμμένη πλώρη. Η διαμόρφωση αυτή της πλώρης αυξάνει την σταθερότητα του σκάφους και βελτιώνει τη συμπεριφορά του πλοίου σε υψηλό κυματισμό. Παράλληλα μειώνει την υδροδυναμική αντίσταση του πλοίου πράγμα που σημαίνει επίτευξη υψηλότερων ταχυτήτων σε σύγκριση με πλοία με συμβατική πλώρη ιδίου εκτοπίσματος και ιπποδύναμης. Επίσης βοηθάει στη μείωση του RCS του πλοίου.

Η πρόωση του πλοίου είναι τύπου CODAD και αποτελείται από τέσσερις ντηζελομηχανές MTU 16V 8000 M91L ισχύος 8000kW στις 1150 στροφές. Με μέγιστη ισχύ το πλοίο επιτυγχάνει 27 κόμβους και έχει μέγιστη αυτονομία 5000 ν.μ. με ταχύτητα οικονομικής πλεύσης. Οι τέσσερις ντηζελομηχανές φιλοξενούνται από δύο στα δύο μηχανοστάσια του πλοίου και συνδεδεμένες με μειωτήρα σε έναν από τους δύο άξονες που κινούν μία προπέλα μεταβλητού βήματος. Τα δύο μηχανοστάσια χωρίζονται μεταξύ τους με θωρακισμένο διάφραγμα για να χωρίσει φυσικά τις δύο ζώνες ελέγχου ζημιών του πλοίου και των πακέτων πρόωσης, εξασφαλίζοντας την επιβίωση σε περίπτωση ζημιάς ή πρόσκρουσης σε μία από τις ζώνες καθώς και τη δυνατότητα πρόωσης του πλοίου μετά από πλήγμα. Όσον αφορά τις ηλεκτρικές ανάγκες του πλοίου αυτές ικανοποιούνται από έξι ηλεκτρογεννήτριες των 500 kW έκαστη.

Το πλοίο διαθέτει ενδιαιτήσεις για 150 άτομα ενώ το πλήρωμα της αποτελείται από 110 άτομα και 15 άτομα προσωπικό εξυπηρέτησης του ελικοπτέρου. Το πλοίο διαθέτει στην πρύμνη ελικοδρόμιο ικανό να δέχεται ελικόπτερο 10 τόνων και υπόστεγο ελικοπτέρου ικανό να δεχθεί ένα ελικόπτερο και ένα UAV. Το υπόστεγο είναι δίχωρο με έναν κύριο χώρο για το ελικόπτερο και έναν μικρότερο για το UAV εξασφαλίζοντας έτσι υψηλότερη εργονομία διαχείρισης των πτητικών μέσων της φρεγάτας. Επίσης υπάρχει mission planner για το UAV το οποίο είναι πλήρως ενσωματωμένο στο Σύστημα πληροφοριών μάχης SETIS του πλοίου. Σε ελληνική υπηρεσία το πλοίο θα φέρει το UAV Camcopter S-100.

Το κύριο ατού του πλοίου είναι το ραντάρ Sea Fire της Thales τεχνολογίας AESA. Στο πλοίο είναι εγκατεστημένες τέσσερις σταθερές επίπεδες κεραίες με πομποδέκτες Νιτριδίου του Γαλίου (GaN) καλύπτοντας 360 μοίρες. Το ραντάρ έχει μέγιστη εμβέλεια 300+ χιλιόμετρα και ικανότητα διαχείρισης μέχρι 800 ιχνών. Όλοι οι αισθητήρες μαζί με το κέντρο πληροφοριών μάχης βρίσκονται στο PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Mast) που κατασκευάζεται ξεχωριστά και έρχεται και κουμπώνει ως ενιαίο κομμάτι στην υπερκατασκευή του πλοίου πίσω από τη γέφυρα. Στο PSIM ενσωματώνονται επίσης ο νέας γενιάς BlueGate IFF της Thales με επέκταση Mode 5/S και οι κεραιές επικοινωνιώς SATCOM και Aquilon με τις ζεύξεις Link 11, 16 και 22.

Εκτός του ΚΠΜ του πλοίου που διαχειρίζεται όλες τις πληροφορίες μάχης υπάρχει πίσω από τη γέφυρα ξεχωριστό Κέντρο Διαχείρισης Ασύμμετρων απειλών. Το κέντρο αυτό είναι επιφορτισμένο με την αναγνώριση και την αντιμετώπιση όλων των ασύμμετρων απειλών από θάλασσα και αέρα ενεργοποιώντας τα αντίμετρα του πλοίου τα οποία είναι ένα εκτυφλωτικό flashlight και ένα σύστημα πολύ δυνατού ήχου που αποτρέπει τους επίδοξους επιδρομείς να προσεγγίσουν το πλοίο. Εκτός του πανοραμικού Paseo XLR IRST που βρίσκεται στον ιστό του πλοίου, το πλοίο επίσης διαθέτει ένα πρωτοποριακό σύστημα παρατήρησης το 360ο 4Κ Video Day/Low Light Awareness που μετατρέπει τη νύχτα μέρα. Με το σύστημα αυτό κάποιος μπορεί να παρατηρεί τη νύχτα τον περιβάλλοντα χώρο του πλοίου μέχρι τον ορίζοντα σαν να ήταν μέρα μεσημέρι. Το σύστημα αυτό δίνει εικόνα στο Κέντρο Διαχείρισης Ασύμμετρων απειλών και είναι πολύ βοηθητικό απέναντι σε απειλές που μπορούν να προσπαθήσουν να προσεγγίσουν το πλοίο με την κάλυψη της νύχτας.

Το FDI ενσωματώνει ένα ψηφιακό δίκτυο που βασίζεται σε δύο κέντρα δεδομένων όπου συγκεντρώνεται όλη η κοινή υπολογιστική ισχύς, το ένα από τα οποία βρίσκεται μέσα στη μονάδα PSIM ενώ το άλλο βρίσκεται κάτω από την περιοχή του υπόστεγου για πλεονασμό και μεγαλύτερη επιβίωση της πλατφόρμας. Αυτό το ψηφιακό δίκτυο με μια εξαιρετικά ικανή, φιλική προς το χρήστη, δυνατότητα διαχείρισης βασισμένο σε λογισμικό κυβερνοάμυνας (CyMS) τόσο για την πλατφόρμα όσο και για τα συστήματα μάχης χρησιμοποιείται επίσης για τη λήψη πληροφοριών χρήσης και διάγνωσης, τη βελτίωση της συντήρησης και της υλικοτεχνικής υποστήριξης προς όφελος του μειωμένου κόστος κύκλου ζωής των συστημάτων του πλοίου.

Τέλος το πλοίο μετά και τις τελευταίες εξελίξεις θα διαθέτει πλήρες πακέτο ηλεκτρονικού πολέμου τόσο για R-ESM με το Sentinel, C-ESM με το Altesse-H όσο και σε R-ECM. Η Thales ανακοίνωσε πρόσφατα ότι μέχρι το 2025 θα έχει έτοιμο ένα υπερσύγχρονο σύστημα R-ECM νέας γενιάς που θα κουμπώνει και θα συνεργάζεται άριστα με το ραντάρ του πλοίου. Το σύστημα δε αυτό θα τοποθετηθεί και στα αντιτορπιλικά AAW τύπου Horizon κατά τον επικείμενο εκσυγχρονισμό τους. Είναι λοιπόν στο χέρι της ελληνικής πλευράς να ζητήσει την ενσωμάτωση του εν λόγω συστήματος και στις υπό ναυπήγηση φρεγάτες με το ανάλογο αντίτιμο βεβαίως.

Όσον αφορά τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο η φρεγάτες διαθέτουν τον κορυφαίο συνδυασμό ανθυποβρυχιακών συστημάτων στο ΝΑΤΟ. Οι γαλλικές FREMM κέρδισαν τον τίτλο του καλύτερου ανθυποβρυχιακού σκάφους στο ΝΑΤΟ δύο συνεχόμενες χρονιές. Είναι το σόναρ γάστρας Kingplin Mk2 με εμβέλεια περί τα 25 χιλιόμετρα και το μεταβλητού βάθους CAPTAS 4 με εμβέλεια περί τα 150 χιλιόμετρα, και τα δύο κατασκευής της Thales. Και οι δύο συσκευές αυτές είναι πλήρως ενσωματωμένες στο σύστημα μάχης SETIS του πλοίου. Για αντιμετώπιση υποβρυχίων και τορπιλών που αναγνωρίζονται από το σύστημα η FDI διαθέτει δύο διπλούς τορπιλοσωλήνες για ελαφρές τορπίλες MU-90 και σύστημα παραπλάνησης τορπιλών CANTO με δύο εκτοξευτές CMLS. Επιπλέον των αντίμετρων κατά τορπιλών το πλοίο θα φέρει και τέσσερις εκτοξευτές αεροφύλλων Sylena Mk2.

Ο οπλισμός των ελληνικών FDI θα περιλαμβάνει ένα κύριο πυροβόλο Super Rapido 76/62mm στην πλώρη, τέσσερις κάθετους εκτοξευτές πυραύλων Sylver Α50 με 32 κελιά για πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Aster 30 πίσω από το κύριο πυροβόλο, ένα σύστημα CIWS RAM Mk49 με 21 πυραύλους για άμυνα σημείου κατά επερχόμενων πυραύλων πάνω από το υπόστεγο, δύο εκτοξευτές με οκτώ πυραύλους ΜΜ-40 Β3c Exocet στο μεσόστεγο και τέλος δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς Lionfish με πυροβόλο των 20 χιλιοστών με κάλυψη 3600.

Η Naval Group τον Σεπτέμβριο του 2022 παρουσίασε μια επιμηκυμένη έκδοση της FDI που έφερε 48 κελιά εκτοξευτών Sylver (Δείτε εδώ). Σε ερώτηση του DefenceReview κατά την επίσκεψη στη Naval Group στη Γαλλία, μας εξήγησαν πως κάτι τέτοιο πράγματι είναι δυνατό και εφικτό από ναυπηγικής πλευράς δίχως τεχνικό ρίσκο. Συγκεκριμένα όπως μας ανέφεραν στο μέσον του πλοίου προστίθεται ένα ακόμα block περίπου 9 με 10 μέτρων πάνω στο οποίο δύναται να τοποθετηθεί επιπρόσθετος επιχειρησιακός εξοπλισμός. Αυτός περιλαμβάνει επιπρόσθετα 16 κελιά κάθετων εκτοξευτών Sylver A50 ή Sylver A70 για βλήματα SCALP NAVAL και δυνατότητα κρούσης ή κελιά για βλήματα VL MICA NG ώστε να εξασφαλιστεί η ύπαρξη ενός βλήματος μέσης ακτίνας. Εναλλακτικά όμως μας τόνισαν κάθε ναυτικό μπορεί να αξιοποιήσει τον εν λόγω χώρο για μεγαλύτερο UAV με ανάλογη βάση εκτόξευσης και περισυλλογής, εκτοξευτές με περιφερόμενα πυρομαχικά (loiter munition) ή τοποθέτηση άλλων οπλικών ή ηλεκτρονικών συστημάτων.

Είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε για πολλοστή φορά την αναγκαιότητα να βρεθούν οι πόροι για να ενεργοποιηθεί η προαίρεση της τέταρτης φρεγάτας FDI τόσο για λόγους οικονομίας όσο και για επιχειρησιακούς λόγους. Ευτυχώς οι φίλοι μας οι Γάλλοι παρ’ ότι η ημερομηνία ενεργοποίησης εξέπνευσε στις 30 Ιουνίου 2023, δείχνουν διάθεση να διατηρήσουν την ίδια μειωμένη τιμή και το επόμενο λίγο διάστημα μέχρι η νέα κυβέρνηση πάρει τα ηνία της χώρας.