Τις τελευταίες εξελίξεις, σχετικά με το F-35, ανακοίνωσε η Lockheed Martin, μέσω του μηνιαίου ενημερωτικού δελτίου «F-35 Lightning II Program Status and Fast Facts», το οποίο αναφέρει τις τελευταίες εξελίξεις, στους τομείς των συνολικών παραγγελιών, των παραδόσεων, της επιχειρησιακής αξιοποίησης και δράσης και για τα οικονομικά δεδομένα. Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο οι συνολικές βεβαιωμένες παραγγελίες είναι 3.212 αεροσκάφη, εκ των οποίων έχουν παραδοθεί πάνω από 510 αεροσκάφη (πάνω από το 15,88% του συνόλου).

Από τα 3.212 αεροσκάφη τα 2.456 προορίζονται για τις ΗΠΑ (1.763 F-35A και 693 F-35B/C), 138 αεροσκάφη για τη Μεγάλη Βρετανία, 90 για την Ιταλία (60 F-35A και 30 F-35B), 46 F-35A για την Ολλανδία, 100 F-35A για την Αυστραλία, 52 F-35A για τη Νορβηγία, 27 F-35A για τη Δανία, 88 F-35A για τον Καναδά, 50 F-35A για το Ισραήλ, 147 για την Ιαπωνία (105 F-35A και 42 F-35B), 40 F-35A για τη Νότια Κορέα, 34 F-34A για το Βέλγιο και 32 F-35A για την Πολωνία.

Να σημειωθεί επίσης ότι το Ισραήλ, η Ιαπωνία, η Νότιος Κορέα, το Βέλγιο και η Πολωνία έχουν επιλέξει τη μέθοδο προμήθειας μέσω προγραμμάτων FMS (Foreign Military Sales). Ήδη το αεροσκάφος έχει καταγράψει πάνω από 275.000 ώρες πτήσης, ενώ σταθμεύει σε 23 αεροπορικές βάσεις και αεροπλανοφόρα ανά τον κόσμο. Παράλληλα, με τις παραδόσεις πάνω από 1.000 πιλότοι έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την εκπαίδευση τους, όπως και πάνω από 9.025 τεχνικοί.

Ενδιαφέρον προκαλούν τα οικονομικά δεδομένα που καταγράφει το ενημερωτικό δελτίο ως προς την τιμή κτίσης του F-35. Συνολικά, το αεροσκάφος έχει καταγράψει μείωση της τιμής αγοράς (Fly-Away) κατά 70% από την παρτίδα παραγωγής 1 (Lot 1) στην τρέχουσα παρτίδα παραγωγής 14 (Lot 14). Να σημειωθεί ότι στο κόστος αγοράς περιλαμβάνεται ο κινητήρας, το σύστημα αυτοπροστασίας και η κάσκα απεικόνισης δεδομένων.

Το κόστος αγοράς του F-35A μειώθηκε από τα $ 82,4 εκατομμύρια (Lot 12) στα $ 79,2 εκατομμύρια (Lot 13) και πλέον έχει διαμορφωθεί στα $ 77,9 εκατομμύρια (Lot 14). Το κόστος αγοράς του F-35B μειώθηκε από τα $ 108 εκατομμύρια (Lot 12) στα $ 104,8 εκατομμύρια (Lot 13) και πλέον έχει διαμορφωθεί στα $ 101,3 εκατομμύρια (Lot 14). Τέλος, το κόστος αγοράς του F-35C μειώθηκε από τα $ 103,1 εκατομμύρια (Lot 12) στα $ 98,1 εκατομμύρια (Lot 13) και πλέον έχει διαμορφωθεί στα $ 94,4 εκατομμύρια (Lot 14).

Τα οικονομικά δεδομένα δείχνουν ότι το κόστος απόκτησης του F-35 μειώνεται, όσο αυξάνει η παραγωγή, λόγω των οικονομιών κλίμακας. Αυτά καθιστά το F-35 προσιτό στην αγορά, αλλά, όπως έχουμε καταγράψει σε παλαιότερες αναρτήσεις μας, το μείζον πρόβλημα του F-35 είναι το ωριαίο κόστος πτήσης, το οποίο ανέρχεται στα $ 35.000. Είναι ένα θέμα που η Lockheed Martin προσπαθεί να αντιμετωπίσει με τη στρατηγική «25 x 25», δηλαδή το κόστος ανά ώρα πτήσης να μειωθεί στα $ 25.000 το 2025.

Comments

  1. Χρόνια πολλά σε όλους, Χριστός Ανέστη. Επειδή θα ξεχάσουμε τα οικονομικά που ξέρουμε, το ποσοστό μείωσης 70% πώς προκύπτει;

    1. Αληθώς ο Κύριος! Το 70% είναι από το Lot1 στο Lot14. Συνολικά, το αεροσκάφος έχει καταγράψει μείωση της τιμής αγοράς (Fly-Away) κατά 70% από την παρτίδα παραγωγής 1 (Lot 1) στην τρέχουσα παρτίδα παραγωγής 14 (Lot 14). Να σημειωθεί ότι στο κόστος αγοράς περιλαμβάνεται ο κινητήρας, το σύστημα αυτοπροστασίας και η κάσκα απεικόνισης δεδομένων.

      1. Να ρωτήσω ποια η αρχική τιμή του (Lot1); Γιατί μείωση 70% συνεπάγεται αρχική τιμή περίπου στα 260εκ.$! Ήταν τόσο ακριβό εξ’ αρχής; Συγγνώμη δεν το γνωρίζω.

      2. Ας μου επιτραπει να γινω ωμος: Η Lockheed ψεύδεται.

        Οπως ψευδοταν ασυστολως και για το κοστος του F-22.
        Αν θελει κανεις να μαθει την αληθεια, ας δει το συμβολαιο της Κορεας.

        https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2019/10/10/south-korea-to-buy-20-more-f-35-jets/

        https://thediplomat.com/2019/10/south-korea-to-procure-20-more-f-35-stealth-fighters/

        1η παραγγελια το 2014 6.6 δισ. $$ για 40 Α/Φ
        Θα πει κανεις, περιελαμβανε υποδομη τεχνικης υποστηριξης και εκπαιδευσης, εξομοιωτες, αρχικο πακετο ανταλλακτικων, εκπαιδευση ,εργαλεια, κλπ, κλπ.

        Τον Οκτωβριο του 2019 ομως κανει και 2η παραγγελία, και αυτη τη φορα δεν χρειαζεται να παρει την υποδομη υποστηριξης, διοτι την εχει παρει ηδη.
        Κοστος;3.3 δισ. $$ για 20 Α/Φ
        Συμπερασμα: 165.000.000 $$ το κομματι, α-κ-α-τ-ε-β-α-τ-α.

        Σημειωνω οτι τα οπλα τα εχουν ηδη οι Κορεατες διοτι ηδη διαθετουν F-15 απο προηγουμενες αγορες.

        Επισης, ειναι ενδιοαφερον να δει κανεις το παρασκηνιο του διαγωνισμου, και πως το F-35 επικρατησε το F-15X το 2014. Θα καταλαβει πολλα για τι μεθοδους της «μαμάς».

        Η Τουρκια σκοπευε να παραγγειλει 100 F-35. Τι προυπολογισμο ειχαν οπι Τουρκοι για το προγραμμα; Απαντηση: Ειχαν προυπολογισμο 16 δισ. $$ το 2012. Νατα παλι τα 160.000.000 $$ το κομματι.
        https://www.hurriyetdailynews.com/turkey-plans-on-buying-100-f-35-14496

        Τωρα, το πραγματικο κοστος ανα ωρα πτησης: 44.000 $$ στο FY2018. Η USAF ελπιζει oτι ισως καταφερει να το κατεβασει στα 35.000 $$ το 2024. Οι ισχυρισμοι της μαμας Lockheed οτι θα παει στα 25.000 $$ θεωρουνται εκτος πραγματικοτητας.

        https://www.defensenews.com/air/2019/05/02/one-of-the-f-35s-cost-goals-may-be-unattainable/

  2. Καλημέρα σας. Νομίζω ότι οι ανακοινώσεις της LM αν και έχουν κάποιο δημοσιογραφικό ενδιαφέρον ως ενδεικτικές των θέσεων της εταιρίας, δεν πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά και τοις μετρητοίς, τουλάχιστο όχι ως αντιπροσωπευτικές της αντικειμενικής κατάστασης του όλου προγράμματος, γιατί ως κατασκευαστής και έχοντας βάλει όλα της τα αυγά στο καλάθι του F-35 υπάρχει προφανής σύγκρουση συμφερόντων για κάτι τέτοιο, συνυπολογίζοντας και το ιδιαίτερα βεβαρυμένο ιστορικό της εταιρίας όσον αφορά την διαφάνεια, την ειλικρίνεια και την χρηστή διαχείριση.

    Θεωρώ πως οι εκθέσεις του DOT&E (Director Operational Test and Evaluation) ως επίσημου εποπτικού φορέα του Πενταγώνου έχουν πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα και φερεγγυότητα, και η εικόνα που αυτές παρουσιάζουν ακόμα και στις «light» αποχαρακτηρισμένες εκδοχές τους στις οποίες μπορούμε να έχουμε πρόσβαση είναι δραματικά χειρότερη σε σχέση με το τι δηλώνει η Lockheed. Στην ιστοσελίδα POGO (Project On Government Oversight) δημοσιεύουν τακτικά συνόψεις των εκθέσεων του DOT&E με δεκάδες links σε επίσημα έγγραφα, τα οποία αν μελετήσει κανείς η οσμή σκανδάλου και κακοδιαχείρισης είναι διάχυτη και αναπόδραστη.

    Θα είχε πραγματικό ενδιαφέρον λοιπόν να υπάρχει στην σελίδα σας και μια τακτική παρουσίαση στο αναγνωστικό κοινό των συμπερασμάτων και πορισμάτων του DOT&E, του πλέον αρμόδιου και επίσημου φορέα για πληροφόρηση σχετικά με το F-35. Προσωπικά με εκπλήσσει δυσάρεστα και με προβληματίζει η αδιανόητη αυτή παράβλεψη αυτή από την συντριπτική πλειοψηφία των αμυντικών site. Απευθύνομαι λοιπόν σε εσάς λόγω της εκτίμησης που σας έχω αν μπορείτε να συμπεριλάβετε στην ενημέρωση που παρέχετε και αυτές τις πλέον αξιόπιστες πηγές, και να ξεχωρίσετε από την υπόπτως βουβή πλειοψηφία που ανέφερα παραπάνω. Παραθέτω την τελευταία αναφορά (24 Μαρτίου) του POGO/DOT&E. Να είστε καλά και ευχαριστώ.

    https://www.pogo.org/analysis/2020/03/uncorrected-design-flaws-cyber-vulnerabilities-and-unreliability-plague-the-f-35-program/

    1. Καλή σας ημέρα, χρόνια πολλά με υγεία και Χριστός Ανέστη! Ευχαριστούμε για την επισήμανση. Έχουμε κάνει ανάλογες αναφορές σε προηγούμενα μας άρθρα αλλά θα το αναφέρουμε ξανά αυτό που μας τονίζετε.

  3. Πολύ ενδιαφέρον το πόσο έπεσε η τιμή του F-35.

    Η Ελλάδα θα πρέπει κανονικά να προχωρήσει τα επόμενα 2-3 χρόνια σε παραγγελία 24 F-35 σε πρώτη φάση ώστε από το 2025-26 να αρχίσει να παραλαμβάνει τα πρώτα αεροσκάφη.

    Το μόνο αρνητικό προς το παρόν είναι το υψηλό κόστος ανά ώρα πτήσης (35,000 δολάρια) και αν σύμφωνα με την εταιρία πέσει στις 25 χιλιάδες το 2025 τότε το κόστος είναι σχετικά λογικό.

    Έτσι κι αλλιώς ο ρόλος του F-35 δεν θα είναι οι καθημερινές αναχαιτίσεις στο Αιγαίο,αυτόν τον ρόλο τον έχουν τα F-16 και Mirage.

  4. λογικα εμεις θα παραγγειλουμε κοντα στο 25 ωστε το 28 να ερθουν κ να αντικαταστησουν τα φαντωμ τα οποια μεχρι το 27 θα πετουν. Λογικα θα εχει πεσει σε ανεκτα επιπεδα οποτε 27-32 αεροσκαφη θα ερθουν.

  5. Καλως τον ιπταμενο ντενεκε/flying lemon……

    Λογια του σχεδιαστη κι αρχηγου τεχνητης ομαδας κατασκευης του F16-fighting eagle & A10 warhog – Pierre Sprey !!
    https://digg.com/video/the-designer-of-the-f-15-explains-just-how-inanely-stupid-the-f-35-is
    https://www.youtube.com/watch?v=N1Z_DuF87Sc
    https://www.youtube.com/watch?v=RwA4RaaJSeI
    https://www.youtube.com/watch?v=nE7NDEYB5yU

    f-35 – Ειναι μια καθαροαιμη ΠΟΛΙΤΙΚΗ αποφαση με διεθνη γεωπολιτικα συμφεροντα. Δεν εχει τιποτα να κανει με την κατασκευη ενος καθαροαιμου 5ης γενειας μαχητικου αεροπλανου!

    sorry,στην πρασβεια…..

  6. Καλως τον ιπταμενο ντενεκε/flying lemon……

    Λογια του σχεδιαστη κι αρχηγου τεχνητης ομαδας κατασκευης του F16-fighting eagle & A10 warhog – Pierre Sprey !!

    f-35 – Ειναι μια καθαροαιμη ΠΟΛΙΤΙΚΗ αποφαση με διεθνη γεωπολιτικα συμφεροντα. Δεν εχει τιποτα να κανει με την κατασκευη ενος καθαροαιμου 5ης γενειας μαχητικου αεροπλανου!

    sorry,στην πρασβεια…..

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *