Τον περασμένο Δεκέμβριο το δημοσιογραφικό δίκτυο «Bloomberg» δημοσίευσε την είδηση ότι η Boeing θα καταθέσει πρόταση στην Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία για την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών F-15X, στο πλαίσιο του προϋπολογισμού του 2020 (το F-15X έχει αναπτυχθεί σε δύο εκδόσεις: Στη μονοθέσια F-15CX και στη διθέσια F-15EX).

Η συγκεκριμένη είδηση επιβεβαιώθηκε, λίγες μέρες αργότερα, από την ηγεσία της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, με τον πλέον καταλυτικό τρόπο, όταν ανακοινώθηκε ότι η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία σκοπεύει να δαπανήσει το ποσό των $ 1,2 δισεκατομμυρίων για την προμήθεια 12 F-15X, το 2020, προς αντικατάσταση ισάριθμων F-15C/D της Αμερικανικής Αεροπορικής Εθνικής Φρουράς.

Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο τρέχον εξοπλιστικό πρόγραμμα της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας είναι αυτό της σταδιακής προμήθειας 2.443 μαχητικών αεροσκαφών F-35 Lightning II με συνολικό, προϋπολογισμένο κόστος τα $ 323 δισεκατομμύρια, ερωτήματα εγείρονται για το κατά πόσο το F-15X έχει θέση και μέλλον στο δυναμολόγιο της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Την απάντηση έχουν δώσει αξιωματικοί και επιτελείς της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι, βλέπουν να δημιουργείται επιχειρησιακό κενό στο δυναμολόγιο, άρα και στη δομή δυνάμεων, καθώς τα δεδομένα δείχνουν ότι τα F-15C/D Eagle «γερνούν» με γρηγορότερο ρυθμό σε σχέση με το ρυθμό εισόδου σε υπηρεσία των F-35 Lightning II, ενώ και τα F-22 Raptor ήδη έχουν συμπληρώσει 14 χρόνια επιχειρησιακή ζωής και θα πρέπει, το 2020-2025, να υποστούν πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού μέσης ζωής.

Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2016, η ηγεσία της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας δήλωσε ότι από το 2020 και μετά θα πρέπει να αποσυρθούν περίπου 230 F-15C/D Eagle, τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία την περίοδο 1979-1985 και να αντικατασταθούν με νέα αεροσκάφη ή να αναβαθμιστούν και παραμείνουν εν υπηρεσία μέχρι το 2035-2040.

Οι δύο αυτές συνθήκες έχουν δημιουργήσει ένα επιχειρησιακό κενό, το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί με μια ενδιάμεση λύση. Ως ενδιάμεσες λύσεις προκρίνονται η ριζική αναβάθμιση των F-15C/D Eagle και η παραμονής τους σε υπηρεσία για άλλα 15-20 χρόνια, όπως προαναφέραμε, ή η αντικατάσταση τους με F-15X και η παραμονή τους σε υπηρεσία 30-40 χρόνια.

Υπάρχει δηλαδή στην Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία η αντίληψη ότι το F-15X αποτελεί την ιδανική ενδιάμεση λύση, η οποία θα επέτρεπε αφενός την ομαλή υλοποίηση τους χρονοδιαγράμματος εισόδου σε υπηρεσία του F-35 Lightning II, αφετέρου θα έδινε στα F-22 Raptor πολύτιμες επιχειρησιακές «ανάσες», μέχρι να αναβαθμιστούν, στο πλαίσιο προγράμματος αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού μέσης ζωής.

Ωστόσο, το όλο ζήτημα έχει να κάνει και με οικονομικά, αλλά και με επιχειρησιακά θέματα: Πόσο κοστίζει F-15X; Γιατί δεν εξετάζεται η προμήθεια περισσότερων F-35 Lightning II; Η προμήθεια επιπλέον F-35 Lightning II φαίνεται να «σκοντάφτει» στη γενεσιουργό αιτία του προβλήματος, ότι δηλαδή τα F-15C/D Eagle «γερνούν» με γρηγορότερο ρυθμό σε σχέση με το ρυθμό εισόδου σε υπηρεσία των F-35 Lightning II. Άρα μια επιπλέον προμήθεια F-35 Lightning II δεν θα έλυνε το πρόβλημα. Από την άλλη το κόστος του F-15X θα είναι μικρότερο των $ 100 εκατομμυρίων, δεδομένου ότι  τόσο είναι για την προμήθεια μόλις 12 αεροσκαφών. Στην περίπτωση προμήθειας 230 αεροσκαφών το κόστος αναμένεται να πέσει αρκετά κάτω των $ 100 εκατομμυρίων, ίσως κοντά στα $ 80 εκατομμύρια, όσο δηλαδή θα είναι το κόστος ενός F-35 Lightning II, μετά το 2022.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο το δίλημμα F-15X ή F-35 Lightning II προβλημάτισε και το Ισραήλ, το οποίο τελικά επέλεξε το F-15X (γνωστό ως F-15IA, Israeli Advanced, στο Ισραήλ). Συγκεκριμένα, στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2018, η ισραηλινή εφημερίδα «Jerusalem Post» δημοσίευσε την είδηση ότι η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία εξετάζει την πιθανότητα προμήθεια 25 νέων μαχητικών αεροσκαφών F-15X ή F-35 Lightning II (ήδη το Ισραήλ έχει παραγγείλει και παραλαμβάνει 50 F-35 Lightning II).

Το δίλημμα των Ισραηλινών ήταν ότι το μεν F-15IA έχει μεγάλη μεταφορική ικανότητα όπλων, σε σχέση με το F-35 Lightning II, το δε F-35 Lightning II έχει χαμηλότερο ίχνος ραντάρ (stealth), ενώ βρίσκεται στην αρχή της επιχειρησιακής του ζωής, άρα έχει μεγαλύτερες προοπτικές εξέλιξης. Τελικά, δύο μήνες αργότερα, στα τέλη Νοεμβρίου του 2018, η «Jerusalem Post» δημοσίευσε την είδηση, επικαλούμενη κυβερνητικές πηγές, ότι η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία επέλεξε την προμήθεια 25 νέων F-15IA και ότι το πρώτο αεροσκάφος θα παραδοθεί το 2023. Το σχετικό συμβόλαιο αναμένεται να υπογραφεί την άνοιξη του 2019, ενώ το κόστος θα χρηματοδοτηθεί από την ετήσια, δωρεάν αμερικανική βοήθεια προς το Ισραήλ, που για τα επόμενα 10 χρόνια θα είναι της τάξεως των $ 38 δισεκατομμυρίων ($ 3,8 δισεκατομμύρια κατ’ έτος).

Είναι σαφές ότι ο καταλυτικός παράγοντας, που οδήγησε στην επιλογή του F-15IA ήταν η μεταφορική ικανότητα όπλων του αεροσκάφους. Στην έκδοση F-15IA το αεροσκάφος θα μπορεί να μεταφέρει 13 τόνους φορτίου, ενώ θα ενσωματώνει προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, αισθητήρες και φυσικά ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA). Συγκεκριμένα, το F-15IA θα μπορεί να μεταφέρει, σε μία έξοδο, οκτώ (8) βλήματα αερομαχίας τύπου AIM-120D και ΑΙΜ-9Χ και 28 κατευθυνόμενες βόμβες τύπου SDB (Small Diameter Bombs) ή οκτώ (8) βλήματα αερομαχίας και επτά (7) κατευθυνόμενες βόμβες των 2.000 λιβρών.

Επιπλέον, το F-15X σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε έτσι ώστε να «χωράει», όσο το δυνατό περισσότερο, στην υφιστάμενη και προϋπάρχουσα τεχνική υποδομή, όσων χρησιμοποιούν αεροσκάφη F-15, έτσι ώστε και να συμπιεστεί το κόστος προμήθειας και χρήσης, αλλά και να μειωθεί ο χρόνος της αναγκαίας αδρανοποίησης της Μοίρας που βρίσκεται σε διαδικασία ένταξης και εξοικείωσης με τα νέα F-15X.

Επιστρέφοντας στην Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία και το F-15X, η προμήθεια των 12 πρώτων αεροσκαφών φαίνεται να είναι ο προπομπός μιας συνολικής απαίτησης για 230 νέα αεροσκάφη, προς αντικατάσταση ισάριθμων F-15C/D Eagle, τα οποία, όπως προείπαμε, ήδη μετρούν 34-40 χρόνια υπηρεσίας. Σύμφωνα με τις ισχύουσες πληροφορίες, οι οποίες βέβαια μένει να επιβεβαιωθούν, ιδανικά η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία θέλει τα 230 F-15X σε διάστημα 3-4 ετών, με ρυθμό παραγωγής-ένταξης σε υπηρεσία 72 αεροσκαφών κατ’ έτος, με τις παραδόσεις να ολοκληρώνονται το 2025.

Ωστόσο, αυτή η απαίτηση μένει να δούμε αν θα ικανοποιηθεί ή θα επιλεγεί η λύση της επιμήκυνσης του προγράμματος, ίσως για μια δεκαετία με την παραγωγή-ένταξη σε υπηρεσία 24 αεροσκαφών κατ’ έτος. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να σημειωθεί ότι η επιλογή του F-15X δεν ανταγωνίζεται το πρόγραμμα F-35 Lightning II, δεδομένου ότι το F-15X έρχεται να αντικαταστήσει παλαιά αεροσκάφη της ίδια οικογένειας και προκρίνεται ως ενδιάμεση λύση, επικουρική και όχι εναλλακτική του F-35 Lightning II.

Για τη μεγάλη ανάγκη της ΠΑ για ένα νέα μαχητικά αεροσκάφη και τι πραγματικά χρειαζόμαστε μπορείτε να διαβάσετε στα παρακάτω εκτενή αφιερώματα του «DefenceReview.gr»

Comments

  1. Μιλάμε για φορέα τεράστιου όγκου οπλισμού. Ένα βομβαρδιστικό. Το θέμα είναι οτι εκτός του οικονομικού εμείς δεν έχουμε αποφασίσει ακόμη τι θέλουμε. Θέλουμε μαχητικό νέας τεχνολογίας (F-35)? Μαχητικό για αερομαχίες? Βομβαρδιστικό να αντικαταστήσει τους «φαντομάδες»? Ευρωπαικό? Αμερικάνικο? Συμμετοχή στο ευρωγερμανικό νέο μαχητικό? Μεταχειρισμένο η καινούργιο?
    Τι θέλει η ηγεσία της στρατιωτικής ηγεσίας και τι θα πάρει η πολιτική ηγεσία? Θα παρθούν αποφάσεις ανάλογα με τις ανάγκες και την χρησιμότητα ή με βάση τις μίζες? Θα γίνουμε δορυφόρος της Τουρκίας οπότε δεν χρειαζόμαστε άμυνα?
    Τέτοιο «χύμα» κράτος δεν υπάρχει άλλο στον πλανήτη!

  2. Είναι σαφές κατά το άρθρο ότι, σύμφωνα με όλα τα μέχρι στιγμής στοιχεία, μέχρι το (περίπου) 2024-25 (και βλέπουμε), δεν αναμένεται το F-35 να έχει ξεπεράσει τις παιδικές του αρρώστιες. Επομένως, οποιαδήποτε κουβέντα περί του α/φ αυτού, δεν μπορεί να γίνει μέχρι (περίπου) τότε. Πρέπει να το παραγγείλουμε περί το 2023 για να το έχουμε το 20025-26. Είτε το θέλουμε είτε όχι (που το θέλουμε), για μερικά ακόμα χρόνια ΝΜΑ F-35 για εμάς ΔΕΝ. Άρα τι κάνουμε?
    Όπως σαφώς υπονοεί το άρθρο και εγώ τουλάχιστον συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΑ, κατ’ αρχήν θα πρέπει να αναβαθμίσουμε ΟΛΑ τα F-16 που έχουμε. Είναι αδιανόητο να συζητάμε για πώληση οποιουδήποτε αριθμού ή τύπου F-16. Πρέπει να έχουμε 155 F-16. ΤΕΛΟΣ. Και ει δυνατόν ΟΛΑ Viper. ΤΕΛΟΣ.
    Μα θα πει κάποιος τα -30αρια τα F-16, κοστίζουν περισσότερο από τα άλλα για αναβάθμιση Viper.
    Ε, να κόψουν το λαιμό τους ή όπου αλλού μπορούν πόρους (γιατί μπορούν ΑΝ θέλουν) και να το κάνουν.
    Και ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ, να αναβαθμίσουν και τα 24 Mirage. ΔΕΝ βγαίνει αλλιώς. Και να τα συμπληρώσουν.
    Εκτός και είναι τίποτα Μπρούκληδες, οπότε στα 155 V, ας προσθέσουν άλλα 65 Rafale F3R και ας αποσύρουν όλα τα Mirage.
    Έτσι και αλλιώς κάποια οικονομία θα γίνει αποσυρομένων των Fantom και των παλαιών Mirage. Ας πάνε σε μια οροφή 220 μονάδων τελικά (από 232), αλλά αναβαθμισμένων, συντηρουμένων και με επαρκές στοκ όπλων.
    Επειδή οι Αμερικανοί ΔΕΝ πρόκειται να να μας αποδεσμεύσουν stand off όπλα για τα α/φ (εκτός και αποκοπούν τελείως οι σχέσεις Άγκυρας-Ουάσιγκτον) , θα πρέπει να πάμε στα αναβαθμισμένα Mirage (με συμπλήρωση του αριθμού τους) ή σε Rafale (ή επικουρικά στο νέο Grippen) για μια οροφή μονάδων που θα επιτρέπει να «βγαίνουν» όλες οι εργασίες και αποστολές..
    Τα λοιπά (π.χ. Fcas) είναι για πολύ αργότερα, αν και θα έπρεπε να έχουμε και εμείς μια συμμετοχή από τώρα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *