H Rheinmetall ανακοίνωσε ότι το 200ο τεθωρακισμένο όχημα Puma του Γερμανικού Στρατού ολοκλήρωσε την κατασκευή του και εξήλθε της γραμμής παραγωγής του εργοστασίου της Rheinmetall στο Unterluess.

Το Puma κατασκευάζεται από την κοινοπραξία Projekt System & Management (PSM), την οποία κατέχουν, σε ποσοστό 50% : 50% η Rheinmetall και η Krauss-Maffei Wegmann (KMW). Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Rheinmetall, ο χρόνος κατασκευής του Puma είναι μόλις 26 ημέρες.

Συνολικά ο Γερμανικός Στρατός αναμένεται να παραλάβει 342 Puma, από τα 405 που είχε αρχικά παραγγείλει (το 2012 αποφασίστηκε η μείωση της παραγγελίας στα 342 οχήματα), εκ των οποίων έχει παραλάβει 200, ενώ τα υπόλοιπα 142 αναμένεται να παραδοθούν έως το 2020, οπότε και θα αποσυρθούν οριστικά, έως το 2024, που θα χαρακτηριστούν επιχειρησιακά τα Puma, τα 388 εναπομείναντα Marder-1A3.

Σήμερα, από τα 388 εν υπηρεσία Marder-1A3, τα 321 είναι διαθέσιμα, δηλαδή είναι πλήρως επιχειρησιακά. Από τα 321 διαθέσιμα οχήματα τα 222 είναι σε ενεργό υπηρεσία, μαζί με τα 200 Puma, ενώ 99 βρίσκονται σε καθεστώς εφεδρείας και αποθήκευσης (τα 67 μη-διαθέσιμα οχήματα βρίσκονται σε καθεστώς μακράς αποθήκευσης). Τα 99 που είναι σε εφεδρεία, διατίθενται προς πώληση άμεσα, ενώ τα 222 εν υπηρεσία διατίθενται προς πώληση από το 2020 και μετά.

Τα Marder-1A3 δεν είναι άγνωστα στην Ελλάδα, καθώς τρείς φορές στο παρελθόν είχε προταθεί, και απορριφθεί, η απόκτηση μεταχειρισμένων Marder-1A3 από τη Γερμανία. Η πρώτη πρόταση έγινε το 2007 και αφορούσε στην προμήθεια 320 Marder-1A3 με εκτοξευτές MILAN και απόθεμα πυρομαχικών με κόστος € 210 εκατομμύρια (προμήθεια και εργοστασιακή ανακατασκευή και αποκατάσταση). Η πρόταση αυτή εξετάστηκε, αλλά απορρίφθηκε το 2008 με το αιτιολογικό της επικείμενης προμήθειας νέων τεθωρακισμένων οχημάτων, που φυσικά δεν έγινε ποτέ.

Η δεύτερη πρόταση έγινε στις αρχές του 2010 και αφορούσε στην προμήθεια 422 Marder-1A3 με συνολικό κόστος € 276 εκατομμύρια (προμήθεια και εργοστασιακή ανακατασκευή και αποκατάσταση). Αλλά και αυτή η πρόταση απορρίφθηκε, λόγω κρίσης και αδυναμίας εξεύρεσης κονδυλίων.

Η τρίτη και τελευταία πρόταση έγινε το 2015 για την προμήθεια 100 Marder-1A3 με κόστος € 50.000 ανά όχημα! Αλλά και πάλι δεν υπήρξε ανταπόκριση από την Ελλάδα.

Αν η Ελλάδα ενδιαφέρεται για την απόκτηση των Marder-1 τότε θα πρέπει να σπεύσει, διότι ενδιαφέρον έχουν δείξει και άλλες χώρες, όπως η Ιορδανία, η οποία ήδη έχει παραλάβει 25 Marder-1 και αναμένεται να παραλάβει άλλα 25 εντός του 2018. (το κείμενο συνεχίζεται μετά τη φωτογραφία)

Η αναβαθμισμένη έκδοση CCV του Marder-1, που ενδιαφέρει την Ιορδανία.

Το όχημα έχει αφήσει εξαιρετικά θετικές εντυπώσεις στους Ιορδανούς, οι οποίοι όχι μόνο σκέφτονται να «σκουπίσουν» τα γερμανικά Marder-1, αλλά και να τα αναβαθμίσουν στον επίπεδο Marder CCV (Close Combat Vehicle).

Υπενθυμίζουμε ότι η Ιορδανία παραλαμβάνει 50 Marder-1A3 από τη Γερμανία, στο πλαίσιο δωρεάν στρατιωτικής βοήθειας. Το σχετικό πρόγραμμα αποφασίστηκε το 2016 και το ίδιο έτος η Ιορδανία παρέλαβε 16 οχήματα, ενώ στις αρχές του 2017 παρέλαβε άλλα εννέα (9). Με τα 25 που θα παραλάβει το 2018 θα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα.

Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας η Rheinmetall θα πρέπει να παραδώσει στην Ιορδανία 50 πλήρως επιχειρησιακά Marder-1A3 (ένα Μηχανοκίνητο Τάγμα Πεζικού) με βαφή στα χρώματα της ερήμου. Εκτός των Marder-1A3 η Ιορδανία θα παραλάβει και ποσότητα ανταλλακτικών, πυρομαχικών, εγχειριδίων χρήσης, εργαλεία τεχνικής υποστήριξης και υπηρεσίες εκπαίδευσης.

Όπως προαναφέραμε η χρήση των οχημάτων έχει αφήσει θετικές εντυπώσεις με αποτέλεσμα να υπάρχουν σκέψεις αναβάθμισης τους στο επίπεδο CCV. Η πρόταση αναβάθμισης CCV εκσυγχρονίζει και αναβαθμίζει το Marder-1 στο κοντινότερο δυνατό επίπεδο, σε σχέση με τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης Puma και Lynx.

Στη διαμόρφωση CCV το Marder ενσωματώνει επιπλέον θωράκιση APAM, στο σασί και τον πύργο, κάτι που του προφέρει απόλυτη προστασία από διατρητικά φυσίγγια διαμετρήματος 14,5 χιλιοστών και αυξημένο ποσοστό επιβίωσης από πλήγμα αντιαρματικών όπλων RPG. Το δάπεδο του οχήματος έχει ενισχυθεί, και αυτό, με αντιναρκική προστασία, η οποία το προστατεύει από νάρκες με εκρηκτική ισχύ ίση με 8 κιλά TNT. Το όχημα ενσωματώνει και ένα νέο ολοκληρωμένο σύστημα προστασίας από πυρηνικές, βιολογικές και χημικές απειλές. Τα καθίσματα των στρατιωτών είναι ενισχυμένης προστασίας, ποιο εργονομικά και σταθεροποιημένα στην οροφή της καμπίνας, όχι στο δάπεδο, δημιουργώντας έτσι επιπλέον αποθηκευτικό χώρο, κάτω από τα καθίσματα, για επιπλέον πυρομαχικά ή άλλα εφόδια.

Στην έκδοση μεταφοράς προσωπικού το Marder CCV είναι εφοδιασμένο με έναν τηλεχειριζόμενο πύργο με πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, ενώ στην έκδοση μάχης το όχημα ενσωματώνει τον πύργο Lance, ο οποίος είναι εφοδιασμένος με ένα πυροβόλο των 30 χιλιοστών, με σύστημα σταθεροποίησης για βολές στην κίνηση, και με ένα συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών. Επικουρικά, εφόσον το επιθυμεί ο πελάτης, ο πύργος μπορεί να εφοδιαστεί και με έναν δίδυμο εκτοξευτή κατευθυνόμενων αντιαρματικών βλημάτων (για τα Puma, που φέρουν τον πύργο Lance, η Γερμανία έχει επιλέγει τα ισραηλινά Spike-LR μέγιστου βεληνεκούς 4,5 χιλιομέτρων).

Φυσικά το όχημα ενσωματώνει νέους αισθητήρες και σύστημα ελέγχου πυρός. Η μεταφορική του ικανότητα είναι της τάξεως των 10 ατόμων (οδηγός, πολυβολητής και μια Ομάδα Πεζικού των οκτώ ατόμων). Οι διαστάσεις του είναι (μήκος x πλάτος x ύψος) 6,9 μέτρα x 3,6 μέτρα x 3 μέτρα, ενώ το βάρος μάχης ανέρχεται στους 38 τόνους. Ενσωματώνει τον πετρελαιοκινητήρα MB 883 της MTU μέγιστης ισχύος 600-680 ίππων, ανάλογα με την έκδοση και αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 70 χιλιόμετρα την ώρα και μέγιστη εμβέλεια 500 χιλιόμετρα. Μπορεί να κινηθεί σε επιφάνεια με πλευρική κλίση 30%, με κάθετη κλίση 60%, ενώ μπορεί να περάσει κάθετο εμπόδιο ενός μέτρου, χαράκωμα μήκους 2,5 μέτρων και υδάτινο κάλυμμα βάθος 1,5 μέτρου.