Την Πέμπτη 15 Ιουνίου 2023, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος επισκέφθηκε το Αρχηγείο Στόλου (ΑΣ) στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, όπου τον υποδέχθηκαν ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ιωάννης Δρυμούσης ΠΝ και ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ.
Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ ενημερώθηκε για τις επιχειρησιακές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες του ΑΣ και για την επιχειρησιακή ετοιμότητα καθώς και την κατάσταση των Διοικήσεων και των Μονάδων του.
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ΓΕΕΘΑ: Τόνισε την σπουδαιότητα της συντήρησης και ενίσχυσης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού, μέσω των σημαντικών εξοπλιστικών προγραμμάτων τα οποία ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη, και επισήμανε την σημασία της αναβάθμισης των ναυτικών υποδομών στον Ναύσταθμο Κρήτης η οποία υλοποιείται ταχύτατα πλέον, καθώς και της ήδη δρομολογημένης διαδικασίας για την κατασκευή Ναυτικής Βάσης στον Παγασητικό κόλπο, μέσω των οποίων εξασφαλίζεται η ισχυρή παρουσία του Στόλου στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, στο πλαίσιο της συνολικής αναβάθμισης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που εκτελείται επιτυχώς την τελευταία τριετία. Επιπλέον αναφέρθηκε στις συγκεκριμένες ενέργειες και στα μέτρα που έχουν αναληφθεί κατόπιν των κατευθύνσεων του ΓΕΕΘΑ, για την πρόσληψη νέων στελεχών στις Ένοπλες Δυνάμεις επ’ ωφελεία και του Πολεμικού Ναυτικού φυσικά μετά από πάρα πολλά χρόνια, καθώς και στην μέριμνα που ελήφθη για την -2- καθιέρωση του επιδόματος Ειδικών Αποστολών, για τα πληρώματα του Στόλου που πλέουν σε Εθνικές και Διεθνείς αποστολές.
Για την ενίσχυση των λιμενικών υποδομών στον Ναύσταθμο Κρήτης ουδείς λογικά σκεπτόμενος διαφωνεί δεδομένης της γεωστρατηγικής σπουδαιότητας του θεάτρου επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου.
Όμως για την κατασκευή Ναυτικής Βάσης στον Παγασητικό κόλπο υπάρχει μια σαφής καταστρατήγηση προηγούμενων αποφάσεων επ’ ωφελεία τοπικών μικροκομματικών συμφερόντων. Είναι γνωστό άλλωστε πως στο Ναυτικό Οχυρό Σκαραμαγκά δαπανήθηκαν πολλά χρήματα για να δημιουργηθούν νέες εγκαταστάσεις ώστε να φιλοξενήσουν ένα Τάγμα Πεζοναυτών της 32 Ταξιαρχίας Πεζοναυτών όντας Δύναμη Ταχείας Αντίδρασης εγγύς των πλοίων της Διοίκησης Αμφιβίων Δυνάμεων του Αρχηγείου Στόλου ΠΝ. Η απόφαση είχε ληφθεί επί Αρχηγίας ΓΕΣ Αλκιβιάδη Στεφανή. Σήμερα καταστρατηγείται.
Ταυτοχρόνως είχε προκριθεί ως βέλτιστη επιχειρησιακά λύση το σύνολο των λοιπών μονάδων και υπομονάδων της 32 Ταξιαρχίας Πεζοναυτών να στρατωνίζεται στις τεράστιες εγκαταστάσεις του Κέντρου Εκπαίδευσης Τεθωρακισμένων στον Αυλώνα Αττικής.
Είχε τονιστεί επίσης πως η παρουσία της 32 Ταξιαρχίας ΠΖΝ στην Αττική διασφαλίζει άμεση πρόσβαση σε πολλά ταχύπλοα επιβατηγά και οχηματαγωγά πλοία που ελλιμενίζονται στο λιμάνι του Πειραιά. Τα πλοία αυτά άμεσα μπορούν να επιταχθούν και να λειτουργήσουν στα πλαίσια κρίσης προ της έναρξης των επιχειρήσεων ως μέσα μεταφοράς ενισχύσεων και εφεδρειών στα νησιά και μικρονήσια της ΑΣΔΕΝ. Και αυτό αγνοείται παντελώς από το ΓΕΕΘΑ και με τη συνενοχή του Α/ΓΕΝ.
Αντ’ αυτών το ΓΕΕΘΑ με πρωτοβουλία του ίδιου του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ επιθυμεί να δαπανήσει περί τα 100 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή Ναυτικής Βάσης στον Παγασητικό κόλπο.
Δεύτερον, συνεχίζεται με αμείωτη ένταση ο εμπαιγμός για το επίδομα στον Στόλο. Θα επισημάνουμε αυτά που είχαμε γράψει προ μερικών μηνών. Τα παραθέτουμε ακριβώς όπως τα είχαμε γράψει και είναι η αλήθεια (https://defencereview.gr/orgi-kai-aganaktisi-sto-polemiko-nayt/):
Η απερχόμενη ηγεσία του ΠΝ και ο πρώην Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης ΠΝ είχαν επεξεργαστεί σχέδιο οικονομικής ενίσχυσης για τα στελέχη του ΠΝ που υπηρετούν σε πλοία λόγω του μεγάλου κύματος παραιτήσεων που οφείλονταν σε οικονομικές δυσχέρειες που βίωναν τα στελέχη του ΠΝ. Το σχέδιο παρά τις καθυστερήσεις και τη διαρκή υπονόμευση από εξωγενείς παράγοντες εκτός ΠΝ τελικώς εγκρίθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και συνολικώς αφορούσε δαπάνη της τάξης των 19 εκατομμυρίων ευρώ για συνολικά 5500 στελέχη του ΠΝ που υπηρετούν σε πλοία του Αρχηγείου Στόλου ΠΝ και της Διοίκησης Διοικητικής Μέριμνας (ΔΔΜΝ).
Το σχέδιο προχώρησε με τη διαφορά όμως πως το κονδύλι των 19 εκατομμυρίων αφού προσαυξήθηκε κατά 5 εκατομμύρια διαμοιράστηκε και στα στελέχη του Στρατού Ξηράς αλλά και στη Πολεμική Αεροπορία ενώ περιορίστηκαν δραστικά οι δικαιούχοι με συνέπεια ο αριθμός των στελεχών του ΠΝ που θα το λάβουν να είναι εξαιρετικά μικρός έναντι του αρχικού σχεδιασμού.
Συγκεκριμένα αφαιρέθηκαν οι κατηγορίες που αφορούν ανάπτυξη μονάδων του Στόλου στα πλαίσια εκπαίδευσης, ασκήσεων, αξιολόγηση μαχητικής ικανότητας, αποστολών των Πλοίων Γενικής Υποστήριξης, αποστολές των μονάδων της Διοίκησης Ναρκοπολέμου καθώς και τακτικών μεταφορών από τα αρματαγωγά του ΠΝ σε περιοχή εθνικής δικαιοδοσίας.
Η παραπάνω ενέργεια συνεπάγεται μεγάλη αδικία και έχει ως συνέπεια να δημιουργούνται κατηγορίες στελεχών πρώτης και δεύτερης διαλογής με αποτέλεσμα να υπάρχουν εσωτερικές κλαδικές έριδες και διακρίσεις μεταξύ των πληρωμάτων και τύπων πολεμικών πλοίων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως πλοίο που θα συνοδεύει αεροπλανοφόρο συμμαχικής χώρας θα λαμβάνει επιπρόσθετη οικονομική ενίσχυση ενώ αρματαγωγά που εκτελούν τακτικές μεταφορές ή φρεγάτες στα πλαίσια ασκήσεων και επιχειρησιακής εκπαίδευσης δεν θα δικαιούνται.
Αντιθέτως οικονομική ενίσχυση θα λάβει μόνον ένα μικρό μέρος των πληρωμάτων του ΠΝ που επιχειρεί σε νατοϊκές και διασυμμαχικές αποστολές, τα πλοία φυλακής σκοπούντος, οι μονάδες που βρίσκονται αναπτυγμένες στη Κρήτη στα πλαίσια της Δύναμης Επιχειρήσεων Ανατολικής Μεσογείου καθώς και οι κανονιοφόροι που εκτελούν επιχειρήσεις επιτήρησης στο Ανατολικό Αιγαίο.
Επιπροσθέτως η διεύρυνση των δικαιούχων με τη προσθήκη στελεχών από τον Στρατό Ξηράς και τη Πολεμική Αεροπορία περιορίζει περαιτέρω τα χρήματα της οικονομικής ενίσχυσης.
Ειδικότερα σε άτυπη ενημέρωση του ΓΕΕΘΑ που εστάλη στους διαπιστευμένους συντάκτες του ΥΠΕΘΑ γίνονται συγκρίσεις και αναφορές οικονομικών απολαβών με βάση τη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση ανακριβώς αναφέρεται η προσαύξηση δίχως να έχουν υπολογιστεί οι νόμιμες κρατήσεις, οι οποίες φτάνουν μέχρι και το 40% του ποσού που αναφέρεται στη Κοινή Υπουργική Απόφαση και οι οποίες εντέχνως αποκρύπτονται.
Με βάση τον αρχικό σχεδιασμό η ετήσια ενίσχυση των πληρωμάτων θα ήταν μεγαλύτερη και για όλους ανεξαιρέτως που υπηρετούν στα πολεμικά πλοία ενώ τα ήδη υπάρχοντα πλεύσιμα θα καταβάλλονταν κανονικά ανάλογα με τις ημέρες εν πλω. Παράλληλα είχε προβλεφθεί επιπρόσθετη οικονομική ενίσχυση (μηνιαία αποζημίωση) ανεξάρτητα τις ημέρες εν πλω οι οποίες θα καταβάλλονταν κανονικά και με βάση την ιεραρχική βαθμίδα (από ΕΠ.ΟΠ έως κυβερνήτη).
Η ευθύνη της σημερινής ηγεσίας του ΠΝ και προσωπικά του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναυάρχου Ιωάννη Δρυμούση είναι καίρια. Το ίδιο και της πολιτικής ηγεσίας η οποία δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται το μεγάλο κύμα παραιτήσεων του ΠΝ με άμεσο αντίκτυπο στο αξιόμαχο του Κλάδου. Συνέπεια των παραπάνω είναι να υπάρχει μεγάλη οργή και αγανάκτηση από τα στελέχη του ΠΝ ενώ η τελευταία επίσκεψη Αρχηγού ΓΕΝ στον Στόλο προκειμένου να κατευνάσει τα πνεύματα απέτυχε παταγωδώς ενώ η στάση του να μην δεχθεί κατά την ομιλία του ερωτήσεις και επισημάνσεις από άλλους αξιωματικούς έκανε τα πράγματα πολύ χειρότερα.
Δυστυχώς από πλευράς ΓΕΕΘΑ συνεχίζεται η ίδια μεθοδευμένη απαξίωση του ΠΝ και κυρίως των στελεχών του. Ευθύνη έχει όμως και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ η οποία δέχθηκε τις προαναφερθείσες τροποποιήσεις και αλλαγές επί του αρχικού πλάνου.
Το καλύτερο το αφήνουμε για το τέλος. Περί των εξοπλιστικών που διαφημίζει το ΓΕΕΘΑ είναι μεταξύ αυτών και οι FDI που πολεμήθηκαν ανελέητα; Ή αφορούν μόνον τις εξοπλιστικές προτιμήσεις του ΓΕΕΘΑ που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν LCS/ MMSC, AAV7A1 ελικόπτερα, F-35, MQ-9B Sea Guardian και πλοία αμφιβίων επιχειρήσεων από τις ΗΠΑ;