Το προηγούμενο άρθρο μας αναφορικά με το Σύστημα Αεροπορικού Ελέγχου και ειδικότερα δίνοντας έμφαση στο επίγειο δίκτυο ραντάρ της Π.Α προκάλεσε πολλές θετικές αντιδράσεις και πλειάδα επισημάνσεων. Έχοντας ως γνώμονα τις δικές σας παρατηρήσεις και με βάση τα όσα νεότερα στοιχεία συγκεντρώσαμε προχωρούμε σε ένα δεύτερο άρθρο με επιπρόσθετες διορθώσεις. Όπως αντιλαμβάνεστε το θέμα του ΣΑΕ είναι αρκετά περίπλοκο ενώ οι όποιες αλλαγές πραγματοποιούνται σπανίως βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Επίσης, προχωρούμε σε μια ανασκόπηση των δυνατοτήτων ραντάρ τόσο του υφιστάμενου υλικού όσο και των ραντάρ του αντιαεροπορικού πυροβολικού.

Κατόπιν νεότερης έρευνας και μελέτης από τη πλευρά μας με τη δική σας συμμετοχή και συμβολή που φανερώνει το γενικότερο επίπεδο της όλης προσπάθειας σας παραθέτουμε τα ακόλουθα στοιχεία.

Η πλέον πρόσφατη αλλαγή στη δομή του ΣΑΕ ήταν η κατάργηση των τριών Κέντρων Ελέγχου Περιοχής (Χορτιάτης «TOPSI», Πάρνηθα «MAMBO» ) και η αντικατάσταση τους από δύο Αεροπορικά Κέντρα Ελέγχου σε Πάρνηθα και Κουτσόχερο Λάρισας με την συνεπακόλουθη υπαγωγή σε αυτά των ΜΣΕΠ και των ΣΑ. Το πρώην 1ο ΚΕΠ του Χορτιάτη μετονομάστηκε σε 10η ΜΣΕΠ ενώ το ραντάρ MPR που υπηρετούσε αντικαταστάθηκε.

Στη φωτογραφία το ραντάρ της 7ης ΜΣΕΠ στη Σκύρο. Φωτογραφία από παλαιότερη επίσκεψη μας.

Υπό αυτές τις επιχειρησιακές συνθήκες η κατάσταση διαμορφώνεται ως εξής:

Το 1ο ΑΚΕ βρίσκεται στις υπερσύγχρονες υπόγειες εγκαταστάσεις του πρώην νατοϊκού στρατηγείου CAOC 7 στο Κουτσόχερο Λάρισας μαζί με το Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων, τη καρδιά και τον εγκέφαλο της Π.Α. Το 1ο ΑΚΕ δεν έχει άμεσα δικό του σύστημα ραντάρ και παίρνει εικόνα μέσω ζεύξεων δεδομένων από τις ΜΣΕΠ και τους ΣΑ που έχει εντός της επιχειρησιακής του δικαιοδοσίας.

Το 2ο ΑΚΕ βρίσκεται στη Πάρνηθα. Αξιοποιεί ραντάρ S-743D το οποίο επιτυγχάνει μέγιστη εμβέλεια εντοπισμού για τυπικούς στόχους 256 ναυτικά μίλια ή 470 χιλιόμετρα. Λειτουργεί στη L Band.

Την αμέσως επόμενη γραμμή αεράμυνας συγκροτούν οι ΜΣΕΠ οι οποίες βρίσκονται:

1η ΜΣΕΠ στο Διδυμότειχο με ραντάρ AR-32,7 λειτουργίας στη S Band κατασκευής BAE Systems. Πρόκειται για σύγχρονο ραντάρ 3D που επιτυγχάνει μέγιστη εμβέλεια αποκάλυψης στόχων 270 ναυτικά μίλια ή 450 χιλιόμετρα.

2η ΜΣΕΠ στο όρος Ίσμαρος στη Ροδόπη με ραντάρ HR-3000. Πρόκειται για ραντάρ στην S Band, κατασκευής της εταιρείας HUGHES με μέγιστη εμβέλεια τα 500 χιλιόμετρα.  

3η ΜΣΕΠ στο όρος Βίτσι καλύπτοντας τον Βόρειο τομέα με ραντάρ Marconi S-743D.

4η ΜΣΕΠ στη νήσο Λευκάδα με αποστολή την αεροπορική κάλυψη του Ιονίου Πελάγους με ραντάρ τύπου RAT-31DL. To 3d radar είναι κατασκευής της Ιταλικής εταιρείας Selex νυν Leonardo και λειτουργεί στην L Band επιτυγχάνοντας μέγιστη εμβέλεια 470 χιλιόμετρα.

5η ΜΣΕΠ στο Νοτιοδυτικό άκρο της Κρήτης και αποστολή την αεροπορική εικόνα νότια της Πελοπονήσου και Δυτικά της Κρήτης με ραντάρ Marconi S-743D.

6η ΜΣΕΠ στη Μύκονο και κάλυψη του τομέα των Δωδεκανήσων με ραντάρ AR-327.

7η ΜΣΕΠ στην νευραλγική Σκύρο με ραντάρ AR-327.

8η ΜΣΕΠ στη Λήμνο με ραντάρ AR-327.

9η ΜΣΕΠ στο Πήλιο. Εφοδιάζεται με ραντάρ τύπου HR-3000

10η ΜΣΕΠ στο όρος Χορτιάτη στη θέση του πρώην 2ου ΚΕΠ. Από την 2α Αυγούστου 2017, το 1ο ΚΕΠ μετονομάστηκε σε 10η Μοίρα Σταθμού Ελέγχου και Προειδοποίησης (10η ΜΣΕΠ). Υπηρετεί ραντάρ Marconi S-743D στη θέση του παλαιότερου MPR.

11η ΜΣΕΠ στο όρος Ζήρος στο ανατολικό τμήμα της νήσου Κρήτης και αποστολή την παροχή αεροπορικής εικόνας στον ευπαθή τομέα της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Από την 11η Ιανουαρίου 2018, το 3ο ΚΕΠ μετονομάστηκε σε 11η Μοίρα Σταθμού Ελέγχου και Προειδοποίησης (11η ΜΣΕΠ). Αξιοποιεί ραντάρ HR-3000.

Παράλληλα ως προκεχωρημένους σταθμούς ραντάρ η Π.Α έχει συγκροτήσει το δίκτυο των Σταθμών Αναφοράς εκ των οποίων:

1ος ΣΑ στη περιοχή Λουτρών Αλεξανδρούπολης. Έχει λάβει χώρα αναστολή λειτουργίας στα πλαίσια της πρόσφατης αναδιοργάνωσης του ΣΑΕ και μεταφορά του ραντάρ στη 1η ΜΣΕΠ στο βόρειο Έβρο και συγκεκριμένα στο Διδυμότειχο. Αξιοποιεί ραντάρ MPDR-90E.

2ος ΣΑ στη Λήμνο με ραντάρ MPDR-90E (έχει καταργηθεί)

3ος ΣΑ στη νήσο Λέσβο με ραντάρ MPDR-90E

4ος ΣΑ στη νήσο Σάμο με ραντάρ MPDR-90E

5ος ΣΑ στη νήσο Κω με ραντάρ MPDR-90E

6ος ΣΑ στη νήσο Ρόδο με δύο ραντάρ με ραντάρ MPDR-90E και με ραντάρ AR-327. Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντικό ΣΑ δεδομένης της τακτικής κατάστασης που επικρατεί στο Σύμπλεγμα της Μεγίστης

7ος ΣΑ στη Καλαμάτα με ραντάρ AN/TPS-43E (έχει καταργηθεί)

8ος ΣΑ έχει καταργηθεί στη νήσο Θάσο με ραντάρ AN/TPS-43E

9ος ΣΑ στη Κάρπαθο με ραντάρ MPDR-90E

10ος ΣΑ στη Ζίρο δήμου Σητείας, στην ανατολική Κρήτη με ραντάρ MPDR-90E

11ος ΣΑ στη Κύπρο με ραντάρ MPDR-90E.

Σκύρος. 11η ΜΣΕΠ. Το ραντάρ AR-327 της Σκύρου όπως και αντίστοιχα του τύπου είναι τα πλέον ικανά και σύγχρονα. Φωτό: αρχείο defencereview.gr

Συνολικώς υπάρχουν 12 ραντάρ 2D τύπου MPDR-90E και 3 επίσης 2D τύπου AN/TPS-43E. Ακριβώς εδώ έγκειται και η μεγαλύτερη αναγκαιότητα για την αντικατάσταση σε πρώτο χρόνο αυτών των σταθμών ραντάρ. Τα MPDR-90E είναι ραντάρ που αναπτύχθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1970 της Siemens με μέγιστη εμβέλεια τα 90 χιλιόμετρα. Από την άλλη μεριά τα AN/TPS-43E είναι Αμερικανικά ραντάρ της εταιρείας Westinghouse Defense and Electronic Division που αργότερα συγχωνεύτηκε με τη Northrop-Grumman. Η ανάπτυξη του ραντάρ ολοκληρώθηκε το 1963 και εισήλθε σε υπηρεσία με την Αμερικανική Αεροπορία το 1968. Μάλιστα, κατά τον πόλεμο των Φώκλαντς η Αεροπορία της Αργεντινής αξιοποίησε επιχειρησιακά τέτοια ραντάρ ανιχνεύοντας βρετανικά μαχητικά τα οποία εκτελούσαν αποστολές SEAD εφοδιασμένα με πυραύλους AGM-45 Shrike. Σε άλλη περίπτωση η Αεροπορία της Αργεντινής χρησιμοποίησε αυτά τα ραντάρ ως κέντρο ελέγχου των επιθέσεων των μαχητικών της κατά του βρετανικού στόλου. Επιτυγχάνει μέγιστη εμβέλεια 450 χιλιόμετρα.

Ραντάρ Α/Α Πυροβολικού

Ο Τακτικός Έλεγχος των Α/Α όπλων στο πλαίσιο του Ενοποιημένου Συστήματος Αεράμυνας, ασκείται από τα παρακάτω επίπεδα Τακτικού Ελέγχου:

ΕΚΑΕ (Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων).          

ΑΚΕ (Αεροπορικό Κέντρο Ελέγχου) / ΚΕΒ (Κέντρο Ελέγχου Βλημάτων).

ΜΚΕΑ/ΑΠ (Μικτό Κέντρο Ελέγχου Α/Α Πυροβολικού).

ΚΕΑ/ΑΠ (Κέντρο Ελέγχου Α/Α Πυροβολικού) Υπαγόμενα σε ΜΚΕΑ/ΑΠ.

Κέντρα Συντονισμού Μονάδων Βλημάτων τα οποία περιλαμβάνουν:

1/   ΚΣΠ (Κέντρο Συντονισμού Πληροφοριών – ICC)

2/   ΚΔΕ (Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου)

3/   SFDC (Senior Fire Distribution Center)

Κέντρα Συντονισμού SHORAD, MANPAD, Α/Α Όπλων

1/   ΚΕΜ (Κέντρο Επιχειρήσεων Μοίρας).

2/   ΚΔΠ (Κέντρο Διοίκησης Πυρός).

3/   PCP ASRAD.

4/   Σταθμός Διοικήσεως Αεράμυνας Μονάδος (ΣΔΑΜ)

Μικτό Κέντρο Ελέγχου Α/A Πυροβολικού (ΜΚΕΑ/ΑΠ)

Είναι το κέντρο ελέγχου των SHORAD και των A/A Όπλων και των τριών Κλάδων των ΕΔ, μέσω του οποίου το ΑΚΕ ασκεί τον Τακτικό Έλεγχο, στις ζωτικές περιοχές ευθύνης του. Η συντονισμένη και οργανωμένη δράση των Α/A Μέσων που υπάγονται επιχειρησιακά και σε άλλους Κλάδους των ΕΔ, στις ζωτικές περιοχές, είναι ευθύνη του ΜΚΕΑ/ΑΠ.

Κέντρο Έλεγχου Α/Α ΠΒ (ΚΕΑ/ΑΠ)

Το ΚΕΑ/ΑΠ, αναπτύσσεται πλησίον του Κέντρο Συντονισμού Πυρών Υποστήριξης (ΚΣΠΥ) του Σχηματισμού και είναι το όργανο με το οποίο ενασκείται ο τακτικός έλεγχος των Α/Α όπλων των ΜΑ/ΑΠ, καθώς και μέσω του οποίου διαβιβάζονται οι πληροφορίες εγκαίρου προειδοποιήσεως και τα σήματα συναγερμού αεροπορικής επιδρομής, προς όλες τις Μονάδες ευθύνης του.

Οι πληροφορίες σε αυτά τα τακτικά κέντρα συγκεντρώνονται από δύο κύρια ραντάρ του Α/Α Π.Β ή εναλλακτικά από το υπόλοιπο ΣΑΕ μέσω ζεύξεων δεδομένων:

Το ραντάρ έρευνας P-19 είναι 2D ραντάρ κατηγορίας UHF και αποτελείται από δύο οχήματα εκ των οποίων ένα είναι το όχημα κεραιών και ένα φέρει τον κλωβό του ραντάρ. Αποτελείται από πενταμελές πλήρωμα ενώ η συχνότητα εκπομπής του ραντάρ είναι η C Band μεταξύ 500MHZ και 1GHZ με μέγιστη ισχύς εκπομπής 300 ΚW. Εκτελεί έρευνα σε 360 μοίρες με 6 ή 12 στροφές ανά λεπτό και επιτυγχάνει μέγιστη εμβέλεια 250 χιλιόμετρα. Αναπτύχθηκε με στόχο να εντοπίζει αεροσκάφη σε χαμηλά ύψη και να συνεργάζεται με το σοβιετικό αντιαεροπορικό σύστημα S-125 Neva/Pechora

Το ραντάρ έρευνας Kasta E-1 συγκροτείται και αυτό από δύο οχήματα με το πρώτο να φέρει το όχημα κεραιών και το δεύτερο τον κλωβό ραντάρ. Λειτουργεί στη C Band μεταξύ 800 και 860 MHZ με ρυθμό περιστροφής των 6 ή 12 στροφών ανα λεπτό και ισχύς εκπομπής 200 KW. Έχει μέγιστη εμβέλεια τα 150 χιλιόμετρα.

Το σοβιετικής κατασκευής και προέλευσης ραντάρ έρευνας P-19.
Αντίστοιχα το ραντάρ έρευνας Kasta 2 E-1.

Εδώ οφείλουμε μια κρίσιμη επισήμανση: οι στόχοι χαμηλής ραδιοτομής (RCS) όπως το F-35 είναι ορατοί στις χαμηλές περιοχές συχνοτήτων συνεπώς αμφότερα τα δύο παραπάνω ραντάρ εξακολουθούν παρά τη παλαιότητα τους να παραμένουν αξιόμαχα και ειδικά το ραντάρ έρευνας P-19 που υπηρετούν στη Περιοχή Ευθύνης της ΑΣΔΕΝ.

Να τονίσουμε εδώ πως για το θέμα του ραντάρ P-19 έχουν υπάρξει σε διεθνές επίπεδο προτάσεις αναβάθμισης. Δεδομένης της αξίας των ραντάρ VHF και UHF στον ελληνικό αμυντικό σχεδιασμό θα πρέπει εξετάσουμε τέτοιες λύσεις δεδομένου πως το σύστημα υπηρετεί ήδη στο ελληνικό οπλοστάσιο.

Σε κάθε περίπτωση η επιβιωσιμότητα των ραντάρ συνδέεται με την τακτική ευελιξία τους, δηλαδή την κινητικότητα. Είναι η ικανότητα που θα πρέπει να έχουν οι δυνάμεις Αεράμυνας, η οποία θα τους επιτρέψει συνεχή και εύκολη μετακίνηση από θέση σε θέση ενώ παράλληλα θα διατηρήσουν την ικανότητα εκπλήρωσης της πρωτεύουσας αποστολής τους.

Αυτή η ικανότητα εξασφαλίζει, πέραν της έγκαιρης λήψης της διάταξης μάχης, την προστασία μεγάλου αριθμού στόχων, αφού είναι δυνατόν να αντιμετωπίζονται οι εκάστοτε παρουσιαζόμενες απειλές σε χρόνο και τόπο που απαιτείται, μεγιστοποιώντας έτσι την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα των δυνάμεων Αεράμυνας.

Επίσης, αυτή η ικανότητα εξασφαλίζει στις δυνάμεις Αεράμυνας τη δυσκολία εντοπισμού τους από τον εχθρό και επομένως την αδυναμία εξουδετέρωσής τους από αυτόν. Όπως είναι φανερό, η οικονομία δυνάμεων είναι ένα έμμεσο αποτέλεσμα που προκύπτει, το οποίο σε εθνικά πλαίσια καθίσταται ζωτικά κρίσιμο, δεδομένου ότι οι δυνάμεις Αεράμυνας είναι λίγες για την προστασία του συνόλου των ζωτικών στόχων.

Η ικανότητα κινητικότητας προϋποθέτει την ύπαρξη ενός σχεδίου που να προβλέπει διάφορες προεπιλεγμένες θέσεις ανάπτυξης (κύριες και εναλλακτικές), καθώς την ύπαρξη κινητών επίγειων οπλικών συστημάτων ή μεταφερομένων από πλοία ή αεροσκάφη, που να δύνανται να αναπτυχθούν στις ανωτέρω προβλεπόμενες θέσεις, αλλά και εκτός αυτών όπου είναι δυνατό και απαιτηθεί σύμφωνα με την εξέλιξη της κατάστασης.

Επίσης, η ικανότητα αυτή προϋποθέτει μέσα υποστήριξης με ανάλογες δυνατότητες, επικοινωνίες, κατάλληλες και απλές διαδικασίες, εκπαίδευση και εξάσκηση του προσωπικού σε ανάλογες συνθήκες και οπωσδήποτε ένα κατάλληλο σύστημα Διοίκησης και Ελέγχου.

Να ευχαριστήσω δημοσίως τους αγαπητούς αναγνωστές για τις τελευταίες επισημάνσεις τους. Το θέμα είναι πολύ εξειδικευμένο με ελάχιστες διαθέσιμες πληροφορίες και ως εκ τούτων η συμβολή σας υπήρξε κρίσιμη. 

Comments

  1. Θα ήταν παράλειψη να μην σας δώσει κάποιος τα συγχαρητήριά του για το συγκεκριμένο θέμα (των ραντάρ).
    Και τούτο διότι είναι ένα σχετικά ειδικό θέμα, με πολύ λίγες αναφορές και ειδήσεις γενικώς και ως εκ τούτου δύσκολο. Θα έλεγε κάποιος ότι είναι και ένα θέμα αντιεμπορικό, όμως κάτι τέτοιο δεν ίσχυσε, όπως είδαμε από το ενδιαφέρον που προκάλεσε. Δεν ξέρω για τους άλλους φίλους εδώ, αλλά εμένα τα συγκεκριμένα άρθρα με έκαναν σοφότερο και μου έλυσαν και απορίες.
    Βασικά τα δύο άρθρα, αλλά και κάτι ο ένας, κάτι συμπλήρωνε ο άλλος, βγήκε μια επαρκής εικόνα στο τέλος.
    Όπως είχαμε παρατηρήσει στο προηγούμενο άρθρο και όπως επισημαίνει και το παρόν, έχουμε κατ’ αρχήν σοβαρότατο θέμα με τα 15 υφιστάμενα 2D ραντάρ. Είναι αδύνατον, αισθητήρες και συστήματα της δεκαετίας του 60 και του ’70 για μην πω και του ’80, να ανταποκριθούν στις σύγχρονες συνθήκες, όπου οι τεχνολογίες stealth αναπτύσσονται ειδικά στα μη επανδρωμένα οχήματα, οι ταχύτητες των αεροσκαφών και των βλημάτων είναι πιο γρήγορες, ενώ οι πορείες τους ή/και οι πηγές εκτόξευσής τους (ως ένα εύρος) μπορούν με σύγχρονα μέσα να εξακριβωθούν (3D, 4D κ.λπ.).
    Κάποιος φίλος είχε παρατηρήσει ότι τα 2D ραντάρ έχουν αποσυρθεί. Όμως, από το άρθρο προκύπτει ότι, χρησιμοποιούνται (το τυχόν σε άλλη θέση είναι άλλο θέμα). Σε κάθε περίπτωση (και αυτό είναι το βασικό), πρέπει να αντικατασταθούν. Τα μεν 12 «μικρότερα» από 7-8 π.χ. Giraffe 4, όπου λόγω και μεγαλύτερης εμβέλειας θα καλύψουν το χώρο (για τις δυνατότητες δεν το συζητάμε καν), τα δε 3 μεγαλύτερα (AN/TPS-43E), με αντίστοιχα Giraffe 8 (ή όλα τα παραπάνω αντίστοιχα, λόγω ομοιοτυπίας από άλλη εταιρεία). Αυτό είναι εκ των ων ουκ άνευ.
    Για τα υπόλοιπα που θίξαμε και στο προηγούμενο άρθρο, παρά τις επισημάνσεις ενός φίλου, επιμένω ότι ΚΑΙ τα 3 S-743D είναι ραντάρ της 10ετίας ’80, όπου έχει σταματήσει η παραγωγή τους περί το 2004, με ότι συνεπάγεται αυτό για τις σημερινές και μελλοντικές ανάγκες και θα πρέπει να αντικατασταθούν, αμέσως μετά βέβαια τα πιο πάνω 2D.
    Όσον αφορά τα 2 HR-3000, σταμάτησαν και αυτά να παράγονται το 2006 με μια αναβάθμιση του «αναλυτή» τους (MSSR 2000 I) και θεωρούνται και αυτά αρκετά ξεπερασμένα ή πλέον ανεπαρκή.
    Τέλος, τα δύο ρωσικά P-19 και Kasta E-1, απαιτούν αναβάθμιση.
    Έχουμε ΚΑΙ σε αυτόν τον τομέα των Ε.Δ. αρκετή δουλίτσα να κάνουμε και …έξοδα.

    1. Και βέβαια να δούμε και πως συνδέουμε όλα τα ραντάρ μεταξύ τους και με τι μέσα τα προστατεύουμε.
      Το έθεσα και στο προηγούμενο άρθρο το θέμα του Link 16, αν όχι το Link 22, αφού οι απέναντι δραστηριοποιούνται ιδιαίτερα στον ηλ. πόλεμο.

    2. Τα HR 3000 επειδή χρησιμοποιούνται στα πλαίσια του δικτύου NADGE, θα μπορούσαμε να τα αναβαθμίσουμε όπως έκαναν οι Γερμανοί με την SAAB και να περιμένουμε την ανάπτυξη του αντικαταστάτη τους από τις ΗΠΑ από το πρόγραμμα 3DLLR. Όσο για τα S 743D, ίσως θα πρέπει να τα αντικαταστήσουμε αργά ή γρήγορα με τα RAT 31DL. Τώρα το TPS 70 και τα TPS 43, είτε θα πρέπει να τα αντικαταστήσουμε/εκσυγχρονίσουμε σε TPS 78 που αποτελεί την τελευταία έκδοση τους, είτε με επιπλέον AR 327 για λόγους ομοιοτυπίας.

      Όλα τα παραπάνω ραντάρ όπως ανέφερα χρησιμοποιούνται στα πλαίσια του δικτύου NADGE. Αντίστοιχα η Τουρκία χρησιμοποιεί πέρα από τα RAT 31DL, 31SL, HR 3000 και FPS 117 που περιλαμβάνονται στο NADGE, χρησιμοποιεί ξεχωριστά και τα 12 TRS 20XX τα οποία και κατασκεύασε κατόπιν άδειας.

      Τα δικά μας 12 MPDR 90E ίσως ακολουθώντας το παράδειγμα της Τουρκίας θα πρέπει να αντικατασταθούν από ραντάρ μεσαίας εμβέλειας τα οποία θα μπορούσαμε και σε περίπτωση παραγγελίας ικανής ποσότητας να κατασκευάσουμε εγχώρια. Όπως έχει αναφερθεί και στην ιστοσελίδα, τέτοια παραδείγματα είναι τα Giraffe 4S/8S και το GATOR των πεζοναυτών των ΗΠΑ.

      Πέρα από τα παραπάνω, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε αναβάθμιση των TPQ 36/37 και αγορά επιπλέον ARTHUR, καθώς και Giraffe AMB για τα Skyguard και MPQ 64 Sentinel για τα HAWK. Τέλος θα πρέπει επιτέλους να αγοραστεί ένα τακτικό ραντάρ μικρής εμβέλειας για τις μονάδες ASRAAD, όπως τα Giraffe 1X.

      Όπως και να έχει, οι επιλογές που θα γίνουν θα πρέπει να έχουν ως κύρια κριτήρια την συμπαραγωγή και την ομοιοτυπία.

    3. Φίλε gdmast,

      Σ ευχαριστώ πολύ! Όπως είδες όλοι μαζί συμβάλαμε στο παρόν κείμενο και ακόμα και τώρα έκανα 1-2 τελευταίες διορθώσεις. Τα δεδομένα είναι πολύ περιορισμένα οπότε δεν είναι εύκολο θέμα. Πάντως αποδείχθηκε πως το θέμα των ραντάρ σηκώνει μεγάλη κουβέντα και χρειάζεται εκσυγχρονισμός ειδικά για τα 2d ραντάρ.

  2. Εξαιρετική δουλειά! Αναμένω ανάλογη προσπάθεια και για τον «ηλεκτρονικό πόλεμο» και τα μέσα του που ανέφερε και ο gdmast! Πού βρισκόμαστε? Τί έχουν απέναντι? Τι ισχύει διεθνώς?

  3. Μέγα λάθος η μετάπτωση της πρώην 4ης ΜΚΣΕ σε 11η ΜΣΕΠ
    Αντί να αναβαθμιστεί σε 3ο Α.Κ.Ε. υπεύθυνο για τον νότιο τομέα δλδ νότια της Μυκόνου και έως το ανατολικό & δυτικό άκρο του Ελληνικού FIR, υποβαθμίζεται μια σημαντική επιχειρησιακά αεροπορική εγκατάσταση και μάλιστα στο πιο νευραλγικό σημείο της επικράτειας.
    Αν όλες αυτές οι «μεταρρυθμίσεις» εμπνεύστηκαν υπό το βάρος περικοπών των προϋπολογισμών, αυτό δεν σημαίνει ότι εξυπηρετούν τις επαυξημένες ανάγκες της Π.Α. σε σύγκριση με το πρόσφατο παρελθόν.
    Λάρισα (Βόρειος), Μάμπο *κεντρικός) & Κρόνος (νότιος) θα αποτελούσε πιο λειτουργική δομή του ΣΑΕ.
    Δεν σώνεται με τέτοιες κινήσεις η παρτίδα

    1. και τώρα που το θυμήθηκα, που είναι η 2η γραμμή στο νότιο Αιγαίο, μετά τη Μύκονο ως τη Ζήρο?
      που εξαφανίστηκε το ρανταρ Σαντορίνης στον Προφήτη Ηλία?

      1. Παρά τις αντιδράσεις διαφόρων το ραντάρ στην Σαντορίνη λειτουργεί κανονικά και κατά τα φαινόμενα θα παραμείνει εκεί για χρόνια ακόμη!!!

  4. Θα ήταν χρήσιμο να ληφθή υπόψη το δικτυο της ΥΠΑ.

    Υπάρχουν ραντάρ (Κύθηρα, Υμητο κλπ) που βοηθούν στην εξακρίβωση ιχνων

  5. Στο Πήλιο η ΜΣΕΠ έχει Martello..Στη Ρόδο η 6 ΣΑ έχει AR 327 commander, όπως φαινόταν και στην φωτογραφία που είχατε ανεβάσει στη προηγούμενη δημοσίευση..

  6. Μερικά λάθη πάλι όσον αφορά Μονάδες και τύπους Radar.Διδυμότειχο :MPDR-90E,Χορτιάτης HR-3000,Πήλιο S-743,Μύκονος TPS-70/AR-327.1ος-2ος-7ος-8ος ΣΑ δεν υπάρχουν πλέον.Ολα τα S-743 έχουν αναβαθμιστεί στην έκδοση -E.,H εικόνα των Radar μεταβιβάζεται στα κέντρα ελέγχου με πρωτόκολλα RSRP-DDL και δεν τίθεται θέμα για LINK-16 που κάνει άλλη δουλειά.Όσο για την 11η ΜΣΕΠ έπρεπε να είχε γίνει ΜΣΕΠ αντι για ΚΕΠ.Η εποχή των κέντρων ελέγχου σε κορυφές έχει περάσει ανεπιστρεπτί.Πρέπει να βλέπουμε μπροστά οχι πίσω.Τέλος υπάρχουν τα radar του ΠΒ ΚΡΗΤΗΣ σε Σαντορίνη-Ηράκλειο τύπου SS-80 δίνουν και αυτά εικόνα στο ΣΑΕ όπως και πολλά ραντάρ της ΥΠΑ.

    1. Φίλε ΛΕΑΝΔΡΕ,

      Σ ευχαριστώ πολύ. Για τον Χορτιάτη και το Πήλιο ισχύει ότι έγραψα. Για τον 1ο ΣΑ το γράφω ότι καταργήθηκε. Το σύστημα RSRP-DDL που γράφεις το είχα στα υπόψη και μάλιστα τώρα ετοιμάζω μια ξεχώριστη παρουσίαση, ο σκοπός ήταν να δοθεί βάση περισσότερο στο Λινκ 16. Για την ΥΠΑ και τα ραντάρ Σαντορίνης και Κρήτης επίσης θα κάνω ένα άλλο θέμα με αφορμή επίσκεψη στο ΠΒΚ. Ευχαριστούμε και πάλι, όπως είπα παντογνώστες δεν είμαστε. Προφανώς δεν μπορούμε να έχουμε την απόλυτη γνώση.

      1. Για το Χορτιατη και το Πηλιο ισχυει αυτο που εγραψε το defencereview….TPS 43 ΔΕΝ υπαρχει πλεον πουθενα…

        Η YΠΑ εχει ενα radar μονο … Στον Υμμητο το πρωην ΗΙPAR των ΝΙΚΕ…Τα αλλα radar σε Καρπαθο , Ροδο, Πηλιο, Λευκαδα και Κυθηρα ειναι Δευτερευωντα Ρανταρ, ουσιαστικα συστηματα IFF

  7. Για Χορτιάτη και Πήλιο το ξαναλέω ΗR-3000 και S-743E (και το λέω απο επαγγελματική εμπειρία).Tα συνδεδεμένα radar TPRC-33K της ΥΠΑ έχουν και πρωτεύων και δευτερεύων Radar και βρίσκονται σε τερματικές αεροδρομίων.Τέλος τα Radar των S-300 δεν συνδέονται στο ΣΑΕ.

  8. Μερικες επισημανσεις ακομα:

    α) τα AN/TPS 43 ειναι 3D ρανταρ, κι οχι 2D.
    β) Στη Μύκονο υπαρχουν 2 ρανταρ, AN/TPS-70, και AR-327
    γ) Δεν εχετε αναφερει τον Ομηρο, στην Ανδραβιδα, με ρανταρ AR-327.Αρα εχουμε 6 AR-327.
    δ) Το 1 AN/TPS 43E, αναβαθμιστηκε σε 43Η, ιδιων δυνατοτητων με το ΑNTPS-70
    ε) Τα παλαια πλην τιμια 43Ε, συνεχιζουν να υπηρετουν ως εφεδρικα.
    στ) Τα MPDR-90 αναβαθμιστηκαν απο την EADS το 2011 στα πλαισια της Νο3 ΑΩ 15/03…..

    1. Μα και το AN/TPS-70 προέρχεται από αναβάθμιση AN/TPS 43Α βάσει σύμβασης του 1995 ύψους 14 εκατ.δολαρίων.
      Για αναβάθμιση AN/TPS 43E σε Η δεν γνωρίζω κάτι, άν είναι έτσι τότε υπάρχει ένα μόνο 43Ε ή 43Α!

      1. Υπαρχουν κι αλλα που δεν γνωριζουμε, και που δεν πρεπει γιατι εχουν διαβαθμιση.Το θεμα ειναι οτι 240 χιλιαδες τ.μ.(Αιγαιο), καλυπτονται απο ~90(!) ρανταρ της ΠΑ και ΣΞ (27 ΣΑΕ, 22 Α/Α οπλων, 4 ΑΣΕΠΕ, Shorads,+++), κι ολα αυτα λειτουργουν σε διαφορετικες μπαντες, με συγχρονες τεχνικες emcon και ECCM.

        Φυσικα, δεν βαλαμε στην εξισωση ΥΠΑ, ΠΝ, τα ιδια τα μαχητικα ,συστηματα ELINT, παρατηρητηρια οψεως, ΕΟ συστηματα.
        Ειναι ενα δικτυο τοσο πυκνο, που ακομα και να ειναι διατρητό, θα πρεπει να χυθει αιμα απο οποιον επιβουλεα θελει να το επιχειρησει, ισως και με μια ηττα σε εναν πολεμο.

  9. Tα ραντάρ που έχουμε αλλά ειδικά τα στατικά θα πρέπει να τα προστατεύουμε με ενεργητικά και παθητικά μέσα ..
    Καλό είναι να αγοραστουν αφοσιωμένα συστήματα CIWS για την άμυνα τους όπως το Centurion C RAM LPWS δηλαδή η επίγεια έκδοση του γνωστού Phalanx η κάτι ακριβότερο αλλά με μεγαλυτερες δυνατότητες όπως το DERBY AA system ,η το Pantsir S1/2.
    Ένα πολύ ικανό σύστημα με κοστος γύρω στο έναμιση εκατομμύριο δολλάρια είναι ο μιμητης ραντάρ ,radar decoy TLQ32 της ITT Gilfillan .
    Tο σύστημα παρουσιάζει ψευδοιχνη στα επερχόμενα ARM βλήματα που αλλιώς θα κατέστρεφαν τα επίγεια ραντάρ η θα τα εκαναν να παύσουν την λειτουργία τους κάτι που θα συμβεί με τα σημερινά δεδομένα στα μη κινούμενα ραντάρ του δικτύου μας .
    Αν και σχεδιασμένο για την σειρά TPS-70/75 και με παραγωγή που φαίνεται να σταματάει το 2004 αξίζει μια διερεύνηση παρουσίας νέων εκδόσεων για άλλα ραντάρ η αντίστοιχων συστημάτων στην αγορά παθητικών αντιμετρων καθώς η απώλεια ορισμένων από τα ραντάρ του δικτύου μας θα σήμαινε την τύφλωση της ΠΑ .
    Η δε τιμή είναι αστέια για την τελική προστασία που επιτυγχάνεται.
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.forecastinternational.com/archive/disp_pdf.cfm%3FDACH_RECNO%3D665&ved=2ahUKEwiih-He_abhAhWJ3KQKHUZ_DoQQFjABegQIBxAB&usg=AOvVaw2m7bde3YvcyHzIsS0iXCcM
    Eπίσης μια καλή πρόταση αντικατάστασης των ραντάρ μέσης εμβέλειας 2D θα ήταν το TRML-4D της Hensoldt το οποίο μάλιστα συνεργάζεται σαν ολοκληρωμένο σύστημα αποφεύγοντας παρεμβολές με το C RAM..
    https://www.hensoldt.net/solutions/land/radar/mobile-multi-function-surveillance-and-target-acquisition-radar-trml-4d/

      1. To θέμα είναι ότι ακόμη και σε προσιτές αγορές που θα έκαναν την διαφορά δεν υπάρχει προτεραιοποιηση και σκέψη για υλοποίηση οπότε εμείς απλά ρίχνουμε την ιδέα ελπίζοντας .
        Το τι θα γίνει εάν συνεχιστεί αυτή η παρακμιακή θεώρηση των ζητημάτων της άμυνας τα επόμενα χρόνια ούτε θέλω να το σκέπτομαι.
        Αναρωτιέμαι εάν οι υπεύθυνοι αξιωματικοί πιέζουν προς την σωστή κατεύθυνση η απλά έχουν παραιτηθεί αφήνοντας τον πρώτο και τελευταίο λόγο στην εκάστοτε κυβέρνηση.

  10. Δε μιλησα για τα radar των πολιτικων αεροδρομιων…τα radar αυτα εχουν πολυ μικρη εμβελεια

    Oι S-300 δεν ειναι συνδεδεμενοι με το ΣΑΕ…Μαλιστα…Καλα…

    @gdmast χωρις το Big bird δε δουλευει το S 300 φιλε μου…To S-300 αποτελειται απο Big Bird και 2 Tombstone ….Υπαρχουν και φωτογραφιες τους…ψαξτο λιγο….

    1. Εφόσον επιμένεις, κάτι θα ξέρεις και θα σε εμπιστευτώ.
      Απλά ότι είχα ψάξει λίγο παλαιότερα για κάποια αναβάθμιση των S-300, δεν μου προέκυψε.
      Πάντως θεωρώ τα δύο αυτά άρθρα πολύ σημαντικά για να ξέρουμε τι μας γίνεται τουλάχιστον.
      Όταν είχα προσπαθήσει πριν 1-2 χρόνια μόνος μου να φτιάξω ένα γενικό αρχειάκι με το τι έχουμε, σπατάλησα και πολύ χρόνο και κόπο (δεν έχω και επαγγελματική σχέση με τις Ε.Δ.) και όπως αποδεικνύεται δεν ήταν και 100% αξιόπιστο.
      Βλέπουμε ότι και μετά τα άρθρα, πάλι κάποιοι φίλοι εδώ, έχουν ενστάσεις και παρατηρήσεις κ.λπ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *