Το παρόν άρθρο είχε ετοιμαστεί πριν δύο εβδομάδες, αλλά είχαμε αποφασίσει να μην το δημοσιεύσουμε πριν τη Defea. Και αποδείχθηκε ότι πράξαμε σωστά.
Η πρώτη επίδειξη επιχειρησιακών δυνατοτήτων της ΔΕΠ, έλαβε χώρα την Τρίτη 29 Ιουνίου και αποτέλεσε την απόδειξη της ορθότητας της δημιουργίας της, της ενότητας σκέψεως και δράσεως του προσωπικού της, καθώς και την υπόσχεση ότι από τη ΔΕΠ έχουμε πολλά να δούμε ακόμη.
Τα αντικείμενα που παρουσιάστηκαν ήταν τα κάτωθι (αντιγράφουμε από τη σελίδα του ΓΕΕΘΑ):
- Διείσδυση από αέρα με άλματα στατικού ιμάντα και Ελεύθερης πτώσης, στην ξηρά και στη θάλασσα.
- Διείσδυση βατραχανθρώπων με χρήση συσκευών κλειστού κυκλώματος.
- Τερματική καθοδήγηση πυρών Α/Φ F-16 και Ε/Π APACHE, από προσωπικό JTAC, με χρήση καταδείκτη LASER.
- Αεροκίνηση και διείσδυση με μέθοδο FAST ROPE.
- Αεροκίνηση και αποβίβαση οχημάτων μάχης FLYER και μηχανών ΤΤ, από Ε/Π CH 47 D.
- Ανεφοδιασμός από αέρα με ρίψη εφοδίων με τη μέθοδο CDS από Α/Φ C-130.
- Θαλάσσια διείσδυση με χρήση αερόστρωμνου τύπου ZUBR του ΠΝ και αποβίβαση προσωπικού με χρήση Λέμβων – Jet ski.
- Μη συναινετική νηοψία (Maritime Interdiction Operation), με χρήση σκαφών Ειδικών Επιχειρήσεων MK – V και μέθοδο FAST ROPE από Ε/Π AEGEAN HAWK.
- Διακομιδή τραυματία, με χρήση Ε/Π NH-90 διαμόρφωσης MEDEVAC.
- Μεταφορά ακινητοποιημένου οχήματος HUMΜER από Ε/Π CH-47D ως εξωτερικό φορτίο.
- Διείσδυση τμήματος με τη μέθοδο HELO CASTING και αποχώρησή του με την ίδια τεχνική.
- Απαγκίστρωση προσωπικού από τη θάλασσα με τη μέθοδο SPIES, με Ε/Π CH-47D.
- Ανακατάληψη Α/Δ με χρήση οχημάτων μάχης HUMMER – VBL.
- Ανακατάληψη βραχονησίδας από προσωπικό Μοιρών Αμφιβίων Καταδρομών.
Συμμετείχε προσωπικό από το σύνολο των Μονάδων της ΔΕΠ δηλαδή Μονάδες Αλεξιπτωτιστών, Πεζοναυτών, Αμφιβίων Καταδρομών, το Τμήμα Ναυτικών Ειδικών Επιχειρήσεων, η Μοίρα Επιχειρήσεων Έρευνας και Διάσωσης, η Μοίρα Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων, το 865 Τάγμα Εναερίου Εφοδιασμού καθώς και μέσα και από τους τρείς Κλάδους των ΕΔ, ήτοι 2 Α/Φ F-16, 2 ΕΕ/Π AH – 64, 2 Ε/Π UH-1H, 1 Ε/Π NH-90, 3 Ε/Π CH 47 D, 1 Ε/Π AEGEAN HAWK, 1 ΠΤΜ (ZUBR), 2 Σκάφη Ειδικών Επιχειρήσεων MK-V, αριθμό ελαστικών λέμβων, Jet Ski, Οχήματα Μάχης τύπου HUMMER – VBL και μηχανές ΤΤ.
Με μια γρήγορη μελέτη των επιχειρησιακών αντικειμένων που παρουσιάστηκαν καθώς και των μέσων τα οποία χρησιμοποιήθηκαν, αυτό που μπορούμε να πούμε ότι το ΓΕΕΘΑ με τη συγκεκριμένη επίδειξη παρουσίασε τα αντικείμενα επί των οποίων τόσα χρόνια εκπαιδεύονταν οι μονάδες που πλέον απαρτίζουν τη ΔΕΠ και αποτελούν μόνο την απαρχή των νέων Αποστολών που αυτή θα κληθεί να αναλάβει.
Με απέραντη αγάπη προς τη νέα Διοίκηση, θα θέλαμε να παρουσιάσουμε κάποιες παρατηρήσεις και προτάσεις οι οποίες ίσως θα μπορούσαν να υιοθετηθούν από την Ηγεσία.
- Όλα τα αντικείμενα που παρουσιάστηκαν ήταν επιθετικής φύσεως γεγονός που μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους. Οι Δυνάμεις Ειδικού Πολέμου, είναι εξ’ ορισμού δυνάμεις επιθετικές και μόνο έτσι πρέπει να χρησιμοποιούνται. Άρα λοιπόν, υποθέτουμε πως από το φάκελο Αποστολών των Μονάδων θα αφαιρεθούν όλες οι αμυντικού τύπου αποστολές. Αυτό είναι θεμελιώδες, και θα πρέπει κάποια στιγμή να υλοποιηθεί. Οποιαδήποτε σκέψη για αμυντικογενή χρησιμοποίηση τέτοιων δυνάμεων θα πρέπει να κατακεραυνώνεται. Αυτός άλλωστε είναι κι ένας από τις βασικότερες αιτίες δημιουργίας της ΔΕΠ.
- Τα μέσα κατάδειξης στόχων επ’ ωφελείας της Πολεμικής Αεροπορίας και της Αεροπορίας Στρατού, θα πρέπει να ανανεωθούν και να πληθύνουν. Εδώ θα σημειώσουμε πως θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να βλέπαμε στην επίδειξη και καθοδήγηση κατευθυνομένων βλημάτων πυροβολικού από στελέχη της ΔΕΠ. Επίσης, θα χαιρόμασταν να βλέπαμε και πυρά από Kiowa. Ειδικά στο θαλασσοχερσαίο (όρο που πρώτος χρησιμοποίησε ο καθηγητής κ. Κώστας Γρίβας) του Αιγαίου και ίσως αργότερα του Ιονίου, αλλά και της Κύπρου, οι JTACs θα διαδραματίσουν πολύ σημαντικό ρόλο και στο κομμάτι της μετάδοσης της τακτικής εικόνας, αλλά και στοχοποίησης. Δηλαδή η ΔΕΠ, θα μπορεί με τα κατάλληλα μέσα να αποτελέσει τα μάτια των τριών κλάδων. Αυτό ακριβώς θα μπορέσει να αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία θα χτιστεί ίσως η είσοδος της Πατρίδας μας στα δόγματα A2/AD. Το παράδοξο είναι πως στη DEFEA δεν παρουσιάστηκε ελληνικής κατασκευής καταδείκτης laser.
- Κατά την αεροκίνηση και διείσδυση με μέθοδο FAST ROPE, θα θέλαμε να δούμε ασφάλιση του σημείου από ζεύγη μαχητών τα οποία αφέθηκαν από μικρότερα και πιο ευέλικτα ΕΠ.
- Στο σενάριο ανακατάληψης / κατάληψης ΑΔ είναι απαραίτητο να ενταχθούν οχήματα που να φέρουν όπλα καμπύλης τροχιάς. Να θυμίσουμε ότι οι Μονάδες της ΔΕΠ διαθέτουν όλμους των 60 χιλ τύπου commando, αλλά και πολυβομβιδοβόλα GMG. Θα ήταν καλό, τέτοιου είδους οπλικά συστήματα να τα βλέπαμε επί ελαφρών οχημάτων που θα εξέρχονταν από τα Chinook. Γιατί όχι να βλέπαμε και πυροβόλα M-114 επί Hummer, να μεταφέρονται εξωτερικά από ΕΠ. Γενικά, παρατηρείται μια εμμονή των τμημάτων της ΔΕΠ στη χρήση του πολυβόλου των 0,50’ ως το βαρύτερο οπλικό σύστημα το οποίο φέρουν τα μέσα. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να αλλάξει, καθότι μετά την κατάληψη ενός ΑΔ θα πρέπει να αναμένεται αντεπίθεση των εχθρικών δυνάμεων.
- Στο σενάριο κατάληψης / ανακατάληψης βραχονησίδας δυστυχώς συνεχίζουμε να βλέπουμε ταχύπλοα άνευ θωρακίσεως που μεταφέρουν τα τμήματα χωρίς την παραμικρή προστασία. Κάποια στιγμή στα μέσα των Αμφιβίων Μοιρών θα πρέπει να προστεθούν και μέσα για δυνατές επιχειρήσεις. Τον τροχό στο κομμάτι αυτό τον έχουν ανακαλύψει οι Σουηδοί και δεν χρειάζεται να τον ανακαλύψουμε εμείς ξανά. Το μπαλόνι πλέον δεν περπατάει. Για Τμήματα με αποστολές Προκατάληψης/ Ανακατάληψης βραχονησίδας χρειάζονται σκάφη όπως τα CB90 ή τα MARK της ΜΥΚ τα οποία θα φέρουν σοβαρά όπλα (Naval Spike Nlos, GMG ή πυροβόλα σε τηλεχειριζόμενους πύργους, ή ακόμη και πολλαπλούς εκτοξευτές περιφερόμενων πυρομαχικών) και επιτυγχάνουν υπερυψηλές ταχύτητες σε δύσκολες καταστάσεις θαλάσσης. Θα ήταν ενδιαφέρον να μαθαίναμε νέα από το σκάφος ΑΓΗΝΩΡ. Η άποψή μας είναι ότι η ηγεσία της ΔΕΠ θα πρέπει να αναβαθμίσει τις Αμφίβιες Μοίρες οι οποίες αποτελούν τεράστιο Asset. Είναι μεγάλη υπόθεση να υπάρχουν διεσπαρμένες ήδη από την περίοδο της ειρήνης τέτοιου είδους δυνάμεις σε όλο το Αιγαίο. Ο γράφον μιλάει εξ’ ιδίας πείρας. Η γνώση της κάθε βραχονησίδας και των νερών της περιοχής σε βαθμό εξειδίκευσης είναι θησαυρός. Και η αναβάθμιση των ΜΑΚ μόνο με την αναβάθμιση των οργανικών πλωτών μέσων μπορεί να επιτευχθεί.
- Τα ιπτάμενα μέσα της Αεροπορίας Στρατού αποτελούν ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα της ΔΕΠ στην παρούσα φάση. Κατά την άποψή μας, το ΕΠ στο οποίο θα πρέπει να βασισθεί η ΔΕΠ είναι το Chinook. Φυσικά συνεργατικά με τα NH90 ειδικών επιχειρήσεων που θα παραληφθούν. Αλλά για τέτοιου είδους επιχειρήσεις το Chinook είναι ο βασιλιάς. Η ηγεσία της ΔΕΠ θα πρέπει να βρει λύση στο θέμα αυτό. Η εικόνα των UH-1H είναι αποκαρδιωτική. Η ΔΕΠ χρειάζεται Chinook με διαμόρφωση ειδικών επιχειρήσεων.
- Το mobility της ΔΕΠ πρέπει να αναβαθμιστεί. Υπάρχουν στην αγορά πληθώρα μικρών οχημάτων ειδικών επιχειρήσεων επανδρωμένων και μη, που μπορούν να αποκτηθούν. Τα οποία μπορούν να αναλάβουν πολλαπλούς ρόλους. Για παράδειγμα, στο σενάριο ανακατάληψης ΑΔ, η μεταφορά τραυματία έγινε με φορείο από πεζούς νοσοκόμους. Θα μπορούσε να γίνει από μη επανδρωμένο medevac όχημα, κάτι που θα εξασφάλιζε την ταχύτερη διακομιδή του στο ΕΠ και την ελάχιστη παραμονή του ΕΠ στη θερμή ζώνη.
- Απουσίαζαν παντελώς Α/Α μέσα. Θεωρούμε ότι η χορήγηση manpads είναι απαραίτητη.
- Απουσίαζαν παντελώς μη επανδρωμένα αεροχήματα. Και η δύναμη ανακατάληψης ΑΔ και αυτή της βραχονησίδας, απαιτείται να έχει επίγνωση της τακτικής κατάστασης. Και ναι, μη επανδρωμένα καθέτου απογειώσεως όπως αυτά που παρουσιάστηκαν στη Defea, είναι απαραίτητα. Για Σχηματισμούς όπως η ΔΕΠ, τα ΜΕΑ θα μπορούσαν ίσως να αναλάβουν αποστολές όπως αναγνώριση – στοχοποίηση, εγγύς προσβολή κρισίμων στόχων και γιατί όχι και ηλεκτρονικού πολέμου σε τοπικό επίπεδο. Αλλά μήπως δεν θα ήταν χρήσιμα μη επανδρωμένα ταχύπλοα; Ακόμη κι δεν καταφέρουμε να πιστοποιήσουμε οπλικά συστήματα επ’ αυτών, μόνο και μόνο ως δύναμη παραπλάνησης σε ενδεχόμενη επιχείρηση ανακατάληψης βραχονησίδας, έχουν ρόλο.
Από εκεί και έπειτα, το πιο σημαντικό θέμα που θα πρέπει να μελετήσει η ηγεσία της ΔΕΠ, είναι ο εμπλουτισμός των Αποστολών που θα αναλάβει. Διότι με βάση τις Αποστολές, θα προκύψουν και οι Πίνακες Οργανώσεως και Υλικού (ΠΟΥ ), τα εξοπλιστικά της και το πρόγραμμα εκπαιδεύσεως. Και σίγουρα οι Αποστολές αυτές θα πρέπει να είναι σύγχρονες και υλοποιήσιμες.
Αποστολές του τύπου ανατίναξης της γέφυρας του Γοργοποτάμου (δεν αναφέρουμε τις πραγματικές για ευνόητους λόγους) την εποχή των μη επανδρωμένων δεν νοούνται. Ειδικά μετά τη DEFEA, στην οποία έλαμψε η ιδιωτική πρωτοβουλία, θα πρέπει η ΔΕΠ να αρχίσει να δίνει απαιτήσεις προς αυτές τις εταιρείες.
Ήρθε η ώρα να πάρουμε μπροστά.