Όπως δημοσίευσε το κροατικό πρακτορείο ειδήσεων HINA, η κυβέρνηση της Κροατίας απέστειλε αίτημα για προτάσεις (RFP) σε επτά (7) χώρες, στο πλαίσιο του προγράμματος προμήθειας νέου μαχητικού. Μια από αυτές της χώρες είναι και η Ελλάδα για τα F-16 Block.30. Στην ουσία πρόκειται για επανάληψη προγενέστερου διαγωνισμού ίδιου αντικειμένου, που κρίθηκε άγονος (η επανάληψη του διαγωνισμού αποφασίστηκε στις αρχές Ιουλίου του 2019).

Η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης προτάσεων είναι η 31η Μαΐου, ενώ, εκτός της Ελλάδας, δέκτες του σχετικού αιτήματος είναι οι ΗΠΑ (για F-16 Block.70/72 νέας κατασκευής), η Σουηδία (για JAS-39 Gripen νέας κατασκευής), η Γαλλία (για μεταχειρισμένα Rafale), η Ιταλία (για μεταχειρισμένα EuroFighter), η Νορβηγία (για μεταχειρισμένα F-16) και το Ισραήλ (για μεταχειρισμένα F-16).

Ο τελικός κατάλογος των παραπάνω χωρών οριστικοποιήθηκε στη διάρκεια δύο συνεδριάσεων, στις 9 και 16 Δεκεμβρίου του 2019, ενώ η αξιολόγηση των όποιων προτάσεων κατατεθούν θα πραγματοποιηθεί στις αρχές Αυγούστου του 2020. Υπενθυμίζουμε ότι το κροατικό πρόγραμμα αφορά στην προμήθεια 12 μαχητικών αεροσκαφών, νέων ή μεταχειρισμένων, με προοπτική αναβάθμισης τους, για την αντικατάσταση των 12 εν υπηρεσία MiG-21bis/UMD.

Τα ελληνικά F-16 Block.30 ήταν υποψήφια και στον πρώτο διαγωνισμό, αλλά είχαν απορριφθεί. Το Νοέμβριο του 2017 έγινε γνωστό ότι στην τελική φάση αξιολόγησης και επιλογής, του πρώτου διαγωνισμού, προκρίθηκαν τα ισραηλινά (μεταχειρισμένα) F-16C/D Block.40 (αναβαθμισμένα στο πλαίσιο του προγράμματος Barak-2020), έναντι των ελληνικών F-16 Block.30, και τα σουηδικά JAS-39E/F Gripen, έναντι των αμερικανικών F-16 Block.70/72.

Στην τελική φάση αξιολόγησης και επιλογής προκρίθηκαν μία πρόταση από κάθε κατηγορία. Τα καινούργια F-16 Block.70/72 κρίθηκαν ακριβά για τα οικονομικά δεδομένα της Κροατία, αλλά, ως πακέτο αναβάθμισης, η έκδοση Block.70/72 (Viper) κρίθηκε συμφέρουσα. Από την άλλη κατηγορία, των μεταχειρισμένων αεροσκαφών, προκρίθηκαν τα ισραηλινά Block.40, έναντι των ελληνικών Block.30, διότι τα Block.40 είναι ήδη αναβαθμισμένα ή μπορούν να αναβαθμιστούν στο επίπεδο Viper με μικρότερο κόστος, σε σχέση με τα Block.30.

Το Μάρτιο του 2018 η Κροατία ανακοίνωσε ότι αποδέχθηκε την προσφορά του Ισραήλ για τα Block.40. Όπως ανακοινώθηκε τότε το κόστος της προμήθεια των 12 ισραηλινών F-16 ήταν της τάξεως των $ 420 εκατομμυρίων με καταβολή $ 42 εκατομμυρίων κατ’ έτος και αποπληρωμή σε δέκα (10) χρόνια (η ελληνική πρόταση για τη πώληση 12 αεροσκαφών F-16 Block.30 στη Κροατία ήταν της τάξης των € 170 εκατομμυρίων).

Ωστόσο, στα τέλη του 2018 προέκυψε θέμα, σχετικά με την αδυναμία του Ισραήλ να λάβει, από τις ΗΠΑ, πιστοποιητικό τελικού χρήστη για τα αεροσκάφη. Τότε, ο ισραηλινός τηλεοπτικός σταθμός «Channel 10» είχε μεταδώσει, ότι η Ουάσιγκτον είναι αυτή που ακυρώνει στην ουσία το πρόγραμμα προκειμένου να προωθήσει την πώληση καινούργιων F-16 Viper. Τελικά, στις 14 Ιανουαρίου του 2019 η Κροατία ανακοίνωσε ότι ακυρώνει την επιλογή της, υπέρ των ισραηλινών F-16, και ότι θα προκηρύξει νέο διαγωνισμό.

Όπως αναφέρουν τα κροατικά δημοσιογραφικά μέσα, σχεδόν τα πάντα θα κριθούν στο κόστος, τόσο της προμήθειας και αναβάθμισης των αεροσκαφών, όσο και των απαιτήσεων συντήρησης, δημιουργίας υποδομών και κόστους ανά ώρα πτήσης. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι το κόστος των όπλων των νέων μαχητικών. Σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό τα πρώτα αεροσκάφη θα πρέπει να ενταχθούν σε υπηρεσία στα τέλη του 2020, κάτι που είναι μάλλον αδύνατο.

Όπως προαναφέραμε, στο νέο διαγωνισμό, εκτός των νέων F-16 και JAS-39 Gripen, θα κατατεθούν προτάσεις και για μεταχειρισμένα αεροσκάφη. Το ερώτημα είναι ποιες πιθανότητες έχει η επιλογή των ελληνικών F-16 Block.30; Κατά την άποψη μας οι πιθανότητες δεν είναι πολλές, αν αναλογιστούμε τους λόγους της απόρριψης τους στον πρώτο διαγωνισμό, ότι δηλαδή τα ισραηλινά Block.40 είναι ήδη αναβαθμισμένα ή μπορούν να αναβαθμιστούν στο επίπεδο Viper με μικρότερο κόστος σε σχέση με τα ελληνικά Block.30.

Από την άλλη, στους Γάλλους μάλλον δεν περισσεύουν Rafale, χωρίς να αποκλειστεί εντελώς η περίπτωση, αφού μιλάμε για μικρό αριθμό, μόλις 12 αεροσκαφών. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το Νοέμβριο του 2018 η Γαλλία αποφάσισε την αναβάθμιση των 144 Rafale που διαθέτει στο επίπεδο F3-R, άρα είναι αμφίβολο αν θα προσφέρει μεταχειρισμένα Rafale στην Κροατία. Η Ιταλία ψάχνει πελάτες για τα 28 EuroFighter Tranche-1 (μάλιστα τον Οκτώβριο του 2018 τα πρότεινε στη Βουλγαρία), αλλά μέχρι τώρα δεν έχει βρει ανταπόκριση, κυρίως λόγω των τεχνικών προβλημάτων που έχουν παρουσιάσει, του μεγάλου κόστους χρήσης που έχουν και των επιχειρησιακών περιορισμών που έχουν (διαβάστε σχετικά στο παρακάτω άρθρο).

Τα νορβηγικά F-16A/B παρελήφθησαν την περίοδο 1980-1984 και είναι της έκδοσης Block.10, δηλαδή παλαιότερα των ελληνικών Block.30. Τα αεροσκάφη αποσύρονται και διατίθενται προς πώληση, στο πλαίσιο του προγράμματος αντικατάστασης τους με 52 F-35A Lightning II. Τα νορβηγικά αεροσκάφη είναι αναβαθμισμένα, στο πλαίσιο προγράμματος αναβάθμισης μέσης ζωής, το οποίο υλοποιήθηκε τη δεκαετία του 1990.

Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα του κροατικού διαγωνισμού, όπως σας έχουμε ενημερώσει στο παρελθόν, η Lockheed Martin ενδιαφέρεται για την αγορά των ελληνικών F-16 Block.30, τον εκσυγχρονισμό τους και την μεταπώληση τους σε τρίτες χώρες. Η θέση μας επί του θέματος είναι σαφής και ξεκάθαρη: ΟΧΙ στην πώληση των Block.30, αλλά αναβάθμιση και αξιοποίηση τους υπέρ της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ).

Παρά την ηλικία τους, τα Block.30 μπορούν κάλλιστα να αναβαθμιστούν, από τα απάρτια που θα προκύψουν από τον εκσυγχρονισμό των 84 Block.52+ και Block.52+ Advanced. Αλήθεια μας περισσεύουν αεροσκάφη για να τα πουλάμε; Ιδιαίτερα σήμερα που νέο μαχητικό αεροσκάφος δεν φαίνεται στον ορίζοντα (το ενδιαφέρον για τα F-35 αφορά σε αγορά μετά το 2027, όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός), ενώ σύντομα θα πρέπει να δρομολογηθεί η αντικατάσταση των F-4E AUP και των μη-αναβαθμισμένων Mirage-2000.

Στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης των 84 ελληνικών F-16 στο επίπεδο Viper, είχε εξεταστεί και η αξιοποίηση-αναβάθμιση των ελληνικών Block.30. Τότε είχε γίνει γνωστό ότι το κόστος αναβάθμισης τους, με τα απάρτια που θα προκύψουν, ανέρχεται στο ποσό των $ 400 εκατομμυρίων και αφορά στην εγκατάσταση των ραντάρ ΑΝ/APG-68(V)7, των υπολογιστών GAC, συστήματος ζεύξης δεδομένων Link-16, νεότερου υπολογιστή αποστολής, έγχρωμες οθόνες πολλαπλών ενδείξεων, νεότερες αρτηρίες δεδομένων, πιστοποίηση νέων όπλων και κάσκα JHMCS.

Comments

  1. Μας ζητούν 12 αεροσκάφη έναντι 170 εκατομμυρίων. Αν μπορούμε ναπουλήσουμε ταυτόχρονα εκπαίδευση πιλότων και μηχανικών, θεωρώ ότι είναι καλή επιλογή, υπό την έννοια να υπάρχει και κάποια εισροή χρημάτων για να καλύψουμε τις ανάγκες που έχουμε με τα χρήματα αυτά για την εκπαίδευση των δικών μας πολιτών η την αγορά μερικών m-2000 από την Ταϊβάν, αφού δεν υπάρχουν χρήματα καθώς έχουν δεσμευθεί για την αναβάθμιση των φ16.

  2. Παλι κινδυνευουν τα Block 30 της ΠΑ. Νομιζα οτι ειχαμε γλιτωσει απο το κροατικο ενδιαφερον. Εχω ομως την εξης ελπιδα:
    Η Κυβερνηση εχει συνδεσει αρρηκτα την πωληση των Α/Φ με αναβαθμιση τους στην ΕΑΒ. Αν οι Κροατες παρουν χαμπάρι τι εστί ΕΑΒ, το πιθανοτερο ειναι οτι θα το βαλλουν στα ποδια.

      1. Ακριβως.
        Ξερει κανεις το e-mail του Κροατη Υπουργου Αμυνας; Θα ηθελα πολυ να του γραψω ενα e-mail στα αγγλικα, να τον πληροφορησω για ορισμενα πραγματα. 🙂

        Εκτος του οτι κινειται με ρυθμους χελωνας, η ΕΑΒ ειναι καταχρεη, και στα προθυρα της πτωχευσης.

        Παντως το ευχαριστο ειναι οτι θελουν να παρουν μονο 12 αεροπλανα.

    1. Προκαταβολη; Δε νομιζω. Οι Κροατες θα μαθουν για τα χαλια της ΕΑΒ. Λογικα θα απαιτησουν πληρωμη pay as you go. Δηλαδη πληρωνουν για ενα Α/Φ καθε φορα, και μονο οταν το παρουν πληρωνουν για το επομενο.
      Σε καθε περιπτωση, θα βαλλουν στο συμβολαιο βαρβατες ποινικες ρητρες, και θα ζητησουν εγγυητικες επιστολες, τις οποιες δεν θα μπορει να εκδωσει η ΕΑΒ, παρα μονο με εγγυηση του ελληνικου δημοσιου. Και επειδη ειναι λιαν πιθανον η ΕΑΒ να τα κανει θαλασσα και να μην εκτελεσει εγκαιρως τις υποχρεωσεις της, μας βλεπω στο τελος να πληρωνουμε και απο πανω.

      Ας πουμε oοτι τα βρισκουμε με τους Κροατες, παιρνουν τα αεροπλανα και αναθετουν την αναβαθμιση στην ΕΑΒ . Επειδη η ΕΑΒ θα φοβαται μη φαει ποινικες ρητρες σε περιπτωση καθυστερησης, θα το βαλλει σε προτεραιοτητα σε σχεση με το προγραμμα των δικων μας F-16. Οπερ σημαινει, το δικο μας προγραμμα θα παει ακομα πιο πισω.

  3. Στην Ελλάδα δεν είναι μόνο ανίκανοι να αγοράσουν, αλλά είναι εξίσου ανίκανοι και να πουλήσουν. Δεν είμαι κατά με την πώληση, με την προϋπόθεση ότι θα γινόταν σωστά δηλαδή συνδυαστικά με βιομηχανικό έργο στην κρατική και όχι μόνο βιομηχανία. Αλλά αυτοί που έχουν τις σφραγίδες δεν ξέρουν που πάνε τα τέσσερα, που υπάγεται η ΕΑΒ και άλλα τέτοια κωμικοτραγικά και γελοία.

  4. Έχουμε και λέμε πουλάμε τα F-16 στην Κροατία μια πυροβολαρχία Patriot για να προστατεύει τη Σαουδική Αραβία μια προσφορά του ΥΠΕΞ μιας και με τέτοια ανικανότητα που έχουν προσπαθούν με κάτι τέτοια μπας και τους στηρίξει κανένας αλλά είναι ήδη αργά.
    Ο Χαφτάρ ήδη συμφώνησε για εκεχειρία μετά και τις πιέσεις των «φίλων» μας Γερμανών.

    1. Δεν εχουν Patriot οι αραπάδες; Εχουν. Αν χρειαζονται και αλλους, δεν εχουν αφθονα πετροδολλαρια να αγορασουν; Και απο αυτο εχουν.

      Το γεγονος οτι ο Δένδιας προσέφερε υπερποντια αναπτυξη ελληνικων Patriot 2000 χιλιομετρα μακρια, αποδεικνυει για αλλη μια φορα την ολοκληρωτικη αδιαφορια της Κυβέρνησης Κούλη για την αμυνα της χωρας.

      Συμφωνα με ανοικτες πηγες, διαθετουμε 6 μοιρες patriot, ανεπτυγμενες ως εξης:
      2 στην Αθηνα
      2 στη Θεσσαλονικη.
      1 στη Σκυρο για την καλυψη του κεντρικου Αιγαιου και της κεντρικης Ελαλδας.
      1 στην Ανατολικη-Μακεδονια Θρακη, για την καλυψη του Δ ΣΣ.

      Οπως γινεται αντιληπτο δεν μας περισσευει ουτε μια μοιρα, και τυχον αφαιρεση της θα δημιουργησει σοβαρη τρυπα στην ελληνικη αεραμυνα.

      Αλλα αυτα ειναι ψιλα γραμματα για τον Κουλό και τους Υπουργους του. Τον μονο που τους ενδιαφερει, ειναι η παντί τρόπω αγορα αμερικανικής εύνοιας.

      ΝΔούλα=γαλαζιος ΣΥΡΙΖΑ
      Κούλης=γαλαζιος ΓΑΠ

      1. Αν διαφωνεί ο ΑΓΕΑ ας παρατηθεί και μαζί του ο Α/ΤΑ και μαζί του ο Διευθυντής Αεράμυνας ΓΕΑ και ΑΤΑ!!!

        Χωρίς την υπογραφή του ΑΓΕΑ τα Πάτριοτ δεν πάνε πουθενά.

        Παντώς για να το κάνουν αυτό, υπάρχουν ανταλάγματα. Κάτσε μην δούμε τπτ κορβετες ΣΑ να έρχονται στο Αιγαιο με ελληνικο πλήρωμα όσο οι πάτριοτ είναι κάτω…

      2. Πολύ καλά κάνανε η χώρα μας πρέπει να έχει παρουσία παντού και επιτέλους ας κόψουμε τα αστεία επιδόματα και να πάρουμε όλα εκείνα τα μέσα που θα διασφαλίσουν μια ισχυρή στρατιωτική Ελλάδα.

  5. Διάβασα όλλα τα σχόλια και πολύ στη μιζέρια είσαστε φίλοι. Τα θάψατε όλλα, ΕΑΒ, κυβέρνηση, ΝΔ, Σύριζα, κόμματα, Άραβες, Γερμανούς. Μόνο εσείς είσαστε οι καλοί και ικανοί και όλλοι οι άλλοι φταίνε. Σ’αυτά τα θέματα δε χωράνε αυτές οι παλιές νοοτροπίες και να κατακρίνουμε τους πάντες και τα πάντα. Όποια και να είναι η κυβέρνηση, έχει πιστεύω γύρω της κάποια άτομα που ξέρουν δυο πράγματα παραπάνω από εμάς.

    1. Έχω πέσει κάτω από τα γέλια !!!
      Το άλλο με τo Toto το ξέρεις???

      Κρίνονται εκ του αποτελέσματος

      Είδες ο ΣΎΡΡΙΖΑ που πήγε

      Αλλα η ζημια στη χωρα έγινε και γίνετε μέχρι τις επόμενες εκλογές

  6. Τα αεροπλάνα αυτά πρέπει να αναβαθμιστούν από τις απαρτίες των 52+ και εάν είναι δυνατόν να αγοράσουμε και τα F16 του Ισραήλ μαζί με τα όπλα τους. Έλεος πλέον με τις βλακίες,…
    Εδώ ψάχνουμε για αεροπλάνα όχι να πουλήσουμε κ αυτά που έχουμε..

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *