Την Τρίτη 28 και την Τετάρτη 29 Μαΐου 2019, διεξήχθη προγραμματισμένη άσκηση μικρής κλίμακας στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή Σαρωνικού κόλπου και Μυρτώου Πελάγους με τη συμμετοχή φρεγατών, υποβρυχίων, πλοίου γενικής υποστήριξης, ελικοπτέρων καθώς και σκαφών της ΔΥΚ. Η εν λόγω άσκηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ετήσιου προγράμματος Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης μονάδων του Πολεμικού Ναυτικού, με σκοπό τη διατήρηση και επαύξηση της επιχειρησιακής και μαχητικής ετοιμότητας και ικανότητας των συμμετεχόντων.

Ένα σύντομο σχόλιο αναφορικά με τις φρεγάτες “S” και τα λάθη του παρελθόνος.

Ασφαλώς και στη παρούσα ανάρτηση δεν μπορούμε να αναλύσουμε όλες τις προεκτάσεις και όλα τα δεδομένα όμως θα σχολιάσουμε επ’ αφορμή των παρακάτω φωτογραφιών. Μια από τις κυριότερες προκλήσεις του εθνικού αμυντικού σχεδιασμού είναι η αντικατάσταση των γερασμένων μονάδων κρούσεως όπως είναι οι φρεγάτες τύπου “S”.

Οι φρεγάτες «S» εκσυγχρονίστηκαν πολύ επιφανειακά.

Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη του παρελθόντος στον τομέα των εξοπλιστικών προγραμμάτων και των οπλικών συστημάτων ήταν τα φιλόδοξα και μεγαλοπρεπή σχέδια που συχνά είχαν πολιτική χροιά και ήταν εν πολλοίς πολιτικές επιλογές με φωτογραφικούς διαγωνισμούς παρά προήχαν οι επιχειρησιακές ανάγκες και προτεραιότητες. Το Π.Ν στο παρελθόν κατά την άποψη του γράφοντος στον τομέα των κύριων μονάδων κρούσεως επιφανείας διέπραξε τα εξής λάθη:

Δεν συνέχισε το πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ ώστε να αποτελέσουν τις κύριες μονάδες του Στόλου αντικαθιστώντας σταδιακά τις παλαιές τύπου “S”.

Απώλεσε ευκαιρίες απόκτησης μεταχειρισμένων μονάδων από Ευρωπαϊκά Ναυτικά, από τις ΗΠΑ καθώς και από τρίτες χώρες.

Εκσυγχρόνισε επιφανειακά και επιδερμικά τις φρεγάτες τύπου “S” ευελπιστώντας στο φιλόδοξο πρόγραμμα των φρεγατών FREMM.

Και επειδή όποιος θέλει τα πολλά χάνει και τα λίγα, έμεινε τελικά με τις φρεγάτες “S” οι οποίες εξακολουθούν να αποτελούν την κύρια δύναμη μεγάλων μονάδων του Στόλου. Όμως πρόκειται για πλοία ηλικίας 40 ετών.

Παλαιότερα και συγκεκριμένα στις αρχές του 2000 κυρίαρχο ήταν το σενάριο της ναυπήγησης της λεγόμενης “φρεγατοκορβέτας” όμως αφενός το υψηλό κόστος και αφετέρου το σύνθετο του εγχειρήματος λόγω αντικειμενικών δυσκολιών αποτέλεσε τροχοπέδη.

Θα σταθούμε στο τρίτο σημείο των προαναφερθέντων, κάνοντας ένα σύντομο σχόλιο. Αναφερθήκαμε προηγούμενος στον επιφανειακό εκσυγχρονισμό των πλοίων. Οι φρεγάτες “S” είναι αδιαμφισβήτητα πλοία ικανά και αξιόμαχα με άριστη πλεύση και αντοχή στο περιβάλλον του Αιγαίου. Λαμβάνοντας υπόψιν πως ο εκσυγχρονισμός κατά διεθνή πρακτική και τακτική, χωρίζεται σε τρία επίπεδα, οι φρεγάτες “S” εκσυγχρονίστηκαν μόνον στο ένα εκ των τριών.

Τα τρία επίπεδα περιλαμβάνουν: το πρώτο σκέλος σχετίζεται με το σύστημα διαχείρισης μάχης, επικοινωνίες, τη διοίκηση και τον ελέγχο, το δεύτερο με τα οπλικά συστήματα και το τρίτο με τα ραντάρ και τους λοιπούς αισθητήρες όπως είναι τα ηλεκτροοπτικά ή οι καταυγαστήρες.

Οι φρεγάτες “S” εκσυγχρονίστηκαν με πυρήνα τους το σύστημα διαχείρισης μάχης TACTICOS που αναβάθμισε σημαντικά τις ικανότητες των πλοίων βοηθώντας πολύ στην επίγνωση της τακτικής κατάστασης (στοιχείο εξαιρετικά σημαντικό στις σύγχρονες διακλαδικές αεροναυτικές επιχειρήσεις) αλλά ούτε τα όπλα των πλοίων εκσυγχρονίστηκαν ούτε και οι αισθητήρες/ ραντάρ απέναντι στις αυξανόμενες αεροναυτικές προκλήσεις που περιλαμβάνουν ένα συνδυασμό απειλών.

Θα ήταν από τις πλέον συμφέρουσες λύσεις: δύο πυροβόλα και δύο CIWS όπως συμβαίνει στις Φ/Γ «ΕΛΛΗ» και «ΛΗΜΝΟΣ».

Εν αντιθέσει με το Τουρκικό Ναυτικό που πραγματικά έκανε έναν πολύ καλό και υποδειγματικό εκσυγχρονισμό στις φρεγάτες κλάσης BARBAROS τύπου MEKO 200 Track IIA/B και οι φρεγάτες κλάσης GABYA τύπου Perry. Οι ηγεσίες του Π.Ν λειτουργώντας με γνώμονα την εποχή των παχέων αγελάδων, επιθυμούσαν διακαώς νέα φρεγάτα για το Π.Ν με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής και έτσι δεν έδωσαν βάση στις φρεγάτες “S” αρκούμενοι σε έναν πολύ απλό εκσυγχρονισμό.

Η άποψη που θέλει το Π.Ν να διαθέτει τουλάχιστον τέσσερις φρεγάτες με ικανότητα αεράμυνας περιοχής και βλήματα μακρού βεληνεκούς είναι απόρροια των επιχειρησιακών συνθηκών της Ανατολικής Μεσογείου και κατ’ επέκταση των Εθνικών Αντικειμενικών Σκοπών που προκύπτουν από την Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική και την Πολιτική Εθνικής Άμυνας. Δεν θα επεκταθούμε στο θέμα των πλοίων αεράμυνας περιοχής καθώς δεν αποτελεί τον προβληματισμό του παρόντος άρθρου. Θα αναφέρουμε εν τάχει κάνοντας την εξής παραδοχή: άλλο τι θέλουμε και χρειαζόμαστε και άλλο τι πραγματικά μπορούμε να αποκτήσουμε και ακολούθως να υποστηρίξουμε λαμβάνοντας υπόψιν τον οικονομικό παράγοντα.

Βλέποντας την παραπάνω φωτογραφία εύλογα προκύπτει το ερώτημα γιατί ανάλογη διαμόρφωση δεν εφαρμόστηκε και στις υπόλοιπες εκσυγχρονισμένες φρεγάτες “S”. Αξίζει να αναφερθεί πως οι φρεγάτες ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟΣ έχουν ενισχυμένο Α/Α οπλισμό έναντι των υπολοίπων και συγκεκριμένα διαθέτουν δύο πυροβόλα ΟΤΟ Melara των 76mm και δύο υπερπολύτιμα CIWS Phanalx ικανά να καλύπτουν το πλοίο στις 360 μοίρες. Μια διαμόρφωση που θα μπορούσε να είχε επεκταθεί στα πλαίσια του Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής και στις υπόλοιπες φρεγάτες. Μεγαλύτερες παρεμβάσεις όπως η ικανότητα βολής του σύγχρονου βλήματος αεράμυνας σημείου ESSM (που μπορεί να βληθεί από τον εκτοξευτή ΜΚ29 των εκσυγχρονισμένων πλοίων) αλλά με περιορισμένες δυνατότητες λόγω ραντάρ θα ήταν ευχής έργο αλλά θα απαιτούσαν επιπρόσθετο κόστος. Καίριο μειονέκτημα των πλοίων λόγω παρωχημένων συστημάτων είναι η ικανότητα εμπλοκής περιορισμένων στόχων αέρος όπως εισερχόμενα βλήματα ή αεροσκάφη.

Η αντικατάσταση των δύο ΠΓΥ του Π.Ν είναι άλλη μια ανάγκη… Φυσικά έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα…

Ειδικότερα τόσο οι “S” όσο και οι ΜΕΚΟ 200ΗΝ έχουν τη δυνατότητα εμπλοκής μέχρι δύο στόχων. Μια άλλη λύση για την ενίσχυση της Α/Α άμυνας των πλοίων θα ήταν η προσθήκη σύγχρονου πυροβόλου για τις Α/Α απειλές όπως είναι το STRALES ή συστήματος τύπου RAM.

Δυστυχώς, τα μεγαλεπήβολα και ταυτοχρόνως φιλόδοξα σχέδια άφησαν το Π.Ν με τις γερασμένες φρεγάτες “S” που πλέον δεν διαφαίνεται η προοπτική αντικατάστασης. Στη καλύτερη περίπτωση να αντικατασταθούν από μεταχειρισμένα πλοία. Σημειωτέον, πως ως χρόνος ζωής ενός σκάφους θεωρούνται τα 40 έτη ενώ μετέπειτα το πλέον θεωρείται τεχνολογικά παρωχημένο. Κι όλα αυτά τη στιγμή που το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των Φ/Γ ΜΕΚΟ 200ΗΝ έχει καθυστερήσει δραματικά φανερώνοντας για πολλοστή φορά την μεγαλύτερη παθογένεια του εθνικού αμυντικού σχεδιασμού που είναι ο μη έγκαιρος εκσυγχρονισμός σε συνδυασμό με την ελλιπή τεχνική υποστήριξη των οπλικών συστημάτων και τέλος την ύπαρξη σύγχρονων οπλικών συστημάτων αλλά χωρίς πυρομαχικά ή με περιορισμένο απόθεμα.

Comments

  1. Για τις S το πλεον αποδοτικο σεναριο θα ηταν διπλο φαλανξ και διπλος μκ29 (στη θεση του 2ου ΟΜ76/62) με δυνατοτητα βολης essm. Βεβαια κατι τετοιο θα απαιτουσε και δευτερο stir. Επισης ρανταρ αερος trs-3d απο τις αποσυρομενες f-122 και τορπιλες mu-90.

    1. @Ασβος: Τη δεδομένη στιγμή τι να γίνει στις S όταν σε 5 χρόνια το πολύ θα πρέπει να αποσυρθούν; Τα πλοία δεν τραβάνε άλλο. Είναι δομικά τελειωμένα: ανοίγουν τρύπες εν πλω και βάζουνΤσιμέντο υπερταχείας πήξεως. Ή να αναφερθώ στα μηχανοστάσια; Μας τελειώσανε αυτές.

  2. Οι S ειναι για ξυραφάκια κανονικά… δεν νομίζω ότι παίρνει άλλες παρεμβάσεις.
    Τα πράγματα ειναι απλά, είτε στρεφόμαστε σε μεταχειρισμένα, είτε ξεκινάμε ναυπηγικό πρόγραμμα από όποιον μας δανείσει.

    1. Σωστός αλλά θα προσθέσω κάτι στις 2 επιλογές που αναφέρεις. Και στις 2 περιπτώσεις πρέπει να δουλέψουν τα ναυπηγεία μας είτε ως συμπαραγωγή-υποκατασκευστές, είτε ως συντήρηση-εκσυγχρονισμό. Το να πάρουμε κάτι και οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία μας να κάθονται από ευθύνες και λάθη του παρελθόντος δεν το θέλω. Θα βάλουν πλάτη και αυτοί, φταίνε δε φταίνε και ας βρει τρόπο μια κυβέρνηση να τους αξιοποιήσει. Σκασίλα μου για το πολιτικό κόστος, όταν το αμυντικό κόστος είναι ήδη «στον Θεό» για να μπορούμε να παίζουμε το ρόλο του συνοριοφύλακα της Ευρώπης χωρίς τη στήριξή της.

  3. @ΑΙΜ: Όπως το έγραψες: αυτές οι δύο λύσεις που σωστά αναφέρεις υπάρχουν. Το ναυπηγικό πρόγραμμα είναι η πλέον σωστή και ορθολογική επιλογή. Απλά το ελληνικό κράτος έχει άλλες ανάγκες και προτεραιότητες στον οικονομικό του προϋπολογισμό.

  4. Με τα υπάρχοντα οικονομικά και πολιτικά δεδομένα είναι μάλλον απίθανη η προμήθεια νέων φρεγατών

    Εδώ δεν μπορούν να βρεθούν 100 mill για τορπίλες και λίγο παραπάνω για τιςMEKO

    Διαβάζοντας περί τοποθέτησης OTO MELARA στα 40xrona Standard class :

    σκέφτηκα πως πάμε για ένα ναυτικό με τέτοια πλοία:

    http://www.seaforces.org/marint/Hellenic-Navy/Destroyer/Themistoklis-Gearing-class.htm

    Τα πλοία είναι στα όρια του ορίου ζωής τους (service life) : 40 χρονων
    Δεν μονο τεχνολογικά παρωχημένα αλλα έχουν και τα προβλήματα που γραφει ο ΓΙAΝΝΗΣ1
    (sea worthiness issues !!!)
    Απαιτούν συχνές επιθεωρήσεις και επισκευές καθιστώντας ασύμφορη τη διατήρηση τους σε υπηρεσία

    Οι οροφές πρέπει να μειωθούν

    Δεδομένου ότι δεν υπάρχει περίπτωση αναπλήρωσης τους κάποια από αυτά που βρίσκονται στη καλύτερη κατάσταση ίσως πρέπει να αναβαθμίσουν όπως περιγράφεται στο άρθρο ώστε να βγάλουν αλλα 5-10 χρονια

    Εδώ θα έχουμε 50 χρονά υποβρύχια τα 50 χρονά S tha είναι το πρόβλημα?

    KATANTIA!!

  5. Οι Adelaide που μάλλον οδεύουν προς τη Χιλή δε μας έκαναν; Είναι χειρότερες από τις S ή τις ΜΕΚΟ; Η χρησιμοποιήθηκαν απλά για να καλύψουν τη γύμνια κατά τη συνέντευξη τύπου του κυρίου Αποστολάκη;
    Ελπίζω η επόμενη κυβέρνηση που μάλλον θα προκύψει να φέρει τα εξοπλιστικά προγράμματα σε μεγαλύτερη προτεραιότητα και κυρίως να επιδιώξει μία ευρεία συναίνεση των κομμάτων για τα εξοπλιστικά και εθνικά θέματα. Χωρίς να είμαι όμως ιδιαίτερα αισιόδοξος ως προς αυτό.

  6. Αυτά τα χρόνια παίζεται το παιχνίδι της ΑΟΖ. Δε νομίζω ότι προλαβαίνουμε πλέον κάτι.
    Αν θέλουμε βέβαια να προλάβουμε κάτι.

    1. Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα. Δυστυχώς φαίνεται για μια ακόμη φορά ότι η Ελληνική ελίτ είναι απόλυτα προσανατολισμένη στα συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων που μια απέχθεια σε ανεξάρτητο ελληνικό κράτος την έχουν εκδηλώσει πολλές φορές τα τελευταία 200 χρόνια. Ελπίζω μόνο να μην είμαστε εμείς το εξιλαστήριο θύμα για την παραμονή της Τουρκίας στη Δύση. Δυστυχώς δεν παίζεται μόνο η ΑΟΖ. Με συμφωνία Πρεσπών, τουρκικό κόμμα στη Θράκη, διεκδικήσεις Αλβανίας, ισλαμοποίηση νησιών, παίζεται όλη η βόρεια Ελλάδα και το Αιγαίο. Μπροστά σε αυτά που έρχονται η μικρασιατική τραγωδία και ή δίκη των έξι θα είναι παιχνιδάκι. Να ανασυνταχθούμε και να σοβαρευτούμε άμεσα. Παίζουμε το κεφάλι μας για όποιον δεν το κατάλαβε.

      1. Αυτή την αγωνία έχω και εγώ είναι αλήθεια. Αν και εκτός του Αιγαίου και της ΑΟΖ, δεν θεωρώ πιθανή μια στρατιωτική εμπλοκή, εντούτοις η ισχύς της αποτροπής, πάντα βοηθά τους πολιτικούς χειρισμούς.
        Εγώ βέβαια θα ήθελα Ε.Δ. προσανατολισμένες και για την απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου, όμως αυτό είναι άλλη κουβέντα.
        Άλλωστε, όπως η Τουρκία θεωρείται απαραίτητη για το ΝΑΤΟ, έτσι και εμείς θεωρούμαστε απείρως πιο απαραίτητοι, έναντι της Αλβανίας, των Σκοπίων ή/και της Βουλγαρίας.
        Το μεταναστευτικό βέβαια καθώς τα φθίνοντα παραδοσιακά στοιχεία του Ελληνισμού, είναι άλλο μεν, μέγα δε θέμα. Εκεί δεν μας εμποδίζει κανείς να λάβουμε μέτρα, να ελέγξουμε την κατάσταση αξιοπρεπώς και να την αντιστρέψουμε, χωρίς βέβαια να γίνουμε αγροίκοι.

        1. Εγώ δε φοβάμαι τόσο τη στρατιωτική εμπλοκή όσο την πολιτική διαδικασία, δηλαδή όπως μελετάται δημοψήφισμα στο Κόσοβο, τώρα που άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου στη Θράκη, μπορεί κάποια στιγμή να ζητηθεί το ίδιο και για εμάς. Ακόμα η πλεοψηφία είναι ελληνική αν δεν υπάρξει αποχή όπως στις ευρωεκλογές, αλλά η υπογεννητικότητα και η μετανάστευση αλλάζουν αρκετά γρήγορα τα δεδομένα. Σε κάθε περίπτωση είναι επικίνδυνα τα παιχνίδια αυτά, και εμείς βάζουμε το κεφάλι μας στο ντορβά με Πρέσπες και με εγκατάλειψη της Θράκης στους αφηνιασμένους σουλτάνους

        2. Πες τα χρυσόστομε. Γενικά οι αναγνώστες έχουμε την τάση να ασχολούμαστε μόνο με την ηλικία του σκαριου, τους πυραύλους, ηλεκτρονικά. Αν μιλήσουμε για θέματα έλλειψης προσωπικού, εκπαίδευσης, τουαλέτες, γενικά κομμάτια MLC για όσους ασχολούνται, κλαψτα Χαράλαμπε. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες *τραμπας* προσωπικού-ειδικοτητων προκειμένου να ολοκληρωθεί η άσκηση που περιγράφει το άρθρο η να μιλήσω για μέσο ορο ηλικιων και φυγή στο εμπορικό ναυτικό αξιόλογων στελεχών.Μια από τις χειρότερες φάσεις του ΠΝ, και δεν αναφέρομαι μόνο στις S η τα σκαριά που υπηρετούν.

  7. Για το θεμα των μεταχειρισμενων πλοιων: Η γειτονικη Ιταλια αποσυρει αρχας 2020 ενα σκασμο πλοια διαφορων τυπων. Α/τ, φ/γ, υ/β, ν/θη, opv, lpd, πγυ. Ολοι σχεδον οι τυποι που χρειαζομαστε, για να μην αναφερω τα αναβαθμισμενα ΑΒ212. Λοιπον οικονομικες λυσεις υπαρχουν, θεληση;
    Αλλιως ναυπηγηση νεων μοναδων σε πληρη κλιμακα (δλδ 30+) πλοια ολων των τυπων απο τπκ εως φγ aaw της οικογενειας αλς. Αλλες λυσεις δεν υπαρχουν

  8. Θα συμφωνήσω οτι στην κατάσταση που βρισκόμαστε δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Οι εγκληματικές ενέργειες των τελευταίων 5 χρόνων μας στέρησαν την όποια δυνατότητα αξιόπιστης εθνικής αποτροπής που μας είχε απομείνει. Ο ψεκασμένος και ο βάτραχος του γλυκού νερού, θα έπρεπε να λογοδοτήσουν στην δικαιοσύνη, εάν και αυτή λειτουργούσε εύρυθμα. Στο διαυτάτα η μοναδική δίοδος και με δεδομένο την ανυπαρξία ενίσχυσης μέσω των μτχ πλοίων, θα πρότεινα το εξής.

    1)Απόσυρση άμεση των 3 μη αναβαθμισμένων S και μεταφορά των phalanx και των oto melara σε 3 απο αυτές που έχουν ένα
    2) Αναβάθμιση σε strales και σε block 1b ενώ η μία που απομένει, μπορεί να πάρει 1 RAM Block 2 ενώ η αναβάθμιση των RAM στις S.V θα πρέπει να συνδιαστεί με το πρόγραμμα αγοράς αυτού.
    3)Κατασκευή στην ελλάδα 4 μεγάλων περιπολικών το πολύ σε 2 χρόνια για την κάλυψη των επιχειρησιακών κενών που άφησε η απόσυρση των S
    4) Άμεση κατασκευή στην ελλάδα 6 κορβετών 2 δις max, με σκοπό την απόσυρση και των υπόλοιπων S ενώ μια ενοικίαση 2 φρεγατών απο τον νικητή του προγράμματος μέχρι την αποπεράτωση του προγράμματος, θα ήταν ιδεατό.
    5) Ριζική αναβάθμιση των ΜΕΚΟ για να μπορούν να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος, μαζί με τις κορβέτες για την επόμενη δεκαετία.

    Όλα τα παραπάνω έχουν συνισταμένη και την πολιτική βούληση αλλά και την αποδοχή του λαού σε μέτρα ενίσχυσης της άμυνας. Που εν συνέχεια θα αποδώσει καρπούς μέσω της ανάπτυξης της τεχνολογίας.

  9. Σε ενα πλοιο δεν ειναι μονο τα οπλικα και τα ρανταρ ειναι και αλλα πραγματα.Θα φερω ενα μικρο παραδειγμα.Προ αναβαθμισης η μετατροπη συχνοτητας γινοταν απο 2 υδροψυκτους οι οποιοι λογο παλαιοτητας βγαζανε πολλες βλαβες και καποιες φορες ειχαμε και πυρκαγιες .Τι σημαινει αυτο , χωρις 400hz ησουν ψαροβαρκα δεν ειχες ρανταρ δεν ειχες οπλα και καποια αλλα. Φανταστειτε να πολεμας και ξαφνικα να μην εχεις τιποτα διαθεσιμο,Με τους νεους μετατροπης το προβλημα λυθηκε.Το λαθος του ΠΝ ηταν οχι οτι αναβαθμιση των S, αλλα η χρονικη στιγμη που επελεξε να το κανει.Επρεπε να παμε στις fremm.

  10. Το πιο ανησυχητικο ειναι που εδω και καιρο σε ολες τις φωτο που βλεπω, κανενα πλοιο δεν φαινεται να φερει πληρες φορτιο βληματων. Αν δεν εχουμε πυρομαχικα για ολα, δεν εχει νοημα να διατηρουμε σε υπηρεσια.

  11. το ζουμι ειναι ενα κ απλο ποιος θα βγαλει το χρημα εχει ακουσει κανεις κατι για το θεμα αμυνα απο την νεα κυβερνηση? δεν ξερω αλλα κατι μου λεει πως θα μεινουμε με μεκο μονον.Τα ιταλικα καλα ειναι αλλα της ηλικιας μου δηλαδη 36 τι να τα κανουμε? οι αδελαιδες πανε χιλη αλλο πλοιο μεταχειρισμενο καλο δεν υπαρχει εκτος αν θελουμε να τσιμενταρουμε της μπρεμεν,ελληνικο πλοιο δεν υπαρχει ειναι ποιο ανεκδοτο κ απο το αλβανος τουριστας στα 90s, μονη επιλογη 4+4 νεα πλοια ποιος ομως θα πλερωσει ειναι το ζητημα κ ποιος θα αντεξει της εσωτερικες πιεσεις.

    1. Κανονικά χρειάζεται λύση 4+4+4 φρεγάτας πολλαπλών ρόλων ~120 μέτρων. Ειναι η πιο οικονομική σε βάθος χρόνου. Ποιος εχει τα άντερα να υπογράψει κάτι τέτοιο; Μάλλον κανείς.
      Οι 4 ΜΕΚΟ χάνουν το τρένο ενός σοβαρού ΕΜΖ που πρέπει να έχει γίνει μεταξύ 15-20 χρόνων ζωής.
      Πρέπει να αλλαχθούν και τα υποβρύχια και οι ΤΠΚ που έχουν 40 και βάλε χρόνια ζωής. Η κατάσταση θα είναι τραγική την επόμενη δεκαετία. Υπέργηρα πλοία, ξεπερασμένοι τεχνολογικά όπλα και αισθητήρες.

      1. 2 δισ. για 6 πλοία δεν θα καλύπτουν ανάγκες του ΠΝ για πλοία με αξιόλογο εξοπλισμό.
        4+4+4 = 4 billion + 4 billion + 4billion

        Έχουμε καταλάβει πως τα διαθέσιμα για εξοπλισμούς είναι το χρόνο περίπου 500 mill euros?

        Έχουμε καταλάβει πως η χωρα έχει δεσμευτεί σε συγκεκριμένους δημοσιονομικούς στόχους για τα επόμενα χρονια?

        Δεν υπάρχει περίπτωση χρηματοδότησης τέτοιων φαραωνικών για τα ελληνικά δεδομένα ναυπηγικών προγραμμάτων

        Πρέπει να προσγειωθούμε στη οικονομική πραγματικότητα και να δούμε πως θα κάνουμε βέλτιστη χρήση των δεδομένων διαθεσιμων

        Το ναυτικό ζητάει δωρεές από εφοπλιστές για να κάνει στοιχειώδες βελτιώσεις και κατά τα αλλα γράφετε πως ονειρεύονται AAW πλοία του 1+ billiob!!

        Βαρέθηκα να διαβάζω τέτοιες προτάσεις εκτος πραγματικότητας!!

        Ακόμα χειρότερα :
        εάν ποτε ξεκινήσει τέτοιο πρόγραμμα θα είναι για ..1(+1?) πλοίο αρχικά και θα τραβήξει ότι πιστώσεις είναι διαθέσιμες με αποτέλεμα τη πλήρη διάλυση των υπολοιπων μεσων

        Να το παν πιο πέρα :

        Εάν ο εκσυχρονισμός των P-3 και φημολογούμενη αγορά των MH60R έχουν πραγματικά αξιολογηθεί από τους επιτελείς του Ναυτικού ως πιο κρίσιμα από τις τορπίλες και τον εκσυχρονισμό των MEKO τότε εγώ δεν θα τους Έδινα ούτε 1 euro να διαχειριστούνε

        1. Δεν μιλάω για ένα δισ. ανα πλοίο αλλά στο μισό, οι ΜΕΚΟ Α200 κάπου εκεί παίζει όπως και η Gowind 3100. Λεμέ τι θα ηταν η ιδανικότερη λύση και φυσικά με εξωτερικό δανεισμό όποιος κερδίσει την δουλειά.

          1. 2 δισ. για 6 πλοία δεν θα καλύπτουν ανάγκες του ΠΝ για πλοία με αξιόλογο εξοπλισμό.

            Ναι θα το χαλάσει το ναυτικό να έχει 6 καινούρια σκάφη στο στόλο του έστω και με κάποιες ελλείψεις. Και δεν μιλάμε για σημαντικές ελλείψεις που θα είναι το πρόβλημα όπως αναφέρεις αλλά δεν θα αγοράσεις 6 πυροβόλα καινούρια, θα βάλεις τα παλαιά. Επίσης δεν θα αγοράσεις όλα τα phalanx θα βάλεις και παλαιά. Δεν θα αγοράσεις A-70 που μας έχουν πρήξει με τους scalp αλλά θα επιλέξεις A-50. Δεν θα επιλέξεις tacticos αλλά ένα φθηνότερο CMS, όπως και θα αναβαθμίσεις τους harpoon των S και δεν θα αγοράσεις καινούριους. Δεν θα επιλέξεις Gowind 3100 ή MEKO 200 αλλά Gowind 2500 ή MEKO 100. Επομένως φυσικά και φθάνουν τα 2 δις για 6 πλοία αλλα δυστυχώς δεν σχεδιάζουμε με το τι έχουμε και πως μπορούμε να το αξιοποιήσουμε παρά μόνο μεμψιμοιρούμε οτι δεν έχουμε χρήματα. Αλήθεια είδες πόσο έπεσε το δεκαετές; Δεν είναι βέβαια στο 2% που θα έπρεπε, αλλά το 2,99% πιστεύω οτι θα πέσει για να μπορούμε να δανειζόμαστε.

          2. Χρήματα φια εξοπλισμούς δεν βρίσκονται, αν είναι για κανένα επίδομα ή αναδρομικά για πάρουν ψήφους τα βρίσκουν μια χαρά…

            Δεν ειναι υπερ της επιλογής Gowind 2500 ή MEKO 100, SIGMA 105ΧΧ κλπ μιας και ουσιαστικά ο εξοπλισμός ανεβάζει το κόστος…

            Πλοία AAW είναι παράνοια και να το κουβεντιάζουμε στην κατάσταση που έχουμε περιέλθει. Χρειάζονται νέες κύριες μονάδες στόλου, υποβρύχια κλπ. και υπερβολές δεν υπάρχουν.

        2. Να μην είμαστε υπερβολικοί με τις τιμές.
          Η Γαλλική DCNS πούλησε FREMM στο Morocco με $676Εκ & η Γερμανική F125 κόστισε $740Εκ, ενώ εμείς μιλάμε για φρεγάτα των 3.000-4.000tn και 125μ και όχι 6.000tn και 150μ…
          Btw, ένα CIWS Block1B κοστίζει $6Εκ, και ένα 8αρι module VLS $15Ek και ο μέσος μισθός ενός Έλληνα εργάτη της ναυπηγοεπισκευαστικής, είναι το 1/3 του αντίστοιχου Γάλλου ή Γερμανού, για να συζητάμε σε ρεαλιστικά πλαίσια, χωρίς καν να συμπεριλαμβάνουμε ότι το Ελληνικό κράτος θα εισπράξει το 24% ΦΠΑ του 35% του συνολικού κόστους μιας φρεγάτας, που αποτελεί το min κόστος των εργασιών, υπηρεσιών & προϊόντων, ή το φόρο νομικών & φυσικών προσώπων που θα εμπλέκονταν, αν τα πλοία ναυπηγούνταν στην Ελλάδα, μείον το mark-up των ξένων ναυπηγείων.

          1. σωστος σε αυτο που λες,το θεμα ειναι ποιος θα παρει τα ναυπηγεια τι δουλειες θα γινουν και τι εξτρα θα πληρωσουμε καθως και αν υπαρχει η καταραμενη πολιτικη βουληση.Να ηταν βεβαια μονο οι φρεγατες καλα θα ηταν αλλα το ναυτικο σαπιζει σε ολα τα μεσα του.

          2. Σε ποια ναυπηγεία αναφέρεσαι

            Του σκαραμαγκά?

            http://www.kathimerini.gr/1024815/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/pwlhsh-nayphgeiwn-skaramagka-vasei-twn-orwn-poy-exei-8esei-h-ee

            http://www.kathimerini.gr/1021700/article/oikonomia/epixeirhseis/pwlhsh-nayphgeiwn-skaramagka-xwris-proswpiko

            «Η ιστορία αυτή μπορεί να συσσωρεύσει συνολικές απαιτήσεις 550 εκατ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο αν επιδικασθούν τα 345 εκατ. που διεκδικεί ο Σάφα για την παραβίαση της συνθήκης για την προστασία των επενδύσεων» εκτίμησε στην «Κ» νομική πηγή που γνωρίζει την υπόθεση, δουλεύοντας για την ελληνική κυβέρνηση.
            Συνολικά 200 εκατ. ευρώ καταλόγισε το διαιτητικό δικαστήριο στο Δημόσιο –εκ των οποίων 64 εκατ. προέρχονται από τα προγράμματα των υποβρυχίων– αλλά η Ε.Ε. επιμένει τα χρήματα από τη διαιτησία να μείνουν στα χέρια του «στρατιωτικού ναυπηγείου».

            η της Ελευσίνας?

            http://www.kathimerini.gr/1005994/article/oikonomia/epixeirhseis/mia-prosfora-gia-ta-nayphgeia-eleysinas

            Οι συνολικές υποχρεώσεις των ναυπηγείων Ελευσίνας στο τέλος του 2016, οπότε και ο τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός, ανερχόταν στα 255 εκατ

            Ξέρεις ποσο παραπάνω μας έχουν κοστίσει η 6H και 7H ROUSSEN??

            Ποσα χρονια καθυστέρηση έχουνε?

            Κανένας υγιείς όμιλος δεν θα πάει να μπλέξει με τα παραπάνω ναυπηγεία στη υπάρχουσα νομική και οικονομική κατάσταση
            Πάλι ο έλλην φορολογούμενος θα αναλάβει το λογαρισμό που ανέρχεται σε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια!!!

          3. @CK

            Γνωστά όλα αυτά που αναφέρεις, αλλά τα οφειλόμενα αποτελούν δυνητικές υποχρεώσεις που ούτως ή άλλως θα αναλάβει το Κράτος, είτε με πληρωμές είτε με διαγραφές…
            Τα ΝΒΕΕ & το Νεώριον έχουν δεξαμενές τύπου Panamax & μελλοντικά Aframax, αντίστοιχα.
            Εξάλλου ο σύγχρονος τρόπος ναυπήγησης πολεμικών πλοίων μεγέθους φρεγάτας, παραπέμπει σε κατασκευή 10-13 Blocks, έτοιμων να μονταριστούν και έχω υπ’ όψιν μου άλλες 2-3 βιομηχανικές-βιοτεχνικές μονάδες που έχουν τις δυνατότητες να κατασκευάσουν μέρος αυτών και να μεταφερθούν σε μια μεγάλη μονάδα για τη συναρμολόγηση.
            Η ολοκλήρωση συστημάτων μπορεί να γίνει στο Ναύσταθμο.
            Για όλα υπάρχει λύση και με πολύ χαμηλότερα κόστη από αυτά που αναφέρονται σε σχόλια

          4. @IVY CHRIS

            Αυτό που γράφω είναι πως η διατήρηση σε λειτουργία των zobbie Σκαραμαγκά και Ελευσίνας για συμμετοχη σε πιθανό νέο ναυπηγικό πρόγραμμα του ναυτικού
            θα κοστίσει στον έλληνα φορολογούμενο πολλά εκατοντάδες million euros παραπάνω και θα εξαλείψει όσα πλεονεκτήματα γραφεις

            Επιπλέον από τη προηγούμενες εμπειρίες με αρματαγωγά,MEKO, υποβρύχια και SV σίγουρα θα έχουμε μεγάλες καθυστερήσεις και υπερβάσεις κόστους αφού έχουν μάθει να αρμέγουν την αγελάδα που λέγεται ελληνικό δημόσιο

            Τι δουλειά έχουν πάρει από Έλληνες εφοπλιστές??

            Ας κλείσουν επιτέλους και ας προχωρήσουμε με ότι είναι πραγματικά βιώσιμο!

            Τα ίδια ισχύουν βεβαια με τη ΕΑΒ όπου έχει καύσei γύρω στα 2bill euros του έλληνα φορολογουμενου με τα γνωστά αποτελέσματα στις διαθεσιμοτιτες των SUPER PUMA, CANANDAIR,C130 και πάει λέγοντας

  12. Να ρωτήσω και εγώ κάτι ;
    Μια εκ θεμελίων συντήρηση και αναβάθμιση των S δεν θα ήταν δυνατή ;

    Για εμένα μια ιδέα θα ήταν, η Μπουμπουλίνα που κάθεται και λιάζεται στην προβλήτα, να μπει σε ένα ναυπηγείο, να μελετηθεί από ειδικούς του χώρου η κατάστασή της, αν μπορεί και πως μπορεί να τροποποιηθεί το σκαρί της, ώστε να καταστεί σύγχρονο σκάφος.
    Να γίνει μια μελέτη από το ΠΝ για τις απαιτήσεις που έχει από μια φρεγάτα γενικών καθηκόντων και να εκπονηθεί μια τεχνοοικονομική μελέτη για το συμφέρον του εγχειρήματος.

    Πχ. Μια φωτό που κυκλοφορεί στο νετ.
    https://aenaosblog.files.wordpress.com/2018/09/f464-kanaris-kortenaer-class-frigate-lifting-transformation.jpg

    Στην ουσία στο screen φαίνεται η αλλαγή όλης της υπερκατασκευής , η τοποθέτηση σύγχρονου ραντάρ, η τοποθέτηση A50 κ.λ.π.
    Δεν χρειάζεται να πάμε στο πιο ακριβό ραντάρ, ούτε στα πιο ακριβά οπλικά συστήματα.
    Χρησιμοποιούμε ότι υπάρχει και είναι λειτουργικό και χρήσιμο, αναβαθμίζουμε όσα όπλα πρέπει και προσθέτουμε , αλλάζουμε τα υπόλοιπα.

    Αν ένα τέτοιο μοντέλο αναβάθμισης, συντήρησης μπορεί να σταθεί τεχνοοικονομικά, ίσως να είναι ένας τρόπος να αναβαθμιστεί το πολεμικό ναυτικό για μια 15ετία .

    1. το θεμα ειναι ποιος θα το φτιαξει και με τι χρηματα? ποσο παει το μαλλι? ολοκληρες ηπα κ δεν εκαναν αυτο στα περυ τους γιατι κοστισε ο κουκος αηδονι,το να αναβαθμισουμε πλοιο 37 ετων δεν συμφαιρει καλυτερα να σπρωξεις τα λεφτα αυτα σε ενα αρχικο πλοιο εστω 2 τα οποια θα τα εχεις 40 χρονια ριξε κ μια βαρβατη αναβαθμιση στις υδρες κ προχωρας παρακατω .Aναβαθμιση σε γηραιο πλοιο κανεις μονον οταν αυτο ειναι επιπεδου δηλαδη αεροπλανοφορο το πας απο 40στα 50,αρλευ το ιδιο οπως και λογω πυρος τα τικο,τωρα δε πας να κανεις φρεγατες παιρνεις καινουργια η καλοφτιαγμενα μετεχειρα αλλα οταν εβρεχε η εκαστοτε πολιτικη ηγεσια σφυριζε αδιαφορα.

      1. Με βάση του ότι έχουμε 9 πλοία ίδια και όχι 1 ή 2 στο σύνολο τεχνοοικονομικο ίσως να ήταν συμφέρον .
        Επίσης δεν είπα να προβούμε χωρίς μελέτη στο εγχείρημα, απλά να το δούμε σαν επιλογή.

        Και όλα αυτά φυσικά με βάση τα δεδομένα , ότι δηλαδή δεν βρίσκουμε 300 εκ € για να αναβαθμίσουμε τις MEKO.
        Οπότε νέα πλοία μάλλον δεν θα δούμε … ούτε σε 10 χρόνια.

        1. θαρρω οτι θα παρουμε 2+2 νεα πλοια κ αισιοδοξω οτι θα αναβαθμιστουν οι υδρες ,πιθανων να πεσει ο στολος στα 8 πλοια.Λεφτα υπαρχουν το θεμα ειναι αν θα διατεθουν για την αμυνα κ το κακο ειναι οτι δεν εχουν οι ηπα που κανουν διευκολυνσεις.(τραγικο λαθος η μη αποκτηση αδελαιδας).

          1. Ο μόνος ίσως τρόπος να αγοράσουμε νέα πλοία είναι να μπούμε στο ίδιο πρόγραμμα με αυτό του Αμερικανικού ναυτικού για νέες φρεγάτες.
            Αν το πρόγραμμα το κερδίσουν οι Fremm ίσως να δούμε η ΟΝΕΧ να παίρνει μέρος του έργου του προγράμματος με την Ελλάδα να παραγγέλνει 4 πλοία μέσα από το κοινό πρόγραμμα.

            Νομίζω πως είναι η μόνη λύση.
            Αλλά τι να κάνουν 4 φρεγάτες….
            Θέλουμε και υποβρύχια
            Θέλουμε και νέες τορπιλάκατους για να φύγουν σιγά σιγά οι Γαλικές
            Θέλουμε και κανονιοφόρους ….

    2. 40 χρόνια στην πλάτη μόνο για ξυραφάκια ειναι πια, στο ίντερνετ μπορεί να δει κανείς πολλά ευφάνταστα.
      Το κόστος της τροποποίησης πραγματικά παίζει να ειναι μεγαλύτερο από το κόστος κατασκευής ενός πλοίου…
      Το να παίζεις με λαμαρίνες 40 ετών απλός είναι παραλογισμός.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *