Εν έτει 2021, η General Atomics αναζητά νέους πελάτες για το SeaGuardian, ιδιαίτερα μετά τις εξαγωγικές επιτυχίες του SkyGuardian σε Βέλγιο και Μεγάλη Βρετανία. Τον Δεκέμβριο του 2019, το MQ-9B SeaGuardian πραγματοποίησε μια σειρά πτήσεων στο Αιγαίο, σε συνεργασία με την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία και την Ελληνική Ακτοφυλακή. Για άλλη μια φορά, η διπλή ικανότητα του αεροσκάφους να λειτουργεί πάνω από την ανοικτή θάλασσα και την ξηρά μπορεί να ταιριάξει απόλυτα στις ανάγκες του Ελληνικού Κράτους στην περιοχή του Αιγαίου καθώς και της Ανατολικής Μεσογείου.

Σκοπός της παρακάτω ανάλυσης δεν είναι μόνο η παρουσίαση της στρατιωτικής εκδοχής του MQ-9B SeaGuardian, αλλά και η κατάδειξη των επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας που είναι ικανό να φέρει εις πέρας.

MQ-9B SeaGuardian

To MQ-9B SeaGuardian είναι ένα UAV της κατηγορίας Mέσου Υψομέτρου Υψηλής Αντοχής (MALE), σχεδιασμένο για να διεξάγει πολυχωρικές επιχειρήσεις τύπου ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance) σε αποστάσεις έως και 5.500 ναυτικών μιλίων. Λόγω της διαμόρφωσής του είναι ικανό πόλεμο επιφανείας, ανθυποβρυχιακό πόλεμο, έρευνα και επιτήρηση θαλάσσιου περιβάλλοντος καθώς και για διεξαγωγή αποστολών έρευνας και διάσωσης.

Έχει σχεδιαστεί και παραχθεί έχοντας μήκος 11.7 μέτρα, άνοιγμα φτερών 24 μέτρα, πλοηγείται μέσω κινητήρα Honeywell TPE331-10 Turboprop, έχοντας ως μέγιστο βάρος απογείωσης τα 5.670 κιλά

Στους φορείς/αναρτήσεις μπορεί να φέρει μια ολόκληρη γκάμα ναυτικών αισθητήρων, όπως το ραντάρ συνθετικού ανοίγματος Lynx της General Atomics, το ραντάρ θαλάσσιας παρακολούθησης SeaVue XMC που σχεδιάστηκε από την Raytheon, ενσωματώνοντας ένα Shine Micro AIS με σύστημα ηλεκτροπτικής/θερμικής αναγνώρισης υψηλής ευκρίνειας της Raytheon. Η General-Atomics πρόσθεσε το pod Sage 750 της Leonardo το οποίο επιτρέπει στο SeaGuardian να αναζητά, να αναγνωρίζει και να παρακολουθεί εχθρικά ραντάρ που προέρχονται τόσο από χερσαίους όσο και από θαλάσσιους στόχους.

Το ραντάρ που χρησιμοποιεί αποτελεί παραλλαγή του ραντάρ που χρησιμοποιείται στο P-8A Poseidon.

Έχει σχεδιαστεί και παραχθεί έχοντας μήκος 11.7 μέτρα, άνοιγμα φτερών 24 μέτρα, πλοηγείται μέσω κινητήρα Honeywell TPE331-10 Turboprop, έχοντας ως μέγιστο βάρος απογείωσης τα 5.670 κιλά με δυνατότητα μεταφοράς ωφέλιμου φορτίου 2.177 κιλών, το οποίο διανέμεται μεταξύ 8 φορέων/αναρτήσεων επί των πτερυγίων και ενός φορέα επί του κεντρικού πυλώνα.

Το MQ-9B SeaGuardian όταν διεξάγει αποστολές σε αποστάσεις εντός της γραμμής του ορίζοντα επικοινωνεί με τα Κέντρο Διοίκησης-Ελέγχου μέσω ραδιοσυχνοτήτων C-Band, ενώ όταν διεξάγει υπερπόντιες αποστολές πέραν της γραμμής του ορίζοντα (Beyond Visual Range BVR) χρησιμοποιεί ραδιοσυχνότητες Χ, Κu, Ka Band. H επικοινωνία του με τις υπόλοιπες πλατφόρμες που συμμετέχουν στην πολεμική διαδικασία γίνεται μέσω Link-11 και Link-16.

Το αεροσκάφος μεταφέρει εσωτερικά δέκτη και επεξεργαστή ηχοσημαντήρων, καθώς και το Sunoboy Management and Control System.

Για ανθυποβρυχιακές αποστολές, το SeaGuardian μπορεί να μεταφέρει δύο έως τέσσερις συσκευές διανομής ηχοσημαντήρων (sonobuoys) κάτω από τα φτερά του. Κάθε συσκευή μπορεί να κάνει αποδεσμεύσει είτε 40 ηχοσημαντήρες »Α Size» είτε 80 ηχοσημαντήρες »G Size». Το αεροσκάφος μεταφέρει εσωτερικά δέκτη και επεξεργαστή ηχοσημαντήρων, καθώς και το Sunoboy Management and Control System. Σύμφωνα με την General-Atomics, το SeaGuardian μελλοντικά θα εφοδιαστεί και με εκτοξευόμενα βλήματα έναντι υποβρυχίων, διευρύνοντας σε μεγάλο βαθμό τον ρόλο του μέσα στην μάχη.

Σύμφωνα με την General-Atomics, το SeaGuardian μελλοντικά θα εφοδιαστεί και με εκτοξευόμενα βλήματα έναντι υποβρυχίων, διευρύνοντας σε μεγάλο βαθμό τον ρόλο του μέσα στην μάχη.

Για την λειτουργία του σε δυσχερή γεωκλιματικά περιβάλλοντα, το MQ-9B SeaGuardian έχει τοποθετημένο σύστημα αποπαγοποίησης, σύστημα IFF για ταυτοποίηση εχθρικών/φίλιων στόχων, ενώ παράλληλα έχει προγραμματιστεί για να αποφεύγει συγκρούσεις με φίλια εναέρια μέσα, μέσω τεχνολογίας TCAS (Traffic Collision Avoidance System). Αξίζει να σημειωθεί πως εφόσον φέρει πλήρη οπλισμό για ανθυποβρυχιακές αποστολές, συμπεριλαμβανομένων και των αισθητήρων το SeaGuardian ίπταται για 18 ώρες στα 40.000 πόδια, με συνολικό κόστος τα 5.000$ ανά ώρα έναντι ενός συμβατικού αεροσκάφους AEW που χρειάζεται 35.000$ ανά ώρα.

Σύστημα σκόπευσης AN/DAS-4

Διαμορφωμένο για αποστολές θαλάσσιας επιτήρησης, και παρακολούθησης, είναι ικανό να πετάξει έως και 40 ώρες, με μέγιστο ύψος πτήσης τα 40.000 πόδια, όντας ικανό να αντέξει έως και 40.000 ώρες λειτουργίας.

To MQ-9B SEAGUARDIAN ως μέσο Πολιτικής Προστασίας

Η οικονομική, ενεργειακή και πολιτική σημασία των θαλασσοχερσαίων γεωγραφικών συμπλόκων, απαιτούν εξειδικευμένα πλέγματα επιτήρησης, ιχνηλάτησης και αναγνώριση απειλών (ISR) με σκοπό να υποστηριχθούν οι κρατικές δραστηριότητες στην συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή.

Η General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) παρέχει ένα ευπροσάρμοστο και οικονομικά αποδοτικό σύστημα ISR μέσω του MQ-9B SeaGuardian Unman Craft System (UAS), με σκοπό να καλυφθούν οι προαναφερθείσες δραστηριότητες.

Οι αποστολές ISR και η μετάδοση δεδομένων εικόνας επιφανείας σε πραγματικό χρόνο είναι κρίσιμη για τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων, ειδικά όταν πέριξ των συνόρων υπάρχει έντονη μεταναστευτική κινητικότητα, παράνομες δραστηριότητες, επιχειρήσεις ανθρωπιστικής βοήθειας και φυσικές καταστροφές. Η General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) παρέχει ένα ευπροσάρμοστο και οικονομικά αποδοτικό σύστημα ISR μέσω του MQ-9B SeaGuardian Unman Craft System (UAS), με σκοπό να καλυφθούν οι προαναφερθείσες δραστηριότητες.

Η διεξαγωγή αποστολών ISR για σκοπούς πολιτικής προστασίας μέσω των MQ-9B SeaGuardian Unman Craft System (UAS) δεν αποτελεί κάποιο νέο περιστατικό, καθώς τα MQ-9B SeaGuardian χρησιμοποιούνται εκτενώς από τις Ιαπωνικές αρχές για έλεγχο θαλασσίων συνόρων, για επιχειρήσεις έγκαιρης προειδοποίησης σε περίπτωση φυσικών καταστροφών (τσουνάμι) αλλά και για παρακολούθηση παράνομων αλιευτικών δραστηριοτήτων.

Iνδικό MQ-9B SeaGuardian σε αποστολή ISR πέριξ των Ινδο-πακιστανικών συνόρων.

Τα τελευταία χρόνια, αρκετοί κρατικοί φορείς των ΗΠΑ κατέδειξαν την κοινωνικοπολιτική αξία της σειράς μη επανδρωμένων αεροχημάτων Predator B/MQ-9 Series, κυρίως σε επιχειρήσεις έρευνας αστικού ιστού. Στα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικό, τα αμερικανικά τελωνεία και οι υπηρεσίες ασφαλείας φαίνεται να χρησιμοποιούν εκτενώς το προαναφερθέν όχημα για την διεξαγωγή ερευνών παράνομων δραστηριοτήτων πέριξ των συνόρων (κυρίως εμπόριο ναρκωτικών).

Η NASA έχει επίσης χρησιμοποιεί τα MQ-9 με σκοπό να βοηθήσει στην καταπολέμηση των πυρκαγιών πέριξ των αεροδιαστημικών εγκαταστάσεων. Επιπλέον, τα RPA (Κέντρο Διοίκησης Ελέγχου του MQ-9B SeaGuardian), που ανήκουν στην Εταιρεία MQ-9 RPA, έχουν χρησιμοποιηθεί για τις προσπάθειες έρευνας και διάσωσης μετά από τυφώνες και φονικές πλημμύρες στο έδαφος των ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια αυτών των αποστολών της Πολιτικής Υποστήριξης, τα MQ-9 RPA παρείχαν εικόνες υψηλής ευκρίνειας, σε πραγματικό χρόνο μέσω ηλεκτροπτικών και υπέρυθρων καμερών.

Το MQ-9B SeaGuardian μελλοντικά θα συμμετάσχει και σε εκτενείς επιχειρήσεις ανθυποβρυχιακού πολέμου.

Χρησιμοποιήθηκαν εικόνες από ραντάρ συνθετικού διαφράγματος και υποστήριξης επικοινωνίας στις μονάδες επί του εδάφους. Η απεικόνιση της επιχειρησιακής κατάστασης σε πραγματικό χρόνο, παρείχαν ζωτικές πληροφορίες στα κέντρα λήψης αποφάσεων οι οποίες είναι απαραίτητες για την εξοικονόμηση ζωτικών πόρων και για την επίλυση σύνθετων καταστάσεων.

Το MQ-9B SeaGuardian και η χρήση του από τις Ιαπωνικές αρχές

Η Ιαπωνία λόγω της γεωγραφικής της θέσης και των σύνθετων γεωπολιτικών δεδομένων στην περιοχή, έχει αναγνωρίσει την ανάγκη για μια οικονομικά προσιτή μη επανδρωμένη πλατφόρμα με δυνατότητες διεξαγωγής μακρών αερομεταφερόμενων επιχειρήσεων ISR στον τομέα της ναυτιλίας. Το SeaGuardian είναι ένα μοναδικό σύστημα που ικανοποιεί αυτή την ανάγκη – προσφέροντας παράλληλα και ικανότητες στρατιωτικής εφαρμογής.

«Η ικανότητα του συστήματος να ενσωματώνει πολλαπλούς αισθητήρες παρέχει αποτελεσματική επίγνωση της κατάστασης στη θάλασσα».

Η General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) ξεκίνησε μια σειρά δοκιμαστικών πτήσεων στις 15 Οκτωβρίου για την Japan Coast Guard (JCG) στο Hachinohe, της Ιαπωνίας. Η GA-ASI συνεργάστηκε στενά με την Asia Air Survey (AAS) στην Ιαπωνία για τη διεξαγωγή των δοκιμών, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας. «Εκτιμούμε την υποστήριξη της Asia Air Survey στην απόδειξη του τρόπου με τον οποίο το MQ-9B SeaGuardian RPAS μπορεί να προσφέρει προσιτή, μακροχρόνια αερομεταφερόμενη παρακολούθηση του θαλάσσιου τομέα της Ιαπωνίας », δήλωσε ο Linden Blue. 

Σύμφωνα με κρατικά πρακτορεία ειδήσεων της Ιαπωνίας, μέσω των αισθητήρων καλύπτονται στο μέγιστο οι επιχειρησιακές τεχνικές εφαρμογές που χρειάζονται για διεξαγωγή επιχειρήσεων επιτήρησης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.

Η SeaGuardian System παρουσίασε στις Ιαπωνικές αρχές ένα ραντάρ έρευνας επιφάνειας πολλαπλών λειτουργιών συνθετικού ανοίγματος (ISAR) και ένα αυτόματο δέκτη συστήματος αναγνώρισης (AIS). Το χαρακτηριστικό σύστημα των ραντάρ Raytheon Seevue παρείχε αυτόματη παρακολούθηση των θαλάσσιων στόχων και συσχέτιση των πομπών AIS με τις διαδρομές του ραντάρ. Το προαναφερθέν ραντάρ αποτελεί παραλλαγή του ραντάρ που χρησιμοποιείται στο P-8A Poseidon.

Στους φορείς/αναρτήσεις του MQ-9B παρουσιάστηκε η δυνατότητα τοποθέτησης μίας ολόκληρης γκάμας ναυτικών αισθητήρων, όπως το ραντάρ συνθετικού ανοίγματος Lynx της General Atomics, το Shine Micro AIS με σύστημα ηλεκτροπτικής/θερμικής αναγνώρισης υψηλής ευκρίνειας της Raytheon και το ραντάρ θαλάσσιας παρακολούθησης SeaVue XMC που σχεδιάστηκε από την Raytheon. Σύμφωνα με κρατικά πρακτορεία ειδήσεων της Ιαπωνίας, μέσω των αισθητήρων καλύπτονται στο μέγιστο οι επιχειρησιακές/τεχνικές απαιτήσεις που χρειάζονται για διεξαγωγή επιχειρήσεων επιτήρησης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.

Το χαρακτηριστικό σύστημα των ραντάρ Raytheon Seevue παρείχε αυτόματη παρακολούθηση των θαλάσσιων στόχων και συσχέτιση των πομπών AIS με τις »διαδρομές» του ραντάρ.

Ο γεωγραφικός χώρος στον οποίο εδόθη μεγάλη σημασία, βρίσκεται μεταξύ των λιμένων στο στενό Tsugaru και τη θαλάσσια διαδρομή προς τα ανατολικά του στενού Tsugaru, η οποία είναι μία από τις σημαντικές διαδρομές που συνδέουν την Ασία και τη Βόρεια Αμερική. Πέραν των προαναφερθέντων »συμβατικών» επιχειρήσεων, εμγάλη σημασία εδόθη και στις επιχειρήσεις παρακολούθησης θαλάσσιας ρύπανσης στο στενό.

Το SeaGuardian λειτούργησε σε σύνθετο εναέριο χώρο μέσω του Γραφείου Πολιτικής Αεροπορίας της Ιαπωνίας, καθώς ξεπέρασε σε βεληνεκές πτήσης τα 1.500 ναυτικά μίλια από την κεντρική βάση. Μέσω του συστήματος IFF, του ραντάρ έρευνας αέρος, αλλά και του συστήματος αυτόματης αποφυγής συγκρούσεων, το SeaGuardian διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο για τον συντονισμό της εναέριας πρόσβασης πολιτικών αεροσκαφών στον Ιαπωνικό εναέριο χώρο.

Οι οικονομικοί όροι αποπληρωμής της αγοράς του MQ-9B από την Ιαπωνία και την Ινδία ήταν αρκετά ευέλικτοι και ευπροσάρμοστοι.

Αξιωματούχοι της Πολιτικής Αεροπορίας της Ιαπωνίας ανέφεραν πως λόγω του μη επανδρωμένου οχήματος, εξοικονομήθηκαν αρκετοί πόροι ανθρωπίνου δυναμικού, οι οποίοι θα στελεχώσουν λοιπές θέσεις που χρήζουν εξειδικευμένων τεχνικών. Ο σκοπός συγγραφής της παραπάνω ανάλυσης είναι διττός. Αφενός μεν είναι σημαντικό να καταδεικνύεται η στρατιωτική χρήση ενός UAV, οι ικανότητες επιτήρησης πεδίου μάχης και συμμετοχής σε επιχειρήσεις ανθυποβρυχιακού πολέμου, αλλά αφετέρου είναι σημαντικό να καταδειχθεί η γενικότερη αξιοποίηση του οχήματος από τους κρατικούς φορείς. Η τιμή του MQ-9B SeaGuardian μπορεί να φαντάζει αρκετά υψηλή, αλλά το εύρος και η αποτελεσματικότητα του προαναφερθέντος μέσου (την συγκεκριμένη χρονική περίοδο) είναι μοναδική.


Comments

  1. Εξαιρετικο αρθρο, το μονο που θα προσθεσω ειναι οτι το MQ9 θεωρειται γενικα οτι εχει θεσει καποια Standard, ειδικα εαν διαβασετε το αρθρο του breaking defense για τους 10 λογους που θεωρειται μια εξαιρετικη πλατφορμα. Τωρα για πολεμους υψηλης εντασης οι Αμερικανοι πολυ πιθανον θα πρεπει να βασιστουν στα καινουρια drone που φτιαχνονται απο την Αυστραλια σε συνεργασια με την Boeing. Σε καθε περιπτωση εξαιρετικη πλατφορμα που για πολεμους τυπου Αφγανισταν και Ιρακ ειναι οτι πρεπει.

  2. Αναρωτιέμαι μήπως θα ήταν καλύτερα τα 500 εκ. που διατέθηκαν για τα Orion (που δεν έχουμε δει ακόμη μετά από 6 χρόνια) να δίνονταν για προμήθεια ανάλογων συστημάτων ;

  3. Ίσως θα πρέπει να δημιουργηθεί στην ΠΑ Διοίκηση μη επανδρωμένων αεροσκαφών και ιπτάμενων πυρομαχικών. Μπορεί η τάση να είναι η μείωση του ένστολου προσωπικού μέσω της εισόδου της τεχνολογίας, αλλά αυτό δεν είναι απόλυτο. Η τεχνολογία ανοίγει και νέους ορίζοντες. Δεν πρέπει να δειχθούμε καρμίριδες γιατί όποιος θέλει να γλιτώσει το καρφί χάνει και το πέταλο.

  4. Τη τιμούλα την είδαμε??
    4 —-> 600mil $

    The U.S. State Department has approved a Foreign Military Sale to the Taipei Economic and Cultural Representative Office in the United States (TECRO) of four (4) Weapons-Ready MQ-9B Remotely Piloted Aircraft and related equipment for an estimated cost of $600 million

    https://insideunmannedsystems.com/taipei-economic-and-cultural-representative-office-in-the-united-states-tecro-mq-9b-remotely-piloted-aircraft/#:~:text=The%20U.S.%20State%20Department%20has,estimated%20cost%20of%20%24600%20million.

    1. το κόστος ανά ώρα πτήσης το είδες?

      30.000 διαφορά ανά ώρα πτήσης.

      Ας υποθέσουμε ότι σου δίνουν τα επανδρωμένα ΔΩΡΕΑΝ.
      Ας υποθέσουμε ότι θέλεις ένα μόνο αεροσκάφος να πετά για να σου δίνει συνεχώς εικόνα .
      Σε 2.5 χρόνια το μη επανδρωμένο θα έχει βγάλει τα λεφτά της επένδυσης

      Μην ξεχνάς αυτές είναι πλατφόρμες που τις θέλεις για ώρες ολόκληρες να πετούν.

        1. ΧΑ, ΧΑ
          Επικαλείσαι, για τα κόστη ένα άρθρο που δεν το πίστευες ότι λέει το κοστος του ΝΗ-90 στα 6700 ευρω ανα ωρα πτησης, και ελεγες οτι ειναι διπλάσιο απο 6700.
          Οτι σε συμφέρει, οταν σε συμφέρει, όπως σε συμφέρει.

          1. Είναι λίγα τα 7k/FH ελικόπτερο τακτικών μεταφορών ????
            Πόσες ώρες προλάβανε και πετάξανε τα NH90 για να βγει αυτό το κόστος??

            Ρε πολύ LARGE EIMASTE τελικά!!!
            Πόσος είναι ο προϋπολογισμός της Αεροπορίας Στρατού??

            Μην πιάσω το Ναυτικό που με 25MIL/YEAR για συντήρηση ονειρεύονται πλοία του 1 BILLION!!

          2. @CK
            Ούτε λίγα είναι ούτε πολλά για ένα σύγχρονο ελικόπτερο υψηλών επιδόσεων. Για να είσαι όμως συνεπής δεν πρέπει να περιορίζεσαι μόνο στα συγκεκριμένα ελικόπτερα όταν συζητάς για έξοδα λειτουργίας πτητικών μέσων, άσχετα αν μιλάμε για ελικόπτερα η αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας.
            Οπότε, απο την στιγμή που εμφανίστηκε ισάξιο μαχητικό αεροσκάφος με σημαντικά χαμηλότερο cp/h απο το F-16 η συμφωνίες PX III&IV δεν έπρεπε να υπογράφουν, αφού δεν ήταν οι πιο συμφέρουσες λύσεις, και απο οικονομικής άποψης ανορθολογικές αποφάσεις.

          3. @WTF
            Τελείως λάθος ο παραλληλισμός του NH90 με το F16!!

            Υπενθυμίζω πως είχαμε ΉΔΗ 80 F16 όταν προχωρήσαμε στα PXIII και στα PXIV αργότερα

            Το nh90 είναι το ανάλογο του F35 της Ευρώπης

            Αντίθετα το f16 είναι από τα πλέον πετυχημένα μαχητικά της Δύσης
            (4600 produced!!)
            Το άλλο με το φτηνότερο κόστος ποσα έχει πουλήσει??

          4. @ CK , WTF

            Ποσοι γνωριζετε το αμαρτωλο παρελθον αυτων των δημοσιευσεων και οτι προκειται για τιμες του 2012 ???

            Ποσοι γνωριζετε οτι αυτες οι τιμες ηταν εμπιστευτικες και διερρευσαν στον φιλοκυβερνητικο τυπο το 2016 για να καλυψουν τα ταξιδια αναψυχης του πρωην πρωθυπουργου ??

            Αλλα εδω οι κατασκοποι ηταν μεσα στο Μαξιμου, αυτες οι πληροφοριες ηταν τιποτα μπροστα σε αλλα θεματα.

            http://e-amyna.com/%CE%B5%CE%BA%CE%BA%CF%89%CF%86%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%83%CE%B9%CF%89%CF%80%CE%AE-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B9%CF%82-%CF%83%CF%85%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA/

          5. @G_P

            Με ένα googlarisma βρίσκετε αμέσως το ΦΕΚ
            Το κόστος /FH ενός P-3 δίνετε να είναι 12000 E
            Τιμές 2012

            Δεν νομίζω πως τέτοια νούμερα πρέπει να είναι απόρρητα!

          6. @CK
            Λάθος δεν είναι, απλά δεν συμφέρει το σκεπτικό που υποστηρίζεις, που έχει δυο μέτρα και δυο σταθμά(όπως παρατήρησε και ο Romeo60 απο πάνω.
            Ένα επιτυχημένο μαχητικό είναι και το F-4 Phantom αλλά αυτό δεν αρκεί για να παραμείνει 100 χρόνια σε υπηρεσία.
            Εσύ μπερδεύεις τα προσωπικά σου γούστα με τους οικονομικούς παράγοντες για να τα φέρεις όλα στα μέτρα που συμφέρουν το δικό σου σκεπτικό, αυτό δεν σημαίνει όμως αυτομάτως ότι είναι και σωστό. Γι’αυτό σου είπα πρίν ότι δεν είναι ορθολογικό αυτό το σκεπτικό.
            Είναι οξύμωρο να θίγεις φωναζοντάς «Ρε πολύ LARGE EIMASTE τελικά!!!» τα «υψηλά» έξοδα λειτουργίας για ένα ελικόπτερο και απο την άλλη να έχεις εντελώς αντίθετη θέση για τα μαχητικά(με ένα επιχείρημα που δεν στέκει), και είναι ξεκάθαρο ότι σχετίζεται με τα προσωπικά σου γούστα και ΟΧΙ όπως λες με τα έξοδα λειτουργείας του ελικόπτερου.

            Αντί να αγοράσουν περισσότερα F-16 μπορούσαν να αγοράσουν περισσότερα Mirage 2000 για να έχουν ισορροπημένη αναλογία μαχητικών απο ΗΠΑ και Ευρώπη(Γαλλία), αλλά δεν έγινε επειδή έπαιζε λόμπινγκ υπέρ των ΗΠΑ στο παρασκήνιο (και ποιός ξέρει αν εν έπεσαν και μίζες σε ένστολους και πολιτικούς προϊσταμένους στην αεροπορία). Αυτά προφανώς δεν σε απασχολούν όμως, όπως και το γεγονός ότι πληρώνεις για 80+ μαχητικά 3000$ παραπάνω ανά ώρα πτήσης που είναι πολλά περισσότερες απο αυτά που στοιχίζουν τα ελικόπτερα που έχουν παραληφθεί με ρι στιγμής.
            Οπότε το επιχείρημα και η «διαμαρτυρία» σου με τα έξοδα λειτουργίας είναι ζεστός αέρας, αφού δεν είναι η γενική σου θέση, αλλά μόνο για εκείνα τα σημεία που σε συμφέρει επειδή ήθελες να έχεις ελικόπτερα απο τους γιάνκηδες.

            Αν υποστήριζες την ίδια θέση με τα έξοδα λειτουργίας για όλα τα πτητικά μέσα, θα έλεγα εντάξει, αλλά εσύ τα κανείς όλα σαλάτα και αχταρμά παίζοντας λίγο με τους αριθμούς και λίγο με λέξεις και εντυπώσεις. Αυτό δεν πάει όμως έτσι.

            Απόφασισε πρώτα αν θέλεις να μειώσεις πραγματικά τα έξοδα λειτουργείας και μετά το ξανασυζητάμε.

          7. @G_P
            Έρχεσαι στα σοβαρά με αναφορά απο φιλοκυβερνητική ιστοσελίδα για να συζητήσεις για «αμαρτίες» πολιτικών της αντιπολίτευσης;

            Αν είναι έτσι δεν έχουμε να συζητήσουμε κάτι, επειδή δεν ασπάζομαι τον στίβο των κομματικών αντιπαραθέσεων και της λασπολογίας, που είναι πεδίο για τα κομματόσκυλα σε αυτή την πολύπαθη χώρα με τα οποία δεν επιθυμώ να έχω ούτε σχέση ούτε συζήτηση.

          8. @WTF

            Ξεφεύγουμε εκτος θέματος πάλι!!

            Το σχόλιο μου ήταν στο σχόλιο του kOSTAS από πάνω περί του -30000/fh

            Εάν γίνει κάποιο θέμα περί NH90 και Mig 29 τότε να τα ξανασυζητήσουμε

          9. @CK
            Η συζήτηση αφορούσε τα οικονομικά νομίζω, και σε αυτά αναφέρθηκα. Ότι είχα να πω για το θέμα το είπα, δεν έχω να προσθέσω περισσότερα, αφού πιστεύω ότι ήμουν ξεκάθαρος.

            Όσο για το MiG-29 που ανέφερες δεν αντιλαμβάνομαι τι σχέση έχει με την παρούσα συζήτηση και γενικά με την Ελλάδα. Μπορούμε να το συζητήσουμε όμως και σε θέμα με νταλίκες(αν εμφανιστεί όπως και το MiG ξαφνικά απο το πουθενά).

          10. @ WTF

            To e-amyna ειναι φιλοκυβερνητικη ιστοσελιδα δηλαδη ???

            Τι ακριβως την κανει φιλοκυβερνητικη, οτι στηριζει τις Ενοπλες Δυναμεις? Να δω τι αλλο θα διαβασουμε.

            Ενταξει, οταν δεν μας βολευει κατι πεταμε την μπαλα στην εξεδρα.

          11. Άσε τα σάπια με τις μπάλες στην εξέδρα και τις λοιπές κουτοπονηριές που γράφεις, σε έχουν πάρει χαμπάρι αρκετοί εδώ τι καπνό φουμάρεις.

          12. @ WTF

            Ειμαι αντικειμενικος και τα λεω ολα σταρατα και οπως εχουν. Σε οποιον αρεσει.

            Ειδικα την ακρα αριστερα οπως ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Μερα25, Ανταρσυες κτλ ΔΕΝ τη χωνευω επειδη ειχουν ανθελληνικη και προδοτικη συμπεριφορα, ειναι αχρηστοι, εκτος πραγματικοτητες, στερουνται σοβαροτητας και ειναι μονο για το καφενειο.

            Το ΠΑΣΟΚ εχει κανει εγκληματα (ειδικα με Ανδρεα) αλλα τουλαχιστον ωριμασε μετα τον ΓΑΠ, με Λοβερδο στην ηγεσια θα ξαναγινοταν ενα σοβαρο σοσιαλδημοκρατικο κομμα με πιθανοτητες εξουσιες.

            Η ΝΔ σημερα ειναι μακραν το πιο σοβαρο κομμα, αλλα εχει διπαραξει τα δικα του εγκληματα την περιοδο του Κωστακη του Κουρασμενου. Παρελαβε δημοσιονομικες βομβες απο το ΠΑΣΟΚ, και αντι να τις απασφαλισει, εβαλε και μερικες δικες του, και οταν ηρθε η κριση ανατιναχθηκε η οικονομια.

            Το καλυτερο κομμα ειναι ο Τζημερος με τον Φαηλο, αλλα δυστυχως στην Ελλαδα τα αυτονοητα ειναι λιγο δυσκολο να τα αποδεχθει ο κοσμος.

          13. @G_P
            Ψάξε για συνομιλητή που να ενδιαφέρεται για τις κομματικές μπαρούφες που γράφεις, η ρίξε 1 € σε παρκόμετρο για νο του μίλησες γι’αυτα τα πράγματα(αν νιώθεις ότι το έχεις ανάγκη).

          14. @G_P

            To e-amyna είναι σαφώς φιλοκυβερνητικό, αυτό δεν σημαίνει πως είναι για πέταμα, απλά είναι κάτι που πρέπει να έχει πάντα στο μυαλό του ο αναγνώστης.

  5. Όπως έχουμε δει και με τα Heron, όποιος διαθέτει αυτά τα υπερ-απαραίτητα πλέον συστήματα και μέσα, τα υπερ-κοστολογεί. Κάτι που συμβαίνει βεβαίως και για όλα τα όπλα/συστήματα. Δηλαδή, η διαφορά πραγματικού κόστους (συμπεριλαμβανομένου κοστολογίου R&D) και τελικής τιμής διάθεσης είναι χαώδης. Χωρίς αυτή η διαφορά βεβαίως να είναι αθέμιτη, εγώ την θεωρώ ιδιαίτερα υπερβολική.
    Η τιμή λοιπόν του συστήματος αυτού, η οποία περιλαμβάνει 4 μονάδες, πλέον των επίγειων βοηθημάτων, εκπαιδεύσεων, FOS κ.λπ., στα 130-150 εκ ευρώ, νομίζω ότι σ’ εμάς δεν αφήνει πολλές επιλογές.
    Στην πραγματικότητα η επιλογή μας είναι μια. Αναπτύσσουμε δικά μας, είτε στο 100% είναι σε συν-ανάπτυξη με άλλες χώρες. Και τρέχει αυτή τη στιγμή ένα τέτοιο πρόγραμμα από κάποιες Ευρωπαϊκές χώρες, ενώ είμαι 100% σίγουρος ότι και μεμονωμένα η Γαλλία θα ήταν διατεθειμένη να αναπτύξει (παράλληλα) ένα ανάλογο.
    Η ανάγκη αυτή, δεν προκύπτει μόνο από τις υπάρχουσες ανάγκες αλλά και σε τυχόν απώλειες, η συμπλήρωση θα είναι επίσης κοστοβόρα και χρονικά απώτερη.

  6. @CK

    Εδω πρεπει να κανεις καποιο λαθος. Η Wikipedia δινει 16.000.000 $$ flyaway για το MQ9 της βασικης εκδοσης, ποσο παταπανω να κοστιζει η ναυτικη; Η τιμη που δινεις αφορα ενδεχομενως ολοκληρο πακετο στο οποιο περιλαμβανονται και διαφορα οπλα, FOS και πληρες κοστος κυκλου ζωης.
    Και εννοειται οτι το κοστος χρησης ειναι παρα πολυ χαμηλο, διοτι
    1)ως UAV, δεν απαιτει πτητικη εκπαιδευση πιλοτων, οι οποιοι εκπαιδευονται στους εξομοιωτες, ουτε συντηρηση της.
    2)καταναλωνει παρα πολυ λιγο καυσιμο, για λογους βασικης Φυσικής: Εχει το 1/10 του βαρους ενος P3 Orion.

    Με αφορμη αυτο εχω τις κατωθι γενικες παρατηρησεις:
    1. Το προγραμμα των P3 Orion υψους 400 εκ. $$ ηταν και ειναι σκετη παραφροσυνη.
    2. Ομοιως, ειναι ανοησια η αποκτηση φρεγατων του 1 δισ. Αν αποφασιστει να διατεθουν 4.5 δισ. στο Ναυτικό, τοτε θα επρεπε να παρουν 4 μεγαλες κορβετες ASW (1.5 δισ.) και 4 υποβρυχια (3 δισ.) κατα προτιμηση γαλλικής κατασκευης, και να αποσυρθουν ολα τα 209. Εννοειται οτι η ναυπηγηση πρεπει να γινει στο εξωτερικο. Το υδρογραφικο περιβαλλον του Αιγαιου ειναι ακρως ευνοϊκο για δραση υποβρυχιων, ενω μονο με τα υποβρυχια μπορουμε ρεαλιστικα να κανουμε παιχνίδι στην Ανατολικη Μεσογειο.
    Μολις μαθαμε οτι βυθιστηκε ΑΥΤΑΝΔΡΟ ενα υποβρυχιο 209 της Ινδονησιας, ναυπηγησης 1981, το οποιο ειχε εκσυγχρονιστει το 2012. Ολα τα δικα μας ειναι κατασκευης 1971-1980.
    Μπορουμε να εχουμε παλιες φρεγατες, αλλα οχι παλια υποβρυχια. Ας πανε οι ναυαρχοι να ταξιδευσουν 250 μετρα κατω απο το νερο με πλοια 50 ετων. Ή μηπως νομιζουν οτι στο ορατο μελλον θα τους δωσουν και αλλα δισ. για να παρουν και υποβρυχια;
    Αυτα τα λεμε μονο εσυ, εγω και 2-3 αλλοι εδω μεσα. Οι υπολοιποι καθονται στο ροζ συννεφακι και ονειρευονται αντιαεροπορικες φρεγατες του 1 δισ. Για τον διεφθαρμενο Μονόχειρα ουτε λογος φυσικα, αυτος αδημονει να παραγγειλει τα MMSC και να τσεπωσει τη θηριωδη μίζα της Λοκχηντ.

    1. https://www.dsca.mil/news-media/news-archive/netherlands-signs-deal-unarmed-mq-9-reaper-drones

      The U.S. State Department first approved the Netherlands for a potential MQ-9 sale in 2015, when it valued the order at about $339 million for four air vehicles, six Honeywell TPE331-10T turboprop engines, ground stations, Lynx radars, and a variety of other subsystems and spares. The deal is for the unarmed configuration of the Reaper.

    2. @NF

      Οι τιμές παίζουν αγρια

      Μάλλον το κόστος διαμορφώνεται από το πακέτο ηλεκτρονικών και υποστήριξης που αγοράζει η κάθε χωρα

      Για τη TAIWAN είναι πιο πλήρες σε εξοπλισμό

      Για τα αλλα που λες σύμφωνοι αλλα μονοι μας τα γράφουμε μονοι μας τα διαβάζουμε

      Είμαστε …dumb και δεν σκεφτόμαστε με γεωπολιτικά κριτήρια θα πρόσθετα!!

    3. ΝF
      Νομιζω ότι το ΠΝ με την επιλογή της φτηνης ολλανδικής αυτο προσπαθει να κάνει.
      Δεν ειναι μονο το κοστος, το κοστος ειναι ο δευτερος λογος ο πρωτος ειναι να μην αποκτησει
      το ελληνικο ΠΝ πλοια αεραμυνας περιοχης γιατι αυτο αλλαζει αρδην τους συσχετισμους ισχυος ελλαδας τουρκιας
      και η ελλαδα δεχετε πιεσεις (γνωστο απο που) να ξεχασει τα πλοια AAW και να διατηρηθει ετσι μια
      ισοροπια (αναμεσα σε 2 συμμαχους (εδω γελαμε)του Νατο) αφου οι τουρκοι δεν θα εχουν ΑΑ πλοια τα επομενα 15 χρονια και αν αποκτησουν και ποτε (ποιος δυτικος θα τους πουλησει ΑΑ μεγαλου βεληνεκους πυραυλους)?
      Αυτος ειναι ο κυριως λογος που τα γνωστα αμερικανοπουλημενα μμε πολεμανε κυριως τη μπελα.
      Να μην αποκτησει η ελλαδα πλοια αεραμυνας περιοχης και απολυτη ταυτιση αμυντικα με τη γαλλια.
      Δεν υπάρχουν οι τιμές που λες ομως 4 μεγαλες κορβετες ASW (1.5 δισ.)
      δηλαδη 375 εκρια η καθε κορβετα με οπλα και υποστηριξη.
      οι αιγυπτιακες και ρουμανικες γκοβιντ των 300 εκριων με οπλα και υποστηριξη θα πλησιασουν τα 430-450 εκρια.
      Οι των αραβικων εμιρατων απο 375 εκρια θα φτασουν και θα περασουν τα 500 εκρια με οπλα και φος.
      Και μετα το κυριοτερο αυτα τα πλοια ειναι μικρα για εμας με τους 2600-2700 τονους, οταν μελλοντικα
      θα χτισουμε ευρωκορβετες με τουλάχιστον 3100-3200 τοννους.
      Το «κυβερνητικο» πρωτο ψεμα εγραψε οτι οι ολλανδικες θα κοστισουν τελικη τιμη (οπλα υποστηριξη) 700εκ στη φτηνη τους εκδοχη η 900εκ στην ακριβη.
      Με μονη αδιαπραγματευτη απαιτηση να μπει captas4 compact στη φτηνη σιγμα των 700εκ και με κατι εξτρα αφου τα 700 μου ακουγονται υπεραισιοδοξο σεναριο, να παμε στα 750 εκρια. (φυσικα σε αυτο το κοστος δεν φτανουν τα λεφτα να μπουν 64 essm στους 2Μκ41, λογικα 32 θα αγοραστουν για αρχη και ειναι αρκετοι.)
      4 φτηνες σιγμα χ750=3 δις +2 Μ στα 200 εκρια=3,2 δις + 400 εκρια οι 4 μεκο=3,6 δις
      4 μπελες=4,35 δις+ 2 κασαρντ δωρεαν+ 4 μεκο 400εκ=4,75 δις.
      Με 1,15 δις οικονομια σε σχεση με τις μπελες και λιγο ακομα (0.75) μεχρι τα 5,5 δις του αρχικου προυπολογισμου για το ΠΝ
      εχουμε 1,8 δις που μπορουμε να χτισουμε 3 υποβρυχια (με οπλα και υποστηριξη)
      Και οχι γερμανικα φυσικα.
      3 Scorpene σαν κι αυτα που θα παρουν οι φιλλιπινες (6 torpedo F21, 6 sub-exocet, -6 mdcn)
      δεν κοστιζουν το ενα ουτε 400 εκ ευρω (450εκ $) με οπλα και υποστηριξη σιγουρα δεν θα ξεπερασουν τα 600εκ.χ3 =1,8 δις.
      Να και η στρατηγικη κρουση που τοσο ηθελε το ναυτικο (3χ6 mdcn=18).
      Τωρα η «φτηνη» ολλανδικη θα ειναι κορυφαια ανθυποβρυχιακα (με captas4 compact) αντιστοιχη της φρεμμ (καλυτερη και απο μπελα και αγγλικη Α140 λογω ηλεκτρικου συστηματος προωσης) και ισως αν τελικα η τουρκια κανει το απονενοημενο και εγκαταλειψει τελειως τη δυση?? τοτε να μας αποδεσμευτουν SM-2 τελευταιας εκδοσης
      και αφου ο ενας Μκ-41 θα ειναι αδειος να μπορουμε να βαλουμε 8 SM-2 σε κάθε πλοιο.
      Οι SM-2 παλιοτερης εκδοσης με τις αυξημενες απαιτησεις καταυγασης μαλλον ειναι αδυνατον να κατευθηνθουν απο τα stir/fcr/NS110 του πλοιου, αλλα οι νεοτερης εκδοσης με λιγοτερης απαιτησεις ισως μπορουν.
      Υπάρχει και η πατέντα και κανουν uplinik μεσω κανενος ΑΣΕΠΕ η P3 (με λινκ16) που θα πεταει σχετικα κοντα.
      Σε καθε πειρπτωση αν ποτε sto mellon μπορεσουμε να παρουμε SM-2 Block IIIC, to πλοιο θα μπορει να εχει
      32 essm και 8 SM-2, αρα μαλλον δεν ειναι τελειως καταδικασμενο μελλοντικα (αφου θα υπηρετησει 40+ χρονια)
      να μην εχει καθολου πυραυλους ΑΑ μακρας εμβελειας.

      1. Οι «ευροκορβετες» είναι σανός παραμύθι
        Με ποίες εταιρίες ναυπηγεία συμμετέχουμε?
        για ποια κομμάτια είμαστε υπεύθυνοι?
        Αέρας κοπανιστός!!
        Μετά το 030 το ξαναβλέπουμε εάν υπάρχει ακόμα αυτό το project

        Πάλι εκτος θέματος είμαστε και δεν θα επεκταθώ στα αλλα πόου γραφεις!!

        1. Ρε φιλε επειδη εσυ δε θες ευρωπαικα συστηματα στο ναυτικο, οτι δεν σε βολευει ειναι ψεμματα?
          Δηλαδη ιταλια, γαλλια, ισπανια που εχουν εναποθεσει τις ελπιδες τους για OPV μεγαλου μεγεθους σε αυτο το προγραμμα, και δεν τους περνει να ακυρωθει γιατι εχουν παλια πλοια που πρεπει να αντικαταστησουν (η γαλλια τα 30ετιας σχεδον φλορεαλ, η ιταλια και η ισπανια πανω κατω τα ιδια)
          ειναι τοσο ηλιθιες να ξεμεινουν απο πλοια?
          Μιλαμε για τις 3 απο τις 4 μεγαλυτερες χωρες της ευρωπαικης ενωσης.

          To προγραμμα ηδη ενταχτηκε και στην European Defence Agency (EDA) που εχει αυξημενα κονδυλια για διαθεση σε σχεση με τη Permanent Structured Cooperation (PESCO).
          Οι ιταλοι περιμενουν επιχειρησιακο πλοιο το 2027, αντε να καθυστερησει 2-3-4 χρονια
          Τελος.
          Συνεχισε να ζεις στο κοσμο σου

          1. xa xa xa xa xa
            Το γραψες και μονο σου!!
            Οι Ιταλοί θα πάρουν και εάν το πλοίο μετά το 27 πιθανότατα κατά το 030!!
            Οποτε εμάς πρέπει να μας απασχολεί μετά από τότε για την αντικατάσταση των meko

      2. το μεγαλο ανεκδοτο της ημέρας είναι το αρθρο που ανεβηκε στο navaldefence και κατατασει τη μπελαρα ως το χειροτερο υποψηφιο πλοιο ανθυποβρυχιακα

        ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ!!!!

        πραγματικα δεν εχουν το θεο τους

        όσον αφορα τις τιμες που αναφερεις ρομεο εμενα προσωπικα μου φαινεται αδιανοητο να δωσουμε εστω και ενα ευρω για την ενδιαμεση λυση ειτε Μ ειτε λαφαγιετ ειτε βρετανικη type

        μονο για φρεμ θα δεχομουν να δωσουμε φυσικα λεφτα.

        ειναι δυνατον να κανουμε μαγκες τους ολλανδους αναμεσα στα θηρια με μια αποφαση για πλοιο στα χαρτια που θα ανεβασει το brand τους στα υψη για μελλοντικες πωλησεις και να τους δωσουμε εστω και ενα ευρω για τις 2 Μ? θυμαστε τα αντισταθμηστικα που διναν οι Γαλλοι για 4 gowind? η για τα ραφαλ σε βελγιο?

        επαναλαμβανω θα κερδισουν οι πουθεναδες γεωστρατηγικα ολλανδοι απεναντι στα μεγαθηρια και δεν θα μας δωσουν τις 2 Μ τσαμπα? μην πω και τις 2 κορβετες συν FOS για καποια χρονια.

        και κατι ακομα η φος ανεβαζει τη τιμη οκ το δεχομαι. τα νεα πλοια δεν θα αντικαταστησουν παλια? τα παλια δεν εχουν κοστος σε υποστηριξη που θα γλυτωσουμε?

        οποιος παρει το προγραμμα πρεπει να μας δωσει πολλα αντισταθμηστικα σε μεταχειρισμενα οπλα απο πλοια c 130 τεθωρακισμενα οτιδηποτε εχει και την ενδιαμεση αμεσα με την υπογραφη.

        εγω ειμαι σιγουρος γαλλοι θα δωσουν λαφαγιετ στο τελος.

        και επισης δεκτο το επιχειρημα οτι οι αλλοι δεν θα χαλασουν το ναυτικο τους για εμας αλλα για την αιγυπτο μια χαρα το χαλασαν και γαλλοι και ιταλοι και μαλιστα με φρεμ.

        1. @Δημήτρης Λ
          Η Αίγυπτος πλήρωσε όμως τα πλοία που πήρε απο την Ιταλία και Γαλλία, δεν τα ζητούσε ούτε τα πήρε δωρεάν ως «ενδιάμεση λύση» ούτε για πενταροδεκάρες. Έκλεισε συμφωνίες εκατοντάδων billion‘s $/€ και τα πλήρωσε σε σκληρό νόμισμα.

      3. Romeo60

        Οι τιμες που δινεις για τις αιγυπτιακες Gowind 2500 δεν διαφερουν πολυ απο τις δικες μου.
        Οι ευρωκορβετες ειναι paper project oπως ορθως λεει ο @CK. Και ξερεις τωρα τι γινεται με αυτα τα πολυεθνικα ευρωπαϊκα προγραμματα. Το 2030, και αν.
        Οι τιμες που δινω για τα υποβρυχια (750 εκ. το κομματι) προκυπτουν απο τη σημερινη τιμη των U214. Και εγω νομιζα οτι κανουν 500 εκ. βασισμενος στο δικο μας συμβολαιο του 2002, αλλα δυστυχως οι τιμες εχουν αλλαξει, και βαλλε και τον τιμαριθμο. Ευχομαι να κανω εγω λαθος και να εχεις εσυ δικιο, και η τιμη των Scorpene να ειναι αυτη που αναφερεις.
        Οι Ολλανδοι της Damen δηλωσαν δημοσιως οτι μπορουν να ριξουν την τιμη της φρεγατας κατω απο τα 600 εκατομμυρια. Συνεπως οι φιλοκυβερνητικοι παπαγαλοι ψευδονται. Πραγματι οι Ολλανδοι εχουν αποδειξει την αξια τους με τις φρεγατες Standard. Λαβε ωστοσο υπ΄οψιν οτι η φρεγατα Sigma 1115 που μας προτεινουν για την ωρα υπαρχει μονο στα χαρτια, οπως ορθως μου επισημανε ο @CK, συνεπως η ολανδικη προταση ενεχει και καποιο τεχνικο ρισκο.

        Φοβουμαι πως οτι και να λεμε εμεις, ο Μονόχειρ θα μας χωσει στον πωπό τα MMSC. Αν γινει αυτο, τοτε αιωνία η μνημη του αξιομακάριστου ελληνικου Πολεμικου Ναυτικου.

  7. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Hellenic_Air_Force

    Η πάντα ενημερωμένη βικι, την τελευταια βδομαδα αλλαξε τα ραφαλ και απο 18 τα έκανε 24!
    Dassault Rafale France Fighter Rafale F3R 24 Ordered in Sept 2020, The first six will arrive in June 2021.

    Αντε και με την επαναγορα των απλων δίλιτρων
    (EGM aircraft will be sold by 2023 to the French Air Force as part of the Rafale deal.)
    να παρουμε με τα 200 περιπου εκρια και 4 ακομα μτχ αναβαθμισμενα (50εκ το καθενα) και
    να πάμε στα 28 Rafale.

    1. @ Romeo60

      Ενημερωμενη wiki? Οι χρηστες την ανανεωνουν. Οποιος θελει μπορει να κανει αλλαγες. Τα περισσοτερα ειναι απο αντιγραφη πληροφοριων αλλων ιστοσελιδων.

      Και εγω κατα το παρελθον εχω συμβαλει στη wiki σε καποια θεματα καθως ηταν εντελως λαθος, τα references σπασμενα κτλ.

  8. Όπως σημειώσαμε προσφάτως, στις προθέσεις του Πολεμικού Ναυτικού είναι η προμήθεια βλημάτων MM40 της βελτιωμένης εκδόσεως Block 3C, για τον εξοπλισμό του συνόλου των ΤΠΚ κλάσεως ΡΟΥΣΣΕΝ.

    https://doureios.com/ston-naftstathmo-salaminos-kai-pali-i-tpk-karathanasis-p78/

    Πολύ σημαντικη ειδηση που δυστηχως περνάει στα ψιλά.
    Οι 3 πρωτες ρουσεν εχουν Exocet Block2, οι 3 επομενες Block 3 και οι 7η θα παρει Block 3C?
    Και ολες μελλοντικα και οι 7 θα αναβαθμιστουν σε Block 3C?

    Compared to the existing Block 3, the “Block 3c” variant brings to the Exocet a new digital RF seeker by Thales. The “c” stands for coherent. The most important benefit of Coherent Radar Processing is the ability to differentiate relatively small differences in velocity (which correspond to small differences in phase). This coherent target processing technology offers Doppler resolution/estimation and provides less interference and signal/noise benefits relative to non-coherent processing.

    Basically, the new MM40 Block 3c will be more resistant to the latest jamming systems and is will probably (“on paper” at least) even be able to recognize surface vessels, thanks to the use of advanced wave forms: This means that the new seeker will potentially be able to recognize a targeted ship within a group of ships and impact specific areas of that target. This is already achieved with modern anti-ship missiles such as the LRASM and NSM, but both of these use infra-red seekers.

    While the Block 3 upgrade of the Exocet brought a longer range (200 Km) thanks to a turbojet engine and the ability to strike coastal targets, thanks to GPS navigation, it used the same RF seeker as the Block 2: A 30+ years old technology that wasn’t digital.

    1. @ Romeo60

      Το μειονεκτημα των πυραυλων με ενεργο ερευνητη οπως ο ειναι οτι προειδοποιουν τα εχθρικα συστηματα ηλεκτρονικου πολεμου οτι ερχεται πυραυλος, και αμεσως αρχιζουν να χρησιμοποιουν αντιμετρα ECM, chaffs, CIWS κτλ.

      Αντιθετως, οι πυραυλοι με υπερυθρο ανιχνευτη και χαρακτηριστικα μικρης διατομης ρανταρ μπορουν να περασουν εντελως απαρατηρητοι και να χτυπησουν το πλοιο με ελαχιστη προειδοποιηση. Γι αυτο και θα ηταν καλυτερο οι φρεγατες να φερουν συνδυασμο πυραυλων με ενεργους και παθητικους ερευνητες (π.χ. Exocet + NSM) μελλοντικα ωστε να γινεται ταυτοχρονη εμπλοκη στοχων απο διαφορετικες κατευθυνσεις για σιγουρο πληγμα. Κατι σαν συνδυασμο 1-2 στο μποξ.

          1. Ούτε το ραντάρ ούτε το esm μπόρεσαν να εντοπίσουν τον πύραυλο.
            According to the ship’s crew, the SLQ-32 detected the launch aircraft but
            did not identify the Exocets.
            το σύστημα δεν κάλυπτε τους αντιπλοικούς πυραύλους μόνο το SLQ -32 (V)3 τους κάλυπτε που δεν ήταν εγκατεστημένο στις φρεγάτες τα ραντάρ του πλοίου θυμίζουν τις S, το ραντάρ έρευνας ήταν στην μπάντα L που δεν είναι κατάλληλη για πυραύλους στην επιφάνεια της θάλασσας. Το σύστημα SLQ-32 ανεξάρτητα από την έκδοση έχει τα προβλήματα του και επιμένουν σε αυτό ακλόνητοι.
            https://www.gao.gov/assets/nsiad-93-272.pdf

          2. Απορίας άξιο είναι και το γεγονός που δεν αντέδρασε και το Phalanx ενώ ήταν σε λειτουργία και η θέση του WCO επανδρωμένη.
            Ουσιαστικά και πρακτικά απέτυχαν όλα τα συστήματα αφού πέτυχαν και οι δυο Exocet το στοχοποιημένο πλοίο.

            The weapons control officer (WCO) console was manned, and at 2108 the Stark contacted the F-1 on the military air distress frequency, requesting identity. At that moment, however, the Iraqi pilot was firing his second Exocet. The electronic warfare technician at the SLQ-32 console heard the F-1’s Cyrano-IV again lock on to the Stark. The lock-on signal ceased after seven to ten sec­onds. Permission was given at this time to arm the super rapid blooming offboard chaff (SRBOC) launchers. A sec­ond warning was radioed to the F-1 at about 2108, and the Stark‘s Phalanx Gatling gun was placed in “standby mode.”

            https://news.usni.org/2017/05/17/the-attack-uss-stark-at-30

          3. Μια διόρθωση από την προηγούμενη δική μου ανάρτηση, το πλοίο διέθετε το SLQ-32(V)2 που κάλυπτε τους αντιπλοικούς πυραύλους αλλά δεν κατάφερε να τους εντοπίσει.
            Όπως αναφέρει το link που έδωσε ο WTF ο χειριστής του WM25 που έχουν και οι S δεν ήταν στη θέση του, το ραντάρ αυτό θα μπορούσε να εντοπίσει τον πύραυλο όσο για το phalanx θα έπρεπε να τεθεί σε auto mode αμέσως με τον εγκλωβισμό του πλοίου από το ραντάρ του F1.

  9. Για αυτο χωρες σαν την Ελλαδα δεν πρεπει να εχουν οι κλαδοι οπως ο Στρατος και το ναυτικο δικο τους αεροπορικο κλαδο αλλα οτι πεταει να το αναλαμβανει η Αεροπορια καθαρα.
    Αν η αεροπορια ειχε αναλαβει την επιχειρησιακη χρηση και συντηρηση ολου των αεροπορικων μεσων θα ειχες ομοιομορφια πτητικων μεσων, καλυτερες διαθεσιμοτητες, περισσοτερα μεσα και επιπλεον δυνατοτητες οπως αυτο το συστημα μιας και η ΠΑ θα το χρησιμοποιουσε για πολλες επιχειρησιακες αποστολες.

  10. Τι ύψους είναι η επένδυση εξέλιξης και παραγωγής ενός ελληνικού dronoe αντίστοιχων ικανοτήτων; Και ποιο το χρονοδιάγραμμα;

    Δύσκολη και θεωρητική ερώτηση, αλλά αυτονόητα, ανεξαρτήτως πόρων και χρόνου, ένα τέτοιο πρόγραμμα είναι απαραίτητο.

    Όσο για την αξία των συγκεκριμένων, είναι αδιαμφισβήτητη.
    Το κόστος χρήσης τους ιδιαίτερα χαμηλό.
    Ας θεωρήσουμε ότι ένα εκσυγχρονισμενο P-3 θα έχει κόστος 20χιλ/ωρα αντί των 40 που έχει αναφερθεί.
    Και πάλι, 40000χιλ ώρες *15000 ευρώ = 600000ευρω εξοικονόμηση απο ένα μόνο αεροσκάφος.

    Που πιθανότατα είναι μεγαλύτερη.

    Βέβαια νε οπλισμό κλπ το κόστος κτήσης τους θα είναι μεγαλύτερο.

    Το ερώτημα είναι πόσα χρήματα μπορούμε να διαθέσουμε συνολικά για 4 α/φη και ταυτόχρονα για εξέλιξη και παραγωγή εγχώριου οχήματος.

    Αν τα χρήματα δεν επαρκούν και για τα δύο, προτιμώ χίλιες φορές το ελληνικό πρόγραμμα. Ακόμα και αν κοστίσει τα διπλάσια.

    Έχουμε ΜΕΑ σε εξέλιξη, οπότε σίγουρα δεν ξεκινάμε απο το μηδέν. Υπάρχει και ελληνικός κινητήρας σε εξέλιξη.

    Αισθητήρες υπάρχουν κάποιοι ελληνικοί, και οτιδήποτε δεν υπάρχει μπορεί να αγοραστεί αππ έξω ή να εξελιχθεί εγχώρια/συνεργατικα με άλλη χώρα.

    4 συστήματα είναι ούτως ή άλλως λίγα και το κόστος τους μεγάλο.

    Μαζί με την ΠΑ, το ΠΝ, την Πολιτική Προστασία, την Πυροσβεστική, το Λιμενικό/Ακτοφυλακή, σίγουρα θα χρειαστούν πάνω απο 20 οχήματα. Πολύ συντηρητικά.
    (Οι Τούρκοι έχουν πάνω απο 100 Bayraktar)

    Η αγορά απο έξω πιθανότατα θα σημάνει ότι τα υπόλοιπα Όπλα και Σώματα θα αγοράσουν ετεροχρονισμενα και διαφορετικό τύπο. Πάλι τα ίδια δλδ όπως με το τραγικό χάος στα επανδρωμένα ιπτάμενα μέσα.

    Συμπέρασμα λοιπόν, ότι ωραία η διαφήμιση, μπράβο τους, αλλά σε μία 5ετια μπορούμε να έχουμε δικά μας και να τα διαφημιζουμε με τον ίδιο τρόπο. Σε δέκα χρόνια το πολύ θα έχουμε πιστοποιήσει και όπλα και δορυφορικές επικοινωνίες και θα έχουμε κάνει άλμα μπροστά.

    Απο εμένα λοιπόν, είναι όχι.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *