Ελλάδα και Τουρκία διατηρούν σε υπηρεσία ή πρόκειται να εντάξουν σε υπηρεσία συνολικά 36 ελικόπτερα CH-47 Chinook, εκ των οποίων 25 η χώρα μας και 11 η Τουρκία.

Το 1980 ο Ελληνικός Στρατός (ΕΣ) αποφάσισε την προμήθεια 10 ελικοπτέρων της έκδοσης CH-47C Chinook, τα οποία κατασκευάστηκαν στην Ιταλία. Οι παραδόσεις ξεκίνησαν το 1981 (πέντε ελικοπτέρων) και ολοκληρώθηκαν το 1988, με την παράδοση των υπολοίπων πέντε ελικοπτέρων.

To 1992 αποφασίστηκε η αναβάθμιση τους στο επίπεδο CH-47CG Chinook. Οι εργασίες αναβάθμισης, που πραγματοποιήθηκαν τη διετία 1994-1995, αφορούσαν στην αντικατάσταση των κινητήρων T55-L-11 των 3.750 ίππων, από τους κινητήρες T55-L-714A των 4.867 ίππων, την αναβάθμιση του συστήματος μετάδοσης της κίνησης, την αντικατάσταση των ελίκων των στροφείων με νέες, κατασκευασμένες από σύνθετα υλικά, τη βελτίωση της εργονομίας του πιλοτηρίου, την αντικατάσταση τμημάτων των ηλεκτρικών και των υδραυλικών συστημάτων, την τοποθέτηση νέων δεξαμενών καυσίμου αυξημένης χωρητικότητας, την εγκατάσταση νέου συστήματος ανάρτησης εξωτερικού φορτίου τριών σημείων, την αναβάθμιση του συστήματος ελέγχου και σταθεροποίησης πτήσης, καθώς και την αναβάθμιση των συστημάτων επικοινωνίας και ναυτιλίας.

Το 1999 αποφασίστηκε η προμήθεια επτά επιπλέον ελικοπτέρων της έκδοσης CH-47SD Chinook, οι παραδόσεις των οποίων ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2001 και ολοκληρώθηκαν στα τέλη του ίδιου έτους.

Ελληνικό CH-47 Chinnok κατά τη διάρκεια άσκησης.

Σήμερα, σε υπηρεσία παραμένουν εννέα (9) CH-47CG Chinook και έξι (6) CH-47SD Chinook, μετά την απώλεια δύο ελικοπτέρων σε ισάριθμα δυστυχήματα.

Τον Δεκέμβριο του 2014 η αμερικανική υπηρεσία DSCA με σχετική ειδοποίησή της προς το Κογκρέσο, ενημέρωσε για πιθανή πώληση στην Ελλάδα 10 CH-47D Chinook μαζί με υπηρεσίες και εργασίες εργοστασιακής συντήρησης, επισκευής, αποκατάστασης και προσαρμογής, λογισμικού, υλικά τεχνικής υποστήριξης και εκπαίδευσης, βιβλιογραφία και εκπαίδευση προσωπικού με συνολικό κόστος $ 150 εκατομμύρια (μέσω εγκεκριμένων κονδυλίων FMS).

Τον Νοέμβριο του 2015 έγινε γνωστό ότι κατακυρώθηκε η συγκεκριμένη προμήθεια, με δικαίωμα προαίρεσης δωρεάν προμήθειας άλλων πέντε (5) ελικοπτέρων (δικαίωμα το οποίο ενεργοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2017) συνολικού κόστους $ 125.840.802 (η προκαταβολή ύψους $ 23 εκατομμυρίων έγινε τον Φεβρουάριο του 2016, ενώ η εξόφληση του ποσού θα πραγματοποιηθεί την περίοδο 2016-2022).

Τον Απρίλιο του 2016 ολοκληρώθηκε η επιλογή των καταλληλότερων ελικοπτέρων μετά από επιτόπια επιθεώρηση αρμόδιας επιτροπής του ΓΕΣ (Γενικού Επιτελείου Στρατού) σε συνεργασία με τη ΔΑΣ (Διεύθυνση Αεροπορίας Στρατού), ενώ τον Ιούλιο του 2016 ανακοινώθηκε πως εγκρίθηκε από τις αρμόδιες αμερικανικές αρχές η δωρεάν παραχώρηση και δύο εξομοιωτών πτήσης.

Τα πρώτα τρία (3) ελικόπτερα κατέφθασαν στην Ελλάδα το Νοέμβριο του 2016. Άλλα τρία (3) ελικόπτερα παρελήφθησαν τον Φεβρουάριο του 2017, ενώ τον Απρίλιο του 2017 η υπηρεσία DSCA ανακοίνωσε την δωρεάν παραχώρηση στην Ελλάδα πέντε (5) επιπλέον CH-47D Chinook. Λίγες ημέρες πριν ο ΕΣ παρέλαβε άλλα τρία (3) ελικόπτερα (σύνολο εννέα ελικόπτερα, άλλα έξι υπό παράδοση).

Από την άλλη πλευρά, η Τουρκία εξέφρασε για πρώτη φορά το ενδιαφέρον της για βαρέα ελικόπτερα επιπέδου Chinook το 1994, όταν και προκηρύχτηκε ο σχετικός διαγωνισμός, αλλά η πολιτική κρίση που ξέσπασε στη χώρα το 1995 λειτούργησε ανασταλτικά και το πρόγραμμα δεν προχώρησε.

Το ενδιαφέρον επανήλθε το 1996, μετά την Κρίση των Ιμίων. Για το πρόγραμμα του 1996, ύψους $ 135 εκατομμυρίων (τιμές 1996) εκδήλωσαν ενδιαφέρον η Boeing με το CH-47D, η Sikorsky με το CH-53E models και η Ρωσία με το Mi-26T. Ωστόσο, και πάλι για το πρόγραμμα δεν προχώρησε, αλλά επανήλθε στις αρχές του 1997 με την προκήρυξη διαγωνισμού για 20 ελικόπτερα, στον οποίο συμμετείχαν οι ίδιες εταιρίες. Ξαφνικά και για άγνωστους λόγους, τον Οκτώβριο του 1997, η Τουρκία ακύρωσε τον διαγωνισμό και ζήτησε από τις ΗΠΑ την προμήθεια μεταχειρισμένων CH-53E, αλλά χωρίς επιτυχία.

Το 1998 ξεκίνησαν απευθείας διαπραγματεύσεις, μεταξύ της Τουρκίας και των ΗΠΑ για την προμήθεια 20 CH-53E. Και πάλι όμως η Τουρκία άλλαξε προτεραιότητες και αποφάσισε να μην προχωρήσει στην απόκτηση βαρέων μεταφορικών ελικοπτέρων και να επενδύσει σε ελικόπτερα τακτικών μεταφορικών επιπέδου S-70. Ήρθε όμως η σοβαρή οικονομική κρίση του 2001 και αμφότερα τα προγράμματα περιέπεσαν σε αδράνεια.

Το πρώτο τουρκικό CH-47F Chinook που παραδόθηκε στην Τουρκία τον Ιούλιο του 2016.

Το πρόγραμμα προμήθειας βαρέων μεταφορικών ελικοπτέρων αναζωπυρώθηκε τον Ιανουάριο του 2007 με την έκδοση της σχετικής αίτησης κατάθεσης προτάσεων. Στον διαγωνισμό που ακολούθησε επικράτησε η Boeing και το CH-47F Chinook, ενώ η επιστολή αποδοχής της προσφοράς της Boeing (ύψους $ 419,5 εκατομμυρίων) υπογράφηκε το Σεπτέμβριο του 2010 για έξι (6) ελικόπτερα με δικαίωμα προαίρεσης για άλλα οκτώ (8). Το σχετικό συμβόλαιο υπογράφηκε το 2011. Τον Ιανουάριο του 2015 ενεργοποιήθηκε και το δικαίωμα προαίρεσης για πέντε (5) επιπλέον ελικόπτερα.

Το πρώτο CH-47F Chinook παραδόθηκε στην Τουρκία τον Ιούλιο του 2016, άλλα δύο παραδόθηκαν τον Αύγουστο του ίδιου έτους, ενώ οι παραδόσεις των έξι (6) ελικοπτέρων της αρχικής σύμβασης ολοκληρώθηκαν το Νοέμβριο του 2016. Το 2017 ξεκίνησαν οι παραδόσεις των πέντε (5) ελικοπτέρων του δικαιώματος προαίρεσης, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2018.

Από τα έξι (6) ελικόπτερα του αρχικού συμβολαίου τα πέντε (5) προορίζονται για τον Τουρκικό Στρατό, ενώ ένα (1) για το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας. Από τα πέντε (5) ελικόπτερα του δικαιώματος προαίρεσης τα τέσσερα (4) προορίζονται για τη Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων, ενώ ένα (1) για την κάλυψη των αναγκών της Τουρκικής Προεδρίας.