Σύμφωνά με έκθεση του ελεγκτικού γραφείου της αμερικανικής κυβέρνησης GAO (Government Accountability Office), του περασμένου Απριλίου, τα πλοία τύπου LCS (Littoral Combat Ship) αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα με την υποστήριξη τους (δείτε ΕΔΩ). Σύμφωνα με το GAO, το Ναυτικό δεν γνωρίζει καν πώς να επισκευάσει πολλά συστήματα εμπορικών προδιαγραφών των πλοίων με αποτέλεσμα να δαπανά χρήματα για την υποστήριξη τους από ιδιώτες. Για παράδειγμα, ένα χαλασμένο σύστημα ενός LCS αντικαταστάθηκε τελικά από το ίδιο σύστημα άλλου LCS (κανιβαλισμός) διότι ο κατασκευαστής του συστήματος «δεν είχε προβλέψει διαδικασία επισκευής τους», όπως αναφέρει η έκθεση του GAO (σελίδα 14). Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, όταν επιλέχθηκαν τα LCS, το ολιγομελές πλήρωμα τους θα μπορούσε να επισκευάσει τα συστήματα των πλοίων.

Κάτι τέτοιο όμως προϋποθέτει την εμπλοκή των κατασκευαστών των συστημάτων ακόμα και στην περίπτωση συντηρήσεων ρουτίνας, κάτι που τελικά αυξάνει το συνολικό κόστος υποστήριξης των πλοίων. «Οι προκλήσεις αυτές πιέζουν το χρονοδιάγραμμα των προγραμματισμένων συντηρήσεων των LCS και αυτό θα επιδεινωθεί όσο περισσότερα πλοία επιχειρούν και εντάσσονται στον κύκλο υποστήριξης», αναφέρει η έκθεση του GAO (σελίδα 12). Το ζήτημα της υποστήριξης των LCS, ιδιαίτερα της κλάσης «Freedom», είναι ένας ακόμα «πονοκέφαλος» για το Αμερικανικό Ναυτικό, μετά τα συνεχόμενα προβλήματα με το σύστημα εναλλαγής της μεθόδου πρόωσης των συγκεκριμένων πλοίων, τα οποία οδήγησαν το Αμερικανικό Ναυτικό στην απόφαση παύσης παραλαβών. «Μολονότι το Ναυτικό έχει δημιουργήσει ομάδες από δικό της προσωπικό για την συντήρηση των πλοίων, οι κατασκευαστές θα συνεχίσουν να εκτελούν μέρος αυτών των εργασιών», αναφέρει η έκθεση (σελίδα 2).

Η έκθεση αναλύει τις ημερομηνίες συντήρησης 18 LCS, από το 2018 μέχρι τον Απρίλιο του 2020 και διαπίστωσε ότι το Ναυτικό «έπρεπε να υπογράψει συμβόλαια με τους κατασκευαστές, για επισκευαστικές εργασίες, σε μεγαλύτερο ρυθμό απ’ ότι αρχικά είχε προβλεφτεί, αυξάνοντας το ρίσκο να μην ολοκληρωθούν οι εργασίες συντήρησης στον προβλεπόμενο χρόνο Η πλειοψηφία αυτών των εργασιών εκτός προγράμματος συνέβη διότι το Ναυτικό δεν γνωρίζει επακριβώς την κατάστασή των πλοίων πριν ξεκινήσει η συντήρηση» (σελίδα 2). Όπως αναφέρει η έκθεση το Ναυτικό έχει αρχίσει τη συστηματική συλλογή δεδομένων συντήρησης με στόχο τον καλύτερο προγραμματισμό των εργασιών συντήρησης στο μέλλον. Τις εργασίες συντήρησης εκτός προγραμματισμού η έκθεση τις αναφέρει ως «αυξητικό εργασία» («Growth Work»). Ένας υψηλά ιστάμενος αξιωματούχος του Ναυτικού, στον τομέα της συντήρησης, δήλωσε ότι ο όγκος της «αυξητικής εργασίας» για τα LCS είναι «απίστευτος» (σελίδα 15).

Στην περίπτωση των 18 LCS που εξετάστηκαν, το GAO διαπίστωσε 651 συμβόλαια «αυξητικής εργασίας» εκ των οποίων το 52% είχε να κάνει με εργασίες που προέκυψαν ενώ τα πλοία ήταν διαθέσιμα προς επιχειρήσεις. «Τα LCS βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε ιδιώτες, παρά σε ναύτες, για όλους τους τύπους συντήρησης» (σελίδα 9) και αυτό επιβαρύνει το τελικό κόστος συντήρησης των LCS. Ένας από τους λόγους είναι ότι τα LCS ενσωματώνουν πολλά συστήματα εμπορικών προδιαγραφών και το Ναυτικό δεν έχει πλήρη πρόσβαση στις αναγκαίες τεχνικές πληροφορίες για την υποστήριξη των συστημάτων αυτών (σελίδα 13). Η έκθεση του GAO έρχεται να επιβεβαιώσει το δημοσίευμα της ιστοσελίδας «DefenceNews», το οποίο είχαμε δημοσιεύσει στις 12 Απριλίου, σύμφωνα με το οποίο το ετήσιο κόστος χρήσης του LCS είναι περί τα $ 70 εκατομμύρια, ενώ το αντίστοιχο κόστος για ένα «Arleigh Burke», που είναι μεγαλύτερο πλοίο, με περισσότερους αισθητήρες και όπλα και μεγαλύτερο πλήρωμα, είναι $ 81 εκατομμύρια.