Η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA : Directorate General of Armaments) της Γαλλίας, σε συνεργασία με την Dassault, ανακοίνωσαν ότι προχώρησαν σε πτητική δοκιμή του μη-επανδρωμένου αεροχήματος μάχης (UCAV) nEURON, στο οποίο συμμετέχει και η Ελλάδα, σε συνεργασία με πέντε (5) μαχητικά αεροσκάφη Rafale και την υποστήριξη ενός αεροσκάφους έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου.

Ο σχηματισμός αυτός δοκιμάστηκε σε μια σειρά τακτικών αποστολών, ενώ οι δοκιμές έγιναν στην αεροπορική βάση Istres-Le Tubé. Βασική αντικείμενο των πτητικών δοκιμών ήταν η μελέτη της χρήσης μη-επανδρωμένων αεροχημάτων με χαρακτηριστικά stealth, εντός ενός επιχειρησιακού πλαισίου με τη συμμετοχή επανδρωμένων μαχητικών αεροσκαφών.

Μεταξύ άλλων, τα συμπεράσματα αυτών των δοκιμών θα χρησιμοποιηθούν στην ανάπτυξη του συστήματος FCAS (Future Combat Air System), το οποίο αποσκοπεί στην ανάπτυξη ενός επανδρωμένου μαχητικού αεροσκάφους, ικανού να επιχειρεί παράλληλα και ταυτόχρονα με μη-επανδρωμένα αεροχήματα, εξειδικευμένα σε αποστολές αναγνώρισης και προσβολής στόχων.

Υπενθυμίζουμε ότι το πρόγραμμα nEURON ξεκίνησε το 2006, ως πρόγραμμα ωρίμανσης και επίδειξης τεχνολογίας. Εκτός της γαλλικής Dassault, στο πρόγραμμα nEURON συμμετέχουν η ιταλική Alenia Aermacchi, η σουηδική Saab, η Ισπανία, μέσω της Airbus, η Ελλάδα με την ΕΑΒ και η ελβετική RUAG. Κύριος ανάδοχος του προγράμματος είναι η Dassault, ενώ το όλο πρόγραμμα διαχειρίζεται η DGA.

Αν και τα πρώτα UAV, ως RPV (Remote Piloted Vehicles), στις ΗΠΑ, τα τελευταία 30 χρόνια η ανάπτυξη και η χρήση τους έχει επιταχυνθεί σε μεγάλο βαθμό, απόρροια της ραγδαίας προόδου στην τεχνολογία, ιδιαίτερα των μικροεπεξεργαστών, των συνθετικών υλικών, της πρόωσης και την νανοτεχνολογίας. Ομοίως, έχει εξελιχθεί και η ανάπτυξη των UACV.

Προφανώς, η μεγάλη διαφορά ενός UAV από ένα επανδρωμένο αεροσκάφος είναι ο παράγοντας άνθρωπος: Ο χειριστής του UAV βρίσκεται σε απόσταση ασφαλείας, παρακολουθεί τα δεδομένα, τροποποιεί, αν και όποτε χρειαστεί, την πτήση του UAV και συλλέγει κρίσιμες πληροφορίες ή εκτελεί αποστολές προσβολής σε πραγματικό χρόνο.

Σε γενικές γραμμές, ένα τυπικό UAV μπορεί να επιχειρεί σε βάθος, σε μικρά, μεσαία ή μεγάλα ύψη, για μεγάλο χρονικό διάστημα και να προσβάλει στόχους. Αποδίδει δηλαδή, αυτό που η Αμερικανική Αεροπορία αποκαλεί «persistence»: Δυνατότητα συνεχούς παρουσίας στην περιοχή ενδιαφέροντος, δίχως κίνδυνο για τον χειριστή, ξεπερνώντας τις φυσικές αντοχές του χειριστή ενός επανδρωμένου αεροσκάφους.

Η χρήση των UAV επιτρέπουν την καλύτερη επίγνωση της τακτικής κατάστασης και τη μείωση του χρόνου που μεσολαβεί από τον εντοπισμό του στόχου έως την καταστροφή του. Η Ελλάδα υπήρξε από τις πρώτες χώρες, σε παγκόσμιο επίπεδο, που εκδήλωσε ενδιαφέρον για τη σχεδίαση, ανάπτυξη και παραγωγή ενός εγχώριας κατασκευής UAV.

Oι πρώτες προσπάθειες και εισηγήσεις έλαβαν χώρα στις αρχές της δεκαετίας του 1980 από αξιωματικούς του ΚΕΤΑ. Μετά τη θετική έκβαση της εισηγήσεώς τους φθάσαμε στην κατασκευή των αεροσκαφών «Πήγασος Ι». Κατόπιν και λόγω ορισμένων ατυχημάτων το πρόγραμμα πάγωσε και επανήλθε δυναμικά στο προσκήνιο στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας ως «Πήγασος ΙΙ» (ο ΕΣ διατηρεί σε υπηρεσία τα Le Sperwer της γαλλικής Sagem).

Εξέλιξη των UAV είναι τα UCAV, όπως είναι το nEURON, στο οποίο συμμετέχει και η Ελλάδα. Τα UCAV αναπτύσσονται με σκοπό να πρωταγωνιστήσουν στο πεδίο μάχης, σε δύο είδη εναέριων επιχειρήσεων: Σε αποστολές καταστολής-καταστροφής της εχθρικής αεράμυνας και σε αποστολές εγγύς αεροπορική υποστήριξη. Είναι θετική η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα nEURON, αλλά θα πρέπει να κάνουμε και άλλα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, αν θέλουμε να αξιοποιήσουμε τη μεγάλη επιχειρησιακή αξία των UCAV.

Comments

  1. Καλό όλο αυτό κι ορθότατα προχωρούν. Η πραγματικότητα όμως και τα ερωτήματα είναι αμείλικτα : Πού βρισκόμαστε τώρα και τι πρέπει να κάνουμε άμεσα; Επιγραμματικά αναφέρω: Το 2014 αποσύραμε τα τελευταία με πτητική ικανότητα Α7 corsair 43 τον αριθμό. Επίσης, μετά από λίγο αποσύραμε και 35 F4. Σύνολο μέχρι εδώ 78 τον αριθμό, χωρίς να έχουμε αντικαταστήσει ή έστω παραγγείλει προς αντικατάσταση νέο μαχητικό. Συνεχίζουμε, 17 Mirage 2000 τα οποία δεν αναβαθμίστηκαν και έχουν πιστοποιημένους τους scalp θα αποσυρθούν και πρακτικά δεν επιχειρούν λόγω ελάχιστης διαθεσιμότητας (και 10 να είναι σε πτητική κατάσταση για όσο θα είναι, απλά δεν αρκούν). Έχουμε ακόμη και 32 F16 Βlock 30 (τα γνωστά προς πώληση!), τα οποία επίσης δεν επιχειρούν και δεν γνωρίζουμε και την τύχη που θα έχουν τελικώς. Σύνολο άλλα 49 αεροσκάφη που δεν έχει γίνει μέριμνα αντικατάστασης ή αναβάθμισης για να μπορούν να επιχειρούν για άλλα δεκαπέντε χρόνια.Γενικό σύνολο των παραπάνω 127 αεροσκάφη. Μας έχουν μείνει λοιπόν 30 F16 C/D Advanced, 54 F16 Block 52+ & 24 Mirage 2000-5. Άθροισμα 108 αεροσκαφών με όποια διαθεσιμότητα μπορεί να επιτευχθεί, με πρόγραμμα αναβάθμισης για τα 85, η οποία θα τελειώσει κάποια στιγμή(;) και χωρίς κάποιος τύπος από αυτά να έχει πιστοποίηση για τους scalp! Παρακαλώ πολύ να με διορθώσει κάποιος γιατί ΘΕΛΩ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΝΑ ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ σε αυτά που έχω γράψει…
    Αυτός είναι Θεωρώ λοιπόν ότι, πρέπει χθες να πιέσουμε τους Γάλλους για την αποδέσμευση των 50 Μ2000-5 της Ταϊβάν μαζί με τα όπλα τους με ταυτόχρονη υπογραφή FOS, ώστε να λυθεί το θέμα της αναχαίτισης για τα επόμενα 15 έτη και να δούμε άμεσα το θέμα της πιστοποίησης των scalp σε όποιον τύπο μαχητικού συμφέρει, να πιέσουμε για προμήθεια 40 F15 απ’το απόθεμα της Αμερικής με προαίρεση για αγορά νέων (έστω 40) F15X και φυσικά με αποδέσμευση όλων των όπλων του, ώστε να υπάρχει δυνατότητα στρατηγικού πλήγματος. Στην προμήθεια καινούργιου υπάρχει και η επιλογή του Rafale F4, το οποίο έχει τα όπλα που χρειαζόμαστε για στρατηγικό πλήγμα. Μπορεί χρήματα να μην υπάρχουν, αλλά για πόλεμο όλοι δανείζουν…

    1. Χωρίς να έχεις λάθος στις ελλείψεις που έρχονται στους αριθμούς των μαχητικών μας εντούτοις απλά και μόνο προς πληροφόρηση σου, σου γράφω ότι οι SCALP είναι πιστοποιημένοι στα Mirage-2000-5mk2, στην εξίσωση των αριθμών σου δεν αναφέρεις τα 38 F-16 blck 50 καθώς και τα 34 F-4 που είναι με αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά δηλαδή ένα σύνολο 154 F-16 εκ των οποίων τα 84 θα γίνουν viper(και μπορούμε να κάνουμε όλα τα υπόλοιπα advanced με τα υλικά που θα αφαιρεθούν) και 24 Μ-2000Μκ2 συν όσα Μ-2000 θα έχουν αποστολές TASMO με EXOCET( αυτά είναι πιστοποιημένα) και με την ελπίδα να βρεθούν ακόμα 12-16 Μιραζε νεώτερης έκδοσης για να τα αντικαταστήσουν συν τα 34 F-4 που όπως έχει αναφερθεί θα λάβουν FOS για να μείνουν σε υπηρεσία μέχρι το 2025. Τώρα το μέλλον της ΠΑ πολλές εξισώσεις πρέπει να λυθούν και κανείς δεν ξέρει πιο θα είναι το αποτέλεσμα.

      1. Για την Αεροπορία πάνω κάτω έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο:
        2030:

        12-24?F35?
        24-M2000-5
        84- F16V
        38-B50 που πιθανόν να εKSυχρονιστουν με απαρτiα από B52M η σε Viper

        Γύρω στα 140-160 μαχητικά

        Για τα F4 οι πληροφορίες λένε πως έχουν σταματήσει ταPDM και οι εκπαίδευσEIς χειριστών και ο τύπος θα σταδιακά μέχρι το 24?/25

        Τα B30 και2000 EGM θα ακολουθήσουν καθώς θα ολοκληρώνεται ο εκσυχρονισμός των F16 κατά το 27

        Το Ναυτικό έχει ανάλογο σχεδιασμό >>>???

        σταδιακά μέχρι το

        Τα και θα ακολουθήσουν καθώς θα ολοκληρώνεται ο εκσυχρονισμός των κατά το

        Το Ναυτικό έχει ανάλογο σχεδιασμό

      2. Πολύ σωστά επισημαίνεις τις παραλείψεις μου κι έτσι είναι. Αγνοούσα την πιστοποίηση των scalp στα -5, αλλά και πάλι είμαστε πολύ πίσω σε ποσότητα και σε ποιότητα. Θεωρώ ότι, το φιλότιμο των αεροπόρων μας κάνει τη διαφορά.

  2. Ξεχάσατε να αναφέρετε το NEURON το οποίο μόλις ολοκληρώσει τις δοκιμές και καταστεί επιχειρησιακό πρέπει να το παραγγείλει η ΠΑ σε συνδιασμό με άμεση εμπλοκή της ΕΑΒ στην παραγωγή του και μελλοντική του αναβάθμιση. Δεν πρέπει να ατονίσει η Ελληνο-Γαλλική συνεργασία-συμμαχία η οποία τον Ιούνιο σύμφωνα με τις πρόσφατες ειδήσεις, μπαίνει σε νέα τροχιά σε όλους τους τομείς της άμυνα.

    1. Ίσως δεν έχετε καταλάβει ότι το NEURON ειναι ένα αεροπλάνο επίδειξης τεχνολογίας και μια πλατφόρμα δοκιμών ..και όχι ένα αεροπλάνο παραγωγής. Η τεχνολογια που αναπτύχθηκε σε αυτό θα χρησιμοποιεί σε άλλες κατασκευές μελλοντικές.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *