Με αφορμή την πρόταση της εταιρίας Excalibur Army, από την Τσεχία, για τον εκσυγχρονισμό των πολλαπλών εκτοξευτών ρουκετών RM-70 του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ), στο επίπεδο RM-70 Vampire, αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε κι ένα άλλο οπλικό σύστημα της εταιρίας, το τροχοφόρο αυτοκινούμενο πυροβόλο DITA που είναι το νεότερο πυροβόλο της κατηγορίας που ανέπτυξε η εταιρία, μετά το SHKH VZ.77 DANA των 152 χιλιοστών και την αναβαθμισμένη του έκδοση DANA M2, επίσης των 152 χιλιοστών. Το DITA είχαμε παρουσιάσει, εν συντομία, στο άρθρο μας «DITA: Ένα νέο αυτοκινούμενο πυροβόλο 155 χιλιοστών από την Τσεχία», και σε συνδυασμό με την παράμετρο των κατευθυνόμενων βλημάτων μεγάλου βεληνεκούς για προσβολή κινούμενων στόχων.
Επίσης, τις δυνητικές επιλογές του ΕΣ, σε αυτοκινούμενα τροχοφόρα πυροβόλα, με έμφαση στις ανάγκες της ΑΣΔΕΝ (Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση Εσωτερικού και Νήσων) είχαμε αναφερθεί αναλυτικά στο άρθρο μας «Αυτοκινούμενα τροχοφόρα πυροβόλα: Οι διαθέσιμες επιλογές και οι ανάγκες του Ελληνικού Πυροβολικού» (δείτε ΕΔΩ). Από το συγκεκριμένο άρθρο απουσίαζε το DITA, καθώς τη στιγμή που γράφτηκε (στις 9 Οκτωβρίου του 2019) δεν ήταν διαθέσιμο. Το DITA σχεδιάστηκε με διαμέτρημα των 155 χιλιοστών, για να είναι συμβατό με τα πρότυπα του NATO. Η Excalibur Army ανακοίνωσε την κατασκευή του πρωτότυπου μόλις τον Ιανουάριο του 2021, ενώ το πυροβόλο παρουσιάστηκε δημόσια, για πρώτη φορά, στη διεθνή έκθεση «IDEX 2021».
Όπως είχαμε επισημάνει στο άρθρο στην ΑΣΔΕΝ υπηρετούν κυρίως αυτοκινούμενα πυροβόλα M-110 των 203 χιλιοστών και ρυμουλκούμενα M-101 των 105 χιλιοστών (ίσως και ρυμουλκούμενων M-114 των 155 χιλιοστών). Επίσης υπηρετούν μικρός αριθμός αυτοκινούμενων M-109 και RM-70. Τόσο τα Μ-110, όσο και τα M-114/101 είναι πυροβόλα που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο σύγχρονο πεδίο μάχης καθώς απαιτούν χρονοβόρες διαδικασίες τάξης και μετακίνησης, άρα είναι εκτεθειμένα στο εχθρικό πυρ. Η αντικατάσταση τους από αυτοκινούμενα πυροβόλα θα ήταν μια σωστή και ουσιαστική κίνηση ενίσχυσης του πυροβολικού της ΑΣΔΕΝ. Επιπλέον, σε επίπεδο σχέσης κόστους-οφέλους τα τροχοφόρα πυροβόλα υπερτερούν καθώς επιτυγχάνουν παρόμοιες επιδόσεις (μέγιστο βεληνεκές, ρυθμός βολής) με τα ερπυστριοφόρα, αλλά είναι σημαντικά οικονομικότερα.
To βάρος του DITA είναι 29 τόνοι και οι διαστάσεις του (μήκος x πλάτος x ύψος) 13,02 x 3,09 x 3,12 μέτρα. Ενσωματώνει κινητήρα Tatra T3C-928-90 μέγιστης ισχύος 402 ίππων. Σε οδό επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 90 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ εκτός οδού 25 χιλιόμετρα την ώρα. Η τυπική του εμβέλεια είναι τα 600 χιλιόμετρα. Μπορεί να περάσει υδάτινο κώλυμα βάθους 1,2 μέτρων, να υπερνικήσει κάθετο εμπόδιο ύψους 47 εκατοστών και να περάσει κώλυμα μήκους δύο (2) μέτρων. Το πυροβόλο είναι τοποθετημένο επί οχήματος Tatra (8 x 8) με ελαστικά R20 14.00 και σύστημα CTIS (Central Tire Inflation System). Πυροβόλο και όχημα είναι αυτόνομα και η λειτουργία του ενός δεν εξαρτάται από τη λειτουργικότητα του άλλου. Για παράδειγμα αν το όχημα τεθεί εκτός λειτουργίας, το πλήρωμα μπορεί να συνεχίσει να επιχειρεί το πυροβόλο.
Επίσης, ο πύργος έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορεί να ενσωματωθεί και σε άλλα οχήματα, τροχοφόρα ή ερπυστριοφόρα. Εκτός του κινητήρα, που παρέχει ισχύ και στον πύργο, το όχημα ενσωματώνει και εφεδρικό σύστημα παροχής ισχύος (APU : Auxiliary Power Unit) καθώς και μονάδα υδραυλικής ενέργειας και ελέγχου, η οποία ελέγχει την κατάσταση της μπαταρίας και την επαναφορτίζει, ελέγχει την πίεση των υδραυλικών κυκλωμάτων του πύργου, τα υδραυλικά υγρά κ.ά. Η καμπίνα του πυροβόλου ενσωματώνει κλιματιστικό σύστημα θέρμανσης και ψύξης, σύστημα προστασίας από ραδιολογικές, χημικές και βιολογικές ουσίες, ενώ παρέχει προστασία επιπέδου 1, σύμφωνα με την STANAG-4569, δηλαδή προστασία από φυσίγγια των 5,56 και 7,62 χιλιοστών, από χειροβομβίδες, θραύσματα πυροβολικού, νάρκες και από φυσίγγια των 20 χιλιοστών με βολή από απόσταση άνω των 100 μέτρων.
Το DITA ενσωματώνει υψηλό βαθμό αυτοματισμού με αποτέλεσμα να απαιτεί μόλις δύο (2) άτομα πλήρωμα (οδηγό και αρχηγό), ενώ αν απαιτηθεί μπορεί να φιλοξενήσει και τρίτο άτομο. Το πλήρωμα έχει στη διάθεση του το σύστημα ελέγχου M4, μια φορητή ηλεκτρονική συσκευή που ελέγχει το Σύστημα Ελέγχου εντός του Οχήματος (OCS : Onboard Control System). Έχει διαγνωστικά εργαλεία/εφαρμογές για τον έλεγχο του οχήματος και για του πυροβόλου. Επίσης παρέχει δυνατότητα ελέγχου του πύργου και του αυτόματου συστήματος γέμισης από απόσταση. To OCS είναι το κύριο σύστημα ελέγχου του DITA. Ενσωματώνει διάφορα υπό-συστήματα, όπως διαγνωστικά εργαλεία/εφαρμογές, πλοήγησης και αυτόματης κατεύθυνσης της κάνης, αυτόματου υπολογισμού των στοιχείων βολής και διαχείρισης πυρομαχικών.
Μέσω του συστήματος OCS το πυροβόλο επιτυγχάνει την αυτόματη, αξιόπιστη, ταχεία και με ακρίβεια καθοδήγηση του πυροβόλου στην επιθυμητή κατεύθυνση, μετά την εισαγωγή των δεδομένων κατεύθυνσης. Το OCS είναι πλήρως ψηφιακό και σχεδιάστηκε προκειμένου το DITA να λαμβάνει θέση βολής το ταχύτερο δυνατό, να εκτελεί τη βολή/βολές και να αποχωρεί από το σημείο στον ελάχιστο δυνατό χρόνο, πριν δηλαδή εντοπιστεί από τα εχθρικά ραντάρ αντί-πυροβολικού και γίνει στόχος. Το πυροβόλο ενσωματώνει κάνη μήκους 45 διαμετρημάτων, και το τυπικό μέγιστο βεληνεκές του είναι 39 χιλιόμετρα, με συμβατικά πυρομαχικά κατηγορία HE BB (High Explosive Base Bleed). Το πυροβόλο μπορεί ωστόσο να εκτοξεύσει και πυρομαχικά αυξημένου βεληνεκούς ή κατευθυνόμενα.
Ο επιλεγόμενος ρυθμός βολής είναι ένα (1) πυρομαχικό ανά βολή, η συνεχόμενη βολή, με δυνατότητα επιλογής της χρονικής καθυστέρησης μεταξύ δύο (2) βολών, η προγραμματισμένη βολή (απρογραμμάτιστη πρώτη βολή και μετά βολή/βολές ανάλογα με τον επιθυμητό χρόνο) και βολή MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact), δηλαδή εκτόξευση πολλαπλών πυρομαχικών από διαφορετική γωνία έτσι ώστε να προσβάλουν ταυτόχρονα το στόχο. Το πυροβόλο μπορεί να κινηθεί στην κατακόρυφο από τις -3ο έως και τις +70ο, ενώ πλευρικά μπορεί να κινηθεί στο όριο +/–60ο. Η κατεύθυνση του πυροβόλου γίνεται πλήρως αυτόματα ή χειροκίνητα ή υπό επείγουσες συνθήκες. Το DITA ενσωματώνει και αυτόματο σύστημα γέμισης, η χρήση του οποίου παράγει αυξημένο ρυθμό βολής.
Ο μέγιστο ρυθμός βολής του πυροβόλου έξι (6) πυρομαχικά το λεπτό, αλλά για ένα (1) μόνο λεπτό, ενώ ο μέγιστος διατηρήσιμος ρυθμός βολής είναι τα πέντε (5) πυρομαχικά το λεπτό. Η αναχορηγία του πυροβόλου είναι 40 πυρομαχικά και ο ανάλογος αριθμός προωθητικών γεμισμάτων. Ο έλεγχος πυρός εξασφαλίζεται από τη χρήση ενσωματωμένου συστήματος, το οποίο βασίζεται σε προηγμένο βαλλιστικό υπολογιστή. Υπό κανονικές συνθήκες η άμεση βολή (Direct Fire) υποστηρίζεται από μια σειρά αισθητήρων όπως αποστασιόμετρο και κάμερα νυχτερινής όραση, ενώ η έμμεση βολή (Indirect Fire) υποστηρίζεται από αδρανειακό σύστημα πλοήγησης. Σε επείγουσες συνθήκες η άμεση και η άμεση βολή υποστηρίζονται από συμβατικό και μηχανικό σκοπευτικό.