Η Aegean Projects στα πλαίσια της έκθεσης DEFEA παρουσιάζει το ιταλικής σχεδίασης και ελληνικής ναυπήγησης σκάφος ειδικών επιχειρήσεων SUPERTERMOLI INTERCEPTOR.
Σύμφωνα με πληροφορίες το SUPERTERMOLI ST60 κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα βρέθηκε στο επίκεντρο της αξιολόγησης από το Αιγυπτιακό Ναυτικό και συγκεκριμένα από τους Αιγύπτιους πεζοναύτες και βατραχανθρώπους. Σήμερα οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη ώστε η Αίγυπτος να προχωρήσει σε μια αγορά μαμούθ των παραπάνω σκαφών. Αύτο άλλωστε είναι κάτι που αναφέρεται για πρώτη φορά στον ελληνικό Τύπο.
Κύριο γνώρισμα των σκαφών Supertermoli ST60 είναι οι υψηλές ταχύτητες οι οποίες ανάλογα με τη διαμόρφωση των ταχυπλόων (αριθμός κινητήρων και ιπποδυνάμεις, φόρτωση προσωπικού, εξοπλισμός) κυμαίνονται μεταξύ 60 και 70 κόμβων.
Η ΔΥΚ χρησιμοποιεί δύο τέτοια σκάφη με εξαιρετικές επιδόσεις δίνοντας στους βατραχανθρώπους δυνατότητα ταχείας διείσδυσης στη περιοχή ενδιαφέροντος και άμεσης περισυλλογής και ακολούθως διαφυγής/ απαγκίστρωσης.
Αυτό που διακρίνει τα μοντέλο αυτό από τον ανταγωνισμό, είναι η ικανότητα ελιγμών και η αξιοπλοΐα σε ακραίες ταχύτητες. Το σκάφος στην στρατιωτική έκδοση (ST60 Interceptor), λειτουργεί πραγματικά σε ταχύτητες άνω των 55 κόμβων , με απόλυτη ασφάλεια ακόμη και σε δυσμενείς συνθήκες και με αυτονομία άνω των 400 ναυτικών μιλίων. Μπορεί να φτάσει την τελική ταχύτητα των 65+ κόμβων και μπορεί να μεταφέρει πλήρωμα 20 ατόμων για ειδικές αποστολές . Αυτά δεν αποτελούν ευσεβείς σχεδιαστικούς πόθους αλλά έχουν πιστοποιηθεί και στην πράξη από την Ιταλική Οικονομική Αστυνομία και από το πλέον επίλεκτο Ελληνικό Σώμα, καθώς είναι ήδη δοκιμασμένα σε τέτοιες συνθήκες και χρησιμοποιούνται από την ομάδα Δ.Υ.Κ. του Πολεμικού μας Ναυτικού (ΣΑΠ 10 και ΣΑΠ 11).
Παράλληλα, τα σκάφη είναι ιδιαίτερα χρήσιμα και για το Λιμενικό Σώμα λειτουργώντας ως καταδιωκτικά ταχύπλοα σε αποστολές δίωξης λαθρεμπορίου, ναρκωτικών, λαθρομετανάστευσης και λοιπών μορφών οργανωμένου εγκλήματος δια θαλάσσης.
Τα ταχύπλοα διαμορφώνονται με μεγάλη ευελιξία με βάση τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του χρήστη. Κύρια χαρακτηριστικά τους είναι ο βαρύς οπλισμός που δύναται να φέρουν καθώς και η θωράκιση τους σε συνδυασμό με μεγάλη ακτίνα δράσης και όγκο φορτίου (προσωπικό, υλικό). Θα αναφερθούμε εκτενώς παρακάτω.
Το 2020 αποτέλεσε χρονιά ορόσημο για τα ταχύπλοα Supertermoli. Τα σκάφη εκδόσεων ST50 και ST 60, 50 και 60 ποδιών αντίστοιχα επανασχεδιάστηκαν και εξοπλίστηκαν εκ νέου βασιζόμενα πάνω στην αρχική γάστρα αλλά με νέα συστήματα και εξοπλισμό. Η γάστρα του σκάφους παραμένει η ίδια αλλά υπάρχουν σημαντικές διαφορές συγκριτικά με τα πρώτα σκάφη στην υπερκατασκευή.
Οι δύο βασικές εκδόσεις που προσφέρονται για στρατιωτική χρήση είναι δύο.
Η πρώτη αφορά το μοντέλο ST60 που καλύπτει την ανάγκη για μεταφορά προσωπικού. Το σκάφος μπορεί να μεταφέρει έως 20 πλήρως εξοπλισμένους καταδρομείς και να τους αποβιβάσει μέσω ειδικής ράμπας στη πλώρη. Παράλληλα, άνωθεν της υπερκατασκευής στη γέφυρα μπορεί να φέρει πολυβόλο διαμετρήματος 12,7 χιλιοστών πλήρως σταθεροποιημένο και τηλεχειριζόμενο.
Η δεύτερη έκδοση σχετίζεται πάλι με το ίδιο μοντέλο ST60 με τη διαφορά πως πρόκειται για το σκάφος με κύρια ειδοποιό διαφορά τον βαρύ οπλισμό αποτελούμενο από δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού εκ των οποίων ένα στη πλώρη (πυροβόλο των 20 χιλιοστών ή 12,7 χιλιοστών) και ένα ακόμη σταθμό οπλισμού άνωθεν της γέφυρας διαμετρήματος 12,7 χιλιοστών. Στη παρούσα έκδοση του ταχυπλόου δύναται έμφαση στην ισχύ πυρός ενώ η μεταφορική ικανότητα περιορίζεται στα 10 άτομα.
Σε αμφότερες τις δύο εκδόσεις το σκάφος και συγκεκριμένα η καμπίνα μπορεί να θωρακιστεί έναντι πυρών μικρού διαμετρήματος από φορητό οπλισμό. Επίσης, ο χώρος που βρίσκεται άνωθεν των μηχανών του σκάφους στο πρυμναίο τμήμα του ταχυπλόου μπορεί να αξιοποιηθεί ως χώρο μεταφοράς UAV τακτικού επιπέδου, υποβρύχιου μέσου θαλάσσιας διείσδυσης ή μικρής ελαστικής λέμβου μεταφοράς προσωπικού.
Επιπροσθέτως, μπορούν να τοποθετηθούν πολυβόλα (είτε 12,7 χιλιοστών είτε 7,62) σε βάσεις ενώ οι δυνατότητες του σκάφους απογειώνονται με την εγκατάσταση μικρών πυραυλικών όπλων όπως το γαλλικό MMP της MBDA. Το σκάφος είναι το πλέον εξοπλισμένο στη κατηγορία του και μετατρέπεται σε ένα πανίσχυρο οπλικό σύστημα ικανό να παρέχει πυρά υποστήριξης στα μαχόμενα τμήματα επί του στόχου όπως σε μια αποστολή μεταφοράς αμφίβιων καταδρομέων και ανακατάληψης βραχονησίδας ή ακόμη και να προσβάλει μεγαλύτερα πλοία εάν αυτό απαιτηθεί απόρροια της τακτικής κατάστασης.
Ο οπλισμός του σκάφος ST60 μπορεί να αποτελείται από τις ακόλουθες επιλογές:
Τη νέα οικογένεια τηλεχειριζόμενων πύργων για πλοία Lionfish παρουσίασε η Leonardo. Οι πύργοι έχουν σχεδιαστεί να δέχονται πολυβόλα και πυροβόλα των 12,7 και των 20 χιλιοστών, σε τέσσερις εκδόσεις: Lionfish Inner Reloading, Lionfish Ultralight, Lionfish Top και Lionfish 20. Όλοι οι πύργοι ενσωματώνουν και ηλεκτροπτικό αισθητήρα για την αναγνώριση στόχων, ημέρα και νύχτα. Στην έκδοση Lionfish Inner Reloading ο πύργος ενσωματώνει πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, στην έκδοση Lionfish Ultralight ενσωματώνει πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, αλλά έχει μικρότερο βάρος και μέγεθος σε σχέση με τον Inner Reloading, στην έκδοση Lionfish Top ενσωματώνει πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, αλλά έχει μεγαλύτερη αναχορηγία φυσιγγίων, ενώ στην έκδοση Lionfish 20 ενσωματώνει πυροβόλο των 20 χιλιοστών. Να τονιστεί ότι η Ιταλική Leonardo προσφέρει πύργους με χαμηλό βάρος, συνεπώς δεν επηρεάζουν τη πλεύση του βάρους.
Φυσικά το σκάφος δεν περιορίζεται στις παραπάνω επιλογές αλλά μπορεί να λάβει πληθώρα ναυτικών τηλεχειριζόμενων πύργων οπλισμού όπως: από τη βελγική FN Herstal (Sea deFNder), την Ισπανική Escribano (Sentinel), τη νορβηγική Konsberg (Protector RWS), τη σερβική YugoImport (M09N), τη Νότιο Αφρική Reutech (Sea Rogue), τη SAAB (Trackfire) και τέλος από το Ισραήλ και τη Rafael (Typhoon).
Ο εξοπλισμός των σκαφών ST60 συμπληρώνεται από ηλεκτρονικά συστήματα και αισθητήρες (ηλεκτροπτικά ημέρας/ νύχτας) καθώς και από τακτικά συστήματα επικοινωνιών καθώς και διοίκησης και ελέγχου. Στον συγκεκριμένο τομέα υπάρχει πλειάδα αξιόλογων ελληνικών επιλογών όπως των εταιρειών MILTECH HELLAS, THEON SENSORS, HELLENIC INSTRUMENTS ενώ από πλευράς τακτικών συστημάτων επιλογές ξεχωρίζει η SCYTALYS (πρώην ISI HELLAS). Συνεπώς, στο ταχύπλοο μπορεί να μεγιστοποιηθεί η ελληνική εγχώρια προστιθέμενη αξία με τη συμμετοχή ελληνικών προϊόντων. Το σκάφος φέρει όλη τη σύγχρονη σουίτα ναυτιλιακών βοηθημάτων όπως ραντάρ Raymarine, GPS- Plotter, VHF, AIS. Να τονιστεί ότι το σύνολο του μεταφερόμενου προσωπικού καθώς και το πλήρωμα διακυβέρνησης (αποτελείται από δυο άτομα) βρίσκονται σε ειδικά αντικραδασμικά καθίσματα.
Aνακεφαλαιώνοντας:
Θεωρούμε ότι τέτοια προϊόντα αποτελούν βάση για την επανέναρξη της ελληνικής αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας ικανά να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του Λιμενικού Σώματος και των Ενόπλων Δυνάμεων και συνάμα να αποτελέσουν τα θεμέλιά για την σχεδίαση μεγαλύτερων σκαφών.
Το σκάφος στις εκδόσεις που παρουσιάστηκε στη παραπάνω ανάλυση είναι σε θέση να καλύψει στο ακέραιο τις ανάγκες των ειδικών δυνάμεων του Στρατού Ξηράς (Αμφίβιοι Καταδρομείς) καθώς και των βατραχανθρώπων του ΠΝ. Παράλληλα, αποτελεί ένα κατάλληλο εργαλείο στο στόλο του Λιμενικού Σώματος για πλειάδα αποστολών. Επιπλέον, το ST60 υπερτερεί έναντι των τουρκικών σχεδιάσεων όπως το ONUK MRTP 16 (τα οποία χρησιμοποιεί κατά κόρον η Τουρκική Ακτοφυλακή) στους τομείς του οπλισμού (ισχύς πυρός), αυτονομία (ακτίνα δράσης), ταχύτητες, μεταφορική ικανότητα και δυνατότητα ελιγμών.
Κλείνοντας, να τονιστεί πως το Αιγυπτιακό Ναυτικό προτίμησε το ST60 έναντι του ONUK MRTP 16 καθώς υπερτερεί έναντι αυτού.
Κύρια Χαρακτηριστικά:
Συνολικό μήκος σκάφους (L):18,60 m
Συνολικό πλάτος (W): 3,40 m
Βύθισμα (DWL): 1,00 m
Χωρητικότητα σε πετρέλαιο: έως 4.000 lt
Πλήρωμα: έως 20-24 άτομα ανάλογα τη διαμόρφωση
Επιδόσεις
Μέγιστη ταχύτητα: 55-70 knots (ανάλογα με την έκδοση του σκάφους).
Επιχειρησιακή ταχύτητα (90% των ονομαστικών RPM): 45-60 knots.
Ακτίνα ενεργείας στην επιχειρησιακή ταχύτητα: περίπου 400 ΝΜ
Αυτό που διακρίνει τα μοντέλο αυτό από τον ανταγωνισμό, είναι η ικανότητα ελιγμών και η αξιοπλοΐα σε ακραίες ταχύτητες. Το σκάφος στην στρατιωτική έκδοση (ST60 Interceptor), λειτουργεί πραγματικά σε ταχύτητες άνω των 55 κόμβων , με απόλυτη ασφάλεια ακόμη και σε δυσμενείς συνθήκες και με αυτονομία άνω των 400 ναυτικών μιλίων. Μπορεί να φτάσει την τελική ταχύτητα των 65+ κόμβων και μπορεί να μεταφέρει πλήρωμα 20 ατόμων για ειδικές αποστολές . Αυτά δεν αποτελούν ευσεβείς σχεδιαστικούς πόθους αλλά έχουν πιστοποιηθεί και στην πράξη από την Ιταλική Οικονομική Αστυνομία και από το πλέον επίλεκτο Ελληνικό Σώμα, καθώς είναι ήδη δοκιμασμένα σε τέτοιες συνθήκες και χρησιμοποιούνται από την ομάδα Δ.Υ.Κ. του Πολεμικού μας Ναυτικού (ΣΑΠ 10 και ΣΑΠ 11).
Κλείνοντας, στο σκάφος δύναται οι ελληνικές εταιρείες να εγκαταστήσουν πλειάδα ελληνικών συστημάτων επικοινωνιών, διοίκησης και ελέγχου, ηλεκτροπτικών και αισθητήρων δημιουργώντας ένα εθνικό ταχύπλοο κλειστού τύπου και μια ολόκληρη οικογένεια σκαφών για τις Ένοπλες Δυνάμεις και το Λιμενικό Σώμα στη κατηγορία των 20 μέτρων.