Σύμφωνα με πληροφορίες της ιστοσελίδας έχει κατατεθεί τις προηγούμενες ημέρες πρόταση της ιταλικής Leonardo για την προμήθεια τριών ελικοπτέρων AW-139 από την πολιτική προστασία για την κάλυψη των αναγκών στους τομείς Έρευνας & Διάσωσης, Αεροκομιδών και Αεροπυρόσβεσης.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων “ΑΙΓΙΣ” το οποίο έχει εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) και επικαιροποιήθηκε στις 16 Σεπτεμβρίου του 2022, περιλαμβάνονται μια σειρά από παρεμβάσεις ενίσχυσης των υποδομών και του τεχνικού εξοπλισμού για την αναβάθμιση των αντίστοιχων επιχειρησιακών δυνατοτήτων του κράτους ως προς την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών.

Στο πλαίσιο αυτό έχει εγκριθεί ένα κονδύλι ύψους 1,631 δις ευρώ για τα έτη 2022-2025 για την αναβάθμιση των δυνατοτήτων του κρατικού μηχανισμού. Από αυτά τα 342,2 εκ. ευρώ θα καλυφθούν από το ταμείο Ανάκαμψης, τα 714,75 εκ ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και τα υπόλοιπα 571 εκ ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Μεταξύ άλλων, όσων αφορά τα πτητικά μέσα για την αεροπυρόσβεση έχουν εγκριθεί:

  1. Προμήθεια 10 Ε/Π βαρέως τύπου Erickson S64
  2. Προμήθεια 5 νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών τύπου CL-515
  3. Αναβάθμιση των 7 υπαρχόντων πυροσβεστικών αεροσκαφών τύπου CL415 σε CL-515 προϋπολογισμού 43.000.000 ευρώ
  4. Προμήθεια 36 αμφίβιων αεροσκαφών πυρόσβεσης Air Tractor (Fireboss)

Σε πρώτη φάση έχουν εγκριθεί τα παρακάτω προγράμματα:

  1. Προμήθεια 2 ελικοπτέρων μεσαίου μεγέθους για ιατρική χρήση
  2. Μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) για εναέρια επιτήρηση
  3. Αναβάθμιση των 7 υπαρχόντων πυροσβεστικών αεροσκαφών τύπου CL415 σε CL-515
  4. Προμήθεια 2 Ε/Π βαρέως τύπου Erickson S64
  5. Προμήθεια ενός ελικοπτέρου για τη μεταφορά της ομάδας διαχείρισης περιστατικών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας
  6. Προμήθεια 11 αμφίβιων αεροσκαφών πυρόσβεσης Air Tractor (Fireboss)
  7. Αναβάθμιση – Εκσυγχρονισμό δύο ελικοπτέρων Super Puma (Προφανώς αναφέρεται στα δύο Super Puma του Πυροσβεστικού Σώματος)

Τα ελικόπτερα παρ‘ όλο που υστερούν σε σχέση με τα πυροσβεστικά αεροσκάφη όσον αφορά την ταχύτητα και την ποσότητα νερού που μπορούν να μεταφέρουν, με εξαίρεση το S64 με τη δεξαμενή των 10.000 λίτρων, έχει αποδειχθεί ότι παίζουν καίριο ρόλο στην κατάσβεση μιας πυρκαγιάς. Τα κύρια πλεονεκτήματα των ελικοπτέρων είναι η μεγάλη ευελιξία που τα διευκολύνει να φτάσουν σε δύσκολες περιοχές, η δυνατότητα κατάσβεσης εστιών με πολύ μεγάλη ακρίβεια λόγω αιώρησης, η δυνατότητα ανεφοδιασμού ακόμη και από δεξαμενές νερού, υδροφόρες, πισίνες, ποτάμια κ.α., ειδικά εάν φέρουν σύστημα με μάνικα πλήρωσης της δεξαμενής και τέλος τη μεταφορά δασοπυροσβεστών και απομάκρυνση ατόμων σε κίνδυνο. Επομένως είναι κατάλληλα για πυρόσβεση κοντά και μέσα σε κατοικημένες περιοχές και μέσα σε περιορισμένου χώρου εδαφικές εξάρσεις, όπου δεν μπορούν να επιχειρήσουν τα αεροσκάφη λόγω μεγέθους.

Η πρόταση της Leonardo

Το ελικόπτερο AW139 είναι ένα συμβατικό δικινητήριο ελικόπτερο πολλαπλών ρόλων. Διαθέτει έναν πλήρως αρθρωτό κύριο ρότορα πέντε πτερυγίων με πλήμνη τιτανίου και σύνθετα πτερύγια και έναν αρθρωτό ουραίο ρότορα με τέσσερα πτερύγια. Είναι εξοπλισμένο με αναδιπλούμενο τρίκυκλο σύστημα προσγείωσης, με τους δύο πίσω τροχούς να μαζεύονται σε εξωτερικά εξογκώματα τις ατράκτου που χρησιμοποιούνται επίσης για τη στέγαση του εξοπλισμού έκτακτης ανάγκης. Πετά από πλήρωμα δύο πιλότων, με έως και 15 επιβάτες που φιλοξενούνται σε τρεις σειρές των πέντε.

Το AW139 τροφοδοτείται από δύο στροβιλοκινητήρες Pratt & Whitney Canada PT6C που ελέγχονται από σύστημα FADEC. το σύστημα FADEC προσαρμόζει απρόσκοπτα τους κινητήρες για άνεση του πιλότου και των επιβατών και μπορεί να χειριστεί αυτόματα τη βλάβη ενός κινητήρα χωρίς αισθητή απόκλιση.

Το ελικόπτερο κατασκευάστηκε με γνώμονα τις απαιτήσεις συντήρησης. Τα κρίσιμα συστήματα είναι εύκολα προσβάσιμα, όπου είναι δυνατόν ο αριθμός των εξαρτημάτων έχει μειωθεί και πολλά εξαρτήματα έχουν σχεδιαστεί για εκτεταμένο κύκλο ζωής. Είναι επίσης εξοπλισμένο με σύστημα παρακολούθησης υγείας και χρήσης (HUMS). Περισσότερα από χίλια προσαρμόσιμα στοιχεία εξοπλισμού μπορούν να διαμορφωθούν ανά απαίτηση πελάτη, συμπεριλαμβανομένων βοηθητικών δεξαμενών καυσίμων, ανυψωτικών συστημάτων διάσωσης, γάντζων φορτίου, ραντάρ αναζήτησης και καιρού, συστημάτων προστασίας από πάγο, εξωτερικές κάμερες και προβολείς και διάταξη καθισμάτων.

Το πιλοτήριο του AW139 βασίζεται στο αρθρωτό σύστημα ηλεκτρονικού εξοπλισμού Honeywell Primus EPIC που ενσωματώνει ένα γυάλινο πιλοτήριο τεσσάρων οθονών LCD. Αν και αποτελεί επιλογή σε πρώιμα μοντέλα, τα περισσότερα αεροσκάφη περιλαμβάνουν αυτόματο πιλότο τεσσάρων αξόνων, ο οποίος επιτρέπει υψηλότερα επίπεδα αυτοματισμού και ασφάλειας και επιτρέπει προηγμένες λειτουργίες όπως η αυτόματη αιώρηση. Αυτό το επίπεδο αυτοματισμού επέτρεψε την πιστοποίηση για λειτουργίες ενός χειριστή υπό τις συνθήκες κανόνων πτήσης με όργανα (SPIFR) και το πιλοτήριο μπορεί επίσης να τροποποιηθεί προαιρετικά για συμβατότητα με βοηθήματα νυχτερινής όρασης. Η τελευταία έκδοση των συστημάτων αεροηλεκτρονικών συστημάτων Primus EPIC περιλαμβάνει ένα σύστημα Synthetic Vision. Η εκπαίδευση πιλότων για τον τύπο είναι διαθέσιμη μέσω προηγμένων προσομοιωτών πλήρους πτήσης επιπέδου D.

AW139 Glass-cockpit

Το AW139 είναι νέας τεχνολογίας αφού πρώτη πτήση του τύπου ήταν στις 3 Φεβρουαρίου του 2001 και μπήκε σε παραγωγή το 2003. Έχουν κατασκευαστεί πάνω από 1100 μονάδες. Το ελικόπτερο προσφέρεται σε διάφορες διαμορφώσεις μεταξύ των οποίων, έκδοση SAR, έκδοση Fire Fighter, έκδοση Αεροκομιδών κ.α.

Στη διαμόρφωση Fire Fighter το ελικόπτερο μπορεί να επιχειρεί είτε με εξωτερικά αναρτημένο κάδο νερού είτε με το σύστημα της Simplex, Model 326 GII – Fire Attack System. Το σύστημα αυτό  αποτελείται από μια επίπεδη εξωτερική κοιλιακή δεξαμενή νερού/αφρού βάρους 226 κιλών κατασκευασμένη από ελαφρύ συνθετικό (Carbon Fiberglass) υλικό υψηλής αντοχής και την αντλία πλήρωσης με μάνικα.  Τοποθετείται εύκολα στο ελικόπτερο μέσα σε 15 λεπτά της ώρας και έχει χωρητικότητα 1817 λίτρα νερού και 95 λίτρα αφρού. Ο ρυθμός πλήρωσης της δεξαμενής μέσω της αντλίας είναι 1514 λίτρα/λεπτό.

Η λειτουργία του συστήματος παρακολουθείται μέσα από το cockpit. Έχει τη δυνατότητα ρίψης συγκεκριμένης, κατά ριπάς ή ολόκληρης της ποσότητας του νερού μέσω του ελέγχου ανοίγματος των τριών καταπακτών της δεξαμενής καθώς και ελέγχου του ποσοστού ανάμειξης του νερού με τον μεταφερόμενο αφρό.

Πολλές υπηρεσίες πολιτικής προστασίας και πυροσβεστικές υπηρεσίες ανά τον κόσμο έχουν δείξει εμπιστοσύνη στις πυροσβεστικές επιδόσεις του ελικοπτέρου είτε στην καθαρή πυροσβεστική έκδοση του ελικοπτέρου είτε ως πυροσβεστικό κιτ προσαρμοζόμενο σε άλλη έκδοση του ελικοπτέρου όπως η έκδοση SAR που έχει επιλέξει η ιταλική υπηρεσία πολιτικής προστασίας. 

Η παραγωγή του S-64 Skycrane της Sikorsky/Erickson που αναγράφεται στη λίστα των υπό προμήθεια ιπτάμενων μέσων έχει σταματήσει εδώ και δεκαετίες και είναι αμφίβολο εάν η Erickson είναι σε θέση να ανοίξει την γραμμή παραγωγής και αν ναι, με ποιό κόστος. Παράλληλα η Π.Α. ψάχνει ένα νέο ελικόπτερο μέσης μεταφορικής ικανότητας για να αντικαταστήσει σε πρώτη φάση τα γερασμένα AB-205 σε ρόλο SAR/CSAR. Μια πιθανή επιλογή/προμήθεια του AW139 από το Πυροσβεστικό Σώμα και την Π.Α. θα αύξανε τη διαπραγματευτική ισχύ απέναντι στην κατασκευάστρια εταιρία. Παράλληλα θα μπορούσε να παραγγελθεί επιπλέον αριθμός συλλογών Model 326 GII – Fire Attack System ώστε τα ελικόπτερα της Π.Α. να υποβοηθούν στο έργο της πυρόσβεσης κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου. Η επιλογή ενός ευρωπαϊκού ελικοπτέρου στους ρόλους SAR και Fire Fighting θα μπορούσε να συγχρηματοδοτηθεί από τη Ευρωπαϊκή Ένωση μειώνοντας το κόστος απόκτησης.