Μια άκρως ενδιαφέρουσα πρόταση για τον εκσυγχρονισμό των αυτοκινούμενων πυροβόλων του Πυροβολικού Μάχης του Στρατού Ξηράς παρουσιάζει η βρετανική BAE Systems σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία Rheinmetall στα πλαίσια της διεθνούς έκθεσης αμυντικών συστημάτων «AUSA 2023» η οποία διεξάγεται κατά τη τρέχουσα εβδομάδα στη Ουάσιγκτον των ΗΠΑ.
Στο περίπτερο της BAE Systems επιδεικνύεται εκσυγχρονισμένο αυτοκινούμενο πυροβόλο Μ-109 με τη νέα κάννη 52 διαμετρημάτων L52 αντίστοιχη με αυτή που εξοπλίζει τα γερμανικά πυροβόλα PzH-2000GR του Ελληνικού Στρατού.
Ως προς τα M-109 η BAE Systems προσφέρει τα δυο πακέτα αναβάθμισης M-109A6 Paladin και M-109A7, δεδομένου ότι οι εκδόσεις A1-A5 είναι εκτός παραγωγής.
Η έκδοση M-109A6 Paladin είναι μια ριζικά αναβαθμισμένη έκδοση με έμφαση στη μαχητική ικανότητα του πυροβόλου, το οποίο μεταφέρει 39 βλήματα, επιτυγχάνει μέγιστο ρυθμό βολής τρία βλήματα σε 15 δευτερόλεπτα ή οκτώ βλήματα τα 60 δευτερόλεπτα (αντίστοιχα το PzH-2000GR επιτυγχάνει 10 βλήματα στα 60 δευτερόλεπτα) και έχει μέγιστο συνεχόμενο ρυθμό βολής ένα βλήμα ανά τρία λεπτά κ.ά.
Επιπλέον έχει αυξηθεί η θωράκιση του συστήματος, ενώ έχει ενισχυθεί η υποδομή ηλεκτρονικών συστημάτων όπως και ο βαθμός αυτοματοποίησης με αποτέλεσμα να μειωθούν οι απαιτήσεις επάνδρωσης στα τέσσερα άτομα. Στην τελευταία και νεότερη έκδοση M-109A7 το πυροβόλο μοιράζεται πολλά κοινά συστήματα με τα M2 Bradley.
Σημειώνεται πως το Μ109Α1Β – Α2 με τυπικό βλήμα Μ107 επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 18100 μέτρων, με πρωθητικό ΗΕRA 24000 μέτρα (τα Μ109 A3GEA1-A2 και τα Μ109Α5 με πρωθητικό ΗΕRA 30000 μέτρα ενώ:
Με βάση τη πρόταση της βρετανικής εταιρείας τοποθετώντας τη νέα κάννη 52 διαμετρημάτων έχει μέγιστο βεληνεκές 30 χιλιομέτρων με συμβατικά πυρομαχικά και 60 χιλιόμετρα με ειδικά προωθητικά και τα ανάλογα νέου τύπου πυρομαχικά.
Εξαιρετικά σημαντική είναι και η εγκατάσταση αυτόματου συστήματος γέμισης ώστε να αυξηθεί ο ρυθμός βολής των αυτοκινούμενων πυροβόλων.
Ένα ακόμη πολύ ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί το γεγονός όπως τονίζει η BAE Systems πως ένα Μ-109Α7 μπορεί να είναι έτοιμο για να βάλλει σε μόλις 60 δευτερόλεπτα. Πρόκειται για σημαντικό γνώρισμα αφού μειώνεται κατακόρυφα ο χρόνος τάξεως μιας πυροβολαρχίας δεδομένου πως το Μ-109Α7 λαμβάνει την αποστολή βολής εν κινήση από τον χώρο απόκρυψης προς τον χώρο τάξης και ακολούθως η κατεύθυνση της πυροβολαρχίας γίνεται μια γρήγορη και άμεση διαδικασία ημέρα και νύχτα.
Το κόστος αναβάθμισης ενός M-109A1B/-109A2/-109GEA1/-109GEA2 στο επίπεδο M-109A6 Paladin είναι της τάξεως των $ 3 εκατομμυρίων περίπου, ενώ το κόστος αναβάθμισης στο επίπεδο M-109A7 είναι ιδιαίτερα υψηλό, της τάξεως των $ 5,2 εκατομμυρίων.
Ο ΕΣ διατηρεί σε υπηρεσία 418 πυροβόλα M-109, τα οποία θα παραμείνουν για αρκετά χρόνια η «ραχοκοκαλιά» του Ελληνικού Πυροβολικού.
Τα 418 M-109 του ΕΣ αποκτήθηκα ως εξής:
(α) 51 M-109A1B: Πρόκειται για μια έκδοση ενδιάμεση των εκδόσεων M-109A1 και M-109A2. Αγοράστηκαν το 1975 από τις ΗΠΑ, με κόστος $ 16.000.000 (τιμές 1975) και παρελήφθησαν την περίοδο 1976-1978
(β) 82 M-109A2: Αποκτήθηκαν από τις ΗΠΑ στη δεκαετία του 1980
(γ) 50 Μ-109GEA1: Αποκτήθηκαν από τη Γερμανία το 2000
(δ) 223 Μ-109 Α3GEA2: Αγοράστηκαν από τη Γερμανία, με κόστος € 16.598.720, το Φεβρουάριο του 2010 και παρελήφθησαν το δίμηνο Νοέμβριος-Δεκέμβριος του 2010 και
(ε) 12 Μ-109A5: Αγοράστηκαν από τις ΗΠΑ το 1997, έναντι $ 22.000.000, και παρελήφθησαν το 1999. Το δικαίωμα προαίρεσης για επιπλέων 12 πυροβόλα, το οποίο προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση, δεν ενεργοποιήθηκε.
Αναλυτικά για τις επιλογές εκσυγχρονισμού των Μ-109 του Πυροβολικού Μάχης μπορείτε να διαβάσετε τη παρακάτω ανάλυση:
Σημειώνεται τέλος πως το ΓΕΣ/ ΔΠΒ έχουν ζητήσει από τις ΗΠΑ Μ-109Α5 ως πλεονάζων υλικό αλλά η απάντηση των Αμερικανών ήταν αρνητική κατά τον παρόντα χρόνο.
Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη τα στελέχη της ΔΠΒ/ ΓΕΣ έχουν αξιολογήσει ενέργειες επιλεγμένου και πολύ στοχευμένου εκσυγχρονισμού στα Μ-109 με την εγκατάσταση του ισραηλινού συστήματος ταχείας τάξης (σύστημα NAPOS ώστε να μειωθεί σημαντικά ο χρόνος τάξης της πυροβολαρχίας) καθώς και της εγκατάστασης νέων περισκοπίων νυχτερινής οδήγησης.