Σε εξέλιξη είναι οι σχετικές διαπραγματεύσεις μεταξύ του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) και της Ιταλικής κατασκευάστριας εταιρείας Leonardo, αναφορικά με τη πρόσκτηση ενός αριθμού ελαφρών μαχητικών M-346 της έκδοσης Fighter Attack.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του DefenceReview.gr, η ηγεσία της ΠΑ στοχεύει στη πρόσκτηση ενός μικρού αριθμού αεροσκαφών, επιπέδου Σμήνους μαχητικών προκειμένου να επιτευχθεί η ανάληψη συγκεκριμένων επιχειρησιακών έργων. Επίκεντρο αυτών είναι οι αποστολές κρούσης δεδομένου πως το M-346FA (Fighter Attack) ξεχωρίζει στη κατηγορία του δεδομένων των όπλων, των ηλεκτρονικών και των ατρακτιδίων που μπορεί να φέρει.

Ήδη η πρώτη επιχειρησιακή εμπειρία και αξιολόγηση του M-346 όπως αυτή λαμβάνει χώρα στα πλαίσια της αεροπορικής εκπαίδευσης στη 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος, στην Αεροπορική Βάση της Καλαμάτας είναι εξαιρετική. Πρόκειται για κομβική εξέλιξη η οποία το προσεχές διάστημα θα λάβει χαρακτήρα επίσημης εισήγησης προς το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο (ΑΑΣ) και ακολούθως προς τα υπόλοιπα θεσμικά όργανα λήψης αποφάσεων (Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων, Συμβούλιο Άμυνας).

Αξίζει να επισημανθεί πως το κόστος για κάθε M-346FA προσδιορίζεται στα 30 εκατομμύρια ευρώ.

Tο M-346FA (Fighter Attack) καλύπτει μια σειρά από επιχειρησιακές ανάγκες, όπως είναι εκπαίδευση προχωρημένου σταδίου, αλλά και οι αποστολές που μπορεί να αναλάβει ένα ελαφρύ μαχητικό αεροσκάφος, όπως είναι η περιπολία και η αναχαίτιση, η αναγνώριση, η άμυνα σημείου, η συνοδεία αεροσκαφών στρατηγικής σημασίας, όπως είναι τα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και τα αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού, η παροχή πυρών εγγύς υποστήριξη σε χερσαίες δυνάμεις, οι αποστολές προσβολής χερσαίων και στόχων επιφανείας κ.ά.

Το M-346FA ενσωματώνει το ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA : Active Electronically Scanned Array) Grifo-E της Leonardo, το οποίο θα αντικαταστήσει το μηχανικής σάρωσης Grifo-M. Επιπλέον, το αεροσκάφος ενσωματώνει το ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας Praetorian DASS (Defensive Aids Sub-System), με σύστημα ηλεκτρονικών μέσων υποστήριξης (ESM : Electronic Support Measures), σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων (ECM : Electronic Countermeasures), σύστημα προειδοποίησης εντοπισμού ραντάρ (RWR : Radar Warning Receiver), σύστημα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος (MAW : Missile Approach Warning), εκτοξευτές πυροτεχνικών αναλώσιμων και συρόμενο σύστημα αντιμέτρων. Eνσωματώνει σύστημα ζεύξης δεδομένων Link-16

Ο οπλισμός που μπορεί να μεταφέρει το M-346FA είναι εντυπωσιακός. Συνολικά το αεροσκάφος έχει επτά σταθμούς ανάρτησης με συνολική μεταφορική ικανότητα 3.000 κιλά. Για αποστολές αέρος-αέρος το αεροσκάφος έχει πιστοποιηθεί με τo ευρωπαϊκό βλήμα IRIS-T (το σημαντικό εδώ είναι ότι ο τελευταίος αξιοποιείται σε συνδυασμό με σκοπευτικό επί κάσκας (HMD : Helmet Mounted Display), αποδίδοντας έτσι στο αεροσκάφος ικανότητες προσβολής ιπτάμενων στόχων, ακόμη και 180ο εκτός της γραμμής σκόπευσης), το ισραηλινό I-Derby και το αμερικανικό AIM-9 Sidewinder.

Για αποστολές αέρος-εδάφους έχει πιστοποιηθεί με το αντιαρματικό βλήμα Brimstone, μέγιστου βεληνεκούς 20+ χιλιομέτρων και τις κατευθυνόμενες βόμβες JDAM (Joint Direct Attack Munitions), SDB (Small Diameter Bomb), Paveway και τις ισραηλινές Lizard-4. Επίσης, το M-346FA Master έχει πιστοποιηθεί με τα ευρωπαϊκά βλήματα κατά πλοίων Marte-ER, μέγιστου βεληνεκούς άνω των 100 χιλιομέτρων. Επιπλέον, μπορεί να μεταφέρει συμβατικές βόμβες ελεύθερης πτώσης, ατρακτίδια πολυβόλων των 12,7 χιλιοστών και ρουκετών, καθώς και ατρακτίδια Litening-5 (στόχευσης) και RecceLITE (αναγνώρισης) της ισραηλινής Rafael, στη νεότερη τους έκδοση με ραντάρ συνθετικής απεικόνισης (SAR : Synthetic Aperture Radar) και σύστημα κατάδειξης κινούμενων στόχων (GMTI : Ground Moving Target Indicator).

Για τον προσεκτικό αναγνώστη αυτό που ξεχωρίζει είναι η ικανότητα του M-346FA να φέρει αντιπλοϊκούς πυραύλους κρούσης πλοίων επιφανείας (Marte ER). «Αυτή η αποστολή μας ενδιαφέρει πρωταρχικά» σημειώνει ανώτατος επιτελής της ΠΑ στον γράφοντα.

Ιδιαίτερη έμφαση από τη Leonardo έχει δοθεί στην υποστήριξης των M-346, έτσι ώστε να είναι εύκολη και οικονομική, σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος ανά ώρα πτήσης.

Ήδη ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας Αντιπτέραρχος (Ι) Θεμιστοκλής Μπουρολιάς συντονίζει όλες τις αναγκαίες διαδικασίες σε επιτελικό επίπεδο για να επιτευχθεί η πρόσκτηση των M-346FA για τη Πολεμική Αεροπορία. Όπως προαναφέρθηκε στόχος της ΠΑ είναι η προμήθεια ενός Σμήνους μαχητικών M-346FA της τάξης των 8-10 μαχητικών.