Το F-15X είναι η τελευταία και πλέον προηγμένη έκδοση του γνωστού μαχητικού αεροσκάφους F-15 Eagle, σχεδίασης και ανάπτυξης της αμερικανικής Boeing. Το F-15 πέταξε πρώτη φορά τον Ιούλιο του 1972 και άρχισε να εντάσσεται στο δυναμολόγιο της Αμερικανική Αεροπορία τον Ιανουάριο του 1976. Από τότε έχει αναβαθμιστεί και εξελιχθεί σημαντικά: Από τις εκδόσεις F-15A/B Eagle (μονοθέσιο και διθέσιο αντίστοιχα, η παραγωγή τερματίστηκε το 1979) πέρασε στις εκδόσεις F-15C/D Eagle (μονοθέσιο και διθέσιο αντίστοιχα, η παραγωγή τερματίστηκε το 1985), μετά στην έκδοση F-15E Strike Eagle (διθέσιο, η παραγωγή τερματίστηκε το 2011) και πλέον στην έκδοση F-15X. Εκτός της Αμερικανικής Αεροπορίας, F-15 διατηρούν σε υπηρεσία ή πρόκειται να εντάξουν σύντομα σε υπηρεσία το Ισραήλ, η Ιαπωνία, η Νότιος Κορέα, η Σαουδική Αραβία, η Σιγκαπούρη και το Κατάρ.

Το F-15 πέταξε πρώτη φορά τον Ιούλιο του 1972 και άρχισε να εντάσσεται στο δυναμολόγιο της Αμερικανική Αεροπορία τον Ιανουάριο του 1976.

Το F-15X είναι ο τελευταίος κρίκος μιας αλυσίδας εξέλιξης του F-15E Strike Eagle και έλκει την καταγωγή του από τις εκδόσεις F-15SE (Silent Eagle), F-15-2040C (πρόταση αναβάθμισης των F-15C) και F-15 Advanced Eagle, που έχει επιλεγεί από την Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και το Ισραήλ. Το F-15X είναι ουσιαστικά η έκδοση του F-15 Advanced Eagle που πρότεινε η Boeing και επέλεξε τελικά η Αμερικανική Αεροπορία για την αντικατάσταση των F-15C/D. Οι εκδόσεις F-15SE και F-15-2040C δεν πέρασαν ποτέ σε φάση παραγωγής, αλλά η τεχνολογία τους αποτέλεσε τη βάση ανάπτυξης του F-15 Advanced Eagle και του F-15X. Το F-15SE πέταξε πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2010. Το αεροσκάφος είναι κατασκευασμένο από υλικά τα οποία παράγουν μειωμένο ίχνος ραντάρ (Stealth), ενώ και τα ουραία κάθετα σταθερά είναι κατασκευασμένα με εξωτερική κλίση 15ο επίσης για λόγους μείωσης του ίχνους ραντάρ του αεροσκάφους.

Επίσης, το F-15SE ενσωματώνει σύμμορφους σταθμούς ανάρτησης οπλισμού (CWB : Conformal Weapons Bay), ενώ έχουν προστεθεί δύο (2) επιπλέον θέσεις ανάρτησης οπλισμού, μία (1) σε κάθε πτέρυγα. Ο βασικός αισθητήρας του αεροσκάφους είναι το ραντάρ τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanned Array) AN/APG-82(V)1 της Raytheon, το οποίο συνδυάζει τoν επεξεργαστή του AN/APG-79, των F/A-18E/F Super Hornet, και την κεραία των AN/APG-63(V)3 των F-15E Strike Eagle. Επίσης, ενσωματώνει το ψηφιακό σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου DEWS (Digital Electronic Warfare System) της BAE Systems, το ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning Survivability System), ψηφιακό σύστημα ελέγχου πτήσης, σύστημα ζεύξης δεδομένων Link-16 και υπέρυθρο σύστημα έρευνας και ιχνήλασης IRST (Infrared Search and Track). Υπενθυμίζουμε ότι το F-15E Strike Eagle, στην έκδοση F-15H Strike Eagle, είχε προταθεί και στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του ΕΜΠΑΕ 1996-2000 (Ενιαίο Μεσοπρόθεσμα Πρόγραμμα Ανάπτυξης και Εκσυγχρονισμού), αλλά τελικά προκρίθηκαν οι επιλογές των F-16 και Mirage-2000.

Οι εκδόσεις F-15SE (φώτο) και F-15-2040C δεν πέρασαν ποτέ σε φάση παραγωγής, αλλά η τεχνολογία τους αποτέλεσε τη βάση ανάπτυξης του F-15 Advanced Eagle και του F-15X.

Η έκδοση F-15-2040C είναι μια πρόταση αναβάθμισης των F-15C βασισμένη σε τεχνολογίες του F-15SE και με έμφαση στην επαύξηση των δυνατοτήτων εναέριας υπεροχής. Το F-15-2040C ενσωματώνει ορισμένες εξωτερικές βελτιώσεις μείωσης του ίχνους ραντάρ, σύστημα IRST και διπλάσια ικανότητα μεταφοράς οπλισμού στις πτέρυγες σε σχέση με τα F-15C/D (από τα 8 στα 16 βλήματα αέρος-αέρος), μέσω της υιοθέτησης του προσθαφαιρούμενου συστήματος AMBER (Advanced Missile and Bomb Ejection Rack) διπλής ανάρτησης όπλων σε κάθε δομικό σταθμό ανάρτησης. Επίσης ενσωματώνει συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και αυτοπροστασίας, σύμμορφες δεξαμενές καυσίμου, βελτιωμένο ραντάρ AN/APG-63(V)3 τεχνολογίας AESA, ενώ έχει πιστοποιηθεί με το ατρακτίδιο Talon HATE διασύνδεσης και επικοινωνίας, σε πραγματικό χρόνο, με τα F-22 Raptor.

Το F-15-2040C αποτελεί την πρόταση της Boeing για την αναβάθμιση της έκδοσης F-15C με τεχνολογίες και συστήματα από το F-15SE.

Εξέλιξη της έκδοσης F-15SE είναι η F-15 Advanced Eagle, η οποία ενσωματώνει το σύνολο σχεδόν των χαρακτηριστικών του F-15SE (κινητήρες και ηλεκτρονικά, εκτός των υλικών μείωσης του ίχνους ραντάρ του αεροσκάφους), αλλά με την επιλογή της υιοθέτησης του AN/APG-63(V)3, αντί του AN/APG-82(V)1. Επίσης ενσωματώνει και βελτιωμένο σύστημα προβολής δεδομένων επί κάσκας (JHMCS ΙΙ : Joint Helmet-Mounted Cueing Systems ΙΙ). Σε ενδεικτικούς συνδυασμούς φόρτου μάχης το F-15 Advanced Eagle μπορεί να μεταφέρει: (α) Έως 22 βλήματα αέρος-αέρος μέσου βεληνεκούς AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile) ή μικρού βεληνεκούς AIM-9X Sidewinder (β) Οκτώ (8) βλήματα αέρος-αέρος και 28 κατευθυνόμενες βόμβες SDB (Small-Diameter Bomb) ή (γ) Οκτώ (8) βλήματα αέρος-αέρος και επτά (7) κατευθυνόμενες βόμβες JDAM (Joint Direct Attack Munition) των 2.000 λιβρών.

Εξέλιξη της έκδοσης F-15SE είναι η F-15 Advanced Eagle, η οποία έχει επιλεγεί από τη Σαουδική Αραβία (F-15SA : Saudi Advanced), το Κατάρ (F-15QA : Qatar Advanced) και το Ισραήλ (F-15IA : Israel Advanced).

Όπως προαναφέραμε την έκδοση F-15 Advanced Eagle επέλεξαν η Σαουδική Αραβία (F-15SA : Saudi Advanced), το Κατάρ (F-15QA : Qatar Advanced) και το Ισραήλ (F-15IA : Israel Advanced), ενώ η Αμερικανική Αεροπορία επέλεξε το 2019 την έκδοση F-15X για την αντικατάσταση των F-15C/D. Η Σαουδική Αραβία έχει επιλέξει το ραντάρ AN/APG-63(V)3, ενώ το Κατάρ το AN/APG-82(V)1. Η  επιλογή του Ισραήλ δεν είναι ακόμα γνωστή καθώς μόλις τον περασμένο Μάρτιο αποφασίστηκε η προμήθεια 25 F-15IA και η αναβάθμιση 25 F-15I στο επίπεδο F-15IA (και η Σαουδική Αραβία, παράλληλα με την προμήθεια των F-15SA θα αναβαθμίσει και τα F-15S στο επίπεδο F-15SA). Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι τα F-15SA/QA/IA θα ενσωματώνουν τους προηγμένους επεξεργαστές ADCPII (Advanced Display Core Processor II), οι οποίοι έχουν δυνατότητα επεξεργασίας 87 δισεκατομμυρίων εντολών το δευτερόλεπτο. (το κείμενο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες)

F-15SA σε πτητικές δοκιμές.

Εκτός της Σαουδικής Αραβίας, του Κατάρ και του Ισραήλ και η Ιαπωνία έχει επιλέξει την αναβάθμιση των F-15J/DJ στο επίπεδο F-15 Advanced Eagle. Συγκεκριμένα, πριν λίγες ημέρες έγινε γνωστό ότι η Boeing και η ιαπωνική Mitsubishi υπέγραψαν συμβόλαιο ύψους $ 4,5 δισεκατομμυρίων για την αναβάθμιση 98 F-15J/DJ στο επίπεδο F-15JSI/DJSI (JSI : Japan Super Interceptor). Η επιμονή της Boeing στην εξέλιξη του F-15E Strike Eagle και ιδιαίτερα στην ανάπτυξη της έκδοσης F-15 Advanced Eagle  δεν είναι τυχαία, αλλά βασίστηκε στον πρόωρο τερματισμό της παραγωγής του F-22 Raptor το 2009, μετά από την παραγωγή 187 αεροσκαφών, και στο γεγονός ότι τα F-15C/D βρίσκονται στο τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής σε συνδυασμό με το γεγονός ότι γερνούν γρηγορότερα από τον ρυθμό εισόδου σε υπηρεσία των F-35 Lightning II.

F-15QA σε πτητικές δοκιμές.

Ο τερματισμός της παραγωγής των F-22 Raptor έχει δημιουργήσει την ανάγκη για ένα ακόμα αεροσκάφος εναέριας υπεροχής στις τάξεις της Αμερικανικής Αεροπορίας έτσι ώστε να υπάρχουν διαθέσιμοι οι προβλεπόμενοι αριθμοί αεροσκαφών. Από την άλλη η γήρανση των F-15C/D με ρυθμό γρηγορότερο από το ρυθμό ένταξης σε υπηρεσία των F-35 Lightning II θα δημιουργήσει ένα επιχειρησιακό κενό στη δομή δυνάμεων της Αμερικανικής Αεροπορίας, ιδιαίτερα στη δεκαετία του 2020. Γιατί; διότι, όπως δήλωσαν αξιωματικοί της Αμερικανικής Αεροπορίας, μέχρι το 2025, θα πρέπει να αποσυρθούν 230 F-15C/D, τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1979-1985 και να αντικατασταθούν. Η λύση της αναβάθμισης τους στο επίπεδο F-15-2040C εξετάστηκε μεν, αλλά τελικά προκρίθηκε η λύση της προμήθειας νέων αεροσκαφών για την αντικατάσταση των F-15C/D και η αναβάθμιση των F-15E Strike Eagle, στο πλαίσιο του προγράμματος «The F-15 Roadmap Candidate Collection».

Όπως έγινε γνωστό τον Μάρτιο του 2019, από τη δημοσίευση του προσχεδίου του αμυντικού προϋπολογισμού για το 2020, η Αμερικανική Αεροπορία θα προχωρήσει στην προμήθεια 144 F-15X εντός δεκαετίας. Η πρώτη παραγγελία αφορά σε οκτώ (8) αεροσκάφη έναντι $ 1,2 δισεκατομμυρίων, τα οποία θα παραδοθούν το 2021 (δύο αεροσκάφη) και το 2023 (έξι αεροσκάφη). Συνολικά για την προμήθεια των 144 F-15X έχει προϋπολογιστεί το ποσό των $ 22,89 δισεκατομμυρίων ($ 159 εκατομμύρια ανά αεροσκάφος) για τα αεροσκάφη, τα όπλα και την υποστήριξη τους για 15 χρόνια (σύμφωνα με την Boeing το Fly-Away κόστος του F-15X είναι $ 98,3 εκατομμύρια σήμερα με προοπτική πτώσης του στα $ 80,3 εκατομμύρια το 2025, αν και εφόσον παραγγελθούν και τα 144 F-15X). Το αεροσκάφος σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε έτσι ώστε να «χωράει», στο μέτρο του δυνατού, στην υφιστάμενη και προϋπάρχουσα τεχνική υποδομή, όσων χρησιμοποιούν αεροσκάφη F-15, έτσι ώστε να συμπιεστεί το κόστος προμήθειας και χρήσης. Επίσης, πάντα σύμφωνα με την Boeing, το κόστος ανά ώρα πτήσης είναι της τάξεως των $ 27.000.

Η μεταφορική ικανότητα όπλων του F-15 Advanced Eagle είναι εντυπωσιακή. Σε ενδεικτικούς συνδυασμούς φόρτου το αεροσκάφος μπορεί να μεταφέρει έως 22 βλήματα αέρος-αέρος AIM-120 AMRAAM ή AIM-9X Sidewinder ή οκτώ (8) βλήματα αέρος-αέρος και 28 κατευθυνόμενες βόμβες SDB ή οκτώ (8) βλήματα αέρος-αέρος και επτά (7) κατευθυνόμενες βόμβες JDAM των 2.000 λιβρών.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο το δίλημμα νέα F-15X ή περισσότερα F-35 Lightning II δεν προβλημάτισε μόνο τις ΗΠΑ, αλλά και το Ισραήλ. Ίσως λογική της απόφασης του Ισραήλ να επιλέξει και το F-15IA και το F-35 Lightning II να είναι ίδια με τη λογική των επιτελών της Αμερικανικής Αεροπορίας και έτσι να επιλέχθηκε το F-15X ως αντικαταστάτης των F-15C/D. Επί της ουσίας, το μεν F-15X έχει μεγάλη μεταφορική ικανότητα όπλων, σε σχέση με το F-35 Lightning II, το δε F-35 Lightning II έχει χαμηλότερο ίχνος ραντάρ, ενώ βρίσκεται στην αρχή της επιχειρησιακής του ζωής, άρα έχει μεγαλύτερες προοπτικές εξέλιξης. Είναι σαφές λοιπόν ότι ο καταλυτικός παράγοντας, που οδήγησε στην επιλογή του F-15X είναι η μεγάλη μεταφορική ικανότητα όπλων του αεροσκάφους (συνολικά το F-15X μπορεί να μεταφέρει 29.500 λίβρες φορτίου, ενώ έχει διάρκεια επιχειρησιακή ζωής 20.000 ωρών).

Δεν είναι τυχαίο ότι ΗΠΑ, Ισραήλ, Σαουδική Αραβία και Κατάρ έχουν επιλέξει το F-15 Advanced Eagle, παράλληλα ή αντί του νεότερου F-35 Lightning II.

Αλλά δεν είναι μόνο η μεγάλη μεταφορική ικανότητα του F-15X. Είναι το σύστημα ελέγχου πτήσης που ενσωματώνει, το ραντάρ AN/APG-82(V)1, τα συστήματα DEWS και EPAWSS, το νέο, πιο εργονομικό πιλοτήριο με τη νέα ενιαία οθόνη αφής ευρείας γωνίας προβολής πολλαπλών δεδομένων, τα ικανότερα JHMCS ΙΙ για τους δύο (2) πιλότους, το υπέρυθρο σύστημα IRST (AN/AAS Tiger Eyes) τους κινητήρες F100-PW-229 (Pratt & Whitney) ή F110-GE-129 (General Electric), που αποδίδουν περίπου 30.000 λίβρες ώσης. Να σημειώσουμε επίσης ότι εκτός των βλημάτων το F-15X ενσωματώνει και ένα (1) πυροβόλο Μ-61A2 Vulcan των 20 χιλιοστών με αναχορηγία 540 φυσιγγίων. Εν κατακλείδι, το F-15 Advanced Eagle, ιδιαίτερα στις διαμορφώσεις του Κατάρ (F-15QA) και των ΗΠΑ (F-15X) είναι ένα σύγχρονο και ικανό αεροσκάφος και ώριμο σας σχεδίαση, ιδιαίτερα για όσες χώρες διατηρούν σε υπηρεσία F-15, ενώ το κόστος του είναι ευθέως ανταγωνιστικό.

Το F-15X ενσωματώνει προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, ραντάρ τεχνολογίας AESA, ολοκληρωμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και αυτοπροστασίας, εργονομικό πιλοτήριο, JHMCS ΙΙ, Link-16, σύστημα IRST, ισχυρούς κινητήρες, δυνατότητα μεταφοράς πολύ μεγάλου όγκου όπλων, τόσο για αποστολές αεροπορικής υπεροχής, όσο και για αποστολές αέρος-εδάφους και μεγάλες επιδόσεις πτήσης (μέγιστη εμβέλεια 1.770 χιλιόμετρα με τρείς εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, μέγιστο επιχειρησιακό ύψος στα 60.000 πόδια). Πρόκειται δηλαδή για μια ολοκληρωμένη αεροπορική πλατφόρμα, έναν πολλαπλασιαστής αεροπορικής ισχύος, ικανός να εκτελέσει πλήθος αεροπορικών αποστολών εναέριας μάχης και προσβολής. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι τόσο οι ΗΠΑ, όσο και το Ισραήλ, η Σαουδική Αραβία και το Κατάρ το επέλεξαν, παράλληλα ή αντί του νεότερου F-35 Lightning II.

Comments

    1. Δεν υπάρχει λόγος να το πάρεις. Γιατί και ακόμα και εάν στο αποδεσμεύσουν μετά τις αντιδράσεις της Τ, οι δίπλα έχουν δηλώσει ότι θα πάρουν και αυτοί. Ότι γίνεται τώρα λοιπόν με τα F-16 θα γίνεται ακριβώς το ίδιο με τα F-15, όμως ακριβότερα.

      1. Εκεί που δεν μπορούσαν να ακολουθήσουν ήταν στα γαλλικά μαχητικά και όπλα, αφού είχαν ρίξει όλα τα χρήματα σε ένα αεροσκάφος.
        Για αυτό θα έπρεπε να συνεχίσουμε με τα Rafale και εν συνέχεια με μια συμμετοχή στο νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα όπου αποκλείεται να συμμετέχουν όσο τα έχουν σπασμένα με το Γάλλο, που είναι η ευκαιρία για εμάς να αποκτήσουμε υπέροχη με προϊόντα τεχνολογίας αιχμής στα οποία δεν έχουν πρόσβαση τα μεμέτια, σε ένα μας πρόλαβαν ενώ σε ένα άλλο ακολούθησαν, ας μη αφήσουμε να συμβεί σε άλλο ένα, όσο έχουμε την ευκαιρία να συμμετέχουμε.

        1. Σωστό το σκεπτικό. Όπως είναι και προφανές ότι θα πρέπει να λάβουμε μέρος και στο FCAS. Χθες. Εκτός και δεν μας έγινε μάθημα η μη συμμετοχή μας στο F-35 για 50 εκ!
          Φυσικά και θα έπρεπε να συνεχίσουμε με Rafale. Όπως και τώρα πρέπει να πάμε σε Rafale (επιτακτικό για μένα λόγω ΑΟΖ).
          Εδώ το ΔΙΠΛΟ ΕΓΚΛΗΜΑ έγινε όταν πήγαμε και πήραμε τα Mirage-Mk5, τη στιγμή που ΗΔΗ πετούσε το Rafale! Που να τα πεις αυτά και να σε πιστέψουν. Και βέβαια το δεύτερο έγκλημα να μην αναβαθμίσουμε και όλα τα παλαιότερα Mirage τότε. Έπρεπε τότε, να δώσουμε στους Γάλλους όλα τα παλαιότερα Mirage έναντι κάποιου τιμήματος και με τα λεφτά των Mk-5 συν κάτι ακόμα, να πάρουμε 2 ενισχυμένες μοίρες (40 μονάδες) Rafale.
          Έχω πάντως μια αίσθηση ότι, εάν εμείς πηγαίναμε παλαιότερα ή τώρα σε Rafale, οι δίπλα για να αντισταθμίσουν θα πάνε σε Typhoon. Χωρίς να είμαι βέβαιος.

          1. Στο FCAS αναφέρθηκα και εγώ, αφού ιναι και το μοναδικό πρόγραμμα αυτού του είδους στην Ευρώπη.
            Η αποχή απο το F-35 ήταν περισσότερο θετική παρά χαμένη ευκαιρία αφού θα μας στοίχιζε πολλά χρήματα έτσι όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα στο πρόγραμμα.
            Για εμένα η απόκτηση Rafale είναι και θέμα ποιότητας και ωριμότητας του προϊόντος που προσφέρουν οι Γάλλοι πέρα απο το πολιτικό μέρος της υπόθεσης που είναι αναμφίβολα εξίσου σημαντικό.

            Έπρεπε όντως να αναβαθμίσουμε όλα τα Mirage 2000 στο επίπεδο -5 αλλά οι υπεύθυνοι προτιμήσαν να κάνουν χατήρια η να υποκύψουν σε πιέσεις των αμερικανών για να αγοράσουμε επιπλέον αμερικάνικα αεροσκάφη.
            Σήμερα αν τα πείς αλλού αυτά έχεις πλέον μεγάλες πιθανότητες να σε πιστέψουν αφού είδαν την φρίκη που επικρατεί σε αυτή την πολύπαθη χώρα.
            Αφού προφανώς είχαμε τα χρήματα να αγοράσουμε 30 νέα F-16 στην PX IV θα μπορούσαμε να πάμε και σε μια αγορά Rafale αντί για τα F-16 για να έχουμε ισορροπίες αναλογίας στον στόλο μαχητικών όπως το είχαν ξεκινήσει στην πολυσυζητημένη αγορά του αιώνα. Ο φωστήρας Καραμανλής όμως επέλεξε να ακυρώσει αυτή την αρχή της εναλλακτικής πηγής προμηθευτή, αφού με την απόφαση του να μην αγοράσει ευρωπαϊκό μαχητικό έδωσε την αριθμιτικη υπέροχη στους αμερικανούς.

            Γενικά δεν αποκλείεται να εξετάσουν οι Τούρκοι το EF αλλά όσο η ώρα πτήσης θα στοιχίζει γύρο στις 73.000 σε € η $ δεν νομίζω ότι θα τα πλησίαζε αφού θα του ερχόταν ακριβό με τις εξόδους που έχει η ΤΗΚ για παραβιάσεις στον ΕΕΧ.

          2. Γενικά δεν διαφωνώ. Ιδιαίτερα το κόστος συντήρησης και λειτουργίας του Thphoon είναι απαράδεκτο. Και είμαστε και τυχεροί που δεν το παραγγείλαμε. Για το F-35 δεν είμαι σίγουρος ότι δεν θα ήταν κάτι καλό, ιδιαίτερα αν μιλάγαμε και για υποκατασκευαστικό έργο. Και μόνο η τεχνογνωσία του να δουλεύουν ελληνικά χέρια σε τέτοια πολύπλοκα και απαιτητικά και αιχμής τεχνολογίας project, μόνο οφέλη θα απέφερε. Δηλαδή μια τεχνογνωσία που θα συμπληρωνόταν και από την εμπειρία του nEYROn, θα ήταν μεγάλη παρακαταθήκη τόσο για μελλοντικά project, όσο και για άμεση κατασκευή ιδιαίτερα απαιτητικών και stealth UAV/UCAV κ.λπ. Επίσης πιστεύω ότι όταν το F-35 ωριμάσει, μετά από 4-5 ακόμα χρόνια, θα είναι ένα ιδιαίτερα αξιόλογο α/φ, όπου ανάλογα στοιχεία, θα πρέπει να περάσει και το 2035 για να δούμε σε άλλο α/φ.

          3. Γενικά είναι θετικό να αποκτάς εμπειρία και τεχνογνωσία, αλλά όταν δεν ξέρεις η δεν θέλεις να την αξιοποιήσεις είναι πεταμένα χρήματα και χαμένος χρόνος, αφού σου μένει μεν για μερικά χρόνια η γνώση αλλά χωρίς να προχωρήσεις σε ένα δικό σου πρόγραμμα η και σύστημα όπως πρότειναν παλιότερα μερικοί αεροπόροι για μια ελληνική GBU -που στην συνέχεια κατηγορήθηκαν και για διάφορα- αυτά πάνε όλα χαμένα, επειδή η τεχνολογία προχωράει και απαιτεί συνεχή έρευνα σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, στην Ελλάδα μέχρι σήμερα αυτά υφίστανται -με την νοοτροπία που επικρατεί- μόνο στην θεωρία αλλά όχι στην πράξη.

            Η συμμετοχή σε ένα μεγάλο πρόγραμμα όπως το F-35 θα έπρεπε να συνεπάγεται με πλήρες μεταφορά γνώσεων για το σύστημα που κρίνοντας και απο την πρακτική στην συντήρηση ευαίσθητων συστημάτων στα F-16 και την μη αποδέσμευση ενός HTS για το ίδιο αεροσκάφος, δεν υφίσταται, σε αντίθεση με το πρόγραμμα για τα ελληνικά Mirage 2000 όπου αποκτήθηκαν -αν θυμάμαι σωστά- πλήρες η σχεδόν πλήρες δυνατότητες συντήρησης σε ελληνικές εγκαταστάσεις όπου υπάρχει και ο απαραίτητος εξοπλισμός.
            Για αυτό δεν νομίζω ότι η συμμετοχή σε ένα αμερικανικό πρόγραμμα υψηλής σημάσιας όπως το F-35 όπου χρησιμοποιούνται πολλές ευαίσθητες τεχνολογίες σε σκληρό και μαλακό υλικό με πολλά απόρρητα στοιχεία -που δεν θέλουν να μοιραστούν οι αμερικάνοι με ξένους- θα μπορούσε να προσφέρει πολλά στην Ελλάδα, εκτός απο μερική συμπαραγωγή εξαρτημάτων για αναλώσιμα ανταλλακτικά.
            Απο πάνω θα έκανε μαλλον και ζημιά δεσμεύοντας κονδύλια που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε προγράμματα με υψηλότερη απόδοση όπου θα υπήρχε και πρόσβαση σε στοιχεία και πληροφορίες για τεχνολογίες αιχμής που θα έπρεπε μας ενδιαφέρουν.
            Η ευκαιρία σήμερα είναι αξιοποιώντας τις επαφές που έχουμε ήδη με κορυφαίες ευρωπαϊκές εταιρίες του αμυντικού χώρου όπως την Ντασσό, η συμμετοχή μας στο FCAS, που δεν περιορίζεται στο μέρος του επανδρωμένου αεροσκάφους αλλά συμπεριλαμβάνει και το μέρος του μη επανδρωμένου γνωστό ως Loyal Wingman που είναι ένα απο τα key elements στο πρόγραμμα. Ένα σημείο εξίσου σημαντικό σημείο -επειδή ανέφερες και τα UCAV- που συνδέεται με το πρόγραμμα FCAS είναι η τεχνολογία επικοινωνιών σε πραγματικό χρόνο μέσο δέσμης λέιζερ με υποστήριξη απο δορυφόρους για ασφαλές και γρήγορες επικοινωνίες που δεν προσφέρουν οι αμερικάνοι, αφού πολλά πράγματα δεν τα αποδεσμεύουν για ξένες χώρες.

            Ακόμα και ένα ώριμο F-35 νομίζω ότι θα έχει π πολύ περιορισμένη εφαρμογή στην Ελλάδα, ενώ θα συνεπάγεται με πολιτικούς περιορισμούς για εκεί που θα σκεφτόμαστε να το χρησιμοποιήσουμε.
            Η απόφαση του Ισραήλ να αντικαταστήσει συγκεκριμένα συστήματα με εγχώρια, θα έπρεπε να μας κάνει πολύ προσεκτικούς, για ένα συστήματα που δεν θα γνωρίζουμε ποτέ πλήρως με αρκετές ψηφιακές παγίδες που έχουν ενσωματωθεί στο λογισμικό του αεροσκάφους, αφού το αεροσκάφος είναι και ένα εργαλείο για συλλογή πληροφοριών που συλλέγει και μεταφέρει μεγάλη ποσότητα πληροφοριών για οτιδήποτε στον κεντρικό υπολογιστή στην χώρα προέλευσης.

          4. Τα mirage 2005 καλά κάναμε και τα πειραμε αντί των rafale τότε γιατί υπηρετούσαν ήδη τα mirage2000 κα έτσι πληροσαμε μόνο τα αεροσκάφη και λίγα όπλα ακόμα , ενώ εάν αγοράζαμε rafale θα είχαμε και έναν καινούριο τύπο αεροσκάφος παραπάνω από τα ήδη Πόλα που έχουμε και θα να ςεβγενε ποιο ακριβό το κουστούμι γιατί θα πληρώναμε παρά πολλά ακομα για όπλα,εκπαίδευση, υποδομές…..ένα με τα mirage 2005 τα είχαμε ηδη

          5. Φίλε Bill,
            μακροπρόθεσμα δεν θα ήταν μεγαλύτερο το κόστος. Χώρια τις δυνατότητες που θα μας έδινε το Rafale Και αυτό γιατί δεν θα είχαμε τελικά δυο τύπους Mirage των οποίων μετά τα Rafale ήταν γνωστό ότι θα σταματούσε η Γαλλία την παραγωγή τους, άρα και την εξέλιξη τους. Οι Γάλλοι κατασκεύασαν το Rafale ακριβώς για να αντικαταστήσουν 7 τύπους α/φ.
            Εμείς, μην αγοράζοντας τότε Rafale (και σε μεγαλύτερους αριθμούς απ’ ότι έγραψα, όχι μόνο δεν πήραμε ένα α/φ που θα έμενε τα επόμενα 40+ χρόνια στην παραγωγή, όχι μόνο από τότε συντηρούμε διάφορους τύπους α/φ με τεράστια κόστη στην πολυτυπία, όχι μόνο στερούμαστε την εμβέλειά του, αφού δεν είχαμε σκοπό να πάρουμε α/φ εναέριου ανεφοδιασμού, αλλά και τις δυνατότητές του. Και σίγουρα λόγω πολυτυπίας έχουμε δώσει περισσότερα. Άσε που διάφορα α/φ που μπορούσαμε να ξεφορτωθούμε από τότε μπορούσαμε να τα πουλήσουμε καλύπτοντας ακόμα πιο άμεσα την όποια διαφορά κόστους. Και αφήνω στην άκρη και το υποκατασκευαστικό έργο, όπου το προσωπικό μας θα δούλευε πάνω σε ακόμα πιο σύγχρονα συστήματα και τεχνολογίες.

  1. Ωραίο αεροσκάφος αλλά η λίστα πελατών που το έχουν αγοράσει είναι ένδειξη ότι είναι για γερά πορτοφόλια .

    Όσο αφορά το σύστημα IRST που μπορεί να φέρει, οι Ιάπωνες πειραματίζονται πιθανόν με ένα εγχώριο σύστημα του είδους που έχουν εγκαταστήσει στο σημείο μπροστά απο το πιλοτήριο -όπως φέρεται και απο τα ρωσικά και ευρωπαϊκά μαχητικά- σε ένα F-15J της ιαπωνικής αεροπορίας.

    https://lh3.googleusercontent.com/proxy/QrbzjzAf8-JwpTvVELQUHPsoNh2-RF0k0O5kFhggMRLqjDb3X86iO30mFARr-sxxgKsFc3D9M-zdtxYu_YvQlS_5lWd2WBjQR0VNomPoBulZg56jvmct6A

      1. Σε ένα ιδανικό σενάριο χωρίς περιορισμούς θα μπορούσε να είναι έτσι.
        Στον πόλεμο στο Ιράκ αρχές ‘90 όμως τα F-15C θυμάμαι να έμπαιναν συχνά σε σκυλομαχίες με ιρακινά Mig-29 η Mirage F-1 αφού έπρεπε να γίνει πρώτα ταυτοποίηση και οπτική επιβεβαίωση του στόχου για να αποφευχθεί ατύχημα με φιλία πυρά στον αέρα.

  2. Γενικα το κοστος πτησης του αετου δεν ειναι και τραγικα μεγαλυτερο απο αυτο των φαντομ. Αποψη μου ειναι πως θα μπορουσαμε να ομοιογεννοποιησουμε τα Φ16 σε επιπεδο adv (πλην των blk30) οσο αφορα ην εξοπλισμο/οπλα και να αιτηθουμε δωρεαν Φ15C που αποσυρονται στα οποια θα πληρωναμε ομως την αναβαθμιση τους σε επιπεδο 2040. Εννοειται μισο δις σε Παπατζιλικια δεν θα τα πετουσαμε…
    Ραφαλ: Ευκαιρια επιτελους για ανταλλαγη ΟΛΩΝ των 2λιτρων με Ραφαλ 2:1. Οπως παλιοτερα ειχε προταθει για τα Φ1 με 2λιτρα.

  3. Κορυφαίο αεροσκάφος αλλά αμερικανικό, με ότι αυτό συνεπάγεται. Σε δικινητήριο επίσης, το rafale είναι καλύτερο πακέτο λόγω και των διαθέσιμων για τη χώρα μας όπλων.

    1. Με το F-15E μπορούσες να έχεις κοινούς κινητήρες με τα F-16 που διέθετες, κοινά όπλα με τα F-4/16/Α-7 που διέθετες. Με το Rafale το μόνο όπλο που είχες κοινό, ήταν οι Magic 2, άντε και οι βόμβες ΜΚ82/83.

      1. Gunner
        Ίδιους κινητήρες δεν έχουμε ούτε στα F-16 στην Ελλάδα και δεν είναι το μοναδικό σημείο που διαφέρει σε αυτά τα μαχητικά που έχουμε, αλλά περισσότερα.
        Στο Rafale δεν θα είχες μόνο Magic 2 και Μκ 82, αλλά επίσης Exocet, MICA EM IR και Scalp που αγοράστηκαν με την νέα έκδοση του Mirage, οπότε δεν θα ήταν μόνο τα δυο που ανέφερες.

  4. Όταν έχει Γαλλικά όπλα (Mica, Scalp, Exoset) αλλά και υποδομές παρόμοιες στα σημεία με τα Rafale, δεν αγοράζεις F15x παρόλο που είναι καλό και ικανό αεροσκάφος.

    Πρέπει να πάμε σε αγορά 20 + 20 Rafale όταν έρθει η ώρα για να αντικαταστήσουμε Mirage EGM , F4E και F16 Block 30.
    Με το Rafale επιτυγχάνουμε εννιαίο αμυντικό δόγμα με Κύπρο , ενώ παίρνουμε το πάνω χέρι σε σχέση με την Τουρκική ΠΑ.

    Το μόνο που θα μένει θα είναι η αγορά μερικών τεμαχίων F35 για κρούση .

    1. Μία ΠΑ με
      121 F16V,
      45 M2000-5 (ή εναλλακτικά Rafale όπως προτείνεις) και
      50 F35
      θα ήταν κυρίαρχη μέχρι το 2040.

      Φυσικά κάτι τέτοιο απαιτεί αρκετά χρήματα. Λιγότερα αν επιλέξεις επιπλέον Μ2000-5 και αρκετά περισσότερα αν επιλέξεις Rafale. Δηλαδή από 7 (με Μ2000-5) έως 11 δις (με Rafale) περίπου στα επόμενα 10 χρόνια.

      1. Τα φου35 καλά θα ήταν να τα εξαιρέσουμε απ’το σχήμα, χιλιοειπωμένα τα θέματά του και επιχειρησιακή ακαταλληλότητα για τη χώρα μας.

        1. Τα F35 πρέπει να τα προμηθευτεί η ΠΑ και μάλιστα η παραγγελία να γίνει σύντομα, ώστε οι παραδόσεις να ξεκινήσουν από τα πρώτα αεροσκάφη του Block4.

          Θεωρώ τύχη που δεν παραλάβαμε/παραγγείλαμε τα αρχικά μέχρι Block3F, αλλά τώρα πρέπει να τα πάρουμε. Αν τα πρώτα φτάσουν το 2024 – 2025, η πλειοψηφία των προβλημάτων θα έχει επιλυθει.

          Επιπλέον το γεγονός ότι δεν μπορούν (τουλάχιστον για την ώρα) να τα προμηθευτούν και οι τούρκοι, είναι επιπρόσθετο προσόν. Δηλαδή το πιο σύγχρονο αεροσκάφος της Δϋσης με εξαιρετικές δυνατότητες κρούσης να είναι παντελώς άγνωστο στον αντίπαλο.

          1. Επιχειρησιακά πώς θεωρείς ότι θα αξιοποιηθούν απ’την ΠΑ; Το κόστος κτήσης, ένταξης και συντήρησης εν σχέσει των επιχειρησιακών πλεονεκτημάτων είναι ανεκτό; Το να αποκτήσουμε ένα οπλικό σύστημα εκτός επιχειρησιακών σχεδίων και χωρίς στρατηγικά όπλα έχει νόημα; Ας πούμε ότι τα προβλήματα έχουν λυθεί…

          2. Thras
            Δεν ακριβώς έτσι τα πράγματα που είπες για τους Τούρκους αφού είχ Ουν στείλει ήδη πρίν την αντιπαράθεση ιπτάμενους και τεχνικό προσοπικό για εκπαίδευση στην Αμερική.
            Οπότε το F-35 δεν είναι άγνωστο για την ΤΗΚ αλλά το αντίθετο.
            Επίσης αν οι Τούρκοι θεωρούσαν το F-35 Must have όπω λένε οι φίλοι Άγγλοι δεν θα προχωρούσαν στην αγορά του S-400 αφού θα μπορούσαν να έχουν και SAMP αν δεν ήθελαν Patriot.
            Περισσότερα απο εμάς θα γνωρίζουν για το αεροσκάφος αλλά όχι λιγότερα, και ειδικά για τα αδύναμα του σημεία.
            Για αυτό,προχώρησαν και στην υλοποίηση της προαίρεσης για επιπλέον συστήματα S-400 όπως έχει ανακοινωθεί σε σχετικές αναφορές.

          3. @Ιωάννη

            Πιστεύω ότι το επιπλέον κόστος χρήσης και υποστήριξης, το οποίο θα βαίνει συνεχώς μειούμενο λόγω περισσότερων αεροσκαφών σε υπηρεσία, είναι ανεκτό για την ΠΑ και τη χώρα (αντίστοιχο είναι και το κόστος των F4, αλλά και οποιουδήποτε από τα συνυποψήφια μαχητικά Rafale, Typhoon κλπ). Φυσικά υπολογίζοντας τα οφέλη μιας stelth πλατφόρμας έναντι στην ΤΗΚ. Επιχειρησιακά θα είναι ένα πάρτυ για την ΠΑ, αφού πιστεύω ότι οι τακτικές που θα αναπτυχθούν στο ΣΟΤ θα είναι πρωτόγνωρες.

            @Ndgi

            Η αρχική εκπαίδευση των χειριστών της ΤΗΚ στο F35 σε καμία περίπτωση δεν τους κάνει να είναι σε θέση να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες του μαχητικού (που ήταν σε πρώιμο block με αρκετούς περιορισμούς). Για το λόγο αυτό η παράδοση των αεροσκαφών λάμβάνει χώρα κάποια χρονική στιγμή, μετά ακολουθεί εκπαίδευση των χειριστών και αρκετό καιρό μετά (συνήθως ένα με δύο χρόνια) κυρήσσονται επιχειρησιακά τα αεροσκάφη.

            Επιπλέον η εκπαίδευση των τούρκων δεν ολοκληρώθηκε, ενώ φυσικά δεν ήταν σε θέση να δοκιμάσουν το αεροσκάφος έναντι απειλών που θα αντιμετωπίσει από την ελληνική αεράμυνα.

            Για εμένα είναι σαφέστατα πιο βαρύνουσας σημασίας οι πιέσεις των ισραηλινών να μην δοθεί το αεροσκάφος σε άραβες, από το αν οι τούρκοι το θεωρούν «must have».

            Πιθανότερη εξήγηση για την επιλογή των S400 (αφού υπήρχαν όπως σωστά λες και άλλες επιλογές) ήταν οι γεωπολιτικές προσδοκίες/προσανατολισμός της Τουρκίας και λιγότερο οι επιδόσεις του αεροσκάφους. Σε αυτό προστίθεται φυσικά και το τεράστιο οικονομικό κόστος που θα απαιτούσαν 118 α/φη F35A/B που είχε στόχο να παραγγείλει.

          4. Thras
            Δεν λέω ότι είναι σε θέση να αξιοποιήσουν το αεροσκάφος στο μέγιστο, αλλά ότι δεν τους είναι παντελώς άγνωστο όπως παρατήρησες παραπάνω, αφού στο χρονικό διάστημα που είχαν την ευκαιρία να εκπαιδευτούν στο σύστημα έστω με τους περιορισμούς που υφίστανται θα προσπάθησαν να μάθουν όσα περισσότερα προλάβουν, που είναι αυτή την στιγμή περισσότερα απο αυτά που γνωρίζουμε εμείς για το αεροσκάφος.

            Όπως αναφέρεται στο παρακάτω, υπήρξαν ήδη θέματα με απόκτηση απόρρητων πληροφοριών που πέρασαν στα χέρια των Τούρκων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα εκπαίδευσης.

            Last week, Brig. Gen. Todd Canterbury, the wing commander, made the decision to immediately ground the pilots and restrict their access to the “vault,” which holds state secrets and classified materials, according to two U.S. defense officials.

            Canterbury’s main concern was that continuing to allow the Turkish pilots access to the F-35’s most sensitive data—instruction manuals, for example—after the July 31 deadline was imposed would provide them an opportunity to take classified information out of the secure space, one official said.

            https://foreignpolicy.com/2019/06/10/fighter-jet-turkey-pentagon-u-s-grounds-turkish-f-35-pilots/

      1. Αυτό είναι προφανώς το μέλλον που φαντάζεται και θέλει η ΛΜ και οι αμερικανόφιλοι επιτελείς στο ΓΕΑ για την ΠΑ.
        Δεν είναι αναγκάστηκα το μέλλον που θα πρότειναν τα στελέχη της ΠΑ που υπηρετούν και υπηρέτησαν στα γαλλικά μαχητικά που έχει η Ελλάδα,
        ούτε ένας λογικά σκεπτόμενος αρμόδιος υπουργός και πρωθυπουργός μιας χώρας.

        Επειδή έχουν ορισμένοι τον συνδιασμό που περιγράφεις θρησκεία δεν σημαίνει ότι είναι και το σωστό για το μέλλον της χώρας, αφού ουσιαστικά πρόκειται για πλήρες εξάρτηση απο έναν και μοναδικό προμηθευτή και χώρα, που αποφεύγουν ακόμα και οι στενότεροι τους σύμμαχοι στην Ευρώπη, με την συνειδητή επιλογή δυο αεροσκαφών απο Ευρώπη και Αμερική στην RAF με τους Ιταλούς να αποτελούν άλλο ένα παράδειγμα.
        Ας μην ξεχνάμε, ότι τα μαχητικά που αγοράζονται δεν ανήκουν ούτε στο ΓΕΑ ούτε στην ΠΑ αυτοί οι άνθρωποι απλά τα λειτουργούν, εκείνοι που τα πληρώνουν όμως έχουν το δικαίωμα να έχουν αξιόλογη και αξιόπιστη αποτροπή ανεξάρτητη απο τα γούστα εξωτερικών πολιτικών παραγόντων η των αξιωματικών στην αεροπορία και στο πεντάγωνο και απο τα οικονομικά συμφέροντα μιας αμερικανικής εταιρίας που δεν πρέπει να μας απασχολούν.
        Αυτά μην τα ξεχνάμε.

      2. Gunner

        Αυτό είναι προφανώς το μέλλον που φαντάζεται και θέλει η ΛΜ ο πρέσβης και οι αμερικανόφιλοι επιτελείς στο ΓΕΑ για την ΠΑ.
        Δεν είναι αναγκάστηκα το μέλλον που θα πρότειναν τα στελέχη της ΠΑ που υπηρετούν και υπηρέτησαν στα γαλλικά μαχητικά που έχει η Ελλάδα,
        ούτε ένας λογικά σκεπτόμενος αρμόδιος υπουργός και πρωθυπουργός μιας χώρας.

        Επειδή έχουν ορισμένοι τον συνδιασμό που περιγράφεις θρησκεία δεν σημαίνει ότι είναι και το σωστό για το μέλλον της χώρας, αφού ουσιαστικά πρόκειται για πλήρες εξάρτηση απο έναν και μοναδικό προμηθευτή και χώρα, που αποφεύγουν ακόμα και οι στενότεροι τους σύμμαχοι στην Ευρώπη, με την συνειδητή επιλογή δυο αεροσκαφών απο Ευρώπη και Αμερική στην RAF με τους Ιταλούς να αποτελούν άλλο ένα παράδειγμα.
        Ας μην ξεχνάμε, ότι τα μαχητικά που αγοράζονται δεν ανήκουν ούτε στο ΓΕΑ ούτε στην ΠΑ αυτοί οι άνθρωποι απλά τα λειτουργούν, εκείνοι που τα πληρώνουν όμως έχουν το δικαίωμα να έχουν αξιόλογη και αξιόπιστη αποτροπή ανεξάρτητη απο τα γούστα εξωτερικών πολιτικών παραγόντων η των αξιωματικών στην αεροπορία και στο πεντάγωνο και απο τα οικονομικά συμφέροντα μιας αμερικανικής εταιρίας που δεν πρέπει να μας απασχολούν.

        Αυτά να τα έχουμε υπόψην μας όταν μιλάμε για εξοπλισμούς.

  5. Ξερετε αν ισχυει η πληροφορια που ακουγεται οτι προσφερονται 12 μεταχειρισμενα Rafale για αντικατασταση των Μ2000 ΕGΜ/BGM;

    1. Μεγάλο λάθος αν προμηθευτούμε τόσο περισορισμένο αριθμό. Καλό είναι να διαλέξουμε αν θα έχουμε δύο μοίρες Μ2000-5 ή δύο μοίρες Rafale και να πάμε σε συνολίκή συμφωνία.

      Πάντως σίγουρα όχι μία μοίρα απο το καθένα!

      1. Συμφωνω, αλλα οι φημες λενε για 6 Rafale F1 και 6 F2 ή F3. Επισης κατι ακουστηκε για εκτακτο κονδυλι αμυνας 1.5 δις .Τωρα το τι ακουμε και το τι θα γινει …deja vu.

    2. Παλαιότερα είχε γραφτεί σε πακέτο με πλοία ότι μας έδιναν 40 μεταχ. Rafale για 2 δις.
      Δεν διαψεύστηκε ποτέ αλλά και δεν προχώρησε, αφού ακόμα δεν έχουμε κάνει κάτι με πλοία.
      Τώρα, ισχύει για 12 ανεξάρτητα από οτιδήποτε άλλο και παίρνουν και τα παλαιά Mirage, αλλά αυτό θα είχε νόημα αν πήγαινες και σε 30+ νέες μονάδες, ώστε αντισταθμιστικά να σου αναβάθμιζαν αυτά τα 12 στην τρέχουσα έκδοση.

  6. @ndgi

    Για αλλη μια φορα εξαιρετικες παρατηρησεις!

    Να προσθεσω οτι τα λαθη στην αεροπορια ξεκινησαν απο την περιφημη αγορα του αιωνα. Δυο τυποι μαχητικων για εμας ηταν τεραστιο λαθος. Αντι για 40+40, θα μπορουσαμε να εχουμε παρει 100 μαχητικα ενος και μονο τυπου. Με 20/20 hindsight θα επρεπε να παιρναμε 100 mirage με συμπαραγωγη και να επαιρναν οι Αμερικανοι αλλα προγραμματα, οπως M1 αρματα ή ακομα και πλοια επιφανειας.

    Θα ειχαμε σημερα αεροπορια με 240 Mirage.

    Φυσικα στη χωρα της μιζας, οι οικονομιες κλιμακας ειναι ο εχθρος.

    1. Φίλε phormio
      Εκείνη την εποχή ήταν ίσως ένας αναγκαίος συμβιβασμός για να μη εξοργιστούν οι αμερικάνοι -που μας είχαν παραχωρήσει και μερικό υλικό- με μια στροφή σε ευρωπαϊκά μαχητικά που θα τους άφηνε πρακτικά απέξω, αν και θα τους άξιζε για το παιχνίδι που έπαιζαν στο παρασκήνιο των Ελληνοτουρκικών σχέσεων, ικανοποιώντας τουρκικές απαιτήσεις για να παραμένουν οι Τούρκοι στο δυτικό άρμα στην ψυχροπολεμική εποχή που ήταν και είναι ακόμα η απόλυτη προτεραιότητα των αμερικανών.

      Σε μερικές συζητήσεις που έχω παρακολουθήσει θυμάμαι μερικούς συμμετέχοντες να έλεγαν ότι η «ορθότερη» επιλογή θα ήταν το F-18 για στόλο με έναν τύπο αεροσκάφους και σκέφτηκα ότι εκεί θα ήταν που θα μας έτρωγε το μαύρο το σκοτάδι με πλήρη εξάρτηση απο τους αμερικανούς που συνηθίζουν να μας αδειάζουν.
      Ασφαλώς θα προτιμούσα το Mirage 2000 σε μεγαλύτερους αριθμούς, αλλά νομίζω ότι η έκδοση C η EG δεν θα μας εξυπηρετούσε για ρόλους αέρος-εδάφους αφού και οι Γάλλοι είχαν παράλληλα στα Mirage τα Jaguar και Super Etendard στο ρόλο δίωξης βομβαρδισμού ενώ τα M2000 σε αποστολές αέρος-αέρος.
      Αυτό άλλαξε με την εμφάνιση του Rafale που είναι ένα πραγματικό αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων που αντικατέστησε -η θα αντικαταστήσει- σήμερα και όλα τα μαχητικά στο στόλο της Armée de l’air για όλους τους ρόλους μέχρι την πυρηνική αποτροπή απο αέρος.
      Για αυτό θεωρώ ότι είναι το Rafale είναι το ιδανικό αεροσκάφος για αεροπορίες με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες που δεν σηκώνουν μεγάλη πολυτυπία στον αεροπορικό στόλο., ενώ πρέπει να καλύψουν όσο περισσότερα μπορούν με έναν τύπο αεροσκάφους.
      Υπάρχει φυσικά και το Gripen που έχει εξελιχθεί επίσης σε ένα εξαιρετικό σύστημα πολλαπλού ρόλου, αλλά επειδή η ΠΑ πετάει συχνά επάνω απο θάλασσα όπου έχουν χαθεί και μερικά ελληνικά μαχητικά απο προβλήματα με τον κινητήρα θα προτιμούσα ένα δικινητήριο αεροσκάφος που να είναι και στιβαρή κατασκευή όπως το Rafale αφού υπήρξαν και προβλέψεις για χρήση σε αεροπλανοφόρα που έχουν υψηλότερες απαιτήσεις απο το υλικό. Ένα σημείο είναι και η μεταφορική ικανότητα όπου το Rafale θυμίζει λίγο το A-7 Corsair και φυσικά οι αισθητήρες και τα αντίμετρα που έχουν ενσωματωθεί στο αεροσκάφος.
      Αν μπορούσαμε να είχαμε130 απο αυτά παράλληλα στα 40 Mirage θα ήταν σαν να έχουμε 200+ Mirage 2000-5 που θα κάλυπταν όλο το πακέτο αποστολών σε αέρα θάλασσα και έδαφος με παράλληλη δυνατότητα για εναέριο ανεφοδιασμό με buddy-to- buddy refueling που προσφέρει επίσης το Rafale.
      Προφανώς υπάρχουν όμως παράγοντες -ακόμα και μέσα στην ΠΑ- που δεν θέλουν να τα έχει αυτά η ΠΑ και η Ελλάδα. Αφού πέρα από τα πολιτικά και τις μίζες, υπάρχει και ένα κόλλημα με το οπαδηλίκι σε αυτή την χώρα.

      1. Η Ελλάδα τότε διατηρούσε 5 ή 6 αν θυμάμαι καλά τύπους α/φ (αν βάλεις και τους διαφορετικούς τύπους σε κάθε α/φ και παραπάνω). Σε πολυτυπία, έχουμε δώσει πολλά περισσότερα από την αγορά ικανών αριθμών Rafale. Χώρια τα άλλα που λες. Ούτε οι Αμερικανοί θα έλεγαν τίποτα, αφού F-16 αγοράζαμε μέχρι τα τέλη των 2000’s. Από αρχές των 2000’s, θα έπρεπε να προσανατολιστούμε σε 2 τύπου α/φ (F-16/Rafale) και σταδιακά να πωλούμε ή ανταλλάσσουμε όλους τους άλλους τύπου α/φ (κάποιο τύπο διατηρούμε ακόμα και σήμερα). Επιπλέον, θα έπρεπε από τότε να έχουν αναβαθμιστεί στα 30αρια F-16 σε 50Adv καθώς και (εύκολα και σχετικά φθηνά) τα 50αρια σε 50Adv.
        Και φυσικά δεν δέχομαι κουβέντα για δήθεν κόστη, σε μια εποχή που πετάγαμε τα δις από τα παράθυρα για χαρτοπόλεμο στις απόκριες.

        1. Οι αμερικανοί ούτως η άλλως δεν θα έπρεπε ούτε πρέπει να μιλάνε αφού έχουν πάρει την μερίδα του λέοντος, χωρίς να προσφέρουν το ικανότερο και ποιοτικότερο προϊόν.

          Λογικά θα έπρεπε να είχαμε ξεκινήσει ήδη ένα πρόγραμμα για ένταξη πραγματικού μαχητικού 4ης+ γενιάς αλλά μας έφαγαν οι μίζες, οι προσωπικές προτιμήσεις και εμμονές στελεχών της ΠΑ και οι επιλογές διεφθαρμένων πολιτικών προσώπων.
          Στην Γερμανία για παράδειγμα ο πτέραρχος που τόλμησε να πάρει θέση υπέρ του F-35 χωρίς να ρωτήσει τους προϊσταμένους του τον προσγείωσαν σκληρά και μάλιστα σύντομα, στέλνοντας ένα σαφές μήνυμα στην ΛΜ ότι δεν πρόκειται για μπανανία αλλά για σοβαρή χώρα που αποφασίζει βάση των εθνικών συμφερόντων και όχι για εξυπηρέτηση των ξένων. Στην Ελλάδα αυτό δεν ισχύει, αφού όταν μια ΛΜ λέει «πήδα» σε στρατιωτικούς και πολιτικούς, αυτοί ρωτάνε πόσο ψηλά να πηδήξουν. Έτσι δεν χτίζεται αποτροπή αλλά περισσότερη εξάρτηση…ενώ είναι και ασεβής συμπεριφορά απέναντι στον φορολογούμενο πολίτη ο οποίος τα πληρώνει.

  7. Πιστεύω το F15X είναι εξαιρετική και ορθολογική επιλογή για τις ΗΠΑ. Θα αγοράσουν ένα πλήρες, ώριμο και εξελιγμένο μαχητικό πολλαπλών ρόλων με πολλή τεχνολογία.

    Από μια άποψη θα είναι ίσως το πλέον ολοκληρωμένο/ικανό μαχητικό της USAF καθώς οι περικοπές χρημάτων για αναβαθμίσεις των F-22 τα έχουν αφήσει να υστερούν σε σημαντικούς τομείς όπως η έλλειψη παθητικής ανίχνευσης στόχων με ένα IRST ή ενός προβολικού/σκοπευτικού συστήματος κράνους για τον πιλότο, αλλά και στη δικτύωση αφού το F-22 δεν μπορεί να επικοινωνήσει απευθείας με κανένα άλλο μαχητικό των ΗΠΑ πλην του εαυτού του. Έχει το δικό του πρότυπο γνωστό ως Intra-Flight Data Link (IFDL), πρόδρομο του Multifunction Advanced Data Link (MADL) του F-35, και μπορεί μόνο να δεχθεί δεδομένα από δίκτυο LINK 16 με αποτέλεσμα το ακριβότερο stealth μαχητικό του κόσμου να χρησιμοποιεί φωνητική επικοινωνία όπως πρόσφατα στην Συρία.

    Το F-15X θα είναι και εξαιρετικός φορέας μεγάλων όπλων όπως αντιδορυφορικών και hypersonic όταν αυτά γίνουν διαθέσιμα στο οπλοστάσιο των ΗΠΑ, όπλα με υψηλή αξία για το μέλλον τα οποία δεν μπορούν να φέρουν τα stealth παιδιά της Lockheed.

    Σε σχέση με το F-35, η σύγκριση είναι ακόμα πιο άνιση, αφού σε κρίσιμους τομείς όπως η ταχύτητα, εμβέλεια/ακτίνα δράσης, επιχειρησιακή οροφή, φερόμενο φορτίο και ποικιλία όπλων το F-15X υπερέχει ξεκάθαρα. Το F-15Χ αφομοιώνει τις καλύτερες και πιο πρόσφατες τεχνολογίες όπως τον «πιο ισχυρό υπολογιστή αποστολής που έχει υπάρξει» σύμφωνα με την Boeing (όταν το F-35 θα περιμένει το Block 4 για να εκσυγχρονίσει κρίσιμα υποσυστήματα όπως το EOTS, ALIS κ.α). Σαν σχεδίαση είναι προϊόν μιας «χρυσής» εποχής στην αεροπορική βιομηχανία των ΗΠΑ που έβγαλε τα «teen fighters», όταν η ύπαρξη της Σοβιετικής Ένωσης ως αντίπαλο δέος επέβαλε σε ικανοποιητικό βαθμό έναν πραγματισμό και μια νηφαλιότητα που τώρα οι ΗΠΑ στερούνται. Η Lockheed ως άλλος Κρόνος έχει καταπιεί σχεδόν τα πάντα, και ο γιγαντισμός έχει δημιουργήσει ασύλληπτες για άλλες εποχές στρεβλώσεις, όπως το έκτρωμα γνωστό ως concurrency που έχει παράγει σχεδόν 500 F-35 τα οποία στην ουσία είναι πρωτότυπα «περιορισμένης παραγωγής» μιας προβληματικής σχεδίασης που θέλησε να κάνει τα πάντα κατέληξε ένας ιπτάμενος συμβιβασμός μεταξύ αντιφατικών προσδοκιών, γενικά αυτό που λέμε «too little – too late».

    Σε όλα αυτά θα έπρεπε ίσως να συνυπολογίσουμε και την επιβιωσιμότητα, με το F-15 το 1983 στα χέρια Ισραηλινών να έχει προσγειωθεί έχοντας χάσει μια ολόκληρη πτέρυγα, ενώ το F-35 για λόγους βάρους (με τόσα πράγματα που έπρεπε να χωρέσουν μέσα) ψύχεται με… καύσιμο, το οποίο λειτουργώντας ΚΑΙ ως ψυκτικό υγρό χρειάζεται πλέον και κατάλληλη διαχείριση της θερμοκρασία λειτουργίας του, ξεκινώντας από το έδαφος και τα βυτιοφόρα τα οποία βάφονται λευκά γιατί το F-35 δεν αρέσκεται να ξεκινά με… ζεστά καύσιμα/ψυκτικό υγρό. Ας φανταστούμε Ελληνικά F-35 σε καθήκοντα επιφυλακής κάτω από τον καυτό καλοκαιρινό Ελληνικό ήλιο και τι προβλήματα μπορεί πιθανώς να υπάρξουν.

    Για την χώρα μας το Ραφάλ για τους λόγους που έχουν εξηγήσει και άλλοι φίλοι σχολιαστές παραπάνω είναι πολύ καταλληλότερο, με τον σπουδαιότερο λόγο κατά την γνώμη μου να είναι τα όπλα που μπορεί να φέρει και μας είναι διαθέσιμα φορώντας τα Ελληνικά ενθόσημα.

    Αν και προσωπική μου φαντασίωση από κάποια άλλη πραγματικότητα όπου θα είχαμε οικονομική και κυρίως πολιτική ανεξαρτησία θα ήταν «πέσιμο» στους Σουηδούς για εκτεταμένη συμπαραγωγή/συνεξέλιξη του Gripen E και γενική ανταλλαγή τεχνολογιών με έμφαση στην ενίσχυση της Ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Το μικρό (σε σχέση με Γαλλία, ΗΠΑ κτλ.) μέγεθος της Σουηδίας θα την καθιστούσε δυνητικά πολύ πιο «ισότιμο» εταίρο της Ελλάδας σε μια τέτοιας έκτασης συνεργασία. Επίσης το αμυντικό δόγμα στο όποιο βασίστηκε η σύλληψη του Gripen ταιριάζει ιδανικά στην χώρα μας. Η Σουηδία είναι μια χώρα Δυτική και μικρή πληθυσμιακά αλλά διακατέχεται διαχρονικά από μια τάση ανεξαρτησίας και αυτονομίας σε πολιτικό και αμυντικό/βιομηχανικό επίπεδο. Το αμυντικό της δόγμα ήταν φτιαγμένο να μπορέσει να πολεμήσει υπέρτερους αριθμητικά αντιπάλους με μικρές ΕΔ που βασίζονταν σε εφέδρους, ευελιξία και ανώτερη τεχνολογία. Δεν θυμίζει/φαντάζει λίγο Ελλάδα; Ιδανικά πιστεύω έτσι θα έπρεπε να είναι και η χώρα μας με την ιστορία και την γεωπολιτική της θέση.

  8. Πολυ καλο σχολιο!
    Τα οικονομικα μας βεβαια κανουν αδυνατη την αγορα rafale. Μονη λυση ο εκσυγχρονισμος ολου του υπαρχοντος στολου και να μπουμε σαν very junior partners στο FCAS. Η dasault δεν θελει να γινει το fcas Eurofighter vol2 , και επιδιωκει να το αναπτυξει σε κλειστο κυκλο.

    Πιθανολογω οτι θα ηταν εφικτο να μπαιναμε στο προγραμμα ως junior partner στο supply chain, χωρις να μας πεφτει λογος στην αναπτυξη (που δεν μπορουμε να προσφερουμε και πολλα, μεταξυ μας).

    Για να γινει κατι τετοιο, πρεπει να μην παρει η LM και τα κλειδια του γκαραζ του ΥΠΑΜ.

    Αυτο που φοβαμαι ομως οτι θα γινει, ειναι να ξεκινησουμε σε 7 -8 χρονια να παραγγελνουμε F35 σε εξαιρετικα μικρες ποσοτητες καθε φορα. Αυτο θα εινσι καταστροφικο. Οι Αμερικανοι δεν θα αποσδεσμευσουν ποτε οπλα και αισθητηρες που να κανουν τη διαφορα με τους γειτονες. Η αυξηση της τουρκικης ισχυος σημαινει την ταιβανοποιηση της Ελλαδας. Η Τουρκια των 90 εκατομμυριων κατοικων και του 1+ τρος αεπ, θα ειναι ακομα πιο σημαντικη στην περιοχη.

    Η μονη ελπιδα ειναι στην προσδεση ενος ευρωπαικου αρματος που βλεπει την Τουρκια ως εχθρικη δυναμη. Αυτο εξαρταται εν πολλοις απο τη Γερμανια που δεν φερεται ως ηγεμονας αλλα ως σχιζοφρενης μαφιοζος: αντι να πουλα προστασια στις χωρες-δορυφορους της περιφερειας, τις ξεπουλαει για τα ματια της Αγκυρας και Μοσχας.

    Οι Γερμανοι βεβαια εχουν εναν και βαλε αιωνα ηλιθιων στρατηγικων επιλογων. Το κακο ειναι οτι τη βλακεια που δερνει το κατεστημενο του Βερολινου, θα την πληρωσουμε εμεις. Κραζουμε τη Μερκελ και καλα κανουμε. Αν ανεβει στην εξουσια το SPD το οποιο λαμβανει το 70% της τουρκικης ψηφου, τι θα κανουμε ;

    Αν ηταν ενας Μπισμαρκ στο τιμονι, θα παρουσιαζε τη Γερμανια ως την καρδια της πολιτικης και στρατιωτικης ισχυος της Ευρωπης, που θα προστατευε τους δορυφορους της περιφερειας ενω θα προσπαθουσε να γινει αυτονομος παιχτης στον Σινο-αμερικανικο Ψυχρο Πολεμο.

    1. phormio
      Έχεις δίκιο και για να το αναπτύξουμε λίγο, οι αναφορές του κ. Κωνσταντίνου Ζηκίδη για την οικονομική πραγματικότητα σήμερα αλλά και για το αύριο, δεν προκαλούν και αισιοδοξία όχι μόνο για αγορές νέων μαχητικών αλλά και για εκσυγχρονισμούς πέραν του προγράμματος για τα 84 μαχητικά που έχει ξεκινήσει.
      Η συζήτηση για αγορά οποιουδήποτε νέου μαχητικού είναι αυτή την στιγμή εντελώς θεωριτική, και ειδικά για αριθμούς που ανέφερα παραπάνω που θα ήταν πρόγραμμα για πολλά χρόνια όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες στις οποίες πληρούνται οι οικονομικές προϋποθέσεις.
      Προσωπικά δεν αποκλείω πάντως αν συνεχίσουν έτσι όπως πάνε τα πράγματα, να φτάσουμε και στο επίπεδο μιας Ουγγαρίας η Τσεχίας που λειτουργούν μισθωμένα μαχητικά Gripen για να έχουν έστω ίχνος απο προστασία η αστυνόμευση του εναέριου χώρου και αυτό επειδή είναι και απαίτηση του ΝΑΤΟ, αλλιώς θα ήταν μάλλον μόνο με τα L-39 η τα νεότερα L-159 που δεν είναι και μεγάλη πρόκληση για ένα μαχητικό.
      Απο την άλλη όμως παρατηρώντας και την εξέλιξη στην Βουλγαρία που την έβαλαν στο μαντρί με μόλις 8 αεροσκάφη της ΛΜ, υπάρχει και περίπτωση να μας φορτώσουν οπωσδήποτε και το F-35 σε μικρό αριθμό που θα χρεωθεί ο Έλληνας φορολογούμενος -είτε έχει είτε δεν έχει να πληρώσει ας είναι χρεωμένος μέχρι τα αυτιά- για 30 χρόνια για να πληρώνει νταβατζιλίκι στον αμερικανό που τους θέλει όλους κάτω απο την παντόφλα του όπως ήθελαν παλαιά και οι Γερμανοί που το είχαν και στίχο στο εθνικό τους ύμνο. Αυτό απο μόνο του νομίζω ότι σηκώνει μια επανάσταση, αφού η ανοχή στην λεηλασία έχει και όρια.

      Αν μπορούσαμε να ξεφύγουμε με συμμετοχή σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα απο αυτή την καταστροφική πορεία στην οποία θέλουν να μας ρίξουν οι αμερικάνοι ε το F-35 θα ήταν νομίζω μεγάλη οικονομική ανακούφιση για την χώρα, αφού οι ευρωπαίοι παρά που έχουν και αυτοί τα στραβά τους σημεία δεν μπορούν μας επιβάλουν να αγοράσουμε αεροσκαφη άρματα και πλοία όπως έχει αποδειχθεί σε αρκετές περιπτώσεις όπου είμασταν κοντά σε συμφωνία που δεν υπογράφηκε για μα αγοραστούν αμερικάνικα αεροσκάφη, με παράδειγμα τα EF του Σημίτη που ξαφνικά έγιναν F-16 ενώ θα μπορούσαν να γίνουν και Mirage 2000 που δεν έγιναν αφού οι Γάλλοι δεν εκβίαζαν ούτε λάδωσαν ούτε φοβέρηξαν πολιτικούς για να πέσουν οι υπογραφές.
      Οι Τούρκοι πάντως μα χαρά ξέφυγαν στο παραπέντε όπως λένε, με κόλπο έξυπνο και χωρίς να πληρώσουν ρήτρα για μονομερή εγκατάλειψη απο υπογεγραμμένη συμφωνία. Άσχετα αν πήραν μίζες η όχι κοίταξαν το εθνικό τους συμφέρον όχι τις μετοχές της ΛΜ και τα σχέδια των αμερικανών. Αυτό θα έπρεπε να μας είχε γίνει μάθημα, αλλά για αρκετούς δεν έγινε προφανώς.

      Όσο για το ενδεχόμενο ανόδου τουνγερμ;Νίκου σοσιαλιστικού κόμματος, νομίζω ότι δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για πολλά χρόνια ακόμα, μέχρι να εμφανιστεί ξανά ένας Χ. Σμίτ η Μπράντ που μέχρι στιγμής δεν φαίνεται ότι θα συμβεί σύντομα.

      1. Στο FCAS θα μας βάλουν. Γιατί εμείς δεν έχουμε τέτοιες απαιτήσεις ώστε να προκαλέσουμε προβλήματα στο σχεδιασμό και στις προδιαγραφές που θέλουν να θέσουν. Πέραν ενός υποκατασκευαστικού έργου, δεν θα είμαστε πρόβλημα, αλλά σίγουροι πελάτες.

        1. Μακάρι να γίνει έτσι, γιατί αλλιώς θα πάμε για πλήρη εξάρτηση αν εφαρμόσουν τα σχέδια τους οι αμερικάνοι με την υποστήριξη μερικών πουλημένων σε αυτή την χώρα.

  9. Rafale, παιδά… mica IR, METEOR, SCALP, EXOCET, AERO, HAMMER, φουλ link, aesa, εμβελεια.

    Δεν εχεις ,meteor aero και hammer.

    Ακομα και στην χειροτερη δεν αγοραζεις νεα οπλα και τα περνεις μετα

    Kαι οι γαλλοι ξερουν απο αεροπλανα

    Ναι μαμα ξύπνησα!!!

  10. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε FOS για υλικό που ήδη έχουμε και κάθεται και διαβάζω αρκετούς να ονειρεύονται RAFALE F15 και F35!!!
    Είδατε πουθενά δηλώσεις περί αύξησης αμυντικών δαπανών?
    Από που θα βρεθούν αυτά ta billions??
    Η οικονομία έχει καταρρεύσει κοιτάτε την υστέρηση στα έσοδα
    Και η κατάσταση με το covid δεν θα είναι μονο για φέτος

      1. Να συζητάμε αλλα σε πολύ πιο δύσκολο αλλα απόλυτα πλαίσιο:

        Πως μπορεί να αυξηθεί η αποτρεπτική ισχύς με τα δεδομένα διαθεσιμα των 500mil το χρόνο!!
        Aντε να υποθέσουμε 1 billion το χρόνο

        Προτάσεις του τύπου 40 RAFALE, 50 F35, 2 214, 8 [email protected], 30F15X , 4 FFGX, 4 MMSC, σίγουρα είναι εύκολες προς αύξηση της αποτρεπτικής ικανότητας αλλα δεν έχουν ΚΑΜΙΑ σχέση με τη διαμορφούμενη οικονομική πραγματικότητα!!

        ΥΓ
        Για να μην συγχύσω αρκετούς πρόσθεσα και τα mmsc στη λίστα
        Εάν είναι 4 στα 4 billion δεν μας παίρνει εκτος εάν οι Αμερικανοι δεχτούν αποπληρωμή στα 25-40 χρονια!!!

        1. Απο ολα αυτα το μονο πιθανως εφικτο ειναι τα υποβρυχια αν καποτε λυθει το θεμα του Σκαραμαγκα. Υπαρχουν τα 100-110 εκατομμυρια ευρω υλικα και η τεχνικη υποδομη ναυπηγησης. 2 νεα υποβρυχια θα βγουν σχετικα φτηνα.

          Στη χειροτερη, αν δουμε οτι η ηλιθια και πανακριβη αναβαθμιση του Ωκεανου δεν εχει πολυ ψωμι, να κανιβαλιστει το υποβρυχιο για τα συστηματα του.

    1. Το μνημόνιο του 2015 αναφέρει ρητά:
      «Η Κυβέρνηση πρέπει να συσκέπτεται και να ΣΥΜΦΩΝΕΙ με τους Θεσμούς για όλα τα σχέδια νόμου με επαρκές περιθώριο ΠΡΙΝ την υποβολή τους για δημόσια διαβούλευση ή το Κοινοβούλιο». Κοινώς δεν αποφασίζουμε εμείς πλέον, έχουμε παραδώσει επισήμως τα κλειδιά και απλά διαλέγουμε τους ηθοποιούς που θα παριστάνουν την κυβέρνηση. Το πρόβλημα λοιπόν είναι κυρίως πολιτειακό, όχι αυστηρά οικονομικό.

      Έχουμε πληρώσει εκατοντάδες δισ. για εξυπηρέτηση χρέους μόνο την δεκαετία 2000-2010, ενώ μέχρι το 2060 θα έχουμε χρονιές με υποχρεώσεις εξυπηρέτησης άνω των 10 δισ. Το Διεθνές Δίκαιο έχει προβλέψεις για ένα κυρίαρχο κράτος να διαχειριστεί ακόμα και ενεργώντας μονομερώς τις δανειακές του υποχρεώσεις, ιδίως όταν υπάρχει υπαρκτός υπαρξιακός κίνδυνος. Τα κράτη ως νομικές οντότητες δεν είναι όπως ένας ιδιώτης που θα του πάρεις και το βρακί μέχρι να ξεπληρώσει. Εκτός και αν παραιτηθεί κανείς οικειοθελώς από αυτά του τα δικαιώματα όπως έγινε από όλες τις τελευταίες κυβερνήσεις.

      Κοινώς, αν δεν είχαμε διαχρονικά τηλεκατευθυνόμενους αχυράνθρωπους να παίζουν την κυβέρνηση για τα μάτια του κόσμου, θα μπορούσαμε να κάνουμε μονομερώς έναν ενδελεχή έλεγχο και μερική αναδιάρθρωση του χρέους και να βρεθούν πολλά δισ. για την άμυνα. Όχι φυσικά ότι κάτι τέτοιο έχει πιθανότητες να συμβεί με τις υπάρχουσες συνθήκες αλλά έτσι έσβησαν π.χ οι ΗΠΑ το μεγαλύτερο μέρος του χρέους του Ιράκ στην μετά-Σαντάμ εποχή, επικαλούμενοι ότι ήταν προϊόν ενός διεφθαρμένου καθεστώτος και χωρίς ωφέλεια του Ιρακινού λαού. Αν εξετάζαμε στα σοβαρά με εισαγγελείς και ορκωτούς λογιστές τα τόσα σκάνδαλα που έχουμε βιώσει, εξοπλιστικά, Siemens, λίστες Λαγκάρντ, δάνεια κομμάτων κτλ. πόσα επιχειρήματα θα είχαμε ως χώρα να επικαλεστούμε (έστω εν μέρει) κάτι αντίστοιχο;

    2. Δεν υπάρχουν χρήματα για FOS αλλά υπάρχουν για αγορές νέων ελικοπτέρων απο Αμερική, ενώ τα υπόλοιπα των συμφωνημένων ΝΗ90 περιμένουν να παραληφθούν με ευθύνη των αμερικανόδουλων υπουργών του πενταγώνου και πολιτικών στην Ελλάδα.
      Αυτά είναι μπούρδες που αραδιάζουν μερικοί πονηροί επειδή θεωρούν ότι απευθύνονται σε ανυποψίαστους που δεν γνωρίζουν απο πο.στιές στην Ελλάδα.

      1. Δεν δέχομαι καμία συζήτηση για λεφτά, όταν ακόμα και τα τελευταία χρόνια έχουν ξεπηδήσει δις για πολλούς και διάφορους λόγους, πλην των αναγκών των Ε.Σ. Πρόσφατα είπαν ότι θα βρουν άμεσα το 1,4 δις για τα αναδρομικά που επιδικάστηκαν. Από που?
        Και πέρσι που δεν είχαμε αναδρομικά, γιατί δεν ξεπετάχτηκε από το πουθενά άλλο ένα 1,5 δις να έχουμε προχωρήσει ΜΕΚΟ, τορπίλες, διάφορες FOS και να έχουμε δώσει και προκαταβολές για όποιες φ/γ θέλαμε? Είναι αστείο να μιλάμε για απαραίτητες δαπάνες και λεφτά που δεν έχουμε.

        1. gdmast
          Ειρωνικά το είπα, αφού η καραμέλα με την έλλειψη χρημάτων εμφανίζεται μόνο όταν γίνεται συζήτηση για αγορές ευρωπαϊκών όλπλων και ανταλλακτικών, όταν πρόκειται όμως για αμερικάνικα και ειδικά απο την ΛΜ οι ερασιτέχνες οικονομολόγοι και φυλακές των αμερικανικών συμφερόντων εδω μέσα είναι μούγκα στην στρούγκα αφού έτσι τους συμφέρει…

  11. Υποθεση εργασιας:
    -Η Ελλαδα προμηθευεται Rafale (εστω 2 μοιρες) .

    -Η Τουρκια (εστω οτι ηταν επιλογη της να αποφυγει το F35) ζητα απο τις ΗΠΑ F15 για να αποκατασταθει η ισορροπια (ειχαν δηλωσει οτι αν παρουμε εμεις F15 θα επαιρναν κ αυτοι) κ ποια η πιθανοτητα να το δωσουν δεδομενων των κυρωσεων που εκρεμμουν (εδω γελαμε) λογω Σ400;

    Πώς αλλαζουν οι ισορροπιες;

  12. Αφού ανοίξαμε συζήτηση περί πολιτικής στόλου και αντίληψης υπευθύνων στελεχών στην ΠΑ και τις πολιτικής ηγεσίας, παραθέτω το παρακάτω πρόσφατο ενδιαφέρον άρθρο με μερικές ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις και για το θέμα τον Γαλλικών φρεγατών FTI όπως για και τις προτάσεις για χρηματοδότηση απο την Γαλλία που μερικοί θέλουν να μην υπάρχουν επειδή τους χαλάει τα όνειρα…

    Γαλλικά μαχητικά στην Πολεμική Αεροπορία: Rafale ή Mirage 2000-5Mk.2; Υπέρ και κατά
    https://www.defence-point.gr/news/gallika-machitika-stin-polemiki-aeroporia-rafale-i-mirage-2000-5mk-2-yper-kai-kata

  13. Τα όπλα της οικογένειας SPICE είναι κατάλληλα τόσο για την προσβολή επίγειων, όσο και πλωτών στόχων. Το μεγάλο SPICE 2000 (συλλογή προσαρμοζόμενη σε συμβατικές βόμβες MK-84, BLU-109, RAP-2000 και άλλες) έχει ακτίνα 60 χιλιομέτρων, το SPICE 1000 με τις αναπτυσσόμενες πτέρυγες (προσαρμογή σε συμβατικές βόμβες MK-83, MPR1000, BLU-110, RAP-1000 κ.α.) έχει ακτίνα 125 χιλιομέτρων και το μικρό SPICE 250 που μεταφέρεται σε τετράδες σε ειδικό αναρτήρα (SQR – Smart Quad Rack) μπορεί να προσβάλει στόχους από αποστάσεις της τάξης των 100 χιλιομέτρων.

    Το ΜΟΝΟ μειονέκτημα των όπλων SPICE είναι η υψηλότερη τιμή τους σε σχέση με τα JDAM, SDB και τις βόμβες LGB. Καθοδήγησης λέιζερ δηλαδή, που πρακτικά πρέπει να αφεθούν πάνω από το στόχο… Για την Πολεμική Αεροπορία αυτό το πρόσθετο κόστος είναι αποσβέσιμο από το γεγονός και μόνο ότι τα SPICE μπορούν χωρίς περιορισμούς να αξιοποιηθούν επάνω σε οποιαδήποτε έκδοση μαχητικών Mirage 2000 και F-16 αξιοποιεί επιχειρησιακά!

    απο https://www.defence-point.gr/news/oikogeneia-oplon-spice-otan-apofasisoyme-alithini-stratigiki-synergasia-me-to-israil
    Ευχομαι το 1 δις που θα διατεθει να μη παει κυριολεκτικα χαμενο.

    1. Υπάρχει και η Umbani της νοτιοαφρικανικής Denel που έχει πιστοποιηθεί ήδη στα M2000-9 και F-16E των ΗΑΕ που είναι συγκρίσιμο όπλο με ανάλογες ικανότητες που θα ήταν ίσως φθηνότερη αλλά εξίσου αποτελεσματική λύση.

      https://www.iiss.org/-/media/images/comment/military-balance-blog/2019/december/al-tariq-glide-bomb-424×238.png

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *