Στα πλαίσια παρουσίασης των νέων τεχνολογιών στο τομέα των ναυτικών επιχειρήσεων επισκεφθήκαμε τη διεθνή έκθεση Euronaval 2018 που διεξήχθη στη περιοχή Le Bourget του Παρισιού. Η έκθεση είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω της προοπτικής προμήθειας των γαλλικών πλοίων Belhara της Naval Group όμως συνάμα με αυτά τα πλοία παρουσιάστηκαν και άλλα ιδιαίτερα σημαντικά εκθέματα με ελληνικό ενδιαφέρον. Στην έκθεση βρέθηκε ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης καθώς και ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του ΓΕΝ.

Αναλυτικά για τις Belhara: https://defencereview.gr/fregates-belharra-gia-to-p-n-oi-exelixeis-kai-oi-prooptikes-sto-koryfaio-exoplistiko-programma-gia-to-p-n

Θα προσπαθήσουμε στο παρακάτω άρθρο να δώσουμε βάση στο φωτογραφικό υλικό που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Ξεκινάμε από τα Ισραηλινά ναυπηγεία που παρουσίασαν μια ευρεία γκάμα πλοίων στο τομέα των περιπολικών ανοιχτής θάλασσας και παράκτιων περιπολικών όπως τα SR-72 και τα σκάφη Shaldag Mk3 και Mk4. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα επιλογή σχεδίασης είναι η κορβέτα Saar 6. Το πλοίο περιλαμβάνει ισχυρό οπλισμό αποτελούμενο από 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους Barak 8, 16 αντιπλοϊκούς πυραύλους και ραντάρ κατηγορίας Aesa με την ονομασία EL/M-2248 MF-STAR καθώς και το σύστημα C-Dome το οποίο βασίζεται στο γνωστό και επιτυχημένο Iron Dome. Το ναυτικό C-Dome αξιοποιεί πυραύλους Tamir με βεληνεκές από 4 έως 70 χιλιόμετρα.

Συνεχίζοντας στο περίπτερο της Naval Group  μια αξιοσημείωτη επιλογή τορπίλης είναι η F-21, η πλέον εξελιγμένη τορπίλη η σχεδίαση της οποίας αποτελεί εξέλιξη της Ιταλικής BlackShark με δυνατότητα να αναπτύσσει ταχύτητα έως 50 κόμβους με μέγιστο βεληνεκές τα 50 χιλιόμετρα. Να τονιστεί βέβαια πως η ταχύτητα είναι συνάρτηση της απόστασης. Δηλαδή στο μέγιστο βεληνεκές η τορπίλη δεν αξιοποιεί τη μέγιστη ταχύτητα. Όπως μας είπανε τα στελέχη της Naval Group  τον περασμένο Μάιο πραγματοποίησε επιτυχημένη βολή από τα γαλλικά υποβρύχια τύπου Rubis. Αναλυτικά για το θέμα: https://defencereview.gr/oi-torpiles-poy-endiaferoyn-to-pn-stin-euronaval-2018/

Μια άλλη ιδιαίτερα φουτουριστική σχεδίαση υποβρυχίου είναι το SMX-31 επίσης της γαλλικής Naval Group. Με πλήρωμα 15 άτομα, το SMX-31 αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 20 κόμβων, έχει μέγιστη αυτονομία 45 ημέρες, έχει τη δυνατότητα να καταδυθεί σε βάθος έως και 250 μέτρα, φέρει 45 τορπίλες, δύναται να εκτοξεύει βλήματα Scalp Naval, και έχει εκτόπισμα 3000 τόνους.

Η ιταλική Leonardo παρουσίασε το Μη Επανδρωμένο Ελικόπτερο AWHERO κατηγορίας Rotary Unmanned Air Vehicle (RUAV). Το AWHERO δύναται να εκτελεί αποστολές συλλογής πληροφοριών, κατάδειξης στόχων, ηλεκτρονικής καταγραφής πεδίου μάχης, και τακτικής αναγνώρισης. Αποτελεί μια εξαιρετική επιλογή επίσης για αποστολές επιτήρησης συνόρων αφού δύναται να φέρει ευρεία γκάμα ηλεκτροπτικών αισθητήρων. Θα ήταν επίσης καλή επιλογή για αξιοποίηση από το Λιμενικό Σώμα ή την ΕΛ.ΑΣ για αποστολές εσωτερικής ασφάλειας. Έχει τη δυνατότητα να είναι στον αέρα για έως 6 ώρες, με μέγιστη ταχύτητα 90 κόμβων και μέγιστο ύψος πτήσης τα 10.000 πόδια. Μπορεί (μέσω κρυπτασφαλισμένου data link τύπου AES 56) να δίνει τακτικής κατάστασης στα κέντρα επιχειρήσεων σε αποστάσεις έως και 100 ναυτικών μιλιών.

Επίσης, η Ιταλική Leonardo παρουσίασε τρία είδη τορπιλών: την ελαφριά Black Arrow, την Mjte που λειτουργεί ως δόλωμα και την Black Scorpion. Η BLACK ARROW μπορεί να εξαπολυθεί από πλοία επιφανείας για προσβολή υποβρύχιων στόχων, ελικόπτερα, αεροσκάφη και μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα. Μεγάλο ενδιαφέρον συγκεντρώνει η μίνι τορπίλη Black Scorpion που μπορεί να βληθεί από μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα, πλοία ή ιπτάμενα μέσα. Ένα άλλο αρκετά πρωτοποριακό θέαμα ήταν η τορπίλη Mobile Target Jammer Emulator (MJTE). Πρόκειται για μίνι τορπίλη που χρησιμοποιείται από υποβρύχια ή πλοία επιφανείας για την αντιμετώπιση υποβρύχιων επιθέσεων. Η τορπίλη είναι σύστημα παραπλάνησης των επερχόμενων τορπιλών.

Επίσης παρουσιάστηκε το πυροβόλο Marlin των 50 χλστ για ελαφρά σκάφη με κύριο χαρακτηριστικό του την υψηλή ταχυβολία και την αντιαεροπορική του ικανότητα καθώς και τα εξελιγμένα κατευθυνόμενα πυρομαχικά Vulcano για τα ναυτικά πυροβόλα των 76 και 127 χιλιοστών με βεληνεκή 35 και 85 χιλιομέτρων αντίστοιχα.

Στο περίπτερο της MBDA είδαμε την μεγάλη γκάμα βλημάτων που καλύπτουν όλες τις σύγχρονες ανάγκες στρατιωτικών επιχειρήσεων. Ιδιαίτερη εντύπωση μας προκάλεσαν οι επάκτιες συστοιχίες Marte Er και Exocet Block 3C. Πρόκειται για τη πλέον εξελιγμένη έκδοση του βλήματος. To σύστημα παράκτιας άμυνας συνδυάζει τα βλήματα MM-40 Block.3 Exocet και Marte ER. Το νέο σύστημα παράκτιας άμυνας της MBDA, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον περασμένο Απρίλιο, στη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης «DIMDEX 2018». Τα βλήματα MM-40 Block.3 Exocet, τα οποία υπηρετούν και στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ), αποτελούν βελτιωμένη έκδοση του Block.2 και επιτυγχάνουν μέγιστο βεληνεκές 170+ χιλιόμετρα.

Επίσης ενσωματώνουν νέο προηγμένο λογισμικό σχεδιασμού επιχειρήσεων. Βελτιώσεις υπάρχουν και στο σύστημα καθοδήγησης όπου το βλήμα μπορεί να σχεδιάσει τρισδιάστατες τροχιές προσέγγισης και προσβολής. Η δυνατότητα αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική σε περίπτωση προσβολής του ίδιου στόχου με δύο βλήματα, τα οποία ακολουθούν δύο διαφορετικές τροχιές προσέγγισης και γωνίες προσβολής. Στην τερματική φάση το βλήμα ενεργοποιεί έναν ενεργητικό ερευνητή, ο οποίος λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων «J» (για στόχους επιφανείας) ή έναν ερευνητή με βάση το GPS (για στόχους εδάφους). Από την άλλη, το Marte ER αποτελεί εξέλιξη των βλημάτων της οικογένειας Marte και έλκει την καταγωγή του από την έκδοση Marte Mk.2/S. Στην έκδοση Marte ER το βλήμα επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές περί τα 100 χιλιόμετρα.

Συνεχίζοντας τη περιήγηση μας τη δεύτερη ημέρα, τα γαλλικά ναυπηγεία CMN παρουσίασαν ποικίλες σχεδιάσεις για πλοία επιπέδου καταδιωκτικού ταχυπλόου έως και κορβέτας όπως η BR71. Η πυραυλάκατος FS56 αποτελεί την εξελιγμένη έκδοση των Combattante και το μέλλον της σχεδίασης με επίκεντρο πολύ χαμηλό ηλεκτρομαγνητικό ίχνος αφού ήδη από τις μεγαλύτερες απειλές για τα ΤΠΚ είναι ο κίνδυνος να φανερωθούν όταν είναι αγκιστρωμένα σε θέση απόκρυψης.

Τα ιταλικά ναυπηγεία Cantiere Navale Vittoria SpA παρουσίασαν μια ολοκληρωμένη οικογένεια ταχυπλόων σκαφών όπως το Interceptor 85.

Η Ιταλική Fincantieri παρουσίασε την έκδοση των Ιταλικών Fremm με την ονομασία Carlo Bergamini και τις κορβέτες που προορίζει για το Ναυτικό του Κατάρ. Για το θέμα έχουμε τοποθετηθεί αναλυτικώς εδώ: https://defencereview.gr/italikes-korvetes-pou-axizi-na-exetastoun-dynitika-apo-p-n/

Πολύ ενδιαφέροντα εκθέματα παρουσίασαν τα επίσης Ιταλική ναυπηγεία Ferretti. Το σκάφος το οποίο κέντρισε το ενδιαφέρον μας ήταν η σχεδίαση FSD 150 Combat Boat. , η ιταλική Ferretti Security and Defence παρουσίασε ένα νέο ταχύπλοο σκάφος εφόδου και αμφίβιων επιχειρήσεων. Πρόκειται για το FSD-150 Combat Boat Mk.1, το οποίο αξιολογείται από την ιταλική Ταξιαρχία Πεζοναυτών «San Marco», με στόχο την προμήθεια δύο σκαφών, τα οποία θα ενταχθούν οργανικά στο υπό ναυπήγηση ιταλικό πλοίο αμφίβιων επιχειρήσεων. Το FSD-150 έχει μήκος 16,3 μέτρα, πλάτος και βάρος, με πλήρη φόρτο μάχης, 22 τόνους. Το σκάφος επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 40 κόμβους της ώρα (74 χιλιόμετρα την ώρα) και μέγιστη εμβέλεια 320 ναυτικά μίλια (593 χιλιόμετρα) στην ταχύτητα πλεύσης. Απαιτεί πλήρωμα τριών ατόμων, ενώ μπορεί να μεταφέρει 22 πλήρως εξοπλισμένους στρατιώτες (δύο διοικητές και δύο δεκαμελείς ομάδες). Ο εξοπλισμός του αποτελείται από ένα τηλεχειριζόμενο πύργο Hitrole της Leonardo με πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, δύο συστήματα εκτόξευσης αντιμέτρων ROSY της Rheinmetall και πλήρως θωρακισμένη καμπίνα με θωράκιση της Rheinmetall. Το σύστημα διαχείρισης μάχης είναι το SeaGuardian της ASTIM. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία το FSD-150 είναι κατασκευασμένο από υβριδικό υλικό ανθρακονημάτων και υαλονημάτων (Hybrid Carbon/Glass Fiber), τουλάχιστον δύο φορές ποιο ανθεκτικό από το αλουμίνιο, ενώ η σχεδίαση του είναι τέτοια που του επιτρέπει να επιχειρεί με άνεση και ασφάλεια σε ακτές. Αναλυτικά το θέμα το έχουμε παρουσιάσει εδώ: https://defencereview.gr/neo-tachyploo-skafos-efodoy-paroysiase-i-italiki-ferretti/

Στην έκθεση βρέθηκαν τα Ισπανικά ναυπηγεία της Navantia επιδεικνύοντας ευρεία γκάμα πλοίων με έμφαση την ανθυποβρυχιακή φρεγάτα F-110.Τα πλοία θα έχουν ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό, θα είναι εφοδιασμένα με το σύστημα Aegis, βλήματα ESSM Block 2, ραντάρ AN / SPY-1 ενώ το ιδιαίτερα εντυπωσιακό όπως μας είπανε οι Ισπανοί ναυπηγοί μηχανικοί η σχεδίαση των πλοίων έχει εγγενή χαρακτηριστικά από τα πλοία F-101 Álvaro de Bazán και F-300 Fridtjof Nansen. Θα αναπτύσουν ταχύτητες έως 28 κόμβους ενώ θα έχουν εκτόπισμα 4500 τόνους. Το Ισπανικό ναυτικό αναμένεται να αποκτήσει πέντε πλοία για να αντικαταστήσει τα πλοία κλάσης Santa Maria.

Θετική εντύπωση προκάλεσε το σκάφος της Γαλλικής Zodiac. Πρόκειται για το σκάφος H-1300 με μέγιστη ταχύτητα τους 61κόμβους και αυτονομία 600 ναυτικών ενώ ήταν εφοδιασμένο με 4 κινητήρες των 400 ίππων έκαστος. Να τονιστεί πως το σκάφος έφερε βάση για δύο αντιαρματικούς εκτοξευτές MMP της MBDA.

Τα Γερμανικά ναυπηγεία της thyssenkrupp παρουσίασαν σε μοντέλα τα πλοία F125 Baden-Württemberg, τη φρεγάτα MEKO A200 που πρόσφατα επέλεξε η Αίγυπτος καθώς και τη κορβέτα K130 Braunschweig. Παράλληλα, η επίσης γερμανική εταιρεία Atlas Electronic παρουσίασε την τορπίλη SeaHake mod 4 ER με έντονο ελληνικό ενδιαφέρον.

H MEKO A200

Tα πλοία F125 Baden-Württemberg καθώς και η κορβέτα K130 Braunschweig

Στην έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το βλήμα RBS-15 Mk4 της Σουηδικής SAAB. Το βλήμα ανήκει στη κατηγορία των πλέον προηγμένων και εξελιγμένων βλημάτων. Ρωτήσαμε τα στελέχη της Σουηδικής εταιρείας αν πρόκειται να πιστοποιηθεί στο F-16 για αποστολές αέρος – επιφανείας με την απάντηση να είναι αρνητική πλην όμως τεχνικώς υπάρχει η δυνατότητα. Στο περίπτερο της SAAB επιδείχθηκε και η τορπίλη SLWT, η οποία είναι ελαφριά τορπίλη και βάλλεται από αεροσκάφη, πλοία και ελικόπτερα με ανθυποβρυχιακό ρόλο.

Στο περίπτερο της Αγγλικής BAE παρουσιάστηκε η φρεγάτα Type 26 που αποτέλεσε πρόσφατα το νέο πλοίο του Καναδικού ναυτικού.

Η Νορβηγική Kongsberg παρουσίασε το βλήμα Naval Strike Missile. To προαναφερθέν βλήμα είναι νέας γενιάς και αναμένεται να αντικαταστήσει το σύνολο των βλημάτων επιφανείας – επιφανείας του Γερμανικού ναυτικού που ανήκουν στον τύπο RGM-84 Harpoon. Όπως είναι γνωστό το νορβηγικό βλήμα θα πιστοποιηθεί στα F-35 με πρώτη χώρα την Αυστραλία. Το F-35 Lightning II θα έχει τη δυνατότητα να φέρει εσωτερικά δύο πυραύλους του νορβηγικού Joint Strike Missile που αποτελεί την εξέλιξη του Naval Strike Missile. Η διαδικασία διασύνδεσης του βλήματος με το λογισμικό του αεροσκάφος αναμένεται να περατωθεί επιτυχώς περί το 2022 με 2024. Ταυτοχρόνως αντίστοιχες κινήσεις θα γίνουν και για αεροσκάφη F/A-18E/F Super Hornet ενώ για τα F-16 η εταιρεία μας ανέφερε πως τον Νοέμβριο του 2015 πραγματοποιήθηκε επιτυχημένη βολή από το νορβηγικό βλήμα στο πεδίο βολών και δοκιμών στη πολιτεία Utah των ΗΠΑ.

Στα ολλανδικά ναυπηγεία της εταιρείας Damen υπήρξε ευρεία γκάμα εκθεμάτων όμως το ενδιαφέρον στράφηκε στη σχεδίαση Sigma 6610 ως ένα σύγχρονο ΤΠΚ και στα ποικίλης σχεδίαση περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης όπως αυτό που πρόσφατα επέλεξε το Λ.Σ.

Τέλος, μια πολύ ενδιαφέρουσα επιλογή ήταν το σύστημα άμυνας των υποβρυχίων με τη χρήση μιας «τορπίλης» παραπλάνησης από την Ισραηλινή Rafael.

Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για την IDEX 2018 από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα! Στο τέλος της εβδομάδας θα ακολουθήσει και άρθρο για τα ενδιαφέροντα εκθέματα για χρήση από τις ειδικές δυνάμεις! Τα εκθέματα της Τουρκικής ναυπηγικής βιομηχανίας τα έχουμε παρουσιάσει αναλυτικά εδώ: https://defencereview.gr/antapokrisi-apo-to-parisi-i-paroysia-tis-toyrkias-sti-euronaval-2018-apokleistikes-fotografies/

Εντυπωσιακή εμφάνιση από τα Ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας
Η πολύ φουτουριστική σχεδίαση του νέου μαχητικού από τη γαλλική Dassault Aviation.
To γνωστό σε εμάς NH90 με διαμόρφωση ανθυποβρυχιακού πολέμου.