Η Αεροπορική Εθνική Φρουρά (Air National Guard) και η Εφεδρεία Πολεμικής Αεροπορίας (Air Force Reserve) των ΗΠΑ έχουν αποκομίσει θετικές εντυπώσεις από τη χρήση του ατρακτιδίου AN/ASQ-236 Dragon’s Eye της Northrop Grumman σε μαχητικά αεροσκάφη F-16 Viper. Το Dragon’s Eye είναι ένα ατρακτίδιο-ραντάρ τεχνολογίας AESA (Active Electronically-Scanned Array) η χρήση του οποίου επιτρέπει τη σάρωση στα πλευρά του αεροσκάφους-φορέα με αποτέλεσμα ο πιλότος να έχει την καλύτερη δυνατή επίγνωση της τακτικής κατάστασης. Σύμφωνα με τον Σμήναρχο Tim Bailey, Διευθυντή του Προγράμματος F-16, μέχρι σήμερα πάνω από 200 μαχητικά αεροσκάφη F-16 Viper της Αεροπορικής Εθνικής Φρουράς και της Εφεδρείας Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ έχουν πιστοποιηθεί με το Dragon’s Eye, το οποίο επιτρέπει στα F-16 Viper την επιτήρηση, την ανίχνευση και την εμπλοκή κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, ημέρα και νύχτα.

Το Dragon’s Eye βρίσκεται σε υπηρεσία εδώ και μια δεκαετία περίπου, αλλά η χρήση του αποδείχθηκε αποτελεσματικότερη όταν συνδυάστηκε με τη χρήση του ραντάρ AN/APG-83 (SABR :  Scalable Agile Beam Radar) των F-16 Viper, ιδιαίτερα στον τομέα της αλληλεπίδρασης των δύο (2) συστημάτων, της κάλυψης του εναερίου χώρου και εν τέλει στην επαύξηση της επίγνωσης της τακτικής κατάστασης για τον πιλότο. Επιγραμματικά το AN/ASQ-236 Dragon’s Eye έχει τις εξής δυνατότητες: (α) Παράγει υψηλής ανάλυσης χάρτες συνθετικής απεικόνισης για επιτήρησης αλλά και για την ανίχνευση στόχων (β) Παρέχει ακριβή εντοπισμό, ημέρα και νύχτα και κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, στόχων στο έδαφος ή τη θάλασσα, κινούμενων ή μη και (γ) Παράγει αυτόματα αναφορά αποτελέσματος σε περιπτώσεις προσβολής στόχων στο έδαφος ή τη θάλασσα.

Comments

  1. Στο τελος θα κουβαλαει 1002 βοηθητικα πραγματα και θα καταληξει να μπορεις να βαζεις 2 πυραυλους. Καπου αρχιζουν και το χανουν με το f- 16, ή κοινως εχει φτασει στο τελος της σχεδιαστηκης του επιτυχιας.

    1. Παρτο αλλιως ….Το συγκεκριμενο Pod προσφερει τα μεγιστα σε F-16 τα οποια ΔΕΝ εχουν AESA Radar , αλλα και τρομερα πλεονεκτηματα σε οσα εχουν ΗΔΗ το SABR. Και ολα αυτα σε pod. Εχει δοκιμαστει ακομα και σε AC-130 / B-52 . Τρομερη ευελιξια,περιορισμενο κοστος.

    2. Μάλλον είναι το δεύτερο που αναφέρεις, και προσπαθούν να το διατηρήσουν στην αγορά με οριακές «αναβαθμίσεις» αφού το F-35 δεν πουλάει όπως το υπολόγισαν στην αρχή και πρέπει να έχουν ένα προϊόν για στήριξη των εσόδων της εταιρίας με ένα σύστημα που έχει ακόμα «ζήτηση» αν και αυτή έχει μειωθεί αρκετά για το συγκεκριμένο.

      Η σουηδική Saab προχώρησε σε επανασχεδίαση του Gripen C απο το οποίο προέκυψε το μοντέλο Ε αλλά στο σχέδιο F-16 δεν χωράει άλλη επέκταση σχεδίου και έτσι άρχισαν να προσθέτουν σύστηματα που τα ευρωπαϊκά μαχητικά έχουν ενσωματώσει ως εξωτερικά φορτία που αναρτούν στο αεροσκάφος.

  2. Καλησπέρα. Αυτό που πρέπει νομίζω να κρατήσουμε είναι πόσο εύκολα μπορεί κανείς να προσθέσει καινούργιες δυνατότητες στα μαχητικά 3ης και 4ης γενιάς με ατρακτίδια όπως το Dragon’s Eye ή το Legion pod. Και κατ’ επέκταση πόσους περιορισμούς και αδυναμίες έχει μια «κλειστή» σχεδίαση όπως το F-35.

    Ας θυμηθούμε πως το ηλεκτρο-οπτικό σύστημα του F-35 γνωστό ως EOTS στηρίζεται στο πρώτης γενιάς SNIPER που είναι σχεδόν 20 ετών παλιό (2001)! Έτσι το ΕΟΤS δεν έχει ούτε την ανάλυση που έχουν οι σύγχρονοι αισθητήρες που έχουν τα σύγχρονα ατρακτίδια, αλλά ως αεροσκάφος κρούσης δεν έχει ούτε infrared pointer που χρησιμοποιείται για φωτίσει και να επιβεβαιώσει τους στόχους μεταξύ αεροσκαφών και Joint Terminal Air Controllers (JTACS), μια τακτική που έχει γίνει πολύ κοινή και απαραίτητη. Το «αρχαίο» ΕΟΤS δεν μπορεί επίσης να κάνει ούτε downlink βίντεο στο έδαφος ή σε άλλες πλατφόρμες. Οι κάμερες του άλλου «πανοπτικού» συστήματος του F-35 γνωστού ως DAS έχουν επίσης τα χρόνια τους και χαρακτηρίζονται από χαμηλή ανάλυση αλλά και τα «παράθυρα» που χρησιμοποιούν οι κάμερες φθείρονται γρηγορότερα απ’ότι υπολογίζονταν στις αρχικές προδιαγραφές υποβιβάζοντας ακόμα περισσότερο την ποιότητα της εικόνας.

    Η Lockheed σκοπεύει να αναβαθμίσει τα EOTS και DAS στα Block 4x, δηλαδή στην καλύτερη μετά το 2026, αλλά γενικά οι αναβαθμίσεις δεν είναι απλή δουλειά στα F-35 λόγω της υψηλής ολοκλήρωσης-σύντηξης μεταξύ των υποσυστημάτων. Ιδίως για το ΕΟTS δεν είναι εύκολα τα πράγματα λόγω του περιορισμένου εσωτερικού χώρου στην μύτη του F-35. Αλλά γενικά αν π.χ ένα υπό αναβάθμιση υποσύστημα του F-35 χρειαστεί περισσότερο χώρο ή υπολογιστική ισχύ, ή ψύξη ή παροχή ενέργειας, από που θα προέλθει;

    Τα εξωτερικά ατρακτίδια μπορούν να αναβαθμίζονται ή και να αντικαθίστανται πολύ ευκολότερα στα αεροσκάφη 3ης και 4ης γενιάς, προσφέροντάς τους συνεχώς νέες και τελευταίας τεχνολογίας δυνατότητες.

    Κοινώς, μακριά από το F-35.

    Σχετικό άρθρο του 2014
    https://foxtrotalpha.jalopnik.com/is-the-f-35s-targeting-system-really-10-years-behind-cu-1676442535

    1. Καλησπέρα φίλε Spiral.
      Σωστή η παρατήρηση σου προϋποθέτει όμως και μια κατάλληλη πλατφόρμα με αρκετά περιθώρια για προσθήκες συστημάτων ως εξωτερικά φορτία, χωρίς να περιορίζονται η να επιρεάζονται άλλα σημεία απο τις προσθήκες επιπλέον εξωτερικών φορτίων.

      Η πλατφόρμα F-15 για παράδειγμα η σε σύγκριση με το μικρότερο F-16 προσφέρεται νομίζω περισσότερο για αυτού του είδους προσθήκες αφού δεν επιρεάζεται η μεταφορική ικανότητα καυσίμων και όπλων του αεροσκάφους, επειδή και το IRST Tiger Eyes έρχεται ενσωματωμένο επάνω σε σημείο ανάρτησης αντί ως ατρακτίδιο όπως το Legion, ενώ η ικανότητα να μεταφέρει επιπλέον καύσιμο σε σύμμορφες δεξαμενές στα πλάγια αφήνει και περιθώρια για ανάρτηση ενός AN/ASQ-236 στο κεντρικό hardpoint ώστε να μην υπάρχουν περιορισμοί σε αυτά τα σημεία.
      Οι Ιάπωνες το πήγαν λίγο παραπέρα και ενσωμάτωσαν το IRST απευθείας στο F-15J μπροστά απο το πιλοτήριο, ώστε να μην χρειάζεται κάν σημείο ανάρτησης. Ενώ στο F-16 -με εξαίρεση την έκδοση Ε των ΗΑΕ που φέρουν επίσης Build Inn IRST- είναι όλα τα έξτρα πρόσθετα εξωτερικά φορτία.

      1. Αλλος ενας λογος που πρεπει να δωθει εμφαση στο rafale , προκυπτουν δεδομενα πλεον, που θα επρεπε να δωθει για μια αγορα 60 μαχητικων,. Το αφηνω ως εδω για να μπλεχτει η συζητηση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *