Η Πολεμική Αεροπορία του Ισραήλ είναι μια από τις ισχυρότερες του κόσμου, η οποία επιχειρεί, σε πραγματικές συνθήκες μάχης, σχεδόν σε καθημερινή βάση. Από την ανεξαρτησία του το Ισραήλ πάντα χρησιμοποιούσε και φυσικά συνεχίζει να χρησιμοποιεί, την αεροπορική ισχύ για την άμυνα και την ασφάλεια του. Εδώ και 75 σχεδόν χρόνια, ένα μικρό, εδαφικά και πληθυσμιακά, κράτος έχει καταφέρει να επιβληθεί στους γείτονες τους με τρόπο καταλυτικό και μάλιστα διαδοχικές φορές στο παρελθόν. Η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία είναι στο επίκεντρο αυτού του επιτεύγματος, πραγματικό παράδειγμα προς μίμηση ή δεξαμενή άντλησης πολύτιμων συμπερασμάτων και μαθημάτων.

Γράφει ο David Rodman για το SMALL WARS JOURNAL

Η πίστη στην αεροπορική ισχύ και την αεροπορική ισχύ επικράτησε στο Ισραήλ από πολύ νωρίς και για συγκεκριμένους, ρεαλιστικούς λόγους: Είχε και έχει μεγάλο εύρος χερσαίων συνόρων (άνω των 1.000 χιλιομέτρων, στα σύνορα πριν το 1967), είχε γύρο τους εχθρικά κράτη, σ’ ολόκληρο το μήκος των χερσαίων συνόρων (Συρία, Ιορδανία, Ιράκ και Αίγυπτος), δεν είχε και δεν έχει στρατηγικό βάθος (μόλις 13,5 χιλιόμετρα, στο κεντρικό Ισραήλ, στα σύνορα πριν το 1967), περιορισμένο ανθρώπινο δυναμικό (1.370.000 πληθυσμό το 1950, 2.150.000 το 1960, 3.022.000 το 1970 και 3.922.000 το 1970) και περιορισμένους φυσικούς πόρους και οικονομικά. Το Ισραήλ δεν είχε την πολυτέλεια εμπλοκής σε παρατεταμένο πόλεμο φθοράς, ενώ εχθροπραξίες έπρεπε να διεξαχθούν εκτός της ισραηλινής επικράτειας.

Συνεπώς το επιθετικό πνεύμα και δόγμα κρίθηκε απολύτως αναγκαίο, ίσως και μονόδρομος, για την επιβίωση του Ισραήλ ως κρατικής οντότητας. Αυτό το επιθετικό πνεύμα μετουσιώθηκε σε επένδυση σε δύο (2) κυρίως τομείς: Την αεροπορία και τα τεθωρακισμένα. Το μείγμα αυτό υιοθετήθηκε μετά τον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας (1947-1949), ως αποτέλεσμα των διδαγμάτων που αποκόμισε το νεοσύστατο Ισραήλ, και δοκιμάστηκε με επιτυχία στο Πόλεμο του Σουέζ (1956), που το Ισραήλ παρέταξε μια στρατιωτική δύναμη με καλά εκπαιδευμένο προσωπικό και ικανή ηγεσία. Στην ουσία το δόγμα της αεροπορικής ισχύος και της αεροπορικής υπεροχής του Ισραήλ κτίστηκε την περίοδο 1949-1956.

Η αεροπορική ισχύς (μέσα και τακτικές) θα έπρεπε να είναι τέτοια που να επιτρέπει στο Ισραήλ να πετύχει αεροπορική υπεροχή, πρώτα εντός της ισραηλινής επικράτειας και μετά στο ευρύτερο πεδίο μάχης. Η αεροπορική υπεροχή θα επιτυγχάνονταν μέσω ενός μαζικού προληπτικού πλήγματος και στη συνέχεια, με εξασφαλισμένη την αεροπορική υπεροχή, η αεροπορία θα υποστήριζε τις χερσαίες δυνάμεις. Η σειρά αυτή δεν επιλέχθηκε τυχαία, αλλά για να ικανοποιήσει τους δύο (2) βασικούς άξονες του ισραηλινού δόγματος: Όχι εμπλοκή σε μακροχρόνιο πόλεμο φθοράς και όχι σε πόλεμο εντός της ισραηλινής επικράτειας. Αεροπορική υπεροχή σήμαινε και σημαίνει για το Ισραήλ προστασία του πληθυσμού και των στρατηγικών υποδομών, αλλά και ανεμπόδιστη κινητοποίηση (επιστράτευση) σε περίπτωση που χρειαστεί.

Έχοντας εξασφαλίσει αεροπορική υπεροχή στη συνέχεια οι δυνάμεις ελιγμού του Ισραηλινού Στρατού θα επιχειρούσαν για να καταλάβουν τους αντικειμενικούς τους σκοπούς, με την υποστήριξης της αεροπορίας φυσικά. Αυτό ήταν και το σκεπτικό, πάνω στο οποίο βασίστηκαν οι επιχειρήσεις στον Πόλεμο των Έξι Ημερών το 1967, που ήταν μια κατά κράτος νίκη του Ισραήλ κατά την Αιγύπτου, της Συρίας και της Ιορδανίας. Ακόμα και στον αιφνιδιασμό του 1973, οι αραβικές αεροπορίες τελικά δεν κατάφεραν να πλήξουν αποφασιστικά και καταλυτικά την ισραηλινή επικράτεια, τις πόλεις και τις υποδομές της χώρας, ούτε κατάφεραν να εμποδίσουν την κινητοποίηση των εφέδρων.

Ο χρόνος επίτευξης της αεροπορικής υπεροχής, την οποία τελικά κατάφερε το Ισραήλ, το 1967, το 1973 και στον Πόλεμο της Φθοράς (1967-1970), διαφέρει, λόγω των διαφορετικών περιστάσεων. Το 1967 η αεροπορική υπεροχή επετεύχθη εντός 24 ωρών, λόγω της πρωτοβουλίας των κινήσεων που ανέλαβε το Ισραήλ (μαζικό προληπτικό πλήγμα κατά των εχθρικών αεροπορικών δυνάμεων). Στον πόλεμο του 1973 η αεροπορική υπεροχή επετεύχθη σε ύστερο χρόνο, λόγω του αιφνιδιασμού και της ανάγκης απορρόφησης των απωλειών των πρώτων ημερών, βέβαια με την καίρια συνδρομή των ΗΠΑ.

Το 1967-1970 η αεροπορική υπεροχή επετεύχθη σταδιακά, μέσω της επικράτησης, έναντι των Αιγυπτίων, στις αερομαχίες. Οι απώλειες των Αιγυπτίων ήταν μεγάλες και το Κάιρο δεν μπορούσε να συνεχίσει αυτή την τακτική διότι θα έχανε την αεροπορία του. Η κατάσταση εξισορροπήθηκε μόνο όταν οι Σοβιετικοί ενίσχυσαν την Αίγυπτο με σύγχρονα αντιαεροπορικά συστήματα. Ανάλογο, γρήγορο αποτέλεσμα, ως προς την επίτευξη αεροπορικής υπεροχής, κατάφερε το Ισραήλ το 1982 όταν κατέστρεψε ολοσχερώς τις συριακές αντιαεροπορικές δυνάμεις στην Κοιλάδα Μπεκαά.

Μετά το 1973 το επιθετικό πνεύμα, με αιχμή του δόρατος την αεροπορική υπεροχή και την τεθωρακισμένη ισχύ, παρέμεινε ως κύριο δόγμα της Πολεμικής Αεροπορίας της χώρας, ωστόσο, αυτό που έχει αλλάξει είναι ο βαθμός εξάρτησης της ισχύος της χώρας από την αεροπορική υπεροχή. Η εξέλιξη της τεχνολογίας και η σταδιακή, αλλά διαρκής ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεων των αραβικών κρατών, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη συστημάτων πυροβολικού με ικανότητα προσβολής από μεγάλες αποστάσεις έχει καταστήσει τη Μέση Ανατολή «κορεσμένο» πεδίο μάχης. Πλέον, με τα νέα συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου που υπάρχουν είναι πολύ δύσκολη η επανάληψη του απόλυτου αιφνιδιασμού του 1967. Υπό αυτή την έννοια η αεροπορική υπεροχή, από μόνη της, πλέον δεν εξασφαλίζει τους δύο (2) βασικούς άξονες του ισραηλινού δόγματος. Χρειάζεται και κάτι ακόμα: Ικανότητα προσβολής στόχων με ακρίβεια και σε μεγάλες αποστάσεις.

Comments

  1. Μιλάμε για ΕΔ πρότυπο.
    Οι ανάγκες καλύπτονται απο εγχώρια παραγωγή με προσθήκες από το εξωτερικό όπου είναι απαραίτητο.
    Βέβαια, οικονομικά έχουν αμέριστη στήριξη από την Αμερική αλλά και από πλούσιους ανά τον κόσμο Εβραίους οι οποίοι ξέρουν πού ακριβώς πάνε τα λεφτά τους.

  2. Μα έτσι, μα αλλιώς, έχουν βρει τον τρόπο να τα καταφέρνουν περίφημα. Και μπράβο τους.
    Βέβαια το πλάτος είναι πολύ πολύ μεγαλύτερο των 13 χλμ. πλέον (και εκείνα ήταν σε ένα μόνο σημείο). Εάν υπολογίσεις και τη δυτική όχθη, το πλάτος είναι πολύ χονδρικά από 60 – 100 χλμ.
    Όπως και να έχει είναι αξέπαινοι, γιατί και για να στηρίζονται από κάποιους, κάτι έκαναν και αυτοί γι’ αυτό.

  3. Το βασικό πρόβλημα του Ισραήλ είναι ότι οι αντίπαλοι του έχουν την ικανότητα να απορροφήσουν τα αποτελέσματα όχι μίας αλλά πολλών ηττών χωρίς να καταστραφεί η χώρα τους. Έτσι οι Άραβες χάσανε 3 φορές από το Ισραήλ αλλά επιβιώσανε. Πριν να έρθουν οι πολεμικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ σε Ιράκ και η αποσταθεροποίηση της Συρίας μέσω των τζιχαντιστών, ακόμα και αυτές οι δύο χώρες επιβίωσαν μετά την ήττα από το Ισραήλ. Το Ισραήλ απέχει μία ήττα από την καταστροφή, από εκεί και το δόγμα.

  4. Και στη δικη μας περιπτωση η ΠΑ εχει πρωταγωνιστικο ρολο στην αποτροπη της χωρας,και το ΠΝ και ο ΣΞ χρειαζονται την πολυτιμη καλυψη της Πολεμικης Αεροποριας και σε περιπτωση κρισης με τους γειτονες αυτη θα κληθει να φερει εις περας εναν τεραστιο αριθμο αποστολων γι αυτο θα πρεπει να την ενισχυουμε διαρκως διατηρωντας το αξιομαχο της στο υψηλοτερο επιπεδο..

    1. Πρωταγωνιστικο ρολο εχει ΜΟΝΟ κι αποκελιστικα ο ΕΣ στην Ελλαδα – το ΠΝ κι η ΠΑ εχουν ρολο κλαλυψης SEAD/αμυνας .

      Εμεις δεν παμε να στοχευουμε πολιτικους στοχους κι κοσμακι οπως πραττει το ισραηλ.

      Αυτα ειναι δογματα ΤΖΙΧΑΝΤΙΣΤΩΝ !

  5. Α, μαλιστα.

    Δηλαδη το ισραηλ γινεται κι προτυπο για τις Ελληνικες δυναμεις, αυτο θελει να μας πει το αρθρο;;;

    Α ρε ΚΑΤΑΝΤΙΑ……..

    Ενδεχομενως να τους μιμηθουμε κι σε τακτικες καταστολης πληθυσμου, βλεπε, Παλαιστινιοι, εε;;

    ΝΤΡΟΠΗ κι ΚΑΤΑΝΤΙΑ !!

    1. Ενώ μέχρι τώρα με το σταυρό στο χέρι και αγάπη προς όλους περάσαμε καλά ετσι;

      Βασικά Ναι, το Ισραήλ είναι πρότυπο σε πολλά. Πρόοδος χωρίς αρετές δεν υπάρχει. Είναι καιρό να σκεφτόμαστε πρώτα την Ελλάδα σαν χώρα, μετα τα εγώ του καθενός.

      1. Δηλαδη το ισραηλ μας δειχνει τον δρομο σε αρετες;;;

        Ποσο χαμηλα εχουμε πεσει τελικα, ως Λαος που κοιταμε στο ισραηλ για δηθεν «αρετες»;;;

        Καλα ειπα πριν, ΚΑΤΑΝΤΙΑ κι ΠΤΩΣΗ !!

        1. Κατάντια είναι η σημερινή φάση αγαπητέ, οδεύουμε ολοταχώς στην αυτοκαταστροφή και στην εξάλειψη σαν Έθνος τραγουδώντας! Μακάρι να κάναμε ότι και οι Ισραηλινοί για την προστασία της πατρίδας τους και των ίδιων βεβαίως, μαζί πάνε αυτά.

          1. Νομιζω πως εχεις λαθος εντυπωση για το ποιος ειναι αυτος που γραφει ως eksothen.

            Εθνικιστης ειμαι, οχι δημοκρατης κι νεο – ελληνας για να χρειαζεται να μου κανουν μαθηματα περι Εθνος.

            Συναμα δεν ειμαι κι τερας να χρειαζτει να μιασω με ανθρωπους που δεν λογαριαζουν την ανθρωπια κι πραττουν ως τερατα !!

            Ως Ελληνας εχω πλουσια Ιστορια σε αγωνες κι μαχης μεσα στο διαβα χιλιετιων Ιστοριας κι δεν χρειαζεται να διδαχτω απο καποιες νομαδες της βαβυλωνας.

            Ειναι ντροπη κι ξεπεσμος να συγκκρινουν Ελληνες με ισραηλινους.

            Σκετο ΝΤΡΟΠΗ !

            υ.γ.
            Κι ενα παραδοξο.
            Κανεις εδω μεσα δεν λεει λεξη για τους ΕΙΣΒΟΛΕΙΣ που παραβιαζουν τα Εθνικα συνορα κι θετουν θεμα ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ στην Ελλαδα.

            Αυτους δεν τους θεωρειτε εχθρους, αυτος δεν ειναι ενας ειδος υβριδικου πολεμου εναντιον του Ελληνικου Εθνους;;;

            Σε αυτο το θεμα σιγη ιχθυος, εεε;;;

        2. @Εksothen

          Και βεβαια πρεπει να εχουμε φωτεινο παραδειγμα το Ισραηλ. Διπλα ειναι η Συρια, και αλλα οι λαθρομεταναστες δεν τολμανε ουτε να πλησιασουν. Θα τους γαζωσουν με τα πολυβολα οι πιτσιρικάδες του Ισραηλινού Στρατο.

          Το Ισραηλ δεν βομβαρδισε το Κάιρο ή τη Δαμασκο στους αραβοϊσραηλινους πολεμους.
          Φανταζομαι οτι επληξε πολιτικες υποδομες (πχ ηλεκτρικα δικτυα) οι οποιες ομως εχουν και στρατιωτικη χρηση. Και καλα εκανε. Και θα το κανουμε και εμεις.

          Πριν μερικα χρονια, κυκλοφορησε η φημη οτι το Ισραηλ θα προτεινε στους Παλαιστίνιους μια ανταλλαγη εδαφων. Θα τους εδινε μερικες περιοχες του Ισραηλ με αραβικο πληθυσμο, και σε ανταλλαγμα θα επαιρνε την Ιερουσαλήμ και καποιες αλλες περιοχες της Δυτικης Οχθης για τις οποιες ενδιαφεροταν. Ξερεις τι εγινε; Οι Αραβες των επιμαχων περιοχων προς ανταλλαγη ξεσηκωθηκαν, και καποιοι μεταναστευσαν σε αλλες περιοχες του Ισραηλ!

          Τωρα, σιγουρα το Ισραηλ δεν παει παντοτε με το σταυρο (ή το αστρο του Δαβίδ) στο χερι, αλλα αυτο δεν μας αφορα εμας…..

          1. Γενικα το ισραηλ δεν πρεπει να μας αφορα κι ουτε να εχουμε καμια σχεση με αυτο τον υπουλο πρωταγωνιστη της περιοχης.

            Το ισραηλ ειναι παραδειγμα προς ΑΠΟΦΥΓΗ !

            Εαν νομιζεις πως ειμαι μεροληπτικος τοτε πρεπει να μου εξηγησεις κι να δικαιολογησεις το γιατι, το ισραηλινο ΥΠΕΞ, χρηματοδοτει διαφορες ΜΚΟ μια περιβοητη ειναι η ΜΚΟ – israaid, η οποια δραστηριοποιειται (οπως κι αλλες που εχουν εδρα το ισραηλ) στο ανατολικο Αιγαιο, εχοντας ενεργο μερος στην διακινηση λαθρομεταναστων στα Ελληνικα Νησια.

            Πως γινεται ενας ΔΗΘΕΝ συμμαχος να αναζητει διπλωματικες, οικονομικες κι στρατιωτικες σχεσεις με την Ελλαδα κι συναμα να χρημοτοδοτει τον εποικισμο απο λαθρομεταναστες.

            Δοξα τον Θεο, ο Ελληνικος σοφος Λαος, δεν βλεπει με καλο ματι ολη αυτην την προσεγγιση εκ μερους του ισραηλ προς την Ελλαδα.

            υ.γ.
            Το ιδιο ισχυει για τους ΔΗΘΕΝ συμμαχους Καταρ & Σ. Αραπια, οι οποιοι ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΝ οικισμους λαθραιων, ακομα κι ατυπα τζαμια!!

      2. Τώρα που οι Ισραηλινοί θα τα ξαναβρούμε με τους Τούρκους θα γελάσει και το παρδαλό κατσίκι ραγιάδες !

  6. Η ΠΑ και δευτερευόντος το ΠΝ στην περίπτωσή μας είναι αυτά που κρατάνε την Ελλάδα στο σύγχρονο περιβάλλον. ο ΣΞ αν και ο πολυπληθέστερος στο δικό μας αμυντικό πρόβλημα καταλαμβάνει την τρίτη θέση και όπως έχω ξαναγράψει η βαρύτητα θα έπρεπε να είχε δοθεί στο πυροβολικό πάσης φύσεως και στο πεζικό. Η ΠΑ πρέπει να λάβει την μερίδα του λέοντος και αυτή την στιγμή όλα της τα μαχητικά θα πρέπει να τεθούν σε υπηρεσία και να ενισχυθεί σε κάθε τομέα. Με λύσεις έξυπνες και χρήση κάθε μέσου. Τα F-4 να προχωρήσει η FOS όσο γίνεται νωρίτερα, αναβάθμιση στα 30ρια με τα υλικά των υπολοίπων, τα 50ρια να γίνουν Viper, και να διατηρηθεί μια δύναμη 45-50 Mirage(αναβάθμιση ή ανταλλαγή). Μαζική εισδοχή UAV για κάθε αποστολή(και ελαφρά κρούση), αντικατάσταση των T-2( έστω και μεταχειρισμένων HAWK/MB-339) επαναφορά στις πτήσεις όλων των C-130/-27/As-332 και τέλος εξομοιωτές, σύστημα AACMI, ατρακτίδια και πυρομαχικά. Ένα πακέτο που μπορεί να κοστίσει για το σύνολό του γύρω στα δύο δισ. ευρώ, ποσό πραγματικά αστείο για το αποτέλσμα που θα έχουμε.

    1. Από αυτά που είπες, μόνο η αναβάθμιση στα Block 50 θα κόστιζε 1 δις ευρώ. Να μην πω για τις fos του κάθε οπλικού συστήματος ξεχωριστά….

      1. Η αναβαθμιση των Block 50 στο επιπεδο V ειναι οντως αχρειαστη κσι υπερβολλικη αλλα στα αλλα που λεει πού ειναι το λαθος; Δεν πρεπει να υποστηριζεται τεχνικα το υπαρχον οπλοστασιο;

        Σε οτι αφορα τα Block 50 , το ορθο ειναι να αναβαθμιστουν στο επιπεδο Block 50+ Adv. , με τα υλικα που θα προκυψουν απο τα F16 που θα αναβαθμιστουν σε «V». Αυτο εχει προγραμματιστει, το κοστος ειναι πολυ λογικο διοτι τα υλικα υπαρχουν ηδη, πλην ομως εχει κολλησει διοτι ο Κουλός δε δινει τα λιγα λεφτα που απαιτουνται.

      2. Η πρόταση για τα 38 50ρια σε Viper με πολλά μη-επαναλαμβανόμενα κόστη ανάπτυξης και λόγω της μεγαλύτερης παραγγελίας υλικών δεν θα ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ δημιουργώντας έτσι μια ισχυρή αεροπορική δύναμη με AESA για πολλά χρόνια. Δεν θα ήθελα να εξαντληθούν τα υλικά των υπό αναβάθμιση 84 στα 70 παλαιότερα αλλά μόνο για τα 30ρια γιατί απλά σιγά σιγά όλες οι χώρες πηγαίνουν σε Viper και θα περιορίζεται η υποστήριξη παλαιότερων μοντέλων. Οι FOS για τα μεταφορικά αεροσκάφη και ελικόπτερα είναι πολύ μικρές και απλά εκεί πρέπει να λυθεί ο γόρδιος δεσμός της χαμηλής παραγωγικότητας της ΕΑΒ απλά. Τα μέσα και τα υλικά είναι όλα εδώ από τις παραγγελίες και τα αεροσκάφη πλήρως γνωστά και δεν θα χρειαστούν περισσότερα από 150 εκατ.(τα οποία είναι λιγότερα από τα όσα οφείλει το ΕΚΑΒ στην ΠΑ). Για την προμήθεια των MB-339 στην θέση των Τ-2(γνωστό και εύκολο αεροσκάφος καθώς ήδη στέλνονται πιλότοι στην Ιταλία) μπορούν να γίνει η αγορά τους απλά μέσω των λειτουργικών των Τ-2 που θα αποσυρθούν και κοστίζουν ο κούκος αηδόνι ενώ δεν μπορούν στα ηλεκτρονικά να προσφέρουν τίποτα. άλλωστε πλέον μιλάμε για 16-24 το πολύ αεροσκάφη και μπορεί να γίνει και ανταλλαγή κοστολογίων με Τ-6(όπως ήδη κάνουν χρήση οι Ιταλοί). Μεγάλο ζήτημα είναι τα γαλλικά όπου ακόμα και αν προχωρήσουν τα υπάρχοντα σχέδια τότε μιλάμε για FOS/επαναπιστοποιήσεις με 400 εκατ.ευρώ(τα παλιά mirage αρκεί να μπορούν να μεταφέρουν MICΑ-ir , να λάβουν ατρακτίδια όπως τα litening-αποσύρουν οι ΗΠΑ αρκετά και να έχουν έτσι παθητική ικανότητα αποστολών TASMO συν wvr αναχαιτίσεις). Τέλος για AACMI και πλήρη πλατφόρμα εκπαίδευσης από παλαιότερους διεθνείς διαγωνισμούς για 20-25 ατρακτίδια και όλη την υποστήριξη δεν θα κόστιζε περισσότερο από 45-50 εκατ. Τέλος με ένα κόστος στα 500 εκατ.ευρώ θα λαμβάναμε τεράστιες ποσότητες νέα γενιάς πυρομαχικών και ατρακτιδίων. τιμές χοντρικά για όλα αυτά και η ΠΑ θα ηγείται του Αιγαίου και Αν.Μεσογείου

  7. Οι φωστηρες εδω μεσα για τις αναγκες της ΠΑ, δεν εχω διαβασει να κατακρινουν την αποφαση αποσυρσης του ΤΑΚΤΙΚΟΥ κι στρατηγικου οπλου της ΠΑ, τα A-7 CORSAIR.

    Μηπως δεν μπορουσαμε να τα αναβαθμισουμε κι να ανατικαταστησουμε τα ειδικα καθισματα πιλοτου – εαν υποθεσουμε πως αυτο ηταν το θεμα που αναγκασε την πολιτικη ηγεσια να αποδασησει για την αποσυρση, των A-7 CORSAIR;;;

    Γιατι αραγε;;;;

    Μηπως γιατι …….. ασε καλυτερα να μην θιξουμε το θεμα αυτο !

    1. Προφανώς δεν κατάλαβες τίποτε από το άρθρο. Όι συνειρμοί σου με την ελληνική πραγματικότητα δείχνουν νοοτροπία κλαδική και όχι διακλαδική. Εμείς δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε άραβες, αλλά τούρκους, εκπαιδευμένους κατ’ ‘όμοιο τρόπο με μας και με ίδια σχεδόν οπλικά συστήματα. Αυτό που μπορείς να εισπράξεις όμως από το άρθρο είναι η ιεράρχηση προτεραιοτήτων στα πλαίσια ενός επιθετικού-αμυντικού δόγματος. Δηλαδή, όχι το ελληνικό σύστημα κατανομής των πιστώσεων, αλλά ένα σύστημα που εξασφαλίζει την υλοποίηση του δόγματος, χωρίς αρχαιότητες και πληθυσμιακές αναλογίες μεταξύ των όπλων.
      Και επειδή ΔΕΝ μπορείς να καταλάβεις γιατί πλέον το Α-7 δεν μπορεί σήμερα να πολεμήσει, μείνε με την εξήγηση που εξυπονοείς.

      1. Τα A-7CORSAIR, ελαβε επιχειρησιακη δραση τον Φεβρουαριο του 1968.

        Παρουσιαστηκε ως ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΗΣ του Douglas A-4 Skyhawk που καποιος εδω μεσα θελει να τα φερουμε σε επιχειρησιακη δραση !!

        Το εν ενργεια F-4 Phantom, το οποιο απεσυραν η ΠΑ των ΗΠΑ το 1990, βγηκε απο το εργοστασιο του McDonnell Douglas το 1958 !! κι ελαβε επιχειρησιακη δραση το 1960 !!

        Και εαν δεν κανω λαθος το F-4 Phantom εχει κυρια θεση στους σχεδιασμους της ΠΑ στην Ελλαδα, ετσι δεν ειναι, χμμμ;;;

        Ικανοτητες πτησης χωρις ανεφοδιασμο καυσιμων 2485 ναυτικα μιλια !
        ικανοτητες εξοπλισμου για βομβαρδισμο ηταν σχεδον 7500 τονους

        Λοιπον, δεν νομιζω να χρειαζεται να πω τιποτα περισσοτερο σε οσους ακομα ισχυριζονται πως ηταν ορθη αποφαση της αποσυρσης του ΤΑΚΤΙΚΟΥ & ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ αριστου βομβαρδιστικου μεσαιας εμβελειας, A-7CORSAIR.
        (τοσα ξερουν τοσα γραφουν)

        1. Tα 35 Φαντομ της ΠΑ εχουν υποστει εκτεταμενη ανακατασκευη, αναβαθμιση και εκυσγχρονισμο το 1998, σε ενα προγραμμα που κοστισε 300.000.000 $$, για αυτο και παρεμειναν σε υπηρεσια. Πηραν νεα ηλεκτρονικα, υπολογιστη μαχης, το ικανοτατο ρανταρ του F-18, και τους πιστοποιηθηκε το βλημα ΑΙΜ-120 ΑMRAAM.

        2. Θα σου ξαναβάλω την τελευταία φράση, καθώς φαίνεται ότι μιλάς για πράγματα που όχι δεν ξέρεις, αλλά και δεν νοιώθεις
          »»’Και επειδή ΔΕΝ μπορείς να καταλάβεις γιατί πλέον το Α-7 δεν μπορεί σήμερα να πολεμήσει, μείνε με την εξήγηση που εξυπονοείς.»»»’
          Πίνοντας καφέ με φίλους μπορεί να λές ότι θέλεις ή μάλλον ότι ξέρεις. Όταν γράφεις σε ένα εξειδικευμένο ιστολόγιο, να ξέρεις ότι διαβάζουν και γράφουν και κάποιοι χρήστες όσων οπλικών συστημάτων περιγράφονται εδώ μέσα.
          »»»»»Και εαν δεν κανω λαθος το F-4 Phantom εχει κυρια θεση στους σχεδιασμους της ΠΑ στην Ελλαδα, ετσι δεν ειναι, χμμμ;;;»»»
          Πέρασες από την Α1 και το ξέρεις ?

    2. Ποιό A-7 CORSAIR? Θα μας τρελάνεις φίλε μου? Τελευταίοι από όλο τον πλανήτη τα αποσύραμε. ΜΟΝΟ εμείς τα πετούσαμε στο τέλος. Έπρεπε να έχουν αποσυρθεί από το 2000 το αργότερο όταν τα απέσυραν και οι (από τους τελευταίους) Πορτογάλοι. Έλεος δηλαδή.

      1. Kαι ομως το Α7 ηταν εξοχο αεροσκαφος, και θα ηταν πολυ καλο ακομα και σημερα. Πλην ομως ηταν ηδη 37 ετων και δεν το αντεχε αλλο ο συρρικνούμενος προϋπολογισμος της ΠΑ. Και να παρεμενε σε υπηρεσια, σημερα θα ηταν 45 ετων. Πόσο να πετουσε πια…….

        1. Καλό ήταν. Άλλο αυτό. Αλλά έχει αποσυρθεί πολλά χρόνια από παντού. Πως θα το συντηρούσες? Που θα βρεις ανταλλακτικά πλέον, όταν πολλά χρόνια τώρα δεν υπάρχουν από αλλού να πάρεις? Με τι ραντάρ πλέον, ποιό ηλ. πόλεμο και ποιό σύστημα αυτοπροστασίας?
          Εξαιρετικό α/φ αλλά τέλος. Όσο καλό να είναι ένα α/φ, δεν είναι οικόπεδο. Να το πάρει ο πατέρας και μετά να το αφήσει στον γιό και εκείνος στον εγγονό.
          Επιπλέον απέναντι, έχεις πλέον ομογενοποιημένο στόλο F-16 50αρια+, δεν έχεις αυτά που είχε απέναντι το Α7 όταν ήταν στις δόξες του. Και εάν είχε λεφτά η αεροπορία, θα είχε πάρει (μάλλον) Ραφάλε (ή/και εναέρια τάνκερ) δεν θα καθόταν στα Α7 και τώρα αν είχε λεφτά, θα είχε πάρει F-35.

          1. Σε ολα αυτα που λες υπαρχουν απαντησεις, αλλα δεν υπαρχει λογος να το τραβαμε. Θα πω απλως οτι:
            -To A7 ηταν εξειδικευμενο βομβαρδιστικο, ικανοτατο μαλλιστα, και σε αποστολες κρουσης και εγγυς αεροπορικης υποστηριξεως μπορουσε να κανει απιθανα πραγματα.
            -Ας πουμε απλως οτι λογω συρρικνούμενου προϋπολογισμου η Αεροπορια δεν μπορουσε να συνεχισει με 4 τυπους. Ηταν οδυνηρη αποφαση, αλλα δεν γινοταν αλλιως.

    3. To A7 ηταν ενα καταπληκτικο βομβαρδιστικο, και εγω λυπηθηκα που σταματησε να πεταει.
      Ομως οταν το αποσυραμε το 2012, ηταν πια 37 ετων, και ημασταν οι τελευταιοι χρηστες παγκοσμιως. Ποσο να συνεχιζε πια; Και ποσο να αντεχε τη διατηρηση του ο συρρικνωμένος προϋπολογισμος της ΠΑ;

      1. Αστοχες οι ερωτησεις σου, διοτι δεν αφορουν τις Ελληνικες κυβερνησεις.

        Οι απαντησεις ομως μπορουν να προερθουν μονο απο την πρεσβεια των ΗΠΑ εκει στην Βας. Σοφιας. Αυτοι αποφασισαν να αποσυρθει !

        Γιατι αραγε ;;;

        1. Δεν ξερω, πες μου εσυ. Γιατι να θελει η Πρεσβεια των ΗΠΑ να αποσυρθει απο την Ελληνικη Πολεμικη Αεροπορία ενα δημοφιλές ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ αεροσκαφος οου παιρνει ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ ατρακτίδια και οπλα;

          1. Για τον ΙΔΙΟ κι απαραλλακτο λογο που μεσω την αμυντικης βοηθειας που παρειχε οι ΗΠΑ στην Ελλαδα κι στην τουρκια με τις γνωστες αναλογιες 7 προς 10, ειτε σε υλικο ειτε σε αμυντικα δανεια, την δεκαετια του 1980, ΕΚΒΙΑΖΑΝ – ακομα κι ατυπα εμπαργο ειχαν επιβαλει – οι τοτε διοικησεις των ΗΠΑ με την κρατηση σε υλικο ανταλακτικων ὴ στις διακρατικες συμφωνιες που ειχαν υπογραφει ωστε να συνετιστουν οι Ελληνικες κυβερνησεις με τις πολιτικες που απαιτουσε το μαγαζακι του αποικιοκρατη εκει στην Βας. Σοφιας.

            Βεβαια, για τα παιδια του tom clancy, αυτα ειναι μικρα γραμματα.

          1. Δηλαδη, τι θελεις να πεις;;

            πως σου αρεσει ο μαζοχισμος κι καθεσε να διαβαζεις σχολια «ανοησιες», οπως τα αποκαλεις τασχοία μου;;
            ή απλα δεν μπορεις να αντιπαρατεθεις με πειθω στην λογικη των υπολοιπων, ετσι ωστε να αποδειξεις προς ολους περα καθε αμφισβητησης τι «αρλουμπες» γραφω κατα εσε;;

            Στο κατω κατω, εχεις την επιλογη να ΜΗΝ διαβαζεις σχολια δικα μου, αρα να γλιτωσεις το μυαλο σου απο την τυραννια της «αρλουμπας» κατα εσε!

            Γιαννης 1, υπαρχουν κι οι νουβελες ρομαντζων να ασχοληθεις – καλη αναγνωση !

  8. Το Ισραήλ έχει τεχνολογική απόσταση σε σχέση με τους εχθρούς του. Έχει καλή οργάνωση αλλά και βοήθεια από Η.Π.Α.
    Η Τουρκία έχει στρατηγικό σχέδιο σαν αυτό του Ισραήλ. Θα πάρει 100 F35 από Η.Π.Α αφού δεν ενεργοποιεί τους s-400. Έτσι λοιπόν θα μπορεί να αντιμετωπίσει την Ελλάδα με αεροπορική υπεροχή αφού σε περίπτωση εμπλοκής θα ενεργοποιηθούν και οι s-400. Τα δικά μας αεροσκάφη θα μπορούν να τα ρίξουν λίγο μετά την απογείωση τους.
    Τι κάνουμε εμείς; Πρόσφατα διάβασα ότι ο Παναγιωτόπουλος προχώρησε το FOS για τα F4. Δηλαδή η Τουρκία όπως το Ισραήλ θα βασίζεται στην τεχνολογική υπεροχή στον αέρα.

    1. @Χρηστος

      Για την ωρα το F-35 αναβαλλεται για τους Τούρκους, ακομα και αν λυθει αυριο το προβλημα με τους Αμερικανούς.
      Καθε μοίρα 20 αεροσκαφων κοστίζει 3.3 δισ. $$, και ο Σουλτάνος κοντευει να ξεμείνει απο σκληρό συναλλαγμα.

      1. Η Τουρκία είναι στους G20 και έχει πληρώσει αρκετά για τα F35. Εφόσον πέρασε ο Μάρτιος και δεν ακυρώθηκε το πρόγραμμα, θα τα παραλάβουν όταν ανακοινώσουν επίσημα ότι δεν ενεργοποιούν τους S400. Μάλιστα τα πρώτα αεροσκάφη είναι έτοιμα το μόνο που μένει είναι η ολοκλήρωση της εκπαίδευσεης πιλώτων και μηχανικών. Εγώ βλέπω ακολουθεί τη στρατηγική του Ισραήλ. Πολύ καλές σχέσεις με Η.Π.Α και τελευταίας τεχνολογίας οπλικά συστήματα.

        1. Εχουν πληρωσει 1.3 δισ. $$.
          Δεν ξερω αν ειναι στους G20 ή στους G30, ξερω οτι δεν εχουν λεφτα.
          Τα συναλλαγματικα τους αποθεματα εχουν μειωθει σε πολυ μεγαλο βαθμο, απο τις πατάτες που εκανε ο Σουλτάνος. Πηγε ο βλακας και «εκαψε» δισ. $$ για να στηριξει την ισοτιμια της λιρας, λες και ηταν δυνατον να ανατρεψει την ισοτιμια που θα επεβαλλαν οι αγορες. Και τωρα που λογω της κρισης του ιού τα ξενα ξεφαλαια και funds εγκαταλειπουν την Τουρκια και τις αλλες αναδυομενες αγορες για την ασφαλεια των αμερικανικων ομολογων, τρεχει και δεν φτανει. Εδω παλευει να αποφυγει την προσφυγη στο ΔΝΤ.

          Επιπλεον πρεπει να αποφασισουν. Ή εγχωριο μαχητικο ή F35. Δε γινεται και τα δυο ταυτοχρονα. Επειδη το εγχωριο μαχητικο δινει στον Σουλτάνο πολυ μεγαλυτερες ευκαιριες για παρανομο πλουτισμο και κομπίνες, πιυανολογω οτι θα το προτιμησει.
          Ο Σουλτανος πιθανον να βαλλει στο ψυγειο τους S400 για να μην ερεθίσει και αλλο τους Αμερικανους, αλλα δεν τον βλεπω επι του παροντος να παιρνει F35.
          Και επιπλεον δεν εμπιστευεται τους Αμερικανους, πιστευει οτι το 2016 πηγαν να τον φανε.
          Οταν διελυσε μονος του την Αεροπορια του για να στηριξει την εξουσια του, μην περιμενεις να δωσει προτεραιοτητα στο F35. Eδω περασαν 4 χρονια απο το πραξικοπημα, και ακομα δεν εχει αρκετους ετοιμοπολεμους πιλοτους στα F16. Ακομα δεν εχουν συνελθει.

  9. To αρθρο εχει ενα σοβαρο λαθος. Λεει οτι ακομα και το 1973 οι Αραβικες αεροποριες δεν καταφεραν να πληξουν το Ισραηλ, ομως αυτο εγινε διοτι ειχαν καταστραφει το 1967, και δεν ειχαν συνελθει το 1973. Το 1973 οι Αραβες βασιστηκαν στα συγχρονα αντιαεροπορικα που τους προμηθευσε η ΕΣΣΔ, τα οποια προκαλεσαν μεγαλες απωλειες στους Ισραηλινους.

    Επισης ο συγγραφεας εχει μεροληψια υπερ του Ισραηλ, και πιθανοτατα ειναι εβραϊκης καταγωγης. Λεει για την «συνεχη ενισχυση των Ενοπλων Δυναμεων των αραβικων κρατων» και για τα «νεα συστηματα πυροβολικου που καθιστουν κορεσμενο πεδιο τη Μεση Ανατολη» (αληθεια ποια ειναι αυτα; ) αλλα δεν αναφερει οτι:
    1. Το Ισραηλ εχει πλεον πυρηνικα οπλα (τουλαχιστον 100 κεφαλες).
    2. Ο ενας απο τους δυο βασικους αντιπαλους, η Συρια, ειναι διαλυμενος
    3. Με την Αιγυπτο οι σχεσεις ειναι σε ανεκτο επιπεδο.
    4. Με τις αραβικες χωρες του Κολπου, ιδιως με τη Σαουδικη Αραβια, υπαρχει υπογεια προσεγγιση, λογω Ιραν!
    5. Το Ισραηλ εχει μεγαλυτερη υπεροπλια εναντι των δυνητικων αντιπαλων του απο πιτε.

    Μαλλον στοχος του αρθρου ειναι να βοηθησει ωστε το αμερικανοϊσραηλινο λόμπυ να αρμεξει ακομα περισσοτερο τις ΗΠΑ υπο τη μορφη στρατιωτικης βοηθειας, η οποια τωρα ανερχεται σε 4 δισ. $$ το χρονο.

    Τουτων λεχθεντων, τα επιτευγματα του Ισραηλ, και οχι μονο σε στρατιωτικο επιπεδο, ειναι πραγματικα πολυ αξιολογα, και καλα θα κανουμε να ειμαστε φίλοι με το πανισχυρο αυτο κρατος.
    Ποτε δεν καταλαβα την παρανοϊκη φικοαραβικη και αντιισραηλινη πολιτικη της Ελλαδας της περιοδου 1981-2009. Συμμαχουσαμε με τους φυσικους μας εχθρους, κατα των φυσικων μας φίλων. Ποιοι ειναι οι φυσικοι μας φιλοι, αν οχι το έτερο πανάρχαιο εθνος της Ανατολικης Μεσογείου, που ειναι περικυκλωμενο απο τους Μουσουλμανους;

      1. Με ποιούς συμφερει να τα εχουμε καλα, με τους Ισραηλινους winners ή με τους Αραβες losers;

        Eπισης, εξ οσων γνωριζω, στην Ουασιγκτον λυνουν και δενουν οι απογονοι του Αβρααμ, οχι οι κελεμπίες.

        1. Κακος συμβουλος η δειλια !

          Οσο για απαντηση στην ερωτηση σου με ποιους συμφερει να τα εχουμε καλα.
          Με κανεναν απο τους δυο αυτους.

          κι οι δυο αυτες ομαδες του ανθρωπινου γενους ειναι σκαρτες κι οχιες !
          Η Ιστορια αποδεικνυει τι ειδος ανθρωποι ειναι κι οι μεν κι οι δε.

          Το Ελληνικο γενος πρεπει να εχει φιλιες κι σχεσεις με του παραδοσιακους Λαους της Φυλης μας.

          Με τον Περσικο Λαο, με τους Αρμενιους αδερφους μας, με τους ομοδοξους Ρωσσους, Σερβους, με τους ομαιμους απανταχου Γης Ελληνες κι βεβαια καλες κι παραδοσιακες σχεσεις συμμαχιες με τους Λαους της Νοτιας Ευρωπης, οπου μας συνδεουν κι σχεσεις αιματος.

          Με αραβες κι σημιτες δεν μας συνδεει ΤΙΠΟΤΑ εκτος απο κακο αιμα κι αιωνιες εχθρες.

          υ.γ.
          Μολις παρει δρομο αυτο το σκυλολοι του συνταγματικου τοξου, τοτε παει η Ελλαδα που ξερατε. Ερχεται μια αλλη Ελλαδα.
          Η Ελλαδα του Ι. Μεταξα.
          Σε μια τετοια Ελλαδα, η Δικαιοσυνη θα κραταει μεγαλο σπαθι για να τιμωρει ακομα κι με θανατο!

          1. Tι λες ρε φιλε! Θα γινουμε φιλοι τωρα και με τους Αγιατολάχ της Τεχερανης; (=»περσικος λαός»)
            Καλες και αγιες οι φιλιες με Σερβους και Αρμένιους, αλλα δεν εχουν να μας προσφερουν και πολλα. Χρειαζομαστε δυνατους συμμαχους.
            Kαι οι Οβραίοι ειναι δυνατοί.

  10. Να σημειωσω τα εξης:
    Στις ισεαηλινες Ενοπλες Δυναμεις κυρίαρχος ειναι ο Στρατός. Ο Αρχηγος των Ενοπλων Δυναμεων προερχεται παντα απο τον Στρατο, φερει βαθμο Αντιστρατηγου, και ειναι ο μοναδικος Αντιστρατηγος σε ολο το Ισραηλ. Σε ο,τι μας αφορα, η κωμωδια με τους ναυταίους και τους αεροπορους Α/ΓΕΕΘΑ πρεπει καποτε να τελειωσει. Οπως και η κωμωδια με τον πληθωρισμο των ανωτερων και ανωτατων βαθμων.
    Ο Αρχηγος της Ισραηλινης Πολεμικης Αεροπορίας ειναι Υποπτέραρχος, αν και αυτη ειναι διπλασια σε μεγεθος της Ελληνικης. Η ΠΑ εχει 4 Αντιπτεραρχους. Δικαιολογουνται το πολυ δυο, ο Α/ΓΕΑ και ο Αρχηγος ΑΤΑ.
    Πληθωρισμος υπαρχει και στους χαμηλοτερους βαθμους, οπως αλλωστε σε ολες τις Ελληνικες Ενοπλες Δυναμεις.
    Περαιτερω, στο Ισραηλ υπαρχει ενα και μονο ενα Μεικτο Γενικο Επιτελειο, κατι σαν το δικο μας ΓΕΕΘΑ, και ο Αρχηγος ειναι παντα Αντιστρατηγος του Στρατου. Δεν υπαρχουν αυτονομα ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ. Υπαρχουν μεν οι αντιστοιχες δομες, αλλα ειναι ενσωματωμενες στο Μεικτο Επιτελειο. Οι Αρχηγοι Στρατου, Ναυτικου, Αεροποριας, ειναι Υποστρατηγος, Υποναυαρχος, Υποπτεραρχος αντιστοιχα, παντα υπο τις διαταγες του Ανυιστρατηγου Αρχηγου. Αυτο εξαλείφει αντιζηλίες, ανταγωνισμους, παρατραγουδα, και επιτρεπει ορθο συντονισμο και διακλαδικοτητα.

  11. Τα Α-7 επρεπε να προωθηθουν-πωληθουν σε Ιρακ κατα του ΙΣΙΛ, Λιβυη κατα του Σαρατζ και γιατι οχι και σε Συρια κατα των Τουρκων….

  12. Τα Α7 παροπλιστηκαν το 2012, πολυ πριν προκυψουν Χαφταρ, Σαρατζ, ΙSIS.
    , συροτουρκικη διένεξη κλπ.
    Θα απαιτούντο μεγαλα ποσα για να επανελθουν σε επιχειρησιακη κατασταση, δεν ειναι το βγαζεις απο την αποθηκη και πεταει.

    Αλλα ας πουμε οτι ηταν ακομα σε ενεργο υπηρεσια. Για να τα πουλησουμε σε οποιονδηποτε, θα χρειαζοταν πιστοποιητικο τελικου χρηστη, δηλαδη αδεια απο τις ΗΠΑ. Αρα πωληση στον Χαφταρ ή στη Συρία δεν παιζει. Μαλλον ουτε στο Ιρακ θα μας αφηναν να τα δωσουμε, αν υποθεσουμε οτι τα ηθελε. Ουτε θα επιαναν κανενα σοβαρο ποσο.

  13. Η Ελλάδα με Έλληνες ηγέτες στην εξουσία μπορεί να γίνει Ισραήλ εις την νιοστή σε ισχύ.
    Η Ελλάδα της μεταπολίτευσης με κοπριές στην εξουσία έχει καταντήσει το παίγνιο της οικουμένης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *