Κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης αμυντικών και οπλικών συστημάτων IDEX 2025 η οποία έλαβε χώρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα η Naval Group παρουσίασε τις εξελίξεις όσον αφορά τις κορβέτες Gowind οι οποίες απασχόλησαν και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό κατά τη διάρκεια του άτυπου διαγωνισμού για την επιλογή 3+1 κορβετών. Μολονότι η πρόσκτηση νέων κορβετών έχει παγώσει και βάση των δηλώσεων του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια στρέφονται πλέον στη περίπτωση της απόκτησης ευρωκορβετών, εντούτοις οι νέες τεχνικές μετατροπές και προσθήκες έχουν μεγάλο ενδιαφέρον αφού δυνητικά δύναται να ενσωματωθούν και στις ευρωκορβέτες. Η γαλλική Naval Group παρακολουθώντας τις εξελίξεις και τις επιχειρησιακές ανάγκες των τελευταίων ετών προχώρησε σε βασικές προσθήκες στον εξοπλισμό των κορβετών με σκοπό τα νέα πλοία να προσφέρουν αυξημένες δυνατότητες αντιαεροπορικού πολέμου και αυτοπροστασίας.

Το πρώτο βασικό οπλικό σύστημα το οποίο θα ενσωματωθεί στις μελλοντικές κορβέτες Gowind και θα προσφέρεται στους πελάτες της, είναι ο πύραυλος Aster 30. Αυτό αυτόματα σημαίνει ότι οι δύο κάθετοι εκτοξευτές Sylver Α43 στην πλώρη θα αντικατασταθούν από ισάριθμους εκτοξευτές Sylver A50 οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να βάλουν τον συγκεκριμένο πύραυλο. Λόγω του αυξημένου βάρους του συγκεκριμένου εκτοξευτή εικάζουμε ότι αυτή η δυνατότητα θα προσφέρεται στα μεγαλύτερα πλοία της σειράς, ήτοι Gowind 2800 και Gowind 3100. Η ενσωμάτωση του Aster 30 θα αυξήσει κατακόρυφα την αντιαεροπορική και αντιβληματική προστασία του πλοίου και της ομάδας που αυτό θα συμμετέχει. Παράλληλα πιθανή βολή ενός Aster 30 Β1 ΝΤ θα προσφέρει και αντιβαλλιστικές δυνατότητες στις κορβέτες. Με αυτή την κίνηση η κατασκευάστρια εταιρία Naval Group εξισώνει τα πλοία αυτά στις αντιαεροπορικές δυνατότητες με τις αντίστοιχες ιταλικές FCX-30 που ήταν και εκείνες στη final short list του πολεμικού ναυτικού.

Aster 30 κατά τη φάση αρχικής επιτάχυνσης μετά την εκτόξευση από κάθετο εκτοξευτή Sylver A50

Το δεύτερο σύστημα που ενσωματώνεται στις μελλοντικές κορβέτες έρχεται κατ’ ευθείαν από τις φρεγάτες FDI και δεν είναι άλλο από το σύστημα παρακολούθησης και αντιμετώπισης ασσύμετρων απειλών. Για να υπενθυμήσουμε, το σύστημα αυτό όπως υπάρχει στις γαλλικές φρεγάτες απαρτίζεται από ένα σύνολο αισθητήρων και effectors που σκοπό έχουν την παρακολούθηση και αντιμετώπιση drones σε αέρα και θάλασσα καθώς και άλλες ασσύμετρες απειλές για την προστασία του πλοίου εν πλώ και εν όρμω από τέτοιου είδους απειλές. Για το σκοπό αυτό υπάρχει ειδικό Κέντρο Διαχείρισης Ασύμμετρων Απειλών πάνω στο πλοίο που επιφορτίζεται με τον ρόλο αυτό και είναι υπεύθυνο για αποκάλυψη, ταυτοποίηση και εξουδετέρωση των απειλών. Οι απειλές αυτές θα αποκαλύπτονται και θα ταυτοποιούνται από το νέο πανοραμικό σύστημα παραρατήρησης που θα φέρουν τα πλοία και εν συνεχεία θα ενεργοποιούνται τα αντίμμετρα τα οποία θα αποτελούνται μη-θανατηφόρα ηχοβολιστικά κανόνια και θανατηφόρα όπως οι τηλεχειριζόμενοι πυργίσκοι των 20mm και το νέο πολλαπλών χρήσεων εκτοξευτή πυραύλων που αναπτύχθηκε απο κοινού με την KNDS France.

Το τρίτο βασικό κομμάτι του νέου εξοπλισμού είναι ο προαναφερθής νέος πολλαπλών χρήσεων εκτοξευτής πυραύλων MPLS (Multi-purpose and Modular Launching System). Ο MPLS διαθέτει εναλλάξιμες μονάδες πυρομαχικών που μπορούν να αναδιαμορφωθούν ανάλογα με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις, παρέχοντας ένα ευρύ φάσμα τελεστών (ρουκέτες, βλήματα, χειροβομβίδες, υποβρύχια όπλα, δολώματα, UAV) για να ανταποκρίνονται σε διαφορετικές απειλές με οικονομικά αποδοτικό τρόπο. Η ικανότητα μεταφοράς πυρομαχικών είναι αυξημένη, με ωφέλιμο φορτίο περίπου 1.000 κιλών. Επιπλέον, ένα πλοίο μπορεί να τοποθετηθεί με έναν ή περισσότερους πυργίσκους MPLS, οι οποίοι μπορούν να συνδυάσουν διαφορετικές διαμορφώσεις όπλων. Αποτελείται από έναν πυργίσκο αντίστοιχο με αυτόν του εκτοξευτή RAM ο οποίος μπορεί να κινηθεί σε δύο άξονες, οριζόντια σε τόξο 360 μοιρών και καθ ύψος. Ενσωματώνει υπολογιστή βολής και ένα σύστημα ελέγχου πυρός που του επιτρέπει να χτυπά στόχους που εκτελούν ελιγμούς, είτε σε αυτόνομη λειτουργία ή είτε συνδεδεμένος με το σύστημα μάχης του πλοίου. Έχει τη δυνατότητα να φέρει ρουκέτες χαμηλού κόστους για αντιμετώπιση drone και loitering munitions ή μέχρι 16 αντιαεροπορικούς/αντιβληματικούς πυραύλους Mistral 3 ή αντιαρματικούς πυραύλους Akeron. Ενδεικτικά μπορεί να φέρει συνδυασμό οκτώ Mistral 3 και 42 ρουκετών.

Ο νέος πολλαπλών χρήσεων εκτοξευτής πυραύλων MPLS (Multi-purpose and Modular Launching System) σε διαμόρφωση οκτώ Mistral 3 και 42 ελαφρών ρουκετών για αντιμετώπιση drone & loitering munitions

Με τα τρία αυτά συστήματα η Naval Group όχι μόνο καταφέρνει να αναβαθμίσει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες και την επιβιωσιμότητα των κορβετών της σειράς Gowind αλλά και να αυξήσει ομοιογένεια συστημάτων μεταξύ των φρεγατών FDI και των κορβετών Gowind προσφέροντας ένα συνδυασμό High-Low προϊόντων με συμπιεσμένα κόστη εκπαίδευσης και ανταλλακτικών.

Κορβέτες Gowind

Η κλάση Gowind είναι μια οικογένεια πλοίων που προσφέρεται από τον γαλλικό ναυπηγικό όμιλο της Naval Group με εκτόπισμα από αυτό του υπεράκτιου περιπολικού σκάφους των 1000 τόνων έως ελαφριάς φρεγάτας με εκτόπισμα των 3100 τόνων. Μέχρι σήμερα έχει σημειώσει μεγάλη εμπορική επιτυχία με παραγγελίες και παραδόσεις για τέσσερα σκάφη για το αιγυπτιακό ναυτικό, πέντε σκάφη για το Μαλαισιανό ναυτικό, δύο σκάφη για το ναυτικό των ΗΑΕ και τέσσερα σκάφη για το ναυτικό της Αργεντινής. Παράλληλα υπάρχει πρόθεση απόκτησης δύο σκαφών από την Ινδονησία ενώ συμμετέχει έχοντας μπει στη short list για το αντίστοιχο πρόγραμμα του Π.Ν. για 3+1 σκάφη. Στο ελληνικό Π.Ν. προσφέρεται η Gowind 2800 HN που είναι μια ελαφρώς μεγενθυμένη έκδοση της Gowind 2500. Η Gowind 2500 πρόκειται για μια βαριά οπλισμένη ανθυποβρυχιακή κορβέτα με αρκετά ισορροπημένο εξοπλισμό ώστε να μπορεί να φέρει σε πέρας το πλήρες φάσμα των ναυτικών επιχειρήσεων.

Το σκάφος είναι κατασκευασμένο από χάλυβα και είναι διαιρεμένο σε δώδεκα υδατοστεγή διαμερίσματα και δύο καταστρώματα ενώ η υπερκατασκευή διαθέτει δύο καταστρώματα και τη γέφυρα. Όπως και με τις φρεγάτες FDI πίσω από τη γέφυρα έρχεται και κουμπώνει το μπλοκ του PSIM το οποιό διαθέτει τρία καταστρώματα και όπου βρίσκονται προτοπεθετημένα όλα τα κύρια ηλεκτρονικά του πλοίου και το κέντρο πληροφοριών μάχης. Για αύξηση της επιβιωσιμότητας, το πλοίο χωρίζεται στα δύο από υδατοστεγές διάφραγμα διπλού τοιχώματος το οποίο βρίσκεται μεταξύ των δύο μηχανοστασίων του πλοίου. Το πλοίο θα έχει ολικό μήκος 102 μέτρα, πλάτος 16 μέτρα, βύθισμα 5,4 μέτρα και μέγιστο εκτόπισμα 2800 τόνους περίπου.

Το σύστημα πρόωσης θα είναι συνδυασμός ηλεκτροπρόωσης ή ντήζελ, CODLOD (Combination of Diesel Electric or Diesel) και αποτελείται από δύο κύριες μηχανές ντήζελ MTU 20V 8000 M91L οι οποίες αποδίδουν 10000 kW στις 1150 σ.α.λ. και κινούν ισάριθμους άξονες με προπέλες μεταβλητού βήματος. Με τις MTU 20V 8000 M91L σε λειτουργία το πλοίο επιτυγχάνει 25+ κόμβους μέγιστη ταχύτητα. Είναι δε τοποθετημένες ανά μία σε κάθε μηχανοστάσιο για την αποφυγή απώλειας ισχύος. Για πολύ μικρές ταχύτητες και αθόρυβη πλεύση που χρειάζεται κατά τη διάρκεια Α/Υ επιχειρήσεων το πλοίο κινείται με ηλεκτροπρόωση. Δύο ηλεκτρομότορες Leroy Somer PTI (power take in) είναι κομπλαρισμένοι στους άξονες και δίνουν κίνηση στο πλοίο χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από τις τρεις ηλεκτρογεννήτριες του πλοίου με απόδοση 550kW η καθεμιά. Επίσης διαθέτει και μία ηλεκτρογεννήτρια ανάγκης στα  220kW.

Η μέγιστη εμβέλεια του πλοίου είναι 3700 ν.μ. με ταχύτητα 15 κόμβων ενώ η διεύθυνση του γίνεται με διπλά πηδάλια στην πρύμνη. Για αυξημένη ευστάθεια το πλοίο διαθέτει παρατροπίδια και ενεργό σύστημα ευστάθειας με δύο πτερύγια τοποθετημένα στο κέντρο εκατέρωθεν.

Οπλισμός

Ο οπλισμός του πλοίου συμπεριλαμβάνει ένα ναυτικό πυροβόλο Compatto SR 76/62 με περίβλημα με χαμηλό RCS ενώ δίνεται η δυνατότητα εάν η ελληνική πλευρά επιθυμεί να ενσωματωθεί και το σύστημα strales. Πίσω από το πυροβόλο βρίσκονται τοποθετημένοι δύο κάθετοι εκτοξευτές ΑΑ πυραύλων Sylver 35 για πυραύλους MICA/MICA NG. Η μέχρι τώρα καθυστέρηση του προγράμματος ίσως το μόνο θετικό αντίκτυπο που έχει είναι η δυνατότητα εξ αρχής ενσωμάτωσης των νέων με αυξημένο βεληνεκές πυραύλων MICA NG. Οι MICA NG έχουν το μοναδικό πλεονέκτημα της ύπαρξης της κεφαλής IR. Στο μεσόστεγο, ανάμεσα στο PSIM και την τσιμινιέρα είναι η θέση των οκτώ αντιπλοϊκών πυραύλων ΜΜ-40 BLK3c. Τέλος πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου θα είναι τοποθετημένο το αντιπυραυλικό σύστημα εγγύς άμυνας RAM με 21 πυραύλους. Τον οπλισμό συμπληρώνουν δύο τηλεχειριζόμενοι σταθμοί Lionfish 20mm με κάλυψη 360 μοιρών για αντισυμβατικές απειλές αέρος και επιφανείας. Για Α/Υ επιχειρήσεις υπάρχουν δύο διπλοί τορπιλοσωλήνες για ελαφρές τορπίλες MU90 και Α/Υ ελικόπτερο 10 τόνων. Επίσης έχει τη δυνατότητα υποστήριξης και ενός UAV. Ως τελική γραμμή άμυνας θα υπάρχουν δύο εκτοξευτές αναλλώσιμων Sylena Mk2 και CANTO.

Ηλεκτρονικά

Από πλευράς αισθητήρων – ραντάρ, το πλοίο προτείνεται για το ΠΝ με το περιστρεφόμενο ραντάρ NS-110 (έκδοση του NS-100 της εταιρείας Τhales) το οποίο είναι εγκαταστημένο στο ιστό PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module). Συγκριτικώς με το Smart-S Mk2 εξασφαλίζονται ανώτερες επιδόσεις. Η εμβέλεια αποκάλυψης στόχων αέρος του ραντάρ NS-110 είναι των 280 χιλιομέτρων ενώ δύναται να υποστηρίζει και τη καθοδήγηση πυραύλων με ενεργό ερευνητή. Ανήκει στη κατηγορία των Active Electronic Scanning Array (AESA) ραντάρ με τεχνολογία νιτριδίου του γαλλίου (GaN) που αντιπροσωπεύει τις πλέον πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο των ραντάρ ενώ εκπέμπει στην E/F μπάντα. Εκτός από την έρευνα στόχων αέρος, το NS-110 πραγματοποιεί και έρευνα στόχων επιφανείας. Φυσικά εκτός από την ονομαστική εμβέλεια κύρια τεχνικά χαρακτηριστικά που αποτελούν κριτήρια επιλογής είναι η δυνατότητα αποκάλυψης και εύρεσης στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (RCS).

Καρδιά του πλοίου αποτελεί το τακτικό σύστημα μάχης SETIS ενώ τον εξοπλισμό των Gowind συμπληρώνουν τα συστήματα κατηγορίας R-ESM τύπου VIGILE 200 Tactical, το κατηγορίας C-ESM τύπου ALTESSE-H, αμφότερα της γαλλικής Thales. Σύμφωνα με τη Naval Group στο πλοίο θα ενσωματωθεί και το σύστημα ECM που αναπτύσσεται για τις φρεγάτες FDI του γαλλικού και του ελληνικού ναυτικού. Επιπροσθέτως το πλοίο θα διαθέτει σύστημα ελέγχου πυρός Stir 1.2 EO Mk2, δύο Ηλεκτροπτικά συστήματα PASEO XLR και ζεύξεις δεδομένων Link 11/16/22. Θα διαθέτει πλήρεις επικοινωνίες σε HF, VHF, UHF καθώς και δορυφορικές επικοινωνίες SATCOM X & Ku. Τέλος θα διαθέτει πλήρη ανθυποβρυχιακή σουίτα με σόναρ γάστρας Kingklip Mk2 και συρρόμενο μεταβλητού βάθους CAPTAS 2 αμφότερα της Thales.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, η πρόταση της Naval Group περιλάμβανε την κατασκευή του πρώτου σκάφους στο Λοριάν μέσα σε 28 μήνες και τα υπόλοιπα 2-3 σκάφη στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκα, με τα οποία είχαν έρθει σε επαφή, ανά 12 μήνες. Το δε πρόγραμμα αποπληρωμής ήταν οπισθοβαρές σε βάθος δεκαετίας ώστε το πρόγραμμα να μην επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Επίσης η μεταφορά τεχνογνωσίας είχε υπολογιστεί ότι θα έφτανε το 34%.