Τη Δευτέρα στη Βουλή των Ελλήνων, η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) αναμένεται να πάρει το πράσινο φως για την κάλυψη δύο κρίσιμων προγραμμάτων. Το πρώτο σχετίζεται με τον εκσυγχρονισμό των F-16 Block 50 συνοδευόμενη από την απόκτηση ατρακτιδίων Sniper. Το δεύτερο αφορά την προκεχωρημένη αεροπορική εκπαίδευση στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος της ΠΑ. Ανταγωνιστές ήταν οι Ισραηλινοί με την Elbit – IAI και οι Καναδοί με τη CAE. Αμφότερες οι δύο επιλογές προσφέρουν το Ιταλικό εκπαιδευτικό αεροσκάφος Μ346 ως πλατφόρμα προκεχωρημένης εκπαίδευσης.
Η ΠΑ στρέφεται στην ισραηλινή λύση με το κόστος να ανέρχεται όπως πληροφορούμαστε στο ποσό των 1.4 δισεκατομμυρίων για 20 έτη. Ετήσιο κόστος στα 65 εκατομμύρια ευρώ. Στον αντίποδα η πρόταση της Καναδικής εταιρείας CAE με παρεμφερές ετήσιο κόστος στα 70 εκατομμύρια ευρώ.
Και οι δύο εταιρείες προσφέρουν αεροπορική εκπαίδευση υψηλού επιπέδου βασιζόμενη στο Μ346 ενώ παράλληλα αναλαμβάνουν τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών στο έδαφος με προσομοιωτές πτήσης. Η ΠΑ φαίνεται να προκρίνει την ισραηλινή λύση απόρροια των σχέσεων μεταξύ των δύο αεροποριών καθώς και της άριστης συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας – Ισραήλ. Επίσης, εκτιμάται από πλευράς ΠΑ πως ένα μέρος των ετήσιων εξόδων θα καλυφθεί από την συμμετοχή άλλων αεροποριών που θα συμμετέχουν σε κοινό πρόγραμμα αεροπορικής εκπαίδευσης προβαίνοντας σε απόσβεση του κόστους.
Το ερώτημα βέβαια που απασχολεί εμάς είναι το εξής: μήπως θα άξιζε η ΠΑ να προμηθευτεί ένα πυρήνα Μ346 τα οποία εκτός εκπαιδευτικά θα τα αξιοποιούσε και ως ελαφρά μαχητικά λαμβάνοντας υπόψη τις εξαιρετικές δυνατότητες του ιταλικού αεροσκάφους;
Ενδεικτικά αναφέρουμε το παράδειγμα της Πολωνίας. Υπενθυμίζουμε ότι στις 27 Φεβρουαρίου του 2014 η Πολωνία προχώρησε στην προμήθεια 12 M-346 με δικαίωμα προαίρεσης για τέσσερα επιπλέον αεροσκάφη. Στις 14 Δεκεμβρίου του 2018 ενεργοποιήθηκε και το δικαίωμα προαίρεσης, έτσι η συνολική δύναμη των αεροσκαφών του τύπου στις τάξεις της Πολωνικής Αεροπορίας θα ανέλθει στις 16 μονάδες μέχρι το τέλος του 2022, όταν και θα ολοκληρωθούν οι παραδόσεις. Το κόστος της προμήθειας των 12 αεροσκαφών, εξοπλισμού υποστήριξης, βιβλιογραφίας, καθώς και δύο εξομοιωτών πτήσης ανήλθε στα € 334,3 εκατομμύρια.