Την προσεχή Παρασκευή, 17 Μαΐου, το ΓΕΑ (Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας) θα πραγματοποιήσει εκδήλωση για τη συμπλήρωση 20 ετών παρουσίας των αντιαεροπορικών συστημάτων Patriot στην Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) και την 350 Πτέρυγα Κατευθυνόμενων Βλημάτων (350 ΠΚΒ). Ας θυμηθούμε το ιστορικό του προγράμματος και ας γνωρίσουμε τις νέες τεχνολογίες, που το καθιστούν ικανότερο και, κατά την άποψη μας θα πρέπει να απασχολήσουν την ηγεσία της ΠΑ.
Η σύμβαση, ύψους $ 887 εκατομμυρίων, για την αγορά τεσσάρων (4) πυροβολαρχιών υπογράφηκε το Φεβρουάριο του 1999. Ακολούθησε, το Νοέμβριο του 1999 η ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης, ύψους $ 222 εκατομμυρίων, για την προμήθεια άλλων δύο (2) πυροβολαρχιών. Οι παραδόσεις ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 2002 και ολοκληρώθηκαν εντός του 2004. Μέχρι την έλευση τους, η Ελλάδα παρέλαβε, τον Οκτώβριο του 1999 και με τη μορφή μίσθωσης από τις ΗΠΑ, τρείς (3) πυροβολαρχίες με τέσσερις (4) τετραπλούς εκτοξευτές έκαστη πυροβολαρχία, οι οποίες επεστράφησαν στις ΗΠΑ το Σεπτέμβριο του 2002 (το κόστος της μίσθωσης ανήλθε στα $ 30 εκατομμύρια).
Η αρχική σύμβαση προμήθεια των τεσσάρων (4) πυροβολαρχιών προέβλεπε και την προμήθεια 200 βλημάτων τύπου MIM-104D PAC-2 GEM (Patriot Advanced Capability-2 Guided Enhanced Missile) μέγιστου βεληνεκούς 160 χιλιομέτρων, τα οποία άρχισαν να παραλαμβάνονται τον Ιούνιο του 2002, ενώ η σύμβαση μίσθωσης των τριών (3) πυροβολαρχιών προέβλεπε και τη μίσθωση 96 βλημάτων τύπου MIM-104A μέγιστου βεληνεκούς 70 χιλιομέτρων. Τα βλήματα αυτά παρελήφθησαν την περίοδο 1999-2000 και παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα, μαζί με άλλα 29 βλήματα του ίδιου τύπου, δωρεάν από τις ΗΠΑ το 2002, μετά το πέρας της μίσθωση των τριών (3) πυροβολαρχιών. Συνολικά λοιπόν η Ελλάδα έχει παραλάβει 325 βλήματα, εκ των οποίων τα 200 PAC-2 GEM είναι σύγχρονα, ενώ τα 125 της έκδοσης MIM-104A είναι παλαιά και πλέον δεν υποστηρίζονται τεχνικά, καθώς η γραμμή παραγωγής έχει εκτραπεί προς τις εκδόσεις PAC-2 GEM-T και PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement).
Σήμερα τα ελληνικά Patriot μπορούν να γίνουν ικανότερα καθώς, εκτός των νέων και βελτιωμένων βλημάτων που μπορούν να ενσωματώσουν, μπορούν να διαθέτουν ενεργητικά ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA : Active Electronically Scanned Array) και νέες οθόνες οι οποίες βελτιώνουν κατακόρυφα την αντίληψη της τακτικής κατάστασης των χειριστών. Για τις εξελίξεις αυτές μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο.