Όπως σας είχαμε ενημερώσει, με σχετικό μας άρθρο στις 2 Αυγούστου του 2021, η αυστριακή εταιρία Schiebel παρουσίασε και επέδειξε στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) τις δυνατότητες του μη-επανδρωμένου συστήματος (UAV) τύπου CamCopter S-100. Η επίδειξη, η οποία πραγματοποιήθηκε δυτικά της Κρήτης και διήρκεσε μια εβδομάδα, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο σχετικού ενδιαφέροντος του ΠΝ για την απόκτηση ενός τακτικού UAV για χρήση από βάσεις στην ξηρά ή από τα ελικοδρόμια των φρεγατών, παράλληλα με τα ελικόπτερα ναυτικής συνεργασίας. Ενδιαφέρον για το πρόγραμμα έχει εκφράσει και η σουηδική Saab με το σύστημα V-200 Skeldar, το οποίο παρουσιάζουμε στο άρθρο.
Το V-200 Skeldar είναι ένα UAV κάθετης απογείωσης και προσγείωσης και έχει επιλεχθεί επιλέχθηκε από το Βέλγιο και την Ολλανδία, ως ο αεροπορικός βραχίονας των νέων πλοίων ναρκοπολέμου που ναυπηγούν. Εκτός από την Ολλανδία και το Βέλγιο, το V-200 Skeldar έχει επιλέξει η Ινδονησία, η Γερμανία και ο Καναδάς. Μπορεί να δεχθεί μια σειρά αισθητήρων που καλύπτουν πολλές επιχειρησιακές ανάγκες: Ηλεκτροπτικούς και υπέρυθρους, για αποστολές επιτήρησης ημέρα και νύχτα, σύστημα ViDAR, για έρευνα θαλάσσης και εντοπισμών στόχων επιφανείας (σύμφωνα με τη Saab το ViDAR μπορεί να καλύψει επιφάνεια θαλάσσης 80 φορές μεγαλύτερη των εν υπηρεσία ηλεκτροπτικών και υπέρυθρων συστημάτων), ραντάρ εντοπισμού κινούμενων στόχων, ραντάρ συνθετικής απεικόνισης, κάμερες, συστήματα επικοινωνιών και ηλεκτρονικού πολέμου.
Μπορεί επίσης να εφοδιαστεί με ραντάρ τύπου LIDAR (Laser Imaging Detection and Ranging), το οποίο μετρά αποστάσεις μέσω του φωτισμού του στόχου με δέσμη λέιζερ και της ανάλυσης της δέσμης που αντανακλάτε. Το LIDAR χρησιμοποιείτε στην ακριβή χαρτογράφηση εδάφους και στην παραγωγή ψηφιακών χαρτών, μια πολύτιμη υπηρεσία για κάθε στρατιωτικό διοικητή. Επιγραμματικά, το V-200 Skeldar ενδείκνυται για αποστολές συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης και κατάδειξης στόχων, επιτήρησης χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων, έρευνας και διάσωσης, ασφαλείας (αντιμετώπισης λαθρεμπορίου, πειρατείας), συνδρομής στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, επιτήρηση δασών, χαρτογράφησης. Πρόκειται δηλαδή για ένα UAV πολλαπλού ρόλου.
Στην τυπική του διαμόρφωση ένα (1) ολοκληρωμένο σύστημα αποτελείτε από δύο (2) UAV και έναν (1) σταθμό ελέγχου εδάφους. Ο σταθμός ελέγχου (PRS : Remote Pilot Station) είναι σπονδυλωτός και μπορεί να είναι είτε φορητός, για μεγαλύτερη ευελιξία, είτε εγκαταστημένος σε όχημα. Ο σταθμός ελέγχου συνοδεύεται και από ένα λογισμικό διαχείρισης της πτήσης και σχεδιασμού αποστολής (FMSMP : Flight Management Software & & Mission Planning). Σύμφωνα με την Saab, το V-200 Skeldar είναι ένα UAV σπονδυλωτής κατασκευής, το οποίο διακρίνεται για το χαμηλό κόστος υποστήριξης και χρήσης του, την ευκολία αναβάθμισης του και την ικανότητα του να εκτελεί πολλαπλές αποστολές.
Η διάμετρος της έλικας είναι 4,6 μέτρα, το μήκος του είναι τέσσερα (4) μέτρα, το ύψος του είναι 1,3 μέτρα και το πλάτος του 1,2 μέτρα. Το μέγιστο βάρος απογείωσης του είναι 235 κιλά, ενώ η μέγιστη εμβέλεια το συστήματος ζεύξης δεδομένων που ενσωματώνει είναι τα 200 χιλιόμετρα (εναλλακτικά μπορεί να εφοδιαστεί και με σύστημα ζεύξης δεδομένων μικρότερης εμβέλειας, στα 100 χιλιόμετρα). Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 150 χιλιόμετρα την ώρα και μπορεί να επιχειρεί σε μέγιστο ύψος 3.000 μέτρων. Χρησιμοποιεί καύσιμα κατηγορίας A-1, JP5 και JP8, ενώ η αυτονομία του είναι πέντε (5) ώρες συνεχούς πτήσης, ανάλογα με το φορτίο που μεταφέρει και το μέγεθος των δεξαμενών καυσίμου.