Η Μεγάλη Βρετανία έχει ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει στη σχεδίαση, ανάπτυξη και ναυπήγηση μιας νέας γενιάς αντιτορπιλικών, των Type-83, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα εν υπηρεσία αντιτορπιλικά Type-45. Τα Type-83 θα έχουν κορυφαίες αντιαεροπορικές και αντιπυραυλικές ικανότητες, ενώ θα ενσωματώνουν και νέες δυνατότητες, όπως υπερηχητικούς πυραύλους και όπλο λέιζερ. Τα Type-83 θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του προγράμματος FADS (Future Air Dominance System), το οποίο, επί του παρόντος, βρίσκεται στη φάση του καθορισμού της αντίληψης. Βασικός στόχος του προγράμματος FADS είναι η δημιουργία μιας αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής ομπρέλας, μέσω της δικτύωσης χερσαίων, ναυτικών και αεροπορικών μέσων. Μέσα σ’ αυτή την ομπρέλα θα μπορούν να επιχειρούν με ασφάλεια οι βρετανικές Ένοπλες Δυνάμεις. Η προηγούμενη βρετανική κυβέρνηση (Συντηρητικοί) είχε ανακοινώσει ότι το πρώτο Type-83 θα τεθεί σε υπηρεσία στα τέλη της δεκαετίας του 2030. Ωστόσο, η νέα κυβέρνηση των Εργατικών ξεκίνησε τη διαδικασία για μια νέα Αναθεώρηση Αμυντικής Στρατηγικής (SDR : Strategic Defense Review) με στόχο να προσδιορίσει αν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των βρετανικών Ενόπλων Δυνάμεων χρειάζεται αλλαγές, ως προς το μείγμα των συστημάτων και ως προς το χρόνο υλοποίησης του.

Τα τελευταία χρόνια η Μεγάλη Βρετανία έχει επιλέξει την πολιτική της αντικατάστασης παλαιότερων οπλικών συστημάτων με ικανότερα μεν, αλλά λιγότερα συστήματα. Αυτή η πολιτική επιτυγχάνει την παράμετρο της ποιότητας, αλλά αποτυγχάνει στην παράμετρο της ποσότητας. Η πρώτη αναφορά στα Type-83 έγινε τον Μάρτιο του 2021, από το βρετανικό Υπουργείο Άμυνας, ως μια νέα σχεδίαση αντιτορπιλικού που θα αντικαταστήσει τα Type-45 στα τέλη του 2030. Σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμό του Βρετανικού Ναυτικού, ο οποίος ανακοινώθηκε τον Ιανουάριο του 2024, το έκτο και τελευταίο Type-45 θα αποσυρθεί από την υπηρεσία στο τέλος του 2038, σε ηλικία 25 ετών (τα Type-45 εντάχθηκαν σε υπηρεσία την περίοδο 2009-2013). Να σημειωθεί ότι ο αρχικός σχεδιασμός ανέφερε ναυπήγηση 12 Type-45, για την αντικατάσταση των Type-42, αλλά τελικά ο αριθμός τους μειώθηκε στο μισό. Με βάση το όριο απόσυρσης τα 25 χρόνια υπηρεσίας, το πρώτο Type-45 θα πρέπει να αποσυρθεί το 2034, καθώς εντάχθηκε σε υπηρεσία το 2009. Αν το πρώτο Type-83 ενταχθεί σε υπηρεσία στα τέλη του 2030, τότε υπάρχει ένα σοβαρό επιχειρησιακό κενό, από το 2034 μέχρι το 2038, όταν θα αποσύρονται τα Type-45 χωρίς να τα αντικαθιστά νέο πλοίο. Για να μην υπάρξει επιχειρησιακό κενό ή τα Type-45 θα πρέπει να παραμείνουν σε υπηρεσία πέραν των 25 ετών ή τα Type-83 θα πρέπει να ενταχθούν σε υπηρεσία γρηγορότερα.

Ως προς τον αριθμό των Type-83, ο μέγιστος επιθυμητός αριθμός πλοίων είναι τα έξι (6), αλλά δεν αποκλείεται να ναυπηγηθούν τέσσερα (4), καθώς ακόμα δεν έχει ληφθεί σχετική απόφαση. Ως προς τα βασικά μεγέθη των πλοίων, τα Type-83 θα έχουν εκτόπισμα περί τους 10.000 τόνους και μήκος 170-180 μέτρα. Η διαμόρφωση των πλοίων, ως προς τους αισθητήρες και τα όπλα, δεν έχει αποφασιστεί ακόμα, αλλά θα ακολουθήσει της διαμόρφωση των Type-45 με έμφαση στην αύξηση των ικανοτήτων. Δεδομένης της επιλογής των αμερικανικών κάθετων εκτοξευτών Mk.41 VLS (Vertical Launch Systems) στις νέες φρεγάτες Type-26 και Type-31, η εκτίμηση είναι ότι και τα Type-83 θα ενσωματώνουν Mk.41, έναντι των ευρωπαϊκών Sylver που ενσωματώνουν τα Type-45. Οι Mk.41 μπορούν να εκτοξεύσουν αντιαεροπορικούς και αντιπυραυλικούς πυραύλους της οικογένειας Standard Missile (SM), πυραύλους μικρότερου βεληνεκούς RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile), ανά τετράδες σε κάθε κελί, καθώς και πυραύλους κατά χερσαίων στόχων BGM-109 Tomahawk. Επίσης οι Mk.41 μπορούν να εκτοξεύσουν τους βρετανικούς πυραύλους της οικογένειας CAMM (Common Anti-air Modular Missile) και τους υπό ανάπτυξη πυραύλους κατά χερσαίων και ναυτικών στόχων FC/ASW (Future Cruise/Anti-Ship Weapon), που αναπτύσσουν από κοινού η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία και η Ιταλία.

Ως προς τον αριθμό των κελιών, ο πιθανότερος ελάχιστος αριθμός κελιών θα είναι τα 72. Σήμερα, τα Type-45 ενσωματώνουν 48 κελιά Sylver στα οποία θα προστεθούν άλλα 24, στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης μέσης ζωής των πλοίων (ανακοινώθηκε το 2023). Τα 48 κελιά της αρχικής διαμόρφωσης χρησιμοποιούν πυραύλους Aster-15/30, ενώ τα 24 επιπλέον κελιά θα χρησιμοποιούν πυραύλους CAMM (Sea Ceptor). Δεν αποκλείεται το Βρετανικό Ναυτικό να επιλέξει να εγκαταστήσει πάνω από 72 κελιά για μεγαλύτερη ισχύ πυρός. Το προβλεπόμενο εκτόπισμα των πλοίων, δηλαδή οι 10.000 τόνοι, το επιτρέπουν. Ας μην ξεχνάμε ότι τα αμερικανικά καταδρομικών κλάσης «Ticonderoga» έχουν εκτόπισμα περί τους 10.000 τόνους, όσους δηλαδή και τα Type-83, και ενσωματώνουν 122 κελιά Mk.41. Ως προς τους πυραύλους κατά πλοίων η πιθανότερη επιλογή είναι 8-16 NSM (Naval Strike Missile), οι οποίοι έχουν επιλεγεί ως αντικαταστάτες των RGM-84 Harpoon των φρεγατών Type-23. Το βέβαιο είναι ότι τα Type-83 θα ενσωματώνουν όπλο λέιζερ, πιθανότατα το Dragon Fire, το οποίο βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης και αναμένεται να ενταχθεί σε υπηρεσία το 2027. Το κύριο πυροβόλο των Type-83 αναμένεται να είναι το Mk.45 της ΒΑΕ Systems, των 127/62 χιλιοστών, ενώ δεν αποκλείεται και η εγκατάσταση κι άλλων πυροβόλων και πολυβόλων διαφόρων διαμετρημάτων, καθώς και συστήματα εγγύς αντιπυραυλικής άμυνας.

Στη σχεδίαση των Type-83 ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη μείωση του ίχνους του πλοίου. Αυτό θα γίνει τόσο σε επίπεδο σχεδίασης του κύτους και της υπερκατασκευής (υλικό κατασκευής, γωνίες κλίσεις κ.ά.), όσο και σε επίπεδο πρόωσης (μείωση ακουστικού ίχνους). Σε κάθε περίπτωση έχει ανακοινωθεί ότι τα Type-83 θα ενσωματώνουν σύστημα συμβατικής πρόωσης και δεν θα είναι πυρηνοκίνητα πλοία. Ο πιθανότερος συνδυασμός πρόωσης των Type-83 αναμένεται να είναι αεροστρόβιλος κινητήρας MT30 της Rolls-Royce, πετρελαιοκινητήρες της γερμανικής MTU και ηλεκτροκινητήρες, δηλαδή συνδυασμός κατηγορίας CODLAG (Combined Diesel-Electric and Gas), ο οποίος έχει επιλεγεί για τις φρεγάτες Type-26. Ως προς τους κύριους αισθητήρες οι επιλογές είναι μεταξύ βρετανικών συστημάτων ή αμερικανικών. Σήμερα, τα Type-45 και οι Type-26 ενσωματώνουν τα ραντάρ Type-1045/1046 (SAMPSON) και Type-997 Artisan αντίστοιχα. Τα ραντάρ Type-1045 και Type-1046 είναι τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanning Array) αποτελούν μια εναλλακτική για τα Type-83, πιθανότατα σε μια νεότερη και ικανότερη έκδοση τους. Τα αμερικανικά συστήματα που θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στα Type-83 είναι το σύστημα διαχείρισης μάχης Aegis και το ραντάρ AN/SPY-6(v), τεχνολογίας AESA, τα οποία ενσωματώνουν τα αμερικανικά αντιτορπιλικά κλάσης «Arleigh Burke», της νεότερης έκδοσης Flight III.