Με μια λαϊκή ρήση σχολίασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τη προοπτική απόκτησης των LCS για το Πολεμικό Ναυτικό. Ο πρωθυπουργός τόνισε πως «Μας χαρίζουν έναν γάιδαρο και τον κοιτάζουμε στα δόντια». Τη συζήτηση μεταξύ του πρωθυπουργού και των διαπιστευμένων αμυντικών συντακτών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, παρακολουθούσε και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκος Δένδιας ενώ λίγη πιο πίσω, βρίσκονταν ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης και ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ.

Στην συνέχεια ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Νίκο Δένδια, επιβιβάστηκαν στο νεοαποκτηθέν Ε/Π ΜΗ-60R και πέταξαν πάνω από τον Ευβοϊκό κόλπο.

Όπως αναφέραμε και νωρίτερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας με τους διαπιστευμένους συντάκτες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας μετά το πέρας της τελετής, ερωτήθηκε αναφορικά με τη προοπτική απόκτησης των LCS της κλάσης Freedom για το Πολεμικό Ναυτικό. Απαντώντας στις σχετικές ερωτήσεις, επιβεβαίωσε πως υπάρχει η προοπτική απόκτησης και μάλιστα όπως σημείωσε θα είναι δωρεάν. Παρά το γεγονός πως του αναφέρθηκαν τα προβλήματα και το υψηλό λειτουργικό κόστος, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επέμεινε πως θα αποκτηθούν δωρεάν.

Ο γαίδαρος που μας χαρίζουν σύμφωνα με τον πρωθυπουργό.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ελεγκτικού γραφείου GAO του Αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών (GAO) το ετήσιο κόστος λειτουργίας ενός LCS της κλάσης Freedom ανέρχεται στα $ 42 εκατομμύρια εκ των οποίων τα $ 26.7 αφορούν τη κάλυψη των πάγιων ανελαστικών δαπανών συντήρησης. Η έκθεση του ελεγκτικού γραφείου GAO (US Government Accountability Office) με τίτλο«Weapon System Sustainment: Navy Ship Usage Has Decreased as Challenges and Costs Have Increased» (δείτε ΕΔΩ) η οποία δημοσιεύτηκε πριν δυο μήνες. Τα πλοία που κατέγραψαν το μεγαλύτερο ποσοστό «κανιβαλισμού» είναι τα LCS κλάσης «Freedom και τα πλοία αμφίβιων επιχειρήσεων κλάσης «Wasp». Επιπλέον, τα «Wasp» και τα LCS κλάσης «Freedom» και «Independence» κατέγραψαν τα περισσότερα σοβαρά περιστατικά αστοχιών («αναφορές απωλειών» κατηγορίας 3 και 4).

Θα εστιάσουμε στο δεύτερο νούμερο της ετήσιας υποστήριξης (26,7 εκατ.) που περιλαμβάνει τα λειτουργικά κόστη για τη συντήρηση των πλοίων. Ακόμη και εάν δεχθούμε πως το ΠΝ θα μειώσει αισθητά τους πλόες των πλοίων (με σαφή αντίκτυπο στη μαχητική ικανότητα των πλοίων και των πληρωμάτων τους καθότι δεν θα εκπαιδεύονται σε χρόνους ανάλογους με εκείνους μιας άλλης σχεδίασης φρεγάτας ή άλλου πλοίου του ΠΝ) το κόστος παραμένει υψηλό συγκριτικά με μια φρεγάτα της οποίας το ετήσιο λειτουργικό κόστος δεν ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια ευρώ. Συνεπώς, το ερώτημα είναι το εξής: Θέλουμε πλοία για να επιχειρούν και να ταξιδεύουν ή πλοία για να είναι δεμένα στους ναυστάθμους προκειμένου να μην έχουν υψηλό κόστος συντήρησης;

Θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον εάν η στρατιωτική ηγεσία και ειδικότερα ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ και ο Αρχηγός ΓΕΝ, υψώσουν το ανάστημα τους απέναντι στη κυβερνητική απόφαση υπέρ της προμήθειας των μεταχειρισμένων LCS. Φυσικά εξίσου ενδιαφέρουσα είναι και η γνώμη του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια, ο οποίος από τη πρώτη στιγμή πήρε αποστάσεις από τη προοπτική των LCS αντιλαμβανόμενος το πολιτικό κόστος και τα προβλήματα που υπάρχουν. Ως εκ τούτω, δημιούργησε το επικοινωνιακό αφήγημα των Constellation για να καλύψει τη προμήθεια των LCS.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν το βλέμμα του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ καθώς και του Αρχηγού ΓΕΝ…