Με τις εξελίξεις στις τάξεις του Αμερικανικού Ναυτικού, σχετικά με τα πλοία παράκτιων επιχειρήσεων LCS κλάσης Freedom να λαμβάνουν μορφή χιονοστιβάδας, είναι λογικό (και επιβεβλημένο…) το ενδεχόμενο η περίφημη LOR προς τις ΗΠΑ από την Ελλάδα, να παραμείνει στο συρτάρι όπου βρίσκεται. Για πάντα.
Βέβαια ακόμη και τώρα, ύστερα από όλα όσα έχουν συμβεί δηλαδή, υπάρχουν ακόμη προσπάθειες για να πειστεί η ελληνική κοινή γνώμη για το αντίθετο! Στο γιατί τα συγκεκριμένα πλοία είναι εντελώς ακατάλληλα για το Πολεμικό Ναυτικό, έχουμε επανειλημμένα αναφερθεί. Ανακεφαλαιώνουμε λοιπόν για να συνοψίσουμε και να μην αφήσουμε καμία σκιά, ως προς το τι πραγματικά ισχύει:
– Το Πολεμικό Ναυτικό ζητά εδώ και 15 τουλάχιστον χρόνια, κύριες μονάδες επιφανείας με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής. Δηλαδή φρεγάτες με την ικανότητα να πλήττουν ταυτόχρονα μεγάλο αριθμό ιπτάμενων στόχων σε αποστάσεις της τάξης των 120 έως 140 χιλιομέτρων τουλάχιστον.
– Τέτοια δυνατότητα δεν έχουν οι LCS και ούτε πρόκειται να αποκτήσουν. Ακόμη και η επιμηκυμένη έκδοση του σκάφους που έχει παρουσιαστεί υπό τη μορφή “μακέτας” σε διάφορες διεθνείς εκθέσεις από την Lockheed Martin, δεν έχει πάει καν στο σχεδιαστήριο! Πρόκειται απλά για μακέτα, το κόστος σχεδίασης και ανάπτυξης (R&D costs) της οποίας δεν προσφέρθηκε να καλύψει ούτε η Σαουδική Αραβία! Και φυσικά η Σαουδική Αραβία προμηθεύτηκε τη συγκεκριμένη σχεδίαση καθαρά για πολιτικούς λόγους εξαγοράζοντας στήριξη από τις ΗΠΑ όπως κάνει με σειρά εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Επίσης έχουμε τονίσει πως το Αμερικανικό Ναυτικό έχει απορρίψει την υποψηφιότητα της LCS και της νέας έκδοσης αυτής ως το νέο πλοίο μεγέθους φρεγάτας δίνοντας το προβάδισμα και προκρίνοντας το πρόγραμμα FFG(X). Ως εκ τούτου γιατί το Αμερικανικό Ναυτικό δεν επέλεξε τη μεγαλύτερη LCS;
Η διαμόρφωση που τα πλοία προσφέρονται στην Ελλάδα είναι αυτή της Σαουδικής Αραβίας, διαμόρφωση η οποία δεν καλύπτει τις ανάγκες του ΠΝ και περιλαμβάνει 32 βλήματα ESSM. Και η διαμόρφωση προκύπτει από την επίσημη απάντηση που έλαβε το ΠΝ από την Lockheed Martin. Τα τέσσερα πλοία κόστιζαν 3.9 δισεκατομμύρια ευρώ. Αναλογιστείτε την κατακόρυφη αύξηση του κόστους σε σχέση με το παραπάνω νούμερο εάν το ΠΝ αυξήσει τον φόρτο βλημάτων στα MMSC με περισσότερες θέσεις ή προχωρήσει στην εγκατάσταση νέου ραντάρ σταθερής διάταξης…
Έχουμε αναλύσει πολλάκις πως το ΠΝ πρέπει να στραφεί σε φρεγάτες με ραντάρ σταθερής διάταξης καθώς και βλήματα ενεργού καθοδήγησης. Αυτές είναι οι νέες τεχνολογίες οπλικών συστημάτων και αισθητήρων που επιβάλλεται να ενταχθούν στο ΠΝ.
– Πέρα από το ότι το LCS ώς πλοίο παράκτιων επιχειρήσεων δεν έχει, ούτε πρόκειται να αποκτήσει ικανότητα αεράμυνας περιοχής, δεν μπορεί και να συγκριθεί με αντίστοιχου, ή παρεμφερούς, εκτοπίσματος ευρωπαϊκή σχεδίαση. Κορβέτα ή φρεγάτα. Επειδή δεν διαθέτει σόναρ κύτους, βασικό συστατικό, βασικό σύστημα, για τη διεξαγωγή ανθυποβρυχιακού αγώνα.
– Δεν μπορεί όμως να συγκριθεί και με οποιαδήποτε ευρωπαϊκή σχεδίαση αντίστοιχου εκτοπίσματος, ή κατά τι μικρότερου ή μεγαλύτερου και για λόγους προστασίας από πλήγματα κατά τις επιχειρήσεις. Έχει κατ’ επανάληψη τονιστεί, κυρίως από το ίδιο το Αμερικανικό Ναυτικό, ότι η προστασία Επιπέδου 1 που παρέχουν τα πλοία LCS, υποχρεώνει φυσικά τον επιχειρησιακό του σχεδιασμό να τα έχει ενταγμένα σε ομάδες μάχης μεγαλύτερων μονάδων που θα τα καλύπτουν και θα υποστηρίζουν! Η σχεδιαστική φιλοσοφία των πλοίων είναι για αποστολές Ακτοφυλακής όχι ναυτικών επιχειρήσεων υψηλής έντασης.
– Τέλος, τα σοβαρά προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί στο σύστημα μετάδοσης της κίνησης του προωστήριου συγκροτήματος των πλοίων της κλάσης Freedom, οδήγησαν το Ναυτικό των ΗΠΑ στο να διακόψει την παραλαβή τους και να την επανεκκινήσει ώς διαδικασία μόνο όταν η λύση που προτείνεται, αποδειχθεί αξιόπιστη και κυρίως… οικονομικά αποδεκτή. Το ότι προτείνεται εναλλακτικό-διαφορετικό συγκρότημα πρόωσης για τα σκάφη LCS/MMSC που προωθούνται στην Ελλάδα, συνεπάγεται πρόσθετο κόστος και φυσικά χαμηλότερη μέγιστη ταχύτητα πλεύσης. Σημαντικά χαμηλότερη από τους 40 κόμβους που διαφημίζονται ώς επιχειρησιακό πλεονέκτημα για τα πλοία LCS κλάσης Freedom.
-Το ΠΝ κατά το πρόσφατο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο συνέδεσε την επιλογή των MMSC με αυτή των Arleigh Burke ώστε να καλύψει τις ανάγκες αεράμυνας περιοχής με μια εξαιρετική λύση πλην όμως αυτά δεν αποδεσμεύονται ενώ τα Ticonderoga για σωρεία λόγων δεν τα επιθυμεί το ΠΝ.
Κατόπιν όλων αυτών, αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν επιθυμεί να προμηθευτεί LCS/MMSC και αυτός είναι ο λόγος που η LOR δεν έχει φύγει. Ούτε υπό προϋποθέσεις, οι οποίες άλλωστε δεν υπάρχουν. Για να ακριβολογούμε, το Πολεμικό Ναυτικό έχει υποχρεωθεί να συμπεριλάβει τα πλοία αυτά στις μονάδες επιφανείας που εξετάζει προς απόκτηση… Οτιδήποτε άλλο λέγεται ή γράφεται, αποτελεί ευσεβή πόθο, αλλά όχι του Πολεμικού Ναυτικού.
Αν οι ΗΠΑ στο πλαίσιο της “στρατηγικής τους συνεργασίας” με την Ελλάδα, ή στο πλαίσιο μίας νέας αμυντικής συμφωνίας, αποφασίσουν (κατόπιν ελληνικού αιτήματος) να παράσχουν δωρεάν βοήθεια ύψους 1,5 , δύο ή και τριών δισεκατομμυρίων δολαρίων κατ΄ έτος, δεν σημαίνει ότι η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να φορτωθεί (και να χρυσοπληρώσει για όσο χρησιμοποιεί) πλοία εντελώς ακατάλληλα για τις επιχειρησιακές της ανάγκες.
Τα χρήματα αυτά αν ποτέ διατεθούν υπό τη μορφή βοήθειας (κάτι για το οποίο αμφιβάλλουμε σφόδρα δεδομένου ότι κάτι τέτοιο θα προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις από την πλευρά της Τουρκίας με ότι αυτό συνεπάγεται για τη σχέση τους με τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ), θα πρέπει κατά τη γνώμη μας να κατευθυνθούν σε δεκάδες άλλα, ζωτικής σημασίας προγράμματα για την ελληνική άμυνα.
Όπως ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού αντιαεροπορικού πυροβολικού, η απόκτηση βλημάτων Deepstrike, η προμήθεια σύγχρονων ΤΟΜΑ προς αντικατάσταση των απαρχαιωμένων Μ113 και πολλά άλλα. Η Αίγυπτος που λαμβάνει αμερικανική βοήθεια, δημιούργησε ένα πανίσχυρο Ναυτικό, προμηθευόμενη σκάφη επιφανείας αποκλειστικά και μόνο από την Ευρώπη τα τελευταία 10 χρόνια! Δεν παρήγγειλε LCS/MMSC…
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα δεν έχει πλέον το παραμικρό περιθώριο χρόνου για να περιμένει ενδεχόμενη αλλαγή πολιτικής των ΗΠΑ στα ελληνοτουρκικά. Αν κάτι τέτοιο γίνει τελικά (κρατάμε πολύ μικρό καλάθι και όλοι γνωρίζουμε το γιατί) θα είναι ασφαλώς καλοδεχούμενο ώς εξέλιξη, αλλά θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι πάντα για το χειρότερο δυνατό σενάριο.
Έχουμε ήδη καθυστερήσει για περισσότερο από μία δεκαετία την έναρξη της διαδικασίας ανανέωσης του στόλου των κύριων μονάδων επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού. Επιπρόσθετα, σήμερα οι ΗΠΑ δεν είναι σε θέση να προσφέρουν οποιαδήποτε ικανοποιητική εναλλακτική στην Ελλάδα προς κάλυψη αυτής της ανάγκης. Και δεν θα είναι για αρκετά ακόμη χρόνια (FFG-X) όπως όλα δείχνουν.
Είτε μας αρέσει είτε όχι επομένως, οι εναλλακτικές που έχουμε στη διάθεσή μας στο κομμάτι απόκτησης νέων κύριων μονάδων επιφανείας του ΠΝ είναι ευρωπαϊκές. To ΠΝ πρέπει να πρωτοπορήσει ξανά στα εξοπλιστικά όπως έχει συμβεί αρκετές φορές τα τελευταία 50 χρόνια και να αποκτήσει μια νέα φρεγάτα που ενσωματώνει όλες τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις προσδίδοντας το τεχνολογικό άλμα και πλεονέκτημα στο ΠΝ έναντι της απειλής.