Η Ολλανδία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ ακύρωσαν το πρόγραμμα απόκτησης αεροσκαφών έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου E-7 Wedgetail, από τη Συμμαχίας, προς αντικατάσταση των παλαιών E-3A. Το ολλανδικό Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε ότι η αποχώρηση των ΗΠΑ από το πρόγραμμα, τον περασμένο Ιούλιο, ανέτρεψε την στρατηγική και οικονομική βάση του προγράμματος και ότι η Ολλανδία και άλλες έξι νατοϊκές χώρες διερευνούν πλέον εναλλακτικές λύσεις. Τα 14 E-3A σταθμεύουν στη Γερμανία, αποτελούν την βασική δυνατότητα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου του ΝΑΤΟ, αλλά αναμένεται να φτάσουν στο τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής το 2035, συνεπώς η Συμμαχία χρειάζεται ένα νέο αεροσκάφος έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου εναερίου χώρα και αεροπορικών επιχειρήσεων

Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, με το ραντάρ και τον εξοπλισμό επικοινωνιών τους, διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην ασφάλεια του εναέριου χώρου του ΝΑΤΟ και στη διαχείριση των αεροπορικών επιχειρήσεων. Το αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε τον περασμένο Ιούλιο ότι ακυρώνει το πρόγραμμα απόκτησης των E-7 Wedgetail, επειδή έχει παρουσιάσει σημαντικές χρονικές καθυστερήσεις και αυξήσεις κόστους και διότι το αμερικανικό Πεντάγωνο έκρινε ότι η βιωσιμότητα των αεροσκαφών είναι αμφίβολη. Αντί των E-7 Wedgetail οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι θα επενδύσουν σε διαστημικές δυνατότητες και πρόσθετα αεροσκάφη E-2D Hawkeye. Το E-3A βασίζεται στο Boeing-707, ενώ το E-7 βασίζεται στο πιο σύγχρονο Boeing-737. Η κύρια ευρωπαϊκή εναλλακτική λύση είναι το σύστημα GlobalEye της Saab.