H περιοχή της Bρετάνης είναι γνωστή για τη ναυτική παράδοση των Γάλλων στη θάλασσα. Στη περιοχή εδρεύουν δεκάδες μικρά και μεγάλα ναυπηγεία. Στη Λοριάν μια παραθαλάσσια γραφική πόλη στις εκβολές του ποταμού Μπλαβέ βρίσκεται εγκαταστημένο το μεγαλύτερο ναυπηγικό και βιομηχανικό σύμπλεγμα των γαλλικών ναυπηγείων της Naval Group. Εκεί όπου υλοποιείται το πρόγραμμα πρόσκτησης νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό.

Στη περιοχή δεσπόζουν επίσης τα καταφύγια των γερμανικών υποβρυχίων τα οποία έδρασαν κατά τη Μάχη του Ατλαντικού. Οι μεγάλες τσιμεντένιες κατασκευές παρά το πέρασμα των χρόνων διατηρούνται σε άριστο επίπεδο και πολλές εκ των οποίων είναι επισκέψιμες για το κοινό.

Η επίσκεψη μας ήταν αφορμή για πολλές θετικές ειδήσεις και γενικότερα για μια εφ’ όλης της ύλης ενημέρωση επί των ναυτικών προγραμμάτων τόσο του Πολεμικού Ναυτικού όσο και γενικότερα των ναυπηγικών δραστηριοτήτων της Naval Group. Η πρώτη μέρα είχε ως βάση την ενημέρωση από τα υψηλόβαθμα στελέχη της Naval Group αναφορικά με τη πορεία της εταιρείας, η οποία κατά το 60% είναι κρατική ενώ το υπόλοιπο 40% μοιράζεται μεταξύ της Thales και ορισμένων επενδυτών.

Από την ενημέρωση της Naval Group το πλέον ενδιαφέρον σκέλος ήταν αυτό των χρόνων παράδοσης πλοίων. Ξεχώρισε η αναφορά στις κορβέτες GOWIND με χρόνο παράδοσης από τη κοπή του πρώτου κομματιού χάλυβα ως τη τελική παράδοση σε χρονικό διάστημα μόλις 28 μηνών! Αντίστοιχα για μια φρεγάτα όπως οι FDI ο χρόνος παράδοσης είναι 36 μήνες ένα διάστημα το οποίο πραγματικά είναι εξαιρετικά μικρό.

Οι χρόνοι παράδοσης και ναυπήγησης της Naval Group κατά τη φάση αξιολόγησης όλων των δυνητικών υποψηφιοτήτων από το Πολεμικό Ναυτικό στα πλαίσια του προγράμματος απόκτησης νέων φρεγατών ήταν οι καλύτεροι και αυτός ήταν ένας πολύ βασικός λόγος για τον οποίο η FDI προκρίθηκε ως η βέλτιστη λύση. Επίσης με δεδομένους αυτούς τους χρόνους παράδοσης απαλείφθηκε η ανάγκη για τη προμήθεια πλοίων της λεγόμενης «ενδιάμεσης λύσης» ως την έλευση των νέων πλοίων.

Όπως έχουμε επισημάνει πολλές φορές δεν υπήρξε άμεσα διαθέσιμο μεταχειρισμένο πλοίο που να ικανοποιεί τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού ενώ τα όσα διακινήθηκαν περί αμερικανικών Arleigh Burke και πιθανής έλευσης τους, ήταν όνειρα θερινής νυκτός που εξυπηρετούσαν το αφήγημα πρόκρισης των αμερικανικών MMSC.

Συζητώντας με τα στελέχη της Naval Group και απαντώντας στις ερωτήσεις των εννέα Ελλήνων αμυντικών συντακτών από διαφορετικά έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, η Naval Group υπήρξε σαφής ως προς την αιτία για την οποία οι δύο πρώτες φρεγάτες FDI HN του ΠΝ θα παραδοθούν με βάση τη διαμόρφωση του γαλλικού ναυτικού και ακολούθως μετά από ένα διάστημα δυο ή τριών ετών θα λάβουν τους επιπρόσθετους 16 πυραύλους καθώς και το RAM.

Όπως τονίστηκε από πλευράς Naval Group η ελληνική παραγγελία υπήρξε εμβόλιμη του προγράμματος του γαλλικού ναυτικού. Συνεπώς, τα όποια υλικά κατασκευής και συστήματα είχαν παραγγελθεί σε χρόνους προγενέστερους της ελληνικής απόφασης για τη προμήθεια των FDI και επομένως λόγω αυτής της αιτίας θα υπάρξει αυτή η χρονική καθυστέρηση στη τελική διαμόρφωση των φρεγατών FDI. Ενδεικτικά για τους φόρτους των όπλων για τους οποίους είναι υπεύθυνη η γαλλική MBDA, απαιτείται ένα εύλογο χρονικό διάστημα για την παραγωγή τους. Το ίδιο ισχύει και για τους κάθετους εκτοξευτές Sylver A50.

FDI

Το πρόγραμμα δίχως αμφιβολία εξελίσσεται πέραν κάθε προσδοκίας. Η πρώτη γαλλική FDI ναυπηγήθηκε σε διάστημα 48 μηνών και σήμερα είναι πλαγιοδετημένη σε μια από τις προβλήτες του ναυπηγείου στη Λοριάν. Σε δυο μήνες αναμένεται να εκκινήσει τις θαλάσσιες δοκιμές.

Αναφορικά με τα πλοία του ΠΝ και τις εργασίες, η φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» F-601, σε δύο μήνες περί τα τέλη Σεπτεμβρίου καθελκύεται. Τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους, η φρεγάτα «ΝΕΑΡΧΟΣ» F-602 εισέρχεται στη δεξαμενή (αναφέρεται στη ναυπηγική ορολογία ως “dry dock”) ώστε το πλοίο στα μέσα του 2024 να καθελκυθεί. Η φρεγάτα «ΦΟΡΜΙΩΝ» F-603 ξεκίνησε τη ναυπήγηση της με τη κοπή του πρώτου κομματιού χάλυβα στις 12 Ιουλίου 2023. Στη τελετή ο διοικητής του Ναυτικού Κλιμακίου Λοριάν Αρχιπλοίαρχος Χατζόπουλος Θεοχάρης ΠΝ εξήρε το πρόγραμμα των FDI αλλά και ανέδειξε την άριστη συνεργασία μεταξύ της Naval Group και του Πολεμικού Ναυτικού.

Οι επίσημες ημερομηνίες παράδοσης των πλοίων στο ΠΝ αναφέρουν για τη φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» F-601 τον Μάρτιο του 2025 ενώ για τη φρεγάτα «ΝΕΑΡΧΟΣ» F-602 τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Ακολουθεί το 2027 η φρεγάτα «ΦΟΡΜΙΩΝ» F-603. Οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως βάση του ρυθμού ναυπήγησης των πλοίων και των γενικότερων εργασιών που προχωρούν με γοργούς ρυθμούς, το ΠΝ θα παραλάβει γρηγορότερα πλοία έναντι του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος.

Η φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» F-601, σε δύο μήνες περί τα τέλη Σεπτεμβρίου καθελκύεται.

Αυτό αποτελεί μια ηθική δικαίωση για τη προηγούμενη ηγεσία του ΠΝ και τον πρώην Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη ΠΝ που επέμεινε για την επιλογή των γαλλικών φρεγατών δεχόμενος τεράστιες πιέσεις για την επιλογή των αμερικανικών πλοίων.

Επιπροσθέτως το ΠΝ σύμφωνα με πληροφορίες μελετά ήδη ένα πακέτο προσθηκών στις φρεγάτες FDI με επίκεντρο το σύστημα ECM, το οποίο βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης από τη γαλλική Thales όπως σημείωσε ο Stephane Fremont διευθυντής προγραμμάτων επιφανείας της Naval Group. Άλλες προσθήκες αφορούν την επέκταση των μπαντών του ESM, τη δυνατότητα οι ηλεκτροπτικοί αισθητήρες να ελέγχουν το πυροβόλο του πλοίου κτλ.

To σίγουρο είναι πως οι φρεγάτες FDI θα διαθέτουν το πλέον σύγχρονο ECM ικανό να αντιμετωπίζει όλες τις σύγχρονες απειλές.

Η γαλλική φρεγάτα Amiral Ronarc’h, αποπλέει σε λίγους μήνες για τις θαλάσσιες δοκιμές.

Συνεχής είναι και η εξέλιξη των φρεγατών FDI με τη Naval Group να συζητά όπως πληροφορηθήκαμε με άλλες τρεις χώρες για την απόκτηση τους μεταξύ των οποίων η Σαουδική Αραβία και η Αίγυπτος. Είναι γνωστό πως το πρόγραμμα της Σαουδικής Αραβίας με επίκεντρο της MMSC έχει βαλτώσει και ως εκ τούτων δεν διαφημίζεται και από τη Lockheed Martin. Τι να προβάλουν άλλωστε;

Ήδη η Naval Group έχει ολοκληρώσει το basic design των FDI των 5000 τόνων και προχωρά στην επόμενη φάση που περιλαμβάνει το λεπτομερές ναυπηγικό σχέδιο γνωστό και ως detail design. Σαφές κατέστη πως η ναυπήγηση ενός πλοίου απαιτεί πολύ χρόνο και χιλιάδες εξειδικευμένους μηχανικούς και δεν είναι μια κατασκευή τύπου lego στην οποία προστίθεται εύκολα κελιά πυραύλων και εκτοξευτές ΜΚ41.

Το πρόγραμμα των FDI σε επίπεδο Γαλλικού Ναυτικού προχωρά και το Marine Nationale θα αποκτήσει τουλάχιστον πέντε μονάδες με προοπτικές και συζητήσεις που διεξάγονται κατά τη παρούσα περίοδο για επιπλέον πλοία. Αυτά αναφέρονται ως προς αυτούς που σχολίαζαν πως το ΠΝ κινδυνεύει να είναι ο μοναδικός χρήστης των FDI. Οι FDI είναι το μέλλον και είναι ένα πλοίο με διαρκές περιθώριο εξέλιξης και βελτιώσεων.

GOWIND

Αδιαμφισβήτητα αποτελούν μια διεθνή επιτυχία της Naval Group σε διεθνές επίπεδο. Στα ναυπηγεία της Λοριάν βρίσκονταν ελλιμενισμένες δυο κορβέτες GOWIND των ΗΑΕ. Στις κορβέτες έχει ολοκληρωθεί και επιτυχώς διασυνδεθεί με το τακτικό σύστημα SETIS των πλοίων το αντιπυραυλικό σύστημα RAΜ. Μάλιστα υπάρχει και σχετική συμφωνία μεταξύ Naval Group και Raytheon για την άνευ ρίσκου ενσωμάτωση και ολοκλήρωση του RAM στο γαλλικό τακτικό σύστημα SETIS.

Οι κορβέτες των HAE διαθέτουν και τη συλλογή STRALES για το πυροβόλο των 76mm, όπως είδαμε και ιδίοις όμμασι πλην όμως δεν μας επιτράπηκε να βγάλουμε φωτογραφίες. Απαντώντας σε ερώτηση μας, η Naval Group, μας επισήμανε πως οι κορβέτες GOWIND για το ΠΝ μπορούν να διαθέτουν ECM αντίστοιχης γενιάς και φιλοσοφίας με αυτό των FDI με τη διαφορά όπως μας είπαν πως θα είναι με λιγότερα modules λόγω μικρότερου εκτοπίσματος πλοίου. Η ουσία είναι πως οι κορβέτες GOWIND προσφέρονται στο ΠΝ με ECM. Εξάλλου οι χρόνοι ναυπηγήσεων των GOWIND για το ΠΝ δεδομένης και της εγχώριας ναυπήγησης είναι αντίστοιχοι με αυτούς στους οποίους το ECM θα είναι διαθέσιμο για το ΠΝ.

Επίσης ρωτήσαμε τη Naval Group κατά πόσο είναι δυνατή η τοποθέτηση επιπλέον πυραύλων μέσης ακτίνας δεδομένου του παρόντος φόρτου όπλων που ανέρχεται σε 16 βλήματα μέσης ακτίνας VL MICA/ VL MICA NG. Η απάντηση της Naval Group υπήρξε διαφωτιστική σημειώνοντας πως στη παρούσα σχεδίαση εκτοπίσματος των 2800 τόνων δεν είναι εφικτή. Υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να γίνει στη GOWIND 3100 (κλάση «Maharaja Lela») με επανασχεδίαση ενός μέρους από το αρχικό detail design.