Ο Υφυπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Colin Kahl, υπεύθυνος για θέματα πολιτικής, μιλώντας σε επιτροπή του Κογκρέσου, στις 28 Φεβρουαρίου, αναφέρθηκε στο ζήτημα της αποστολής μαχητικών αεροσκαφών F-16, των εκδόσεων Block.30/32 και Block.70.72 (Viper), στην Ουκρανία και έδωσε πολύ ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες χρόνων παράδοσης και κόστους. Είναι γνωστό ότι η Ουκρανία έχει ζητήσει μαχητικά αεροσκάφη από τη Δύση, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει αποσπάσει θετική απάντηση. Ένας από τους πιθανούς υποψηφίους είναι και το F-16. Ωστόσο, ο Colin Kahl αν και αναγνώρισε την ανάγκη προμήθειας της Ουκρανίας με δυτικά μαχητικά, είπε ότι αυτό δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες των ΗΠΑ. Επίσης, είπε ότι οι τρείς πρώτες προτεραιότητες είναι η αντιαεροπορική άμυνα, τα συστήματα πυροβολικού και τα τεθωρακισμένα οχήματα.
Ο Colin Kahl ξεκαθάρισε ότι οι ΗΠΑ δεν έχουν ξεκινήσει την εκπαίδευση πιλότων της Ουκρανίας σε αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη διότι «δεν έχει νόημα να το κάνει πρόωρα για δύο λόγους: Η Ουκρανία μπορεί τελικά να παραλάβει άλλου τύπου αεροσκάφη, όπως Tornado, JAS-39 Gripen ή Mirage-2000. Παράλληλα, δεν είναι δυνατή η συμπίεση του χρόνου εκπαίδευσης, αφού οι απαιτήσεις της εκπαίδευσης και του χρονοδιαγράμματος παράδοσης είναι περίπου ίδιοι, δηλαδή περίπου 18 μήνες», όπως είπε.
Για εκπαίδευση, οι 18 μήνες είναι ο ελάχιστος χρόνος, ενώ για παράδοση μεταχειρισμένων αεροσκαφών ο ελάχιστος χρόνος είναι 18-24 μήνες. Για παράδοση νέων αεροσκαφών ο χρόνος κυμαίνεται μεταξύ 3-6 ετών. Ως προς την ποσότητα, ο Colin Kahl είπε ότι η Ουκρανία έχει ζητήσει τουλάχιστον 128 μαχητικά αεροσκάφη ή 180 (ιδανικά). Ωστόσο, η Αμερικανική Αεροπορία εκτιμά ότι μακροπρόθεσμα η Ουκρανία έχει ανάγκη από 50-80 μαχητικά αεροσκάφη.
Ως προς το κόστος, ο Colin Kahl δήλωσε ότι η αγορά νέων F-16 Block.70/72 θα κοστίσει περί τα $ 10-11 δισεκατομμύρια και ότι η αγορά μεταχειρισμένων F-16 Block.30/32 δεν είναι φθηνή υπόθεση. Όπως είπε, για 36 F-16 Block.30/32 θα χρειαστούν $ 3 δισεκατομμύρια. Ωστόσο, αν και δεν το διευκρίνισε, το ποσό αυτό, που είναι ιδιαίτερα υψηλό ($ 83 εκατομμύρια ανά αεροσκάφος), θα πρέπει να περιλαμβάνει κάποια αναβάθμιση, ίσως στο επίπεδο Viper, όπλα, υλικά και υπηρεσίες υποστήριξης και εκπαίδευσης και τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών.
Κλείνοντας την τοποθέτηση του ο Colin Kahl είπε ότι δεν έχει νόημα σήμερα να δαπανούνται χρήματα σε συστήματα τα οποία η Ουκρανία θα παραλάβει σε 18 μήνες, στην καλύτερη περίπτωση, και ότι είναι προτιμότερο η βοήθεια να επικεντρωθεί στην αποστολή αντιαεροπορικών συστημάτων Patriot, πυρομαχικών πυροβολικού (οβίδες των 155 χιλιοστών και κατευθυνόμενες ρουκέτες GMLRS) και τεθωρακισμένων οχημάτων.
Για τη περίπτωση βεβαίως της Πολεμικής Αεροπορίας ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 30 που έχουν περάσει δυο διαφορετικά προγράμματα δομικής αναβάθμισης απλώς επιβάλλεται λόγω ανάγκης διατήρησης αριθμού και οροφών μαχητικών. Τα γράφαμε από το 2017-2018 και δεν είχαμε γίνει αρεστοί στο τότε Α/ΓΕΕΘΑ Πτέραρχο Χριστοδούλου. Τότε που σκοπεύαμε να τα ξεπουλήσουμε.
Ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 30 επιβάλλεται και για έναν ακόμη λόγο: διότι τα απάρτια (ραντάρ κτλ) των υπό εκσυγχρονισμό F-16 Block 52+ καθώς και F-16 Block 52+ Advanced μπορούν να αξιοποιηθούν στα F-16 Block 30 και F-16 Block 50 ώστε να ομογενοποιηθούν στο επίπεδο F-16 Block 52+ Advanced με Link 16. Οι εκτιμήσεις της Lockheed Martin αναφέρονταν σε κόστος μονάδας περί τα 12-14 εκατομμύρια ευρώ αξιοποιώντας τα υφιστάμενα απάρτια.