Η κλάση υποβρυχίων Α26 Blenkinge είναι νέας γενιάς υποβρύχιο σουηδικής σχεδίασης το οποίο ενσωματώνει όλες τις τελευταίες εξελίξεις και τεχνολογίες στον υποβρύχιο τομέα. Σύμφωνα με τη Saab, το A26 είναι ένα μοναδικό υποβρύχιο με αποδεδειγμένη αρθρωτή σχεδίαση, αθόρυβο μακράς ακτίνας το A26 της Saab χρησιμοποιεί την τελευταία τεχνολογία stealth και προηγμένες τακτικές επικοινωνίες που επιτρέψει στα υποβρύχια επικοινωνία με άλλες φίλιες δυνάμεις και πολιτικούς φορείς. Το υποβρύχιο A26 έχει σχεδιαστεί για τις ακόλουθες αποστολές: Επιχειρήσεις θαλάσσιας ασφάλειας, επιχειρήσεις πληροφοριών, κεκαλυμένες αντιναρκικές επιχειρήσεις, Ειδικές επιχειρήσεις με μεταφορά, ανάπτυξη και ανάκτηση ειδικών δυνάμεων μαζί με εξοπλισμό και υποβρύχια οχήματα, Υποβρύχιες εργασίες, ανθυποβρυχιακός πόλεμος και κεκαλυμένη ναρκοθέτηση.
Για την ιστορία, η σχεδίαση του υποβρυχίου ξεκίνησε το 2010 με την υπογραφή του συμβολαίου μεταξύ της Kockums και της Σουηδικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών FMV. Με την εξαγορά της Kockums από την γερμανική Thyssen Krupp και λόγω των διαφορών που προέκυψαν μεταξύ της FMV και της νέας διοίκησης, η σουηδική πλευρά τον Φεβρουάριο του 2014 τερμάτισε συμβόλαιο. Τους επόμενους δύο μήνες 200 άτομα εξειδικευμένο προσωπικό εγκατέλειψε τον γερμανικό κολοσσό και μετακινήθηκε στη SAAB. Λόγω αυτών των συνθηκών τον Ιούλιο του ίδιου έτους η Kockums ξαναπέρασε σε σουηδικά χέρια με την εξαγορά της από τη SAAB. Ένα χρόνο αργότερα το πρόγραμμα ξαναμπήκε σε τροχιά με αρχικές εκτιμήσεις παράδοσης των δύο υποβρυχίων το 2023-24. Ωστόσο το 2021 αναφέρθηκε ότι η παράδοση των υποβρυχίων θα γίνει τρία χρόνια αργότερα σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις ενώ και το συνολικό κόστος αυξήθηκε κατά 600 εκατ. ευρώ.
Το σκάφος έχει ολικό μήκος 62 μέτρα, διάμετρο ανθεκτικού σκάφους 6,7 μέτρα και βύθισμα στην επιφάνεια 6 μέτρα. Το υποβρύχιο στην επιφάνεια εκτοπίζει περίπου 1800 τόνους. Η κατασκευή του ανθεκτικού σκάφους είναι από χάλυβα υψηλής σκληρότητας ΗΥ100 και δίνει τη δυνατότητα στο υποβρύχιο να καταδυθεί σε βάθη άνω των 200 μέτρων. Το σκάφος χωρίζεται σε τέσσερα κύρια τμήματα και δύο καταστρώματα. Στο πλωριό τμήμα βρίσκονται ο χώρος των τορπιλοσωλήνων στο κάτω κατάστρωμα και το κέντρο πληροφοριών μάχης στο επάνω κατάστρωμα. Στο μέσο βρίσκεται ο χώρος των ενδιαιτήσεων του πληρώματος και ακολουθεί ο χώρος του μηχανοστασίου με τον σύστημα ΑΙΡ τύπου stirling, των ηλεκτρομηχανών και τις μπαταρίες και τέλος ο χώρος του ηλεκτροκινητήρα.
Το σύστημα διεύθυνσης αποτελείται από τέσσερα πιδάλια στην πρύμνη σε σχήμα X. Η διάταξη αυτή σύμφωνα με την εταιρία δίνει τεράστια ευελιξία στο υποβρύχιο σε όλες τις ταχύτητες και βάθη, ιδανική για κλειστές θάλασσες όπως η Βαλτική. Τα πτερύγια κατάδυσης βρίσκονται τοποθετημένα στον πύργο του υποβρυχίου. Έχει ικανότητα πλεύσης σε θερμοκρασία θαλάσσης από -2C0 έως +32 C0 και πυκνότητας 1003-1032 kg/m3. Το πλήρωμα απαρτίζεται από 26 άτομα ενώ οι ενδιαιτήσεις φτάνουν για 31 άτομα.
Η πρόωση του σκάφους είναι Diesel-Electric και AIP. Το Α26 όπως και ο προκάτοχός του Α19 Gotland χρησιμοποιούν σύστημα αναερόβιας πρόωσης με κινητήρα τύπου Stirling. Όμως θα έχει εγκατεστημένη μια νεότερη έκδοση του κινητήρα την Kockum Stirling V4 275R MkV που θα έχει καλύτερη απόδοση σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Συγκριτικά θα έχει μικρότερη κατανάλωση και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μεγαλύτερα βάθη, έως 250 μέτρα.
Ο κινητήρας Stirling είναι μια μηχανή κλειστού κύκλου και έχει την ίδια θεωρητική θερμοδυναμική αποδοτικότητα με τον κύκλο Carnot αλλά παράγει μεφαλύτερο έργο. Στο σύστημα της Kockum, το οξυγόνο παρέχεται στον κινητήρα από μια ενσωματωμένη μονάδα LOX. Για καύσιμο χρησιμοποιείται πετρέλαιο, αλλά για την ελαχιστοποίηση των προβλημάτων διάβρωσης και ρύπανσης στον εναλλάκτη θερμότητας καύσης προτιμώνται καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Το μίγμα καυσίμου, οξυγόνου και ανακυκλοφορούμενου αερίου καύσης καίγεται σε θάλαμο ο οποίος είναι υπό πίεση 20-30 bar, έτσι ώστε τα ανεπιθύμητα καυσαέρια να μπορούν να απορριφθούν στη θάλασσα σε βάθη έως περίπου 200-250 μέτρα, χωρίς να απαιτείται συμπιεστής αερίου.
Η απουσία εσωτερικών εκρήξεων μέσα στους κυλίνδρους κατά τη διάρκεια της καύσης τον κάνουν έναν σχετικά αθόρυβο κινητήρα. Οι μετρήσεις θορύβου που έγιναν από το US Navy πριν από περίπου 25 χρόνια έδειξαν ότι ο κινητήρας stirling είναι 15 φορές πιο αθόρυβος σε σύγκριση με έναν κοινό κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το υποβρύχιο θα διαθέτει και τρεις ηλεκτρομηχανές καθώς και συστοιχίες μπαταριών που συμπληρώνουν τους διατιθέμενους τρόπους πρόωσης. Η μέγιστη ταχύτητα του Α26 σε κατάδυση είναι 20 κόμβοι και 6 κόμβοι με χρήση ΑΙΡ. Σε πλεύση με αναπνευστήρα η ταχύτητα είναι μεγαλύτερη των 12 κόμβων. Με χρήση του συστήματος ΑΙΡ το υποβρύχιο μπορεί να πλεύσει 18 ημέρες ενώ η μέγιστη διάρκεια αποστολής είναι 45 ημέρες.
Η SAAB-Kockums έχει δώσει μεγάλη έμφαση κατά τη διαάρκεια της σχεδίασης στην επιβιωσιμότητα του υποβρυχίου που έχει δύο σκέλη. Το πρώτο είναι η δυσκολία εντοπισμού και το δεύτερο η αντοχή του σκάφους σε υποβρύχιες εκρήξεις. Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά στελθ του υποβρυχίου. Η Kockums έχει δώσει μεγάλη προσοχή στη μείωση του ακουστικού, θερμικού, Η/Μ και μαγνητικού ίχνους μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης με το όνομα GHOST (Genuine HOlistic STealth) η οποία καλύπτει όλες τις υπογραφές και κάνει το υποβρύχιο σχεδόν αόρατο κατά την αθόρυβη πλεύση. Με προσεκτική σχεδίαση και εφαρμογή ειδικών επιστρώσεων απορρόφησης ηχητικών κυμάτων στο κύτος και στον πύργο έχει καταφέρει να μειώσει την ακουστική υπογραφή, αυτός ο εξαιρετικά βελτιστοποιημένος σχεδιασμός μειώνει επίσης τις υδροδυναμικές υπογραφές και τον θόρυβο ροής γύρω από το υποβρύχιο, τόσο σε μεγάλα βάθη όσο και κοντά στην επιφάνεια. Η θερμική υπογραφή είναι επίσης μειωμένη λόγω του κινητήρα Stirling αλλά και έξυπνων λύσεων για τα υπόλοιπα μηχανήματα.
Η μαγνητική υπογραφή καταστέλλεται από ένα προηγμένο σύστημα απομαγνητισμού που ελέγχεται από εξωτερικούς αισθητήρες για να διευκολύνει την αντιστάθμιση σε όλες τις γεωγραφικά μήκη και πλάτη. Οι ηλεκτρικές υπογραφές συμπεριλαμβανομένων των δευτερογενών μαγνητικών σημάτων μειώνονται από ένα ειδικά σχεδιασμένο σύστημα καθοδικής προστασίας και προσεκτική επιλογή υλικού που ελαχιστοποιεί τις ηλεκτρικές υπογραφές χωρίς να διακυβεύεται η αντιδιαβρωτική προστασία του υποβρυχίου.
Το A26 έχει σχεδιαστεί για να αντέχει σημαντικά φορτία κρούσης από υποβρύχιες εκρήξεις, κυρίως από νάρκες και βόμβες βυθού. Καθώς η ανίχνευση ναρκών από ένα υποβρύχιο πραγματοποιείται σε μικρή απόσταση, η αντίσταση κραδασμών είναι επιτακτική. Το κύτος του υποβρυχίου είναι κατασκευασμένο από ειδικούς χάλυβες και η συγκόλληση δοκιμάζεται με μη καταστροφικές μεθόδους για να διασφαλιστεί η ακεραιότητα και η στεγανότητά του. Η τεχνολογία υλικών, η διαστασιολόγηση και η δομική μηχανική χρησιμοποιούνται για την επιλογή των καλύτερων υλικών που πληρούν τις προδιαγραφές και εφαρμόζεται αυστηρή διασφάλιση ποιότητας σε όλες τις διαδικασίες κατασκευής και συναρμολόγησης. Όσον αφορά την αντοχή του σκάφους, γίνονται πραγματικά τέστ υποβρύχιων εκρήξεων στα οποία δοκιμάζεται η αντοχή της κατασκευής, του ανθεκτικού σκάφους και όλων των αεροστεγών καταπακτών.
Ηλεκτρονικά
Όλα τα συστήματα διαχείρισης και ελέγχου του υποβρυχίου διασυνδέονται μέσω του συστήματος γενικών υπηρεσιών διαχείρισης του σκάφους (GMSS, General Management Services System). Όλα τα υποσυστήματα λειτουργούν από κοινές πολυλειτουργικές κονσόλες (MFC), ενώ όλα τα μεγάλα συστήματα πλοίων ελέγχονται μέσω του συστήματος ελέγχου και παρακολούθησης πλοίων (SCMS, Ship Control and Monitoring System).
Το σύστημα μάχης του υποβρυχίου είναι ένα σύστημα διαχείρισης μάχης Saab (CMS) που αναπτύχθηκε ειδικά για αυτό το υποβρύχιο (πιθανότατα κάποια εξελιγμένη έκδοση του γνωστού SAAB 9LV). Συγκεκριμένα, αντί να είναι ένα κεντρικό σύστημα στο οποίο είναι ενσωματωμένα όλα τα άλλα συστήματα, το CMS είναι ένα υποσύστημα συνδεδεμένο με το GMSS το οποίο επικοινωνεί χρησιμοποιώντας ανοιχτά πρότυπα. Αυτό επιτρέπει στα ολοκληρωμένα συστήματα, συμπεριλαμβανομένου του CMS, να αναβαθμίζονται ή να ανταλλάσσονται μεμονωμένα, μειώνοντας έτσι σημαντικά τους κινδύνους που συναντώνται συνήθως με μεγάλα, πολύπλοκα και εξαιρετικά ολοκληρωμένα συστήματα.
Το CMS επιτρέπει την ανταλλαγή δεδομένων υψηλής απόδοσης μέσω του GMSS με άλλα συστήματα όπως το σόναρ, τα Ηλεκτρονικά Μέτρα Υποστήριξης (ESM), τα συστήματα διεπαφής όπλων και το σύστημα ελέγχου του σκάφους. Όπως όλα τα άλλα συστήματα που συνδέονται με το GMSS, το CMS μπορεί να λειτουργήσει από οποιοδήποτε MFC στο υποβρύχιο. Χάρη στον οπτικό αισθητήρα που είναι τοποθετημένος στον ιστό, ο οποίος εξαλείφει το περισκόπιο που διεισδύει στο κύτος, επιτυγχάνεται μια αποτελεσματική διάταξη με το κέντρο ελέγχου που βρίσκεται στην πλώρη, εξοπλισμένο με έντεκα MFC σε σχήμα U. Η δικτυοκεντρική επικοινωνία διευκολύνει την επαφή με τις φίλιες δυνάμεις στη θάλασσα, στη γη και στον αέρα.
Το υποβρύχιο διαθέτει οπτικούς αισθητήρες επίθεσης και επιτήρησης (attack & search optronic sensors) στον πύργο. Επίσης διαθέτει διάταξη ενεργού σόναρ στην πλώρη με δυνατότητα MOAS (Mine & Obstacle Avoidance Sonar), παθητικές διατάξεις στα πλευρά και συρόμενο σόναρ στην πρύμνη. Το MOAS έχει μεγάλη οριζόντια και κάθετη κάλυψη με δυνατότητα ανίχνευσης και εντοπισμού κινούμενων και μη αντικειμένων στο νερό, στην επιφάνεια και στον πυθμένα της θάλασσας. Παρέχει επίσης μια τρισδιάστατη εικόνα του υποβρύχιου εδάφους για πλοήγηση ή άλλους σκοπούς.
Μια ολοκληρωμένη και προηγμένη δικτυοκεντρική επικοινωνία είναι ενσωματωμένη στο υποβρύχιο με βάση μια ανοιχτή πλατφόρμα. Η εξωτερική επικοινωνία γίνεται μέσω ασυρμάτων, υδροακουστικής και διασύνδεσης με την ξηρά. Η ραδιοεπικοινωνία με άλλες μονάδες, ειδικές δυνάμεις, συστήματα θαλάσσιου κινδύνου και ασφάλειας στην ξηρά (GMDSS) μπορεί να πραγματοποιηθεί τόσο σε κατάδυση όσο και στην επιφάνεια χρησιμοποιώντας συχνότητες VLF, LF, HF, UHF, GSM & 3G, IRIDIUM, IFF και UHF Satcom συγκροτήματα. Οι συνδέσεις WAN/LAN και οι τηλεφωνικές γραμμές είναι διαθέσιμες στις θύρες και ένας σημαντήρας επικοινωνίας επιτρέπει την επικοινωνία, ακόμη και όταν το υποβρύχιο βρίσκεται πολύ κάτω από την επιφάνεια.
Το σύστημα πλοήγησης, που λειτουργεί από οποιοδήποτε MFC (Multi-Function Console), είναι ξεχωριστό από το CMS αλλά είναι στενά ενσωματωμένο. Το σύστημα παρέχει συνεχώς ενημερωμένα δεδομένα πλοήγησης και περιβάλλοντος στο υποβρύχιο και εργαλεία για την πλοήγηση. Σε κεκαλυμένη λειτουργία, τα δεδομένα πλοήγησης εκτιμώνται μόνο από παθητικούς αισθητήρες. Όταν χρησιμοποιούνται ενεργά συστήματα, εκτελείται έλεγχος υπογραφής.
Οπλισμός
Το υποβρύχιο διαθέτει στην πλώρη τέσσερις κλασσικούς τορπιλοσωλήνες εξαπόλυσης τορπιλών 533 και 400 χιλιοστών και μπορεί να μεταφέρει έως 15 βαρίες τορπίλες ή νάρκες. Ένα βασικό μοναδικό χαρακτηριστικό του υποβρυχίου Kockums A26 είναι το «Multimission Portal», μια πύλη που έχει σχεδιαστεί για την εκτόξευση και την ανάκτηση διαφορετικών ωφέλιμων φορτίων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για ειδικές επιχειρήσεις. Η πύλη είναι τοποθετημένη ανάμεσα στους σωλήνες όπλων 53 cm και έχει μήκος 6 m και διάμετρο 1,5 m στην οποία μπορούν να καθίσουν έτοιμοι έως και 8 δύτες για μια αποστολή στη θάλασσα.
Στο τέλος του «Multimission Portal» υπάρχει μια ωκεάνια διεπαφή μέσω της οποίας τόσο οι δύτες όσο και ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται σε διάφορες αποστολές, όπως UUV και ROV, περνούν ενώ το υποβρύχιο αιωρείται ή βρίσκεται στον βυθό της θάλασσας. Επίσης μπορούν να ενσωματωθούν και υποβρυχίως εκτοξευόμενοι αντιπλοϊκοί πύραυλοι. Στον ιστό υπάρχει πρόβλεψη για την εγκατάσταση ενός πυροβόλου με ενσωμάτωση στο CMS για την αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών. Τέλος υπάρχει η πρόβλεψη τοποθέτησης ενός ακόμη τμήματος πίσω από τον πύργο στο οποίο θα είναι εγκατεστημένοι τρεις κυλινδρικοί εκτοξευτές πυραύλων των έξι θέσεων για πύραυλους κρουζ τύπου Tomahawk. Η προσθήκη αυτή ανεβάζει το ολικό μήκος του υποβρυχίου στα 72 μέτρα και το εκτόπισμα σε πάνω από 2500 τόνους.