Τα σκάφη της μονάδας υποβρύχιων καταστροφών προέρχονταν κυρίως από δωρεές και αποτελούνταν από τροποποιημένα ταχύπλοα πολιτικής χρήσης. Τα τελευταία χρόνια υπήρξε μια απαίτηση για την ανανέωση του στόλου των Σκαφών Ανορθόδοξου Πολέμου της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών (ΔΥΚ) και ξεκίνησε μια προσπάθεια από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας για την ανανέωση του στόλου των Σκαφών Ανορθοδόξου Πολέμου (ΣΑΠ) από νέα ειδικοποιημένα σκάφη. Σκάφη που θα ήταν εξαρχής σχεδιασμένα και κατασκευασμένα με προδιαγραφές του Πολεμικού Ναυτικού και της ΔΥΚ για τον ρόλο αυτό. Το αποτέλεσμα αυτών, ήταν τα πρωτότυπα σκάφη ΣΑΠ ΩΚΥΑΛΟΣ και ΣΑΠ ΑΓΗΝΩΡ τα οποία και βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία με τους Έλληνες βατραχανθρώπους χωρίς όμως να έχει υπάρξει κάποια περαιτέρω παραγγελία για επιπλέον σκάφη. Κάτι που προφανώς προέκυψε από την εισαγωγή σε υπηρεσία τελικά, τεσσάρων σκαφών Mark V και τεσσάρων Naval Special Warfare (NSW) καλύπτοντας τις επιχειρησιακές ανάγκες.
Τα Mark V SOC είναι σκάφη αρκετά μεγάλου εκτοπίσματος και μεγάλων δυνατοτήτων με εκτόπισμα που ανέρχεται στους 57 τόνους, ολικό μήκος 25 μέτρα, πλάτος 5,25 μέτρα κατασκευασμένα από αλουμίνιο τύπου 5086 και με δυνατότητα μεταφοράς 16 ατόμων με μέγιστη ταχύτητα άνω των 50 κόμβων και εμβέλεια άνω των 500 ναυτικών μιλίων. Αντίστοιχα τα Naval Special Warfare (NSW) είναι σκάφη πνευστού τύπου άκαμπτης γάστρας (RHIB) με μήκος 11 μέτρα και με δυνατότητα μεταφοράς οκτώ ατόμων σε εμβέλεια 190 ναυτικών μιλίων με μέγιστη ταχύτητα 45 κόμβων.
Το ΣΑΠ Αγήνωρ της Navinco Ltd σχεδιάστηκε σύμφωνα με την αρωγή και τις προδιαγραφές των αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού. Είναι ειδικά σχεδιασμένο για ειδικές επιχειρήσεις και οι κύριες αποστολές που μπορεί να εκτελέσει είναι οι εξής:
- Διείσδυση και Απαγκίστρωση ομάδας ειδικών επιχειρήσεων
- Θαλάσσια Αναχαίτιση και Παράκτια περιπολία
- Έρευνα και Διάσωση
Το σκάφος σχεδιάστηκε από την Navinco και κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα τα Ελληνικά Ναυπηγεία. Η γάστρα είναι τύπου ολισθάκατου με μεγάλη γωνία ανύψωσης για επίτευξη υψηλών ταχυτήτων, σταθερότητα αλλά και ικανότητα πλεύσης σε ταραγμένη θάλασσα. Το σκάφος είναι κατασκευασμένο από κράμματα αλουμινίου και η διάταξη ακολουθεί εκείνη των σκαφών Mark V του USN. Το μεταφερόμενο προσωπικό των ειδικών δυνάμεων μεταφέρεται στο σύνολό του εσωτερικά σε ειδικά αντικραδασμικά καθίσματα ώστε να του παρέχεται προστασία από τις καιρικές συνθήκες. Τα συνολικά δέκα άτομα μεταφέρονται, οι έξι στη μπροστά εσώκλειστη καμπίνα με δυνατότητα εξόδου και από μία κάθετη καταπακτή στην πλώρη και οι άλλοι τέσσερις στο πιλοτήριο πίσω από το πλήρωμα του σκάφους. Από το μέσο περίπου και πίσω υπάρχει ένα ευμεγέθες ανοικτό κατάστρωμα το οποίο καταλήγει σε γλύστρα για πνευστή λέμβο ή άλλο εξοπλισμό. Κάτω από το ανοικτό κατάστρωμα βρίσκονται τοποθετημένοι οι δύο κινητήρες του σκάφους τύπου ΜΑΝ V8 που αποδίδουν μέγιστη ισχύ 1200 ίππους στις 2300 σ.α.λ. και καταλίγουν μέσω κιβώτιου ταχυτήτων ZF 2000A σε ισάριθμες έλικες τύπου Q-SPD 230. Η πρόσβαση στους κινητήρες για επισκευές και συντήρηση γίνεται μέσω ισάριθμων καταπακτών που βρίσκονται στο ανοικτό κατάστρωμα. Επίσης υπάρχει και μια γεννήτρια ισχύος 15 kW.

Το ολικό μήκος του σκάφους είναι 17,6 μέτρα, το πλάτος 4,2 μέτρα, το ύψος της γάστρας 2,2 μέτρα και το βύθσμα 0,95 μέτρα. Το πλήρες εκτόπισμα είναι 22 τόνοι και το ωφέλημο φορτίο ανέρχεται στους 4,5 τόνους. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνεται είναι άνω των 45 κόμβων ενώ με ταχύτητα πλεύσης 35 κόμβων η εμβέλεια ανέρχεται στα 350 ναυτικά μίλια. Οι δεξαμενές καυσίμου έχουν χωρητικότητα 2,2 τόνων καυσίμου. Όσον αφορά τον εξοπλισμό του σκάφους πέραν των στάνταρντ ηλεκτρονικών και του ραντάρ το ΑΓΗΝΩΡ διαθέτει και σταθεροποιημένη θερμική κάμερα MLT-SUR-100 της Miltech με δυνατότητα εντοπισμού σκαφών και ανθρώπων σε μεγάλες αποστάσεις. Ο οπλισμός αποτελείται από πλήρως σταθεροποιημένο σταθμό πυροβόλου των 12,7 χιλ στην πλώρη και δύο θέσεις για φορητό οπλισμό στο ανοιχρό κατάστρωμα στην πρύμνη.
Το σκάφος ΩΚΥΑΛΟΣ της εταιρείας Ν.ΜΠΟΥΛΕΛΑΚΗΣ ΑΕΒΕ, είναι και αυτό ένα πρωτότυπο σκάφος κατασκευασμένο από κράματα αλουμινίου και πιο συγκεκριμένα, από ελάσματα αλουμινίου 5083 και κράματος 6082. Η γάστρα είναι αντίστοιχα τύπου ολισθάκατου με μεγάλη γωνία ανύψωσης για επίτευξη υψηλών ταχυτήτων, σταθερότητα αλλά και ικανότητα πλεύσης σε ταραγμένη θάλασσα. Το πρωτότυπο σκάφος έχει μήκος γύρω στα 14 μέτρα έχει πλήρωμα τεσσάρων ατόμων και διαθέτει επίσης πλήρως σταθεροποιημένο σταθμό πυροβόλου των 12,7 χιλ στην πλώρη. Διαθέτει δύο κινητήρες ντίζελ μέγιστης απόδοσης 370 ίππων έκαστος και επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα της τάξης των 43 κόμβων. Μετά το πέρας των δοκιμών το σκάφος εντάχθηκε στη δύναμη σκαφών της ΔΥΚ. Όμως οι όποιες παρατηρήσεις προέκυψαν κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών πλώων από τους ανθρώπους της ΔΥΚ εννσωματώθηκαν στη σχεδίαση της νέας σειράς σκαφών ανορθόξου πολέμου της εταιρείας ΩΚΥΑΛΟΣ ΙΙ. Η νέα σειρά σκαφών θα αποτελείται από δύο διαφορετικά μοντέλα, ένα κλειστού (model 10 closed) και ένα ανοικτού τύπου (model 14 open) στα οποία έχουν ενσωματωθεί όλες οι παρατηρήσεις του προγράμματος ΩΚΥΑΛΟΣ. Το (model 10 closed) θα μπορεί να μεταφέρει μέχρι δέκα άτομα και το (model 14 open) μέχρι δεκατέσσερα ατομα πλήρωμα και προσωπικό.

Τα νέα σκάφη θα έχουν ολικό μήκος 15 μέτρα, πλάτος 3,99 μέτρα, βύθισμα 0,71 μέτρα (closed) και 0,68 μέτρα (open) εκτόπισμα 11 τόνους (closed) και 9,5 τόνους (open) και δεξαμενή καυσίμου χωρητικότητας 2.000 λίτρων. Η πρόωση του σκάφους θα γίνεται από δύο μηχανές ντίζελ VOLVO PENTA D11-670 που καταλήγουν σε πεντάφυλλες έλικες ROLLA μέσω μειωτήρων/αναστροφών MGX-5065A όλα της TWIN DISC. Για την τροφοδοσία και τη εκκίνηση των κύριων µηχανών θα χρησιµοποιηθούν συσσωρευτές Whisper Power AGM Deep Cycle 12v DC / 200Ah. Η τροφοδοσία και η προστασία των µηχανηµάτων θα γίνεται µέσω ενός ηλεκτρικού πίνακα 12V DC, που είναι τοποθετηµένος σε κλειστό προστατευµένο χώρο. Επίσης θα τοποθετηθεί µία γεννήτρια ντίζελ Cummnis Onan MDKBW 8kW. Τα νέα σκάφη θα επιτυγχάνουν 50-55 κόμβους μέγιστη εμβέλεια και 300-500 ναυτικά μίλια εμβέλεια ανάλογα με την έκδοση.
Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει κάποια επιπλέον παραγγελία σκαφών για κανένα από τα δύο πρωτότυπα σκάφη που υπηρετούν στη δύναμη της ΔΥΚ. Ελπίζουμε τουλάχιστον η σχεδιαστική και η επιχειρησιακή εμπειρία από τη χρήση των σκαφών αυτών να φέρει κάποια απτά αποτελέσματα στο μέλλον. Αμφότερες οι δυο αμιγώς ελληνικές σχεδιάσεις σκαφών δύναται να καλύψουν πολλές ανάγκες τόσο των Αμφίβιων Καταδρομών όσο και των Πεζοναυτών.