Το διήμερο 27 και 28 Ιουνίου 2018, ο Γενικός Επιθεωρητής Στρατού (ΓΕΠΣ) – Υπαρχηγός ΓΕΣ, Αντιστράτηγος Νικόλαος Μανούρης, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Περιοχή Ευθύνης της ΧΙΙ Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού (ΧΙΙ Μ/Κ ΜΠ «ΕΒΡΟΣ»).
Συγκεκριμένα, ο ΓΕΠΣ επισκέφθηκε:
-Tο Στρατηγείο της ΧΙΙ Μ/Κ ΜΠ «ΕΒΡΟΥ».
-Μονάδες και Φυλάκια της 7ης και 31ης Μηχανοκίνητης Ταξιαρχίας (7 Μ/Κ ΤΑΞ «ΣΑΡΑΝΤΑΠΟΡΟΣ» – 31 Μ/Κ ΤΑΞ «ΚΑΜΙΑ) και της ΧΧΙΙΙ Τεθωρακισμένης Ταξιαρχίας (ΧΧΙΙΙ ΤΘΤ «3º ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΙΠΠΙΚΟΥ – ΔΟΡΥΛΑΙΟ»).
Στις φωτογραφίες που αποδέσμευσε το ΓΕΣ ξεχωρίζει το σύστημα Arthur καθώς και το κορυφαίο αυτοκινούμενο πυροβολό PzH 2000 GR.
Τα ραντάρ αντι-πυροβολικού αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του σύγχρονου δικτύου παροχής πυρών υποτηρίξεως. Ο ρόλος τους είναι ο έγκαιρος και ακριβής εντοπισμός της θέσεως των εχθρικών μέσων πυροβολικού και η διάθεση αυτών των πληροφοριών στις φίλιες δυνάμεις, οι οποίες προσβάλλουν το εχθρικό πυροβολικό και το εξουδετερώνουν
To ARTHUR (Artillery Hunting Radar) σχεδιάστηκε από την Ericsson Microwave Systems, αλλά από τα μέσα του 2006 αποτελεί περιουσία της Saab Microwave Systems. Είναι ένα σύστημα εντοπισμού όπλων για τον εξοπλισμό ταξιαρχιών πεζικού, οι οποίες, κατά την εκτέλεση της αποστολής τους, αντιμετωπίζουν σοβαρές απειλές από το εχθρικό πυροβολικό. Το ARTHUR είναι ένα ραντάρ με υψηλή στρατηγική και τακτική ευελιξία, μπορεί να λειτουργήσει τόσο σε στατικά όσο και σε ταχύτατα μεταβαλλόμενα επιχειρησιακά σενάρια, ο χρόνος προετοιμασίας του συστήματος για χρήση είναι πάρα πολύ μικρός (χρειάζεται ένα μόλις άτομο και δύο λεπτά για την προετοιμασία του συστήματος), έχει χαμηλές απαιτήσεις επάνδρωσης, ενώ μπορεί εύκολα να ενσωματωθεί σε οποιοδήποτε δίκτυο διοίκησης και ελέγχου. Η κεραία του συστήματος είναι παθητικής διάταξης φάσης και επιλέχθηκε αντί της ενεργητικής διάταξης φάσης για δύο λόγους: είναι ελαφρύτερη και δεν μπορεί να εντοπιστεί εύκολα.
Το ARTHUR έχει σχεδιαστεί προκειμένου να μην γίνεται εύκολα αντιληπτό από τις εχθρικές δυνάμεις αλλά και να μην μπορεί εύκολα κανείς να επηρεάσει, με ηλεκτρονικά αντίμετρα, την λειτουργία του. Επίσης, δύο ή περισσότερα ARTHUR μπορούν να διαβιβάζουν πληροφορίες και δεδομένα μεταξύ τους, έτσι ώστε ο χρόνος εντοπισμού της επερχόμενης απειλής να μειώνεται δραστικά, χωρίς να μειώνεται ο χώρος, ο οποίος ελέγχεται. Τέλος, η κεραία του συστήματος μπορεί να λειτουργήσει από απόσταση εξασφαλίζοντας έτσι την επιβίωση του πληρώματος σε περίπτωση προσβολής του. Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι, προαιρετικά, το ARTHUR μπορεί να εφοδιαστεί με σύστημα προστασίας από ραδιολογικές, βιολογικές και χημικές ουσίες, καθώς και με συλλογή αντιναρκικής προστασίας.
Το χαμηλό βάρος του ARTHUR (το ολικό βάρος είναι μικρότερο των τεσσάρων τόνων) επιτρέπει την ενσωμάτωσή του σε μία σειρά τεθωρακισμένων οχημάτων, αυξάνοντας έτσι την επιχειρησιακή του αξία. Ομοίως, το χαμηλό βάρος επιτρέπει την αερομεταφορά του συστήματος από αεροσκάφος C-27 Spartan ή C-130 Hercules (ανάλογα με την πλατφόρμα που μεταφέρει το ραντάρ) ή από ελικόπτερο επιπέδου CH-47 Chinook (ως εξωτερικό φορτίο). Για εκπαιδευτικούς λόγους, το ARTHUR ενσωματώνει και ένα σύστημα προσομοίωσης, το οποίο παράγει σειρά σεναρίων. Όπως προείπαμε, η κεραία του ARTHUR είναι παθητικής διάταξης φάσης και το ραντάρ παλμικού ντοπλέρ, το οποίο λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων C (5,4-5,9 GHz). Η μέγιστη εμβέλεια εντοπισμού είναι της τάξεως των 40 km, ενώ μπορεί να εντοπίσει περίπου 100 στόχους το λεπτό. Η τυπική ζώνη έρευνας είναι της τάξεως των 90ο αλλά το σύστημα έχει ικανότητα μηχανικής περιστροφής σε τόξο εύρους 300ο. Το κέντρο διοίκησης και ελέγχου λειτουργεί με ένα μόνο άτομο ή και εξ αποστάσεως. Έχει πλήρεις ικανότητες σχεδιασμού αποστολής και ικανότητα παραγωγής ψηφιακών χαρτών και ψηφιακής τοπογραφίας. Επίσης, μπορεί να ταξινομήσει τις επερχόμενες απειλές ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας που παρουσιάζουν. Άλλα υποσυστήματα του ARTHUR είναι η μονάδα επεξεργασίας των εισερχόμενων δεδομένων, τα συστήματα ασφαλούς επικοινωνίας και η μονάδα αδρανειακής πλοήγησης.
Υπενθυμίζουμε ότι η Ελλάδα έχει παραγγείλει τρία συστήματα ARTHUR με συνολικό κόστος € 50 εκ. περίπου. Τα ελληνικά ARTHUR θα μεταφέρονται από ισάριθμα ερπυστριοφόρα τεθωρακισμένα οχήματα Bv-206 (Bandvang-206), τα οποία έχουν αναπτυχθεί από την Hägglunds (πλέον ανήκει στη BAE Land Systems). Το όχημα αποτελείται από δύο μονάδες: το κυρίως όχημα και το συρόμενο τρέιλερ. Το ολικό βάρος και των δύο οχημάτων είναι 4,5 τόνοι. Η μεταφορική τους ικανότητα μεταφράζεται σε 4.740 κιλά (τα 2.240 κιλά μεταφέρονται από το κυρίως όχημα και τα υπόλοιπα 2.500 κιλά από το συρόμενο τρέιλερ). Οι διαστάσεις του κυρίως οχήματος είναι (μήκος x πλάτος x ύψος) 6,9 μέτρα x 1,87 μέτρα x 2,4 μέτρα. Μέχρι σήμερα έχουν παραχθεί περισσότερα από 11.000 οχήματα, για λογαριασμό 37 κρατών.
To PzH-2000 (PanzerΗaubitze-2000) είναι ένα οβιδοβόλο διαμετρήματος 155mm, το οποίο φέρει κάννη μήκους 52 διαμετρημάτων. Το σύστημα αναπτύχθηκε από τη γερμανική KMW (Krauss-Maffei Wegmann) σε συνεργασία με την επίσης γερμανική Rheinmetall Landsysteme.
Το οβιδοβόλο αναπτύχθηκε προκειμένου να αντικαταστήσει τα πυροβόλα τύπου M-109 του Γερμανικού Στρατού (Deutsches Heer). Η ανάπτυξή του ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Μετά από εκτεταμένες δοκιμές, το γερμανικό Υπουργείο Άμυνας ανέθεσε στην κατασκευάστρια κοινοπραξία συμβόλαιο για την περαιτέρω ανάπτυξη του συστήματος. Τη διετία 1994-1995 πραγματοποιήθηκε νέος κύκλος δοκιμών και στις αρχές του 1996 ο Γερμανικός Στρατός υπέγραψε συμβόλαιο για την προμήθεια 185 συστημάτων. Αρχικά, η απαίτηση του Γερμανικού Στρατού ήταν για 594 μονάδες, αλλά στη συνέχεια η συνολική απαίτηση μειώθηκε στις 450 μονάδες, ενώ σήμερα έχει μειωθεί ακόμα περισσότερο στις 260 μονάδες. Τα πρώτα πυροβόλα της παρτίδας των 185 συστημάτων άρχισαν να κατασκευάζονται στα τέλη του 1997 και παραδόθηκαν τον Ιούλιο του 1998.
Εκτός από τη Γερμανία, το PzH-2000 έχουν επιλέξει η Ιταλία, η Ολλανδία και φυσικά η Ελλάδα. Η Ιταλία έχει παραγγείλει 70 μονάδες, εκ των οποίων οι 68 κατασκευάζονται εγχώρια από την κοινοπραξία Iveco-Oto Melara. Τα δύο πρώτα συστήματα παραδόθηκαν το 2002, ενώ τα πρώτα οβιδοβόλα ιταλικής παραγωγής παραδόθηκαν τον Μάιο του 2007. Οι παραδόσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2009. Η Ολλανδία αρχικά παρήγγειλε 57 μονάδες, αλλά τελικά παρέλαβε 39. Τα 18 πλεονάζοντα συστήματα της ολλανδικής παραγγελίας προσφέρθηκαν αρχικά στην Αυστραλία, η οποία αρνήθηκε, και στη συνέχεια στην Ελλάδα, η οποία και αυτή αρνήθηκε για διαφόρους λόγους (οικονομικούς και τεχνικούς, καθώς τα ολλανδικά συστήματα διέφεραν σε 350 περίπου σημεία από τα ελληνικά). Τέλος, η Ελλάδα παρέλαβε 24 συστήματα. Το σχετικό συμβόλαιο υπογράφηκε στις 5 Ιουλίου του 2001 και είχε συνολικό κόστος € 191 εκ. Οι παραδόσεις άρχισαν τον Ιούλιο του 2003 και ολοκληρώθηκαν εντός δωδεκαμήνου, τον Ιούνιο του 2004. Τα 24 ελληνικά PzH-2000 εξοπλίζουν τις 156 και 163 Αυτοκινούμενες Μοίρες Μέσου Πυροβολικού (Α/Κ ΜΜΠ), οι οποίες είναι οι Μοίρες Γενικής Υποστήριξης της 12ης Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού (XII Μ/Κ ΜΠ, Αλεξανδρούπολη) και της 16ης Μ/Κ ΜΠ (Διδυμότειχο) αντίστοιχα.
Τον Σεπτέμβριο του 2006, το PzH-2000 έλαβε το βάπτισμα του πυρός στο Αφγανιστάν (επιχείρηση «Μέδουσα»), όταν τρία ολλανδικά οβιδοβόλα εκτέλεσαν με επιτυχία βολές υποστηρίξεως σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 30 km. Τον Μάιο του 2001, στο πλαίσιο δοκιμαστικών βολών για λογαριασμό του ΕΣ, το PzH-2000 εκτέλεσε 20 βολές σε αποστάσεις άνω των 40 km, (συγκεκριμένα 41,8 km). Στις βολές χρησιμοποιήθηκαν τα βλήματα M-2000BB Assegai της νοτιοαφρικανικής Denel σε συνδυασμό με τα σπονδυλωτά προωθητικά γεμίσματα DM-72 της Rheinmetall. Για τη συνεχή εξέλιξη του συστήματος, η KMW έχει εγκαταστήσει τον πύργο του PzH-2000 σε φρεγάτα τύπου F-124 για δοκιμές, στο πλαίσιο του προγράμματος MONARC (Modular Naval Artillery Concept).
Το PzH-2000 σχεδιάστηκε προκειμένου να προσφέρει μια σειρά ουσιαστικών επιχειρησιακών τεχνικών χαρακτηριστικών και πλεονεκτημάτων:
- Αυξημένο βεληνεκές έτσι ώστε να επικρατεί σε αναμετρήσεις πυροβολικού.
- Αυτόματη τάξη του πυροβόλου έτσι ώστε να τάσσεται και να βάλει ταχύτατα προκειμένου να αποφεύγει τα πυρά αντιπυροβολικού. Η KMW σχεδίασε και εφοδίασε το PzH-2000 με μια στιβαρή και σταθερή πλατφόρμα βολής, κατάλληλη για χρήση προωθητικών γεμισμάτων. Η κορυφαία πλατφόρμα βολής επιτρέπει στο σύστημα να βάλει σε όλο το τόξο των 360ο με μεγάλη ακρίβεια και χωρίς την ανάγκη επανασκόπευσης, γεγονός που σημαίνει αύξηση της ταχυβολίας. Παράλληλα, υπάρχουν διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή βοηθητικές ενδείξεις (όπως μέτρηση θερμοκρασίας εντός της κάννης κ.ά.), οι οποίες ενημερώνονται αυτόματα και λαμβάνονται υπόψη από το σύστημα ελέγχου πυρός κατά τη διαδικασία βολής.
- Υψηλό βαθμό προστασίας του πληρώματος και των μεταφερόμενων πυρομαχικών προκειμένου να παραμένει υψηλός ο βαθμός διαθεσιμότητας του συστήματος. Η προστασία αυτή επιτυγχάνεται τόσο μέσω της ευκινησίας και της ταχείας αλλαγής θέσης, όσο και μέσω της διαθέσιμης θωράκισης, της πυροπροστασίας και της προσεκτικής σχεδίασης περιορισμού και ελέγχου καταστροφών. Το πλήρωμα και τα πυρομαχικά προστατεύονται από χάλυβα στον πύργο και στο σκάφος, ενώ προαιρετικά μπορούν να τοποθετηθούν πλάκες θωράκισης στην οροφή για επιπλέον προστασία εναντίον αντιαρματικών βλημάτων κατακόρυφης προσβολής (top-attack). Επίσης προαιρετικά, ο πύργος μπορεί να θωρακιστεί και με αντιθραυσματική επένδυση. Τέλος, το PzH-2000 διαθέτει σύστημα προστασίας από ΡΒΧ ουσίες (ραδιολογικές, βιολογικές και χημικές), σύστημα εντοπισμού και κατάσβεσης πυρκαγιάς και θύρα διαφυγής.
- Αυτόματη γέμιση προκειμένου να μειωθούν οι ανάγκες επάνδρωσης και να αυξηθεί η ταχύτητα εκτέλεσης των διαδικασιών τάξης και βολής. Το αυτόματο σύστημα γέμισης του οβιδοβόλου τοποθετεί, με τη βοήθεια ενός εμβόλου, τα πυρομαχικά στη θαλάμη της κάννης. Το σύστημα παραλαμβάνει από το πίσω μέρος του οχήματος τα πυρομαχικά και τα τοποθετεί στον γεμιστήρα 32 θέσεων. Το PzH-2000 διαθέτει τρεις διαφορετικές επιλογές για την τροφοδοσία του γεμιστήρα (αυτόματη, ημιαυτόματη και χειροκίνητη) και δύο επιλογές για τη μεταφορά των πυρομαχικών από τον γεμιστήρα στην κάννη (αυτόματη και χειροκίνητη).
- Υψηλή κινητικότητα και ευκινησία έτσι ώστε να τάσσεται, να βάλει και να αποχωρεί ταχύτατα. Ο χρόνος ο οποίος απαιτείται για την τάξη του πυροβόλου είναι 30 δευτερόλεπτα, ενώ μπορεί να βάλει 12 βλήματα σε διάστημα ενός λεπτού (ή 20 βλήματα σε διάστημα ενός λεπτού και 47 δευτερολέπτων ή τρία με τέσσερα βλήματα σε διάστημα δέκα δευτερολέπτων) και να αποχωρήσει από τη θέση βολής προς άλλη τοποθεσία σε διάστημα 30 δευτερολέπτων. Ουσιαστικά, ο χρόνος ο οποίος μεσολαβεί από τη λήψη της διαταγής μέχρι την αναφορά εκτέλεσης δεν ξεπερνά τα δύο λεπτά, γεγονός το οποίο καθιστά το PzH-2000 δύσκολο στόχο για τα πυρά αντιπυροβολικού.
- Αυτονομία πλοήγησης προκειμένου να μειωθεί στο ελάχιστο η εξάρτηση του πυροβόλου από ειδικά οχήματα ελέγχου πυρός και η πιθανότητα προσβολής από συστήματα παρεμβολών επικοινωνιών. Χάρη στα διαθέσιμα δεδομένα που παρέχει το σύστημα ελέγχου πυρός και ο βαλλιστικός υπολογιστής, το πυροβόλο σκοπεύει αυτόματα επιτυγχάνοντας βολές ακριβείας ακόμα και σε μεγάλους ρυθμούς βολής, καθώς και με ακρίβεια προσδιορισμού της ταχύτητας εξόδου του βλήματος από την κάννη. Το σύστημα ναυτιλίας και τάξης του PzH-2000 ουσιαστικά λειτουργεί ως ολοκληρωμένο και ενσωματωμένο σύστημα ελέγχου πυρός και παρέχει δεδομένα θέσης, κατεύθυνσης και υψομετρικής διαφοράς ως προς το επίπεδο της θάλασσας. Παράλληλα, η διαδικασία πλοήγησης και τάξης του συστήματος συνεπικουρείται και από ένα ενσωματωμένο σύστημα παγκόσμιου προσδιορισμού θέσης (GPS = Global Positioning System), από ένα εφεδρικό οπτικό σύστημα πανοραμικής παρατήρησης και από πανοραμικά περισκόπια ημέρας και νύχτας.
- Μεγάλη αναχορηγία και νέα καταστροφικότερα βλήματα προκειμένου να μειωθούν οι ανάγκες διοικητικής μέριμνας και να υπάρξει κορεσμός πυρός στην περιοχή του στόχου. Συνολικά, για κάθε PzH-2000 μεταφέρονται επί του σκάφους 60 πυρομαχικά των 155mm, εκ των οποίων τα 32 βρίσκονται στον γεμιστήρα και τα 28 σε σπονδυλωτά προωθητικά γεμίσματα. Ο χρόνος που απαιτείται ώστε δύο άτομα να ανεφοδιάσουν το οβιδοβόλο με 60 βλήματα δεν ξεπερνά τα 12 λεπτά. Παράλληλα, με τη μεγάλη δυνατότητα μεταφοράς πυρομαχικών, τα σύγχρονα σκοπευτικά συστήματα που διαθέτει το σύστημα επιτυγχάνουν υψηλό βαθμό ακριβείας βολής.
Το PzH-2000 ενσωματώνει πετρελαιοκινητήρα (diesel) τύπου MT881 Ka-500 της MTU συνολικής ισχύος 986 ίππων και σύστημα μετάδοσης της κίνησης τύπου HSWL 284 C της Renk. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνει το οβιδοβόλο είναι της τάξεως των 60 km/h όταν το όχημα κινείται σε οδό ή 45 km/h όταν κινείται εκτός οδού, ενώ η αυτονομία του προσδιορίζεται στα 420 km. Το PzH-2000 υπηρετείται από πέντε άτομα (τυπική σύνθεση πληρώματος: αρχηγός, οδηγός, πυροβολητής και δύο διαχειριστές πυρομαχικών). Οι διαστάσεις του είναι (ολικό μήκος με το πυροβόλο σε θέση πορείας x πλάτος x ύψος) 11,7 μέτρα x 3,6 μέτρα x 3,1 μέτρα (το μήκος του σκάφους είναι 7,9 μέτρα). Το βάρος μάχης του οχήματος ανέρχεται στους 55,3 τόνους, άρα ο λόγος ισχύος προς βάρος διαμορφώνεται στους 17,83 ίππους ανά τόνο. Ως προς την ευελιξία, το όχημα μπορεί να ανέβει σε ανηφορικό δρόμο με κλίση 50% και να διαπεράσει τάφρο μήκους τριών μέτρων. Εκτός από το πυροβόλο L52 των 155mm, το PzH-2000 ενσωματώνει και πολυβόλο τύπου MG-3 των 7,62mm και δύο τετραπλούς εκτοξευτές καπνογόνων βομβίδων. Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, το μέγιστο βεληνεκές του PzH-2000 ξεπερνά τα 40 km, ενώ κατά τη διάρκεια δοκιμών το οβιδοβόλο προσέβαλε κινούμενο στόχο σε απόσταση 26,3 km.