Μήπως με την πρόσφατη άφιξη των 3 μεταχειρισμένων μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D από την Αμερική (έχουν παραληφθεί 9 συνολικά) και την αναμονή των υπολοίπων 6, θα ήταν καλό να μας ενημερώσει η Αεροπορία Στρατού αν τα ελικόπτερα θα είναι εφοδιασμένα με τον εξοπλισμό αυτοπροστασίας που είχε ανακοινωθεί στις ενημερώσεις της Υπηρεσίας Αμυντικής Συνεργασίας του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ (DSCA: Defense Security Cooperation Agency);

Υπενθυμίσουμε ότι τα για τα μεν 10 πρώτα μεταχειρισμένα CH-47D Chinook, η ανακοίνωση της DSCA στις 11-12-2014, ανέφερε 12 συστήματα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος AN/AAR-57 Common Missile Warning System (εκ των οποίων τα 10 επί των ελικοπτέρων και δύο ως ανταλλακτικά) μαζί με 12 δέκτες προειδοποίησης ακτινοβολίας ραντάρ RWR AN/APR-39A(V)1 ενώ για τα 5 επιπλέον CH-47D, η ανακοίνωση της DSCA στις 27-04-2017, ανέφερε 7 συστήματα AN/AAR-57 (εκ των οποίων τα 5 επί των ελικοπτέρων και δύο ως ανταλλακτικά).

Το AN/AAR-57 Common Missile Warning System, είναι κατασκευής BAE Systems και είναι από τα πλέον εμπορικά επιτυχημένα συστήματα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος αφού έχει καταστεί τα τελευταία χρόνια, απαραίτητο συμπλήρωμα των συστημάτων αυτοπροστασίας για μαχητικά αεροσκάφη και ελικόπτερα (επιθετικά και μεταφορικά).Στην Ελληνική Αεροπορία Στρατού υπηρετεί σαν υποσύστημα του συστήματος αυτοπροστασίας HIDAS των επιθετικών ελικοπτέρων AH-64DHA Αpache.

To σύστημα παρέχει αυτόματη, παθητική προειδοποίηση στα πληρώματα για εκτόξευση εχθρικού βλήματος μέσω πολλαπλών ηλεκτροοπτικών αισθητήρων υπεριώδους φάσματος που εντοπίζουν ταχύτατα και με χαμηλό αριθμό ψευδο-συναγερμών τα καυσαέρια των κινητήρων βλημάτων προτού διακοπεί η λειτουργία του κινητήρα τους!

Σαν τμήμα ενός ολοκληρωμένου πακέτου αυτοπροστασίας της BAE Systems, διασυνδέεται με το προηγμένο αντίμετρο κατά απειλών υπέρυθρης καθοδήγησης AN/ALQ-212 ATIRCM (Advanced Threat Infrared Countermeasures) και τον διανομέα αναλωσίμων ALE-47.

O  AN/ALQ-212 ATIRCM είναι ένας κατευθυντικός παρεμβολέας που εκπέμπει δέσμη λέιζερ υψηλής ενέργειας που καταστρέφει τον αισθητήρα υπέρυθρης καθοδήγησης βλήματος, ώστε αυτό να μην μπορεί να εγκλωβίσει και φυσικά να καταρρίψει την φίλια εναέρια πλατφόρμα. Το σύστημα ουσιαστικά αποτελεί την νέα εποχή στην αντιμετώπιση πυραυλικών απειλών υπέρυθρης ακτινοβολίας, αντικαθιστώντας τον πολύ διαδεδομένο παρεμβολέα υπερύθρων ALQ-144A που είναι εγκατεστημένος και στα ελληνικά AH-64A Αpache. Έναν παρεμβολέα που όμως είναι τεχνολογικά ξεπερασμένος αφού αφορά τεχνολογία δεκαετίας 70 και είναι σχεδόν σίγουρο ότι αδυνατεί να ξεγελάσει πυραύλους IR νέας γενιάς με εξελιγμένη κεφαλή καθοδήγησης και χαρακτηριστικά απόρριψης αντιμέτρων IR.

Στην παρακάτω φωτογραφία διακρίνουμε το σύστημα AN/ALQ-212 ATIRCM εγκατεστημένο σε ελικόπτερο Chinook, ενώ ας σημειωθεί, ότι μόλις πρόσφατα και συγκεκριμένα το 2015, το σύστημα αποδεσμεύτηκε για εξαγωγή προς συμμαχικές χώρες των ΗΠΑ.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι ο υφιστάμενος στόλος των 15 παλαιότερων ελικοπτέρων Chinook της Αεροπορίας Στρατού έχει εγκατεστημένο το σύστημα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος ALQ-156(V) 2/(V)3T, 17 μονάδες των οποίων είχαν παραγγελθεί το 2000 από την Sanders ( τμήμα της Lockheed Martin).Το σύστημα σε αντίθεση με το νεότερο AN/AAR-57, χρησιμοποιεί ραντάρ για την ανίχνευση του εχθρικού βλήματος, αλλά δεν υπάρχουν στοιχεία για το αν η Αεροπορία Στρατού ήταν ευχαριστημένη από την απόδοση του σε δοκιμές πεδίου, αν φυσικά έγιναν ποτέ αυτές, στα πλαίσια ενός ΗΝΙΟΧΟΥ.

Τo θέμα είναι αν όντως το σύνολο των υπο παραλαβή ελικοπτέρων θα είναι εφοδιασμένο με τα συστήματα AN/AAR-57 που αναφέρουν οι ανακοινώσεις της DSCA ή αν στα πλαίσια περικοπών για να παραληφθούν και τα επόμενα 5 ελικόπτερα, τα συστήματα αφαιρέθηκαν από την λίστα, και η αγορά τους μετατοπίστηκε για το απώτερο μέλλον.

Ανεξαρτήτως όμως το αν τα συστήματα AN/AAR-57 θα φορεθούν σε μεταγενέστερο χρόνο, είναι επιτακτική η ανάγκη προμήθειας ενός  εξελιγμένου συστήματος IR αντιμέτρων τόσο για τον στόλο των Chinook, Super Pouma, όσο και για τα OH-58D Kiowa Warrior, όποτε και όταν αυτά ενταχθούν στο οπλοστάσιο της Αεροπορίας Στρατού.

Μπορεί όλα αυτά να φαίνονται πολυτέλειες για κάποιους, εντός και εκτός του στρατεύματος, αλλά πρέπει κάποτε στην χώρα να σταματήσουμε να αλληδουλευόμαστε προσποιούμενοι ότι το «σύστημα δουλεύει». Το σύστημα μπορεί να «δουλεύει» και να μην χρειάζεται εξελιγμένα συστήματα αυτοπροστασίας για τις δεκάδες αεροδιακομιδές και επιχειρήσεις αερο-πυρόσβεσης που εκτελεί για να στηρίξει την φαρσοκομωδία που λέγεται κρατικός μηχανισμός, αλλά σε περίοδο πολεμικών επιχειρήσεων όπου κινδυνεύεις να μεταβληθείς σε μια φλεγόμενη μπάλα συντριμμιών, χωρίς να καταλάβεις τι σου συνέβη, τα πράγματα αλλάζουν δραματικά, για να μην πούμε εφιαλτικά…

Άραγε οι νυν και διατελέσαντες ανώτατοι και ανώτεροι αξιωματικοί της ΑΣ, τα εξηγούν αυτά στους πολιτικούς τους προϊσταμένους κατά την διενέργεια δεκάδων ασκήσεων ή τα αφήνουν για τους δημοσιογράφους, ελπίζοντας αυτοί να καταφέρουν να δημιουργήσουν το κατάλληλο κλίμα για την προμήθεια τόσο ζωτικών συστημάτων που σε τελική ανάλυση προστατεύουν ζωές και αμυντικές επενδύσεις δισ. δολαρίων;

Και τελικά αυτοί που περιχαρείς οργανώνουν και συμμετέχουν σε ασκήσεις με Ισραηλινά Αpache και F-16, εντός και εκτός Ελλάδας, προσπαθούν να μεταφέρουν την Ισραηλινή κουλτούρα ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ της ΕΠΙΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ κάθε οπλικού συστήματος και πληρώματος ή απλά θεωρούν ότι έκαναν το καθήκον τους, μεταφέροντας σε off the record συζητήσεις, τον θαυμασμό τους για το πόσο «ΤΟΥΜΠΑΝΟ» από ηλεκτρονικά συστήματα αυτοπροστασίας είναι τα ισραηλινά ιπτάμενα μέσα;