Ζήτημα ύψιστης σημασίας παραμένει η σύναψη σύμβασης τεχνικής υποστήριξης για τα ελληνικά ΑΣΕΠΕ (Αερομεταφερόμενο Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου) της 380 Μοίρας «ΟΥΡΑΝΟΣ». Είναι γνωστό πως για τα συστηματα αυτά δεν έχει εδώ και πολλά χρονια υπογραφει η λεγόμενη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης FOS (Follow On Support) τη στιγμή που θεωρούνται και είναι κατά κοινή ομολογία στρατηγικων διαστάσεων.
Οι δυνατότητες επιτήρησης και έγκαιρης καταγραφής των εχρθικών κινήσεων σε αέρα και θαλάσσα είναι γνωστές και αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι πως καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης του Oruc Reis διαδραμάτισαν νευραλγικό ρόλο.
Το καλοκαίρι του 2020 τα ΑΣΕΠΕ της 380 Μοίρας «Ουρανός» έδρασαν καταλυτικά προσφέροντας υπέρ πολύτιμες πληροφορίες για τη σύνθεση- διάταξη του τουρκικού στόλου και τις κινήσεις της τουρκικής αεροπορίας δίνοντας πλήρη και ακριβή εικόνα στο ΓΕΕΘΑ, στο Αρχηγείο Στόλου και στο ΑΤΑ τη στιγμή που κανενα αλλο μεσον δεν ειχε παρόμοια δυνατοτητα. Απ ο,τι δε φαινεται σύντομα θα είναι και παλι απαραιτητα απέναντι στην ιδια απειλη….
Δυστυχώς, ακούμε για εξαγγελίες εξοπλιστικών προγραμμάτων που αφορούν το ΠΝ και τη ΠΑ αλλά το θεμα της συμβασης των ΑΣΕΠΕ παρουσιαζει κατά τη γνωμη μας καθυστερησεις οι οποιες θα πρεπει να αντιμετωπιστουν και να προχωρησει αμεσα το μειζον αυτό ζητημα απουσιάζουν από τον προγραμματισμό ακόμα και στο μείζον ζήτημα που είναι η υπογραφή σύμβασης τεχνικής υποστήριξης (Follow On Support).
Σήμερα, παρά το γεγονός πως τα ΑΣΕΠΕ έχουν επιδείξει άριστη αξιοπιστία ως υλικό με ελάχιστες βλάβες ταλανίζονται από οριακές διαθεσιμότητες με τις αυτονόητες δυσμενείς επιπτωσεις στις δυνατότητες όχι μονο της ΠΑ αλλα και του ΠΝ και του Στρατού Ξηράς αφού μοιράζονται πληροφορίες για τις κινήσεις της τουρκικής αεροπορίας.
Καθυστερήσεις επισης παρατηρούνται και στην ολοκληρωση του ανοιχτού ακομα θεματος της τροποποίησης της αρχικης σύμβασης ετσι ώστε να καταστει δυνατη η εκμετάλλευση του ποσού που δεν εχει ακομα καταναλωθει (5,3 εκατομμυρίων) 22 χρονια μετα την υπογραφή της σύμβασης προμήθειας.
Το κόστος της υποστήριξης σε ετήσια βάση γι’ αυτά τα τέσσερα υπέρ πολύτιμα συστήματα είναι μόλις 20 εκατομμύρια ευρώ. Το κόστος της υπογραφής σύμβασης τεχνικής υποστήριξης (Follow On Support) είναι μόλις 80 εκατομμύρια ευρώ για τέσσερα χρόνια και στοχο τη διαθεσιμότητα τριών εκ των τεσσάρων συστημάτων αεροσκαφών όπως αναφέρουν μηχανικοί της ΠΑ στον γράφοντα.
Δυστυχώς συζητάμε για εξοπλιστικά δισεκατομμυρίων αλλά λησμονούμε τα βασικά. Την άριστη αξιοποίηση του υφιστάμενου υλικού απόρροια ελλιπούς μέριμνας για συμβάσεις τεχνικής υποστήριξης.
Η αξία των ελληνικών ΑΣΕΠΕ είναι κάτι παραπάνω από γνωστή, δεδομένη και αδιαμφισβήτητη. Εκτός φυσικά της Follow On Support των συστημάτων αεροσκαφών απαραίτητο είναι η ΠΑ να προχωρήσει και στον εκσυγχρονισμό των ΑΣΕΠΕ σε δεύτερο χρόνο.
Δεδομένης της στρατηγικής αξίας των εν λόγω συστηματων αεροσκαφών η υπογραφή σύμβασης τεχνικής υποστήριξης για τα ελληνικά ΑΣΕΠΕ αλλα και η λυση του θεματος της τροποποιησης της αρχικης σύμβασης η οποια θα επιτρέψει στην ΠΑ να λαβει επιπλεον ανταλλακτικα και υπηρεσιες, είναι ένα έργο ύψιστης εθνικής σημασίας.
Aναλυτικό αφιέρωμα στις δυνατότητες, τον ρόλο και τη σημασία των αεροσκαφών από τον γράφοντα στα παρακάτω άρθρα: