Συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας για τη ναυπήγηση πλοίων, επιβατηγών και στρατιωτικών, από αλουμίνιο, στο Νεώριο της Σύρου με τη γαλλική εταιρεία Ocea Construction Navale, η οποία ειδικεύεται στον τομέα, οριστικοποίησε η Onex Shipyards.
Γράφει ο ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ για την «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»
Η αμερικανικών συμφερόντων Onex αναμένεται να αποκτήσει το 100% του Νεωρίου στο πλαίσιο συμφωνίας εξυγίανσης η οποία θα κατατεθεί προς επικύρωση στο Πρωτοδικείο Σύρου στα τέλη Μαΐου.
Αντικείμενο της συνεργασίας με την Ocea είναι η συμπαραγωγή νεότευκτων σκαφών για την ακτοπλοΐα και για ιδιώτες πελάτες (yachts) αλλά και για ρόλους ακτοφυλακής και πολεμικού ναυτικού με πελάτες από τη διεθνή αγορά. Σύμφωνα με πηγές σε γνώση των επαφών που πραγματοποιεί η Onex, υπάρχουν ήδη συμφωνίες προθέσεων (Letters of Intent) με αριθμό δυνητικών πελατών.
Για την ανάπτυξη αυτών των ναυπηγικών δραστηριοτήτων ξεκινάει άμεσα και πρόγραμμα εκπαίδευσης εργαζομένων του Νεωρίου στη Γαλλία, στα ναυπηγεία της Ocea Construction Navale, προκειμένου να μεταφερθεί τεχνογνωσία ναυπήγησης με πρώτη ύλη το αλουμίνιο.
Το αλουμίνιο, λόγω χαμηλότερου βάρους από τον χάλυβα αλλά και άλλων χαρακτηριστικών, προτιμάται από έναν σημαντικό αριθμό πελατών που επιζητούν μεταξύ άλλων και υψηλές ταχύτητες πλεύσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα μέσα Μαρτίου κατέπλευσε στο λιμάνι της Σύρου ένα τέτοιο νεότευκτο (2016) αποβατικό πλοίο από αλουμίνιο του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού τύπου catamaran, το «USNS Carson City», σε μια εξέλιξη που κατά πληροφορίες συνδέεται με την πιστοποίηση του Νεωρίου για τις απαιτήσεις ασφαλείας των αμερικανικών ενόπλων δυνάμενων. Υπενθυμίζεται πως την επένδυση της Onex στη Σύρο έχει άλλωστε υποστηρίξει με δημόσιες δηλώσεις του αλλά και επιτόπου επισκέψεις ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρεϊ Πάιατ.
Η Onex δεν έχει ακόμα αποκτήσει το μετοχικό κεφάλαιο της «Νεώριον Σύρου» αλλά έχει καταλήξει σε συμφωνίες με τους πιστωτές, Δημόσιο, νυν μετόχους, ασφαλιστικά ταμεία, εργαζομένους, προμηθευτές και τράπεζες, για τη ρύθμιση των χρεών των ναυπηγείων.
Η συνολική συμφωνία αναμένεται να έχει υπογραφεί από όλα τα μέρη την ερχόμενη εβδομάδα και κατά πληροφορίες να υποβληθεί προς επικύρωση στο Μονομελές Πρωτοδικείο Σύρου έως τις 31 Μαΐου. Προϋπόθεση για αυτό είναι και η λήψη απόφασης μακροπρόθεσμης ρύθμισης των οφειλών προς τον ΕΦΚΑ από το διοικητικό συμβούλιο.
Το ύψος της πρώτης φάσης της επένδυσης της Onex ανέρχεται στα 60 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή οφειλών και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού, ενώ σε δεύτερη φάση έχει προβλεφθεί και η αγορά μιας νέας πλωτής δεξαμενής.
Στην παρούσα φάση τα ναυπηγεία έχουν ξεκινήσει και πάλι τη λειτουργία τους ύστερα από ενάμισι και πλέον έτος αργίας, μέσω τρίτης εταιρείας που συνδέεται με την Onex, η οποία ενεπλάκη μετά και τη σχετική συγκατάθεση του μέχρι σήμερα βασικού μετόχου, ομίλου Ν. Ταβουλάρη.
Έχουν επίσης ξεκινήσει οι εργασίες επισκευής και ανέλκυσης της μεγάλης δεξαμενής «Βιολαντώ Γουλανδρή» (75.000 τόνων με ολικό μήκος 230 μέτρα) του Νεωρίου μετά το τεχνικό πρόβλημα που παρουσιάστηκε τον Απρίλιο στη λειτουργία των αντλιών της και το όποιο οδήγησε στην απόφαση να αφεθεί να επικαθίσει στον αμμώδη πυθμένα, σε περιορισμένο βάθος.
Το ναυπηγείο σε πλήρη διαμόρφωση μπορεί να φιλοξενήσει σε δεξαμενές και προβλήτες ταυτόχρονα έως και 7 πλοία και η θέση του στο κέντρο του Αιγαίου το καθιστά ευθέως ανταγωνιστικό των ναυπηγείων σε Τουρκία και Μάλτα αλλά και αυτών στον ευρύτερο Πειραιά και στον κόλπο της Ελευσίνας.
Πηγή: «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»