Ένα ζήτημα το οποίο δεν έχει φωτιστεί αρκετά στον ειδικό τύπο, είναι η Μαχητική Ισχύς (Μ . Ι ) των Δυνάμεων Κατοχής στην Κύπρο (Τ.Δ.Κ) και το Ισοζύγιο Δυνάμεων (Ι.Δ) με την Εθνική Φρουρά (Ε.Φ)

Μετά από απαίτηση των αναγνωστών μας, θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε το θέμα, όσο πιο αντικειμενικά μπορούμε.

Θα πρέπει να τονίσουμε ότι η μελέτη ενός Ι.Δ δεν αποτελεί απλά μια αριθμητική σύγκριση των μέσων και του προσωπικού, αλλά σύγκριση της Μαχητικής Ισχύος (Μ.Ι) που αυτά παράγουν. Το παράδειγμα που μας αρέσει να χρησιμοποιούμε είναι αυτό του ηλεκτροπαραγωγού σταθμού που παράγει ηλεκτρική ενέργεια. Εμείς μετράμε την ενέργεια που παράγεται χωρίς να μας απασχολεί πόσες μηχανές ή πόσοι υπάλληλοι εργάζονται στο σταθμό.

Ακριβώς αυτό είναι και η Μ.Ι ενός Στρατού. Επιπλέον, κάτι που δεν συζητείται σχεδόν ποτέ, είναι ότι η Μ.Ι επηρεάζεται από παράγοντες όπως ο καιρός, το έδαφος και η φύση των αποστολών.

Προσέξτε το εξής:

120 ρυμουλκούμενοι όλμοι με αμυντική αποστολή, παράγουν περισσότερη Μ.Ι από ακριβώς τους ίδιους όλμους με τους ίδιους υπηρέτες με επιθετικές αποστολές!

Νεοπαραληφθέντα αυτοκινούμενα πυροβόλα NORA B52 της ΕΦ

Προκειμένου να μπορέσουμε να καταλήξουμε στο ποιος υπερτερεί στην Κύπρο, θα παραθέσουμε τα ποιοτικά και αριθμητικά στοιχεία ανά κατηγορία που βρίσκονται επί της Νήσου και ανήκουν οργανικά στις εκεί δυνάμεις και στο τέλος θα συνοψίσουμε την άποψή μας. Δεν θα ασχοληθούμε στο παρόν στάδιο με οπλισμό μικρότερο των 12,7χιλ και ατομικά υλικά.

Επίσης, τονίζουμε πως όλα τα στοιχεία που θα παρατεθούν, προέρχονται από ανοιχτές πηγές και μόνο.

Έμψυχο Δυναμικό:

Αρχικά θα πρέπει να πούμε ότι στα Κατεχόμενα υπάρχουν δύο Σχηματισμοί. Οι Τ.Δ.Κ και η «Διοίκηση Δυνάμεων Ασφαλείας».

Οι Τ.Δ.Κ, παρέμειναν στο νησί μετά την εισβολή του 1974. Μιλάμε για μια δύναμη του μεγέθους Σώματος Στρατού (δύο Μηχανοκίνητες (ΜΚ) Μεραρχίες Πεζικού (ΠΖ), μία Τεθωρακισμένη (ΤΘ) Ταξιαρχία, ένα Σύνταγμα Καταδρομών (ΚΔ), 1 Σύνταγμα Πυροβολικού (ΠΒ), ένα Σύνταγμα Διοικητικής Μερίμνης (ΔΜ), την ΤΟΥΡΔΥΚ και τη Διοίκηση Ναυτικού. Αυτές οι δυνάμεις είναι τουρκικές. Διοικούνται από  Τούρκο Υποστράτηγο ο οποίος αναφέρει στη Διοίκηση (Δκση) Χερσαίων Δυνάμεων της Τουρκίας. Έδρα του Σχηματισμού αυτού η Κερύνεια.

Άσκηση ΤΘ Σχηματισμού των Δυνάμεων Κατοχής (Πηγή: Twitter Δ.Κ)

Η Δκση Δυνάμεων Ασφαλείας είναι επιπέδου Μεραρχίας η οποία διαθέτει δύο ενεργά Συντάγματα ΠΖ και άλλα δύο επιστρατευόμενα. Ουσιαστικά μιλάμε για τις τουρκοκυπριακές (τ/κ) δυνάμεις, οι οποίες όμως διοικούνται από τούρκο ταξίαρχο. Έδρα του Σχηματισμού αυτού το Μπογάζι Αγύρτας.

Χάριν συντομίας, και τους δύο Σχηματισμούς  θα τους αναφέρουμε ως Δυνάμεις Κατοχής (Δ.Κ).

Οι ανοιχτές πηγές παρουσιάζουν σημαντικές αποκλίσεις στο μέγεθος του προσωπικού των Δ.Κ. Άπασες όμως συμφωνούν πως η δύναμή τους τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί λόγω μείωσης της θητείας και ανάγκης χρησιμοποίησης δυνάμεων σε άλλα μέτωπα που επιχειρεί η Τουρκία.

Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, η συνολική δύναμη των Δ.Κ κυμαίνεται από 30.000 – 34.000 άτομα (ΤΔΚ: 27.000 ως 31.000 + τ/κ Δ.Δ.Α= 3.000 άτομα 15μηνης θητείας).

Σε περίοδο επιστρατεύσεως, δύνανται να στρατολογηθούν περί τις 26.000 τ/κ.

Από την άλλη, η Ε.Φ διαθέτει εν ενεργεία περί τους 9.000 μαχητές. Σε αυτούς πρέπει να προστεθούν οι 1.000 της ΕΛΔΥΚ. Ομιλούμε δηλαδή για μια ενεργή δύναμη της τάξεως των 10.000 ανδρών και γυναικών, δύναμη σαφώς μειωμένη από τις 15.000 της προηγούμενης δεκαετίας που οφείλεται αποκλειστικώς στη μείωση της θητείας (14μηνη).

Αν η επιστράτευση ολοκληρωθεί με επιτυχία, θα αποφέρει 50.000 εφέδρους ηλικίας 25-50 ετών.

Στο κομμάτι του έμψυχου δυναμικού, δεν δυνάμεθα να προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε ποιοτική σύγκριση, καθώς τα στοιχεία αυτά δεν κυκλοφορούν σε ανοιχτές πηγές.  

Χερσαία Μέσα:

Οι Δ.Κ διαθέτουν  τα πιο κάτω οπλικά συστήματα:

Άρματα Μάχης:

Το 2018 – 2019, οι Δ.Κ πρόσθεσαν στο αρματικό δυναμικό τους, 42 Leopard 2A4 τα οποία αντικατέστησαν ισάριθμα Μ-48Α5 Τ2. Τα άρματα αυτά μετακινήθηκαν από την Ανατολική Θράκη. Η κίνηση αυτή έλαβε χώρα προκειμένου να ισοσταθμιστεί κατά ένα μέρος η ποιοτική υπεροχή στον τομέα αυτό που απολάμβανε η ΕΦ με τα 82 Τ 80 U  με τα πυροβόλα των 125 χιλ, τη δυνατότητα βολής του ΑΤ πυραύλου 9M119 Refleks με βεληνεκές 4km και τη δυνατότητα μάχης ημέρα και νύχτα με δυνατότητες Hunter Killer, πράγμα που στερούνταν τα 300 Μ-48Α5 Τ2. Μην ξεχνάμε να βάζουμε στη ζυγαριά τα Μ-48Α5 Molf της ΕΛΔΥΚ, τα οποία διαθέτουν καλύτερο ΣΕΠ και από τα Leo 2A4. Ουσιαστικά, ήταν μια επιβεβλημένη κίνηση για τις Δ.Κ, παρότι αυτά τα 42 άρματα θα «λείψουν» από τη Θράκη.

Η πρώτη φωτογραφία των Leo2A4 των Δ.Κ, που είδε το φως της δημοσιότητας στην Κύπρο (Πηγή: SIGMALIVE)
Φωτογραφία από μέσο κοινωνικής δικτύωσης του στρατιώτη με καθήκοντα σκοπού όρχου, που παρουσιάζει άρμα Leo 2A4 σε στρατόπεδο της κατεχόμενης Κυθρέας. (Πηγή: isozygio.wordpress.com)

Εδώ να πούμε, ότι πριν δύο χρόνια είχαν διαρρεύσει πληροφορίες που έλεγαν πως οι γείτονες εν όψει της εισαγωγής σε υπηρεσία των νέων αρμάτων Altay, είχαν αποφασίσει την ανανέωση ολόκληρου του αρματικού δυναμικού των Δ.Κ με άρματα LEO 1A3T1 με εκσυγχρονισμένο ΣΕΠ Volkan II. Ωστόσο, οι καθυστερήσεις των παραδόσεων των Altay στον Τουρκικό Στρατό (Τ.Σ), καθυστέρησε το όλο χρονοδιάγραμμα. Μάλιστα, η αντικατάσταση των Μ48Α5Τ2, δεν θα γινόταν με αναλογία 1:1, καθώς τα 300 άρματα υπερβαίνουν τον αριθμό που το κατεχόμενο έδαφος «αντέχει» από τακτικής άποψης. Η πυκνότητα που παρουσιάζουν οι Δ.Κ σε μέσα, ανά τετρ. χιλιόμετρο είναι τέτοια που σε συνδυασμό με το έδαφος και την επιθετική διάταξή τους, προσδίδει στην ΕΦ ένα μεγάλο πλεονέκτημα.

Άσκηση ΤΘ τμήματος στην περιοχή νοτίως του ΑΔ της Τύμβου (με βέλη τα σημεία που δεν επιδέχονται αμφισβήτηση). Παρατηρείστε το έντονα αναπεπταμένο έδαφος που χαρακτηρίζει όλο το κατεχόμενο τμήμα του νησιού, που ναι μεν διευκολύνει τη χρήση ΤΘ και ΜΚ τμημάτων, αλλά περισσότερο διευκολύνει τον αμυνόμενο. (Πηγή: Twitter Δ.Κ με δική μας επεξεργασία)

Επίσης να αναφέρουμε ότι εκκρεμεί αίτημα της Τουρκίας προς τη Γερμανία για την προμήθεια 120 αρμάτων Leo2A4 από τα πλεονάσματα της δεύτερης, γεγονός που προκαλεί λογικές σκέψεις πως ίσως ο αριθμός των 120 αρμάτων να είναι αυτός που θα μεταφερθεί στην κατεχόμενη Κύπρο (120 LEO 1A3T1 + 42 LEO 2 Α4 = 162).

Ένα στοιχείο που δεν έχει πιστοποιηθεί, τουλάχιστον από τις ανοιχτές πηγές, είναι αν τα Leo2A4 της 14ης ΤΘ Ταξιαρχίας στην κατεχόμενη Κυθρέα φέρουν σύστημα ενεργού αυτοπροστασίας. Καθότι, αν δεν το φέρουν, ολόκληρος ο στόλος των αρμάτων των Δ.Κ υπόκειται στις δυνατότητες καταστροφής των αντιαρματικών (ΑΤ) της Ε.Φ (ακόμη και των φορητών APILAS).

Η Ε.Φ διαθέτει:

Η ΕΦ θα πρέπει να λάβει αποφάσεις σχετικά με το μέλλον του αρματικού δυναμικού της. Η δύναμη των 82 Τ80 U θα πρέπει καταρχήν να εκσυγχρονισθεί και παράλληλα να αυξηθεί ή να πλαισιωθεί με άλλο άρμα που να μπορεί να σταθεί στο σύγχρονο πεδίο μάχης.

Το Τ80 ναι, είναι το κορυφαίο άρμα στο νησί. Ισχυρότερο πυροβόλο, ευελιξία, χαμηλή σιλουέτα,  καλύτερο λόγο ισχύος / βάρους απ’ όλα τα υπόλοιπα άρματα. Και το κυριότερο με τριμελές πλήρωμα. Όμως, οι σύγχρονες τάσεις, μιλούν για άρματα με ενεργητική θωράκιση, συστήματα αυτοπροστασίας, σύγχρονα ΣΕΠ και σκοπευτικά. Για άρματα που έχουν αυξημένο βαθμό επιβιωσιμότητας και υψηλότατα ποσοστά επιτυχίας στις βολές στον ελάχιστο χρόνο έκθεσης στον εχθρικό κίνδυνο. Μην ξεχνάμε ότι τα Τ80 της ΕΦ είναι τεχνολογίας 1990.

Εικόνα από το μέλλον; Εκσυγχρονισμένο Τ80 BVM (Πηγή: facebook)

Τα διαθέσιμα 52 ΑΜΧ 30 Β2, ναι μεν με την προσθήκη των θερμικών δεν υστερούν σε σχέση με τα Μ48Α5Τ2, αλλά συνολικά ως οπλικό σύστημα υστερεί. Κυκλοφορούν διάφορες προτάσεις από γαλλικές, αλλά και Ελλαδικές εταιρείες που προσφέρουν πακέτα αναβάθμισης των αρμάτων αυτών, διότι οι εξοπλιστικές προτεραιότητες της ΕΦ είναι τόσες πολλές από τη μία και οι παράλογες τιμές και χρόνοι παράδοσης από την άλλη, δεν πρόκειται να επιτρέψουν στην Κυπριακή Δημοκρατία (με ΑΕΠ των 17δις € ) να διαθέσει 1,2 – 1,5 δις € για αγορά  δύο Επιλαρχιών νέου τύπου άρματος προς αντικατάσταση των ΑΜΧ.

Εξάλλου, κι αυτό ίσως είναι και το πιο σημαντικό, δεν υπάρχει καμία ανοιχτή παραγωγή νέου άρματος πλην αυτής του Τ14 (είναι ανοιχτή;;;) και του κορεάτικου.

Η πρόταση αναβάθμισης των ΑΜΧ30Β2 της EODH. Το ΓΕΕΦ θα πρέπει να σκεφθεί πολύ σοβαρά τέτοιου είδους προτάσεις, για το λόγο που ήδη έχουμε εξηγήσει στον κορμό του κειμένου. (Πηγή: EODH)

Καταληκτικά, θα μπορούσαμε να πούμε πως στο κομμάτι των αρμάτων, οι κατοχικές δυνάμεις προσπαθούν να διατηρήσουν ισορροπία με την ΕΦ, καθώς ο κύριος κορμός των αρμάτων τους είναι απαρχαιωμένος. Η Ε.Φ ωστόσο θα πρέπει να αναμένει ανανέωση του αρματικου δυναμικού των Δ.Κ οπότε θα πρέπει να αντιδράσει εγκαίρως.

Τεθωρακισμένα Οχήματα

Οι Δ.Κ διαθέτουν  τα πιο κάτω οπλικά συστήματα:

Το κομμάτι των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού και μάχης, είναι ένας τομέας που οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις (Τ.Ε.Δ) έχουν σημειώσει πολύ σημαντική πρόοδο καθώς σε αυτό δραστηριοποιούνται αρκετές εγχώριες εταιρίες.

ACV 15-ΑΑPC.

Πρόκειται για ένα θωρακισμένο όχημα βασισμένο στο M113. Φέρει πύργο με πολ/λο των 12,7 χιλ που απαιτεί έναν χειριστή. Έχει πλήρωμα τριών ατόμων και μεταφέρει επιπλέον οχτώ στρατιώτες. Η θωράκισή του προσφέρει προστασία από πυρά πυροβόλων όπλων διαμετρήματος ως 14,5 χιλ , νάρκες ως 3 κιλών και πυρά ΠΒ ως 155χιλ (σημ. συντάκτη: δεν καταφέραμε να βρούμε ακριβείς πληροφορίες για την απόσταση). Η αυτονομία του είναι τα 450 χλμ, που για το έδαφος και τις αποστάσεις της Κύπρου θεωρείται καλή.

ACV 15 -AIFV

Σχεδόν όμοιο με το ΑΑPC αλλά φέρει πύργο με πυροβόλο των 25 χιλ.

ΤΟΜΑ ACV 15 -AIFV σε άσκηση μαζί με άρματα M48A5T2. Παρατηρείστε την πολύ πετυχημένη βαφή παραλαγής του σε σχέση με το κυπριακό έδαφος. (Πηγή: Twitter Δ.Κ)

Επίσης, στην παράνομη «παρέλαση» του Νοεμβρίου του 2020, εμφανίστηκαν και θωρακισμένα οχήματα Cobra.

Η ανάπτυξη της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας έχει εισαγάγει στο πεδίο, πολλών ειδών θωρασκισμένα οχήματα όπως αυτά της φωτογραφίας. (Πηγή: Twitter Δ.Κ)

Ας μην ξεχνάμε τα Nurol όπου επί χρόνια υπηρετούν στις τάξεις των Δ.Κ. και ας έχουμε στο μυαλό μας, πως η χρήση θωρακισμένων οχημάτων παρουσιάζει άνθιση στις Τ.Ε.Δ και θα πρέπει (αν δεν έχει ήδη γίνει) να οδηγήσει το ΓΕΕΦ στην κατάρτιση μελέτης για το αν τα φορητά ΑΤ που υπάρχουν στην κατοχή του, επαρκούν για την καταστροφή των θωρακισμένων οχημάτων αυτών.

Οι τελευταίες ειδήσεις από την προεδρία αμυντικής βιομηχανίας, αναφέρουν πως οι γείτονες θα προχωρήσουν με τον εκσυγχρονισμό 133 (σε πρώτη φάση) οχημάτων ACV 15. Τα εκσυγχρονισμένα οχήματα θα φέρουν πυροβόλο 25 mm σε τηλεχειριζόμενο πύργο NEFER, Laser Warning  και  σύγχρονα μέσα παρατήρησης ημέρας και νύχτας.

Φωτογραφία με το νέο και τον προηγούμενο εκσυγχρονισμό. Οι γείτονες ακολουθούν τις σύγχρονες τάσεις με το να αυξάνουν την ισχύ πυρός και την επιβιωσημότητα των οχημάτων τους. Άραγε το ΓΕΕΦ έχει υπολογίσει κατά πόσο θα αυξηθούν οι ανάγκες του σε ΑΤ κατευθυνομένων βλημάτων με βεληνεκές άνω των 2.500μ που είναι το βεληνεκές των πυροβόλων των 25χιλ που θα φέρουν τα εχθρικά ΤΟΜΑ; (Πηγή: FNSS)

Μια πρόσφατη μελέτη κράτους μέλους του ΝΑΤΟ, το οποίο απειλείται από ΤΘ Σχηματισμούς, έδειξε ότι για ένα στράτευμα που θα αντιμετωπίσει ΤΘ με συστήματα αυτοπροστασίας κλπ, οι ανάγκες σε ΑΤ αυξάνονται κατά 210 – 270%. Αυτοί οι δείκτες βέβαια, ισχύουν για τη χώρα εκείνη με τα εκεί δεδομένα εχθρού και εδάφους και φυσικά δεν είναι δυνατόν να ισχύει οριζόντια για όλους τους στρατούς. Είναι όμως ενδεικτικοί.

Η Ε.Φ διαθέτει:

Το κομμάτι των θωρακισμένων οχημάτων είναι ίσως το μόνο στο οποίο η ΕΦ υστερεί ξεκάθαρα έναντι των Δ.Κ. Τα 43 BMP 3 είναι λίγα, άσχετα αν προσφέρουν τρομερή ισχύ πυρός (πυροβόλο 100 χιλ.) και εξαιρετική ευκινησία, εν τούτοις υστερούν σε θωράκιση και αυτοπροστασία.

Προσωπική μας άποψη είναι ότι η λύση στο κομμάτι των ΤΟΜΠ / ΤΟΜΑ θα πρέπει να έλθει μέσω του εκσυγχρονισμού των υπαρχόντων. Για καινούρια ούτε κουβέντα, κυρίως λόγω κόστους και μεγάλων χρόνων παράδοσης. Αν η ΕΦ μπορούσε να βρει σε καλές τιμές τα Renault Vab ΜΚ3 που αποσύρουν οι Γάλλοι (λόγω ένταξης σε υπηρεσία των Jaguar EBRC και Griffon VBMR), θα ήταν μια καλή,  γρήγορη και οικονομική λύση.

Renault Vab ΜΚ3. Ήδη στην ΕΦ υπηρετούν αντίστοιχα οχήματα της απλής έκδοσης. Η απόκτησή τους θα ήταν μια καλή λύση για την ομογενοποίηση του στόλου ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ της ΕΦ. (Πηγή: army recognition)

Το έδαφος της Κύπρου διατίθεται για χρήση τροχοφόρων. Από εκεί και έπειτα, τα Λεωνίδας των ΕΣ και ΕΦ είναι μια κρίσιμη μάζα η οποία θα δικαιολογούσε μία λύση εκσυγχρονισμού τύπου EODH.

Το να περιμένουμε το πότε θα άρουν το εμπάργκο οι Αμερικανοί για να  παραχωρήσουν Bradleys στην Ε.Φ, αποτελεί χίμαιρα.

Τέλος, θα θέλαμε να θίξουμε το θέμα των ΕΕ9 Cascavel. Ο ακριβής αριθμός των οχημάτων που βρίσκονται σε υπηρεσία δεν είναι γνωστός. Ωστόσο, διέρρευσαν πληροφορίες σε κυπριακά μέσα πως το ΓΕΕΦ ακύρωσε την αρχική του απόφαση που προέβλεπε απόσυρση και καταστροφή των συγκεκριμένων οχημάτων.

Τα βραζιλιάνικα ΕΕ9 Cascavel αποκτήθηκαν από την ΕΦ στις αρχές της δεκαετίας του ’80, λόγω του εμπάργκο που υπήρχε και κατά συνέπεια των περιορισμένων πηγών προμήθειας οπλικών συστημάτων. Ο αριθμός των οχημάτων είναι πολύ μεγάλος (126) για να απαξιωθούν.

Προσωπικά, δεν μπορούμε να αντιληφθούμε ποια η πραγματική συμμετοχή στη συνολική Μ.Ι της ΕΦ, οχημάτων με πυροβόλο των 90χιλ και 3 υπηρέτες το οποίο από τη δεκαετία του ’80 δεν έχει αναβαθμιστεί σχεδόν καθόλου. Θεωρούμε πως ως όχημα (6×6, 12t), με τον κατάλληλο εκσυγχρονισμό έχει πολλά να προσφέρει ακόμη. Μην ξεχνάμε ότι ο κινητήρας του κυκλοφορεί ευρέως και στο ελεύθερο εμπόριο οπότε δεν τίθονται θέματα λογιστικής υποστήριξης.

Εάν το ΓΕΕΦ καταφέρει και λύσει το πρόβλημα των ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ, θα έχει όλη την ευχέρεια να αποφασίσει πως θα εκσυγχρονίσει τα ΕΕ9. Πάντως κυκλοφορούν πολλές προτάσεις εκσυγχρονισμού είτε με πύργο με πυροβόλο των 30 χιλ, είτε των 40 χιλ.

Μήπως το ΓΕΕΦ θα έπρεπε να σκεφθεί out of the blue και να εκσυγχρονίσει τα συγκεκριμένα οχήματα εντάσσοντάς τα έτσι στο αντιαεροπορικό (Α/Α) δίκτυο της ΕΦ, είτε ως φορείς των όλμων των 120 χιλ (εάν φυσικά από τεχνικής απόψεως μπορεί να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο);

Αξιοπρεπέστατη πρόταση εκσυγχρονισμού των EE-9 από την ARES (σημ. συντακτη: ώραιο όνομα) με πυροβόλο Rheinmetall MK30-2 / ABM 30mm (μας θυμίζει κάτι;) και συζυγές πολυβόλο 7,62mm. Παρατηρήστε τις πλάκες θωρακίσεως, τα σύχρονα σκοπευτικά και τα συστήματα προειδοποίησης laser. Τέτοια οχήματα θα μπορούσαν να συμμετέχουν στο Α/Α δίκτυο της ΕΦ καθώς τα πυροβόλα των 30mm έχουν τη δυνατότητα να βάλουν πυρομαχικά AHEAD. (Πηγή: ARES)

Πάντως, χρήση ως οχήματα αναγνώρισης με πυροβόλο 90χιλ, στο γεμάτο ένταση Θέατρο Επιχειρήσεων (Θ.Ε) της Κύπρου δεν στέκει. Η Κύπρος δεν είναι Μάλι, η ΕΦ δεν είναι ο Γαλλικός Στρατός με ανάγκες αεροκίνησης.

Αντιαρματικά Συστήματα:

Οι Δ.Κ διαθέτουν :

Τα κατευθυνόμενα ΑΤ των Δ.Κ είναι τοποθετημένα επί θωρακισμένων ή μη οχημάτων. Είναι όλα τηλεκατευθυνόμενα μέσω σύρματος με ότι κι αν σημαίνει αυτό. Η ΑΤ ικανότητα των Δ.Κ παρουσιάζει δυνατότητες πλήγματος εναντίον εχθρικών στόχων σε ημέρα και νύχτα, αρχής γενομένης από τα Konkurs-M (4 χλμ), TOW (3.750m), Milan (1.950m) και ERYX (600μ). Μεγάλο ερωτηματικό αποτελεί ο αριθμός των Eryx, ενός πολύ ικανού συστήματος μικρών αποστάσεων το οποίο παράγεται από την τουρκική ΜΚΕΚ κατόπιν αδείας της MBDA, καθώς επίσης και η ύπαρξη Kornets.

Βολή ΑΤ Milan επί οχήματος Land Rover (Πηγή: Twitter Δ.Κ)

Επιπλέον, θα πρέπει να υπολογίζουμε ότι σίγουρα στην γκάμα των ΑΤ των Δ.Κ θα αρχίσουν να προστίθενται (αν δεν έχουν αρχίσει ήδη) και τουρκικής κατασκευής συστήματα όπως τα OMTAS (4χλμ) και το KARAOK  (2,5 χλμ) (που πιστοποιήθηκε και η παραγωγή του θα αρχίσει λίαν συντόμως).

Το πρόβλημα με τα τουρκικής κατασκευής συστήματα, δεν είναι τόσο οι εξωπλανητικές τους δυνατότητες, αλλά το ότι εκτός από άγνωστα για την Ε.Φ δεν μπορεί να ελεγχθεί ο αριθμός που θα εισέλθει σε υπηρεσία. Αυτό είναι σοβαρό πρόβλημα.

Το ΑΤ δυναμικό των Δ.Κ έχει τη δυνατότητα καταστροφής όλων των τύπων οχημάτων της ΕΦ, κι αυτό θα πρέπει να είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να τύχει μεγάλης προσοχής από το ΓΕΕΦ.

Η Ε.Φ διαθέτει:

Η Ε.Φμε τα HOT 2 (4 χλμ), Milan3 (2χλμ), Apilas (500μ) και τα 9M120 ATAKA (6 χλμ) και 9Μ114 Shturm (5 χλμ) των Mi35P καθώς και τα συστήματα της ΕΛΔΥΚ, παρουσιάζει ικανοποιητική διαστρωμάτωση.

Ωστόσο, μετά την αγορά των Nora B52 και την έναρξη συνεργασίας με τους Σέρβους, η ΕΦ θα πρέπει να ξεκινήσει συζητήσεις για την ένταξη στο δυναμικό της, συστημάτων NLOS όπως το ALAS ή το ισραηλινό SPIKE. Η ΕΦ θα πρέπει στο κομμάτι αυτό να κάνει την υπέρβαση, καθώς συστήματα με βεληνεκές 32 ή και 60 χλμ, θα «φέρουν τα πάνω , κάτω» στο ισοζύγιο δυνάμεων στο νησί.

Διότι τα συγκεκριμένα οπλικά συστήματα είναι multi mission και λόγω του βεληνεκούς τους θα μπορούσαν να αποτελέσουν απειλή για κάθε είδους όχημα των Δ.Κ ακόμη κι όταν αυτά βρίσκονται στους όρχους των παρανόμων στρατοπέδων τους.  Με την απόκτηση από την ΕΦ, συστημάτων NLOS αποκτάται πολύτιμος χρόνος προκειμένου να λυθούν άλλα προβλήματα.

Η ευελιξία των Ισραηλινών σχετικά με τους φορείς επί των οποίων μπορούν να τοποθετήσουν τα οπλικά τους συστήματα είναι αξιομνημόνευτη. Ας φανταστούμε τέτοιου είδους οχήματα να κινούνται εντός των κατοικημένων περιοχών, να εκτοξέυουν βλήματα βεληνεκούς των 32 χλμ και να καλύπτονται εντός των parkings που κάθε σπίτι στην Κύπρο έχει. Η ΕΦ θα πρέπει να κάνει την υπέρβαση. Οι ΤΘ – ΜΚ Σχηματισμοί των Δ.Κ θα πρέπει να καταστραφούν ακριβώς καθώς θα διέρχονται τις πύλες των στρατοπέδων και πριν καλά καλά προφθάσουν να στοιχίσουν τις φάλαγγες προελάσεως. (Πηγή: Rafael)

Προς Θεού η απόκτηση μόνο των νέων ΑΤ της MBDA με βεληνεκές 8 χλμ, δεν θα προσδώσει στην ΕΦ κυριαρχία επί του πεδίου για δεκαετίες. 

Μην ξεχνάμε επίσης,  ότι εν έτει 2021 συνεχίζουν να υπηρετούν, συστήματα όπως ΠΑΟ 106 !!!. Είναι σύνηθες σε Ελλάδα και Κύπρο να φωτίζουμε περισσότερο τα CAPEX ( capital expenses) και να μην ασχολούμαστε με τα OPEX (operational expenses). Ας αναλογιστούμε σε πόσα χρόνια θα αποσβένονταν η αγορά για παράδειγμα 18 συστημάτων NLOS τα οποία καλύπτουν και με το παραπάνω το επιχειρησιακό αποτέλεσμα των 144 ΠΑΟ 106χιλ.

Ρίξτε μια ματιά στον πιο κάτω πίνακα:

Πόσο πιο δύσκολο θα είναι για τους γείτονες να στοχοποιήσουν 18 θωρακισμένα οχήματα τα οποία θα μπορούν να βάλουν 4 πυραύλους σε 5,2 δευτερόλεπτα και να αποκρυφτούν αμέσως σε σχέση με τα ΠΑΟ 106 ( ασχέτως αν οι διόπτρες τους είναι εξαιρετικές) ;

Όλμοι:

Οι Δ.Κ διαθέτουν:

Οι όλμοι των Δ.Κ είναι αποκλειστικά ρυμουλκούμενοι, με ότι αυτό συνεπάγεται ενώ στον τομέα αυτό, υπάρχει απόλυτη αριθμητική ισορροπία με την ΕΦ. Ωστόσο, το γεγονός ότι οι Δ.Κ θα κληθούν να αναλάβουν Επιθετικές Επιχειρήσεις, συνεπάγεται πως η Μαχητική Ισχύς των ρυμουλκούμενων όλμων είναι μικρότερη από αυτή των αμυνόμενων (έστω και ρυμουλκούμενων) της ΕΦ.

Στο μέλλον όμως, δεν αποκλείεται να δούμε όλμους τοποθετημένους επί θωρακισμένων οχημάτων , καθώς η Aselsan έχει παρουσιάσει τον Alkar

Η Ε.Φ διαθέτει:

Η δύναμη της ΕΦ σε όλμους είναι εξαιρετική! Αλλά θα θέλαμε να θίξουμε το θέμα της μετατροπής των όλμων σε αυτοκινούμενους. Η κίνηση αυτή, θα λύσει πολλά προβλήματα στην Ε.Φ καθώς θα επιφέρει μεγάλη εξοικονόμηση σε ανθρώπινο δυναμικό διότι αντί για 7 υπηρέτες θα απαιτούνται 4. Σε μια ΕΦ η οποία διαθέτει 300 περίπου όλμους, η συνολική εξοικονόμηση σε ανθρωπίνους πόρους θα είναι της τάξεως των 900 ατόμων, δηλαδή ένα ποσοστό της τάξεως του 10% επί της ενεργού δύναμής της !!! Παράλληλα, θα αυξηθεί και η παραγόμενη μαχητική ισχύς καθότι οι χρόνοι τάξεως ελαχιστοποιούνται.

Ισραηλινές εταιρείες, έχουν παρουσιάσει εξαιρετικές λύσεις στον τομέα αυτό. Σε περίπτωση που το ΓΕΕΦ δεν εξεύρει τα απαραίτητα κονδύλια για την αυτοκίνηση των όλμων, θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να προχωρήσει στην απόκτηση κατευθυνόμενων πυρομαχικών των 120χιλ.

Αν ένας ρυμουλκούμενος όλμος μπορεί με τη μέθοδο της ταχείας τάξεως να εκπέμψει δυο βλήματα και μετά αναγκαστικά να αλλάξει θέση, τουλάχιστον αυτά τα δύο βλήματα ας είναι φονικά.

Διαφημιστικό ισραηλινής εταιρείας για τον αυτοκινούμενο όλμο με κατευθυνόμενα βλήματα, που προσφέρει.

Πυροβολικό Μάχης:

Οι Δ.Κ διαθέτουν  :

Ένας άλλος τομέας στον οποίο η τουρκική πολεμική βιομηχανία έχει κάνει βήματα προόδου είναι το πυροβολικό μάχης. Τα Firtina προσδίδουν ένα δραστικό βεληνεκές της τάξεως των 30 – 40 χλμ και με ρυθμό βολής τα 6 βλ / λεπτό. Η κάνη τους είναι 155 / L52. Φέρει 48 βλήματα. Πρόκειται για έκδοση του Κορεατικού Κ9 κατασκευασμένο στην Τουρκία. Το κόστος για την κατασκευή των περίπου 450 πυροβόλων, την αγορά τεχνογνωσίας κλπ έφτασε το 1δις δολ.

Οι Δ.Κ προσπάθησαν να κρατήσουν απόρρητη την κάθοδο των Firtina στην Κύπρο. Σε ανοιχτές πηγές δεν κυκλοφορούν φωτογραφίες. Εδώ πυροβόλο του τουρκικού στρατού (Πηγή: Internet)

Η μεταφορά των Firtina στην Κύπρο κρατήθηκε πέρα των φώτων της δημοσιότητας μέχρι που από μια φωτογραφία σε Μέσο Κοινωνικής Δικτύωσης «πρόδωσε» τους γείτονες.

Η φωτό που αναρτήθηκε από τούρκο στρατεύσιμο και ανακαλύφθηκε από τη σελίδα e-Amyna.gr.

Τα M52 είναι πυροβόλα που κατασκευάστηκαν το 1950. Η Τουρκία αποφάσισε να εκσυγχρονίσει 350 περίπου αλλάζοντας την κάνη των 105χιλ και τοποθετώντας την 155 / L39, ίδια με αυτή που φορούν τα Μ109Α3 και τον παλιό κινητήρα τοποθετώντας τον MTU MB 833 Aa501 των 450 ίππων. Το ΣΕΠ και λοιπά συστήματα είναι τουρκικής κατασκευής. Στοιχεία για την ταχυβολία του πυροβόλου δεν βρέθηκαν ενώ το δραστικό του βεληνεκές είναι της τάξεως των 18 – 30 χλμ αναλόγως του τύπου των βλημάτων.

Το επόμενο βήμα των ΤΕΔ, είναι η εισαγωγή σε υπηρεσία κατευθυνομένων βλημάτων των 155 χιλ τουρκικής κατασκευής. Κάτι που θα αυξήσει τα βεληνεκή των πυροβόλων και θα αυξήσει την ευστοχία.

Με δεδομένο ότι οι Δ.Κ θα αναλάβουν επιθετικές επιχειρήσεις σημαίνει ότι από τα 40 χλμ δραστικού βεληνεκούς των  Firtina,  τα 25 θα είναι εντός της αμυντικής διάταξης της ΕΦ. Πράγμα που αυξάνει την αναγκαιότητα για προμήθεια multi mission οπλικών συστημάτων Nlos όπως προαναφέραμε.

Τα ρυμουλκούμενα πυροβόλα των Δ.Κ αποτελούν απειλή λόγω κυρίως των μεγάλων αριθμών που υπηρετούν, και θα πρέπει να ληφθούν υπόψη. Εκτιμούμε όμως ότι σταδιακά θα αντικατασταθούν από τα νέα ΜΚΕ YAVUZ των 155 / L52 mm.

Μην ξεχνάμε τη συνεργασία της Τουρκίας με τη Ν. Αφρική  στο κομμάτι των κατευθυνομένων βλημάτων ΠΒ των 155mm, το οποίο αφορά πυροβόλα αυτού του βεληνεκούς με άνω των 39 διαμετρημάτων κάνη. Που σημαίνει ότι την επόμενη πενταετία το Τουρκικό ΠΒ στο διαμέτρημα των 155mm θα παίζει με Firtina I / II, M52T1 και Yavuz τα οποία θα βάλλουν κατευθυνόμενα βλήματα με βεληνεκή που θα πλησιάζουν τα 60χλμ. Για την Κύπρο οι αποστάσεις αυτές είναι μεγάλες.

Παράλληλα, πολύ σοβαρή απειλή είναι οι ΠΕΠ Τ-115 Sakarya 122χιλ. τουρκική έκδοση των BM21. Διαθέτουν  40 σωλήνες και επιτυγχάνουν βεληνεκές των 40 χλμ.   Οι ανοιχτές πηγές διαφωνούν για το αν οι ρουκέτες είναι κατευθυνόμενες ή απλές.

Στα καθ’ ημάς, η Ε.Φ διαθέτει:

η προμήθεια των Nora B52, ήλθε την κατάλληλη στιγμή και συμμάζεψε το ΠΒ της ΕΦ. Όμως οι 24 κάνες δεν είναι αρκετές. Η ΕΦ θα πρέπει να ακολουθήσει την παγκόσμια τάση κυριαρχίας των 155mm τα οποία συμπληρώνονται από τα 105mm. Η απόσυρση των 20 Μ1944 των 100 mm και των 12 υπέργηρων MKF3 από 24 – 36 Nora, κρίνεται απαραίτητη.

Οι πρώτες εντυπώσεις από τα νέα πυροβόλο NORA B52 και τα οχήματα διοίκησης ήταν άριστες.

Επιπλέον, τα 72 Μ56Α1 των 105 mm θα πρέπει να τοποθετηθούν επί οχήματος. Είναι ακατανόητο, στο βασίλειο των διπλοκάμπινων τα πυροβόλα να είναι ακόμη ρυμουλκούμενα, καθώς τα οφέλη θα είναι ανάλογα της αυτοκίνησης των όλμων.

Εξαιρετική τάξη των πυροβόλων. Ωστόσο τα ρυμουλκούμενα έχουν ξεπεραστεί.

Η προμήθεια κατευθυνόμενων βλημάτων των 155 χιλ, είναι απαραίτητη. Θα εκτοξεύσει τη Μ.Ι και θα μπορέσει να υποβοηθήσει την αντιμετώπιση των πολλών σε αριθμό θωρακισμένων ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ των Δ.Κ.

Το ίδιο ισχύει και για τους ρυμουλκούμενους (!!!) ΠΕΠ Μ63 Plamen. Υπενθυμίζουμε ότι στις Σερβικές αποθήκες υπάρχουν εκατοντάδες τέτοιοι εκτοξευτές οι οποίοι θα μπορούσαν να μας δοθούν σε υποτυπώδη τιμή σε περίπτωση επαναληπτικής παραγγελίας Nora ή απόκτησης Alas. Ας φανταστούμε πυροβολαρχίες από Plamen επί ελαφρών φορτηγών να δρουν με τη μέθοδο «χτυπάω και κρύβομαι» εκμεταλλευόμενες τον οικοδομικό οργασμό που έχει επικρατήσει στο νησί τα τελευταία σαράντα χρόνια, πόσο μεγάλο πλήγμα θα αποφέρουν στις επιτιθέμενες Δ.Κ στο αναπεπταμένο έδαφος που είδαμε στις φωτογραφίες.

ΠΕΠ Plamen της ΕΦ. Απαιτείται η τοποθέτησή τους επί οχημάτων.

Στο επόμενο μέρος, θα συγκρίνουμε τα αεροπορικά και ναυτικά μέσα.