Μια θετική για τη χώρα μας εξέλιξη προέκυψε την Πέμπτη. Όπως ανακοίνωσε το NATO, πέντε (5) κράτη-μέλη της Συμμαχίας, μεταξύ των οποίων και η χώρα μας υπέγραψαν συμφωνία πρόθεσης (Letter of Intent) για την ανάπτυξη ενός ελικοπτέρου νέας γενιάς για το NATO. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα το νέο ελικόπτερο θα είναι διαθέσιμο για τις χώρες του ΝΑΤΟ από το 2035. Εκτός της Ελλάδας, στο πρόγραμμα, το οποίο ονομάζεται NGRC (Next-Generation Rotorcraft Capability), συμμετέχουν η Γαλλία, η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία και η Ιταλία.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, οι πέντε (5) εταίροι θα συνεργαστούν για να αναπτύξουν «μια εντελώς νέα γενιά ελικοπτέρων η οποία θα αντικαταστήσει μια σειρά ελικοπτέρων μέσης μεταφορικής ικανότητας από το 2035». Το πρόγραμμα αποφασίστηκε σε τηλεδιάσκεψη τον περασμένο Οκτώβριο. Να σημειωθεί ότι η συμφωνία πρόθεσης που υπογράφηκε δεν είναι δεσμευτική, που σημαίνει ότι όποια χώρα επιθυμεί μπορεί να αποχωρήσει από το πρόγραμμα. Ωστόσο, η συμμετοχή μιας νέας χώρας στο πρόγραμμα απαιτεί την έγκριση των συμμετεχόντων.

Η ανακοίνωση δεν αναφέρει τίποτα για το κόστος του προγράμματος ή τα βιομηχανικό μερίδιο της κάθε χώρας, ούτε το λεπτομερές χρονοδιάγραμμα (εκτός του έτους διαθεσιμότητας του νέου ελικοπτέρου). Ωστόσο, είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι το βιομηχανικό μερίδιο θα είναι ευθέως ανάλογο του καταβαλλόμενου κόστους από κάθε χώρα. Το νομικά δεσμευτικό Μνημόνιο Κατανόησης (Memorandum of Understanding), το οποίο θα περιλαμβάνει και την αρχική μελέτη αντίληψης (Initial Concept Study) αναμένετε να υπογραφεί το 2022.

Στο μεταξύ, τα κράτη-μέλη του NATO θα καταθέσουν επίσημα τις επιχειρησιακές τους απαιτήσεις, οι οποίες θα κατηγοριοποιηθούν και θα αποτελέσουν το αντικείμενο της αρχικής μελέτης αντίληψης. Στη συνέχεια θα αποφασιστούν οι τελικές ικανότητες και δυνατότητες που θα έχει το νέο ελικόπτερο και με βάση αυτές τις αποφάσεις θα προχωρήσει η ανάπτυξη του. Στόχος η ικανοποίηση όσο το δυνατό περισσότερων συμμαχικών απαιτήσεων έτσι ώστε να αυξηθούν οι εμπορικές προοπτικές του ελικοπτέρου. Το νέο ελικόπτερο δεν θα αναπτυχθεί μόνο στην μεταφορική έκδοση, αλλά και σε άλλες εκδόσεις όπως ειδικών επιχειρήσεων, διακομιδής τραυματιών και ασθενών, έρευνας και διάσωσης μάχης και ανθυποβρυχιακού πολέμου.

Την σχετική ανακοίνωση μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ

Comments

  1. το ΝΗ90 ως ευρω-δημιουργημα στοιχιζε της παναγιας τα ματια και σαν αγορα και σαν συντηρηση. Τι υπάρχει περιπτωση να αλλαξει με μια νεα γενια ? Μηπως θα την πατησουμε παλι οπως με τα NH90?

    Υπάρχουν 1002 αλλα project για συμμετοχή μας. Αυτό του ελικοπτερου δεν θεωρω πως θα επρεπε να μας δεσμευσει.

    1. Τωρα ειναι ολοι ολοι ολοι οι μεγαλοι της Ευρωπης μεσα … Στο NH δεν ηταν ολοι … Οποτε ναι παιζει καλυτερη τιμη και συντηρησιμότητα

      1. Πλέον δεν έχει κανείς λεφτά για πέταμα, οπότε όλοι θα «καταπιούν την υπερηφάνεια τους», θα κάνουν συμβιβασμούς και θα προσπαθήσουν να πετύχει το project.

  2. θετική για τη χώρα μας εξέλιξη, ή άλλο ένα αποτυχημένο πρόγραμμα με υπερβάσεις κόστους κλπ κλπ?

    Δεν ξέρω. Με τι βιομηχανική βάση? Με τι εμπειρία, ωστε να μην γίνουμε οι ηλίθιοι του χωριού τους οποίους οι έξυπνοι θ αρμέγουν?

    Νοιώθω οτι συνεχώς επιβεβαιώνουμε διάφορε λαϊκές ρήσεις, όπως πχ ¨όλα τα ‘χε η Μαριορή..», «τα μεταξωτά βρακιά θέλουν κι επιδέξιους ..» κλπ κλπ.

  3. Κύριε Λάζο με το άρθρο σας ξυνεται πληγές!
    Η αντικατάσταση των ελικοπτέρων χιουι είναι ζήτημα φλέγον.σιγουρα δεν μπορούμε να περιμένουμε ως το 2040 .Η ιστορία των ΝΗ90 αποτελεί το νέο γεφύρι της Άρτας.μετα απο δέκα και πλέον χρόνια δεν έχουμε ακόμη παραλάβει 20τεμαχια!αυτά που ήδη παραλάβαμε δεν πετούν λόγω έλλειψης αντα/Κων.ιστοριες για γέλια και κλάματα δηλαδή.
    Επειδή η αεροκίνηση του Ε.ς.ειναι ζωτικό κομμάτι των επιχειρήσεων στο Αιγαίο ειδικά,σκέφτομαι ότι καλή λύση θα ήταν να πουλήσουμε τα υπάρχοντα ΝΗ90(στους αραβες?),με αντικατάσταση τους τα 101 Κορεάτικα μπλακχωκ, αν βρίσκονται σε καλή κατάσταση.
    Τώρα για το μέλλον ας βρούμε τα λεφτά και βλέπουμε. Η ελλ.οικονομια έχει πάθει τέτοια ζημιά από τον κορονοιο όση και από τα 3 μνημόνια μαζί.τα χρόνια που έρχονται και οικονομικά θα είναι εξαιρετικά δύσκολα,οπότε ας δούμε λύσεις που ταιριάζουν στα οικονομικά μας χάλια.

  4. Η Ελλάδα θα συμμετέχει στο πρόγραμμα μέσω ποίας βιομηχανίς η υπηρεσίας??
    ΕΑΒ ??
    Ιδιωτικές επιχειρησήσεις που μπορεί να συμμετάσχουν?
    Υπάρχουν?

    1. Μην κάνουμε συνεχώς «Ελλαδίτσα» την Ελλάδα. Ελληνικές εταιρίες μετέχουν και κερδίζουν διεθνείς διαγωνισμούς για ευαίσθητα συστήματα τεχνολογίας.
      Υπάρχουν εξαγωγές τέτοιων τεχνολογιών ακόμη και σε ΗΠΑ και Ιαπωνία.
      Το ότι (εκτός της Ελλάδας) μετέχουν οι συγκεκριμένες χώρες, είναι νομίζω ικανός παράγοντας σιγουριάς.

  5. Χαμηλής ανιχνευσιμότητας μη ξεχάσουν να ζητήσουν να έχει, μιας και είναι η νέα μόδα, αεροπλανοφόρα που δε φαίνονται στα ραντάρ. Από ό,τι αντιλαμβάνομαι μιλάμε για τον αντικαταστάτη του ΝΗ90?

    1. Το οτι δεν πηγε καλα το Eurofighter δε συμαινει πως θα αποτυχουν ολα. Ισα ισα το European Patrol corvette και καποια αλλα οπως το european main battle tank φαινονται εξαιρετικα. Η φρεγατα fremm ειναι αλλο ενα παραδειγμα συνεργασιας χωρων που το αποτελεσμα ηταν πολυ καλο.

  6. Αφού αξιοποιήσαμε τα NH-90 και πετάνε όλα και αφού πλέον έχουμε αποσύρει τα Χούι εποχής Βιετνάμ τώρα θα μπούμε και στο νέο πρόγραμμα ελικοπτέρων ζήσε Μάη μου να φας σταφύλια!

    Καμία λύση για το τώρα υπάρχει;

    Μας ενδιαφέρουν τίποτα πλεονασματικά Black Hawk από Αμερική ή αυτά που θα αποσύρει η Νότια Κορέα ή μήπως έχουν και αυτά τίποτα «αμίαντο»;;

      1. Ζήσε Μαι…………
        Όλα αυτά είναι καλά αλλά μάλλον δευτερεύοντα. Μία μεγάλη πληγή για προβληματισμό είναι τα ΝΗ-90, άλλη μεγαλύτερη είναι ένα πρόγραμμα ετών με μη επανδρωμένο μαχητικό αεροπλανακι, τι γίνεται με αυτό; Πόσα χρόνια βολοδερνει;
        Όταν η φωτιά έφτασε με 8 μποφόρ στην αυλή σου δεν ψάχνεις τα σχέδια των μελλοντικών πυροσβεστικών Πρωτίστως ,χωρίς να αναγομωσεις τα πυροσβεστικά μέσα που διαθέτεις.
        Ας σκεφτούν κάποιοι τι θα πάθουν μετά την καταστροφή που θα προκαλέσουν με την αμέλεια!!! τους.

  7. Για τον αγαπητό μας και αρκετές φορές δικαίως / ορθολογικά γκρινιάζοντα CK:

    Προυπολογισμος ΥΠΕΘΑ 2021- Αγορές παγίων περιουσιακών στοιχείων: 2.531.746.000€

    Και για να τον προλάβω … ναι με την ύφεση που θα έχουμε το 2021 …. αν δεν μπουν υπογραφές ΚΑΙ πληρωθεί η προκαταβολή ΜΗ πιστεύετε τίποτα 😉

  8. Δεν γίνεται τίποτα μουρμουράτε, γίνεται τρώγεστε… εντάξει είναι το χούι ορισμένων πέρα από τα μικροπολιτικά τους.

    Το θέμα ειναι μεχρι τότε τι γίνεται, ακόμα και τα 20 NH-90 να αξιοποιηθούν υπάρχει ένα χάσμα, που κατα την γνώμη κλείνει μια χαρα με τα UH-60P της Κορέας.

  9. Η εξέλιξη που ανήκει στα High Visibility Projects του ΝΑΤΟ είναι γενικά θετική για την Ευρώπη, όχι μόνο για την Ελλάδα, αφού στοχεύει και σε μια στρατηγική αυτονομία η ανεξαρτησία απο την Αμερική.
    Σκοπος είναι πάντως να αντικατασταθούν τα μοντέλα SA330 Puma, NH90 των αρχικών παρτίδων όπως και το μοντέλο AW101, απο το νέο ευρωπαϊκό ελικόπτερο.

    1. Ndgi μετά την στρατηγική ανεξαρτησία, που χρειάζεται ώστε να μη δουλεύουν μόνο οι βιομηχανίες, ναυπηγεία και τα ερευνητικά κέντρα των Η.Π.Α. και του Καναδά, σειρά να παίρνει και ο Ευρωστρατός με EPC, FREMM, Leopard 3 & FCAS, παραγγελία από την Ευρωπαϊκή Ένωση, απευθείας, με την κοινή Ευρωπαϊκή σημαία πάνω με επιμερισμό του κόστους στα κράτη, με βάση τους πολίτες.

      1. Η Ευρώπη έχει όλα τα απαραίτητα συστατικά -γνώσεις, χρήματα, εμπειρία στο αντίκειμενο- για να πετύχει ένα μεγάλο ποσοστό ανεξαρτησίας και αυτονομίας απο την Αμερική αγαπητέ Γιώργο, αρκεί να υπάρχει συννενόηση και θέληση για συνεργασία ώστε να πετύχει αυτά που πέτυχαν και στην πρόσφατη περίπτωση 3 χώρες -Αγγλία, Καναδάς και Αυστραλία- που ανήκουν στην Βρετανική Κοινοπολιτεία στο ναυπηγικό πρόγραμμα για τα νέα πλοία Type 26 ενώ είναι γεωγραφικά σκορπισμένες σε 3 Ηπείρους και σε μεγάλες αποστάσεις η μια απο την άλλη που χωρίζονται απο ωκεανούς.

        Εγώ λέω μακάρι να το πετύχουν να συνεργαστούν οι χώρες στην ΕΕ που μπορούν σε ευρωπαϊκά προγράμματα μεγάλης κλίμακας και σημασίας για την Ευρώπη, ώστε αυτή να απεξαρτηθεί επιτέλους απο την Αμερική και να αποκτήσει πολιτική αυτονομία σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως έχει η Κίνα και η Ρωσία παρά που δεν έχουν μια σχέση συμμαχίας ανάλογη του ΝΑΤΟ.

        Αλλιώς η πολιτική εξάρτηση απο την Αμερική θα συνεχίσει να την εμποδίζει στα πάντα που δεν συμφέρουν την Αμερική.

  10. Πάντως σε πρόσφατη έκθεση του GAO για την διαθεσιμότητα των ιπτάμενων μέσων (αεροπλάνων & ελικοπτέρων) των ΗΠΑ που καλύπτει τα τελευταία 9 χρόνια, τα παλαίμαχα Huey στην έκδοση UH-1N Twin Huey (που χρησιμοποιούνται με μεταφορά μεταξύ των silo με πυρηνικά όπλα) ήρθαν πρώτα σε διαθεσιμότητες, ενώ μια ειδική έκδοση του P-3 Orion, η EP-3E Aries II (ειδίκευση σε αποστολές ΙSR) ήρθε δεύτερο.

    https://www.thedrive.com/the-war-zone/37731/new-report-on-u-s-military-aircraft-mission-capable-rates-is-downright-miserable

    1. Καλησπέρα φίλε Spiral

      Η αξιοπιστία του μοντέλου «Huey» είναι αδιαμφισβήτητη, για να μην πούμε ότι το συγκεκριμένο μοντέλο συνεχίζει να είναι σταθερή αξία στις μεταφορές.
      Οι Ιάπωνες θα συνεχίσουν να το χρησημοποιούν και αποφάσισαν να παράξουν αρκετές νέες μονάδες του μοντέλου σε μια επανασχεδιασμένη έκδοση.

      https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/japan-aerospace/2018/11/28/prototype-uh-x-helo-to-undergo-tests-with-plans-to-produce-150-units-for-japanese-forces/

      Μερικές απαιτήσεις δεν μπορεί όμως να τις ικανοποιήσει πλέον και γι’αυτό η USAF απόφασισε να το αντικαταστήσει με ένα νέο -ευρωπαϊκό- μοντέλο το οποίο θεωρώ προσωπικά αξιολογότατο αντικαταστάτη με εντυπωσιακές ικανότητες στα περισσότερα σημεία., ακόμα και σε μια απευθείας σύγκριση με το HH-60 που ήταν ο ανταγωνιστής στο πρόγραμμα αντικατάστασης των UH-1 της USAF.

      1. @Ndgi

        Ισως να αναφερεσαι στο MH-139 Grey Wolf το οποιο επιλεχθηκε για να αντικαταστησει τα UH-1 στις ΗΠΑ.

        Το ελικοπτερο αυτο βασιζεται στο Ευρωπαικο Augusta Westland AW-139, το οποιο φαινεται να ειναι μια εξαιρετικη επιλογη. Χρησιμοποιειται διεθωνς σε πολλους ρολους, οπως για μεταφορα στρατιωτων, SAR, επιτηρηση θαλασσας απο το Λιμενικο/Ακτοφυλακη, νοσοκομειακο, αστυνομικο, μεταφορα VIP, μεχρι και … δασοπυροσβεση.

        Εαν θελαμε να αγορασουμε εναν τυπο ελικοπτερου ωστε να μειωσουμε την πολυτυπια στο Ελληνικο δημοσοι, το συγκεκριμενο θα ηταν η καλυτερη επιλογη. Θα μπορουσαν να αποκτηθουν ακομη και με χρηματα της Ευρωπαικης Ενωσης / ΕΣΠΑ ωστε να υπαρχει ΜΟΝΟ ενας τυπος ελικοπτερου για το Λιμενικο, Πυροσβεστικη, ΕΚΑΒ, Αστυνομια, Συνοριοφυλακη και μεταφορα VIP. Ολα τα υπολοιπα ελικοπτερα (π.χ. τα Σουπερ Πουμα) θα μπορουσαν να μεταφερθουν στην Πολεμικη Αεροπορια η να πωληθουν.

        https://www.boeing.com/defense/mh-139a/index.page

        https://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW139

        1. Stealth

          Σωστά, σε αυτό ακριβώς αναφέρθηκα και συμφωνώ ότι θα ήταν και για την Ελλάδα μια εξαιρετική επιλογή για όλες τις αποστολές και υπηρεσίες που ανέφερες.

          Παρακάτω μια σχετική παρουσίαση όπου γίνεται και μια σύγκριση μερικών σημείων με τα ελικόπτερα UH-1N που θα αντικαταστήσει το νέο ελικόπτερο για την AF.

          https://www.airforcemag.com/article/the-grey-wolf-arrives/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *