Σημαντικές είναι οι ειδήσεις που έρχονται από το μέτωπο των φρεγατών Belharra. Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του γράφοντος το θέμα αναμένεται να συζητηθεί εκτενώς στα δύο προσεχή Eurogroup που θα διεξαχθούν στις 19 Νοεμβρίου και στις 3 Δεκεμβρίου. Όπως προκύπτει με τα ισχύοντα δεδομένα τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων ανέρχονται στα 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ ικανά να καλύψουν τη ναυπήγηση δύο φρεγατών Belhara αξίας 1,320 δις ευρώ σύμφωνα με τη προσφορά της κατασκευάστριας εταιρείας Naval Group προς τη Διεύθυνση Εξοπλισμών του ΓΕΝ, τον προηγούμενο μήνα.
Παράλληλα, βρίσκεται στο τελικό στάδιο η ολοκλήρωση του τεχνικού διαλόγου μεταξύ ελληνικής και γαλλικής πλευράς. Όπως προκύπτει βρίσκεται στο τελικό στάδιο η διαδικασία υπογραφής από την ελληνική πλευρά της τεχνικής συμφωνίας με την οποία η χώρα μας δεσμεύεται για 2+2 πλοία εκ των οποίων τα δύο πρώτα στη Γαλλία και τα δύο επόμενα στην Ελλάδα. Η αρχή του προγράμματος σηματοδοτείται το 2019 με την τρόπιδα του πρώτου πλοίου στα ναυπηγεία της Naval Group. Ήδη η τεχνική συμφωνία έχει ήδη προωθηθεί από τη Γαλλική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA) στη Γαλλική πρεσβεία και ακολούθως στο ΥΠΕΘΑ/ ΓΔΑΕΕ.
Συνολικά τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων ανέρχονται στα 7,8 δις ευρώ. Τα γαλλικά κέρδη αντιστοιχούν σε 1,4 δις ευρώ. Τόσα που επαρκούν για την αρχική ναυπήγηση δύο πλοίων.
Το χρονικό πλάνο προβλέπει πως εάν η συμφωνία για τη ναυπήγηση των πλοίων «κλειδώσει» προ της εκπνοής του 2018 τότε εντός του 2019 ξεκινάει η ναυπήγηση του πρώτου πλοίου με χρόνο παράδοσης το 2023 και επιχειρησιακή ένταξη το 2025. Το δεύτερο πλοίο εάν δεν ναυπηγηθεί στη Γαλλία δύναται να ναυπηγηθεί στην Ελλάδα με έναρξη το 2025, παράδοση το 2024 και επιχειρησιακή ένταξη στο Π.Ν 2026 όπως προβλέπει το χρονοδιάγραμμα. Ένα άλλο σενάριο υπό τη πίεση του χρόνου είναι η ταυτόχρονη ναυπήγηση σε Ελλάδα και Γαλλία δύο πλοίων με τη προοπτική πως θα έχει ξεκαθαρίσει το θέμα με τα ναυπηγεία.
Να τονιστεί πως το ζήτημα των νέων φρεγατών εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων στη χώρα μας. Αυτό είναι το κεντρικό επιχείρημα των κυβερνήσεων Γαλλίας και Ελλάδας ώστε να παρακαμφθούν οι όποιες αντιδράσεις τρίτων κρατών.
Στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι να συνδέσει τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων με ένα γενικότερο αναπτυξιακό πακέτο που θα εμπλέκονται τα ελληνικά ναυπηγεία ώστε να υπάρξουν και τα ανάλογα οφέλη σε εθνικό επίπεδο. Ταυτοχρόνως, η Naval Group έχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά πλην όμως το δυσμενές τοπίο που υφίστανται με ένα μείγμα γραφειοκρατικών και νομικών περιπλοκών έχει καθυστερήσει την υπόθεση για την εύρεση ενός αξιόπιστου επενδυτή.
Αντικειμενικός σκοπός της ελληνικής πλευράς είναι επίσης η άρση των απαγορεύσεων από τη Κομισιόν της ΕΕ για τις κρατικές επιχορηγήσεις στα ΕΝΑΕ (Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά). Συνεπώς, το στοίχημα για την ελληνική κυβέρνηση και τον όποιο επενδυτή είναι η άρση των περιορισμών που απορρέουν από τα πρόστιμα της Κομισιόν και την αδυναμία ναυπήγησης εμπορικών πλοίων ώστε να ΕΝΑΕ μέσα σε ένα υγιές πλαίσιο να ανακάμψουν. Χρονικό διάστημα ορόσημο για τα ΕΝΑΕ είναι ο μήνας Δεκέμβριος όπου θα λάβει χώρα ο διαγωνισμός για τον νέο επενδυτή.
Αναφορικά με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, τρεις επενδυτές έχουν εκδηλώσει επισήμως-έχουν καταθέσει γραπτές προτάσεις-τις προθέσεις τους για την εξαγορά των ναυπηγείων. Η Ιταλική Fincantieri, η Αμερικανική ONEX και ο όμιλος συμφερόντων του εφοπλιστή Ν. Τσάκου έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους.
Σε κάθε περίπτωση η εύρεση ενός αξιόπιστου επενδυτή όπως είναι η γαλλική Naval Group παράλληλα με ένα νέο επενδυτικό πλάνο με κεντρικό σημείο την εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα των ναυπηγείων που θα περιλαμβάνει νέες ναυπηγήσεις θα δώσει ξανά τη πολυπόθητη ανάσα στα ναυπηγεία.