Το πρώτο βραζιλιάνικο JAS-39E Gripen (F-39 σε βραζιλιάνικη υπηρεσία) έφτασε, στις 20 Σεπτεμβρίου, στη Βραζιλία και συγκεκριμένα στο λιμάνι Navegantes της πόλης Santa Catarina με το μεταφορικό πλοίο «MV Elke». Επίσημα το αεροσκάφος θα παραδοθεί της Βραζιλιάνικη Αεροπορία το 2021. Συνολικά η Βραζιλία θα παραλάβει 36 JAS-39E/F Gripen έναντι συνολικού ποσού $ 4,55 δισεκατομμυρίων, συμπεριλαμβανομένης της τεχνικής υποστήριξης και της εκπαίδευσης.

Οι παραδόσεις των μονοθέσιων αεροσκαφών θα ξεκινήσουν το 2021 και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2024, ενώ των διθέσιων θα ξεκινήσουν το 2023 και θα ολοκληρωθούν το 2024. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο του προγράμματος είναι ότι το κόστος της προμήθειας θα καταβληθεί μέσω δανεισμού από τη σουηδική κυβέρνηση με ετήσιο επιτόκιο 2,19% και αποπληρωμή σε 25 χρόνια, που σημαίνει ετήσια δόση της τάξεως των $ 281,5 εκατομμυρίων.

Comments

  1. Χωρίς πλάκα, πολύ ανταγωνιστική τιμή συστήματος -παρακαλώ- στα 125.000.000 $ η 106000000 € με παρελκόμενα και εκπαίδευση για ένα ουσιαστικά και πρακτικά νέο αεροσκάφος, με όλα τα υποσυστήματα και σύγχρονους αισθητήρες όπως ο IRST που έχουν ενσωματωθεί στο νέο σουηδικό αεροσκάφος.

      1. Καλημέρα στους φίλους. Προσωπικά πιστεύω πως αν ποτέ είχαμε την άνεση χρόνου, το οικονομικό και κυρίως πολιτικό κεφάλαιο ώστε να κάνουμε ένα αληθινό διαγωνισμό για νέο μαχητικό αξιολογώντας συνολικά με πραγματικές δοκιμές όλο τον φάκελο χρήσης, από την συντήρηση, τον αριθμό εξόδων και το κόστος λειτουργίας/πτήσης, μέχρι τις επιδόσεις του αεροσκάφους, των υποσυστημάτων του και των φερόμενων όπλων, δεν μπορώ να φανταστώ πως θα μπορούσε οποιοδήποτε άλλο μαχητικό να κερδίσει το Gripen E.

        Με κόστος αγοράς/χρήσης σχεδόν… «3ης γενιάς», έχει υποσυστήματα κορυφαίας τεχνολογίας όπως radar ΑESA Raven τεχνολογίας GaN με εύρος θέασης 200 μοιρών με επανατοποθέτηση κεραίας, σύστημα IFF τεχνολογίας GaN, κορυφαία δικτύωση και data fusion από τους πρωτοπόρους στο είδος Σουηδούς, κορυφαίο ΙRST και σύστημα αυτοπροστασίας, εξαιρετική ευελιξία και ταχύτητα (supercruise), ενώ φέρει σχεδόν τα πάντα από όπλα είτε Ευρωπαϊκά, είτε Αμερικανικά, είτε Σουηδικά (π.χ Meteor, AMRAAM, Sidewinder, IRIS-T, Python, SCALP, Paveway, JSOW, JASSM, SDB II, JDAM, SPICE, RBS15, Brimstone, Maverick κ.α).

        Όλα αυτά με κόστος χρήσης ανά ώρα μόλις $4700, δηλαδή σχεδόν το μισό ενός F-16 ($7700), το σχεδόν ένα τρίτο του Rafale ($16500), το σχεδόν ένα τέταρτο του Τyphoon ($18000), ή το ένα έβδομο ενός F-35 ($35000).

        Παρόλα αυτά, ευτυχώς πηγαίνουμε προς Rafale που είναι επίσης ένα υπέροχο και ικανότατο μαχητικό. Ο μόνος κίνδυνος τώρα για την ΠΑ είναι το F-35. Αν καταφέρουμε να το αποφύγουμε για μερικά χρόνια ακόμα μάλλον θα την γλυτώσουμε αφού μέχρι τότε θα έχει να γίνει πλήρως αντιληπτό ότι γενικά…δεν κάνει (too little-too late). Ο λόγος κόστους/απόδοσής του θα είναι για γέλια ή κλάματα αναλόγως πόσο marketing/lobbying της Lockheed έχει κανείς καταπιεί.

        1. Καλησπέρα φίλε Spiral
          Συμφωνώ απόλυτα!
          Σε ένα ιδανικό σενάριο που θα ήταν επιθυμητό όπου θα είχαμε την ελεύθερη επιλογή ενός νέου μαχητικού, η πρόταση των Σουηδών θα ήταν με μεγάλη πιθανότητα αχτύπητη η unbeatable όπως λένε οι φίλοι οι Άγγλοι.

          Προσωπικά θα μπορούσα να φανταστώ ακόμα και ένα μίγμα Hi-lo 30%-70% με Rafale-Gripen για να υπάρχει η εναλλακτική πηγή προμηθειών αμυντικού υλικού σε περίπτωση που η Αμερική που προσφέρει τον κινητήρα για το σουηδικό μαχητικό θα είχε πρόβλημα να συνεχίσει να παρέχει υποστήριξη προς την Ελλάδα σε αυτό το σημείο που είναι και ιδιαίτερα σημαντικό για το αεροσκάφος, αφού στα όπλα υπάρχει με το συγκεκριμένο μεγάλη ευελιξία.

          Όσον αφορά τον κίνδυνο για την ΠΑ θα ήθελα να προσθέσω και τον κίνδυνο απο μερικά στελέχη του όπλου και πολιτικούς παράγοντες στην Ελλάδα που σκέπτονται και πράττουν αμερικάνικα, με τα γνωστά αποτελέσματα.

          1. Γεια σου φίλτατε Ndgi. Πράγματι με ένα μείγμα High-low με Rafale-Gripen E θα είχαμε την θεωρητικά ιδανική σύνθεση για την ΠΑ. Τεχνολογικά και επιχειρησιακά κορυφαία, και με μικρότερο κόστος χρήσης.

            Που να συνυπολογίσει κανείς και τα οικονομικά και τεχνολογικά οφέλη που θα είχε μια εγχώρια γραμμή παραγωγής του Gripen Ε, κάτι που θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει εφόσον θα μιλούσαμε για πάνω από 100 μονάδες. Έτσι το συνολικό κόστος θα έπεφτε ακόμα χαμηλότερα, ενώ θα αποκτούσαμε σαν βιομηχανικός εταίρος του προγράμματος πρόσβαση και τεχνογνωσία για μερικές από τις κορυφαίες τεχνολογίες, ιδίως σε συστήματα radar, data links, ηλεκτρονικά συστήματα και προηγμένα όπλα.

            Ένας τέτοιας έκτασης συνεταιρισμός με την Saab θα είχε πολύ πιθανά και άλλα σημαντικότατα οφέλη/offset όπως ίσως την απόκτηση των Global Eye και άλλων εξαιρετικών Σουηδικών επίγειων συστημάτων radar που θα καθιστούσαν το Ελληνικό ΣΑΕ (Σύστημα Αεροπορικού Ελέγχου) εξαιρετικά σύγχρονο και αποτελεσματικό.

            Όλα αυτά είναι δυστυχώς στην σφαίρα της φαντασίας προς το παρόν, αλλά το λυπητερό είναι ότι αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω πολιτικών εξαρτήσεων και επιρροής…»συμμάχων» και όχι για άλλο αντικειμενικό λόγο όπως οικονομικό ή επιχειρησιακό.

          2. Αξίζει να προσθέσουμε ενδεικτικά ότι η SAAB δοκιμάζει ήδη για το Gripen E το ατρακτίδιο-jammer «Arexis» που είναι τελευταία λέξη της τεχνολογίας: ultra-wideband, τεχνολογίας DRFM, με interferometry και κεραίες AESA GaN. Θα προσφέρει προστασία σχηματισμού (όχι μόνο του φορέα, στυλ F-18 Growler) έναντι ιπτάμενων radar και radar αεράμυνας σε ένα πολύ μεγάλο εύρος συχνοτήτων: L band, S band, VHF και UHF, λειτουργώντας ως escort jammer και stand-off jammer. Eίναι πλήρως διαλειτουργικό και συνεργατικό με όλα τα υπόλοιπα συστήματα, το sensor fusion και τους αισθητήρες του Gripen ζυγίζοντας μόλις 350 Kg.

            https://www.edrmagazine.eu/outsmarting-the-threats-saabs-new-ew-systems

            Ας σκεφτούμε συγκριτικά το κόστος αγοράς και χρήσης του F-35 και ότι αυτό δεν έχει καν ενσωματωμένο εξειδικευμένο jammer κανενός είδους (πόσο μάλλον για χαμηλότερες ζώνες συχνοτήτων στις οποίες είναι και ευκολότερα ανιχνεύσιμο), παρά στηρίζεται μόνο στο radar του (παλαιότερης τεχνολογίας GaAs) με όλους τους περιορισμούς που αυτό έχει σε ισχύ, ευελιξία συχνοτήτων (μόνο X band) και σε πεδίο θέασης (60 μοίρες μετωπικά).

            Ενώ το φθηνότερο σε αγορά και εξαιρετικά φθηνότερο σε κόστος χρήσης Gripen E με ατρακτίδιο Arexis, θα έχει και σφαιρική κάλυψη από το δικό του πλήρες σύστημα αυτοπροστασίας , και επίσης σφαιρικά από το Arexis σε πολύ μεγάλο εύρος συχνοτήτων, και από το ίδιο του το radar αν χρειαστεί (στυλ F-35) αλλά με υψηλότερη ισχύ και σημαντικά ευρύτερο πεδίο θέασης (περιστρεφόμενη κεραία), αφού τα πάντα στο Gripen χρησιμοποιούν σημαντικά ικανότερες κεραίες AESA τεχνολογίας GaN.

            Μιλάμε για διαφορές μέρα με νύχτα. Ένα Gripen E φορτωμένο με όλα αυτά τα καλούδια μπορεί να πετάει για 7 ώρες συνεχόμενα με το ίδιο κόστος που ένα F-35 θα πετούσε μόλις μια. Γι’ αυτό όταν ακούω «θα πρέπει να πάρουμε και F-35» με πιάνει να τραβήξω τα μαλλιά μου. 🙂

          3. Ιδανική θα ήταν και σε διπλωματικό επίπεδο, αφού δεν θα άφηνε έναν απο τους απαραίτητους συμμάχους που δεν αποφεύγονται απέξω, επειδή όλοι θα είχαν μερίδιο έτσι ώστε να προέκυπταν και συνέργειες στο σημείο της διαλειτουργικότητας των δυο μοντέλων στα όπλα, αφού οι Σουηδοί πιστοποιούν ότι ζητήσει ο πελάτης στο αεροσκάφος, απο πυραύλους μέχρι ατρακτίδια σκόπευσης η αυτοπροστασίας και παρεμβολών.

            Ο ηλεκτρονικός πόλεμος ή η κυριαρχία στο ηλεκτρομαγνητικό φάσμα όπως λέγεται σε κύκλους ειδικών, θα είναι απο ότι φαίνεται το μέρος που θα κάνει την διάφορα στο παιχνίδι μεταξύ αεροσκαφών και συστημάτων εντοπισμού και αντιμετώπισης εναέριων απειλών. Οπότε τα στέλθ αεροσκάφη δεν θα είναι επιβεβλημένα, όπως θεωρούνταν ακόμα πρίν απο μερικά χρόνια απο εκείνους που έφτιαχναν και πρόσφεραν αυτά τα συστήματα σε αποκλειστικούς πελάτες,επειδή νόμιζαν ότι είναι πανάκεια για οτιδήποτε η για όλες τις περιπτώσεις, και επειδή θέλουν απλά να πουλήσουν όσα περισσότερα προλάβουν όσο θα πιάνει το παραμύθι του μάρκετινγκ.

            Οι ευρωπαίοι και μια αμερικανική εταιρία ακολούθησαν άλλη λογική και φιλοσοφία, παίζοντας περισσότερο με το μέρος του ηλεκτρονικού πολέμου, και απο ότι φαίνεται δεν είχαν άδικο.
            Αυτό θα γίνει νομίζω πιο ξεκάθαρο όσο θα προχωράει η πρόοδο στα σύγχρονα ραντάρ που θα ανιχνεύουν και θα στοχοποιούν τα «αόρατα» μαχητικά ενώ θα συνεργάζονται και με τα ΗΟ συστήματα ακολουθώντας την φιλοσοφία Data Fusion ώστε να αυξάνεται η αποτελεσματικότητα.

            Εμείς θα χάσουμε -απο ότι φαίνεται μέχρι στιγμής αυτό το παιχνίδι- επειδή οι αρμόδιοι θέλουν και επιλέγουν συνειδητά ένα πεπατημένα μονοπάτι επειδή η μίζα είναι μίζα και η δουλοπρέπεια πλέον στην φύση των των παραγόντων.

            Όλη η συζήτηση για τα οπλικά συστήματα, έχει όμως μια παράξενη επίγευση, αφού ένας πόλεμος με τον διαχρονικό αντίπαλο μας είναι εξαιτίας των πολιτικών εξελίξεων πλέον περισσότερο θεωριτικά μια πιθανότητα παρά πρακτικά η πραγματικά, εξαιτίας των πολιτικών και οικονομικών σχέσεων εν όψει και την εστίαση των μεγάλων στις «απειλές» στην απο ανατολή και Ρωσία η το Ιράν και το ριζοσπαστικό Ισλάμ με τις νομάδες έμπειρων και νέων μισθοφόρων στην Ασία, η την Αφρική και την ευρύτερη περιοχή της μέσης ανατολής, που δεν θα εξαφανιστούν σύντομα απο την σκηνή και αυτά τα μέρη, αλλά θα πλησιάζουν όλο και περισσότερο όσο θα έχουν χρηματοδότηση για κατήχηση νέων «ιερών» πολεμιστών και για τα απαραίτητα όπλα.
            Επειδή δεν είναι οψιόν να μείνεις άοπλος ακόμα και όταν δεν υπάρχει η πραγματική απειλή απο έναν τεχνολογικά προηγμένο αντίπαλο, θα πρέπει να εστιάσεις σε οικονομικές λύσεις. Η Σαουδική πρόταση, θα ήταν μια οικονομική και αποτελεσματική λύση.
            Η Ελλάδα όμως στοχεύει σε μαξιμαλιστικές αν ισχύουν οι πρόσφατες αναφορές για αγορά F-35 στο ορατό μέλλον, αντί να προσπαθεί να περιορίσει τα έξοδα αφοσιώνεται στην εξυπηρέτηση ξένων συμφερόντων Πούντα αυξάνουν περισσότερο, επειδή μερικοί αδιόρθωτοι συνεχίζουν να παίζουν το ίδιο παιχνίδι, αντί να προσαρμόζονται στην πραγματικότητα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *