Επίσημη επίσκεψη στη Γαλλία πραγματοποιεί, από σήμερα και μέχρι την Τετάρτη, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος. Εκτός από την επίσκεψη του στη διεθνής έκθεση «EuroNaval 2018», o Έλληνας Υπουργός Άμυνας θα έχει συνάντηση με τη Γαλλίδα ομόλογό του Florence Parly, με κύριο θέμα συζήτησης τη ναυπήγηση φρεγατών Belh@rra για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ). Οι πληροφορίες που έχουμε από το Παρίσι επιβεβαιώνουν πλήρως τα όσα είχαμε γράψει στην ανάρτηση μας, στις 4 Αυγούστου, με τίτλο: «Φρεγάτες Belharra για το ΠΝ: Σε καλό δρόμο οι διαβουλεύσεις, το 50% του κόστους καλύπτουν οι Γάλλοι».
Έτσι λοιπό ο σχεδιασμός παραμένει και αφορά στη ναυπήγηση τεσσάρων Belh@rra, δύο στη Γαλλία και δύο στην Ελλάδα. Η γαλλική πλευρά έχει διαβεβαιώσει την ελληνική ότι, εάν το σχετικό συμβόλαιο υπογραφεί το 2018, η τοποθέτηση της τρόπιδας της πρώτης ελληνικής Belh@rra θα γίνει το 2020 με την πρώτη φρεγάτα να παραδίδεται το 2024 και η δεύτερη το 2026. Για τις δύο φρεγάτες που θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα, το πρώτο πλοίο θα αρχίσει να ναυπηγείται το 2021, ενώ οι παραδόσεις των δύο πλοίων θα γίνουν το 2025 και το 2027 αντίστοιχα.
Σημαντική είναι η διαβεβαίωση των Γάλλων για αποδέσμευση των βλημάτων αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής Aster-30 και των βλημάτων προσβολής SCALP Naval μέγιστου βεληνεκούς περί των 1.000 χιλιομέτρων για των εξοπλισμό των ελληνικών Belh@rra, εάν και εφόσον βέβαια προχωρήσει η προμήθεια των πλοίων. Εξάλλου η πρόσφατη αποδεύσμευση των Scalp Naval για την Αίγυπτο δείχνει πως πιθανότατα οι Αμερικανοί θα είναι θετικοί και για την Ελλάδα, δεδομένων και των καλών Ελληνοαμερικανικών σχέσεων.
Σύμφωνα και με τα τελευταία δεδομένα το κόστος των τεσσάρων πλοίων αναμένεται να ανέλθει στα € 2,6 δισεκατομμύρια, δίχως την προμήθεια των όπλων. Υπενθυμίζουμε ότι μέχρι σήμερα οι Belh@rra έχουν επιλεγεί από τη Γαλλία για τη ναυπήγηση πέντε πλοίων με συνολικό κόστος € 3,5 δισεκατομμύρια, δηλαδή € 700 εκατομμύρια ανά πλοίο. Για τη Γαλλία, η έναρξη ναυπήγησης του πρώτου πλοίου θα γίνει το 2019 και αναμένεται να παραδοθεί στο Γαλλικό Ναυτικό το 2023 (επιχειρησιακό αναμένεται να χαρακτηριστεί το 2025). Στην περίπτωση της Ελλάδας, το 50% (δηλαδή € 1,3 δισεκατομμύρια), που αντιπροσωπεύει τη ναυπήγηση των δύο πλοίων στη Γαλλία, προτείνεται να καλυφθεί από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που κατέχουν οι Γάλλοι και πρέπει να επιτρέψουν στο Ελληνικό Δημόσιο (€ 1,5-2 δισεκατομμύρια περίπου). Τα υπόλοιπο 50%, που αντιπροσωπεύει τη ναυπήγηση των δύο πλοίων στην Ελλάδα, θα πρέπει να καλυφθεί από εθνικά κονδύλια.
Όμως το πρόβλημα με το συγκεκριμένο σχεδιασμό είναι ότι τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, δηλαδή τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, που δεν εμπνέουν σταθερότητα σε κάποιον μελλοντικό επενδυτή (για παράδειγμα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρίσκονται σε ειδική διαχείριση και τον προσεχή Νοέμβριο αναμένεται να πραγματοποιηθεί διαγωνισμός για την πώληση τους).
Είναι σαφές ότι ακόμα και εάν το συμβόλαιο για τη ναυπήγηση τεσσάρων Belh@rra για το ΠΝ υπογραφεί αύριο, τα πλοία θα ενταχθούν σε υπηρεσία την τετραετία 2024-2027, ενώ θα χρειαστούν και 1-2 χρόνια προκειμένου να χαρακτηριστούν επιχειρησιακά. Άρα το ΠΝ χρειάζεται μια «ενδιάμεση λύση» η οποία θα καλύπτει την εξαετία 2018-2024 (η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των MEKO-200 θα ήταν μια εξαιρετική λύση).